الفصل الثالث ...

1249 Words
الفصل الثالث في صباح يوم جديد استيقظت مكة مع زقزقة العصافير لتفتح عينيها الزرقاء وتتمطع بتكاسل ثم تمتمت بخفوت :- انا لازم اغير رأي تاتا في اني اروح اشهد في المحكمة ثم شهقت مرة واحدة وهي تقول بفزع مهرة انا نيستها خالص دي هتموتني فقامت بسرعه ودلفت الي الحمام واخذت شور وبدلت ملابسها ثم خرجت وذهبت الي المطبخ اعدت طعام الافطار ووضعتة علي صنية صغيرة و دلفت بها الي غرفة الجدة جميلة مكة ببتسامة :- صباح الخير يا جوجو جميلة بحب :- صباح النور يا قلب جوجو مكة بحب :- يلا عشان تفطري وتخدي الدواء وانا انزل اروح الجامعه جميلة بأمر :- بس تروحي قسم الشرطة الاول عشان تحكي اللي انتي شوفتية ثم اكملت هو انتي تعرفي طريق بيت الشاب اللي انقذك امبارح صح مكة يضيق :- صح جميلة بأمر :- خلاص خذي مهرة معاكي وروحي البيت بس متدخليش يا مكة انتي تتكلمي من علي الباب وتقوليله انك موفقة تشهدي باللي شوفيتة ماشي مكة بخوف :- يا تاتا انا قلبي مش مطمن للحكاية دي بلاش والنبي يا تاتا وانا هبقي ولا كأني شوفت حاجة الجدة بعصبية :- ازاي تساعدي مجرم انة يهرب من العدالة يا بنتي انتي دلوقتي في ايدك تسجني القاتل ويتحبسية وياخذ جزائه وفي ايدك تسبية يقتل في البشر ويستمتع بالحياه مكة بطاعه :- خلاص يا تاتا هعمل اللي قولتي علية جميلة بدعاء :- ربنا يحميكي يا بنتي مكة :- انا هقوم بقة يا تاتا عشان متأخرشي عايزة حاجة جميلة :- عايزة سلامتك …………………………………………………………………………………………………… في فيلا فارس المهدي في غرفة فارس تحديدا فاطمة :- يالا يا فارس عشان مازن مستنيك تحت فارس بنوم :- خلاص يا دادة انا نازل دلوقتي قالت فاطمة وهي تدلف الي الخارج :- - اوعي تتأخر يا فارس ………………………………………………… في بيت مكة الحكيم دلفت الي غرفتها لكي تأخذ الحقيبة ولكن سرعان ما تذكرت الكامير فأخرجتها من حقيبتها وبدأت تعبث فيها ثم شهقت فجاءه عندما رأت الفديو وسرعان ما تذكرت ما حدث فلاش باك:- كانت تسير ببطئ ناحية الصوت ووقفت عندما رأت و سمعت رجل يقول :- خلص علية يا علاء سيد بتوسل :- والله يا باشا ماقلت حاجة لفارس بيه انا قولتله معرفشي حاجة وهو قالي صدقتك يا سيد وممكن تمشي يعني فارس بيه مصدقني والله لية بقه عايز تقتلني هارون بشر :- عايز اقتلك عشان غ*ي ثم اشار لعلاء وقال :- خلص عليه بسرعه علاء :- حاضر يا هارون بيه نظر علاء لرجل ملثم ثم اشاره له بعينيه الي سيد ليخرج ذلك الرجل سكين ويطعن سيد عدة طعنات بعد دقائق سمع هارون صوت ارتطام شئ بالارض فقال لعلاء بحدة :- ايه الصوت دة باك مكة :- بس انا مصورتش حاجة ثم تن*دت وقالت يا ربي اية الوقعه السودة دي بعد قليل سمعت رنين هاتفها فنظرت للهاتف وضغطت علي زر الرد بسرعه ليأتيها صوت مهرة الغاضب مهرة بغضب :- كدة يا مكة تسبيني قلقانة عليكي من امبارح ومفكرتيش حتي تطمنيني مكة بحزن :- لو تعرفي اللي حصل معاية مش هتقولي الكلام دة مهرة بخوف :- في اية يا مكة مالك يا حبيبتي مكة :- انا نازلة دلوقتي من البيت يا مهرة وهقابلك عند بوابة الجامعه الرئيسية وابقي احكيلك مهرة بحب :- ماشي يا حببتي مع السلامة قفلت مكة الهاتف ثم نظرت للكامير وقالت :- - اخبيكي فين ثم قامت فاجئة وجلبت كرسي و وقفت علية ووضعتها اعلي الدولاب ثم نزلت من علي الكرسي ووضعته مكانة وقالت :- - انا عارفة ان مفيش حاجة مهمة في الفديو دة لان القاتل ملثم ثم امسكت بحقيبتها وهرولت خارج الغرفة وهي تتجة لباب المنزل وتقول :- انا ماشية يا تاتا جميلة /مع السلامة يا حبيبتي …………………………………………………………………………………………………… في فيلة فارس المهدي فارس وهو ينزل الدرج يقول :- معلشي اتأخرت عليك يا مازن مازن وهو يصافحة يقول :- ولا يهمك يا فارس بس قولي اية اللي حصل معاك امبارح انا حاولت اتصل بيك كتير عشان اطمن بس موبيلك كان غير متاح فارس بحزن :- ما عرفتش اقبض علي اللي قتل ابويه وامي يا مازن مازن :- مش انت كنت راسم خطة كويسه عشان توقعه اية اللي حصل بقه فارس :- هقولك قص فارس علي مازن كل شئ مازن بحزن :- يا حرام البنت دي مش هتطلع منها غير وهي مقتولة فارس :- انا كنت هحميها بس هي الاول تحاول تساعدني اقبض علي هارون بس هي رفضت ثم اكمل بسخرية :- وبتقولي اية انا يتيمة ومتدخلنيش في دوائر انتقام بينك انت وعدوك متعرفشي ان هي بقت العدو الاكبر لهارون مازن بتساؤل :- طيب انت هتعمل اية فارس بتحدي :- لازم اوصل للبنت دي قبل هارون …………………………………………………………………………………………………… في قصر هارون وفي مكتبه تحديدا هارون بشر :- البت دي شافت وشي ووشك يا علاء يعني لو شهدت في المحكمة هتقول كل حاجة علاء :- قولي اعمل اية وانا هعمل يا باشا هارون بضحك :- ههههههه تعجبني دماغك اللي بتفهمني علي طول علاء :- خدامك يا باشا هارون بشر :- لازم تشوف قرصت ودن صغيرة الاول عشان تعرف هي بتتعامل مع مين وبعد كدة نخلص عليها بس اهم حاجة يا علاء قرصت الودن اصلها هتعجبها اوي عمرها ما هتنسها ابدا ثم ضحك بشر …………………………………………………………………………………………………… في مكان اخر في بيت كبير راقي الاساس كانت تجلس فتاه علي اللاب توب وهي تكلم والدها همس بحزن :- يعني مش هتنزل يا بابا بكرة ناجي :- معلشي يا بنتي انتي عارفة طبيعه شغلي وان انا دكتور وبيحصل ظروف وبتكون في عمليات طارقة همس :- خلاص يا بابا ولا يهمك ناجي بحزن :- متزعليش يا همس عشان خاطري همس :- انا مش زعلانة يا بابا بس انا مش حضرت اول يومان من الجامعه عشان عاوزة اول يوم اروحة الجامعه تكون معاية ناجي :- مروحتيش لية يا همس مع مكة بنت عمتك همس :- يا بابا انا عيزاك انت مش عاوزة مكة انا عيزاك انت ثم اردفت بحزن انت غايب عني بقالك سنه وانت وحشتني اوي يا بابا ناجي :- خلاص يا همس هحاول اخد اجازة وانزل مصر بس عندي شرط همس بسرعه :- انا موافقة علي اي شروط ناجي :- خلاص تروحي تسكني مع تاتا جميلة ومكة بنت عمتك قولتي اية همس بتسأل :- لية يا بابا ناجي :- صاحب الشقة اتصل بية وقالي ان هو عاوز الشقة عشان ابنة هيتجوز عشان كدة يا بنتي انا بعتلك فلوس ادي الدادة امينة فلوسها ولمي حاجتك وروحي عند تاتا جميلة ومكة همس بحزن :- بس انا بحب الشقة دي يا بابا انا لية زكريات كتير فيها مع ماما الله يرحمها ناجي :- انتي عارفة يا حببتي ان دي شقة ايجار مش تمليك يعني لازم ترجع لصاحبها همس :- اوك يا بابا ناجي :- معلشي بقة يا هموسة هقفل عشان عندي عملية ضروري همس :- اوك يا بابا مع السلامة همس ناجي الشيمي بنت خال مكة وبنت الدكتور المشهور ناجي الشيمي تبلغ من العمر 19عام وفي اولي جامعه اعلام مع مكة ومهرة توفت والدتها منذ عامان بسبب المرض وهي ذات بشرة بيضاء وعيون رصاصي وفم ممتلئ يشبة الكريز تعيش همس في شقة للايجار مع الدادة امينة التي راعتها منذ وفاه والدتها عندما كان والدها يسافر بسبب ظروف عملة …………………………………..................………………………………………………… امام جامعه الاعلام كانت تقف مكة مع مهرة وتقص عليها ما حدث مهرة بحزن :- لعلة خير يا حببتي المهم كلام تاتا جميلة صح لازم تعترفي باللي شوفتية مكة بخوف :- بس انا خايفة اوي يا مهرة مهرة ببتسامة :- متخافيش انا معاكي مكة :- ربنا يخليكي لية يا مهرة بس عندي طلب مهرة :- قولي يا مكة اية الطلب مكة :- ممكن تيجي معاية عند الشاب اللي انقذني عشان اقولة اني قررت اعترف وهشهد في المحكمة مهرة :- ماشي يا حببتي بس نروح دلوقتي عشان متأخرشي علي ماما مكة :- اوك يلا بينا اوقفت مكة تا**ي وقالت له علي العنون وبعد نصف ساعه وصلت للعمارة اللي فيها شقة فارس نزلت هي ومهرة وبعدين طلعت وفضلت تطرق علي الشقة بس محدش بيرد مكة :- محدش بيرد يا مهرة مهرة :- خلاص يالا نمشي مكة بنفي :- لا انا هستني لحد ما يرجع ثم جلست علي السلم …………………………………………………………………………………………………… في سيارة مازن كان يقود مازن السيارة متوجها الي قسم الشرطة حيث قال لة فارس فارس :- معلشي يا مازن ممكن توديني شقتي الاول عشان نسيت حاجة هناك مازن بتساؤل :- نسيت اية فارس :- نسيت ساعه بابا الله يرحمة اللي بلبسها علي طول مازن :- اوك بس هتجيبها بسرعه عشان منتأخرشي علي العميد فارس :- مش هتأخر متخافشي بعد حولي ربع ساعة وصل فارس هو ومازن الي العمارة انتظر مازن فارس بالسيارة حيث صعد فارس الدرج وانصدم عندما وجد ......... يتبع
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD