bc

رواية عصافير الغرام

book_age12+
27
FOLLOW
1K
READ
comedy
twisted
lighthearted
like
intro-logo
Blurb

هي فتاة جميلة للغاية كانت حياتها مستقرة حتى سن الثانية عشر .. توفي والدها

أصبحت والدتها مصابة بالانفصام في الشخصية ولم يكن لتلك الفتاة او لأخيها علم بمرض والدتهم

مرت سنة كاملة وأصبح عمر أخيها ستة عشر عامًا كان ولد صالح يساعد المحتاج ويساعد رجل كان هارب من قضية إلى ان اتهم بقتله ... سوف نتعرف على بقية الأحداث معا

chap-preview
Free preview
الأول
#الفصل-الاول: قبل عشر سنوات كانت قاعده ف بيتها عادي لحد ما الباب اتفتح بهدوء ودخل عدي اخوها ف الوقت ده كان عمره ١٦ سنة وهي ١٣ وكانوا أصحاب جدا ومش بيخبوا عن بعض أي شئ.. اتفاجأت بمنظره مش مطمئن همس بخوف: عدي مالك؟ عدي بتوتر: مم.. مفيش حاجه! همس: اومال ايه اللي عامله ف نفسك ده؟ عدي: تعالي معايا دخلوا اوضته وقعدت هي على طرف السرير مستنياه يتكلم لقته متوتر جدا ورايح جاي ف الأوضة .. الخوف كبر جواها همس: ما تنطق يا عدي... حضنها جامد اوي كأنه عارف نتيجة اللي بيحصل عدي: صدقيني يا همس انا ماقتلتش حد اتصدمت من اللي بيقوله ل**نها اتشل ومعرفتش تنطق بحرف واحد... همس: انت.. ب.. بتقول ايه؟؟ فاقت من ذكرياتها على نور جامد ض*ب ف عنيها صباح(ام همس): كل يوم هتقعدي تبكي كده عنيكي عميت همس ببكاء: فين عدي يا ماما، ابوس ايدك خليه يرجع صباح بزعيق: انتي اتجننتي؟ مقولتلك معرفش معررررفش .. واخليه يرجع ازاي بعد عشر سنين؟ همس بحزن: انتي اللي خليتيه يمشي من البيت بدل ما تسانديه وتوقفي ف صفه نثبت براءته.. لا عملتي ايه؟ ابويا مات اخويا هرب وانتي اتجوزتي صباح: اد*كي قولتي بل**نك اخوكي هرب.. انا مالي بقا؟ همس بصراخ: ده مش ابنك؟ ولما عرفتي انه بريئ مخلتيهوش يرجع لييييه؟ عزلتي من البيت عشان لا نعرفله طريق ولا هو يعرفلنا طريق مش كده صباح: غوري من وشي.. همس بحزن ودموع على وشها: حاضر هغور، نزلت دورت على شغل وده والنهارده اول يوم ليا فيه... سلام عليكم ورحمة الله وبركاته ***** همس محمد سعد الدين عثمان.. قصيرة بعض الشيء جميلة جدا عيون خضر وبشرة لبن حليب شعرها بني حريري جاي لركبتيها ذات غمازات.. مختمرة☺، سعيت جاهده حتى حققت حلم باباها وعدي اخوها أنهم يشوفوها دكتورة.. حاليا سنة رابعة كلية الطب.. باباها كان لواء شرطة ***** غسلت وشها ولبست خمارها وخرجت راسمة البسمة على وجهها دائما رغم ما تعانيه من حزن .. ذهبت إلى جامعتها وقضت وقتها مع صديقتها المقربة فاطمة همس بابتسامة: فطوم حبيبتي فاطمة: أهلا أهلا بالناس الواطية همس: انا واطيه .. يحسرتي على ربايتي اللي ما طمرتش فيكي ضحكت فاطمة بشدة: يخرب عقلك... صحيح لقيتي شغل؟! همس بحزن و**رة: اه فاطمة: مب**ك .. هتشتغلي ايه؟؟؟ همس: احم خدامة فاطمة بصدمة حقيقة: انتي اكيد اتجننتي ايه اللي بتقوليه ده؟! همس بدموع: مش احسن من العذاب اللي انا عايشه فيه يا فاطمة؟! فاطمة بعدم تصديق: لا انتي اكيد اتجننتي همس: مفيش شغل عيب او حرام يا فاطمة... يلا يلا المحاضرة هتبدأ فاطمة: يلا ياختي انهت محاضراتها ثم ذهبت إلى حيث عملها... وصلت المكان اللي هتشتغل فيه وكان كفيل انه يزرع الرهبة جواها ولكن لن تنكر ان المكان كان رائع بكل ما تحمله الكلمة من معاني... لا تعلم هل هذا قصر ام فيلا من افخم ما يكون؟ دخلت الفيلا والمكان بالنسبالها كان خيالي تقلت جدول العمل بتاعها ولكن كان صعب عليها جدا كانت بتشتغل زي اللي رابطينه ف الساقية!!! ..... الداده: معلش يابنتي عارفه ان الشغل صعب عليكي همس بابتسامة هادئة: مفيش مشكلة الداده: طيب اعملي قهوة ساده لحمزة بيه واديهاله لأنه بيشربها ع الريق يوميا .. ودي هتكون مهمتك من داخلها تلطم ولكن حاولت إقناع نفسها ان هذا مجرد عمل: بس دي كده مش صحية يا طنط.. وخصوصا انه راجل كبير الداده ضحكت جامد: ابقي قوليله انها مش صحية .. وشوفيه صغير ولا كبير وتعالي قوليلي همس استغربت وما اهتمتش مر شوية وقت صغيرين الداده: يابنتي انتي لسه واقفة اجري بسرعة قبل ما يتعصب همس ف سرها: ايه ده هو بيتعصب كمان؟! احم... حاضر عملت القهوة وخرجت.. خبطت على باب المكتب وهي هتموت من الخوف والذعر حمزة بثبات: متخافيش اوي كده رفعت وشها غصب عنها لما سمعت صوته لتصدم به شاب لم يتجاوز ال ٣٠ من عمره يتربع على عرش الوسامة غضت بصرها سريعا وظلت تستغفر ربنا كتير وتنهر نفسها على ما فعلته.. ***** هو حمزة العسيلي شاب في التاسعة والعشرون من عمره شاب ذو جسد رياضي طول بعرض وعضلات وس** باك بشرة قمحية وعيون زرقاء تشبه نقاء البحر.. شعر اسود طويل وناعم للغاية يصففه على الطريقة الشبابية.. لحية خفيفة تزيده وسامة وجاذبية صارخة.. مغرور جدا لا يجرؤ احد على الاقتراب منه فهو حقا خطر كما يطلق عليه... يمتلك ذكاء خارق وقوة .. لا تظهر تلك الابتسامة على وجهه... عصبي جدا جدا .. يتوج على عرش المجلات في كونه من أشهر رجال الأعمال ***** معرفتش تنطق هي بس مصدومه منه حمزة: حطي القهوة عندك واتفضلي على شغلك همس ف سرها: ما خلاص عارفه اني هشوف شغلي.. الله حمزة سمع صوتها وص*ر الوش الخشب: انتي ل**نك طويل ليه؟ اتصدمت وخرجت بسرعة البرق تاخد نفسها بصعوبة بالغة سندت ضهرها على الحيطة الداده بضحك: ده لسه أول يوم.. ركزي بقا همس بصدمة: ياربي.. هو ده إنسان زينا كده؟؟ صوت من خلفها جعلها تصنمت محلها غير قادرة على الحركة #الفصل-الثاني صوت من خلفها جعلها تصنمت محلها غير قادرة على الحركة حمزة وهو يرتشف القهوة بهدؤ مميت وبوجه خالي من التعبيرات: انتي شايفه ايه؟ همس بتوتر واحراج: انا.. حضرتك.. كنت.. انا اسفة لم يعايرها اي اهتمام ..... بعد مرور القليل من الوقت في مقر شركات العسيلي زلزال افتك بالجميع فهذا موعد حضور حمزة العسيلي .. الجميع يذهب إلى عمله سريعا فهذا ليس به مزاح اي غلط مسيره الرفد.. وسط نظرات الإعجاب والهيام من الموظفات، فهو يتربع على عرش المجلات في كونه من أشهر رجال الأعمال وسامة وذكاء .. وحقد الموظفين. لقد كان صارم جدا وسكوت رهيب حل على المكان السكرتيره: حمدا لله على سلامتك مسيو حمزة دلف إلى مكتبه في **ت وأغلق الباب خلفه .... بعد مرور ساعات .... حمزة: سامر وصل؟ السكرتيره: لا يا فندم لسه سامر بمرح وصوت عالي: حمزززززززة السكرتيره ضحكت ضحكة حاولت تخفيها.. وده شعلل نيران الغضب بعيون حمزة ، خبط ع المكتب بعصبية وزعيق: اتفضلي على شغلك السكرتيره خافت من نبرة صوته: حاضر.. وهرولت مسرعة للخارج اقترب حمزة من سامر بهدوء قاتل وعلى وجهه ابتسامة خبيثة ليكمل سامر بسرعة من فرط خوفه من تلك النظرات التي يعلم ماذا سيكون مصيره بعدها: ابعد عني يا ابو عضلات عشان انت مش ادي انا بلعب ملاكمة واقدر اض*بك برضو حمزة عقد حواجبه: نبقي نشوف موضوع الملاكمة ده بعدين .... دلوقتي العرض جاهز اعتدل سامر في جلسته: اوك.. هنقدمه امتى؟ حمزة بعملية: بعد ثلاث ايام ..... مر اليوم على الجميع ولكن كان صعب جدا جدا على همس فلم تستطع التوفيق بين دراستها والعمل .. عادت لمنزلها بعد أن أمر حمزة السائق بايصالها وهي وافقت بعد عدة محاولات بالرفض صلت قيام الليل وقرأت وردها اليومي ومن ثم استسلمت للنوم بعد أن ضبطت المنبه على أن تستيقظ قبل الفجر بساعة أشرقت شمس الصباح تعلن عن أحداث جديده في فيلا العسيلي استيقظ حمزة وقد صل فرضه وذهب لممارسة بعض التمارين الرياضية الشاقة التي اعتاد عليها .. انتهى حمزة وذهب لغرفة أخيه الأصغر أيهم حمزة بهدؤ: أيهم أيهم أيهم بنوم: عايز من اهلي ايه يا عدي ع الصبح قعد جنبه على السرير قائلا بنفاذ صبر: أنا مش عدي يا أيهم ***** أيهم العسيلي هو شاب بالسادسة والعشرون من عمره وسيم وذكي جدا .. طويل وذو بشرة فاتحة اللون... عيونه زرقاء مثل أخيه شعره بني طويل وناعم أيضا ضابط في المخابرات ويعتبر أسطورة في مجاله .. لقبه تنين المخابرات.. يعشق عمله يهابه الكل ولكن هو يخاف من أخيه ... كان شاب محترم وذو خلق ولكن حدثت معه عدت حوادث أثرت في شخصيته وبدلتها مئة وثمانون درجة أصبح يشرب الخمور ويسكر ويزني وحالته غير سارة بالمرة .. مرح مقارنة بحمزة ***** دلفت صغيرتهم البريئة مليكة بفرحة: ابيه ابيه.. **تت حينما وجدت حمزة، مليكة بتوتر: اسفه يا ابيه.. عن إذن حضرتك حمزة ابتسم بتسليه: في واحده ف سنك بتمشي تتنطط كده؟ مليكة بحزن ودموع غرقت وشها: آسفه قام حمزة بسرعة وضمها بحنية: حبيبتي في ايه؟ بهزر معاكي يا كوكي مليكة: بجد!! يعني حضرتك مش زعلان؟ حمزة بهدوء: لا يا قلبي متخافيش... مش زعلان ..... في منزل همس دق باب غرفتها ففتحت الباب: ماما!!! احم.. اتفضلي صباح بسخرية: بتعملي ايه يابنتي؟ همس: بنتك؟؟ لسه فاكره أن عندك بنت؟ ع العموم كنت بلبس عشان رايحه الجامعه صباح بفتور: امم.. طيب انا رايحه عند خالتك، تيجي معايا؟ همس: لا شكرا، انا عندي شغل.. السلام عليكم ذهبت إلى جامعتها... همس بسعادة: فاطمة وحشتيني اوي اوي اوي فاطمة: ايوه ياختي كلي عقلي!! ما انتي من ساعة ما اشتغلتي ركنتيني ع الرف همس: مقدرش اركنك ع الرف يا قلبي دا انتي الكل ف الكل.. وبعدين انا بشتغل ايه يعني؟ فاطمة بمواساة: معلش يا همس استحملي شوية.. بإذن الله ربنا هيخلصك منه همس بشرود: يارب يا فاطمة ادعيلي .... ذهب الجميع إلى حيث عمله.. ومرت الساعات بسرعة البرق في مبني المخابرات أيهم بغضب موجها حديثه للفريق بتاعه: يعني عايزين تفهموني انكوا من امبارح ما مسكتوش ولا خيط ف القضية؟ عدي: اهدى يا أيهم مش كده أيهم بعصبية: ياعم دي حتت بنت مش عارفين يوقعوها!! واحد من الفريق: والله يا سيادة المقدم كلنا حاولنا بس دي محصنة أيهم: مح... ايه ياخويا؟! قال محصنة قال ... بكره كلكوا تتجمعوا وتوقفوا تتف*جوا بس ومحدش منكم هيعمل حاجه وانا هلبس كاميرا ومايك عشان كل شئ يكون واضح أيهم بجمود: اتفضلوا .. يلا احنا يا عدي عدي: يلا يا سيدي، انا كنت اتجننت لما قولتلك اعزمني عندكوا ع الغدا!! أيهم: حرقوا دمي والله.. اسبقني انت وانا هجيب مليكة من المدرسة ..... كانت قد عادت من الجامعة منذ فترة ليست بطويلة همس لكبيرة الخدم: معلش يا طنط هروح أصلي العصر وارجع سعاد: متتاخريش كانت طالعه من غرفة جانبية خبطت ف شخص همس: اسفة مكنتش اقصد عدي فضل باصصلها كتييييييييييير جدا وهي كانت غاضه بصرها ولم ترفع عيناها قط هربت للداخل .. الداده: اهلا وسهلا يا عدي يابني عدي بابتسامة مرحة: حبيبتي انتي يا داده، بقولك ايه ما تيجي نتجوز انا كده كده عازب وقاعد لوحدي.. ثم أكمل بمسكنة: والوحده صعبة والله الداده ضحكت جامد: هتتجوز واحده رجلها والقبر يا سيادة الرائد؟ عدي بمكر: دا انتي قمر.. احلي من البت مليكة. انتي مش بتبوصي لنفسك ف المرايا ولا ايه؟ الداده: ربنا يعزك يا بكاش.. اومال أيهم فين؟ عدي: راح يجيب مليكة من المدرسة.. هطلع أصلي على ما ييجي الداده: تقبل الله يا حبيبي ..... في مقر شركات العسيلي دخلت بنت تضع مكياج كامل على وجهها ولبسها ضيق جدا يظهر مفاتنها.. مكتب حمزة بدون إذن ميار بمياعة: هاااي يا بيبي حمزة وهو مركز ف أحد الملفات المهمه: أهلا ميار ميار: عامل ايه حبيبي؟ والصفقة الجديدة أخبارها ايه؟ حمزة رفع وشه وبصلها بضيق شديد وافتكر تلك الجميلة التي كانت تقف أمامه كم يزينها حجابها ولبسها الفضفاض الذي لا يظهر منها شئ على ع** تلك التي سوف تصبح زوجته ميار: ايه يا بيبي عجبك اللوك الجديد؟ اعاد حمزة النظر للملفات اللي ادامه: ميار من فضلك احنا ف الشركه وانا مشغول ومش فاضي ميار بهدوء ودلع في شيطانه بكل ما تعنيه الكلمة: آسفه بيبي تحب أساعدك؟ حمزة: لا.. ..... وصل أيهم مدرسة مليكة والتي كانت تسمى (مدرسة MGS الخاصة للغات) نزل من سيارته التي اقل ما يقال عنها أنها مركبه فضائية ... وسط نظرات الإعجاب الشديدة التي اعتادوا عليها.. كانت تلك الفاتنة اخته تجلس على مقعد وبيدها كتاب: ملوكه وحشتيني مليكة بزعل طفولي: زعلانه منك يا ابيه أيهم بصدمة: مني انا؟ ليه كده يا كوكي؟ مليكة: _______ أيهم: خلاص قلبك أبيض يا مليكة مليكة: لأ أ**د أيهم باسها ف خدها: ايه رأيك في دي؟ مليكة بفرحة شديدة: شوكولااااااا زميله مليكة ف المدرسة: مليكة! مليكة بهدؤ: نعم ميرا ميرا بفم مفتوح من ذلك الوسيم الذي يقف أمامها فظلت تتأمله كالبلهاء: مين المز ده؟؟ مليكة بصدمة:??What أيهم بغمزة و**ة: عارف اني قمر وسكر وعسل كمان... أخوها يا حلوة ميرا بشرود: ميرا أيهم: تشرفت... ثم نظر لتلك الطفلة البريئة التي كانت تقف مذهوله لا تفهم شئ: يلا يا ملوكتي؟ ..... الساعة الثامنة مساءا في فيلا العسيلي حمزة ببرود: على فين سعادتك؟! أيهم وهو يحرك يده بأخر شعره الناري: خارج أشار له حمزة بيده كتحذير: هعرف أيهم بتوتر وخوف ظاهر: احم اوك ذهب أيهم night club والفريق بتاعه منتظره برا وبيتف*جوا جلس أيهم على البار وبدأ يشرب والبنت اللي هم عايزينها عجبها شكله وجماله وكل شويه تحاول تلزق فيه واحد من الفريق: هو بيعمل ايه؟ مهي هتموت عليه واحد تاني: اه يا بخته ابن اللذين واحد تالت بضيق: يا بخته على ايه؟! هو ايه اللي بيعمله ده حرام حراااااام اتقوا الله بقا واحد رابع: بس اسكتوا خلينا نتف*ج البنت: هي الست الوالده كانت بتتوحم على ايه بالضبط؟؟ أيهم: افندم؟! البنت بهيام: اصلك سوووو جنتل أيهم: والله .. المهم انتي بتحبي الرغي؟؟ البنت بدلع: تؤتؤ انا بحب الفعل أيهم: لا اشطاا دا انتي جيتي ف ملعبي ... يلا بينا بقا ولا ايه؟ البنت بضحكة خليعة وهي تلملم اشياؤها: هيهيهيهيهيهي يلا يا بيبي كل اللي من الفريق اتصدموا: يابن الايه دي بيضهاله ف القفص .. يلا نروح نستناه على ما ييجي ..... عند همس ظلت تصلي وتبكي وتدعوا ربنا أن يلهمها الصبر ويقف بجانبها انتهت من الصلاة الداده بحنية: مالك يا همس يا بنتي همس مسحت دموعها بسرعة: لا ابدا ... الساعة ٨ اقدر أروح؟ الداده: اه يا حبيبتي اتفضلي.. خدي بالك من نفسك عادت لمنزلها كعادتها ولكن تفاجأت بمن يسحبها من شعرها #البارت_الثالث عادت لمنزلها كعادتها مرهقه جدا جدا ولكنها تفاجأت بمن يسحبها من شعرها للداخل بقوة همس بصراخ: آآآآآآه.. يا مااااااماااااا حمدي( زوج والدتها ) وهو بيبوصلها بنظرات و**ة: مفيش حد هنا يا روح امك.. ثم أكمل بصوت هامس: ليه تبعدي عني يا روح قلبي مقدرش اعيش بدونك همس ببكاء وترجي: ابوس ايدك ابعد عني... ابعد عننننني كانت تصرخ فكتم صوتها وقرب منها بطريقة مقززة وهي تحاول أن تصرخ ولكن دون جدوى ... رن جرس الباب حمدي بغضب وض*ب رأسها بالأرض جامد: اه يا بنت***** مقدرتش تقوم من الأرض فزحفت بجسمها بسرعة ناحية اوضتها وقفلت الباب بإحكام ورمت نفسها ع السرير وقعدت تبكي بهستيريا وبتحمد ربنا انه نجاها من تحت ايدين المتوحش ده همس من وسط بكاءها: وحشتني اوي يا عدي.. ياريتك كنت جانبي فاقت من شرودها ووقفت ضمدت لنفسها الجرح اللي كان كبير نوعا ما، بعد أن اطمنت انه مش موجود .. بقيت تحضر محاضراتها لأنها اهملت كتير وامتحاناتها قربت جدا بعد عدة ساعات طويلة جدا جدا ... في فيلا العسيلي ... حمزة: اوك يلا نلعب ملاكمة سامر بنظرات تحدي: يلا يا حمزة عدي وأيهم بصدمة: هتوقف أدام حمزة يا سامر؟؟ أيهم: الله يرحمك يا سامر كنت طيب والله!! سامر بغيظ: بس ياد يا أيهم مضيع هيبتي.. كلهم ضحكوا أيهم: تمام.. وبعدين أنا وعدي عدي برق: نعممم ياخويا؟ لا بقولك ايه انت واخوك هتفتروا على خلق الله.. لا مش موافق طبعا حمزة ضحك بصوته كله: يابني اللي يشوفك كده ميقولش عليك ابدا انك ضابط عمليات خاصة ومدرب على أعلى مستوى بدأ التحدي بين سامر وحمزة.. بدا على سامر انه يتدرب كثيرا حتي يصبح بهذه القسوة... ولكن هيهات كان فرق بينه وبين حمزة كبير. فاز حمزة بالنهاية سلموا على بعض ووقع سامر ف أرض الحلبه مش قادر ياخد نفسه حمزة بقلق: سامر.. سامر انت كويس؟ سامر بصوت متقطع: ااه.. من..ك.. كح كح.. لله.. يا.. بع.. يد عدي بتنهيده: الحمد لله لسه عايش مر الليل وطلع النهار يحمل في طياته الكثير لم تستطع همس الذهاب إلى جامعتها فذهبت إلى العمل مباشرًا كان حمزة يتوسط القاعة واضعا قدما فوق الآخرى بغرور لا يليق سوى به ويشع الغضب من عيناه دخلت وأول ما شافها قلبه دق بسرعة.. دقق النظر فيها وشاف الجرح كان نفسه يعرف سببه ايه.. ووجد الحزن يخيم على وجهها الرقيق دق هاتفه فرفعه بغضب: في اي جديد يا سامر سامر: ابدا يا حمزة حمزة: خلاص يا سامر احنا نكون على طبيعتنا وصدقني أول ما يظهر اللي بيعمل الحركات الرخيصة دي مش هكتفي بدفنه حي سامر: تمام يا معلم.. انا هروح بقا تعبت حمزة: ومتجيش الشركه النهاردا مش مهم ..... همس اتعرفت على واحده من الخدم اسمها ليلي.. فهمس بطبيعتها اجتماعية ليلي: بس انتي ما شاء الله عليكي قمر.. عارفه فيكي شبه من مليكة هانم همس باستغراب: مين مليكة هانم؟ ليلي: اخت حمزة بيه وأيهم بيه.. بس ف*نه بصراحة، جميلة فوق الوصف همس تشوقت لرؤيتها: طيب هي منتقبة؟! ليلي: لا.. هي لسه صغيرة ف أولى ثانوي همس: اممم.. وحضرتك عندك أطفال؟ ليلي: ٣ بنات الكبيرة ٣ ثانوي، والاتنين التانيين توأم ف أولى اعدادي همس: ربنا يوفقهم ويسعدهم يارب.. ليلي: بصي يابنتي انتي بتصلي وملتزمة ما شاء الله عليكي عيزاكي تكلميني شوية عن الصلاة لأني مقصرة والله همس بسعادة بالغة: بالله.. بصي يا طنط الصلاة دي عماد الدين عارفه لو الإسلام راجل الصلاة هتكون رأسه لأنها أول شئ يحاسب عليه المرء يوم القيامة فإنها إذا صلحت صلح العمل كله وان فسدت فسد العمل كله، الصلاة بتقربنا من ربنا جدا يعني مفيش حد ف الدنيا دي كلها هيوافق يقابلك خمس مرات ف اليوم.. عمر ما حد هيقبلك بكل أحوالك زعلانه فرحانه تعبانه ابدا غير رب العرش عشان كده ربنا خلاهم خمس صلوات ف اليوم عشان العبد يقرب منه ويشكيله همومه. عارفه انك أول ما تبدئي ف الوضوء خطاياكي بتنزل تعويض عن كل عضو مع آخر قطرة ميه. أما أول ما انتي تبدئي ف الصلاة بقا كل الذنوب والخطايا تتجمع على اكتافك وكل ما تسجدي وتركعي الذنوب دي بتقع عنك.. عشان كده نطيل الركوع والسجود لله سبحانه وتعالى ربنا ف كتابه الكريم بيقول( إِنَّ الصَّلَاَةَ كَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتًابًا مَّوْقُوتًا) صدق الله العظيم الصلاة فرضت على الرسول صلى الله عليه وسلم في ليلة الإسراء والمعراج وكانت خمسين صلاة ف اليوم الواحد... فالرسول عليه افضل الصلاة والسلام كان يطلب من ربنا انه يخفف عن أمته لحد ما بقيوا خمس صلوات بس لكن ثوابها خمسين ف الميزان ... الصلاة هي الرادع عن كل الأخطاء والفواحش لأن ربنا سبحانه وتعالى قال( إِنَّ الصلاة تنهى عن الفحشاء والمنكر)، كمان اللي بيصلي ده أجره عند ربنا عظيم قال الله تعالى( و**يموا الصلاة وآتو الزكاة وما تقدموا لأنفسكم من خير تجدوه عند الله هو خيرا وأعظم أجرا) يعني أجره عظيم فعلا .. جنات وانهار من كل شئ تتمنيه أنهت حديثها ووجدت جميع السيدات ف المكان ينظرون إليها باعجاب شديد ومنصتين للحديث باهتمام ليلي: بارك الله فيكي يابنتي والله كلامك ريح قلبي سعاد: قاعدين بتعملوا ايه؟ كل واحده على شغلها منك ليها ..... عدي وهو بيكلم أيهم ف التليفون: فينك يا أيهم؟ أيهم بنوم: خير عدي: هو سؤال واحد.. فينك؟ أيهم بملل: ف شقة الزمالك عدي بضيق شديد: تعال عايزك أيهم: في ايه تاني ع الصبح؟ عدي: الساعة ١١ يا زفت. كفاية نوم كده أيهم: ماشي.. سلام أنهى أيهم مكالمته ونظر بجانبه لم يجد أحد زفر بضيق بعض الشيء... تفقد اشياءه ( مفاتيح عربيته bmw. فونه. فلوسه) شاف كل حاجة مكانها.. اخد دش سريع وخرج . ركب عربيته أيهم بغضب ف نفسه: مش عارف انا هم مالهم بيا؟ حياتي وانا حر فيها.. ربنا ياخدك يا حمزة انت وسامر زفت وأولكم عدي ... أيهم: الوو حمزة: شكك كان ف محله.. بس لازم نعرف مين اللي عمل كده أيهم بانتصار: طب كويس.. واه طبعا حمزة: خليك مصحصح معايا ع الخط كده على طول أيهم بحب: عنيا ليك يا زومي.. يعني هي مالها الصفقة دي؟ حمزة: صفقة كان عليها منافسة جامدة.. وبصراحه مش قليلة لو مكناش **بناها كنا هنخسر خسارة كبير أيهم بثقه: عمرك ما تخسر ابدا يا حمزة .. .... عصام: طب اهو **ب الصفقة الجديدة ميار: اعمله ايه يعني؟ ما قولتلك قبل كده مبعرفش أخد منه حق ولا باطل عصام: يبقي تنسحبي من اللعبة يا ميار ميار بعصبية: محدش هياخد تار بابا غيري عصام بتنهيدة: وانا بنفذ مخططاتك زي الابلى قال نحرقله المخزن.. طب اهو ما تضررش ببصله ميار: خلاص ننقل ع الخطة التانية!! عصام بتفكير: لالا مش ممكن اسمع كلامك تاني... ميار احنا عايزينك تتجوزيه عشان تنقوليلنا كل تحركاته ميار بضيق شديد: انا مش هشتغل معاك ومع المافيا بتاعة بره دي تاني انا هاخد تار بابا بمعرفتي عصام: يابنتي ما تتعبيش قلبي معاكي.. وبطلي غباء احنا كده بناخد تارنا لما ن*دله شغله اللي طالع بيه السما ده ونجيب منخيره الأرض.. هيكون في ايه انتقام احسن من كده تاني؟ ابتسمت ميار بشر قائله بغموض: ان شاء الله

editor-pick
Dreame-Editor's pick

bc

جحيم الإنتقام

read
1.8K
bc

أنين الغرام

read
1K
bc

معشوقتي

read
1K
bc

فتاة انحنت من اجل........الحب

read
1K
bc

رواية " معذبتي “ لنوران الدهشان

read
1K
bc

بنت الشيطان

read
1.7K
bc

عشق آسر. (الجزء الثاني من سلسلة علاقات متغيرة ).

read
2.5K

Scan code to download app

download_iosApp Store
google icon
Google Play
Facebook