للعلاقات وجهين الفصل الثالث

1059 Words
العملي بس قالت حسناء طيب بصي يا سما. ‏ واتغير حزنها للحماس فجأه وقالت احنا مش.. ‏ ‏ هينفع كلنا نغير مواعيدنا عشان احنا تلاته انما.. ‏ انتي تقدري كملت ايه وهي حاطه ايدها علي.. ‏ كتف حسناء ولغايه ما نعرف نظبط مواعيد.. ‏ العملي بتاعتك انتي كمان مش هتحضري النظري. ‏ ‏ جاوبت وانا فعلا متضايقه قلتلها النظري الماده.. ‏ ‏ الواحده ب 100 جنيه وانا عندي يجي 9 مواد.. ‏ ‏ نظري غير العملي مش هقدر ادفع المبلغ ده دانا.. ‏ حتي ما جبتش كتب اذاكر فيها ولا اعرف حاجه.. ‏ عن المنهج لاقيتها وهي متحمسه ومتحفزه ف.. ‏ نفس الوقت تشوف ردي بتقول انا هحضر انا. ‏ وحسناء النظري ممكن تيجي عادي واحنا.. ‏ هنشرحلك اللي احنا هندرسه وهنصورلك الورق.. ‏ لغايه ما تقدري تجيبي الكتب وكلمي مامتك ف... ‏ الموضوع واقنعيها هي مش هتدفع حاجه اصلا... ‏ قلتلها وانا باين علي وشي الاسي زي رغده.. ‏ بالظبط يا ايه ماما شديده ف المعامله معايا... ‏ ماعتقدش انها هتوافق ده غير فلوس المواصلات.. ‏ بصي هشوف واقولك لقينا فجأه ف الميكرفون.. ‏ المدير بيتكلم طبعا الكل انتبه يلا كل البنات علي... الفصول العملي هيبدأ بعد خمس دقايق مشينا.. ‏ سوا ودخلنا المبني انا كنتوف الدور التاني هما.. ‏ كانو ف الدور التالت عرفنا مكان فصول بعض.. ‏ وانا نازله شدتني ايه وحضنتني جامد ولفت.. ‏ حسناء ورغده وحضنوني من جنبي وقالولي.. ‏ احنا اتشرفنا بمعرفتك ووصلوني لغايه فصلي... ‏ وانا داخله الفصل شدتني رغده وباستني.. ‏ ضحكت بصوت عالي وعيني جت علي وسام.. ‏ وهي قاعده مع صحباتها لاقيتها متابعه اللي بيحصل بعدت عيني عنها ومهتمتش اصلا بنظرتها.. ‏ وحسيت ف لحظه اني انتصرت عليها وهي مش.. ‏ احسن مني هي مش لوحدها وانا كمان مش.. ‏ لوحدي بوست رغده من خدها وحضنتهم كلهم.. ‏ وقلتلهم هستناكو عند ديسك الحب اللي اتعرفنا.. ‏ عنده هههههه ضحكو هما كمان وشاورولي باي ودخلت قعدت.. وهما طلعو فصلهم فتحت شنطتي وكتبت رقم.. ‏ تليفون البيت اللي اكيد بابا ما يعرفهوش وقلت.. ‏ هديهولها واقولها خلي بابا يكلمني علي الرقم ده.. ‏ بعد ما قررت اروح اكلمها تاني لاقيت المس.. ‏ دخلت وقالت السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.. ‏ كلنا وقفنا و ردينا ف صوت واحد وعليكم السلام.. ‏ ورحمة الله وبركاته يا مس قالت اتفضلو اقعدو.. ‏ انا اسمي مس رضا مدرسه العملي وايام العملي.. ‏ اللي المفروض تحضروها هي يوم الاحد والاربع.. ‏ وفي مجموعه تانيه بتيجي يوم الاتنين.. ‏ والخميس ودول مع مس سناء في الفصل التاني.. ‏ ف نفس الدور بتاعنا ده انتبهت لكلامها وقلت.. ‏ فرصه انا ممكن انقل للأيام التانيه دي عشان ابقا.. ‏ مع رغده وايه وحسناء ف نفس اليوم المس قالت.. ‏ الكلمتين وقالت محتاجه سكتشات ايه وخرجت.. ‏ من الفصل كلهم كانو بيتكلمو وانا بصيت ل وسام.. ‏ بحاول اقنع نفسي اقوم عشان اكلمها وهي.. ‏ مشغوله مع اصحابها بيتكلمو وبيضحكو حسيت.. ‏ للحظه اني غيرانه منها طول عمرها متربيه مع.. ‏ مامتها وباباها عمرها ما اشتغلت. ولا اتبهدلت.. ‏ ومامتها بتحبها وباباها مش مخليها عاوزه حاجه.. ‏ اومال انا مش كده ليه فين بابا طول عمري مش ‏ بشوفه ف البيت ولو جيه قعد كام يوم لازم.. ‏ يتخانق مع ماما ويسيب البيت ويمشي تاني ايه.. ‏ هي ذكرياتي عنه اصلا غير انه كان اوقات اشوفه.. ‏ قاعد في الصاله بيتف*ج علي ماتش او عند جدتي.. ‏ بيلعب بلايستيشن مع حد من خلاني امتي اخر.. ‏ مره قعد معايا او اتكلم معايا فاكره انه احيانا كنا.. ‏ بنروح نصلي الجمعه مع بعض في الجامع ونروح.. ‏ نجيب الفطار ونروح نفطر ونتف*ج على برنامج او.. ‏ فيلم عربي قديم او حتي مسرحيه قديمه كان.. ‏ ايه دوره ف حياتنا انا او اخواتي او حتي ماما.. ‏ فاكره انه كان طيب مكانش بيض*بنا ازاي انا.. ‏ معرفش بابا طيب ولا شرير صحيح ما احنا ما.. ‏ عشناش معاه اصلا عشان اعرف طبعه طب هل.. ‏ هو مره وقف جنبي او ساعدني في دروسي او.. ‏ جابلي حقي من حد ضايقني مثلا اه حصل مره.. ‏ صحيح وانا ف سنه رابعه لما كنت مستنيه فاتن.. ‏ اودام الفصل وكنت مريضه جدا وجسمي سخن.. ‏ وهي اتأخرت ف المجموعه وانا قعدت علي السلم.. ‏ كتير وتعبت من القاعده وكنت عاوزه اروح قمت.. ‏ وانا مش قادره وبتسند علي الحيطان لغايه ما.. ‏ وصلت للفصل روحت خبطت علي الباب خبطتين.. ‏ فتح الباب ووشه كان عليه غضب شديد وشكله.. ‏ كان متعصب جدا لسه بقوله لو سمحت يا مستر.. ‏ لاقيت القلم نزل علي وشي من كتر ما كان القلم.. ‏ شديد علم علي وشي ولاقيته زعق فيا انتي.. ‏ بتخبطي علي الباب ليه وعماله تخبطي وتجري.. بلا لعب عيال وانا واقفه وعلي وشي الدهشه من.. ‏ كلامه انا ما عملتش كده ولسه هشرحله دخل.. ‏ وقفل الباب في وشي رجعت قعدت علي السلم.. ‏ لغايه ما فاتن خلصت الحصه وخرجت لاقتني.. ‏ سانده راسي علي سور السلم ومنهاره من العياط.. ‏ تعبانه وحرارتي عاليه ودماغي مصدعه جدا... ‏ اول ما شاف*ني قعدت جنبي واخدت راسي.. وحطتها علي كتفها وقالتلي حقك عليا ما تعيطيش.. ‏ وعنيها مليانه دموع كان واضح انها شاف*ني وانا.. ‏ بتض*ب قلتلها انا عاوزه اروح خديني ع البيت.. ‏ فضلت مسنداني لغايه ما روحنا البيت.. ‏ دخلت البيت اترميت علي السرير ويومها بابا اكيد.. جيه بالليل وانا نايمه وعرف من فريده او من ماما.. ‏ مش عارفه والله عرف ازاي قمت تاني يوم.. ‏ الصبح ولبست وجهزت اختي والشنط وروحنا.. ‏ المدرسه وفي الحصه التانيه لاقيت اسمي بيتنده.. ‏ في المايك اللي هو وقتها محدش كان بيتنده.. ‏ عليه الا اللي عامل مصيبه.. ‏كنت قاعده في الفصل ولاقيت مس سلوي.. مدرسه العربي بتنبهني ان اسمي بيتنده ف.. ‏ الميكرفون وقالتلي وعلي وشها الدهشه المدير. ‏ بينده عليكي في المايك انتي عملتي ايه وهي.. ‏ بتتفحص رد فعلي وانا الحقيقه خوفت اوي.. ‏ وقلتلها وانا مرعوبه والله يا مس ما عملت حاجه.. ‏ وسط كل اصاحبي والتلاميذ اللي ف الفصل.. ‏ بيبصولي قالتلي طيب قومي انزلي عند الاذاعه.. ‏ شوفي في ايه نزلت وانا ركبي بتخبط في بعضها.. ‏ حرفيا لاقيت مدير المدرسه والناظر ووكيل المدرسه واقفين قربت منهم وهما واقفين حوالين.. ‏ بعض وبيتكلمو بصوت واطي قلت نعم يا مستر.. ‏ حضرتك ندهت علي اسمي في المايك انا سما احمد لاقيت المدير اتقدم والناظر والوكيل وقفو.. ‏ مكانهم وقرب مني حط ايده علي كتفي ووطي.. ‏ اودامي وبص في وشي وقالي يا حبيبتي لما.. ‏ يحصل حاجه تاني مره في المدرسه ابقي تعالي.. ‏ قوليلي ما تروحيش البيت تقولي لماما ولا لبابا.. انا.. ‏ استغربت جدا لأن امي نزلت معايا وركبت اودامي وراحت شغلها قلت للمدير يا استاذ عزيز.. يتبع...
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD