1

1187 Words
البارت الاول من رواية بداية انتقام ام بداية عشق . ??. *_* *_* *_* . في احد القصور في الاسكندريه القصر الوحيد الذي يطل علي بحر اسكندريه حيث تملاء الاجواء صباحا في القصر صوت ضحك ومرح دا طبعا صوت ليلي وريم وعصام وحنين وعمر . حنين: - صباح الخير ياولاد. الكل:- صباح النور يانونه. حنين:- امال شمس فين؟ ليلي:- بتجهز نفسها كالعاده يعني. نزلت وشمس بكل برود وكانت ترتدي بدله رسميه تناسبها . . شمس ببرود:- صباح الخير. الكل:-صباح النور. عصام: - اي ياحجه كل دا نوم. عمر:- احمد ربنا انها قامت الوقت جايه من الشركه 2 بليل. عصام:- كنتي فين؟ شمس:- انت غ*ي يابني ماهو قالك كنت في الشركه. عمر عملت اي في الصفقه. عمر:- الحمدلله خدناها. شمس: -الحمدلله. ليلي وريم:- يلا عشان منتاخرش ياابيه عصام. ليلي وريم وعصام باسو راس وايد حنين وشمس. شمي:-خلوا بالكم من نفسكوا. بصوت عالي عبدالله عبدالله عبدالله (رائيس الحرس):- نعم ياانسه شمس. شمس ببرود:- قول للحراسه تجهز عشان يروحوا ورا البنات. عصام:- مش لازم انا هخلي بالي منهم. شمس:- ماشي يلا روحوا. عمر:- جايه الشركه انهاردا ولا. حنين:- لا مش هتيجي خليها ترتاح انهاردا. شمس:- معلش ياخالتو مش هعرف ورايا شغل كتير في الشركه.اسبقني ياعمر هاجي وراك. عمر:- اوك يلا عاوزين حاجه سلامتك حنين:- اي ياشمي الاربعه وعشرين ساعه شغل حرام عليكي نفسك ياروحي. شمي بابتسامه:- لو مخدتش بالي من الشغل بنفسي مفيش حاجه هتتعمل وبستها من راسها وراحت ركبت سيارتها. . اما من الناحيه الاخري يجلس ادهم في قصره الفخم يشعل سيجاره ويدخن بشراهه وبيقول في نفسه:- ياتري مين اللي بيلعب بديله معايا. خرج ادهم من غرفته واتجه الي الطاوله الطعام وكان يجلس علي راسها وكان يرتدي بدله سوداء اللون رسميه . ادهم: - صباح النور. الكل:- صباح الفل. ميري:- بقولك ماتيجي توصلني الجامعه يادنجوان ههههه بس الموزه بتاع امبارح كانت جامده. ادهم بعصبيه وبصوت حاد:- ميرب متدخليش في الحاجات دي مفهوم نا مش فاضي رؤوف هيوصلك. رؤوف:- مين رؤوف ياعنيا لا مش فاضي. ميري بتمثل الزعل:- اوك انا هروح لوحدي والشباب يع**وني واحتمال اتخ*ف ويغتصبوني. ادهم ولا اكن سمع حاجه من رؤوف: - ميري قولت اجهزي رؤوف هيود*كي. ادهم بصوت عالي : - نصر انت يازفت. نصر (رائيس الحرس) بخوف:- ننن..ع.. م ياادهم ياباشا. ادهم:- جهز العربيات عشان ميري. رؤوف بأفأفه:- اوووفففف حرام والله. ميري:- ع فكرا مش هتخ*ف لو روحت من غيرحراسه. ادهم بعصبيه:- لو حصلك حاجه هعمل اي هلوم نفسي انا وانجزي وانا هاجي اخدك واخرجك بعد الكليه. ميري بفرحه:- بتتكلم بجد ياابيه وبستوا من خدوا وحضنتوا يلا سلام. ادهم:- متتعوديش عليها مش هتتكرر تاني يلا روحي وخلوا بالكم من نفسكوا. بعد اما ميري و رؤوف وصلوا الكليه واقف قدام الكل بهيبته عما ميري تدخل لاحظ بنت جميله شدته لسه رايح يكلمها لقاها بتبوس واحد من خده فقد الامل و رجع تاني وراح الشغل. عند ادهم وهو لسه بيفكر في الصفقه بتاع الاسبوع الجاي اللي ممكن كالعاده تتاخد منو. ادهم بصوت عالي:-داده سميحه داده سمحيه:- نعم. ادهم ببرود:- هاتيلي القهوه بتاعتي بسرعه. ودخل مكتبوا اللي في القصر شرب القهوه وركب سيارته وراح الشركه. . (في شركات الجارحي) وصلت شمس وطلعت ع مكتابها لقت عمر مستنيها. عمر:- نورتي يابوس. شمس بابتسامه:-بنورك ياوحش. شمس في فون المكتب:- رانيا تعالي ع مكتبي. رانيا ( السكرتيره):- ايوه يافندم. شمي:- هاتيلي جدول اعمالي بسرعه. رانيا:-حاضر. اتفضلي عندك اجتماع مع شركه فريد باشا واجتماع مع الاداره عمر:- هتروحي تجيبي اخواتك من الجامعه انهاردا لان اخوكي راح مع صحابه والسواق واخد اجازه عشان مراته بتولد وانا مش فاضي. شمس بضحكه:- يخربيتك قفلتها في وشي من كل ناحيه. عمر :-ههههه اعمل اي اصل عارفك. شمس:- خلاص يارانيا الغي مواعيدي انهاردا. (شمس مع انها صالبه بس قلبها حنين مع اخواتها) وصلت شمس عند الجامعه فجاءه سياره من ورا تخبط سيارتها اتصدمت وخافت يكون السياره حصل ليها حاجه نزلت بسرعه تبص للعربيه لقيتها سليمه. شمس بتنهيده الحمد لله. بعدها بعصبيه:- انت حيواااان مش شاف ياعمي قدامك امال لو ماشيه بق ع الطريق كنت عملت اي. نزل من العربيه مع صدمت شمس. ياتري هيحصل اي ومين الشخص دا؟؟؟؟ (✷‿✷) (✷‿✷) (✷‿✷) (✷‿✷) (✷‿✷) (✷‿✷) (✷‿✷) (✷‿✷) محبتش اطول عشان اول مرا وكدا. (◉‿◉) ياريت تقولوا رايكم في الكومنتات ❄❄? *_* *_* *_* *_* *_* *_* *_* *_* *_* *_* *_* *_* . . كل المسارات لها نهاية واحدة يا لها من أهداف عظيمة، أهداف تصفق لها أيدي العظماء.. إن معرفة الهدف ورؤيته بوضوح والتأكد مما تريده يجعل الأمر أسهل للوصول إليه ولكن العقبة التي تقف أمام كل شخص طموح وكل شخص له هدف مستعد للعمل عليه لشهور متواصلة دون كلل أو ملل وكل شخص مستعد ليستيقظ صباحاً قبل تغريد الطيور والعصافير ليعلن عن صلابة عزيمته وهمته وصدق قلبه في الوصول لهدفه المنشود.. ببساطه السؤال هو كيف..؟ نعم إن الكيفية هي أكبر عائق ومشكلة تواجه الطموح، فعند تحديد الغاية النهائية والهدف المحدد بدقة فلا ندري بأي مسار نسير فيه لتحقيق الهدف ولأن المسارات مختلفة وشديدة التباين فنحن نواجه معضلة الاختيار بين هذه المسارات. فنحن نحاول اختيار المسار الأقصر والأقل جهداً ما دام متوفراً وهنا تحدث المشكلة فلا يوجد إنسان عاقل سيخبرك أن تسير في طريق طويل يستغرق ساعات وأمامك طريق آخر يستغرق عشرة دقائق للوصول لوجهتك ولكن المشكلة هنا أنك تفتقد للمعلومات التي تجعلك متردداً أي طريق هو الأفضل؟ إن المسارات المجهولة تتفتح باستمرار ولا أحد سينكر بأن الصبر واكتساب المعلومات والاستفسار من المسافرين عن أقصر الطرق وعن الصعوبات والعثرات التي واجهوها في مسارهم سيزيد من خبراتك ويساعدك في اختيار المسار الأنسب لك. وهذا أمر محمود ولكن الانتظار طويلاً جداً لجمع كل المعلومات الممكنة عن أفضل مسار يمكنك اتخاذه في الحقيقة هو أمر كارثي فإذا كنت مرتبطاً بموعد محدد لا يجب أن تتخطاه في الوصول لوجهتك، فبالتأكيد الانتظار طويلاً سيجعلك تتخطي هذا الميعاد وستخسر في النهاية. كما أن الذهاب في أي مسار أمامك يجعلك في موضع مخاطرة فأنت لن تدري كم من الوقت ستستغرقه للوصول وقد يكون المسار خاطئ في أسوأ الحالات ولذلك فالتأني والصبر مطلوب ولكن اجمع ما يكفي من المعلومات والخبرات ومن ثم اختر الطريق الأنسب بالمعلومات المتاحة وامضي فيه ستجد بعض المعلومات والأشخاص لتسألهم عن طرق أقصر للوصول وأنت ماضٍ في طريقك. إن أي طريق ستختاره سيوصلك إلي وجهتك فكل المسارات لها نهاية واحدة مهما اختلف طولها. . كن النسخة الأفضل منك لكل منا شخصية متفردة عن الآخر ولدى كل منا شخصيات تتنازع بالداخل لتولى زمام الأمور، شخصيات في نزاع دائم ومستمر إلي الأبد. ولكل شخصية من تلك الشخصيات صفات خاصة بها، عيوب ومميزات تتفرد بها عمن سواها. الغضب والحزن والتكبر والازدراء والرياء والغرور والغيرة والحقد والنفاق والكذب والصدق والعدالة والإخلاص والحب والاحترام والكرم وغيرها الكثير من الصفات والشخصيات المتنازعة بداخلنا ولكل شخصية دور في تشكيل ذاتنا. لا يمكن التخلص من أي من هذه الصفات فهي من طباع البشرية ولكن قد يتم صرف النظر عنها ودحضها كلما أمكن، والصفات منها الإيجابية والسلبية ومنها ما هو إيجابي في بعض الأوقات وسلبي في بعض الأوقات أيضاً.. إن الشخصية لن تتغير أبداً فهي كالمعدن ولكن يمكن تقويمها وتحسينها باستمرار فقط حاول أن تصير أفضل وابذل ما بوسعك لتغير من طباعك شيئاً فشيئاً وسيلاحظ من حولك ملامح التغيير من خلال أسلوب تعاملك وتفكيرك ولا تقارن نفسك بغيرك أبداً فهذا الأمر له عواقب وخيمة ولكن قارن نفسك بنفسك، وحاول التفكير إن صرت أفضل من ذي قبل وحاول باستمرار أن تكون النسخة الأفضل.
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD