bc

فتاة الحانة

book_age16+
16
FOLLOW
1K
READ
dark
drama
like
intro-logo
Blurb

قصتي نموذج حي للمجتمع بعد فقد الوالدين فقد يتحول المحب لعدو فجأة دون سابق إنذار وكذلك تتغير الأوضاع من حال لحال آخر لكن السوي من يستطيع التحكم في الأمور و يجعلها تنقاد له بدلا من أن يتركها تذهب به مع مهب الرياح فقد عانت بطلت قصتي الفقد و الحرمان و اليتم لكن قابلت ذلك بتخفيف أوجاع غيرها و التحدث معهم لتجد من يبدل حياتها للأفضل فهل ستستقيم الأمور ام للقدر رأي آخر .

chap-preview
Free preview
البارت الاول
كانت ياقوت في عملها في تلك الحانة التى وافق مالكها ان تعمل بها مساءً كنادلة و نهارًا تنظها مقابل ان تنام بها و تكون هي الماؤى لها بعد عدم قدرتها على استأجار غرفة او شقة فالراتب الذي يعطيه لها قليل جدًا فبالكاد يكفيها في شراء الطعام لنفسها و وجبة واحدة في اليوم فأن اطعمت نفسها ثلاث وجبات فبالتاكيد سينتهى رأتبها عند اليوم العاشر من الشهر و ستلجأ لطرق أخرى ل**ب المال و هي لا تريد ذلك فقد اخبرها مالك الحانة عند قبولها في العمل انه لا يسمح لها بالعمل بأي مكان أخر و الا سيضطر لضطردها و تشريدها و قد كان ذلك لسبب فلاش باك كانت ياقوت تعيش مع والدها و توفت والدتها منذ عدة سنوات كانو يعيشون بمنزل بسيط في احدى الحواري و حالهم مستقر لحد ما و راتب واادها الذي كان يعمل كفراش في احدى المدارس كان يكفيهم ليعيشوا به حتى انقلب الحال عليها عند وفاة والدها و طمع عمها الذي لديه خمس ابناء في الطابق الاسفل الذي كانت تعيش به ابنة اخيه ليعرض عليها اما ان تذهب و تترك المنزل او يعيش بعض ابناءه معها فالطابق الثاني لا يكفيه هو و زوجته و ابناءه الخمس فكان مكون من غرفتين فقط لتوافق ياقوت رغم عنها فما باليد حيلة فهي لا تقوي على الوقوف امام عمها للتفجأ بهبوط ثلاثة من ابناء عمها فأثنين منهم اختار غرفة والديها و الثالث توجه الى غرفتها المكونة من تخت صغير و خزينة متهالكة فقط ليخبرها انه سيشاركها هذه الغرفة ياقوت: هو أي اللي هتقعد معايا في الاوضة انت اتجننت انت ابن عمي و ده حرام انا سبتلكم اوضه ابعدو عني ليردف بهيج كما املأه والده: كل اتنين في اوضة يا يا قوت ابوي و امي في اوضه و اخواتي كل اتنين في اوضه و انا نصيبي جه معاكي اعمل أي بس ياقوت بغضب: بهيج غور من وشي الساعة دي انا مش طايقة نفسي ا**ر الشر و شوفلك مكان تتخمد فيه بعيد عن اوضتي بهيج و هو يقترب من الفراش و يرقد بجانبها: دي اوضتي و انا هنام فيها لو عايزة تشوفيلك مكان اتفضلي انتِ ارض الله واسعة لبتعد ياقوت عنه و تجلس ارضًا و هي تكرر: حسبي الله و نعم الوكيل حسبي الله و نعم الوكيل فيكم كلكم منكم لله لتجد الاخر ينظر لها بأبتسامة بلهاء و كأنها لا تقصده او تتحدث عنه من الاساس ياقوت اتخمد يا بهيج اتخمد نامت عليك حيطه انت و اللي خلفوك ليعطيها بهيج ظهره و يمثل النوم حتى اغلقت الاخرى عينها و هي تمدد جسدها على ارضية الاخري و تتوسد سجادة قديمة متهالكة تضعها اسفل رأسها لينهض الاخر عند تأكده من نومها لينزع ملابسه بأكملها ثم يقوم بشق ثوب يأقوت نصفين لتستفيق الاخرى صارخة في هذه اللحظة ياقوت بغضب ممزوج بخوف و هي تدفعه بعيدًا : انت عايز أي مني يا عجل انت ابعد عني ابعد يا واطي و الله العظيم اصرخ و الم الناس عليك بهيج بصوت ماكر: لمي الناس بسيطة غلطت و انتِ كمان غلطتي اصل قبل ما تلمي الناس هتكوني زي ما ولدتك أمك و تبقى فضيحة بالمرة ياقوت بخوف و هي تضم طرفين ثوبها: انت عايز مني أي بهيج و هو يحك لحيته و يقترب منها: عايزك تبقي مرتي ساهله اهي ياقوت و هي تض*ب على ص*ره انت اتجنيت و لا أي و اللي عايز واحده تبقى مرته بيروح يقلع عريان و ينام معاها و بعدين يتجوزها و لا أي بهيج و هو يقترب أكتر: مهو لازم ا**ر عينك علشان اقدر اتجوزك غير اكديه انتِ مهترضيش تتجوزيني بس لما تحملي مني هتاجي ذي الكلبه تركعي تحت رجلي و تقوليلي اتجوزني يا سي بهيج ياقوت و هي تدفعه بكل قوتها و تقف غور يا شيخ تلله يعرقك بلا سي بهيج بلا زفت انت بتقول اي انا اركع تحت رجلك تركع تحت عربيه نص نقل تفرمك يا بعيد بهيج و هو يقف و يقترب منها مهو ده يحصل يا تسبيلي الاوضة و البيت كله انا مقدرش اقعد معاكي في بيت واحد و سرير واحد و امسك نفسي يا اما نتجوزو و اخدك برضو ياقوت و هي تدفعه مجددًا: خدك ربنا يأبن الجاموسة وسع وسع اكديه و انت كيف البغل و واقف عريان ممستحيش على حالك انا سيبهالك و غليرة اشبع بالبيت انت و أبوك بهيج: بسرعة يا يأقوت انا مقادرش احوش نفسي عنك يأقوت حاشك الموت يا بعيد وسع اكديه خليني الم هدومي و اسيبهولكم الخربان ديه الاهي يولع بيكم و لا يتهد فوق رأسكم ليبتعد الاخر و يتمدد على الفراش على بهذه الهيئة الق**حة و قد كانت الساعة الواحدة بعد منتصف الليل: ربع ساعة بالظبط لو مخلصتيش هعتبرك عايزاني و معايزش تبعدي عن حضني لتبثق الاخرى عليه و هي تجمع ثيابها مردفة: حضنك قطر يا بعيد حضنك قطر يكون سواقة اعمي و مسطول روح يا رب تتشلو كلكم لتجمع ثيابها سريعًا و ترتدي عبائتها فوق ثيابها و تخرج من المنزل مهرولة بين الشوارع في ظلمة الليل اما بهيج فما ان خرجت حتى تهللت اساريره و هم يرتدي ملابسه بفرح ليصعد الطابق الاعلى ليطرق الباب بفرح عدة مرات حتى فتحه له والده: أي في أي يا بهيج عملت أي بهيج: مشيتها سعد: مشيت مين بهيج: مشيت ياقوت هيكون مين سعد بفرح: و دي ماشيتها كيف دي قراده ليقص عليه بهيج ما فعله بفرح و كأنه قام بعمل عظيم سعد: جدع يا واد براڤو عليك بهيج: أي هتجوزني البت اللي قولتلك عليها سعد: أيوه من بكره تنزل تشتغل و تجمع حق السرير علشان اجوزهالك بهيج هبيع سرير يأقوت و دلابها و هكمل عليهم سعد: طيب المهم انها غارت من اهنيه بهيج: ايوه غارت و متقدرش ترجع اهنيه تاني سعديه: جدع يا واد انت اولى بالاوضة منيها خلينا نجوزوك فيها بهيج بتفاخر: انا فرحان قوي يا اما بقي معايا اوضة اتجوز فيها فقد وعده والده عندما اخبره انه يريد الزواج بأت الحل الوحيد له ان يخرج يأقوت من غرفتها لكي يتزوج بها با اما عليه ان ينتظر عمره بأكمله يعمل هنا و هناك و يتقاضي القروش لكي يجمعها و يشتري غرفة يتزوج بها ليخبره الاخر بانه سيحصل على الغرفة مهما كلفه الثمن و ان لم يحصل على الغرفة سيحصل على ما يريده من وراء الزواج من يأقوت و ستكون له وحده و اخبره ابيه ايضًا انه ان جعلها توافق على الزواج منه سيزوجها له ليقوم بافتعال هذه المحاولة لكي يصل الى احدى النتيجتين التى كأنت بالنسبة له ستوصله الى ما يريد اما عن يأقوت فكانت تحمل تلك الخرقة التى جمعت بها ملتبسها القليلة و تتجول في الشوارع تبحث عن ماوئ لكي تبيت به الى الصباح لكنها لا تجد فلم تكن تملك من الاموال سوى عدد قليلًا من القروش فأن استأجرت غرفة فستموت من الجوع لتبقى تسير لمدة ثلالث ساعات كامله حتى وجدت نور خافت يخرج من احدى المحالات لتتوجه اليه لتجده حانة مليئة بالرجال الذين يسمعون ذلك الذي يعزف العود و يتجرعون النبيذ المغشوش و يمثلون السكر و كأنهم ثمالةً لتنظر الى الاعلى لتجد الحانة بدون أسم فقد يكتب على اليافطة الحانة لتزور رأسها فكرة و تتوجه الى الداخل و هي تدعو بداخلها ان تنح هذه الحيلة يأقوت: فين صاحب المكان ليشير لها احد الرجال عليه ب**ت اليه لتذهب اليه تجده يصب النبيذ في الاكواب بنفسه يأقوت: مساء الخير الرجل: مساء النور انتِ مين انتِ زبونة انا اول مرة تدخل حانتي زبونة ست يأقوت: لا انا مش زبونة بس قولي الاول انت صاحب الحانة و لا شغال هنا الرجل: ان خليل صاحب الحانة دي بس بشتغل فيها بنفسي علشان ضطردت العامل من تلات ايام و مبتش غيره يأقوت: ليه خليل: طيب يا قمر هودي الطلبات دي و تجيلك متمشيش يأقوت بأبتسامة: ماشي هستناك لتكمل بداخلها شكلك راجل وس* ربنا يستر حتى الرجالة الكبيرة اكدية أي الحظ الزفت ده يا رب اهديه علي مش ناقصة ليعود الرجل الكبير الذي اوشك على انهاء العقد الخامس من عمره و على وجهه تلك الابتسامة البلهاء: ايوه يا قمر كنا بنقول أي يأقوت بأبتسامة: اولًا انا اسمي يأقوت قولي يا يأقوت و انا هقولك عم خليل خليل و قد اختفت ابتسامته : عم! ماشي يا يأقوت عايزة أي يأقوت: كمل ضطردت الصبي اللي كان شغال هنا ليه خليل: علشان حرام يأقوت ممثلة التأثر و سرق أي منك خليل: كان بي**ق من النبيذ و يشربه من وراي يأقوت: و عرفت ازاي خليل: ازازة النبيذ دي بتعمل خمس كاسات و الكاس الواحد ب5 قروش يعني ب25 قرش هو كان بيحط 20 قرش تمن الاربع كاسات و يشرب كاس و انا كل اخر شهر بروح اعد الازايز و الفلوس و الاقي انه سارق من كل ازازة كاس تقريبًا و انا كده مليش م**ب لأني بأشتري الازازة بـ 20 قرش و ا**ب 5 قروش فأن لقيت الخانة يدوب بتجيب تمن النبيذ كل شهر و ال3 جنيه اجارة فعملت حصر و اكتشفت السرقة و لما واجهتته اعترف انه ادمن النبيذ و لو شرب كاس واحد في اليوم هيجوع و ضطردته عارفع ليه يأقوت: ليه خليل: علشان طماع لو كل ب 150 قرش و شرب ب 150 قرش مكنش هيخسر شغله يأقوت: يمكن عنده حاجات تانيه بيدفع الاجار او الكهرباء و الميه خليل: بس انا مكنتش بدفعه حاجه كام بينام في الاوضه اللي جوه و كان بيدفع اجارها تنضيف الحانة كل يوم يأقوت و قد لمعت عيناها بفرح فقد اصبحت فرصة العمل في هذا المكان فرصة ذهبية: طيب انا عندي شوية حاجات عايزك تعملهم علشان الحانة يكتر عليها الزباين و الفلوس تكتر خليل بفرح: أي هي قولي يأقوت أعرف واحد عنده حانه مشغل واحده بنت فيها و الزباين عليها كتير قوي و كمان مسمي الحانة على اسمها و حاطط صورتها ما تعمل زيه خليل: و انا اجيب منين واحده مفيش ستات بترضا تشتغل في المنطقة هنا يفضل يشتغلو خدامين و يحملو من اسيادهم من انهم يشتغلو في حانه يأقوت: أي رأيك في انا يدور على شغل و مستعده اخليك تسمي الحانه حانة الياقوت و تحط صورتي عليها و هنضف الحانة كل يوم اخليها زي الفل و انام بحق تعبي مش عايزه غير ال 3 جنيه بس خليل و هو يبرم اطراف شاربه : و انا موافق و لو عايزة اكتر من كده انا موافق بس بشرط يأقوت: شرط أي خليل و هو يخفض صوته: لو عايزه تاخدي اتنين جنيه كمان مقابل التنضيف موافق بس هننام في الاوضة اللي جوه سوى و لو عايزاني اتجوزك من غير مهر و اصرف عليكي و نشتغل سوى برضو موافق يأقوت: لا لا انا مش عايزة حاجة من ده انا عايزه اشتغل زي العامل اللي كان شغال قبلي لا اكتر و لا اقل أي رأيك خليل: انتِ الخسرانه يأقوت: ايوه ما انا بحب الخسارة قوي خليل: براحتك شكلك مش وش نعمة يأقوت: ماشي يعني هتشغلني و لا لا خليل: هشغلك بس بشروط يأقوت: شروط كمان مش شرط واحد خليل: دا اذا كان عاجبك يأقوت: ايوه عاجبني اي الشروط خليل: ممنوع تشتغلي في مكان غير الحانة و وقت ما تحتاجي فلوس زياده قدامك حلين الاول انك تاخدي اتنين جنيه مقابل التنضيف و تديني مقابل النومة و الحل التاني انك تتجوزيني من غير مهر و انا هد*كي خمسة جنيه في الشهر و هوكلك و اشربك على حسابي يأقوت: اتفقنا يا بيه حاجة تاني خليل: ايوه لو في يوم اتجوزتي مفيش شغل عندي و لا حتى لو ليكي فلوس مش هديهالك يأقوت بداخلها على اساس لو ده حصل هستنى شغلك يا ابو كرش لتردف: ماشي موافقه في حاجة تاني خليل: لا مفيش حاجه اخيره الزباين اهنيه ما هيصدقو يلاقوكي و هيطلبو منك شغل تعمليه ليهم هترفضيه من غير ما تزعلي الزبون يأقوت بعدم فهم: شغل اي خليل يعني هتلاقي واحد بيعرض عليكي خمسين قرش و تروحي معاه في حته او تدخلي معاه الاوضه جوه تقضو الليلة ممنوع هترفضيه بس من غير ما يزعل علشان لز خسرت الزباين هرفدك و لو نمتي مع غيري و رفضتيني هرفدك برضو يأقوت بداخلها ارفدني يا عم من قبل ما تشغلني أي الق*ف اللي انا وقعت فيه ده سبتني لمين يا حج سعيد بس سبت بتك تتبهدل يا ابا ليه بس لتردف: ماشي يا بيه انا موافقه حاجه تاني خليل لا ادخلي حطي حاجتك جوه و غيري لبسك الاسود ده و تعالي شوفي الشغل ماشي ازاي علشان من بكره هتشتغلي يأقوت: حاضر يا خليل بيه لتتوجه الى الغرفة و تبدل عبايتها السمراء بفستان لون به ورود و خرجت لهم تراقب الوضع بعينيها حتى اشرقت شمس يوم جديد لينتهي العمل بهذه الحانة خليل: كده محدش هيجي او يروح تاني الحانه بتقفل 6 الصبح و تفتح 6 بليل قدامك 12 ساعة تنضفي الحانة و تنامي و تاكلي و تشربي و تعملي كل اللي نفسك فيه بس الساعه 6 الدقيقة الحانه تكون مفتوحة و نضيفة و في استقبال الزباين طبعًا انا مضمنكيش فهقفل الحانة من برة و هفتحلك الساعة 6 و في عندك عيش و جبنه مالحه بتوعي تقدري تاكلي منهم لحد ما افتح لو متقدريش تشتري اكل يأقوت: تمام اقفل انا اصلا مش معايا فلوس خليل: سلام اشوفك بليل ليخرج خليل و يخلق الحانة من الخارج و يترك يأقوت بالداخل لتجلس الاخرى على احد للمقاعد بتعب فلم تنم منذ ليلة امس لتحدث نفسها بالداخل: هتعملي أي يا يأقوت في الهم اللي على دماغك ده لتنظر الى الحانة حولها لتردف بصوت مسموع : هبدأ انضف الاول مضمنش لو نمت ممكن اصحى على صوت الراجل هو و بيفتح خلاص هبدأ انضف و خلاص لسه الوقت طويل لتبدل ثيابها بفستان منزلي قصير مريح على الطراز القديم و تتوجه الى البار لتقوم بجمع للاكواب المتسخة و تبدأ بغسلها و تعليقها بشكل منظم و كذلك الزوججات قامت بتنظيم الزوجاجات الفارغة في مكان و الممتلأة في مكان اخر لتتوجه الى باب الحانة من الداخل: واو شكلهم بقا حلو و أي حد داخل هيشوف ان المكان منظم و جميل ثم تردف مشجعة نفسها: تسلم أيدك يا يأقوت كده البار بقي يشرف الباشا فاضل المكان لتنظر الى الطاولات المتناثرة و هناك و جميع المقاعد ملتفه حول الاريكة التى يجلس عليها العازف الا قليلًا قد أخبرها صاحب الخانة ان تعيد المقاعد حول الطاولات لتصبح كل طاولة حولها اربعة مقاعد يأقوت: يعني انا دلوقتي هشيل كل ده كل يوم و أرجع في مكانه و بليل كل واحد يسحبله كرسي و ميرجعوش لا بقا مينفعش كده انا هنظمها من دماغي و على الله تعجبه بقا لتبدأ في تقسيم الساحة الواسعة الى نصفين و تقوم بتنظيف الجزء الاول و تنظم الطاولات و تجعل كل طاولة حولها مقعدين و تقوم بوضعهم بشكل منظم ثم تتجه الى الجانب الاخر و تقوم بتنظيفه اولاً و تنظيف الطاولات و المقاعد ثم تبدأ بتنظيمهم بشكل جديد حيث قامت بضم الطاولات بجانب بعضهم و حاوطتهم بالقاعد على شكل طاولة اجتماعات او ندوة في احدي الجامعات ثم بدأت في رص صفوف جانبية بالمقاعد المتبقية ليصبح شكل المكان منظم للغاية لتجلس يأقوت و هي تنظر الى المكان برضاء: على الله يعجب سي خليل ميجيش يتحزلق و يقول حلو و وحش علشان مفتحش دماغه ثم تكمل حديثها بتعب فاضل الحممين و الاوضه اللي هنام فيها و هي شبه المزبلة كده و ابقى خلصت اوف ياعدني يا رب الواحد حيله اتهد من اول يوم مش عارفه هعمل أي في اللي جاي لتهم واقفه و تعيد المقعد الى مكانه و تتوجه الى الغرفة التى يوضع بها الكثير و الكثير من الزوجاجات الفارغة التى سيعاد ملئها من جديد و على الجانب الاخر توضع الكثير من الصناديق الفارغة التى يوضع بها هذه الزوجاجات يأقوت: اوف اي الق*ف ده ينعي لما الصناديق أهي بيرمي الازايز في الارض ليه راجل معفن بجد لتبدأ بتفريغ مكان في زاوية الغرفة و تضع صندوق فارغ و تبدأ في حمل الزوجاجات و وضعها فيه حتى امتلئ لتحمل صندوق اخر و تقوم بوضعه فوقه و تتكرر هذه الحركة حتى انتهت من جمع الزوجاجات الفارغة و كذلك الصناديق ليتبقى صندوقين فارغين لتبدأ في جمع الزوجاجات الفارغة التى رتبتها بالبار و لم تكن تعرف ان مكانها هنا لتبدأ وضعها في الصناديق المخصصه لها و على الجانب الاخر كانت توجد الصناديق الممتلئ فوق بعضها فلم تفعل بهم شئ لتتوجه الى الفراش الذي كان ملئ بالاتربة لا تعلم كيف كان ينام عليه العامل الذي كان يعمل قبلها لتقوم يأقوت بتنظيفه و تحريكه الى جانب الغرفه بدلًا عن وسطها لتردف يأقوت بغيظ: يأخي منك لله في عفنتك أي الق*ف اللي انا فيه ده يا رب بني ادم وس* و تبدأ في تنظيف الغرفة التى استهلكت الكثير من الوقت و الجهد ما يعادل تنظيف المكان بأكمله ثم تتوجه الى المرحاض المخصص للنساء و الذي يستعمله فقط صاحب الحانة لتجده نظيفًا لتقوم بتطهيره و غلقه ثم تذهب الى الاخر الذي كان اقذر مكان رأته عينيها للتقيئ يأقوت فور دخول لكنها أكملت تنظيفه رغم عنها لتقوم بتطهيره بجميع المنظفات الموجودة بالمرحاضين ليصبح صالح للاستخدام الادمي كل هذا و ل**نها لم يتوقف عن السب و الشتم و اللعن في صاحب الحانة و العامل و الزبائن حتى انتهت اخيرًا لتتحمم و تلقي بجسدها على الفراش اخيرًا يأقوت: سبتني لمين يا سعيد بس بنتك جه عليها الزمن فرمها فرم خدوني معاكم يا بابا انت و ماما انتو ارتحتو و سبتو يأقوت للعذاب في الدنيا دي ثم تهبط دمعة هاربه من عينها لتزيلها سريعًا حانقة: أي يا يأقوت يعني بعد كل ده هتبكي أي يا يأقوت خليكي قوية كده مينفعش اللي الهبل ده انتِ مينفعش تبكي يا هبله لو ضعفتي هتتفرمي وسط الناس القزرة دي لازم تكوني قوية لازم تكوني صلبه و توقفي في وش الدنيا دي كلها علشان تقدري تكملي غير كده هتموتي و هتتفرمي و هتتداسي تحت الرجلين لازم تبقي قوية يا يأقوت يلا نامي بقا لتغلق عينيها بأبتسامة فقد كانت تواسي نفسها و تحسها على ان تكون اقوي بصوت مسموع لكي تمون أقوي بالفعل لتغلق عينيها بأبتسامة ثم تستمع الى صوت التواء الامعاء من داخل بطنها فقد كانت جائعة لكن نست ذلك يأقوت لنفسها: انام بالجوع و لا أكل من جبنة الراجل اللي اسمه خليل و خلاص لترد على نفسها: قومي كلي مالها الجبنة المالحة يعني انتِ لأقيه و بعدين انتِ بتحبيها متستهبليش انتِ مش متربيه على الفراخ و اللحمة قومي اطفحي علشان تنامي مش فاضل غير ست ساعات لتردف جملتها الاخيرة و هي تنظر الى ساعة الحائط القديمة لكنها ما زالت تؤادي مهمتها يبدو ان خليل وضعها لذلك العامل المتكاسل لكي ينظم وقته لكن من كم الاتربه الذي كان عليها قرل ان تنظفها يأقوت يبدو ان العامل لم يرأها من قبل من الاساس لتضحك على حالها و تتوجه الى الخارج لتأتي بالجبن و الخبز و تبدأ تأكل و كأنها تأكل من الشهد فقد كانت راضيه بحالها الى ابعد حد لتأكل القليلًا من الجبن و الخبز خوفًا من خليل و تعيدهم الى مكانهم و تعود الى غرفتها و تغلق بابها بالمفتاح و تخلد في ثبات عميق لتستفيق على صوت رفع الابواب الساجية بالخارج التى تحدث دجة عالية لتنظر الى ساعة الحائط لتجدها تشير الى الساعة السادسة مساءً لتهم سريعًا تتوجه الى الخارج لكي تستقبل رب عملها ليتفجأ خليل بعد ان رفع كل الابواب الساجية ليعود خطوتين للخارج ليتأكد بأنة داخل حانته ليست حانة اخرى ليتوجه الى الداخل بإبتسامة واسعة و هو يوجه حديثه الى يأقوت: انتِ اللي عملتي كل ده لتومئ الاخرى برأسها و مازال اثر النوم بعينيها: ليوه يعني هيكون مين خليل و هو يخرج امواله من جيبه و يمد يده: خدي الخمسين قرش دي متغلاش عليكي.

editor-pick
Dreame-Editor's pick

bc

معشوقتي

read
1K
bc

فتاة انحنت من اجل........الحب

read
1K
bc

أنين الغرام

read
1K
bc

رواية " معذبتي “ لنوران الدهشان

read
1K
bc

جحيم الإنتقام

read
1.7K
bc

بنت الشيطان

read
1.7K
bc

عشق آسر. (الجزء الثاني من سلسلة علاقات متغيرة ).

read
2.5K

Scan code to download app

download_iosApp Store
google icon
Google Play
Facebook