رواية ما بين القلب وال*قل الفصل الأول

927 Words
ما بين القلب وال*قل الفصل الاول يوجد بين القلب وال*قل صراع كبير جدا القلب يابي وال*قل يريد ال*قل يابي والقلب يريد تري من سينتصر في هذه المعركة ؟؟؟؟ "بابا انا كده تقريبا خلصت اللي ورايا هعدي بقا علي المستشفي اشوف ايه الاخبار وبعدين اروح" اردفت سهام قائلة موجهة حديثها لوالدها عز السيوفي وهي تقوم بلملمة اشيائها عز: طيب يا حبيبتي انا هسبقك علي البيت بعد اما اخلص سهام وهي تقبل يده:ماشي يا حبيبي مش عاوز مني حاجة قبل ما امشي عز:لا يا حببتي خلي بالك من نفسك تركت سهام والدها في الشركة وهمت هي بالخروج من الشركة استقلت سيارتها الفاخرة وذهبت في طريقها للمشفي خاصتها واثناء قيادة سهام للسيارة وجدت شاب ملقي علي الطريق قامت بتهدئة سرعة السيارة حتي اوقفتها ثم نزلت منها لكي تري من هذا وماذا حدث له ولماذا هو ملقي هكذا وقفت سهام بضع لحظات امام ذلك الشاب وعلامات الدهشة تعتلي وجهها ثم جست علي ركبتيها فاصبحت بمواجهة هذا الشاب وضعت سهام يدها علي عنقه لكي تتحسس نبضات قلبه سرعان ما امسك هذا الشاب بيدها بقوة وعنف ثم قام باطلاق صافرة عالية فظهر شابين اخرين في ال*قد الثاني من عمرهما بدات سهام تحاول الافلات من قبضة ذلك الشاب ولكنه كان يمسك بيدها بقوة شديدة جدا سهام: انت مين وعايز مني ايه سيب ايدي ارجوك شاب1:متخافيش احنا هنقلبك وهنسيبك تمشي شاب2:نسيبها دا ايه هوا دخول الحمام زي خروجه شاب3:لا يا جماعة حرام دي بنت واللي مرضهوش لاختي مرضهوش ليها شاب1:شكلك عيل خيخة لو ملكش فيه اخلع انت احسنلك شاب2:بس لو فتحت بوقك بكلمة هقتلك شاب3:مين قال اني هسيبكم تعملوا فيها اللي انتوا عاوزينوه احنا هنسيبها تمسي من هنا احسن قام شاب 2 بالاشتباك مع شاب3 وانتهي هذا الاشتباك بطعن شاب3 بسكين حاد في ص*ره شاب1:يخربيتك ايه اللي انت عملته دا شاب2:عيل خرع تحب اصفهالك زيه شاب1:لا وعلي ايه الطيب احسن بس كده هنروح في داهية شاب2:متقلقش انت سيب البت دي وروح جيب العربية يلا ترك شاب1 سهام في قبضة الشاب2 ثم ذهب ليحضر السيارة ليفروا هاربين من هذا المكان كل هذا وسهام تحاول الافلات ولكن دون جدوي كل محاولتها بائت بالفشل احضر شاب1 السيارة وقام شاب2 بادخال سهام بداخلها رغما عنها وجلس شاب1 بالامام يقود السيارة وشاب2 جلس بالخلف وهو يمسك بيد سهام خوفا من ان تقوم بالهرب منهم حاولت سهام اكثر من مرة الضغط علي كابح السيارة لايقافها ولكن دون جدوي تذكرت سهام بعد قليل انه يوجد بجيب بنطالها بودرة تصيب بالعمي المؤقت قام باخراجها ورشتها علي اعينهم بسرعة كبيرة حاولت سهام ايقاف السيارة مرة اخري ولكنها لم تستطع فقد فات الاوان وانقلبت بهم السيارة في المشفي قامت سهام من سباتها العميق وهو ما يسمي بالغيبوبة كانت تسمع اصوات الاطباء والممرضين ولكنها لا تراهم تريد ان تقوم من مكانها ولكنها لا تستطيع لانها موصلة بالعديد من الاجهزة الطبية لاحظ الاطباء والممرضين بان سهام قد استعادت وعيها فهم الطبيب بمحادثتها وقال : دكتورة سهام حمدالله ع السلامة سهام: الله يسلمك ممكن تنور النور انا مش شايفة خالص باتت علامات الدهشة والاستغراب علي وجه الطبيب فالانوار مضائة احقا سهام قد اصيبت بالعمي قام الطبيب بوضع يده امام عين سهام لكن لم يري اي رد فعل طبيعي منها مطلقا افاق الطبيب من شروده علي صوت سهام وهي تقول: ايه يا دكتور انا هفضل قاعدة في الضلمة دي كده كتير الطبيب: انا اسف يا دكتورة سهام بس انتي اصيبتي بالعمي نزلت تلك الكلمات علي مسامع سهام كالصاعقة سهام بحزن: انت بتقول ايه انا اتعميت الطبيب باسي: خليكي قوية دي ارادة ربنا سهام: ونعم بالله انا عاوزة اهلي ممكن تكلمهم يجولي الطبيب: حاضر تحت امرك تركت سهام العنان لدموعها لتهبط لتريح قلبها قليلا فما حدث لها ليس بهين قامت الطبيب باخبار عائلة سهام بما حدث لها واخبرهم ايضا بان سهام تريد مقابلتهم فاتوا اليها في صباح الغد جائت اسرة سهام من اجل الاطمئنان عليها ومشاعرهم مابين اشتياق وفرحة ومابين غضب وثوران دلفت اسرة سهام باكملها للداخل وجدوا سهام تجلس علي سريرها في **ت قاتل ودموعها تنسدل علي خديها كالشلال اردفت نورا والدة سهام قائلة: سهام حببتي وحشتيني اوي سهام وهي ترمي نفسها في احضان والدتها: وانتي كمان وحشتيني اوي يا ماما انتي مش عارفة انا تعبانة قد ايه انا اتبهدلت اوي اردف عز قائلا في نوبة غضب شديدة: انتي اللي عملتي في نفسك كده دا من غضب ربنا عليكي سهام بصدمة: بابا انت بتقول ايه عز بعصبية شديدة: انا لا ابوكي ولا اعرفك عامر عم سهام: عز اهدي مش كده انت مش شايف سهام تعبانة قد ايه عز: انا ماشي مش عاوز اشوف وشها تاني ترك عز الغرفة هو وخالد ش*يق سهام فهم منزعجين مما حدث سهام: ماما انا ايه اللي بيحصلي دا انا عملت ايه لكل دا عامر: اهدي يا سهام مفيش حاجة تستاهل زعلك ابدا سهام: انا معملتش حاجة لكل دا نورا: منهم لله اللي كانوا السبب يا بنتي عامر: سهام احكيلي اللي حصل يوم الحادثة قصت سهام ل عامر جميع ما حدث عامر:بس اللي اتحكلنا ع** كده يا بنتي سهام باستغراب : اتحكلكم ايه بالظبط عامر: انتي كان في معاكي شابين في الحادثة صح سهام: ايوه بس ليه عامر: اصل الشابين دول بيقولوا انهم كانوا علي علاقة بيكي وان دي مش اول مرة تقابليهم فيها سهام بصدمة: ايه اللي بتقولوه دا ياعمي عامر: اللي اتحكلنا يابنتي سهام: محصلش انت عارف اني بحب عمر عامر: منهم لله انا عارف انك بتحبي عمر سهام: وعمر عارف بالكلام دا ورايه ايه عامر: انا لحد اللحظة دي مش فاهم ماله سهام: انا مظلومة والله ليه بيحصل كده بس عامر: اهدي يا سهام ربنا قادر يظهر برائتك يقف بهيئته الرجولية والوسيمة علي شاطئ البحر ويضع بين يديه صورة تجمعه بها يوم خطبتهم والدموع تنهمر علي وجنتيه كالشلال الذي لا يتوقف ثم اتي بمخيلته اثناء شروده في تلك الصورة ذكري جميلة ليوم خطبتهم ياتري موقف عمر من اللي حصل ل سهام اي؟! #اشوفكم البارت الجاي #مابين القلب وال*قل #بقلم السلطانة احلام حواس
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD