الفصل الأول (1)

2401 Words
الفصل الأول كانت تقف امامه وتشعر فقط بجمود مشاعرها روح : ليه يا أوس ليه عملت فيا كدة أوس بقسوة : هنتقم لقلبي منك روح : هههههه تنتقم ويا تري هتعمل ايه هتسبني بفستان الفرح وتقولي انتي طالق أوس : ههههههه يخربيت البرأة مهما بقيتي قاسية هتفضلي الطفلة اللي...... غلطت بحبي ليها روح بألم : غلطت أوس : ايوة غلطت وهفضل ندمان طول عمري روح : والوقتي هتعمل ايه بقي أوس بشر : هتعرفي النهاردة يا..... روح استيقظت وهي تتنفس بعنف اثر ذلك الحلم الذي يأتي لها منذ ان حدث ذلك الموقف هو والعديد فهي احلامها عبارة عن ما حدث بالماضي فدخلت والدتها أمل : مالك يا روح روح : جالي تاني يا ماما مش راضي يسبني أمل : بطلي يا بنتي تفكري في أوس اعتبريه ماضي روح : ماضي ههههههه ماضي ايه يا أمي وانا لسه علي ذمته هيفضل كدة يخنقني طول حياتي انا بكرهه بكرهه اوي يا ماما بكرهه امل : خلاص يا روح انسيه واتحرري من العيلة دي وقفت بعصبية قائله : مش هنساه انا اقوي منه ومن عيلته كلها امل : انتي مش قد أوس يا روح اوعي تنسي انه في يوم كان قدوتك ومعلمك روح : اد*كي قولت كان وكان فعل ماضي الوقتي معاكي روح الأحمدي بنت المشير رحيم الأحمدي يعني لا أوس ولا كل عيلة الشرقاوي تهزني نظرت لها أمل بحزن علي ما حدث لأبنتها وجعلها كالجليد ************** في المنصورة كانت تجلس تلك الفتاة وتتجمد الدموع بأعينها تأبي النزول وبجانبها أختها التي تبكي عليها رؤي : عين عيطي عشاني متعمليش في نفسك كدة عين : قلبي واجعني اوي يا رؤي حاسه الدموع هيا اللي مش راضية تنزل رؤي : خلاص اقولك هناخد عدي وهنهرب نروح اي حتة من هنا عين : ههههههه نهرب هيجبونا رؤي بغموض : مش هيقدروا اقولك جهزي نفسك وابنك ومتقلقيش عين : حاضر ودخل في ذلك الوقت امهم عليهم سمر : عين سلفك جاي يكتب عليكي بكرة ومفيش داعي ترفضي او توافقي لأن بالنسبة للباباكي رأيك عين بسخريه : ذي قلته رؤي : ههههههه ذي ما رأيي كان ذي قلته ووقفت امام امها التي تعلم بالرغم من انها تسمع كلام اباهم في كل شئ الا انها تحبهم فهم فلذة كبدها رؤي : بتدمروا عين ذي ما دمرتوني انتي كالعادة مع جوزك مبتفكريش فينا نهائي ولا في يوم هتفكري لو فكرتي كنتي وقفتي ضدة في جوازي انتي مستوعبه يا ماما انا متجوزة ههههههه متجوزة واحد من جبروت العالم انا الوقتي همسك التليفون وارن علي رقم إلياس الشرقاوي وهقوله حضرتك متجوزة علي مراتك بنت خالك قولي اسمها ايه..... عارفه هيكون ردة ايه معرفش اسمها معرفش كملت دراسه ولا لا معرفش عندها كم سنة معرفش مراتي التانيه شكلها ايه سمر بدموع تتساقط : رؤي انا رؤي : انتي انتي ايه طيب هسألك سؤال وهنشوف هتردي ولا لا..... بنتك رؤي لسه بنت ولا لا ردي عليا بنتك رؤي لسه متلمستش ولا لا هههههههه متعرفيش نيجي الوقتي لعين اللي جوزتوها لسالم ابن عمها بالرغم انكم عارفين انها مش بتحبه وهي وافقت واتجوزت الرائد سالم القاضي وجابت منه ولد عدي القاضي بس فكرتم للحظة هي سعيدة ولا لا فكرتي لا طبعا هي بتضحك يبقي سعيدة سالم القاضي مات شهيد بقت ارمله وما ادراكم ما ارملة يعني اللي تسوي واللي متسواش هتخاف علي جوزها منها ثواني بس لازم نتصرف نعمل ايه نعمل ايه يا بت يا رؤي عين ببكاء : خلاص يا رؤي رؤي بصراخ : صح نجوزها لسلفها اللي متجوز غيرها ندمر حياتها مرة تانيه ندبحها كمان مرة واكملت بقوة : روحي قولي لجوزك ان بناتك بعدي هيهربوا بكرة الصبح ومن تخطيط رؤي يمكن يقتلها وترتاح سمر بصدمه : تهربوا رؤي : ايوة انا مش بس ههرب انا هحمي عين وهدمر إلياس الشرقاوي هخليه يبوس رجل اللي يسوي واللي ميسواش عشان يلقيني فتحت عيناها بصدمة مما تسمع ها قد اعلنت البريئة حربها **************** في الاسكندريه في قصر يعتبر شئ اثري خاص بعائلة الشرقاوي والتي يعرف اهله بالجبروت كان ينام الرأس الأكبر لهذه العائلة والذي يعتبر شيطان لكن مهلا يا سادة هذا سابقا قبل ان يفتك به المرض ويقف حولة احفادة (الياس عدي اوس اسعد ايان يزن ) وايضا زوجة الياس وتدعي نسرين وابنه ويدعي يائيل وزوجة يزن وتدعي ياقوت وابنة عدي التي يحملها وتدعي عين لكن زوجته متوفيه عثمان الجد : ايه يا ولاد الشرقاوي مش وراكم شغل ياقوت وهي تجلس بجانبه : الله ولو وراهم واحنا عندنا اغلي منك وضع يده علي رأسها مبتسما من تلك البريئة التي دخلت حياة الشياطين خطأ عثمان : لو حصلي حاجة سامحيني يا ياقوت نظرت ليزن بمرارة الذي قابل نظرتها ببرود تام ياقوت : بتقول ايه يا جدي اسامحك علي ايه منا كويسة اهو وبعدين يلا قوم عشان نتلم كدة وبلاش قعدة السرير دي واللهي ما هيتعبك غيرها عثمان : طيب تعرفي ذي الشاطرة تسنديني اقوم ياقوت : بس كدة اهو ووقفت تسندة ليقف وجاء من امامها عدي بعدما اعطي ابنته لأخيه عدي : امشي يا بت تك نيلة وانتي صغيرة كدة قال هتسندة ياقوت : عندك شك في قدراتي ولا ايه عدي : من نحية شك كل اللي في الاوضة عندة ياقوت وهي تمد شفاهها السفليه : ربنا يسامحكم عدي : انت هتمدي بوزك خلاص اسفين يا ريس عادت ابتسامتها التي تآثر تحت نظرات ذلك الشيطان وسندوا الجد لينزل لأسفل ويجلس علي السفرة ياقوت : أسعد اديني عين أسعد : خدي يا ستي عين هانم حملتها ياقوت وقبلت وجنتها فابتسمت تلك الطفلة التي لم تتجاوز عامها الأول ياقوت : الله انتي جميلة اوي يا عين بسم الله ما شاء الله معقول يا عين انا لو ربنا في يوم رزقني ببنت هتكون زيك كدة حلوة او انا هحبها اكتر منك مستحيل طبعا عدي : اتجدعني انتي وانا هحبها اكتر متقلقيش نظرت له وابتسمت ليقع نظرها علي يزن الذي يقسم انه سيريها فغزت ملامح الرعب وجهها بينما جلس الكل علي الطعام فجلست بجانب زوجها الذي مسك يدها وضغط عليها فكتمت فمها حتي لا تصرخ يزن : حسابنا اما نطلع يا هانم اومأت بخوف بل برعب منه ************************* في الطائرة المتجهه لمصر كانت تجلس فتاة جميله جدا بل واكثر تقف دمعة علي خدها انها لين لين : هرجعك ليا يا أيان مش هكون ضعيفه واستسلم لتذهب ذاكراتها الي الماضي فلاش بااااك كانت تحتضن زوجها بقوة وتبكي ايان : متخافيش يا لين هشوف جدي عايز ايه وهرجع لين : اوعي يا ايان تتخلي عني ايان : بس يا مجنونة لو خيرني بين الورث وبينك هختار..... الورث طبعا لين بغيظ : ابو شكلك يا بارد ايان : انتي اهم من اي ورث يا لين اهم من كل حاجة انا هروح مصر بتاع اسبوعين وهرجعلك لين : هستناك يا ايان اوعي تتخلي عني ايان : انتي روحي يا لين وقبل جبينها واخذ شنطته متجها من لندن الي مصر تاركا خلفه زوجته وابنته مع اهلها وحين وصل للإسكندريه كان في سيارة متجه للقصر ليفعل حادث كبير جدا والأسوأ انه يفقد الذاكرة اولا ثم انه لم يخبر أحد انه متزوج اما لين فكانت تنتظره كثيرا وكثيرا لكن للأسف لم تعلم عنه شئ ظلت تبكي وتبكي حتي اخبرها ابيها انه فعل حادث والان جيد لكن فقد ذاكرته فهي تعشقه وقررت ان تعود وتعيد له ذاكرته واتت لمصر وخلفها ابنتهم مع اهلها بااااك لين : مبقاش مرات ايان الشرقاوي ان ما خليتك ترجع وتعشقني يا ابن الشرقاوي وابتسمت ومسحت دموعها بقوة ********************** في احد العمارات بالأسكندريه كانت تجلس فتاة جميله وبريئه جدا لكن ما يوجد تحت البرأة هذه الا الم وماضي اسود يجعلها تكره نفسها اتجهت للمطبخ وهي تفعل لنفسها قهوة حتي انتهت ووقفت علي الشباك تنظر للمنطقه الثرية التي بها وتبتسم بسخريه حياة : دا لا مكانك ولا اصلك يا حياة...... كأن الحياة استغلت طيبتي واني علي اسمها فبدأت تطعن فيا وتدوقني كل اللي فيها من مر..... انا حياة جارية أسعد الشرقاوي اللي بيجي يقضي معاها ليالي بتبقي بالنسبة ليا سودة ويمشي وهنا عادت ذاكرتها ليوم التقائها به فلاش بااااك في أحد الملاهي الليليه كانت تقف حياة مرتديه فستان أ**د قصير كأي فتاة ليل وكالعادة تبحث عن فريسة فتاة : بصي علي اللي هناك ده حياة : مين فتاة وهي تشير علي أسعد : اللي هناك ده حياة : ايوة ماله فتاة : دا بقي يا ستي اغني اغنياء مصر ومفيش ولا واحدة قدرت توقعة لحد الوقتي واكيد اللي هتوقعه هتفرح حياة : يعني هيدي كتير فتاة : ايوة ابتسمت حياة بفرحة واتجهت له ووقفت بجانبة لكنها لم تنظر له حياة : كأس فود*كا لو سمحت نظر لها أسعد من اعلاها لأسفلها ثم نظر لوجهها والسؤال الذي طرحه علي نفسه كيف لملاك كهذة تعمل هكذا لكنه نفض افكاره فليس له دخل أسعد : ايه رأيك اعزمك انا علي فود*كا التفتت له وابتسمت لكنه لاحظ ان ابتسامتها مصطنعه حياة : أكيد واقتربت منه ووضعت يدها علي كتفه فلاحظ انها مشمئزة مما تفعل لكنه تصنع اللامبالة أسعد : اسمك ايه حياة : هيام وانت أسعد : أسعد وطلب لها مشروب لكنها لم تشرب فكانت تنظر للمشروب بكره وقرف أسعد : بقولك ايه متيجي نشرب الفود*كا في بيتي حياة بدلع : وبيتك ده بعيد أسعد : خالص مالص ضحكت بدلع فجزبها من خصرها واتجهوا لسيارته ثم لشقة حتي وصلوا فنزلوا سويا وصعدوا جاء ليقبلها فوضعت يدها بين شفتيهم حياة بدلع : الاول الفود*كا اومأ بشك فيها ثم اشار لها فذهبت اما هو وضع فونه يصور ما سيحدث فأتت له ومعها كأسين حياة بغمزة : اشرب عشان تبتدي الليلة شرب الكأس دفعة واحدة وجاء ليقترب وضعت كأسها وحضنته لتشعر بثقل جسمة فأغمضت عيناها لتنساب دموعها بغزارة ثم دفعته ليقع علي السرير وخلعت عنه قميصه ليبقي عاري الص*ر ثم شدت الملايه لتكون غير مرتبه ومسحت بعض الروج من شفايفها بإصبعها ثم وضعت علي وجهه واتجهت لمحفظته ثم اخذت بعض المال وذهبت باااااك قاطع حبل افكارها رنين فونها برقمه فاجابت اسعد : مش هاجي النهاردة حياة : طيب...... اسعد اسعد : عايزة ايه حياة : هروح لحور ممكن اسعد : مش اكتر من ساعة والا هنتحاسب وهعرف حياة : طيب اسعد : حولتلك فلوس علي حسابك حياة : تمام...... اسعد اسعد : امممم حياة : هتوحشني اسعد بتنهيد : وانتي كمان سلام يا حياة واغلق الخط بوجهها فرمت الفون بلامبالة كبيرة حياة بغيظ : غ*ي صحيح الحلو مبيكملش ههههههه ******************* في شركة الشرقاوي وهذة الشركة يتولاها أسعد وأوس ودخل كل منهما بكبرياء والكل ينحني لهم حتي وصلوا لمكتبهم فحاول أسعد رسم الجدية الا ان ضحكة تلك تجعل قلبة الحجري يلين سيلا : صباح الخير يا أسعد بيه أسعد بجديه : صباح النور يا سيلا سيلا : القهوة هتكون عند حضرتك حالا اومأ ودخل مكتبه فدخلت خلفها بعد وقت بالقهوة سيلا : احم حضرتك وراك اجتماع كمان نص ساعة أسعد : تمام اجهزي وتعالي معايا سيلا بابتسامه ساحرة : امرك يا فندم بينما في مكتب أوس كان يجلس ببرود تام يتابع اعماله فدخل علية سكرتيرة بفزع أوس : في ايه يا احمد احمد : كارثة يا أوس بيه المحاسب اتقتل أوس بعصبية : نعم اتقتل ازاي وفين احمد : لقوه الوقتي مقتول في مكتبه ومش بس كدة في تعطيل في الكاميرات والشرطة تحت وقف أوس بهيبته المعروفة ونزل حيث يوجد المقتول والشرطة والصحافه ******************** في مبني الشرطة طلب منها اللواء ان تذهب له فذهبت ببرود وادت التحية العسكريه اللواء : الوقتي في جريمة قتل في شركة الشرقاوي وانتي هتتولي المهمه انتي والرائد جاسم روح : تمام والرائد فين جاسم من خلفها مؤدي التحية العسكريه : انا هنا يا سيادة الرائد استدارت له وابتسمت اللواء : الوقتي روحوا لشركة عيلة الشرقاوي جاسم : تمام وادوا التحية العسكريه وذهبوا سويا الي تلك الشركة ***************** في احد مستشفيات الأمراض ال*قلية كانت تجلس متكورة صامتة تحرك جسمها بهستيريا فاتجهت لها اختها حياة : حور لم تجب ولا تنظر لها فتحدثت حياة : انا تمام كويسة وأسعد كويس لسه فيه الغرور كالعادة بس الحمد لله مبيفكرنيش اني جارية خالص متقلقيش عليا وهو بيحبني اوي بيعوضني عن كل سوء شوفته وكم مرة يقولي يعلن جوازنا بس انا اللي برفض واما بيجي مش بيرضي يسبني ويبات معايا انا...... بحبه اوي يا حور بحبة اوي وتمردت دموعها ثم وقفت وذهبت يالها من حياة قاسية استجدها من اسعد ام من اختها تركتها وذهبت فهي كالعادة لا تجد منها شئ اتجهت لسياراتها وركبت متجهه لشقتها طوال الطريق تفكر في حياتها التي تكرهها ***************** في قصر الشرقاوي كانت تقف وتحمل بحضنها عين الصغيرة بعدما خرج الكل الا جدها الذي يرتاح ياقوت لنفسها : لحد امته يا ياقوت لحد امتي هتفضلي هنا اسيرة ل يزن وايه يعني لا انتي اول ولا اخر واحدة اهلها يتخلوا عنها وهنا تمردت دموعها بغزارة فلاش بااااك كانت تجلس متكورة تبكي فأتي لها اباها ومسد علي شعرها فنظرت له ياقوت ببكاء : مش عايزة اتجوز يا بابا راغب : يا ياقوت يا حبيبتي دي سنة الحياة ياقوت : بس انا مش كبيرة انا لسه تمنتاشر سنه ومش عايزة اشتال المسئولية الوقتي راغب بعصبية : افهمي يا ياقوت اللي طالب ايدك عثمان الشرقاوي لحفيدة الصغير ومعني اني ارفض اني احفر قبري وقبر امك وقبرك بإيدي دا شيطان وانا مش مستعد اخسرك ع الأقل ياقوت ببرائة : هقوله اني لسه صغيرة وهو مش هيعمل حاجة خالص راغب : ياقوت الموضوع اكبر من كدة بكتير يا بنتي عشان خاطري حاولي تشوفيه اومأت برأسها ومسحت دموعها وانفها بكمها كالأطفال فحضنها ومسد علي شعرها خائفا من القادم وفي اليوم التالي اتي عثمان وحفيدية يزن وعدي واستقبلهم راغب بينما دخل يزن ليلمح بصالون المنزل الكبير صورة كبيرة جدا لوجه فتاة وحولها صور صغيرة علي مراحل عمرها فأنصدم يزن : مين دي راغب : ياقوت بنتي العروسه يا ابني..... ياسمين يا ياسمين نادي لياقوت نزلت ياقوت مرتديه برمودة چينس للركبة وبلوزة كب بيضاء وتقسم شعرها وتفعل ظافيرتين فانصدم الكل بما فيهم راغب وياسمين ياقوت : ماما انا جعانه بسر...... **تت حين رأتهم فهي اعتقدت انهم سيأتوا ع الأقل بعد المغرب وليس بعد العصر فورا عثمان : تعالي يا بنتي جنبي فتحت عيناها علي اتساع لبرهه ثم اغلقتها وفتحتها فابتسم عدي رغما عنه راغب : تعالي يا ياقوت جنب جدك ياقوت بغباء : هما جم بدري ليه يا بابا ياسمين محاولة مدارية الأمر : ههههههه بتحب تهزر ياقوت معروفة بدمها الخفيف ياقوت بتأفف : اومال بتقوليلي ليه دمي تقيل يا ماما نظرت ياسمين لراغب الذي اغمض عينه من غباء طفلته فشدتها واجلستها بجانب عثمان وبدأ يتحدث معها وهي تجيب بعفوية والاخر ينظر لها كيف لشخص ان يشبهه ليس فقط بالشكل بل والصفات عدي : وانتي في كلية ايه يا ياقوت ياقوت : انا في اولي هندسة عدي : وانتي اللي مختاراها ياقوت : ايوة عشان امسك شركة بابا وبعدين هكبر وابقي راجل اعمال كبيرة وضع راغب يده علي وجهه بينما ضحك عدي بكثرة وعثمان اكتفي بالأبتسام ياقوت بخجل : اصدي سيدة اعمال اتلغبطت مسد عثمان علي رأسها واتفق مع راغب علي الزواج بعد شهر فانصدمت ياقوت ونظرت ليزن الذي كان يجلس كالجماد راغب : تمام بس الأول الولاد يتكلموا عثمان : ماشي قوم يا يزن اطلعوا الحديقه بااااك فاقت ياقوت علي يد صغيرة تشد ملابسها ياقوت : هششش براحة يا يائيل عين هتصحي يائيل : حاضر بس انا جعان ياقوت : طيب يلا احط عين واكلك اومأ برأسه فهو حين يريد شئ لا يذهب لأمه بل لياقوت فهو يحبها كثيرا ***************** كدة الفصل الاول خلص بقلمي / سماء أحمد *****************
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD