الفصل الثالث

4262 Words
الفصل الثالث ... حسام بهدوء زائف :ملكش دعوة انت تجاوب على السؤال وبصراحة وخلاص سيف بنفس هدوءه :اه انا بحبها بس انت عارف اني بعتبرها زي اختي وكون ان هي تفهم اهتمامي بيها غلط مش ذنبي انا بس كنت دايما بحاول اكون جمبها لان زي ما انت عارف انها ع**دة ومالهاش حد ينصحها ولا حد يقولها لا حسام وقد لانت ملامحه وهدأت ثورته ولا يشعران بتلك التي تكاد الفرحة ان تجعل قلبها العاشق يتوقف احقا اعترف انه لا يحبها سيف بخبث وابتسامة استفزاز :مبروك ربنا يكون في عون الغلبانة دي ض*به حسام وذهب وقد شعر بارتياح وعدم تأنيب ضميره لعشقه لمحبوبة اخيه ذهب الجميع الى غرفته لينام اوكما يعتقد كل منهم فعند اسر الذي يفكر في طفلته وفتح هاتفه واخذ يتامل ملاكه وهي صغيرة وقد نوى التقدم لها ومحادثة اخيها ولكن في الوقت المناسب واخته التي ظلت تفكر في ذلك الذي اعترف انه لا يحب اميرة واخذت تفكر بانها ستذهب معه الى الامتحان غدا وستحاول جاهدة معه فهي حقا تحبه ولكن يتبقى عائق انها في نظره لا تزال تلك الطفلة واميرة التي ظلت تبكي وتتذكر كلام حسام حسام بعصبية :انتي مستنية ايه يا هانم لما تطلعي باللبس ده قولت معلش بكرة تتحسن اهدى يا حسام بكرة تعرف انه حرام لكن صور حضرتك منورة الفيس بالطريقة دي انتي ماعندكيش حرام مابتحسيش بيا وهي لا تعرف ماذا يقصد وظلت طوال الليل مستيقظة شاردة حزينة تحاول معرفة لما هو غاضب هكذا وماذا يقصد بانها لا تشعر به وما علاقته بملابسها في الصباح استيقظ كل من بالبيت وفوجئ سيف بقطته تنزل الدرج بطلة سلبت عقله فكانت ترتدي بنطال من الجينز الازرق الضيق وتيشرت باللون الابيض بدون اكتاف ويرسم منحنيات جسدها ببراعة وتضع نظاراتها الشمسية فوق شعرها الحريري الذي اطلقت له العنان ما ان راها سيف حتى شعر ب*عور غريب اول مرة يشعر به أن لو رآها احد بهذه الملابس سيقتله ولاول مرة يراها انثى ولا يراها تلك الطفلة المشا**ة اسيل بابتسامة :صباح الخير يا سيف جاهز للامتحان سيف وهو ينظر لها بغيظ :ايه اللي انتي لبساه ده اسيل وقد شعرت بالحزن لان ملابسها لا تعجبه ولكنها غ*ية او صغيرة لا تعرف انه يغار اسيل بحزن :اومال البس ايه انا مش رايحة المدرسة سيف بغضب :طب يلا قدامي ونرجع للفيلا ونسيب الاتنين الاغ*ياء دول قد علموا ان اسر رجع بعد الفجر ودخل لينام دون ان يزعج أحد على طاولة الافطار يجلس حسام ورنا ومي حسام :اومال فين سيف واسيل رنا :راح يمتحن واسيل راحت معاه تشجعه ادعيلوا يخلص بقى حسام :اللهم امين حسام وهو يحاول معرفة لماذا لم تاتي اميرة لكي تفطر حسام :مي هو مين عنده كليات النهاردة غير سيف مي وهى تبتسم على ذلك الع**د الذي يحاول الاطمئنان ومعرفة اخبار صغيرته وقد نوت مشا**ته ?? مي :لا انا مش رايحة النهاردة اسر :صباح الخير وجلس اسر بجوار رنا ونظر باشتياق لمي التي كانت في قمة خجلها حسام :ارتاح انت النهاردة يا اسر وماتجيش الشركة اسر :وآلله انا كنت ناوي على كدة وقد ذهب حسام الى عمله خرجت مي الى الحديقة وهي تجلس على المرجيحة اسر :ممكن اقعد مي بابتسامة :طبعا اتفضل اسر جلس بجوارها وشرد متذكرا كيف كان يؤرجحها وهي صغيرة مي بدلال :ابيه ممكن تمرجحني اسر وهو ينظر اليها نظرات تحمل بين طياتها العشق :بس بشرط ما اسمعش ابيه دي تاني مي بابتسامة يعشقها ودلال زائد :اشمعنا يعني اسر بنفاذ صبر :بت انتي اتلمي لحسن انا ماسك نفسي بالعافية على ما تخلصي واخلص بقى مي وقد فهمت ما يرمي اليه وداخلها تكاد تطير فرحا وارادت مشا**ته وبدلال اكبر واول مرة تقول فيها اسر بدون ابيه مي :اسر اسر دلوقتي ياعيني عليه مش في الدنيا معانا اصلا ?? وفضل عينه عليها حتى شعر بخجلها اسر :احم احم مي :مرجحني يا اسر وقد قام و اخذ يؤرجحها مستمتعا بضحكاتها ويكاد يقسم انه لا يقدر على الصبر اسر :لا والله ما ينفع انا ماشي واخذ يراقبها وهي لا تسعها الفرحة عند رنا صعدت لكي ترى أميرة وطرقت :الباب و فتحت لها اميرة وعيونها منتفخة ازيك يا طنط رنا :ازيك يا حبيبتي اميرة وقد ارتمت في حضن خالتها واخذت تبكي رنا بحنان اموي :اهدي يا قلبي وان شاء الله كل حاجة هتبقي تمام اميرة ببكاء :انا مش عارفة هو بيعمل معايا كدة ليه دايما مش طايقني رنا وقد حزنت على اميرة ولكن حزنت اكثر على حسام لانها كانت تشعر بحبه لها والان تأكدت شكوكها ولانها تعرفه جيدا تعلم انه لن يعترف بحبه فهو دائما يحاول اخفاء مشاعره فهو عنيد مثلها تماما )فما جمع الا ما وفق (ولا يفكر بنفسه وقررت مساعدته في اصلاح تلك الع**دة ووعدت نفسها انها ستجعله يعترف بحبه رغما عنه وان تلك الحمقاء ستكون له وعد من لا يملك لكن لمن يستحق رنا بخبث :يعني انتي يا اميرة زعلانه ليه عشان ض*بك هيجي يعتذرلك ويصالحك والله حسام مفيش اطيب منه اميرة باندفاع :لا طبعا مش ده بس اللي مزعلني انا مش فاهمة حاجة شوية يقف قدام الناس كلها ويصدقني وياخدلي حقي ويكدبهم كلهم وشوية مايسمعنيش ولا يديني فرصة ادافع عن نفسي رنا بحنان اموي و دهاء :هتدافعي عن نفسك ليه اميرة وقد شعرت بالذي تفوهت به :انا اصلا مش يهمني رايه فيا هو مين اصلا براحته واول ما مامي تيجي هارتاح منه رنا :طيب يا حبيبتي تعالي اقعدي معانا في الجنينة كلنا تحت اميرة :كلكم مين رنا وقد فهمت انها تسال عن سيف : وتعمدت اخبارها بوجود اسيل معه سيف واسيل لسة واصلين وبيشوا فراخ تحت والجو جميل نزلت رنا واخذت تقص على مي ما حدث دون ان يسمعهم احد واخذوا يتغامزون على ذلك العاشق وتلك الع**دة الحمقاء فوجئوا بقدوم حسام رنا :ايه اللي رجعك بدري يا حبيبي حسام :في ميتنج اتلغى فانا لغيت الباقي وقررت اريح دماغي النهاردة وعلى فكرة فرح واحد صاحبي بالليل هتيجي معايا يا دنجوان عصرك سيف :لا روح انت انا ورايا مذاكرة انا واسيل حسام باستغراب وفرحة :من امتى الالتزام والاجتهاد ده ماتقوليش انك توبت عن البنات ده انا قبل ما اقول فرح الاقيك سابقني اسيل وقد شعرت بفرحة كبيرة داخلها اسيل :لو عايز تروح يا سيف روح وانا هقعد مع البنات سيف :لا انا هقعد مع ست البنات مش رايح في حتة حسام :طب انا طالع اغير هدومي ونازل وصعد لتغير ملابسه نزلت اميرة وهي مرتدية هوت شورت وتيشرت لا يغطي بطنها تاركة لشعرها الحريري العنان وكانت ملفتة للانظار و جذابة جدا مي وهي تغمز لوالدتها لكي تلتفت رنا :يا نهار مش فايت ده حسام هيقتلها مي :والمصيبة انها ماتعرفش انه هنا يعني كملت انا هروح بسرعة اقولها قبل ما حسام ينزل فوجئا بحسام خلفها مي :ربنا يستر دي هتبقى مجزرة حسام في سره وهو لا يريد ان يؤذيها فيكفي ماحدث بالامس حسام :لا مش اميرة دي اكيد واحدة صاحبتها استغفر الله العظيم اميرة :هاااااي مي :ميرو حبيبتي ازيك رنا :تعالي اقعدي يا حبيبتي اميرة :لا انا هشوي مع سيف واسر اسيل بغيرة :استني انا جاية معاكي حسام بضيق و عصبية لا توصف ذهب اليهم سيف :ميرو ايه الحلاوة دي حسام :ما تلم نفسك يا بني شوية اسر بابتسامة فيها خبث على صديقة الذي لم يعد يقدر على اخفاء غيرته اكثر وحب ?? مشا**ته وتعصيبه اكثر اسر :بيهزر معاها يا اخي وبعدين ما هي قمر فعلا ومن حظه ان مي كانت خلفه وسمعته) وقررت تاديبه وهي تعلم انه يعلم بان صديق حسام الذي سيحضر فرحه اليوم كان يريد خطبتها عندما كانت بالثانوية ( العامة وتحججوا بانها صغيرة مي بغيرة :ابيه انا ممكن اجي معاك النهاردة حسام :ماينفعش يا مي مي :عشان خاطري يا ابيه انت بقالك كثير ما خرجتنيش حسام :يا حبيبتي والله مش ببقى فاضي وبعدين انا لو اخذتك هتملي انتي ما تعرفيش حد هناك مي بحزن مصطنع :عشان خاطري يا ابيه انا اعرف اخته حسام باستسلام :اوكي يا مي اجهزي بالليل هنا اراد اسر قتل صديقه اسر في سره :بتردهالي يا حسام ظلوا يستمتعون بالشواء ويضحكون باستثناء حسام الذي كان يريد ان ياخذ تلك الغ*ية و يشدها من شعرها ويمسح ذلك الروج المستفز بشفتاه حتى يرتوي ويثبت لها انها ملكه هو فقط و يض*بها على تلك الملابس ولكن يا لها من ع**دة وحل المساء والجميع مستمتعون جدا ولا تخلو الجلسة من دعابات سيف مي :ماما انا هروح أجهز عشان اروح مع ابيه رنا :انتي رايحة مع حسام مي :ايوة رنا بخبث :خذ معاك اميرة يا حسام اهي تسلي مي حسام بضيق :عايزة تيجي تيجي اميرة :لا معلش اعفوني اصلي تعبانة شوية مي وهي تساعد والدتها مي :بالله عليكي يا ميرو عشان خاطري ماتسبينيش لوحدي بليز اميرة باستسلام :اوكي حسام محاولا اظهار اللامبالاه :طب بسرعة عشان مش هستنى كتير صعد ثلاثتهم الى غرفهم في غرفة حسام حسام وهو يرتدي ملابسه :يا رب انت عارف باللي في قلبي خليها من نصيبي وهو لا ينكر انه في قمة سعادته انها ستذهب معه في غرفة اميرة بصوت كوميدي وهي تقلده بغيظ :عايزة تيجي تيجي بارد مغرور غلس شايف نفسه على ايه ارتدت فستان اسود يبرز جمالها ووضعت القليل من الميكب وكانت اية في الجمال عند اسيل اسيل :ماشي يا اسر بتعا**ها اما وريتك وهي تضحك :بس والله عسل يلهوي يا مي انتي اتجننتي واخذت تقفز على السرير وارتدت هي الاخرى فستان باللون الاسود يصل الى ركبتها ويبرز جمالها نزل حسام طبعا في الاول وهو في قمة اناقته يرتدي حلة سوداء انيقة وساعة من اغلى البرندات وو ضع من عطره المميز وكان جذاب حقا فهو دائما ما يمتاز بالوسامة والجاذبية والاناقه والجسم الرياضي الذي يحافظ عليه عن طريق المواظبة على الرياضة جلس ينتظرهم ونزلت اميرة ظل يحلق بها ببلاهة فبالرغم من عنادها فهو يعشقها فكانت رمزا للف*نه ظل حسام على وضعه كالا**ه لا يستطيع ابعاد عينيه عنها اميرة وقد شعرت بالخجل اميرة :ابيه ابيه ولكن لا حياة لمن تنادي فهو في عالمه الخاص رفعت صوتها قليلا :ابيه حسام انت كويس فين مي حسام وقد شعر بنفسه وتنحنح في حرج حسام :احم مي لسة مانزلتش انا هستناكوا في العربية وهم بالخروج ولكنه رجع مرة اخرى حسام :اميرة ماتزعليش مني وخرج دون ان ينتظر منها اي ردة فعل فهو حقا مغرور وع**د لا يستطيع الاعتذار لاحد وظلت شاردة لا تشعر بتلك الواقفة امامها مي :يلا يا بنتي وهي تسحبها من يدها ركبت مي بجانب حسام واميرة بالخلف وهى شاردة الذهن وحسام يختلس النظرات لها بين الحين والآخر وفي الطريق رن هاتف حسام حسام :ايوة يا باشا خلصت اسر بغيظ :ايوة يا عم الخدام بتاعك خلص حسام :هههههه مش ناوي تقولي ايه الطلب اللي يخلي اسر باشا الجارحي يتنازل ويروح هناك بدالي اسر في سره :استغلالي ماشي يا حسام اما وريتك اسر :في وقته يا صاحبي حسام :لو خلصت تعالى فرح محمود هنسهر شوية ونروح انا معايا اميرة ومي اسر وهو مقرر الذهاب اصلا هو فقط ينتظر حجة للذهاب اسر :اوكي مسافة السكة يا صاحبي حسام باستغراب :ايه الطاعه دي يا بني ده انت تطيق ا***ى ولا تسمع اسمه شكله موضوع كبير اوي هههههه طلبك مرفوض يا هندسة من الاول كدة اسر :مش هرد عليك حسام :مش قولتلك كبير اغلق اسر الهاتف في وجهه وحسام يضحك مي :ابيه هو ابيه اسر فين مش كان في الفيلا من شوية حسام بضحك على صديقه العاشق : لا مانا بعته مشوار كدة ..اهو استفاد منك بحاجه مي لم تفهم شئ مما قاله ولم تهتم كثيرا وصلوا الى القاعة وكانهم نجوم اميرة لاحظت عيون الفتيات التي تاكل حسام ولا تعلم لماذا شعرت بالغضب حسام :انا هروح اسلم على العريس مي :ماشي يا ابيه واحنا هنستناك هناك وصل اسر واخذ يبحث عنهم بعينيه حتى لمح اميرة تجلس بمفردها على طاولة ذهب اليها وبصوت عالي بسبب الموسيقى الصاخبة اسر :انسة اميرة اميرة :اتفضل اقعد يا باش مهندس اسر وقد جلس :اومال فين مي وحسام حسام ومعه مي من الخلف وض*به اسفل راسه حسام :انا اهو يا اخويا لحقت اوحشك وجلس حسام هو ومي حسام :عقبالك اسر رافعا يده بعفوية :اللهم امين ضحكوا جميعا وجلسوا قليلا ووجدوا شخص قادم اليهم ويمد يده لاميره الشخص :تسمحيلي بالرقصة دي يا انسة حسام وقد سبقها مد يده اليه وسلم عليه واخذ يشدد على يديه حتى آلمته حسام بغضب وغيرة :معلش الانسه مش بترقص نظر الشاب له بخوف ورحل اميرة لا تعلم لماذا تذكرت سيف عندما كانوا في حفلة وكان يتركها ترقص مع من تشاء ولا يقيدها ابد وجدت نفسها تبتسم تلقائيا انتهى اليوم بسلام واتجهوا الى الفيلا مي قبلت حسام على خذه :تصبح على خير يا ابيه بجد كانت سهرة جميلة ربنا يخليك ليا اسر :تصبحوا على خير يا بنات تصبح على خير يا حس لم يتبقى سوى حسام و اميرة اميرة وهي تنظر له نظرة استغراب ولا تعرف لماذا هذا الشعور الغريب بانها لا تريد ان تتركه اميرة :تصبح على خير يا ابيه صعدت أميرة لتغير ملابسها و تنام وجدت نفسها لا تشعر بالنعاس ظلت تحاول ولكن دون فائدة قررت النزول لتجلس في الحديقة حتى تشعر بالنعاس نزلت اميرة وهنا المفاجأة تجد حسام يجلس عند المسبح شارد في السماء وهو يسمع كوكب الشرق )اه من الهوى اه منه الهوى( وجدت نفسها تقترب منه وقد شعر هو بها واعتدل في جلسته اميرة :ابيه انت ما نمتش ليه حسام بانتباه :وانتي مانمتيش ليه اميرة :عادي ما مش جايلي نوم حسام :طب ما ذكرتيش ليه ده لسة بقيلك مادتين اميرة باستغراب انه عرف امتحاناتها وتذكرت والدتها التي لا تعلم عنها اي شئ وهي غ*ية لا تعرف انه يعرف عنها ما لا تعرفه هي اميرة :هذاكر الصبح عشان اجيب تقدير عشان التدريب واكملت بدلال وطفولة ولا انت رجعت في كلامك اخذ الهواء يتلاعب بخصلات شعرها وينزل على عينيها ابتسم حسام على نفسه عندما شعر بالذي كان سيفعله كان سيبعد تلك الخصلة المتمردة التي لا تجعله يرى عينيها حسام في نفسه :ايه اللي انت كنت هتعمله ده ماتقولها بحبك احسن اميرة :ابيه انت مالك النهاردة حسام :ها ..لا انا تمام ?لكن اه من الهوى حسام :لا يا ستي ما رجعتش في كلامي ولا حاجة خلصي امتحاناتك وتعالي من قبل النتيجة ما تظهر حتى بس شدي حيلك انتي اميرة تحمست واخذت تصفق بيديها مثل الأطفال شرد حسام بحبيبته التي يفرحها اي شي مهما كان صغيرا وشعربالذنب لانه ض*بها وقسى عليها هي ليس لها ذنب فهي لم تجد من ينصحها وهو ايضا لم يحاول معها )ولكن هو العاشق المجنون( اميرة من فرط حماسها طبعت قبلة سريعة على خذه هنا توقف الزمن عند الاثنين لا تعرف هي ما تلك القشعريرة التي سرت في جسدها عند ملامسته فهي فعلت مثلما تفعل مع والدها او اخيها عندما تحصل على ما تريده عند حسام توتر كثيرا وظهر العرق على جبينه ولم يعد يستطيع الكلام والسيطرة على دقات قلبه حسام :اميرة ماتعمليش كدة تاني واكمل في سره اصلها مش ناقصة انا تعبان خلقة ومش ناقص اميرة وقد شعرت بالحرج :حاضر يا ابيه اراد حسام ان يخفف من حدة الموقف واخراجها من حرجها حسام :اميرة انا جعان اميرة وقد تناست حرجها وعادت لمرحها اميرة :طب يلا بينا على المطبخ اعملك سندوتش حسام باستهجان :سندوتش ده فراخ سيف كانت احسن اميرة تمط شفتيها كالاطفال:اخس عليك يا ابيه بقى بتشبه سندوتشي بفراخ سيف المحروقة حسام بمزاح :طب يلا يا اختي اما نشوف هتعمليلنا ايه سيادتك ويكمل حسام بمرح وهو يقلد اخاه :بس فالح يقولنا هو انا شغال عندكوا كلكوا قعدتوا وسيبتوني انا اكمل ضحكوا الاثنين تاهت اميرة في ضحكته الرجولية الاسره فهي اول مرة تراه يضحك بهذه الطريقة اميرة في سرها :يا الله ما هذا اهذا ابيه حسام ؟ هل هذا الذي لم ارى اسنانه قط ذهبا الاثنان الى المطبخ وفي المطبخ تجلس اميرة على الطاولة ولمت شعرها ولكن هناك خصلات متمردة على عينيها وهي تاكل الخضار والفاكهة واخذت تروي له عن جمال السهرة اميرة :الفرح كان حلو اوي اوي حسام بشرود :عقبالك اميرة :بجد العروسة كانت حلوة اوي حسام وهو مازال يتامل هاتان الغمازاتان اللتان سلبتا عقله وبدون وعي :انتي احلى وظل يقطع الخضار وهو شارد وجرح اصبعه اميرة باندفاع :وريني ايدك بسرعة يا حسام حسام :ما تخفيش ده جرح سطحي اميرة بخوف زائد :لا استنى هجيب الإسعافات وانت اقعد هنا على الكرسي احضرت علبة الإسعافات الأولية واخذت في تعقيم الجرح و تضميده وحسام مستمتعا بلمساتها الحنون وقربها الشديد منه وخوفها الزائد عليه وما جعله يطير فرحا انها نادته حسام فقط وفجاءة تذكر شئ وكان عقله يستكثر الفرحة عليه لا يريده حتى ان يتفائل وبداءت معركة كبيرة بين قلبه وعقله ال*قل :دي خايفة عليك زي اخوها ولا يمكن زي ابوها فوق يا حسام القلب :لا انا حاسس انه مش كدة انا حاسس ان في امل تحبني وبعدين انا اكبر منها عشر سنين وايه يعني ما في ناس كتير الفرق بينهم اكبر من كدة وبيحبوا بعض وبعدين في ناس الفرق بينهم صغير ومش بيكملوا اهم حاجة الحب ال*قل :انت بتضحك على مين ما انت عارف انها بتحب سيف وبعدين هي فرفوشة ودلوعة ومتحررة وماتنفعكش وسيف زيها لكن انت القلب :انا ايه انا ايه الرحمة مش ذنبي فرق السن مش ذنبي اني بغير عليها لدرجة الجنون مش ذنبي انها بتحس اني قاسي معاها مش ذنبي اني عصبي مش ذنبي اني بعشقها والله العظيم بعشقها كتير حاولت افكر فيها على انها طفلة واختي مش قادر مش قادر وبعدين ده ذنبك انت ايها ال*قل لما لم تمنعني ان اعشقها ال*قل :وهل لي عليك سلطان عقلي استيقظ يا قلبي من اوهامك وانظر لهذا الحب من خلال عيناك فالنور هو نور شمعة قد تنطفئ من هبوب الرياح غير انها قد تنتهي وتبقى وحدك في الظلام خائف عليك انا لاني اعلم مدى حبك وانت يا قلبي لن تستحمل الجرح لانك مازلت تنزف قلبي اتركني مع حبي وابعد الاوهام عني وساعدني في تحقيق حلمي فانا من دونه اصبح وحدي واصبح وردة ذابلة منسية فلا تحرمني حبه ولا دفئ قلبه عش مع اليوم واترك الفراق غد نزار قباني اما عند اميرة فظلت شاردة تشعر ب*عور غريب يسري داخلها اميرة :ماذا يحدث لي لماذا شعرت بكل هذا القلق وهو مجرد جرح سطي لماذا شعرت باني من جرجت لماذا اشعر باني لا اريد تركه بمفرده لماذا اخاف عليه واشعر وكأنه ابني ولماذا شعرت بالسعادة عندما منعني من الرقص وغضبه من طريقة ملابسي ولماذا شعرت بالسكاكين تمزق قلبي عندما رايت عيون الفتيات عليه والاهم لماذا لم اعد افكر بسيف ولا اشعر بالغيرة وهو مع اسيل ما هذا الشعور افاق الاثنين من شرودهم على رائحة شئ يحترق جرى حسام باتجاه الطعام واطفئ النار ونظر اليها ثم ضحكوا سويا بصوت عالي اميرة :الاكل اتحرق حسام ينظر الى تلك الغمازتين ويتطلع على هاتان الكرزتان وشعر بانه لم يعد يقدر على ضبط مشاعرة يدق وشعر بان المكان يضيق بهم لدرجة انه يسمع صوت شهيقها وزفيرها شعر بناقوص الخطر يدق حسام باندفاع :اميرة تصبحي على خير اميرة باستغراب من تغيره المفاجئ :وانت من اهله يا ابيه اميرة شعرت بانها لا تريده ان يتركها اميرة :حسام قصدي ابيه حسام في سره :ما كنا ماشين حلو ليه ابيه تاني حسام وهو يلتفت اليها حسام :نعم يا اميرة اميرة :شكرا حسام:على ايه اميرة :على كل حاجة ابتسم لها حسام وصعد الى غرفته وظلت هي واقفة لا تعلم لماذ تشعر بهذا التشتت مرت الايام بدون جديد غير حضور والدي اميرة واخيها وانتقالها للعيش مع أهلها واسر الذي ينتظر ان تنهي صغيرته امتحاناتها وحسام الذي قرر ان يصبر قليلا فهو لو اراد ان يتزوجها لتزوجها بدون ادنى عناء ولكن هل سيكون سعيد قرر التاكد انها .نسيت ش*يقه اولا وظل يهتم بامورها من بعيد لبعيد وفي صباح ذات يوم استيقظ الجميع على صوت صراخ سيف سيف :يا قوم يا قوم اصحوا انا عايز الحلاوة بتاعتي بسرعة حسام :ايه يا بني الازعاج ده على الصبح انت مش هتعقل ابدا واجتمع الجميع بما فيهم اسر واسيل سيف :مب**ك يا اجمل اسيل في الدنيا اسيل بعدم فهم :الله ييارك فيك يا سيف بس على ايه رنا :ايه يا حبيبي فرحنا معاك سيف :السوسة دي نجحت وجابت 99.7 اسيل والفرحة لا تسعها وقد احتضنت اسر واخذت تبكي اسيل :الحمد لله اسر وقد فهم انها تذكرت والدتها :الحمد لله يا حبيبتي زمانها فخورة بيكي اوي دلوقتي اسيل :اسر انا عايزة ازورها اسر :حاضر روحي غيري يلا صعدت اسيل لتبديل مالبسها ولا تتوقف ذكرياتها مع والدتها من الحضور امام عينيها ذهبا الاثنين وسط مباركات وتهنئات الجميع وحزنهم على فرحة تلك الصغيرة الناقصة وقد وصلا إلى القبر جلست اسيل امام قبر والدتها اسيل :مامتي حبيبتي سامعاني صح انتي عارفة انا جاية اقولك ايه اسيل بصوت ضعيف :انا نجحت يا مامتي واخذ صوتها يختنق وتكمل :وبمجموع كبير اسيل ببكاء :عارفة انا كنت عايزاكي جمبي انا عارفة كنتي هتقولي ايه هتقوليلي الحمد لله يالولو وكنتي هتفرحي وتقولي يلا نصلي لله شكر وبعدين تقعدي وتمسكي صورة بابا الله يرحمه وتقوليلو شوفت يا محمود اهي بنتك جابت مجموع وابنك مهندس قد الدنيا مشيت وسيبتهم يا محمود واخذت اسيل تجهش بالبكاء وصوت شهقاتها يعلو :مع انك انتي كمان سيتينا يلا يا ماما اهو انتي جمبه واخذت تمسح دموعها بكفيها مثل الاطفال اسيل :يلا اهو انتي عنده قوليلوا بقى وسلميلي عليه انتي وحشتيني اوي اوي انتي عارفة انا كل يوم بدعيلك وبقعد اكلمك واشكيلك زي ماكنت بعمل على طول بس وحشني انام على رجلك وتلعبي في شعري طب اقولك انا باخد الدوا بتاعي على طول عشان ماتزعليش مني مش هتيجي بقى واسر يقف دموعه لا تقف حزنا على فراق والدته وعلى تلك البريئة اليتيمة جثى اسر على ركبته ليكون في نفس مستواها اسر بحنان :ادعيلها يا حبيبتي انتي جاية تفرحيها ولا تعذبيها اسيل وهي تحتضنه :مش قادرة يا اسر مش قادرة وحشتني اوي اوي قولها تاخدني معاها قلبي وجعني اوي واخذ صوتها ينخفض وتشعر بثقل راسها والدنيا تدور حولها :اوي اوي يا اسر اسر وهو يحاول ان يجعلها تقف :يلا يا حبيبتي نروح : اسيل وهي تحاول ان تقف وبضعف شديد خليها تاخدني عندها وفقدت وعيها انطلق بها الى الفيلا وطلب لها الطبيب اسر :خير يا دكتور الطبيب :خير ان شاء الله بس ابعدوها عن اي ضغط نفسي ومتتنساش انا حذرتكم قبل كدة انها لازم تعمل العملية اسر بالم :يا دكتور حضرتك قولت ان نسبة نجاحها ضعيفة الطبيب :ايوة نسبة نجحها ضعيفة بس في نسبة ولازم تعملها قلبها ضعيف جدا حسام :يعني في امل يا دكتور الطبيب :طبعا يا حسام بيه وبعدين الامل في الله الطبيب :انا بحذر حضراتكم تاني ان فيه خطر عليها حسام :ان شاء الله هتعملها يا دكتور اوصل حسام الطبيب وصعد لصديقه حسام وهو يربط على كتفه :خير يا صاحبي ان شاء الله اسر بدموع :انا مش هستحمل اخسرها هي كمان يا حسام ماقدرش حسام :بس هي لازم تعملها قلبها مش هيستحمل زي ما الدكتور قال مش هتفضل تاجل كدة دايما اسر بعصبية :انت بتضحك على مين يا حسام مانت عارف ان نسبة نجاحها ضعيفة اوي ولو عملت العملية احتمال كبير اوي ما تطلعش منها حسام وهو يعرف تماما ما يقوله فهم استشاروا أكبر اطباء جراحة القلب في العالم واكدوا انها تحتاج الى معجزة حسام :خلي أملك في الله اسر :ونعم بالله حسام يقف وقلبه ينفطر على صديقه حسام :ادخل اتطمن عليها وخليك جمبها يدق اسر باب غرفة اسيل مي :اتفضل اسر :عاملة ايه دلوقتي يا لولو اسيل بابتسامة واهية :الحمد لله يا ابيه معلش قلقتك مي :حمد الله على سلامتك يا لولو لازم كل شوية تعرفي غلاوتك عندنا كدة عن اذنكوا اسر :خليكي يا مي انا كدة كدة نازل خرجت مي وظلت عيون اسر عليها الى ان غادرت ابتسمت اسيل على اخيها العاشق فهي صغيرة وبريئة ولكنها تعرف اخيها جيدا اسر ينظر لها بحنان وهو يحاول اخفاء دموعه ولكنها مصرة على فضح امره وجعله ضعيف وانسابت على وجهه تمسك اسيل يده بحنان .اسيل :مالك يا ابيه بتبصلي كدة ليه يبتسم اسر بحزن يجاهد في اخفاءه بتلك الابتسامه الباهتة :كدة يا قردة تقلقيني عليكي كل شوية مش هتبطلي بقى .وحب يمزح معها اسر :والله العظيم ولكن خانته قوته ونزلت عبراته واختنق صوته يكمل بدموع :اذا ما بطلتيش تعملي كدة مفيش هدايا ولا في رحلات خالص تعتدل اسيل وبحنان تمسح عبرات ابيها نعم فهو من رباها فهي لا تتذكر والدها كثيرا فقط ذكريات مشوشة وبسيطة فقد مات والدها وهي صغيرة وهو كان لها بمثابة الاب والاخ والصديق وكل شئ اسيل :مالك يا ابيه هو الدكتور قالك ايه خلاك قلقان كدة وتكمل بمرح لتخفف من قلقه :انا قاعدة على قلبك ماتخفش اسر بحنان :على راسي وجوا قلبي يا قردة انتي بنتي يا اسيل اوعي تقولي كدة تاني وبعدين الدكتور خلاني عايز اض*بك على دلعك ده قالي بتقيس غلاوتها عندك اسيل بابتسامة :هتكدب عليا انا صحيح اختك الصغيرة بس بعرفك لما بتكدب اسر بتوتر :في بنوتة حلوة كدة وهو يضع خصلات شعرها الحريري خلف اذنها تقول لاخوها الكبير بتكدب اسيل بمرح :اسفة يا عم شوفت اهو انت بتغير الموضوع اسر :يا عم آه صح هستغرب ليه طول النهار قاعدة مع سيف منك لله يا وباء العيلة ضحكت اسيل على اخيها فهي تعرف جيدا انه يحاول اخفاء شئ ما ولكن هي تعرفه فهي تعرف انه يجب ان تخوض جراحة صعبة جدا في القلب واحتمال نجاحها ضعيف جدا اسيل بحنان وهي تحتضن وجهه :اسر حبيبي ليه القلق ده كله انت مؤمن ان اللي مكتوبلي هشوفه وبعدين الموت علينا حق اسر بعصبية ودموع :انتو ليه بتعملوا فيا كدة ليه في الاول بابا وبعدين امي وانتي كمان عايزة تسيبيني حرام عليكوا غادر الغرفة بعصبية شديدة بل غادر الفيلا باكملها وظلت هي تبكي بشدة وتحاملت على نفسها وقامت وتوضئت اخذت تصلي وتبكي وتدعوا الله ان يف*ج كربها وكرب اخيها وان يفعل لهم الخير حل المساء تنزل اسيل الدرج لتجد ما ينتظرها في الاسفل فتجد حفلة عائلية صغيرة صنعها سيف ليرى البسمه بعيونها حسام :الف مب**ك يا حبيبتي وحضنها بحنان كبير وربط على شعرها ثم اعطاها علبة زرقاء جميلة تحتوي على ساعة غاية في الجمال ومزينة بفصوص من االلماس اميرة وهي تقترب منها وتحتضنها :الف مب**ك يا لولو والله فرحتلك يا قلبي واعطتها فستان سهرة جميل جدا باللون الاسود من ارقى بيوت الازياء رنا :وسعولي كدة انت وهي احتضنتها رنا بحنان شديد وبادلتها اسيل الحضن لتشعر بالحنان التي افتقدته منذ وفاة والدتها اعطتها رنا حقيبة تحتوي على احدث اصدارات شركة ابل من لاب توب وايباد وموبايل مي وهي تقبلها :الف مب**ك يا قردة واهدتها علبة ميكب من اغلى الماركات العالمية وحقيبة وحذائها وكانوا غاية في الجمال وسعرهم باهظ جدا مي بمرح :عشان تعرفي انا بحبك قد ايه انتي عارفة انا بحب الميكب قد ايه وكنت طمعانة فيها بصراحة بس مش خسارة فيك يا جميل اسيل :حبيبتي يا مي ربنا يخليكي ليا انا لو ليا اخت مش هحبها كدة سيف بمرح :ايه يا جدعان في ايه على فكرة انا اللي عامل ده كله والتورتة الكبيرة دي والحلويات دي انا اللي جايبها اسيل بمرح ودموع على تلك العائلة الحنون التي عوضها بها الله :اه وانت اللي هتاكلها برده سيف :طيب محدش هياخد منها حاجة حسام :على اساس انك كنت هتسيب حاجة اصلا ضحك الجميع ثم اعطاها سيف سلسلة جميلة على شكل قلب تسع لصورتين وضع سيف بها صورة لاسيل وترك لها فرصة اختيار الصورة الاخرى ولا يعلم لماذا شعر بالغيرة لانه سيقول لها ذلك سيف وهو ينظر لعينيها :انا حطيت صورة ليكي وسيبتلك انتي تختاري الصورة التانية بس اول ماتختاريها اوعي تتقلع من رقبتك اسيل بابتسامة امتنان له ومن داخلها هي تعرف من صاحب الصورة الاخرى فقلبها المسكين قرر ذلك منذ طفولتها ودعت الله في سرها ان تظل على قيد الحياة ويكون حبيب طفولتها من نصيبها لكن هل للقدر كلمة اخرى.
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD