bc

رواية وللنصيب رأي أخر

book_age18+
26
FOLLOW
1K
READ
drama
like
intro-logo
Blurb

لا احد يستطيع ان يملك مشاعره والوقوع في الحب قد يباغتك فجاءة فنعشق اشخاص ويعشقنا أخرون لكن..للنصيب رأي اخر .

رواية بتتكلم عن النصيب من جميع النواحي في حياتنا الواقعيه ابطالها واحداثهااا من صميم الحياه

ان كنتم تبحثون عن الاثارة والمتعه لا تذهبوااا بعيد

وكونوا بالقرب فانتم علي موعد مع عمل ادبي من نوع خاص سياخذكم الي عالم المتعه والاثارة

✍️علي محمد

chap-preview
Free preview
رواية وللنصيب راي اخر الفصل (1)
رواية وللنصيب راي اخر الفصل (1) مقدمة: لا احد يستطيع ان يملك مشاعره والوقوع في الحب امر ليس بمستحيل فالحب ياتي علي غير ميعااد فيحبنا اشخاص ونقع في حب اخرين لكن للنصيب راي اخر امام احدي الكليات بجامعة عين شمس ولاسيما كلية التربيه تقف مجموعه من الفتيات يتبادلون الحديث فتقترب منهم صديقة اخري لهم مبتسمه قائلة صباح الخير يابنات الفتيات: صباح الخير ياخلود. خلود: مالك يا سمر مبرقالي كده ليه سمر: بغيظ بصراحه كده مغلوله منك اوي ياخلود خلود: باستغراب مغلوله مني ليه انا عملتلك ايه سمر: مشيرة لندا قولياها انتي ياندا عشان انا معنديش خلق للبت دي ندا: صلوا علي النبي ياجماعه مش كده خلود: بعصبيه هو فيه ايه بالظبط. ياسمر سمر: حضرتك كنتي واقفه مع طارق ليه مش ده اللي اول امبارح ورينهولك واقف مع بنت عند اداب خلود: يعني هو ده كل اللي مدايقك مني سمر: اه يا ست خلود. ولولا انك. اختي مش بس صحبتي انا مكنتش هدخل اصلا ولا ازعل انك. عملتي حاجه زي كده ندي: بصراحه كده يا خلود. سمر معاها حق وخايفه عليكي من اللس اسمه طارق ده خلود: بس طارق بيحبني وهيتقدملي يا سمر سمر: يااه هو لسه. بيضحك عليكي بالنغمه الكدابه دي يا بنتي فوقي احنا اهو بقينا في رابعه وهو من سنه تانيه وهو بيقولك كده خلود: قصدك يعني طارق بيضحك علياا ندا: وليه لاااا خلود: بخوف يعني ايه...... سمر: يعني تقوليله ييجي ويتقدملك ولو بيحبك بجد هيوافق ولو موافقش... يبقي البيه بيتسلي بيكي خلود: بخوف وتوتر خلاص ماشي هكلمه وهشوف رد فعله ايه!!! ***************** داخل احدي المطاعم تجلس نغم برفقة صديقتهااا المفضله وبعد لحظات اقبل الويتر قائلا اهلا وسهلا يافندم طلباتكم ايه نغم: ممكن منيو لو سمحت الويتر: اتفضلي يافندم بعد. لحظات نغم: لو سمحت هاتلنا شاورما ولا مش هتاكلي شاورما يانورهان نورهان: وهي تنظر الي الويتر من تحت لفوق بقولك ايه يا الويتر: بهدوء بشمهندس حمزة يا انسه اؤمري نغم: باندهاش وصوت منخفض بشمهندس نورهان: بسخريه طب يا بشمهندس اتفضل هاتلنا الحاجه اللي طلبناهاااا حمزة: بهدوء ماشي يافندم دقيقتين والطلبات هتنزلكم نغم: ميرسي جدا نورهان: انتي سمعتي قال ايه. بشمهندس انتي مصدقه اللي قاله ده نغم: وما اصدقش ليه فيها ايه شاب مجتهد وبيشتغل اي شغلانه احسن من قعدته نورهان: يابنتي انتي هتجننيني ازاي بشمهندس وشغال ويتر في مطعم ما اشتغلش ليه بشهادته حمزة: بعد. ان قدم لهم الطلبات اسف بس عاوز اقول للانسه حاجه اولا انا مش الويتر انا شغال دلسفري بس لما الاستاذة شاورتلي انا جتلها من باب الذوق ثانيا بقي ده كارنيه النقابه يعني انا مش. بكدب علي حضرتك. وعارف انك مستغربه انا ازاي بشمهندس وشغال في مطعم ومش شغال بشهادتي.... محدش في مصر كلها يا انسه بيشتغل بشهادته واحسن اشتغل ولا اقعد كده.عاطل من غير شغل استني اشتغل بشهادتي اسف اني ازعجتكم عن اذنكم عشان معايا اوردر نغم: بابتسامة خفيفه اتفضل نورهان:بخجل هو انا احرجته مش كده نغم: عادتك ولا هتشتريه نورهان: حاسه. اني شفت الواد قبل كده. بس مش عارفه فين نغم: انتي مركزة معاه ليه اوي كده كلي وانتي ساكته نورهان: بصراحه كده الواد. قمر هههههه نغم: باستغراب انتي كمان هتعا**يه اطفحي وانتي ساكته خلينا نمشي نورهان: اوكي نغم: محادثه نفسها مش عارفه ليه حاسه ان انا كمان شفت حمزة ده قبل كده بس فين فين مش فاكره!!! **************** داخل منزل الحاج حسين والد علا انتظرت علا انتهاء الاذان ثم اتجهت للميضاءة لتتوضا استعداد لصلاة المغرب فتستوقفها شقيقتها الصغرب شمس قائلة علا علا علا: بقلق في ايه يا شمس شمس: ببرود اعصاب المسلسل التركي اللي كلمتك. عنه امبارح اول حلقه هتتزاع النهارده علا: باستياء حرام. عليكي قلقتيني مسلسل ايه يا شمس المسلسلات الهندي والتركي دي معموله مخصوص عشان تفسد اخلاق. بناتنا وشبابناا شمس: باستغراب ازاي ده ده مصر كلها بتحب المسلسلات دي ومحدش قال كده غيرك انتي علا: هفهمك. بس استني اصلي المغرب عشان مينفعش ااخر صلاتي اكتر من كده وانتي كمان يلا عشان تصلي ولا مش هتصلي شمس: بخجل لا لا هصلي بس مش دلوقتي علا: اومال امتا شمس يا حبيبتي مينفعش تاخري صلاتك بدون عذر كله الا الصلاة لازم. تصليها في وقتها ومتاخريهااش عشان ربنا مياخرش عليكي اي حاجه نفسك فيها وبتحبيهااا شمس: خلاص والله هقوم اصلي ذهبت علا لتتوضاا بينما همت شمس باشعال التلفزيون لكن استوقفها رنين. جرس الباب فذهبت لتفتحه الام. من الداخل: افتحي الباب لبابا يا شمس شمس: حاضر ياماما الحاج حسين: بعد ان دخل السلام عليكم شمس: وعليكم السلام يابابا الحاج حسين: اومال علا فين شمس: بتصلي المغرب مدام. ليلي: احضرلك الغدا يا حاج الحاج حسين: لما زين يرجع عشان نتغدا كلنااا مدام ليلي: طب تعالي معايا ياشمس المطبخ عشان هنحضر الغدا لابوكي واخوكي شمس: زافرة يوه ياماما انا عاوزه اتف*ج علي المسلسل مستنياه من امبارح علا: بعد ان. انهت صلاتها ازيك. يابابا الحاج حسين: الحمد لله ازيك. انتي يا علا يا بنتي علا: الحمد لله شمس: اهي علا خلصت صلاة خديها معاكي يا ماما انا هتف*ج علي المسلسل علا: يادي المسلسلات اللي كلت دماغك دي مدام ليلي: معلش ياعلا يا بنتي تعالي معايا علا: حاضر. يا ماما لما نشوف اخرتها مع ست شمس دي هي ومسلسلاتها اللي هتوديها في داهيه دي!!! ************* داخل منزل الاستاذ شاكر والد عبير تجلس شروق بصحبة ابنتها لوجين امام التلفاز تشاهد. احدي البرامج الدينيه فيقطع تركيزها دخول اخيها الاصغر جاسر قائلا يا شيوق(شروق) عاوز اتفيج (اتف*ج) علي الكيتون(الكارتون) شروق: جاسر تعالي ياقلب اختك هجبلك الكارتون تتف*ج عليه انت ولوجي بس متتشاقوش عشان ماما متدايقش منكم جاسر: ببراءة ماشي بعد. لحظات رجعت عبير من الخارج ترتدي ثيابا ضيقاا قد اظهر مفاتنها مما لفت انتباه اختها شروق والتي خاطبتها قائلة؛: بعصبيه انتي خرجتي كده عبير: انتي بتزعقيلي كده ليه اه خرجت كده. فيها ايه. شروق: زافرة فيها انك. بتقولي للي رايح واللي جاي تعالي اتف*ج مينفعش اللي انتي بتعمليه ده يا ست عبير انتي مش صغيره مدام هند: من الداخل فيه ايه يابنات صوتكم عالي ليه شروق: تعالي هنا ثواني ياماما مدام هند: في ايه صوتكم عالي ليه انتي واختك شروق: اتف*جي علي اللي بنتك كانت لابساه النهارده وراحت بيه الجامعه عبير: انا حره البس اللي انا عايزاه محدش ليه دعوة البس ايه وما البسش ايه وبعدين البنات كلها في الجامعه بتلبس كده مجتش عليا انا يعني جاسر: وطوا صوتكم مش عايف (عارف- اتفيج (اتف*ج) علي حاجه مدام هند: بلامبالاة هي عبير كبرت اوي لكده يا شروق سبيها يا بنتي براحتهااا شروق: باستياء تكبر ايه تاني عن كده يا ماما عبير في اولي جامعه يعني مش صغيرة وبعدين انتي ازاي اصلا انتي وبابا تسبوهااا تخرج. كده عبير: بقولك. ايه ياست شروق فكك مني ولا انتي مش فالحه غير تتشطري عليا انااا كنت اتشطرتي علي جوزك اللي رماكي انتي وبنتك ومسالش فيكم مدام. هند: امشي ادخلي اوضتك. ياقليلة الادب ازاي تكلمي اختك. بالطريقه دي شروق: بعد ان اخفت دموعها هو مرمنيش انا وبنتي انا اللي طلبت الطلاق منه لما لاقيته بتاع ستات ومش بيصلي قلت واحد بعيد عن ربنا ما اطمنش علي حياتي معاه انا وبنتي وما عملتش كده علي طول انا نصحته مره واتنين وعشرة والف لحد ما لاقيته اللي فيه فيه ووصلت انه. يمد ايده علياااا ثم. اخذت بنتها ودخلت غرفتهااا وهي تبكي مدام هند: اجري صالحي اختك عبير: هوووف ماشي ياماما *************** داخل أحدي المستشفيات الخاصه يجلس دكتور محمد بغرفة الاطباء فتاتي اليه احدي الممرضات قائلة دكتور محمد بعد اذن حضرتك فيه انسه بره عايزه تقابلك. ضروري دكتور محمد: بعد.ان.خلع البالطو وقام بتعليقه مريضه. يعني ولا ايه يا سارة سارة: لا يادكتور مش مريضه دكتور محمد: طب خليها تتفضل سارة: حاضر يادكتور بعد. لحظات اتت سارة بصحبه الفتاة قائلة اتفضلي يا انسه. الدكتور في انتظارك دكتور محمد: بابتسامه اتفضلي يا انسه اقعدي الفتاة: متشكرة يا دكتور دكتور محمد:. اتفضلي عاوزه ايه الفتاة: بخجل وحزن انا عاوزاك. تلحق ماما يا دكتور عندها القلب وهي تعبانه جدا وبتوع الاستقبال مش. عايزين يدخلوها المستشفي عشان... دكتور محمد: لنفسه فهمت خلاص يا انسه متقلقيش ان شاءالله والدتك هتدخل دلوقتي استنيني هنااا الفتاة: بفرح. بجد يا دكتور دكتور محمد: ان شاءالله بعد. لحظات اخرج هاتفه وقام بالاتصال بموظف الاستقبال والذي اجابه قائلا ايوة يا دكتور محمد دكتور محمد: عندك حالة مريضه. قلب باسم هي والدتك اسمها ايه الفتاة؛: مريم محمد منصور دكتور محمد: باسم مريم محمد منصور موظف الاستقبال: اه يادكتور محجوزة بره عشان حضرتك عارف ان دي تعليمات المستشفي دكتور محمد: طب دخلها علي العمليات بسرعه موظف الاستقبال: ايوة يافندم بس مين هيدفع مصاريف العمليه ادخلها وعلي مسئوليتك دكتور محمد: اه دخلها انا هتكفل بمصاريف العمليه بسرعه يلا عشان دي مريضه قلب موظف الاستقبال: ماشي يادكتور مع السلامه الفتاة: بفرح. انا مش عارفه اشكرك. ازي يا دكتور محمد. ربنا يارب يباركلنا فيك. دكتور محمد: الشكر لله انا معملتش حاجه يعني لكل ده ساره: خدي نسرين وجهزوا اوضه العمليات بسرعه ساره: حاضر يادكتور دكتور محمد: عن. اذنك يا انسه الفتاة: ربنا يخليك يارب يادكتور محمد ويجازيك خير علي كل اللي بتعمله *************** يجلس طارق بصحبة احد. اصدقائه داخل احدي الكافيهات يتبادلون الحديث والضحكات صديقه: طارق انت حقيقي بتحب البت خلود دي ولا بتقضيلك. معاها يومين وخلاص طارق: ههههههه حب والله ضحكتني يا ابني انا مليش في الحب ولا الكلام. الفارغ ده انا بس بعيشلي يومين معاهااا مش اكتر صديقه: بضحكه شيطانيه. يخرب بيت دماغك والله انت برنس طارق: بس انت عارف يامروان خلود دي برضو ليها معامله خاصه يعني مش زي كل البنات اللي اعرفها مروان: باستغراب ياعم انت محدش عارف يمسكم منين بتحبها ولا بتقضي وقت وخلاص طارق: الاتنين مروان:ياعم انت عاوز تجنني معاك ازاي ده طارق: يعني بحبها تكون ليا لوحدي وفي نفس الوقت مش بفكر فيها كزوجه وكده. فهمت ياسطاا ولا البعيد مبيفهمش مروان: طب مادام مش بتحبها ليه معلقها بيك وبتخليها ترفض كل الناس اللي بتتقدملها سبها ياعم تشوف نصيبها حرام عليك طارق: ولا متعمليش فيها شيخ متبوظش السيجارة اللي لسه ضاربهااا مروان: انا نفسي اعرف انت بتفكر في ايه طارق: اللي انا بفكر فيه ده هينقلني نقله تانيه خالص وهوصله يعني هوصله وبكره هتشوف مروان: ما تريحني وتقولي بتفكر في ايه!!! طارق: مش دلوقتي هتعرف كل حاجه لما ييجي وقتهااا ***************** ✍️ علي محمد

editor-pick
Dreame-Editor's pick

bc

انتقامي

read
1K
bc

تري يا قلب احببتُ من؟ بقلم ريحانة الجنه

read
1K
bc

للعلاقات وجهين

read
1K
bc

عشق إلى ما لا نهاية

read
1K
bc

زين الرجال ( الثاني عشر من سلسلة سطوة الرجال)

read
1K
bc

وصية والد

read
1K
bc

#بنت_الأصول 《?الجزء الثاني ?》

read
1K

Scan code to download app

download_iosApp Store
google icon
Google Play
Facebook