bc

الاخ الكبير

book_age16+
33
FOLLOW
1K
READ
tragedy
comedy
humorous
like
intro-logo
Blurb

روايتى تتحدث عن تاجر اقمشه فى السوق المصرى لديه ثلاث اولاد وبنت واحده وكان رجل حسن الخلق ولم يروا شى سي منه طوال حياته وقد توفى واوصى اولاده بان يديروا تجارته من بعده ويحافظوا على مكانته ولكن حب المال اعمى قلب ولدان منهم ولم ينفذ وصيته الا الابن الكبير

chap-preview
Free preview
البارت الاول
امجد مردفا مساء الخير يا زينب. زينب مردفا مساء النور يا امجد. امجد مردفا امال الولاد فين زينب. زينب مردفا قاعدين في كل واحد في اوضه يا حاج امجد مرتفعا طب يلا ننهيها علشان نتعشى مع بعض زينب مضيقه حاضر هاروح احضر العشاء عندهم لك على طول وقامت زينب ودخلت الى غرفه علياء. علياء مردفا في حاجه يا ماما زينب مضيقه تعالى علياء حضري معي العشاء والاول روحي نادي اخواتك لابوهم عليها مضيقه حاضر يا ماما . ثم قامت علياء وظائف دخلت زينب الى المطبخ احضر العشاء. ودخلت علياء الى غرفه فادي فادي مردفا تعالى عليا عاوزه حاجه على اليوم رد فعلها بابا كان عايز يقعد معكم شويه و احنا هنحضر العشاء فادي مردفا خلاص انا خلصت المكالمه دي وهاجي على طول وخرجت عليهم غرفه فاذا ذهبت الى غرفه فريد ودقت الباب ولكن فريد كان نائم فتحت الباب لقيت هناء م علياء مردفا اصح يا فريد علشان نتعش. ى فريد مرادف لا انا مش عايز اكل عليها مردوفه بابا بره ما ينفعش قومي عشان تتعشى معنا اريد مضيفه لا انا تعبان وعايز انام قال يعني مرتفع خلاص ماشي براحتك وخرجني عليهم غرفته وتودي الى غرفه اخوها الثالث باسم باسم ودفن في ايه يا علياء عايزه ايه عليها مرضها تعال بره ما انا هاروح احضر العشاء مع ماما باسم رد فعل خلاص انا هاجي وخرج باسم وراء على الهواء مباشره اذهب الى والده اما فادي في غرفته. فادي مردفا خلاص روح وانا هابقى اكلمك ثاني علشان ابويا عايزني صديقه مردفه خلاص ماشي هابقى اكلمك بكره فادي مردفه ماشي مع السلامه وقفل الهاتف وخرج من غرفته وتودي الى ابوه وجده جالس مع باسم مساء الخير يا بابا امجد مضيقا مساء النور يا فادي انت كنت فين فادي ما رديت ما كنت بكلم واحد صاحبي في الاوضه يا بابا امجد مضيقا الناشيء تعال اقعد هنا واجلس فادي بجانب والده وكان باسم يجلس في الناحيه الاخرى امجد مرض الفنانه امال فريد فين فخرجت علياء من المطبخ مضيفه فريد نائم يا بابا وما رضيش يقوم امجد مضيفه طب قلت له ان انا عاوزه عليها مرتفعا ايوه يا بابا بس هو بيقول ان هو تعبان مش قادر يقوم امجد مرضهم خلاص مش مشكله نبقى لنا عايزكم فين اجلس بكره فادي مرضت فهو في ايه يا بابا ما تتكلم دلوقتي امجد مضيقه لا ما ينفعش يا فادي انا عاوز كم كلكم تبقوا موجودين علشان اقول الكلام مره واحده بعد ما تقفل خلاص يا بابا براحتك وجاءت . خرجت زينب الطعام وتناول العشاء معا ثم امجد وزينب الى غرفتها منقذ لك فيها الى غرفته وفريد وعلياء اما باسم كان نائم اما فادي تظل يفكر في ما يريده فيه والده اما باسم فلم يفكر في الامر ولا يهتم به اصلا وكذلك علياء لانها علمت ان والدها يريد اخواتها الثلاثه فقط وفي استمرت الاحداث وفي صباح اليوم التالي قامت صباح قامت زينب وحضرتك القطعاني وجدد امجد مستيقظ زينب مردفا هو في ايه امجد انت صاحي ليه بدري امجد مرض يفهم لا عادي بس انا كنت عايز الولاده كلمهم في الموضوع هو مستنيين لما يصحوا علشان ما يخرج وشك قبل ما انا اصحى زينب مضيفه موضوع ايه امجد مضيفه لا انا عاوز هم اتكلم معهم هم الاول زينب ما لقيتها براحتك يا يا حاجه انا هاروح بعد الفطار . ودخلت زينب الى المطبخ وتحضر الافطار اما علياء تستيقظ مبكرا بمفردها وقامت ودخلت الى مواردها المطبخ زينب عليهم ضيقه صباح الخير يا ماما زينب مضيفه صباح النور يا علياء علياء مضيفه هما ولا لسه زينب برده فعلا لسه روحي صحيها عليهم ضيفه لا يا ماما ما حدش فيهم بيرضى يقوم انا هكمل اكل وانت روحي صحيها زينب رديف ماشي انا تعالى امسك الاكل ده وانا هاروح اصحيها وقعدت الاكل العلياء ودخلت فخرجت زينب من المطبخ ودخلت الى غرفه فريد وظللت يقظه ولكن فريد نومه ثقيل لا يستيقظ في نفس الوقت. زينب ظلت نادي عليه ولكن هو غائب عن الوعي تماما زينب مضيفه قم يا فريد الوقت تاخر يلا قوم ولاكن فريق كان غائب عن الوعي وهي لا تعلم زعلك عليه ولكن فريد لا يقوم فقلقت على فصرخت صرخه استيقظت فادي وباسم فيها وجاءت علياء من المطبخ وكذلك امجد من غرفته عليه عمر دفاعك في ايه يا ماما بتصرخ اللي كده ليه وادخل وكلهم ويقعدوا امهم تبكي بجانب ابوهم تقديم وظيفه في ايه يا ماما بتبكي ليه فهميني ايه اللي حصل بابا ما له زينب مضيفه ما اعرفش انا بصحى فيه مش راضي يقوم بعثه مرضهم طب يلا بسرعه نقله الى المستشفى واطلبوا سياره الاسعاف ولا قالوها على المستشفى اخبارهم الطبيب بانه كان فاقد الوعي لانه جاءت له غيبوبه سكر وظلت زينب تبكي عليه اليوم لطيفا خلاص يا ماما ما تقلقيش دي غيبوبه وان شاء الله هيفوق منها ويكون بسرعه زينب مضيقه يا رب يا بنتي انا اول مره اشوفه بطريقه ازاي انا خايفه قوي عليها فادي مرضهم متخافيش ان شاء الله هيقوم وهيبقى كويس وبدا الاولاد وعلياء طمنونا في امهم لانها كانت خائف جدا على امجد وظلوا في المستشفى انتظرونا فاقته اخبارهم الطبيب انه سوف ياخذ وقت حتى يفوق لا من الغيبوبه وتعمد شديده علي لان امجد كان مصاب بمرض السكر وتقريبا احدث له هذه الغيبوبه لانه لم ياخذ الدواء في مواعيده بسبب ضغط الشغل في تجاره الاقمشه الذي يعمل بها استمرت الاحداث و الى الان امجد في الغيبوبه وكانت زوجته واولاده الثلاثه وبنته عليها اخذ غرفه اخرى بجانبه ولم يتحرك من المستشفى حتى يفيق فادي مردفا ما تيجي يا ماما روحت واول ما بابا يتوب انا هاجي اخذك والله على طول. زينب مضيقا انت بتقول ايه يا فادي انا والله استحاله اسيب ابوك هنا و لوحده انا هقعد معه لحد ما يفوق واطمن عليه باسم مضيقه ما تتعبيش نفسك يا ماما انت روحي واول ما ما هيفوق احنا اتصل عليك وخذي علياء معك دي شكلها تعبان خالص يا قمر دفاع لا طبعا انا مش همشي من هنا غير لما اطمن على بابا . زينب مضيفه ولا انا يا ابني مش هنتحرك من هنا غير لما اطمن على ابوك فريق مردفا والله انت دماغك ناشفه مش مستاهله قاعدتكم مين انت شكلك متابعه روح واحنا اول ما هيفكها اتصلوا عليكم خلاص ما حدش يتكلم معي في الموضوع ده ثاني انا مش هتحرك من هنا غير لما اطمن على امجد جوزي واستمرت الاحداث واذا الان امجد لم يتفوق وحول الاولاد الثلاث يقنع امه واخته ما انت خرجت من المستشفى اعود الى المنزل حتى يفيق واردهم ولكن رفضوا رافدا نهائيا جاء الطبيب واخبرهم ان امجد تفوق من الغيبوبه فقام ا بتجري على غرفته وفتحت الباب وجرت على وكبرت راسه ثم اردفت حمد لله على السلامه يا امجد اند انا كنت هاموت من الخوف عليه امجد مضيفه بتنهيده حاره الله يسلمك يا زينب علياء عندما رات والدها يضع له انبوبه الا**جين والاجهزه حولهم تطلع بجسمه وقعت على الارض وظلت تبكى بكاءا شديدا فحاول فادي وفريد وباسم اخواتها يهنئون فيها ولكن. ظلت تبكي ولكن عندما ارض فما امجد تنهيده حاره خلاص يا علياء انا كويس والله طمني تعالى يلا في حضني عندها قامت من الارض و اذهب الى حضن والدها بكاء حمد لله على السلامه يا بابا انا اول مره اشوفك تعبان بالطريقه دي ربنا ما يحرمني منك نجد مضيفا الله يسلمك يا حبيبتي وربنا ما يحرمني منكم ان شاء الله واذا الطبيب واخبرهم انه فاق من انه يستطيع ان يخرج من المستشفى فخرج فادي واحضر سياره وعدله فادي مرضها يلا يا جماعه انا جبت السياره علشان نروح البيت زينب مرضى يلا يا امجد نجوم علشان روحك البيه واسند واولاده وامراته وعليها اخذت شنطه الهدوم وننزل من المستشفى وركبو السياره وتوجهه الى منزلهم وعاد امجد سلامه الى منزله وادخله غرفته زينب مضيفها يلا ارتاح شويه امجد وانا هاروح احضر لك الاكل عشان تاخذ العلاج امجد مردفا ماشي . يا زينب روحي انت وانا محتاجه اتكلم معهم شويه زينب مضيفه ماشي يلا يا علياء وخرجت علياء دائما من الغرفه ولم يتبقى في الغرفه الا امجد واولاده الثلاثه فريد وفادي وباسم فادي مرتفع مش وقته الكلام دلوقت يا بابا انت تعبان بعدين نبقى نتكلم معنا في اللي عايز تقوله امجد مرض افهم بس يا يا فادي مش عايز حد يقاطعني انا الكلام ده لازم اقوله انا من امبارح عايز اقوله لكم زي ما يكون قلبي حاسس ان انا هتعب اهوت حصل لي حاجه فريد مولودهم بعد الشر عليك يا بابا ما تقولش كده بس مضيفه ليه بتقول كده يا بابا بعد الشر عليك واحنا دينا حواليك مش هنروح معاكم. امجد مردفا معلش يا اولاد انا قلت ما حدش يغلط يعني انا عايز اقول الكلام اللي انا محتاج اقوله لكم فادي ما رضيش ما خلاص يا بابا يلا اتكلم امجد مضيقا انا عاوز كم تاخذوا بالكم من بعض لو حصلت لي حاجه وادي له التجاره بتاعتي مكاني وقع وتخلوها توجع في السوق انا من ساعه ما مسكت تجاره الاقمشه دي وانا لي سمعتي في السوق وتاجر كبير ارجوكم متشمتوش في احد بعد موتي وتوقع التجاره بتاعتي فادي مرضهم حرام عليك يا بابا ايه اللي بتقوله ده ان شاء الله ما فيش حاجه هتحصل لك وانت بس اللي هدير تجاره بتاعتك امجد مضيفا معلش يا فادي انا قلت ما حدش قاطعنى فادي مضيفه انا اسف يا بابا يلا كمل كلامك. دفعا وتجويد وحدي ومعيش فيكم احد يخا** اخوه ولا يحاربه ولازم كلكم تتحدى تبقى يد واحد عشان تقدر تخلص تجاره بتاعت دائما تعالى زي ما انا عمري كله قعدت ابني فيها دي وصيتي لكم يا اولاد باسم رد فعل خلاص يا بابا احنا فهمنا الكلام بس ارجوك ما تتكلمش ثاني على الموت والحاجات دي انت ان شاء الله ما حدش هيجي لك جار تغيرها امجد ما رد فعل معلش يا ابني ادي له ادي له سيدو لازم اقولها لك مواعدني لكنها تنفذوها فادي اولادكن انفذها يا بابا وكذلك باسم وكذلك فريد وقطعت كلام دخول علياء الغرفه على اليوم مضيقه يلا يا يا اخواتي العشاء جاهز بره وماما هتجيب لبابا الاكل هنا وقاموا اخواتها وخرج من الغرفه. ودخلت زينب بس صينيه الطعام لام جيجا وضعتها امه على السرير امجد مردفا لها زينب ما كنت هاقوم اكل معكم بره لين المردفه انا عاوزاك بقى تسمع كلامي شويه وتبعني علشان ما تتعبش ثاني وانا هاخذ خلينا تمليك اليومين دول لا طبعا ما فيش نزول الشغلات نهائيه امجد مرض فن ماشي يا زينب واستغربت زينب موافقته بدون نقاش او جدار وبدات تطعم الطعام و ثم اعطته الدواء اما علياء واخواتها في الخارج علياء مدفع بابا كان عايز كم في ايه يا اولاد فادي المضيفه اللي كان بيكلمني شويه على الشغل واخذ عليها لان علياء ضعيفه جدا و اذا علمت ان اباها وسطهم تخاف عليه من الموت وتظل تبكي وتتعبني اكثر ما هو تعبان واستمرت الاحداث وامجد ظله في غرفته وكانت زينب تهتم به اما اخوات الثلاث دخلوا غرفه فادي باسم مرادف ان انا قلقان قوي على بابا بعد الكلام اللي انا سمعته ده فادي مرجفه وانا والله يا باسم بالكلام بتاعي مش راضي يفارق دماغي علشان كده انا ما رضيتش اقول عليها حاجه عشان هي ضعيفه قوي عن النيني فريق المرضى فان ربنا يستر عليه احنا ملناش غيره وربنا يحميهم ما يحرمناش منه ابدا واستمرت الاحداث وقعنا الاولاد خائفون جدا على والدهم حتى علياء والا مش عارف بامر الوصيه ولكنه ايضا قد خائف عليه انها تتاثر جدا بالموقف الذي راته فيه في المستشفى نائم ويدعون له قم عملت الا**جين ومتصل جانب كذا اكثر من جهاز لجهاد لا النظر لا يفارقها ابدا وقعنا وعند تاجره تقعد على حل والدها لانها اول مره تراه ضعيفا بهذه الطريقه اما زين فكرني تضحك معهم وتعطيه الطعامه والدواء ولكن في قلبها خوف لا ينتهي على لانها تعرف انه اجعل نفسه في العمل لذلك احمل اخذ دواء لمرض السكر الذي لديه ذلك تدخل في هذه الغيبوبه المريره استمرت الاحداث في صباح اليوم التالي استيقظت استيقظت زينب مبكرا ضغط المطبخ وحضرت الاطعام ودخلت به الى غرفه امجد زينب مضيقه يلا يا امجد طقم الفطار جهز امجد رد فعل حاضر يا زينه مردفه انا هاروح وصحه الاولاد ويجي لك علشان اقدرش اد*ك الفطار الفطار عندي ياض نظيفه ماشي يا زينب روحي وخرجت من الغرفه ودخلت الى غرفه علياء مرادفها يلا يا علياء قومي حضري الفطار اخواتك علشان اروح اقول لابوك وادي له العلاج عليها مضيفه حاضر يا ماما مغامرات عليها ودخل الى الغرفه والدها عليهم ضيفه صباح الخير يا بابا امجد مرادفها صباح النور يا علياء على اليوم رديفه ايه اخبار صحتك دلوقت كويسه امجد مضيقه الحمد لله يا بنتي على كل حال انا بقيت احسن من الاول حاليا نرضى ان شاء الله تبقى احسن واحسن عن اذنك انا هاروح احضر الفطار لاخواتي ودخل الزينه وقالت دائما تفسر انت فاهمه الطعام بيدها من وقت تعبه ولا تجعله يعمل لا يفعل اي شيء فدخلت عليها المطبخ وحضرت الاطعام ودخلت الى غرفه كل واحد من اخواتها وقد وخرج والاولاد الى الغرفه تناول الافطار معها فادي مرادفها بابا صحي ولا لسه يا علياء. علياء مضيقه لا صاحي و بخير جوه هو ماما انا لسه كنت عنده باسم اخبار سحر دلوقتي هو كويس عليهم ضيف اه وهو بيقول ان هو بيجي احسن من الاول فريد مرتفع انا هاروح اطمن عليها فادي مردفه يلا اقعد يا فريد نفطر وبعدين كلنا هنروح نطمن عليه مع بعض فادي مضيفه من فريد مضيفه ماشيه فادي وتناول طعام معي في مقام الغرفه والدهم يطمئنه على وتبسم امجد عند مراه يدخلون الغرفه فادي مرادفها بتضحك على ايه يا بابا امجد رد فعل لا يبني بسبب يكون مبسوط لما بشوفهم كده مع بعض باسم مرض يفهم ربنا يبسطك كمان وكمان ايه اخبار صحتك دلوقت امجد مرادفها الحمد لله يا باسم انا كويس بخير والله الحمد لله فريد مرادفها يا رب دائما يا بابا يلا بقى شد حيلك و يقومك لنا بالسلامه امجد مضيفا ان شاء الله يا ابني واستمرت الاحداث والاولاد وعلياء كانوا خائفون جدا على والدهم وقضاء دينه الذي كانت ترعاها حتى اطعام اعطيه لها اعطيه له بيدها وبعد مرور يومين طريقه زينب واحد احضر الطعام الى امجد ودخلت له الغرفه لتعطيه لها الطريق ده زينب برضه يلا امجد جومانا دهس لك الفطار عشان متتاخرش على ميعاد الدكتور ولكن امجد لايقوم بدءا صباح زينب تقلق بدات ابدا صوتها يعلو مضيفه يلا يا امجد قوم انت سامعني وبدا تبكي مع ابدا صوتها يعلو مضيقه يلا يا امجد قوم انت سامعني وبدا تبكي معه عارفه ان امجد التوفي ثم صرخت صرخه في اولادها الاربعه مذلون واجروا على الغرفه و جدامهم تضع راسها على ص*ر ابوهم وتبكي وهو لم يحرك ساكن عليها مرتبه في ايه يا ماما هل بتبكي ليه زينب ظلت تبكي ولا تستطيع ان تضيف بكلمه اما الاولاد فاهمه ان ابوه متوفي وظلوا يبكون على واتصل فادي بالاسعاف لكي ينقذ وجاءت عربه الاسعاف نقله الى المستشفى وكان وكان كلهم يهون عليه وجاء الطبيب ودخل الغرفه الى امجد وفحصهم مكان القلق عليه الطبيخ الطبيخ غرفه زينب مضيفها بلهفه ايه اخبار امجد دلوقتي يا دكتور الدكتور نظر الى ال اسفه وارض في حزن امجد تعيش وانتم والكل كان في حاله من الحزن والصدمه الرهيبه مردفا ازاي الكلام ده بابا كويس انا هدخله وحاول التدخل الغرفه ولكن اخوها باسم منعها من الدخول امنا زينب سقطت ارض وحاول فادي وفريد ان حملوها ودخلوها الغرفه الاخرى و كشف الطبيب عليها واستيقظت وفاقد زينب . زينب مضيقه انا عاوزه امجد يا فادي فادي مضيفا اهدي يا ماما شويه ارجوكي مش عايزينك تتعب ثاني زينا بالضيفه اللي انا عايزه ابوك ما ليش دعوه اريد مضيفه ارجوك يا ماما اهدي مش هينفع كده مش كفايه علياء مش كفايه عليها تعبانه وبدانا بتهدي وطول ما بدات في البكاء على امجد زوجها الذي لم ترى منه شيئا سيء علياء فكانت مصدومه من وفاه والدها وطله تبكي بكاء ماريا اما الاولاد فحاول ان يتمسكون وانه اجراءات الدفن واخ واخ بره زينب وعلياء بذلك اذهب الى المقابر والدفن امجد اما علياء وزينب كانوا لا يريدون ان يتحرك من امام القبر ولكن منعه من ذلك واذا ارجعوا الى المنزل استمرت الاحداث والام في صدمه من وفاه زوجها وكذلك علياء وفاه ابوها والاولاد والكل كان حزين على امجد لانه كان اب جيد ولم يروا منها اي شيء سيء قاعده وكانت علياء وزينب حزينين جدا على فراق امجد والاولاد حزين جدا اما كانت زينب مره واحده اغمي عليها فتقبل علامه ضعف ام مالك يا ماما وفضلت تصرخ اخواتها الاولاد مرجفا قالت تعالى يا فريد ماما تعبانه خالص اغمي عليها ثم اتصل فريد عربيه الاسعاف وجاءت عربيه الاسعاف ونقلها الى المستشفى وكانت عليها فضل تبكي بكاءا شديدا على والدتها وقناه حزينه حزنا شديدا وكان الجميع محتاج ماذا يفعل على حزن والدها وعلى والدتها اللي كانت تعبانه قدام عينيها سمع دخلوا بها المستشفى وجاء الطبيب ليفحصها اكشف عليها الطبيب وقال انها انها تعبانه نفسيا ودخلت في غيبوبه وكان الجميع حزين وفضلت عليا قدام باب غرفه والدتها وقناه حزينه جدا اما فريد وباسم وفادي كانوا حزينين جدا على ولدت هم محتارين ماذا يفعلون حزين على فراق والدهم وكان علياء جالسه تبكي على والدتها وكان معها فادي وفريد وباسم يهد فيها كان وهم احد مين جدا على فراقه والدهم ثم جاء الطبيخ و اكثرهم باق الزينه ثم جاء الطبيب واختارهم بان زينب فقط وكانت علياء واخواتها ان جدا ثم دخلوا عليها عليها الف سلامه عليك يا ماما زينب رد فعل الله يسلمك يا علياء ثم قال لها الف سلامه عليك ربنا يخليكم لي يا اولادي وفي حضنك علياء لانها هي بنتها الوحيده في الغرفه وجاء الطبيب يكشف على زينب وطمنهم عليها اخبارهم ان اكتب لها خروج وكتب لها شويه علاج لازم تقدم بانتظام حتى لا تدخل في ذلك الغيبوبه مره اخرى فادي مردفا خلاص يا دكتور تمام هنخليها تمشي على العلاج بالضبط. ثم اكتب طبيب على ذلك العلاج وقال لهم الف سلامه عليها ثم اخرجا وتركهم ثم اخرجت زينب وعلياء وفادي وفريد وباسم اوقفوه عربيا ثم توجه الى منزلهم وكان زينب تعبان خالص وعندما جاءت وصلوا الى المنزل اوقف صديق السياره ودخلوا المنزل وكانت زينب حزينه جدا على فراق زوجها امجد وعد مع دخلت البعيده افتكرته فكانت حزينه جدا على فراقه وعلياء مثل ذلك والاولاد مثل ذلك وكانوا قافلين المحل بتاع الاقمشه بتاع والدهم ثم دخل زينب هي علياء وغيرت ملابسها ثم اخرجت علياء ان تحضر الطعام الغداء هو توجه الى المطبخ وحضرت لهم الاكل ثم جاءت في الاكل وانا قعدت على فادي وباسم وفريد ثم قال له فاضي ما ليش نفس انا عليها روحوا انتم مع بعض وكان عرفت ان ياكل لانه كان حزين جدا على فراق والده عليهم ضيفا معلش يا فادي علشان خاطر ماما ترضى كعكه فما ينفعش كده فريد مرتفعا خلاص تمام يا علياء انا هاجي وراك وكان حزين جدا على فراق والده وكان زينب في غرفتها ثم توجهت علياء الى غرفه والدتها ودقت الباب ودخلت واخبار تهاب انا حضرت الغداء زينب مضيفا معلش والله عيان ما ليش نفس اكل تعبان خالص انا هانام دلوقت علياء مرض فنان ما ينفعش يا ماما تنامي من غير عشاء اتعشى الاول وبعدين نامي براحتك زينب مضيفه والله يا علياء مش قادره انت روحي تعشي انت واخواتك وانا هقعد هنا ثاني وظلت تحاول ان تقنعه انت تعمل العشاء ولكن هي ردت ماما انطق رجب تعيشي معهم ثم خرجت علياء لاخواتها الاولاد ثم قال لها فادي فين ماما يا علياء علياء مضيفا يا فادي مش راضيه تيجي تتغدى معنا فادي مرتفع لنا مش هينفع تعال نادوا عليها ثم قام فادي وباسم وتاريخ لنادي عليها ودخل الغرفه وجدها حزينه جدا شغاله تتكتف مفضله هدهد فيها واخراجها من الغرفه كي لاتتعب مره اخرى واخرجها تتعشى معهم تتغدى معهم وبعدين جاو لتناول عشاء مع عندما دخل غرفه الطعام اتغدوا معا ثم قامت زينب وتوجه الى غرفتها وقام اخواتها الاولاد و قامت علياء رفعت الصينيه وادخلها المطبخ ثم دخلت الى غرفه والدتها وجاءت لها بالعلاج. ثم اعطلها العلاج لكي كيفك تخف ولا تدخل في غيبوبه مره اخرى زينب مضيقه وحزينة ال ربنا يخليك لي يا بنتي انت واخواتك الاولاد ما يحرمنيش منكم ابدا على اليوم اضيف ان شاء الله ماما ربنا يخليك لي وما يحرمنيش منك وفضلت علياء وزينب يتكلمون مع بعضه اما فادي كان في غرفته وكان حزين جدا ماذا يفعل في بعد فراق والده يفكر وقتا طويلا ماذا يفعل في ذلك المحل الاقمشه الذي تركه له والده في السوق فكان محتار جدا ماذا يفعل وكم مش عايز يخسر ذلك المحل لانه والده قاعد فتره طويله ليصل بذلك المكانه وكم وصيهم انهو مايك فلوش المحل ويحافظ عليها لانه تعب في تعب شديد فكان عايز يحافظ على ذلك الملهم واوصاهم بذلك فكان فريد محترم ماذا يفعل في زعل كم مفكر فريد انه يجمع اخواته الولاد واتفق معهم انما يخرج للمحل مره اخرى لكي لا تخسر البضاعه وعندما قاعد هيفكر فادي في ذلك الموضوع قران يذهب الى فريد وباسم يتكلم معهما . ثم اخرج فادي من غرفته ونادي على باسم وفريد وندى على علياء وعلى والدته و اجتمع الجميع وفضل فهد يتكلم معهم على انه هو وابنه الكبير فهو الواطي عليهما بعد وفاه امجد الله يرحمه و اجتمع الجميع ثم قال لهما فادي يا ماما انا عايزه انزل مكان ابوي التجاره علشان خاطر متخسرش علشان هو صانعك لنا ان احنا نحافظ على ذلك المحل فما ينفعش كده انا قفله كده هيخسر خساره جامده زينب ما بتفهم خلاص تمام يا ابني اللي تشوفه ربنا يخليكم لبعض ويخليكم متمسكين مع بعض وما تشتغلوش وخلي بالكم ام شغل والدكم الله يرحمه وفضل زينب حزينه جدا وجميع حزين جدا على فراق امجادهم وحطتهم على ما لوالدهم الا يبذلوا فيه والله ضيعوه ويحافظ عليه وشاغله زي ما كان والدهم الله يرحمه مشغله بالضبط والجميع وافق على ذلك.

editor-pick
Dreame-Editor's pick

bc

سكن بنات

read
1K
bc

أولاد الجوهري (الحورية فاطمة محمد)

read
1K
bc

The Auction المزادات

read
1.0K
bc

أرهابي

read
1.5K
bc

ابنة العم

read
1K
bc

أنين الغرام

read
1K
bc

معشوقتي

read
1K

Scan code to download app

download_iosApp Store
google icon
Google Play
Facebook