bc

رواية لم أكن أنتويه حباً فأصبح بالحلال عشقاً الجزء الثاني

book_age16+
53
FOLLOW
1K
READ
drama
like
intro-logo
Blurb

قصه حب نشئت بين زوجين قد ارغمتهم الحياه علي الزواج من بعضهما..... وبعد مشاجرات وتحديات وتخطي الكثير من الصعوبات والمؤمرات من قبل ام البطل وصديقته المحبه له...... ، تحول هذا الزواج لقصة حب قويه وكبيره...... لقد تحول قسم الزوجه انها لم تترك الزوج من اجل سلامة خالها المحب الي حب كبير..... ولكن هل يستطيع هذا الحب مواجهة كل هذه المؤامرات والخدع.... مع الاسف لم يستطيعوا مواجهة قوي الشر وانتصروا عليهم بأحدي المعارك.... وقد تم الطلاق ?..... ولكن هل سيسطيع المحبين تحمل بعدهما عن بعض......؟، هل سيسطيعوا تحمل فكرة انهم اصبحوا غرباء تحت صقف بيت واحد.... ؟

تابعونا لنري ما ستجلبه الأحداث... وماذا سيفعلوا المحبين لاجل حبهم ??بقلم لولو ??

chap-preview
Free preview
الحلقة الاولى
ضحك جمال وقاله" طب ياله تعالى انت عشان نتفق علي باقي التفاصيل، احتمال نبعت اميرة وعمرو بالقطار ، واحنا هنركب معاك انت عارف الشباب هيتحمل الطنطيت و تعب المواصلات عنا احنا" رد حسام وقال" العربيه واسعه من وره وتكفي تلاته بالمرتاح، اقصد هيكون افضل لو.. " قاطعه خاله وقال " طيب تعالى ونكمل كلامنا ونظبط الدنيا، بس متتأخرش علينا " قفل حسام وهو مبسوط سالته اميره وقالت" هو بابا هيروح فين، هو انا فهمت صح وله ايه" هز رأسه بفرح وضحك وسعاده وقال" هتسافري معايا ?قصدي هتسافرو معايا للبلد ☺️" ردت وهي بتضحك علي حالته وقالت" الي يشوف فرحتك هيقول انت اللي جاي معانا مش احنا ☺️وبعدين ازي حصل ده، ديه عمتي باقلها كتير بتحايل ماما وبابا يزوروها وهم بيرفضوا السفر " رد عليها بفرحته الي مبقتش سيعاه " افهم من كدا مفيش معارضه، هتسافري معايا? اقصد معاهم ☺️" خجلت اميره من فرحته و عيونه وقالت" والله يا حسام انا قربت اشك فيك ايه الفرحه ديه كلها " وسعت عينه من كلامها ابتلع ريقه وهو بسمع ليها، كان منتظر تقوله انت فرحان كل ده عشان انا جايه معاك، ولكنها ماقالتش كده كملت بضحك ممزوج بخجل وقالت" الي يشوف فرحتك يقول انت الي بقالك زمان مرحتش البلد مش احنا" رد حسام وهو مش قادر يخفي فرحته الي تملكته بشكل كامل حاول يبرر ليها وهو بيقول " عشان تغيرو جو وكمان هناك هتتبسطوا بالهدوء، وكمان ندى تلعب بجنينه الكبيره، حتى هخليها تقطع الفراوله بايديها ، وتأكل الحمام الدره ، وتتصور وسط الورد، حتى هتتبسط قوي اما تشوف البقر الصغير الي لسه مكملش اسبوع على مولده" ، و بحماس قعد يتكلم كتير.. اتكلمت اميره وهي بتقاطع كلامه " انت هتخليني كدا اغير من ندى ، اما هي هتعمل كل ده وانا هعمل ايه"☺️? اتعرق حسام واتعرقل بكلامه وانفاسه وهو بيبص عليها ☺️وبشرود كبير ☺️وبصوت شبه مسموع☺️قال " انتي تعملي الي نفسك فيه? كفايه بس تطلبي وتامري ?صدقيني هيكونوا اجمل يومين يمرو على البلد كلها ? وكمان هخلي ماما تعلمك الفطير بنفسها? وهجبلك خليه نحل كامله? مع أنك مش محتاجة ليها كفايه تحطي ايدك فيه " ? خرجت منها آخر كلمه بدون ما يحسب حسابها مكنش قصاد يقولها?، ولكن نظراتها ليه وفرحته خليته يتكلم بدون مايركز في الي بيخرج منه،? ولكن ياريت الي بيخرج بس لا وكمان الطريقه الي خرج بيها،? وكأن الة الزمان والدنيا كلها توقفت باللحظة ديه? ليصبح مش شايف غير عيونها المبتسمه ?ولا سامع غير صوت قلبه الي اعلن عصيانه عليه قدامها?.. اتغيرت نظرات عيونها ليه?من الواضح أن فرحته فضحته بجد? لدرجة انها شعرت بيه و بنبض قلبه?، كمل حسام وهو اكتر تلبكاً وارتباكاً بلع ريقه الي اصبح واقف في حلقة مش راضي يتبلع وقال " اقصد علشان ندى?، يعني ندى تكفي خليه نحل كامله?" هو مش عارف بيقول ايه جه يصلح كلامه قال حاجه بعيده قوي عنه ☺️ تعرقل اكتر ليتحرك ويقعد كويس على مقعده وبدأ بتدوير العربيه وقال " مينفعش نتأخر عليهم عشان تلحقوا تحضروا الشنط"☺️ فضلت بتبص عليه بتحاول تتأكد من الي فهمته☺️، اما هو فكانت نظراتها ليه تريد تعرقه حتى اصبح يسحب المناديل واحد تلو الاخر ليمسح وجهه الساخن المتعرق☺️ فشعوره ان عيونها عليه ☺️وده الي اتأكد ليه بعد اختلاسه بضعه نظرات نحوها من مرايه العربيه الاماميه ☺️خلته بحاله غير طبيعه لدرجة اني خفت عليه بالطريق☺️.. روحت اميره البيت وهي سعيده مكنتش عارفه هي ليه سعيده للدرجة ديه ?، جواها احساس غريب فسرته انه ممكن يكون بسبب تغير الجو و لفها بالعربيه ? ولكن الحقيقي في حاجه غريبه دخلت قلب اميره ملهاش تفسير?، حاجه كده بطعم مختلف ما تعرفش هي ايه..? دخل عمرو عليها الغرفة وبدون اي مقدمات اعتذر منها عشان زعلها ولكنها بسرعه ردت عليه وقالت " انت بتقول ايه يا عمرو، ما ينفعش تعتذر دا انا اللي كنت غلطانه ، بالاخير دي بنتك وانا ما ينفعش اعمل كده انا اسف" استغرب عمرو من هدوءها و كلامها ، رد عليها وقال " حصل خير انا كنت خايف تكوني زعلانه" واتحرك ليخرج من غرفتها، لتسألوا هي قبل خروجه " انت هتقول لزهره اننا مسافرين " رد عمرو بضيق" وانا ليه اتصل اقولها اننا مسافرين " انتبهت اميره انه زعل من سيرة زوجته، اتكلمت براحه وقالت " انا مش قصدي اضايقك والله، انا بس عشان هي كانت هتيجي بكرا تشوف ندى " رد عليها عمرو وقال " يبقى انتي اتصلي و قولي لها ان احنا مسافرين، انا مش هتصل بحد " و بسرعه وقبل ما يبعد ردت عليه اميره وقالت" ا**ر الشر يا عمرو وكلمها انت، والمسامح كريم يا اخويا" استغرب عمرو اكتر ورد بغضب" انتي منتبهه على الي بتقوليه ، انتي عايزاني اكلمها، واستاذن منها كمان على السفر لو حبيتي " ردت على اميره وقالت" انا مش قصدي والله انا بس عايزاك تبدأ بأي خطوه تصلح الي بينكم ، بجد هي عرفت غلطها خلاص وكمان يا عمرو انت عارف ان هي عملت ده بدون قصد يعني ماكنتش عارفه انه غلط " غضب اكتر وقرب منها وهو بيوطي صوته عشان بنته النايمه و اهله ميسمعوش وقال " هي مش صغيره عشان متعرفش الصح والغلط ولو كان امر عادي ومش غلط ليه ماجتش وقالت ليا ليه ماستضفتهوش ببيتنا زي اصحابها وعرفته عليا وعلى اهلها ليه كانت مخبيه وبتكلمه بالسر " زعلت اميره وقالت له " براحتك يا عمرو انا حبيت اقول لك ان الموضوع اخذ اكبر من حجمه، واثر على ندى وعليك " مردش عليها اتحرك و خرج من الغرفة بنفسي **توا ، وهو بطريقة للبلكونة سمع مامته بتكلم باباه وبتقوله " أيه عايز تقول لمين؟ ليه هو بقى من بقيت اهلنا وانا مش عارفه.. ده حتى لسه ماخدش الجواب، انا مش عارفه بنتي متردده في ايه كل ده " كمل عمرو ناحيه البلكونة و دخل فيها وهو بياخد نفسه بقوة بيحاول يبرد النار الي هاجت بص*ره اما افتكر زهره و افتكر كمان عياطها قدامه و تحايلها عليه ان يسامحها?.. للاسف لسه لحد دلوقتي عمرو مش مستوعب اللي بيحصل حواليه وانه في يوم وليله اتغيرت كل الموازين بحياته بالشكل الكبير ده?? ... الضيق الي حاسس بيه عمرو ماكنش مختلف كتير عن اللي بيشعر بيه الاستاذ احمد، فطبيعته العصبيه جعلته يوصل لحالة عمرو لمجرد انها مش راضيه ترفع الحظر عن رقمه و تكلمه.. ? بس هو معاه حق في ضيقه وزعله انها مش راضيه تكلمه ولا قالت ردها لحد دلوقتي وكمان رفضت مقابلته من يومين حتى تقدر تفكر براحتها، كان متوقع انه يوم ما يروح لها عشان يخطبها هتكون الدنيا مش مكفيها من فرحتها كان متضايق اكتر واكتر انها بطلت تخرج البلكونه وقت رجوعه من الشغل، كان قلبه بيقوله اني في حاجه غلط بتحصل كان بيمتلكه شعور انها مابقتش بتحبه زي الاول و مش متعلقه بيه وكأن السحر الي بينهم ضاع واختفى كان بيكذب شعوره ده ويقول لنفسه لا هي بتحبني هي عايزاني بس زيها زي اي بنت خايفه ومتردده بخطوة كبيرة زي ديه.. ? افتكر احمد حسام و هنا ض*ب ايده على رجله بقوة وهو بيقول لنفسه " ما هو مفيش غيره الي اكل عقلها بعربيته و سهره كل يوم و اكيد هدايا وكلام حلو" زادت غيرته لتزيد من غضبه واحتقانه.. مع الاسف كان شعور احمد بمحله، انتهى السحر الي كان بينهم واتضح انه مكنش حب?، كان فقط اعتياد على رؤية حد مهتم بيها، حد بعيد عن ضغوط البيت والمتطلبات الكتير الي عليها، كان حد احتاجت ليه بعد فقدها لاختها ورفيقتها الحبيبه ظهر احمد بحياتها بوقت هيا محتاجه فيه لحد يهتم بيها?، حتى اني تذكرت بدايتهم و مصادفة توقيت خروج احمد من الشغل الي كان هو نفس الوقت الي اميرة بتخلص فيه الغدى و بتودع اخوها بعد ما يرجع بسرعه من شغله عشان ياخد بنته واهلها بيناموا بعدها، تذكرت انها كانت بتخرج البلكونه تريح شويه عشان تكمل بعدها غسل المواعين والتوضيب مكان ندى و حاجات كتير، ايامها بالبداية كانت اميره مش وخده بالها منه، سحرته بجمالها و هدوءها حاول يلفت انتباها بنظراته الثابته عليها كل يوم بنفس المعاد لحد ما تعلق بيها وعلقها هي كمان بيه ليتولد بينهم شعور متبادل بالاعتياد والانتظار اليومي فقط .. .......... بليله ديه كان حسام اكثر واحد فرحان عقله مش مستوعب انها كانت معاه و قريبه منه واتكلموا لوحدهم،? ابتسم واحمر وجهه اول ما افتكر رده عليها " انتي مش محتاجه خليه نحل? " اتقلب على السرير و والفرحه مش سيعاه معقول هي الي كانت قدامه بتتكلم و تضحك معقول الوقت عدى بالسرعه ديه وهم مع بعضهم .. ? ماكنش قادر يستوعب اللي حصل بينهم والاكتر ماكنش قادر ينام من حماسه انها مسافره معاه ? و لكنه بالاخير حاول يغمض عينه وهو بيقول لنفسه " انا مسافر الصبح☺️، لازم انام هنسافر الصبح☺️" ضحكت عليه وانا بسمعه بيقول كده لنفسه وكأنه طفل صغير مش عارف ينام بليلة العيد من فرحته☺️.. انشغلت اميره بترتيب الشنط كانت بتفتكر كلامهم بين اللحظه و التانيه، كانت متحمسه قوي للسفر والمناظر الطبيعيه الجميله اللي هتستمتع بيها محافظة اسوان.. والصبح بدري شوفتهم بينزلو الشنط و شفتها فرحانه زي ندى بالضبط اتبقى شويه وترقص و تقول " احنا مسافرين احنا مسافرين" اتكلم الحج جمال وهو جنب العربيه و قال " لو مافيش مكان ، نخلي اميره تروح مع عمرو بالقطار " رد حسام بسرعه " ليه يا خالي، العربيه من وراء كبيره ومريحه " ردت ام سعاد من جوه العربيه و قالت " يالا يا جماعه توكلوا على الله المكان فعلا واسع، بعدين ديه فرصه عشان اريح على كتفها اما انام?" ضحكت اميره و ركب الكل العربيه ما عادا عمرو الي كانت بنته بتلوح ليه من شباك العربيه ? الجميل والمبهج رؤيتي لحسام سعيد وفرحان غرقان باحلامه السعيده وكأنه فاز بيها وكأنها معندهاش عريس لازم تقول رايها عليه ?نسي كل حاجه وافتكر بس انها مسافره معاه? كان بيسوق عربيته وهو سرحان بيختلس النظر ليها بين الحين والاخر من المرايه الجانبيه، مدت ايديها من وره و هي بتقوله " ده سندوتش جنبه بالطماطم، لو مش عايز في فول وجبنه بالزعتر" ماكنش سامعها اتفاجأ باديها الي ممدوده ليه وهو بيبص للمراية، انتبه لصوت خاله الي قال " خد منها يا ابني وافطر معانا الطريق طويل" فهم حسام انهم كانوا بيكلموا وان صوتها الي سمعه من شوية كان متوجه ليه☺️، اخد منها السندوتش وهو مش عارف جواه ايه بدأ ياكل و هو بينتبه على الطريق ☺ بجد كان بعالم تاني وخاصه وهي بتديله الشاي وبتضحك وبتقول " مفيش لبن كنت زودت ليك عليه " ?وقتها اترجفت ايده و وقع شويه من الشاي بس الحمد لله جت سليمه كان بعيد عنه ونزل بين المقعدين الامامين.. ☺️ اتكلم الحج جمال وقال " انتبه يا بني بالله عليك، خلينا نوصل بخير" ردت سمية وقالت " اقف يا حسام على جنب كمل فطارك و اشرب شايك و نكمل بعدها، مفيش حاجه بتجري ورانا" ? ابتسم حسام وقال رد ملوش علاقه بالي هما قالوه " لا كده حلو انا محتاج للشاي اكتر?" (الواد طار عقله??عليه العوض ومنه العوض ??) رد خاله عليه بضحك وقال " وربنا منا مرتاحلك، ?انت ناوي على ايه يا حسام، ركز يا ابني الله يخليك احنا اصحاب مرض و مش حمل حد يقولنا بخ? ضحك حسام اكتر كان قلبه بيرفرف اتحرك على مقعده وهو بيقول " جمد قلبك يا خال ده طريقنا مفيش اسهل منه "? ضحك جمال وقال" ما الطريق التاني برضوا مفيش اسهل منها كلها طاخ و طيخ ونروح احنا بشربة ميه "? اتكلمت اميرة وقالت" تحب تاكل كيك مع الشاي "? ( ان*دي بقى حرام عليكي والله ??) جاوب الحج جمال وقال " كيك ايه يا بنتي بقولك قلبي مش مرتاحله اجلي الكيك مفيش اكل لحد ما نوصل?، وبعدين انتوا قلبتوها قهوة وقاعدين تعزموا على حسام وانا ماحدش افتكرني غير بنصين فول?? ضحكت ام سعاد وقالت" كفاياك يا حج، طول نهارك تاكل و تكعبر ارحم نفسك شوية? رد الحج جمال وقال " قل اعوذ برب الفلق، مالك يا بهيه فيه ايه كل ده عشان كرشي زاد شوية?، و بعدين ده طالع موضة اليومين دول مش صح يا حسام ? كان صوت الضحك ملى العربية ردت ندى وهي بتقول" انا عايزه ابقى بكرش زي جدو?? طلعت ضحكه عاليه من الكل ، ردت سميه وقالت" وماله كلي كتير وهو يطلع ليكي " كان الطريق جميل وخفيف ماشعروش بطوله ولا تعبه من كتر ضحكهم و كلامهم الجميل? ولكنهم ناموا قرب وصولهم.. ? كان ورا كله نايم على كله اما ندى استغلت الوضع و نامت على رجليهم وكأنهم سرير خاص ليها.. ......... بالجامعة كانوا البنات بيعيطوا بعد ما عرفوا خبر وفاة شيماء و ايجاد جثتها بالنيل?، كانت صدمة كبيرة للكل وخصوصا اهلها الي انهاروا و حزنوا عليها? مع الاسف اضطر باباها يمضي على محضر محتواه ان بنته مريضه نفسيه وانتحرت بعد ما العلاج ماجبش معاها نتيجه?، ماحدش صدق من اصحابه القصة ديه كانوا كلهم بيحكوا عن شاب غني ابوه صاحب نفوذ كان بيضغط عليها و بيحاول يتقرب منها?، وده ظهر انه حقيقي اخد الشاب ده ملاذه وما اشتهاه من البنت الي ماتت بالخطأ نتيجة دفاعها عن نفسها? و عشان هو ابن راجل مهم ذو سيادة بالدوله تم التستر على الجريمة و لم يذكر حتى اسم الشاب ده بالمحضر ?? ( مع الاسف القصه حقيقيه، ومع الاسف اكتر انها بتتكرر كتير كتير) في بنات رغم صغر سنها الا انها كانت بتخاف وتحافظ على نفسها، مش زي نرمين الكبيره الي مفترض تكون عاقله و ماتبعش نفسها بورقه عرفي لتحقيق حلمها انها تكون زوجه سعيده ?قدر سليم يدخل ليها من نقطه ضعفها و تعطشها للرومانسية و للكلام الحلو ?ماكنش ناوي على غدر او سوء هو كمان كان مبسوط معاها بيحاول يعيش ساعات جميله بدون ضغوط ولا اطفال ولا مسؤوليات ?شغفه و رغبته انه يرجع عريس وشاب وحد يهتم بيه ويقوله كلمه حلوه جعلوه يخطوا الخطوه ديه ? ... بمحافظة أسوان كانت ام حسام بترحب باهلها بالاحضان ، قربت هويدا من اميرة وهي بتحضنها وتقولها " أهلا بعروستنا الحلوه، وحشتيني يا بنت"? قربت سهام وحضنت خالتها وهي بتقول " وحشتونا والله، البلد كليتها نورت بيكم وبوجودكم حدانا"? مال حسام على اخته هويدا و بصوت واطي قالها " خليها تقلب المحطة مينفعش حدانا ديه خالص"? ابتسمت هويدا وهي بتبص على اختها وبتقول بصوت ميسمعهوش غيره " ديه لو اسوان كلها غيرت الارسال، سهام هتفضل على نفس المحطة "?? قربت سمية من هويدا وهي بتقولها ما شاء الله علي الاولاد ربنا يبارك.. استغرب حسام وقال "صحيح، هما فين الولاد "☺ شاورت هويدا بايديه وقالت " اخص عليك يا خالو كده مخدتش بالك من عصافير الجنه بتوعنا"? بص حسام وراء خاله ليتفاجأ باولاد اخواته قاعدين مؤدبين بيبصوا عليه وبيبتسموا..? ضحك ورد حسام وقال " هما العيال شاربين حاجه وله ايه"? وبص عليهم وقالهم "ايه مش مشتاقين لخالو حسام تسلموا عليه" مكملش حسام كلامه حتى لاقهم بيجروا عليه الي بينط عشان يحضنه والتاني اتعلق بكتفه و التالت بيشده من ايده? ضحكت سهام وقالت " انت الي جبته لنفسك احنا كنا مقعدينهم بالعافيه "? ضحك الحج جمال وقال" ربنا يبارك هما الاولاد كده بيحبوا اللعب والتنطيط " قربت ندى من اميرة و رفعت ايديها عشان تشيلها، مالت عليها وقالت " ايه غيرتي منهم وله ايه" رفعتها بحضنها وهي بتضحك .. كانت الفرحه جميله ومبهجه اتحركوا البنات مع امهم عشان يحضروا سفرة الاكل.. اتفاجأت اميرة بندى نامت على كتفها، استغربت وقالت " مع انها نامت كتير، بس اكيد من الطريق ده حتى انا حاسه اني بهتز لحد دلوقتي" رجعت هويدا للصالون عشان تكلم حسام الي لاقيته بيقول لاميرة " كده كتفك هيتعبك، تقدري تنيميها جوه لو عايزه"☺️? بصت على اخوها وبعدها بصت على اميرة وقالت " مالك يا اميرة محسساني انك ضيفه، ادخلي يا حبيبتي نيميها جوه خليها ترتاح على السرير "☺️ اتحرك حسام وقالها" هاتيها عنك انا هدخلها واريح جنبها شوية لحد ما يخلصوا تحضير السفره " ☺️ اتكلمت هويدا وهي بتقول" لا خليها هي تدخلها وانت تعالى معايا، في حاجه عايزاك تساعدني بتحريكها "☺️ سحبته من ايدها ورجعت بيه المطبخ وهي بتقوله" خير يا طير، انت مالك بكتفها و له راحتها" ?? رد حسام وقالها" بقولك ايه انا مش فاضي ليكي، خلصي عايزه ايه "☺️? ابتسمت هويدا و قالت " ايوة كدة هو ده حسام اخويا "☺ و وقفت قصاد برميل كبير ازرق وهو بتقوله" ياله شيل "?? جه يرد عليها ولكنه لمح مرات خاله سمية بتقرب منهم، ليغير كلامه ويرد على هويدا ويقول "مسمعتش، عايزه ايه يا حبيبتي "وبصلها بعينه عشان تن*د? ردت هويدا بصوت واطي وقالت " ياحلاوة ياولاد شكلنا هنتروق قوي "?? وعليت صوتها وقالت " معلش يا حسام افتحه ليا علق ومش راضي يفتح" ? و ع** الي جواه ابتسم ليها وبدأ يفتح البرميل بدون ميرد، لتكمل هي كلامها "ربنا يخليك ليا ياحبيبي، معرفش من غيرك كنا وهنفتح البرميل " وضحكت? رفع الغطى و حطه على جنب وهو بيقولها" اعيش وافتحلك راسك اقصد البرميل يا حبيبتي "?? رجع خطوات ليتفاجأ بيها بتضحك على كلامه مع اخته، بصت هويدا على اميره وقالت " شوفتي الحب الكبير بيني وبين اخويا حبيبي، بذمتك شوفتي حب زي ده قبل كده "?? هزت اميره راسها وقالت " بصراحه حب قوي لدرجة فتح الراس مشفتش"? وضحكت اكتر وقالت" ولا عايزه اشوف?? " قربت سهام من اختها وهي بتقول باللهجه الصعيدية بضيق " يبعتلك الهنا ياهويدا احنا بنغرف الاكل وانتي واجفه تضحكي ولا على بالك الدنيا " اتحركت هويدا و قالت" كنت بجيب الطرشي من البرميل" ☺️ اتكلمت اميرة وقالت لسهام" هو انا ممكن اساعدكم في ايه" ☺ ردت سهام وقالت باللهجه الصعيديه" متشكرين يا عسل اجعدي انتي بالصالون واحنا هنعمل كلتها حاجه، كفايه عليكم تعب الطريق "? اتكلم حسام وهو بيأكد على كلام اخته بعد ما بعدت عنهم وقالها " سهام عندها حق، ارتاحي انتي وهما هيخلصوا كل حاجه" ? ردت عليه بخجل و وجه مبتسم" انا مش تعبانه، اقدر اساعدهم كفايه انهم جهزوا كل ده لوحدهم " قربت هويدا منهم تاني و سحبت اميره من دراعها وقالت " اه والله ياحبيبتي من الصبح وانا متبهدله بينهم" جه حسام يعترض ولكنه مقدرش، فاخته كانت اسرع بسحبها لاميره وكلامها الكتير الي اشتركت فيه امه و خالته ام سعاد.. بصت الام سميه لحسام وسألته" هو انت كلمت عمرو امتى اخر مرة، بتصل و موبيله مقفول" علا صوت صريخ عالي اتكلمت ام سعاد وقالت" خير ياولاد وحدوا الله " حاولت ام سعاد تبعد بين الاولاد وهي بتقول "ميصحش تض*ب اخوك كده، لا يا سيف خليك انت الكبير ومتردش عليه" ? قربت سهام منهم وهي رافعه معلقه غرف الطعام الكبيرة وقالت للاولاد" بتعملوا ايه هنا اطلعوا اتعاركوا بره احسن يقع عليكم الاكل?" استغربت سميه من كلام سهام، رد حسام وقال " شحن موبيله خلص، بس متقلقيش ساعه بالكتير وهيكون وصل زوج سهام هينتظره بالمحطه وهيجيبه معاه وهو راجع" ردت هويدا وقالت" وزوجي الغلبان هيرجع امتى "☺ ردت امها وقالت"كلمني من شويه وقال هيتأخر لحد ميسلم طلبية اللبن " ☺️ علا صوت صراخ الاولاد مره تانيه بس كان المره ديه مصحوب بعياط اتحرك حسام وطلع من المطبخ وهو بيقول لاخواته " لو اكلوا بعض محدش فيكم هيتحرك" ?? استغرب جمال من تأخرهم بتحضير السفرة ولكن بعد ما اتجمعوا على الاكل وشاف كمية الاكل وتنوعه قال" ايه ده كله يا ام حسام، ليه التعب ده هو احنا اغراب" ردت ام حسام وهي بتوزع اللحمه البلدي عليهم " تعب ايه هو احنا عملنا حاجه، وبعدين الاغراب احسن منكم وله ايه " اتكلمت سهام وقالت والله يا خال ده زارنا النبي النهارده، ده لو في نار فاضيه كنت عملت ليكم باشاميل وكشك بس ملحوقه ان شاءالله" ? ردت هويدا بصوت واطي وقالت" الحمدلله انه مكنش في نار، قطعتوا نفسي من الصبح" ابتسمت اميره بدون ما توضح انها سمعتها، خبطها حسام برجله وهو بيحذرها، لتقول ليه" امسك يا حسام يا حبيبي الطبق ده واديه لأيمن عشان ياكل هيفرح قوي اما ياخده من ايدك"? بص عليها بغيظ و دور بعينه على ايمن ونادى عليه" ايمن تعالى خد طبقك يا خالو " استغلت هويدا وضع حسام و الضيوف و قعدت تغيظ فيه وتطلب منه يأكل اولادها و يناولها الاكل ? اتكلمت ام حسام وهي بتبص على طبق اميرة" انتي مبتكليش ليه يا بنتي، هو الاكل مش عجبك وله ايه "☺️ ردت اميره وقالت " لا والله يا عمتي الاكل جميل قوي، بس انتوا حاطين كتير قوي قدامي" ردت سهام وقالت " مش كتير، وبعدين انتي لازم تتغذي وتربربي عشان تعجبي العريس" ☺️☺️? ردت سمية وقالت " عجبه عفريت ياكله" ???? ضحك الكل على كلام سميه، همت سهام ومدت ايديها بطبق اميره عشان تقطع ليها اللحمه، رفضت اميره وهي بتقولها انها مش بتحب اللحم، اصيقت ام حسام وقالت "مفيش حاجه اسمها مبتحبيش هتكلي لحمتك يعني هتكليها ، وبعدين ده دبح مزرعتنا يعني هتكون مختلفه متخافيش ديه زي الموز" شكرت اميره عمتها وقالت " انا عارفه انها جميله كفايه انك انت الي طبخاها، بس بجد انا مش بتحمل اكلها" ضغطت سهام عليها وحاولت تحط قطعة لحم ببقها، مالت اميره عشان تبعد عنها وهي بتعتذر من جديد و بدون ما يشعر اتكلم وقال" جرى ايه يا سهام خليها براحتها، قالت ليكم مش بتحبها" شكرت سميه بطبيخ الباميه و شكر جمال بالمولوخيه الناشفه وقال" انا كان نفسي فيها قوي"اما ام سعاد فعجبتها اللحمه البلدي قوي وقالت ليهم انها سبب جمال وظبط طعم الطبايخ... قام جمال يغسل ايديه، وقفت سميه عشان تنقل الاطباق ولكن ام حسام رفضت و حلفت يمين عظيم عليها هي وام سعاد يقعدوا يريحوا وقالت ان البنات موجودين هيسدوا عنهم... قامت اميرة ونقلت معاهم الاطباق، كانت هويدا بتتكلم بصوت عالي وهي بتنضف مكان الاولاد وبتقولهم " اغسلوا ايد*كم و روحوا اقعدوا جنب خالكم" طلبت سهام من اميرة بعد ما نقلوا الاطباق تروح هي كمان تغسل ايديها وتقعد وهما هيكملوا، وبرغم انها رفضت الا انهم قدروا عليها و طلعوها من المطبخ.. ? و بالممر الصغير قدام الحمام المجاور للمطبخ كان من حظ حسام الانفراد باميره ولو دقايق صغيره ? سألها عن رأيها بالبلد، ابتسمت بخجل وقالته انها مش اول مره تيجي وانها بتحبها قوي?، فرح حسام واتحمس ليقول "وهي كمان بتحبك قوي ?" خجلت اميره من عيونه جت تتحرك ، وقفها بكلامه اما قالها "نامي وريحي كويس النهارده عشان بكرا اخدك نلف شويه بالبلد، اقصد اخدكم " ? فرحت اميرة وطلبت منه تزور.ومتحف النوبه. و معبد ابو سمبل. لانها نفسها تشوفهم على الطبيعه رد عليها بصوت خارج من قلبه? وعيون بتوزع قلوب على كل المكان? وقال " انتي بس احلامي واطلبي واحنا نروح المكان الي نفسك فيه "? ( انا?‍♀️الو مستشفي الرحمه معايا،?‍♂️ ايوه يا فندم اتفضلي مين طب ساكت عند حضرتك النهاردة،انا?‍♀️ البطل و بنات الجروب يا فندم، ?‍♂️وايه الجديد عليكي،انا?‍♀️ بس انا خايفه عليهم وعايزه عربيات اسعاف كتير ??، ?‍♂️وياترى الاسعاف زي كل مره صراخ وعياااط وله بعد الشر عليكي حلويات ??، انا ?‍♀️مش هرد عليك ظلمني ديماً انت والبنات ?? بس هخليهم هما يردوا عليك المرة ديه هههههههههه) مقدرتش ترد عليه من سرعة دقات قلبها وخجلها من عيونه ?ونبرة صوته ?ابتسمت بنفس خجلها واتحركت لتسلب عقله وهي بتقول "شكرا ليك " ?? قعد واقف مكان يبص عليها بعيونه الفرحه وقلبه الي كان بيرقص من فرحه? اقسم انها لو طولت شويه كان اعترف ليها بجمال حبه?? وهو غرقان بحبه وسعادته مكنش واخد باله منها اما قربت و وقفت جنبه وهي بتبص عليه وعلى مكان ما اميره مشيت وقالت وهي بتغمز ايه " احلمي ☺️واطلبي☺️ و ارتاحي☺️ واقعدي☺️، وعيون مش قادره تبعد عنها☺️" اتفاجأ حسام بهويدا وقال " خير مالك بتتكلمي كده ليه" ردت هويدا بثقه وقالت "تدفع كام وابوظلك الجوازه" ?? استغرب حسام من كلامها وعمل نفسه مش فاهم وقال " تبوظي ايه، واي جوازه، بصي انا تعبان و مش فايق للهزار النهاردة"? ردت هويدا وهي بتتحرك وقالت" طيب براحتك اروح انا احضر النسكافيه والحلويات لزوم السهر اصل سهام حالفه متنمش النهارده غير وهي مخلصه موضوع العريس والعروسه عشان نفرح ونهيص مش بعيد نصحى الصبح نلاقيه معزوم عندنا" مسكها من ايديها وقال" عريس ايه الي يتعزم عندنا والله اهرب بدون رجعه" ?? غمزت هويدا وقالت" هاااا هتدفع كااام" ???وقعنا بالفخ واخيرا جه الي يخلص حقنا من حسام ??هرمناااا والله

editor-pick
Dreame-Editor's pick

bc

نور الصعيد

read
1K
bc

رواية ادم.. لـ زينب سمير

read
1K
bc

( عشق العاصم )

read
1K
bc

عشق تحدى الصعاب

read
1K
bc

عشق صقر الصعيد

read
2.1K
bc

رجل المهام الصعبة.. للكاتبة/ندى محسن ♕Noody♕

read
1K
bc

نورٌ على نور

read
1K

Scan code to download app

download_iosApp Store
google icon
Google Play
Facebook