bc

اسم الرواية شركة دياب

book_age16+
271
FOLLOW
1K
READ
drama
like
intro-logo
Blurb

روايتي تتحدث عن ثلاث موظفين في شركه الادويه تستورد ادويه مضروبه واجهوه صاحب الشركه بالحقيقه وحبسهم بتهمت اغتياله ولفق لهم قضايا أخرى بمساعده مدير الشركه حازم ولكن لا يستطيعوا السكوت عن الفساد وظلوا يخططوا حتى دمروا عائلته واخبروهم بكل شئ وبلغت عليه زوجته وتم حبسه والحكم عليه بالسجن المؤبد اما الموظفين خرجوا لانهم اتسجنوا ظلم اما أبناء صاحب الشركه حولوها من شركه مؤذيه وتسبب فى الموت إلى مستشفى بالمجان تنقذ الناس وتعطيهم الحياه

chap-preview
Free preview
البارت الاول
قام دياب وكان في الصباح وكانت زوجته مريم في الجنينه وذهب لها دياب مردفا: صباح الخير يا مريم مريم مردفه: صباح النور يا دياب دياب مردفا: الاولاد خرجوا ولا لسه مريم مردفه: لا يا حبيبي خرجوا من الصبح مليكه رحت الكليه ورامي راح يشوف المحامي علشان يخلص الاجراءات الشركه دياب مردفا: طيب فطرتي ولا لسه مريم مردفه: لا لسه مستنياك لما تصحي يلا عشان نفطر مع بعض دياب مردفا: ماشي يا حبيبتي ودخلوا معا الى منزلهم وامرت زوجته مريم الخادمه ان تحضر لهم الافطار وتناول وا الافطار معا دياب مردفا : انا هاروح اغير هدومي يا حبيبتي علشان اروح الشركه عاوزه حاجه مريم مردفه: سلامتك يا دياب تروح وترجع بالسلامه دياب مردفا: مع السلامه يا حبيبتي فقام دياب وعاد الى غرفته وغير ملابسه وخرج من المنزل وركب السياره وأمر السائق ان يتوجه الى شركته وصل هناك و دخل مكتبه وطلب من السكرتاريه ان تخبر استاذ حازم ان ياتي له وكان المدير للشركه كان دياب صاحب شركه الادويه في مكتبه ودق الباب في اذن بالدخول و كان المدير حازم حازم مردفا: صباح الخير يا فندم دياب مردفا: صباح النور يا حازم اتفضل وجلس حازم وبدا ويتحدثون دياب مردفا: ايه يا حازم طمني اخبار صفقه الادويه الجديده ايه حازم مردفا: ما تقلقش يا فندم كل حاجه ماشيه زي ما حضرتك طلبت بالضبط انا لسه كنت باكلم المدير بتاع الشركه واتفقت معه على كل حاجه كمان يومين هيجوا عندنا زياره مصر عشان نضبط معهم كل حاجه ونمضى العقود دياب مردفا: طيب تمام كل حاجه انا قلت اطمئن بس حازم مردفا: ما تقلقش يا فندم انا تلميذك كل حاجه بتحصل زي ما حضرتك طلبت بالضبط دياب مردفا: تمام يا حازم تقدر تتفضل انت دلوقتي حازم مردفا: عن اذنك يا فندم وخرج حازم من المكتب وكان دياب معه ملفات وبدا في العمل منير مردفا: صباح الخير يا غانم غانم مردفا: صباح النور يا منير هو انت دلوقتي اللي جيت منير مردفا : ايوه انا لسه واصل حالا غانم مردفا: طب يلا بسرعه اقعد على المكتب بتاعك قبل ما المدير ياخد باله منير مردفا: طاب هو استاذ دياب جاء ولا لسه غانم مردفا: ايوه جه من شويه يلا بسرعه روح اقعد على المكتب بتاعك منير مردفا: ماشي يا غانم وجلس منير الى مكتبه وكان احد الموظفين في شركه الادويه وكذلك غانم واستمرت الاحداث و بعد نهايه يوم العمل خرج الموظفين من الشركه وكذلك دياب صاحب الشركه و جميع الموظفين منير مردفا : وراك حاجه بالليل النهارده يا غانم غانم مردفا: لا يا منير لي في حاجه منير مردفا: لا بس لو كنت فاضي تعال عند البيت نتكلم مع بعض شويه غانم مردفا: طيب تمام بالليل هاجي لك نقعد مع بعض شويه غانم مردفا: ماشي تمام منير مردفا: ماشي يا غانم مع السلامه وذهب كل منهما الى منزله عاده منير الى منزله وكانت زوجته مروه في انتظاره مروه مردفه: حمد لله على السلامه يا منير منير مردفا: الله يسلمك يا مروه روجين رجعت من المدرسه ولا لسه مروه مردفه: لا لسه والله ما رجعت ممكن تتاخر النهارده شويه منير مردفا: ليه ان شاء الله تتاخر مروه مردفه: معلش يا حبيبي عشان ممكن هتروح الدرس بعد المدرسه على طول من غير ما تيجي منير مردفا: طيب تمام ربنا معاها وان شاء الله تدخل الكليه لنفسها فيها وتجيب مجموع حلو في الثانويه العامه مروه مردفه: ان شاء الله يا منير تحب حضر لك الغداء منير مردفا: لا انا هاروح انام ساعتين و لما تيجي لوجين صحيني علشان نتغدى مع بعض مروه مردفه: ماشي يا منير ودخل منير الى غرفته وغير ملابسه وخلد في النوم وعادت زوجته مروه تدير شؤون المنزل ام روجين بنته كانت في الثانويه العامه و خرجت من المدرسه وذهبت الى الدرس وكذلك غانم عاد الى منزله وجد امراته زوجته سميه في المطبخ سميه مردفه: حمد لله على السلامه يا غانم انا لسه كنت هاتصل عليك غانم مردفا : الله يسلمك يا سميه بس كنت هتتصلي ليه عليك كنت محتاجه حاجه سميه مردفه: لا يا حبيبي انا بس كنت هاقول لك انا بنك زياد هينزل النهارده من السفر غانم مردفا: بجد يا سميه امال ما اتصلتش علي ليه سميه مردفه: معلش اصل هو نسي ما يقول لك واتصل علي النهارده قال لي في الصبح غانم مردفا: ماشي ما فيش مشاكل هو هيجي امتي على الساعه كم كده سميه مردفه: كمان ساعه ويبقى هنا علشان كده انا بعمل له الاكل بيحبه غانم مردفا: طيب انا هاروح اريح واول ما يجي صحيني على طول سميه مردفه: خلاص ماشي و دخل غانم الى غرفته وغير ملابسه وهو الاخر خلدفي النوم وكانت سميه زوجته تحضر في الطعام لابنها العائد من الكليه وكان في السنهو الرابعه من كليه التجاره واستمرت الاحداث وفي منزل دياب صاحب الشركه كانت زوجته مريم جالسه مع ابنته مليكه وعندما راته ابنته والده جرت عليه مردفه : ازي حضرتك يا بابا انا ما شفتكش من امبارح دياب مردفا: كويس يا بنتي عامله ايه انا اول ما صحيت الصبح سالت عليكى مامتك قالت لي انك انت رحت الكليه طيب كان جئت صحتيني قبل ما تروحي مليكه مردفه: معلش يا بابا ما رضيتش ازعج حضرتك واصحيك انا اسفه دياب مردفا: يا حبيبتى ما تتاسفيش انا باباكى سميه مردفه: طيب انا هاروح احضر لكم الغداء دياب مردفا: هو رامي لسه ما جايش مريم مردفه : لا والله يا دياب بس انا كلمته وهو قال لي ان هو خلاص في الطريق راجع اهو دياب مردفا: طيب انا هاروح اغير هدومي واجي على طول مريم مردفا: طيب تمام انا هاروح اخليهم يحضرلنا الغداء وذهب دياب الى غرفته وغير ملابسه ثم خرج و جلس مع زوجته مريم وبنته مليكه وامرن زوجته ان يحضروا لهم الطعام وكانوا في انتظار ابنهم رامى ودخل ابنهم مردفا: هو انتم متجمعين ليه كده دياب مردفا: منتظرين حضرتك لما تيجي رامي مردفا: اه قول كده طيب انا هاروح اغير هدومي علشان تعبان ونام ساعتين دياب مردفا: استنى عندك لما اكون باتكلم معك ما تسبنيش وتمشي هو ايه اللي تنام ساعتين احنا مستنينك عشان نتغدى مع بعض رامى مردفا: معلش يا بابا انا تعبان هاروح انام دلوقتي وبعدين ابقى اتغدى لما اصحى مريم مردفه: طب ايه رايك بقى يا رامي لو ركبت نمت انا مش هتتغدى وبصراحه انا جعانه وكمان اختك مليكه جعانه براحتك بقى رامي مردفا: طيب خلاص يا ماما ما تزعليش انا هاروح اغير هدومي واجي على طول مريم مردفا: ماشي يا حبيبي وذهب رامي الى غرفته وغيير ملابسه ثم خرج و تناول الغذاء مع عائلته دياب مردفا: طمني يا رامي خلصت الورق ولا لسه رامي مردفا: بصراحه يا بابا انا لسه ما خلصت الورقه بس كمان اسبوع نخلص كل حاجه ونفتح الشركه مريم مردفا: شد حيلك يا ابني عشان تخلي اكبر شركه استيراد وتصدير في مصر رامى مردفا: ان شاء الله يا ماما دياب مردفه: طيب يا ابني لو احتاجت اى حاجه قولي على طول رامي مردفا: خلاص ماشي يا بابا بس انا اذنكم دلوقتي عشان عايز اروح انام علشان من الصبح والمحامي بنلف و مرهق جدا مريم مردفه: ماشي يا حبيبي اتفضل مليكه مردفه: وانا كمان يا ماما بصراحه تعبانه قوي فلازم اروح انام كان عندنا محاضرات كثير النهارده مريم مردفه: ماشي يا حبيبتي كمان انتى يلا روحي نامي واستمرت الاحداث وعادت ابنت منير لوجين من الدرس والدتها مروه مردفه: حمد لله على السلامه يا بنتي لوجين مردفه: الله يسلمك يا ماما مروه مردفه: يلا غير هدومك علشان هاحضر الغداء روجين مردفه : هو انتم لسه ما اتغديتوا مروه مردفه: لا يا حبيبتي بابا قال لما تيجي عشان نتغدى مع بعض يلا غير هدومك وبل مره صحيه علشان انا احضر الاكل روجين مردفه: حاضر يا ماما وذهبت ابنتها روجين الى غرفتها وغيرت ملابسها ثم ذهبت الى غرفه والدها منير لكي تيقظه لكي يتناول الغداء معا و دقت الباب ودخلت روجين مردفه: يلا يا بابا علشان نتغدى مع بعض منير مرفا: انت جئت يا حبيبتي من امتى روجين مردفه: دلوقتي على طول يا بابا ماما دلوقتي ب تحضر الاكل يلا عشان نتغدى منير مردفا: حاضر يا روجين وخرجت من الغرفه وهو وراءها وكانت زوجته مروه تحضر الغذاء وانهت تحضير واخرجت الطعام وتناولوا الغداء معا منير مردفا: عامله ايه يا روجين في الدراسه اليومين دول لوجين مردفه: الحمد لله منير مردفا : طيب يا بنتي شد حيلك علشان عاوزك تجيبي مجموع حلو عشان تدخلى الكليه اللي انت عايزاها لوجين مردفه: ان شاء الله يا بابا مروه مردفه: ايه يا روجين قررت على الكليه اللي هتدخوليها ولا لسه برده بتفكرى لوجين مردفه: بصراحه يا ماما لسه محتاره بس لما فكروا و لما اختار هارد عليكم على طول منير مردفا: خلاص يا مروه سيبيها براحتها لما تختار هي هتقول لنا مروه مردفه: ماشي يا حبيبتي واستمرت الاحداث اما في منزل غانم كان خالد في النوم وسميه زوجته تنتظر مجيء ابنها زياد ودق الباب ذهبت سميه و افتح الباب وكان ابنها زياد وعندماراته حضنته مردفه: ازيك يا زياد وحشتيني قوي والله زياد مردفا: وانت كمان يا ماما عامله ايه سميه مردفه: الحمد لله يا حبيبي ودخل زياد ووضع الشنط وجلس معها والدته مردفه: امال بابا فين يا ماما سميه مردفه: بابا نائم يا حبيبي هو قال لي صحيني او لما زياد يجي على طول انا هاروح اصحيه زياد مردفا: لا يا ماما سبيه انا هاجي انا اللي هاروح اصاحيه سميه مردفه: ماشي يا حبيبي يلا روح وانا احضر لكم الاكل زياد مردفا: ماشي يا مامااوقام ابنه زياد وذهب الى غرفه ابيه غانم وايقظه زياد مردفا: يا بابا يلا قوم علشان نتغدا مع بعض وعندما سمع غانم صوت زياد قام فورا و عندما راه وتبسم مردفا: زياد عامل ايه ثم حضنه زياد مردفا: كويس يا بابا انت عامل ايه وحشتني قوي والله غانم مردفا: الحمد لله يا ابني بخير طمني عليك كويس زياد مردفا:ايوه يا بابا الحمد لله يلا عشان ماما بتحضر الاكل انا هاروح اغير هدومي غانم مردفا: ماشي يا حبيبي وانا هاجي وراءك وقام زياد وخرج من الغرفه وذهب الى غرفته ليغير ملابسه واخرجها هدوم من الشنط وضعها في الدولاب اما غانم فقام وخرج وكانت زوجته سميه في المطبخ وخرج ابنه زياد وظل يدردشون معا حتى خرجت سميه بالطعام سميه مردفه: يلا يا زياد علشان عملت لك كل الاكل اللي انت بتحبه زياد مردفا: ماشي يا ماما وقام زياد غانم وتناولوا الغداء معا و استمرت الاحداث وفي المساء كانت سميه جالسه مع ابنها زياد يتحدثون مع بعض ام غانم فكان في غرفته ليغير ملابسه وخرج لهم سميه مردفه: رايح فين دلوقتي يا غانم زياد مردفا: ما انا عارف اكيد رايح لمراته الثانيه وانصدم عندما اردف هذه الكلمات وهو كذلك والدته سميه ثم تبسم زياد وظل يضحك زياد بصوت عالي غانم مردفا: ايوه حبسني حرام عليك والله وقعت قلبي سميه مردفه: هو انت كنت بتهزر يا زياد والله العظيم انا اتخضيت حرام عليك زياد مردفا: ايه يا جماعه ما انتم عارفين بتحب الهزار فانتوا لازم المفروض من تعودت على كده ولا انتم لما انا سافرت شهر نسيتوني ونسيتوا الهزار البايخ بتاعي غانم مردفا: الحمد لله ان كنت عارف هزارك بايخ علشان لو تكررت ثاني مش هيعرف ايه اللي هيحصل لك زياد مردفا: الله خلاص يا بابا انا احاول اخفف الهزار ده شويه غانم مردفا: انا باقول لك تبطلوا خالص زياد مردفا: ما انت عارف يا بابا انا مش هاقدر ابطل بس هاحاول اخفف قد ما اقدر شويه سميه ضحكت على ابنها مردفه: خلاص يا غالي انت بردوا ما قلتليش رايح فين يعني غانم مردفا: انا رايح عند منير صاحبي شويه وهاجي على طول سميه مردفه: ماشي يا حبيبي ما تتاخرش خلاص ماشي وخرج غانم من منزله وتوجه الى منزل صديقه منير دق الباب وفتحت له ابنته روجين وعندما رات اهلا يا عم غانم اتفضل غانم مردفا: اهلا بعروستنا عامله ايه روجين مردفه: الحمد لله يا عم وانت عامل ايه غانم مردفا: الحمد لله يا بنتى بابا موجود روجين مردفه: ايوه ثواني وهنادى تعالى اتفضل ودخلوا و جالس على احدى المقاعد اما روجين ذهبت الى غرفت والدها لكي تخبره ان غانم موجود في الخارج ودقت الباب ودخلت لمنير مردفا: في حاجه يا لوجين روجين مردفه: يا بابا عم غانم موجود بره ومستنيك عاوز يقابلك منير مردفا: طيب يا حبيبتي يلا روحي اعملي حاجه يشربها وانا هاجي على طول روجين مردفه: حاضر يا بابا وخرجت روجين من غرفه والدها وذهبت الى غانم مردفه: بابا هيجي دلوقتي يا عم تحب تشرب ايه غانم مردفا: لا يا حبيبتي شكرا مش عاوزه اتعبك روجين مردفه: لا يا عم وانت ما فيش تعب ولا حاجه تحب تشرب ايه اعمل لك قهوه ولا عصير غانم مردفا: خلاص يا حبيبتي لو ما فيهاش تعب اعملي فنجان قهوه روجين مردفه: من عيوني يا عمو غانم مردفا: تسلم عيونك ودخلت روجين الى المطبخ وتحضر القهوه الى غانم وخرج منير من غرفته وسلم على غانم وجلسوا معا وبدا يتحدثون واخرجت روجين القهوه لهم

editor-pick
Dreame-Editor's pick

bc

جحيم الإنتقام

read
1.7K
bc

رواية " معذبتي “ لنوران الدهشان

read
1K
bc

فتاة انحنت من اجل........الحب

read
1K
bc

أنين الغرام

read
1K
bc

معشوقتي

read
1K
bc

بنت الشيطان

read
1.7K
bc

عشق آسر. (الجزء الثاني من سلسلة علاقات متغيرة ).

read
2.5K

Scan code to download app

download_iosApp Store
google icon
Google Play
Facebook