الفصل الثانى ( 2 )

1122 Words
#من_خلف_الزجاج البارت الثاني يصل ادم للشركة مع إسلام ويدخلوا لياتى له عمرو وينظر لاسلام بدهشة عمرو وهو ينظر لاسلام :صباح الخير ....خير على الصبح ادم وهو يرحل لمكتبه: وصله مكتبه ياعمرو وحصلنى اسلام بضجر :كمان مكتبه مش كفاية بدلة وحزمة عمرو وهو يضع يديه على كتف اسلام: هههههه ياعيني عليك ياملك زمانك نزلت الشغل يابيضة اسلام :شغل ايه ده يوم كده بس عمرو: بكرة نشوف ويتجهوا نحو المصعد _________________ تخرج شهد من الشركة بعد خيبة أمل ليرن هاتفها لتنظر لتجد نور شهد: ايوة نور: ايه ياقلبى عملتى ايه شهد: خرجت قفايا يقمر عيش نور :ههههههههه زى وعد بردو شهد :شكلها أصلها فكرة زفت نور :هههههه طيب ياختى شهد :عملتى ايه نور :قالولى جهزى ورقك واعمل انترفيو شهد: اشطه انا هروح بقا عشان ماما نور: اشطه وانا هقابل وعد وهنيجى وتغلق معاها لتركب شهد السيارة لتعود للبيت ___________________ يجلس ادم فمكتبه ليدخل عليه عمرو عمرو: انت ياعم ادم تعال شوف اخوك هيقفلنا الشركة ادم وهو يترك القلم: عمل ايه عمرو بسخرية: حاجه بسيطه جدا اتعد على السكرتيرة ليفزع ادم من كرسيه ويخرج مع عمرو ويذهب لمكتب أخيه ادم بغضب: ايه اللى عملته ده اسلام بضجر: ولا حاجه ادم :انت فاكر بعمايلك دى هقولك خليك فالبيت ...عمرو اسلام هيسافر المانيا عشان الصفقة عمرو :حاضر ويخرج ويتركه اسلام: ايوة كده انا احب اسافر والعب وتتفسح عمرو :ده انت هتتنفخ اسلام: ايه ياعم ماهو بيقول سفر اهو عمرو: بس سفرنا غير سفر جنابك اسلام :مش فاهم ليفتح عمرو باب المكتب لتدخل له فتاة ترتدي بدلة نسائية أنيقة متألقة في مظهرها واثقة من نفسها تحمل ملف فيديها عمرو :ادخلى يافاطمة...فاطمة هتسافر معاك هى المتحدث الرسمي باسم الشركة وبتتعامل مع الشركات برا وهتخليك متحتاجش لاى مترجم ف المانيا اسلام بغزل: اهلا وسهلا فاطمة وهى تفهم طريقته فقد حذرها ادم من اخوه المتمرد على العمل وقد يفعل اى شئ لتخلص من العمل :نورت المكتب يافندم اسلام :بتسافري كتير لتنظر لعمرو ب**ت عمرو بحدة: أستاذة فاطمة جدية جدا فالشغل ومبتحبش حد يتخطي حدود العمل والزملاء وتجنب الاسئلة الشخصية اسلام بغرور وهو يجلس: اوكي اوكي عمرو :هسيبكم انا ..فهميه نظم الشغل واديله فكرة مؤقتة على صفقة المانيا وطريقة التعامل مع المنافسين وازاى يقدر يقنع الشركة فالمانيا أن المناقصة دى ترسى علينا لحسن ادم متمسك بيها جدا ولو معملناش اللى عاوزه هيطردكم من الشركة وانا قبلكم فاطمة :متقلقش يافندم عمرو: اسيبك انا ويخرج ويغلق الباب اسلام :تعالى اقعدى لتجلس على الكرسي امام مكتبه وتبدا تشرح له كما أمرها عمرو وهو يفهم جزء وعشرة لا ________________ تجلس حياة فغرفتها على اللاب لتدخل عليها امها بسنت: مش هتخرجي مع بنات عمك ياحياة حياة: لا يامامي بسنت: ليه ياحبيبتى هيزعلوا ومرات عمك هتزعل وهى اصلا بتتلكك عشان تقوي عمك علينا حياة: ما يزعلوا انا مبحبش امشي معاهم واحدة سمعتها زفت وبلبسها يعرا ويجيب العار والتانى مبتطبلش أسئلة عن ادم ...أما بقا لو على عمي ف لسه بدرى اوووى على ما يفكر ينزل مصر اصلا هتكون نسيت بسنت :معلش ياحبيبتى عشان خاطري انا انتى شوفتى بنفسك المرة اللى فاتت قعدوا يعيطوا ل نانا قد ايه لحد ما قلبها تعب والدكتور محرج من تعبها حياة بزفر وضيق :ماشي يامامي وتأخذ ملابسها وتدخل لحمام غرفتها بضجر لتغير ملابسها وترتدي بنطلون ازرق وقميص أبيض بكم مفتوح من الكتفين على شكل دائري يظهر اكتافها فقط وتستدل شعرها على شكل ديل حصان وتأخذ شنطتها وتنزل لهم سارة بغرور: كل ده ياست حياة لسه بدري حياة ببرود :سورى وتخرج لتخرج خلفها فرح وسارة ليركبوا معا سيارة واحدة ويذهبوا لتسوق _______________ تجلس سما فى مساء اليوم مع الفتيات تسألهم عن ما حدث ف يومهم شهد: بس ياماما كده لاقيتهم كلهم بيدوروا على خبرة ومهارة سما :وهتعملى ايه شهد: بفكر بقا اروح اى بيوتى سنتر اتعلم فيه شهر او اتنين واروح تانى وعد :تصدقى بالله فكرة جامدة اعمليها سما :وانتى ياوعد وعد: انا نصحونى بقا اخد عندهم فالشركة كورس وبعدها اول ما اخلصه اتعين على طول سما :هم بيدوا فالشركة كورس وعد :اه عندهم زى ورشه كده بيعملوا فيها الناس لو كملت الكورس كله بيعينونى لو خدت نصه بيدونى شهادة من غير توظيف سما :والكورس بكام وعد باحراج: غالي سما: كام يعنى وعد :١٦ ليفيل كل ليفيل ب١٢٠٠ سما :ماشي وعد :بس اول ما اتعين مرتبي هيبدا ب٥٠٠٠ شهد: حلو على فكرة هتجيب الكورس فأقل من ٥ ,٦ شهور وتعيشي بعد كده ملكة بالمرتب ده سما :ماشي خديه شهد: معاكي فلوس ياماما سما :امال اهلك بعوا الارض اللى حلتهم ليه مش عشان حلمك ده وعدوهى تحتضنها بسعادة: ربنا يخليكي ليا وميحرمنيش منك ابدا ياحلى طنط فالدنيا وتقبل يديها لتبتسم وعد عليهم شهد بمرح :وانا كمان حضن والنبي سما :تعالى لتعانقها هى الأخري لتلاحظ سما هدوء نور وعدم ردها على اى شئ من حديثهم سما: مالك يانور نور :خايفة سما :من ايه نور: ليطلع شكلى وحش وميقبولنيش فالمطار ويروح على مفيش تعب السنين وتدريب الأكاديمية والمرمطة اللى حصلتلى لينفجر الجميع ضاحكا عليها رغم أنها تعلم بأنها جميلة ولكنها تخاف من الغد حتى وإن كانت اجملهم سما: خير ياحبيبتى أن شاء الله نور: يارب سما: انا هقوم اعمل عشاء عشان تاكلوا وتناموا وعد :انا عايزة علبة زبادى وبيضة مسلوقة وشكرا سما :بطلى الرجيم اللى بتعمليه ده ياختى شهد: وانا عايزة بقا شوية بطاطس مقلية وشكرا سما وهى تدخل: وطبعا يانور كالعادة مش هتتعشي نور: اه ياطنط شهد: انتى مبتتعشيش ومبتفطريش انتى عايشه ازاى انا لو قعدت ساعتين من غير اكل اموت نور وهى تض*ب راس شهد بخفة :انتى مفجوعة..طنط انتى حطتى شنطى فين سما من الداخل :فالاوضة الكبري انتى ووعد شهد بصوت عالى :وانا روحت فين سما :انتى معايا فالاوضة الصغيرة لتدخل نور لغرفتها لترى غرفة عادية بها سريرين كل سرير متر ودولاب بجوار باب الغرفة متوسط الحجم درفتين و أحد أبوابه الجرار به مرآة بطول الدولاب وهنا فأحدي الزوايا تسريحة بسيطة وبجانب كل سرير كمودينو خاص به وأمام السرير ترابيزة دائرية الشكل وحولها كرسيين وشنطهم هى ووعد فوق السرير لتدخل وعد وشهد عليها وعد :تعالى يانور نور: ايه فى ايه شهد: هنغير نظام الشقة عشان من عاجبنا على ما ماما تعمل الاكل قبل ما كل واحدة تروح شغلها نور: ماشي ترتدي كل منهم ملابس بيت عبارة عن بيجامات قطن قط ونص بما انهم سيدات فقط ولا يوجد رجال ساعدهم على حريتهم اكثر بدون احراج أو خجل وبدوا بترتيب الشقة أخرجت وعد الترابيزة والكرسي الموجودة فغرفتها هى ونور ووضعتهم فى البلكونة الموجودة فالصالون واعاده ترتيب الصالون مرة أخري وبدأت كل منهم فوضع اشياءها فأماكنها والملابس فالدولاب شهد :ماما انتى خليتنى معاكي فالاوضة ليه انا عايزة اقعد مع نور ووعد سما وهى تجلس على السرير :عشان ياخدوا راحتهم وكمان مفيش سرير ليكي انتى هتنامي فحضنى هنا شهد :ماشي ياست ماما اللى تشوفيه لتنام بجانب امها على السرير الكبير __________________ يستقيظ اسلام صباحا على صوت هاتفه ليجيب بدون أن يري من المتصل ليسمع صوت لاول مرة له يسمع صوت بهذه الرقة صوت دافئ عفوي يدخل القلب مباشرة صوت جعل قلبه ينبض بقوة وهو يتسارع ذهب فعالم غير العالم آفاق من شروده على جملتها ........ تاااااااابع........ ١-رايكم فالبارت؟؟ ٢-جزء عجبكم ؟؟ ٣-جزء مؤثر؟؟ ٤-توقعاتكم؟؟ ٥-تقيمونى بكام من عشرة؟؟ #نور_زيزو
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD