رواية معشوقتي $ الفصل الثاني

1258 Words
معشوقتي$الفصل الثاني **تت شيماء للحظات ثم قالت:- راي في ايه يا جدو سليم(الجد):- رايك في انك تتجوزي سليم ابن عمك محمد شيماء:- ممكن اعرف حضرتك اخدت القرار دا ليه سليم(الجد):- لانك يا بنتي دلوقتي مسؤلة مني وانا لازم اطمن عليكي وملقتش انسب من سليم ابن عمك علشان اطمن عليكي معاه هاااا ايه رايك شيماء:- موافقة يا جدو احتضنها سليم ثم قال:- مب**ك يا حبيبتي شيماء:- الله يبارك فيك يا جدو سليم(الجد):- وانت يا سليم ايه رايك سليم:- موافق يا جدو سليم(الجد):-الف مب**ك يا اولاد سليم وشيماء:- الله يبارك فيك سليم(الجد):- طيب يا اولاد نقرأ الفاتحة بقااا تمت قراءة فاتحة سليم و شيماء اختضنت نبيلة شيماء وقالت:- الف مب**ك يا حبيبتي واحتضنتها ايضا كريمة وقالت:- الف مبروك احتضنتها مايا وقالت بفرحة شديدة:- مب**ك يا خطيبة اخويا شيماء:- الله يبارك فيكي يا مايا سليم(الجد):- سليم تعالي اقف جمب عروستك يا ابني وقف سليم بجانب شيماء وامسك بيدها ثم قبلها وقبل جبينها ثم قال:- مب**ك يا شيماء توترت شيماء كثيرا بسبب ما فعله سليم واجابت عليه بهدوء:- الله يبارك فيك محمد وهو يصافح سليم وشيماء:- الف مب**ك يا اولاد شيماء وسليم:- الله يبارك فيك سليم(الجد):- بما ان شيماء خلصت دراسة وسليم كمان ناجح في شغله فايه رايكم نعمل الفرح الخميس الجاي سليم:- وليه الاستعجال يا جدو سليم(الجد):-ولا استعجال ولا حاجة انا حابب اني افرح بيكم واطمن علي شيماء العمر بيجري يا ابني وانا كبرت خلاص شيماء: - بعد الشر عنك يا جدي سليم:-ربنا يطولنا في عمرك يا جدي محمد:- انا شايف ان الخميس الجاي معاد كويس اوي والاوتيل بتاعنا نقدر نحجز القاعة حتي لو يومها مصطفي:- فعلا المعاد مناسب اوي وكمان الفترة دي بننهي المشاريع وعلي ما نبدا في مشاريع جديدة هيكون عدي شهر تقريبا سليم(الجد):- تمام يا اولاد الفرح هنعمله الخميس الجاي امتلئت الزغاريد في البيت وتمت المباركة علي هذه الخطبة. في صباح اليوم التالي نزل سليم من غرفته مرتدي ترنج رياضي لكي يذهب كعادته اليوميه لصالة الجيم المخصصة له في الفيلا دخل سليم ولكن فوجئ ب شيماء ترتدي شيرت ابيض وبنطلون رياضي اسود وتركض علي المشاية الرياضية ظل سليم هكذا محدقا بها وفي جمالها الذي سحره انتبهت مايا لما حدث وان سليم عادة لايحب اي شخص ان يدخل هذه الغرفة ويتلصص علي اغراضه دخلت مايا عليهم ثم قالت:- شيماء تعالي عاوزاكي انتبه كلا من سليم وشيماء لوجود مايا وانتبهت ايضا شيماء بوجود سليم في الغرفة شيماء:- مش فاضية دلوقتي اخلص واجيلك مايا:- شيماء الغرفة دي بتاعت سليم وهوا مبيحبش حد يدخلها غيره هوا او الخدم اللي بينضفوها بس سليم:- سبيها تكمل يا مايا عادي انا مش مضايق مايا:- طيب اسيبكم انا بقااا رحلت مايا وتركت كلا من سليم وشيماء بمفردهما في تلك الغرفة اقترب سليم من شيماء وقام بتهدئة سرعة المشاية شيماء:- بتهديها ليه سليم:- علشان متتعبيش اكتر من كده واضح انك بتجري بقالك فترة ودا غلط عليكي نظرت شيماء في عيونه البنية التي تشبه لون اوراق الشجر في فصل الخريف وسرحت في جمالها كادت شيماء ان تقع لكن سرعان ما امسكها سليم من خصرها والتقت اعينهم في نظرة طويلة تحمل الكثير من المعاني التي ليس لها معني الا في قاموس العاش*ين. شيماء:- سوري سليم:- عادي محصلش حاجة تركته شيماء ورحلت وهو مازال يفكر بها ويتذكر ليلة امس عندما قبلها تلقائيا من جبينها فهذه كانت حركة عفوية منه لم يدرك كيف حدث ذلك ابتسم سليم تلقائيا ثم اكمل تمارينه الصباحية. "سليم هوا انت رايح الشركة دلوقتي" قالتها نبيلة والدة سليم وهي تجلس بصحبة كلا من شيماء ومايا اقترب منها سليم ثم قبل يدها وقال:- اه يا حبيبتي عاوزة حاجة نبيلة:- لا يا حبيبي بس كنت عاوزاك تاخد شيماء ومايا معاك الشركة سليم:- معنديش مانع ثم وجه حديثه لهم وقال:- جاهزين ولا لأ مايا:- اه انا جاهزة شيماء:- انا هطلع اغير هدومي واجي سليم:- تمام هستناكي شيماء:-اوكيه ذهبت شيماء لتبديل ملابسها وتصفيف شعرها بعد فترة قليلة نزلت شيماء وهي ترتدي فستان طويل باللون الابيض وتركت شعرها لينسدل اسفل ظهرها ومزين بطوق من الورد الابيض حينما رأها سليم ظل محدقا بها كثيرا فكانت اشبه بالملاك في ذلك الرداء الابيض شيماء:-سليم ........سليم سليم بعد ان افاق من شروده:-هاااا بتقولي حاجة شيماء:- بقولك انا جاهزة سليم:- تمام يلا شيماء:-اومال مايا فين سليم:-راحت مشوار مهم مع ماما شيماء:-طيب يلا احنا اشار لها سليم بان تتأبط بذراعه ابتسمت شيماء بخفة ومن ثم تابطت بيد سليم فتح لها سليم باب السيارة الخلفي فترجلت داخل السيارة استدار سليم وفتح له السائق باب السيارة فترجل هو الاخر وجلس بجانب شيماء فتح سليم اللاب توب الخاص به وانشغل ببعض التصاميم عليه فوجئ سليم بمكالمة فيديو تاتي من صديقته كريستين من امريكا فتح سليم الكاميرا واصبح يتحدث مع كريستين باللغة الانجليزية وشيماء تكاد تموت غيظا من هذه الكرستين ولا تود ان تسأل سليم عن هذه المتطفلة التي تحادثه اغلق سليم المكالمة ثم نظر ل شيماء فوجدها تزفر بضيق سليم:- انتي كويسة شيماء:-اه تمام سليم:-متاكده شيماء:-اه متاكده سليم:-طيب براحتك وصل كلا من شيماء وسليم الشركة كان في استقبالهم مدير اعمال سليم دخل سليم وشيماء المكتب الخاص به وتبعهم سعد مدير اعمال سليم سعد:- صباح الخير يا سليم بيه سليم:-صباح النور يا سعد هاااا ورانا ايه للنهاردة سعد:- في معاد مع الشركة الالمانية النهاردة وفيه اوراق خاصة بمشروع العجمي محتاجة تتمضي من سيادتك ومعاد مع كبار المهندسين في الاوتيل هناقش فيه الخطة اللي وضعناها بخصوص مشروع الساحل سليم:- ايه كل دا يا سعد سعد:- انا اضطريت اضم مواعيد كتيرة مع بعضها علشان الاجازة اللي سيادتك هتاخدها بخصوص الفرح سليم:-تمام اتفضل انت ظبط كل المواعيد دي وذكرني بيهم بالنسبة لمعاد الاوتيل ياريت يبقي في Restorant يعني يكون special علشان اسرار المشروع دا من النوع الخاص جدا سعد:- تمام تامرني بحاجة تانية سليم:- لا اتفضل انت ثم وجه سليم حديثه ل شيماء وقال:- تحبي تشربي ايه شيماء:- عاوزة عصير مانجة رن سليم الجرس لسكرتيرة الخاصة بيه فأتت له مسرعة ميسه:- تحت امرك يا سليم بيه سليم:- واحد عصير مانجة لأنسة شيماء والقهوة بتاعتي لوسمحتي ميسه:- سليم بيه سليم:- ايوه ميسه:- الانسة ماهي طلبت مقابلة سيادتك سليم:- اما تيجي قوليلها مش موجود انا مش عاوز اقا**ها ميسه:- تحت امرك يا سليم بيه بعد ازنك سليم:- اتفضلي شيماء:- شكلك عملي اوي في الشغل سليم وهو يتفحص بعض الاوراق:- دا العادي بتاعي ثم نظر لها وقال:- تحبي تاخدي جولة في الشركة بعد ما تشربي المانجة شيماء:- مفيش مشاكل في فيلا العميري تجلس مايا بصحبة والدتها نبيلة وزوجة عمها كريمة مايا:- طب ليه يا ماما مخلتينيش اروح معاهم نبيلة:- علشان نخلي سليم وشيماء يقربوا من بعضهم اكتر كل ما قضوا وقت طويل لوحدهم كل ما كان دا احسن لعلاقتهم كريمة:- بس غريبة ان شيماء وسليم وافقوا ع الجواز بسرعة نبيلة:- متنسيش ان دا قرار سليم العميري يعني لازم يتنفذ برضاهم غصب عنهم واحنا لازم نساعدهم انهم يقربوا من بعض اكتر كريمة:- عقبال امير ابني يارب نبيلة:- وعقبالك يا مايا كريمة:- نبيلة جهزتي قائمة الناس اللي هنعزمهم ولا لأ نبيلة:- اه تقريبا كتبت بعض الاسماء خدي انتي كملي كريمة:- هاتي وانا اكملها مايا:- ايه رايك يا ماما في الفستان دا نبيلة:- حلو اوي بس لو لون مختلف يبقي احسن بكتير جائت زهرة ثم قالت:- نبيلة هانم نبيلة:- ايوه يا زهرة تعالي زهرة:- انا ممكن اخد اجازة بكرة نبيلة:- ممكن بس ليه زهرة:- اصل بنتي هتجوز كمان شهر تقريبا وبكرة كتب كتابها نبيلة:- الف مب**ك يا زهرة بس قبل ما تمشي ابقي عرفيني زهرة:- حاضر تتجول معه في ارجاء الشركة ويشرح لها كل قسم مسؤل عن ماذا اهتز هاتفها ليعلن عن رقم شخص ما ارتبكت شيماء كثيرا ثم اغلقت هاتفها ولم تجيب علي هذا الاتصال سليم:- مردتيش ليه شيماء:- عادي مش مهم دلوقتي سليم:- تمام يلا نروح ع المكتب شيماء:-يلا دخلت شيماء المكتب ثم تبعها سليم عاود هذا الرقم الاتصال بشيماء مرة اخري سليم:- ردي ياشيماء شيماء:- طيب انا هرد براا بعد ازنك سليم:- اتفضلي خرجت شيماء من المكتب وتوجهت للخارج واعادت الاتصال بهذا الرقم مرة اخري ثم قالت:- ايه يا شريف كل دي اتصالات شريف:- كنتي فين يا شيماء وحشتيني اوي #اشوفكم البارت الجاي #معشوقتي #بقلم السلطانة أحلام حواس?
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD