((چويرية حقي انا))بقلم ريحانة الجنه الفصل الثاني

716 Words
************************************************ مر تقريبا 3 شهور ..حذيفة بدأ يتقبل وجود دنيا واسامة في بيتهم ..وخصوصا اسامة لاقاه انسان محترم وخلوق وحبه وبقوا يتكلموا كتيير ..وفي يوم حذيفة نازل يصلي الفجر ..وهو خارج من شقته سمع صوت صريخ في شقة اسامة ودنيا .ولقي اسامة بيفتح باب شقته بسرعة وشكله خايف ومتوتر حذيفة بقلق: خير يا اسامة مال مدام دنيا بتصرخ ليه؟ اسامة برغب وخوف: دنيا بتولد شكلها وانا مش عارف اعمل ايه كلمت الدكتورة قالتلي هاتهالي بسرعة هنزل اشوف تا**ي بسرعة واجي انحذيفة بقلق : تا**ي ايه دلوقتي انا هنزل اجهز العربية بتاعتي وانت نزلها وهدخل اصحي الحاجة تيجي معانا .. اسامة بشكر: مش عارف اقولك ايه متشكر اوي. حذيفة: يا اخي الله يرضي عليك روح هات مراتك دي هتصحي الشارع كله مش وقت شكر بسرعة.. وفعلا حذيفة دخل قال لولدته وكلهم راحوا بدنيا المستشفي علشان تولد ...وبعد ما ولدت وفاقت حذيفة كان قاعد برا بيقرأ في مصحفه وهما في اوضة دنيا...اسامة خرجله وندهله... اسامة : شيخ حذيفة تعالي . حذيفة قام بهدوء: خير في حاجة..؟ اسامة ابتسم: لا ابدااا عايزك بس علشان تشوف الهانم اللي شرفت ووقعت قلبنا كلنا .. حذيفة ابتسم: ربنا يخليهالك بس بلاش علشان مدام دنيا تاخد راحتها انا مستني الحاجة هنا . اسامة بت**يم: لا والله دنيا خلاص لبست حجابها وهي م**مة تشكرك .ثم احنا بقينا اهل .كفاية وقفتكم معانا من يوم ما جينا عندكم.تعالي بس.. حذيفة ابتسم ودخل معاه وسلم علي دنيا وهو بيغض بصره عنها: مبارك عليكي يا مدام دنيا والف سلامة عليكي ..ربنا يحفظهلكم. دنيا ابتسمت بتعب : الله يبارك فيك يا شيخ حذيفة عقبالك يارب .. فريدة بتدعي بفرحة: يارب يسمع منك ربنا ... اسامة شال بنته وقربها من حذيفة يشيلها : اتفضل بقي الهانم المتعبة دي واختارلها اسم.. حذيفة شالها بحرص وابتسم اول ما بصلها وهو بيتعجب من جمالها: تبارك الله .اللهم بارك دي جميلة اوي ..دي تتسمي ايه دي .لا انتم اولي سموها انتم. اسامة بت**يم هو ودنيا: والله ابدااا احنا م**مين انت اللي لحقتها في الوقت المناسب وانت اللي هتسميها. حذيفة بصلها بحنان وقلبه مالها بشكل غريب دي اول طفلة يحبها كدة اول ما يشيلها وابتسم بقوة: چويرية ..هسميها چويرية ...علي اسم زوجة الرسول عليه الصلاة والسلام .. كلهم : عليه الصلاة والسلام.. اسامة: جميل الاسم ..خلاص دي هتبقي جويرية ... دنيا : هو انتم مش ملاحظين حاجة الهانم دي كانت بتعيط بس اول مادخل الشيخ حذيفة وشالها وهي ساكته ؟ كلهم ضحكوا وحذيفة باس جويرية: ههههههههههه.عجبك كدة هيحسدونا من دلوقتي ...بس سيبك انتي انا وانتي شكلنا هنبقي صحاب ..ايه رئيك ولا اقولك انا هتجوزك ..ايه رئيك يا اسامة جوزهالي بقي واربيها علي ايدي. كلهم ضحكوا واسامة كمان : ههههههههههه.وانا موافق هات انت البامبرز بس واتوصي وانا موافق.اهو تشيل من عليا حمله ... دنيا : ههههههههههه.اه وياريت كام علبة لبن كمان ربنا يخليك احلي مهر ده صدقني. حذيفة: ههههههههههه.كدة بتتريأوا.ماشي ..وبص لچويرية .عجبك كدة ..طب عندنا فيكم هتجوزها ... فريدة: ربنا يبعتك بنت الحلال وتتجوز وتفرح قلبي بقي. حذيفة :اولا بقي بنت الحلال جات اهي جويرية حبيبتي..ثم انا مش هتجوز غير لما اخلص الكلية واظبط نفسي ..ريحي نفسك يا حاجة . اسامة : ربنا يفرحنا بيك .انت راجل مافيش زيك. حذيفة: ياعم قول يارب انا كلي ذنوب ربنا يسترنا جميعااا.يللا بقي خد عروستي ونيمها وانا هاخد الحاجة واروح وهجيلك بالليل النهاردة علشان ارجعكم البيت واياك ترجع في تا**ي.انا بقولك. اسامة ابتسم واخد منه جويرية: ربنا يخليك يا حذيفة ..ماشي هستناك...تعبناكم.. اول ما اسامة اخدها من حذيفة بدأت تبكي بصوت عالي ... دنيا: شوفته مش قولتلكم دي بنت متعبة اول ما سابها عيطت . حذيفة: ههههههههههه.لا كدة كتير هو انا هبقي الدادا بتاعتك يا هانم ولا ايه.. اسامة بيسكتها مش بتسكت فريدة كمان مش بتسكت معاها..حتي دنيا اخدتها فضلت تبكي لحد ما حذيفة شالها تاني سكتت.. حذيفة اخدها في حضنه وبصلها بحنان وهو مستغرب ليه اتعلق بيها كدة وهي اتعلقت بيه ولقاها غمضت عنيها وبتنام: لا بقي ده كدة حب من اول نظرة..حوش بنتك عني يا عم اسامة انا راجل بخاف ربنا وبنتك كدة بتغرر بيا وانا اخاف اضعف. اسامة : ههههههههههه.عندك حق دي بترسم علي تقيل من اولها كدة تنام في حضنك.. حذيفة اتن*د ونيمها في سريرها بهدوء وبص عليها بحنان: شكلك. هتتعبينا معاكي يا چويرية ..بس اعملي حسابك انتي خلاص بقيتي بتاعتي حقي انا ومش هسيبك . اسامة: بجد تعبناكم معانا حذيفة اخد والدته علشان يمشوا وعنيه عليها حاسس انها بنته هو وهتوحشه: مافيش تعب خالي بالك بقي من عروستي ياللا سلام.. انتهت الحلقة ودي كانت البداية ..وعلي وعد بتكملة ممتعة وشيقة واحداث جديدة ويارب تعجبكم. اشوفكم علي خير .هتوحشوني #ريحانة الجنه ?
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD