bc

رواية (البريئة والقاسي) بقلم إيمان الحوفي (ميمو)

book_age16+
941
FOLLOW
3.7K
READ
like
intro-logo
Blurb

المقدمة

هو قاسي ومتملك لايعرف الرحمة هي بريئه رأت جريمة بعينيها كانت السبب في ان تقع هي في شباكة كفريسة لحمايتها ولكن قسوتة تبقي الشئ الوحيد الذي لا يمكن حمايتها منة فهل قسوتة عندما تتحد ببرأتها ستفوز ام ستقع هي في براثن هذا القاسي الذي لا يعرف شئ عن الرحمة الي الابد

chap-preview
Free preview
....الشخصيات ...الفصل الاول
الشخصيات مكة :-فتاه تبلغ من العمر ١٩ عام في سنة اولي جامعه اعلام و هي فتاه ذات بشرة بيضاء وعيون زرقاء توفي والديها عندما كان عمرها ٥ اعوام في حادث سير فارس المهدي :- يبلغ من العمر ٢٦ عام يعمل ضابط شرطة لا يعرف شئ عن الرحمة ليس هين في عملة عصبي جدا وهو شاب ذات بشرة برونزية و عيون رومادي وشعر اسود غامق مازن :- الصديق المقرب لفارس في نفس عمرة يعمل ضابط شرطة ايضا وهو شخصية مرحة جدا مهرة :- الصديقة المقربة ل مكه هي فتاه ذات بشرة بيضاء وعيون سوداء وشعر اسود غامق يتيمة الاب جميلة :- وهي جدة مكة تولت مسئوليتها منذ وفاه والديها سمية :- والدة مهرة تبلغ من العمر ٥٥ عام هارون الدجوي :- اكبر رجل اعمال في مصر وهو يتاجر في السلاح والممنوعات وايضا قتل العديد من الارواح ومنهم والد فارس وزوجتة حيث ان والد فارس كان ظابط شرطة محترف وعندما حاول القبض علي هارون الدجوي ارسل له هارون الدجوي من قتل زوجتة امام اعينة ثم قتله بعد ذلك نداء :- فتاه تبلغ من العمر ٢٧ عام وهي زوجة هارون الدجوي تزوجتة من اجل حماية عائلتها وهي ذات بشرة خمرية وعيون زرقاء وشعر بني ---------------------------- سنتعرف علي باقي الشخصيات مع الاحداث ?????? البريئة والقاسي بقلم الكاتبة :- ايمان شريف الفصل الاول تشرق شمس يوم جديد لتداعب بخيوطها الذهبية جفون تلك الجميلة التي تفتح عيونها ببطئ شديد تستيقظ مكه من نومها و تذهب الي الحمام تاخد شاور وتخرج من غرفتها و تذهب الي المطبخ وتبدأ في اعداد الافطار وعند انتهائها من اعداده تذهب الي غرفة جدتها مكه ببتسامتها المعهودة :- صباح الخير يا جوجو الجدة جميلة :- صباح النور يا قلب جوجو مكه :- يالا بقة يا جوجو عشان تفطري وتاخدي الدواء بتاعك الجدة :- تعبتي نفسك لية بس يا مكة مكه :- تعبك راحة يا ست الكل الجدة :- هترجعي انهاردة امتا مكه :- هتأخر انهاردة عشان عندي بحث الجدة :- ربنا معاكي مكه :- انا لازم امشي بقة يا جوجو عشان المحاضرة الجدة :- ماشي يا حبيبتي في رعاية الله ......................................................... علي جهه اخري كان يجلس فارس علي مكتبة بصرامة فارس بغضب :- بردو مش عاوز تقول الحقيقة يا سيد سيد :- والله العظيم يا باشا ما اعرف حاجة عن هارون بية فارس بخبث :- خلاص يا سيد انا صدقتك سيد :- بجد يا باشا صدقتني فارس :- طبعا يا سيد وكمان هتاخد افراج سيد :- ربنا يخليك يا باشا يعني ينفع امشي فارس :- ايوة يا سيد اتفضل امشي يخرج سيد من المكتب فيرفع فارس سماعه الهاتف ثم ياتي له الرد سريعا فارس بصرامة :- عاوزك في مهمة يا حازم حازم :- اؤمرني يا باشا فارس :- سيد اللي كان عندي في المكتب عايزك تراقب كل تحركاتة عايز اعرف كل حاجة عنة حازم :- حاضر يا باشا تؤمر بحاجة تانية فارس :- لا مع السلامة ......................................................... عند باب مدخل جامعه الاعلام مهرة :- انتي هتروحي تعملي البحث بجد يا مكه مكة :- لازم يا مهرة اروح انتي عارفة دة بحث مهم اوي مهرة :- خلاص هبقي اخد منك الصور والفديو عشان مش هقدر اروح مكه :- اوك هبقي اخلص البحث وابعتلك الصور والفديو في مسج قبلتها مهرة من وجنتها وهي تهتف :- حببتي يا موكتي مكة بضحك :- بس يا لمضة مهرة بجدية :- بصراحة يا مكه انا خايفة عليكي المكان اللي اسمة منطقة المتشردين دة خطير وكمان مهجور مكه :- متخافيش وبعدين هما شوية صور وفديو يعني هعملهم بسرعه وهاجي وبعدين البحث دة مهم عشان هنتكلم فية عن التشرد والاطفال اللي اهلها بترميها وبتبقي ضحية للتشرد مهرة بتأفف :- انا مش عارفة الدكتور البارد دة اشمعنا اختارني انا وانتي نعمل البحث دة مكة :- خلاص بقة يا مهرة انا هروح لوحدي وياستي متخافيش انا معاية ربنا مهرة :- ونعمة بالله بس والله العظيم يا مكة لو ماما مش تعبانة كنت جيت معاكي انتي عارفة هي مش بتقدر تقوم من السرير مكه :- علي فكرة انا هزعل منك عشان انا قولتلك مرة ان طنط سميحة زي والدتي وانا بخاف عليها زيي زيك مهرة ببتسامة :- ربنا يخليكي لية يا مكه مكه :- ويخليكي لية يا حببتي ......................................................... في قسم الشرطة يجلس فارس علي مكتبة هو ومازن مازن بغضب :- ازاي تسيبة يمشي يا فارس ده يعرف كل حاجة عن هارون الدجوي فارس ببرود :- اصل مكنشي عاوز يعترف مازن بغيظ :- واللي مش بيعترف بياخد افراج ولا بيتأدب فارس بحدة :- انا مش عاوز حد يتدخل في شغلي ولا انت ناسي ان القضية دي بتاعتي مازن :- يا فارس هارون كدة هيقتل سيد فارس :- ما انا عارف انة هيعوز يقتل سيد عشان عرفنا نوصلة بس طبعا هيبقي في دليل انة قتل سيد مازن :- قصدك اية فارس :- قصدي ان انا بعت حازم يراقب سيد واكيد سيد هيقابل هارون قام مازن وقال :- انت حر بس اللي انت بتعملة ده خطر ثم ذهب وترك فارس يفكر كيف يوقع هارون الدجوي في الفخ ......................................................... في قصر كبير يبدو علية الثراء كان يجلس هارون الدجوي ويقف امامة علاء زراعة اليمين علاء :- سيد اخذ براءه يا باشا هارون :- لازم يتقتل لان فارس مش سهل اكيد في حاجة غلط ازاي يسيبة كدة علاء :- وكمان يا باشا سيد عاوز يقابلك هارون :- قوله هقا**ه في منطقة المتشردين وطبعا انت عارف بعد ما اخلص كلام انا وهو انت هتعمل اية انت والرجاله علاء :- طبعا يا باشا ضحك هارون بشر وهو ينفث دخان سيجارتة وقال :- - عاوز توقعني يا ابن المهدي بس دا بعينك زي ما قتلت امك وحرقت قلب ابوك عليها وبعدين قتلته هقتلك انت كمان ......................................................... بعد انتهاء اليوم الدراسي لمكه ومهرة مهرة بخوف :- بلاش تروحي بالله عليكي يا مكه انا مش عارفة قلبي مقبوض لية مكه :- يا بنتي متخافيش ده انا هاخد صورتين وفديو وهاجي علي طول مهرة :- بس انا مش مطمنة قبلتها مكه من وجنتها وقالت :- لا اطمني وانا همشي بقي عشان اعمل البحث بسرعه ومتأخرشي علي تاتا يلا باي يا مهرة مهرة :- باي يا مكة ثم تن*دت بقلق وقالت :- ربنا يستر ......................................................... جاءت مكالمة من حازم لفارس وهو يجلس في مكتبة شارد الذهن فارس :- ايوة يا حازم في جديد حازم :- ايوة يا فندم سيد في منطقة مهجورة اسمها منطقه المتشردين وهيقابل فيها هارون الدجوي نهض فارس بسرعه وقال لحازم فارس :- خلاص يا حازم خلصت مهمتك دلوقتي حازم :- حاضر يا فندم مع السلامة اغلق فارس الهاتف بسرعه واخذ سلاحه وذهب بسرعه لتلك المنطقة التي تسمي بمنطقة المتشردين ......................................................... في جهة اخري كانت تسير مكة بخوف من ذلك المكان المهجور ثم قالت في نفسها مكه بقلق :- كان عندك حق يا مهرة لما خوفتي وقولتيلي متروحيش بس مش مشكله هاخد صورتين بسرعه وهمشي تقدمت في خطواتها و اخرجت الكاميرا من حقبيتها و بدأت بالتقات بعض الصور وحين انتهت من التقات الصور فتحت خاصية الفديو وبدأت بتصوير المكان فديو الا انها سمعت صوت صراخ عالي فنتفضت خوفا و ذهبت بذعر ناحية الصوت لتنصدم عندما تري ......... يتبع..

editor-pick
Dreame-Editor's pick

bc

عشق وسط الدماء

read
6.2K
bc

عشق الفهد

read
2.5K
bc

حب يتخطئ حدود الزمن « عشق _الاخوة_الجزء _الثانى»

read
3.6K
bc

الفا مملكه الهجناء

read
5.3K
bc

روايه خيوط الشمس

read
5.5K
bc

زواج لرد الجميل

read
3.1K
bc

الفاتنة الصغيرة للكاتبه سمسمه سيد

read
7.2K

Scan code to download app

download_iosApp Store
google icon
Google Play
Facebook