الفصل الثالث ( 3 )

1188 Words
البارت الثالث آفاق من شروده على جملتها نور : اكلم أستاذ اسلام اسلام وقلبه ينبض: انا أستاذ اسلام نور :حضرتك حجزت رحلة لامانيا فطيارة خاصة اسلام وهو يركز فصوتها: مش عارف انت عندك.كده نور :اه اسلام :يبقي اه انتى مين نور :انا مضيفة الطيران طالعة مع حضرتك الرحلة اسلام بسعادة :ده شرف ليا والله وهنتقايل امتى نور: انا كلمت حضرتك بس لان زميل اللى كان طالع معاك قال إن حضرتك مصير أن المضيف يكون راجل اسلام بضجر: مين الغ*ي اللى قال كده لا انا عايز بنت نور :تمام فانتظر حضرتك مع السلامة اسلام :مع الف سلامة ياقمر ويغلق الخط معاها وهو شارد تماما فصوتها صوت جعل قلبه ينبض بقوة لأول مرة ليفوق من شروده على صوت دقات الباب اسلام وهو يضع الهاتف بجانبه :ادخل ليري حياة تدخل وهى تمسك فيديه فنجان من القهوة حياة وهى تمد له يديها بالقهوة :صحي النوم كل ده اسلام وهو يبعثر شعره ويمطي جسده ف**ل :معلش حياة وهى تفتح الدولاب لتختار له دبلته الكحلى والقميص الابيض :ادم راح الشركة وبيقولك حصله اسلام وهو يتذكر صوتها فيجب أن يذهب الشركة ليعلم كل شئ يخص ألمانيا ليستطيع أن يلتقي بها: اه حاضر حياة: بسرعة اشرب قهوتك والبس لحسن ادم خرج الصبح على مصيبة فالشركة معرفش هى ايه بس كان شايط كده اسلام وهو يخلع تيشرته: ليه وعرفتى منين حياة بابتسامة: أصله شتم البت سارة ورمي القهوة ف وش فرح اسلام: هههههه عشان كده مبسوطة ماشي وتخرج لتتركه ليتجهز ليذهب لشركة _________________ تقف سما تجهز الغدا لتشعر بألم فرأسها لتسقط منها الملعقة لتدخل عليها وعد وعد :مالك ياطنط انتى كويسة سما :الحمد لله ياحبيبتى وعد: طب تعالى ارتاحي وانا هكمل سما :خليكي انتى خلصي شغلك وعد :تعالى بس وتخرجها للخارج وتعود هى لتكمل ما كانت تفعله سما ______________ تقف نور فغرفة داخل المطار وتتعرف على بعض اصدقاء جدد لها مريم :وانتى أول مرة فالقاهرة بقا نور: اعتبريها كده مريم :يعنى ايه اعتبريها نور :يعنى كنت بدرس هنا بس مقيمة فالمدينة الجامعية مريم :ليه مكنتيش بتتفسحي نور: لا مريم :والإجازة نور :كنت برجع البلد مريم: لا ده فى اماكن كتير جميلة فالقاهرة لازم تشوفيها لتدخل عليهم حياة وهى ترتدي الزى المخصص لعملها عبارة عن جيبة تصل لركبه كحلى وجاكيت كحلى وقميص أبيض أسفله وعلى رأسها طاقية صغيرة وحول عنقها وشاح ابيض وبيه خطوط كحلى وتسحب فيديها شنطة سفر صغيرة ذات اللون الاصفر صاحبة العجلات حياة :حبايب قلبي .. مريم :البرنسيسة جت حياة :انا سامعة فالموضوع فسح وخروجات من غيري مريم: لا بكلم نور لتنظر حياة لها لتتاملها :مين القمر مريم :جديدة معانا حياة: انا حياة نور :نور مريم: بس عايزين نفسحها حياة بمرح :اكييييد ..صح مين معايا فالرحلة مريم :الطقم كله ياختى حياة :شكلها رحلة سعيدة ليضحكوا جميعا __________________ يدخل اسلام الشركة ويسمع همسات الموظفين على غضب ادم وكرههم له ليدخل لمكتب اخوه ادم: اتصرف ياعمرو عمرو :اهدي ياعم وسيبه يعمل اللى عايزه وبردو المناقصة هتبقي من نصيبنا اسلام :ازيكم ادم بغضب زائد: هتكون من نصيبنا ازاى والاستاذ ميعرفش عنها حاجة اسلام بنشاط: لا متقلقش من نصيبك عمرو :اهو شايف الثقة ادم :ياخوفى من الثقة دى ياخوفى ويجلس على كرسي مكتبه صاحب العجلات فأسفله اسلام :عيب عليك ثق فيا ادم :ربنا يستر ليمسك عمرو ذراع اسلام ويسحبه بالعافية والاجبار :عن اذنك ليشير لهم ب**ت وهو ينظر فملفه ويمسك قلمه ليخرجوا اسلام: ايه عمرو ابوس ايدك اقعد مع فاطمة خليها تعرفك المطلوب لحسن موتى هيكون على ايد اخوك لو غلطت اسلام بغرور: خير خير لياتى لهم يزيد يزيد :صباح الخير ادم بيه جوا عمرو: اه يايزيد ليدخل يزيد له (يزيد : شاب عمره لا يتجاوز ال٣٥ عام الحارس الشخصي لادم ومساعده ، ماهر فالفنون القتالية والدافع عن النفس ،خريج كلية الحقوق ..) __________________ تجلس شهد فالصالون وتصنع بعض العطور الراقية لتقوم ببيعها مؤقتآ لتجني المال شهد :شوفى دى كده وتستنشقها وعد وعد :حلوة جدا بس هادئة اوووى شهد :تنفع للشغل أو الجامعة فى حاجة زى كده لسهرات والحفلات وتعطيها زجاج عطر أخرى وعد: ورينى الازازة الروز دى شهد: انهى دى وعد: لا الكريستال شهد :دى بتاعت نور عملتها مخصوص ليها عشان رحلاتها الكتير وتكون نادرة واستثنائية وسط صحابها وعد :ياسيدي ياسيدي شهد :ههههههههه ___________________ تجلس بسنت فالصالون وبجانبها خديجة على كرسيها المتحرك وتطعمها الطعام لتاتى انتصار من الخارج وهى ترتدي بنطلون اسود وقميص اصفر وعليه جاكيت قط وتمسك بيديها شنطتها وكأنها طفلة فمراهقتها وليست ام وعمرها ٤٥ عام انتصار: امال فين البنات بسنت: سارة فالنادى وفرح فالمطبخ وحياة مسافرة انتصار بصوت عالى :فرح يافرح لتاتى فرح لها فرح :ايوة ياماما انتصار :انتى ايه يابت مبتخرجيش من المطبخ ده أبدا بتعملى ايه فرح بابتسامة :بعمل كيك عشان ادم بيحب يتعشي خفيف بسنت وهى تطعم خديجة: متشغليش بالك بادم وتتعبي نفسك فرح بسرعة :لالالا ازاى وبعدان انا مبتتعبش مادام بعمل لادم بسنت بهدوء: براحتك بس انتى عارفة بردو أن ادم مبيأكلش حاجة غير من ايدي وكل مرة يسيب الاكل اللى بتعمليه انتصار بغرور :مش كتر خيرها انها خايفة عليه وقلقانة بسببه هى دى كتر خيرك اللى بتقوليها لبنتى انتى وابنك بسنت وهى تمسح فم خديجة بالمنشفة المبللة: كتر خيرك يافرح كده كويس انتصار بصوت عالى: انتى بتتريقي خديجة :ممكن تبطلي زعيق انا صدعت انتصار: حقك عليا ياماما خديجة: دخلينى اوضتى يابسنت يابنتى بسنت :حاضر فرح :خليكي ياطنط هدخلها انا بسنت :خليكى مرتاحة وتدخل خديجة لغرفتها وتخرج لترى ادم يدخل من باب القصر بسنت :حمدلله بالسلامة ياحبيبى ادم :الله يسلمك يامى ويقبل جبينتها بلطف ويصعد للاعلى فرح :مش هتاكل ادم: لا انا مقتول نوم ويكمل طريقه للاعلى لتنظر فرح للارض بحزن وغضب كم تحبه وتكره تجاهله لها وكأنها احدي الاثاث فالمنزل لا يشعر باهتمامها بيه وحبها له متى ستشعر ياادم بأنك حبي الاول والاخير متى ستعلم بأنك ملكي حتى وإن كنت بعيد عنى بعد السماء والأرض ______________ تصل الطائرة إلى مطار أبوظبي الدولي ليرحل الركاب وخلفها طقم العمل مريم :هناكل ايه نور: انتى طول الرحلة بتاكلى مشبعتيش حياة: ياحبيبتى مبتشبعش دى ٢٤ ساعة فاتحة نور :هههههه مريم :احنا معانا ٣ساعات هنعمل ايه حياة: انا كواحدة هأخدلى كام صورة نور: وانا كمان بس عايزة اشتري فون الاول مريم :تعالى نشتريلك فون عشان لو حبتى تكلمي حد ويذهبون معا وتشتري تليفون سامسونج جلا**يnote5 حياة :مجبتيش يابنتى oppoليه احدث نور بابتسامة: ده كويس جدا وكمان على قد المبلغ اللى معايا مريم :يلا بينا ويذهبون يظلوا يتجولوا فالبلد ويأخذوه الكثير من الصور والفيديوهات لهم معا _________________ يجلس اسلام فغرفته ينظر لهاتفه على رقم الذي اتصلت منه وعلم أنه ملك لشركة الطيران وصوتها الدافئ مازال فأذنه لتدخل عليه بسنت بسنت :انت لسه صاحي ياحبيب اسلام :اه بسنت :طب مش هتنام اسلام: هنام اهو بسنت: طب تصبح على خير وتخرج وتتركه ليغلق الاضواء لينام ليرن هاتفه ليفزع بسرعة ليجيب ليري رقم صديقته الكندية فى علاقة معقدة مع ادم شبه مدمرة اسلام: الو نيهال: ازيك يا اسلام اسلام: بخير خير نهال :اصل برن على ادم من الصبح مبيردش فقلقت اسلام :لا اطمنى هو كويس بس نائم نهال: اممم ماشي ابقي قوله يكلمنى ضرورى اسلام :حاضر نهال :وطنط عامله ايه اسلام: كويسة نهال: طب انا هقفل عشان ورايا شغل اسلام :ماشي ويغلق معاها ليعود لنومه ________________ تخرج حياة من المطار صباحا وهى تمطي جسدها ب**ل وتعب نور :يالا انا همشي حياة :تعالى اوصلك نور :شكرا حياة: تعالى بس وتبحث عن سيارتها ولم تجدها لتنظر لترى سيارة ......... تاااااااابع...... ١-رايكم فالبارت؟؟ ٢-جزء عجبكم ؟؟ ٣-جزء مؤثر؟؟ ٤-توقعاتكم؟؟ ٥-تقيمونى بكام من عشرة؟؟ ٦-مين مستنيهم؟؟ ٧-ايه حكاية نهال؟؟ ٨-نور هتحب اسلام؟؟ ٩-اامصير المنتظر نور واسلام ايه؟؟ #نور_زيزو
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD