الفصل الأول

3801 Words
الفصل الاول في فيلا احمد الجارحي وتحديدا في غرفة حسام الذي انهى ارتداء حلته الكحلي وكان غايه في الوسامة ويضع من عطره المميز تدخل عليه اخته او كما يسميها ابنته وتطرق الباب مي :ابيه ممكن ادخل حسام :تعالي يامي عايزة حاجة مي :انا أسفة يا ابيه حسام وهو يتصنع الالمبااله :اسفة على ايه يا مي مي بزعل :على زعلك مني امبارح عشان خرجت مع احمد وبعدين يا ابيه الموضوع مكنش مستاهل كل الزعيق والعصبية دي وبعدين ماما كانت عارفة وانت احرجته جامد اوي يا ابيه حسام وهو ياخذ موبايله ومفاتيحه :انتي عايزة ايه دلوقتي يا مي طالما مش معترفة بغطك خالص خليكي براحتك مي وقد تمجمعت الدموع في عينيها : اسفة يا ابيه ومش هعمل كدة تاني حسام وقد لانت ملامحه واصبح لا يقوى على التظاهر بالصالبة فهي نقطة ضعفه احتضنها وهو يقول حسام :عارفة يا مي بابا الله يرحمه وهو بيوصيني عليكو قبل مايموت قالي انا مش خايف غير على مي يا حسام يكمل حسام وهو يبتسم بوجع بعد ان أبعدها عن حضنه قليلا كي يستطيع رؤية عينيها :انا قولتله في عنيا عارفة قالي ايه واكمل بنبره ي**وها الحزن ضحك يا مي وقالي ده اللي مخوفني انا مش خايف غير من دلعك فيها يا حسام شد عليها شويه وقد ادمعت عيناه واكمل ودي الحاجة الوحيدة اللي ما قدرتش انفذها في وصيته الله يرحمه مي :وقد تجمعت الدموع في عينيها بالم الله يرحمك يا بابا حسام وقد شعر بحزن اخته فاخذ يلطف الجو قليلا حسام :في مناديل يا روحي البدلة لسة جديدة مي وقد ابتعدت عن حضنه وتنظر في عينيه مي بدلع :براحتي حسام :طب يلا يا قردة مي وقد عادت الى مرحها فهي دائما ما تضحك مي :ابيه سحس حسام باستغراب :ابيه سحس حسبي الله ونعم الوكيل فيك يا سيف عايزة ايه يا اختي مي بدلال:عايزة اغير عربيتي حسام بضيق فهو على يقين بانه طلب والدتها التي تشعر بالغضب منذ وصية والده التي تجعله المتحكم في التركة ولكنه لا ينكر حبها له فهي من ربته ولكن هناك من يسيطر عليها يحركها ولا ينكر ضعفه امام مي حسام باستسلام :طيب يامي خلي البيه اخوكي يروح معاكي عند استاذ مصطفى وانا هكلمه مي وهي تقبل خذه بمرح :ميرسي يا ابيه حسام :والتاني يا لمضة مي يخوف :صالح ماما وسيف حسام بضيق:معلش يا مي يلا انا ورايا شغل يا حبيبتي مي وهي تقف امامه مي :عشان خاطري ياابيه انت عارف سيف بيحبك قد ايه بس هو طايش وماما كانت زعلانه من اللي انت عملته فيه هي بس اتفاجئت حسام وهو غاضب :يعني البيه يعملي بلطجي في الجامعة ويلم شوية العرر بتوعه ويروح يتعارك واسكت لا ورنا هانم مش عاجبها هي هتفضل تدلع فيه لحد امتى ان شاء الله بس ورحمة بابا ما هسكت يا مي الا لما يتصلح حاله ويتخرج مي :طب ورحمة بابا وغلاوته وغلاوتي عندك تهدى حسام وقد هدأ ولانت مالمه :انتي عايزة ايه دلوقتي تفاجأ حسام بدخول سيف بمرحه المعهود سيف :لا مي مش عايزة انا اللي عايز وقام بالقفز على اخيه حسام وهو يجاهد في اخفاء ابتسامته من ذلك المعتوه الذي لن يتحمل المسؤلية ابد وقد اخذ يفرك مقدمة راسه حتى يداري ابتسامته حسام متصنع الجدية :انزل يا بغل هو ابوك مخلف قرد سيف وهو لسة متعلق سيف :حس يا حبيبي انت بتقفش ليه فكها شوية يا دكترة كتك الق*ف في حلاوتك حسام وهو يصفعه على م***ة راسه حسام :يلا يا بيئة يا معفن وهنا تدخل رنا وهى تقول بحنان ام رنا :من لقى احبابه ....ازيك يا حسام حسام وهو ينظر لها وهو حزين هنا قد نزل ذلك القرد من على عنق اخيه حاول حسام الخروج ولكن اوقفته دموع رنا رنا :كدة يا حسام مش عايز تبص في عين امك حسام وهو يجاهد في اخفاء حزنه :ما انا مش ابنك مش انتي قولتيلي كدة امبارح : رنا وهي تحتضن وجهه بين كفيها وتقول انا امك غصب عن الكل وغصب عنك ودموعها تنهمر على خديها نعم فهي تحبه ولكن تشعر ببعض الغيرة من وصية زوجها التي تنص على جعل حسام الوصي على جميع التركة وامتلاكه الشركة الام المسيطرة على باقي المجموعه وذلك لثقته به وعلمه بعدم قدرة اخوته على تحمل المسؤلية نتيجة دلع رنا بهم وتنص ايضا على ان يعطي حسام كل واحد حقه الشرعي عند تاكده من انه قادر على تحمل المسؤلية حسام وقد لانت ملامحه فهو حقا يحبها جدا هي امه من ربته بعد وفاة والدته حسام وهو يقبل مقدمة راسها ويمسح دموعها بحنان :يلا نفطر يا امي هنا ابتسمت رنا بين دموعها وشعرت بالندم من غيرتها وطمعها فهي على يقين بان حسام يحب اخوته ولا يمكن ان ياخذ حقهم ولكن الشيطان تلاعب بعقلها حسام وهو يخرج سيف :سحس حبيبي وسعلي الفيزا شوية ابتسم حسام على عائلته التي ستتسبب في فقدانة عقله وخرج وهو في طريقه الى سيارته قام بإخراج هاتفه وكلم مدير البنك ليفعل لعمله االسود (كما يطلق عليه)ما اراده في منزل محمد السيوفي على السفرة اميرة :احمد خف شوية زياراتك ليا في الكلية عشان انا عارفة انت بتيجي ليه احمد :اعملك ايه مهو انتي اللي صحابك مزز وجامدين أوي الصراحة اميرة :يا مامي هو مفيش فايدة فيه انا زهقت حرام عليكم وبعدين ايه حكاية لفك حولين مي يا احمد حرام عليك و وبعدين انت مش قد ابيه حسام وخرجت دون أن تكمل طعامها رحمة :استني اخوكي يوصلك على ما عربيتك تيجي من الصيانة اميرة: لا ميرسي يا مامي هاخد تا**ي أحمد وهو يكمل طعامه بلا مبالاه :مالها دي رحمة :سيبك منها فقرية زي ابوك قولي اخبارك ايه مع مي احمد وهو يقبل خذ امه ويغمز لها :عيب عليكي يا رورو إيدك بقى على مبلغ يا مزة رحمة :انت مش لسة اخد 7000 امبارح انت مابترحمش احمد :عيب عليكي يا رورو مش مي بت اختك دي محتاجة هدايا وشغل وبعدين دي اخت حسام الجارحي يعني لو طلبت لبن العصفور هيجيبه من غير كلام واحنا لازم نشغل عنيها عشان تبقى خاتم في صباعنا ولا ايه يا قمر رحمة على مضض :طيب اما نشوف اخرتها معاك بس خف شوية مش عارفين ابوك هيعمل اي في اخر صفقة خسرها وديون البنك لم ايدك شوية احمد وهو يرسل لها قبلة في الهواء :انت بس تؤمر يا جميل واحنا ننفذ سلام يا قمر رحمة :سلام يا بكاش رحمة في سرها :والله الواد ده بكاش واونطجي وبياع كلام في الفرع الرئيس لمجموعة الجارحي يدخل حسام بطلته الآسره للانفاس وتدخل نورين خلفه نورين:حسام بيه مستر محمد السوفي اتصل عشان يعتذر عن ميتنج النهاردة حسام بعصبية :يعني ايه هو بمزاجه ثم شرد حسام قليلا كانه تذكر شئ نورين :حسام بيه اعمل ايه حسام :ها في ايه اه صحيح خلاص رحي انتي نورين :اه صحيح المهندس اسر سال على حضرتك مرتين وما ان انهت جملتها حتى دخل اسر بدون استئذان وهو غاضب بعض الشئ حسام اشار لنورين حسام :روحي انتي يا نورين نورين :تمام يا فندم حسام :ايه يا جحش مفيش استئذان انا عايش مع شوية متخلفين مش كفاية عليا سيف ومي ما ان ذكر اسم مي حتى ظهر شبح ابتسامه على وجه اسر ونسى غضبه ولاحظه حسام حسام بخبث وهو يحاول جاهدا في اخفاء ابتسامته حسام وهو يتصنع الجدية :ها كنت عايز ايه يا ابني اسر بشرود :ها لا ابدا اه صحيح افتكرت مراد محمود بتاع قرية الساحل بيقول في مشاكل هناك حسام :طيب خالص تمام انا هشوف الموضوع ده حاجة تاني اسر :لا سلام هروح انا مكتبي حسام :اسر اسيل اخبارها ايه صحيح اسر :والله يا حسام تاعبة نفسها وتعباني معاها كل يوم دكتور بسبب الاسترس بتاعها ده حسام :يا بني قولها الكلية اللي هي عايزاها هتدخلها اسر :والله انا تعبت من كتر ما بقولها ادعيلها يا صاحبي حسام :ربنا معاها في كلية تجارة انجليزي في الكافيتريا ميس :ميرو حبيبتي ايه اللي اخرك كدة اميرة بضيق : والله يا ميس انا جايبة اخري اصلي جاية مواصلات وقابلت ادهم الزفت ده على الصبح ميس وهي تحاول استفزاز اميرة :والله الواد حليوة وبيحبك بدل سي سيف اللي ? مدوخك وراه ده اميرة وكادت ان تقزفها بكشكول المحاضرات اوقفها صوت سيف الضاحك سيف بضحك :ايه يا فتوايا محدش قادر عليكي بتستقوي على الغلبانة دي اميرة بتوتر ظاهر :سيف انت هنا من امتى سيف : لسة جاي عشان اوقف الظلم ده يا مفترية هو انا كدة ياربي في البيت آكل لحوم البشر حسام الجارحي وهنا الزومبي اميرة اميرة بعصبية :انا زومبي يا سيف سيف وهو يسحب الكرسي لكي يجلس سيف بضحك :طب انا راضي ضميرك يا شيخة ولو اني شاكك فيه بعد اللي انتي كنتي هتعمليه في البنية ده مش منظر مصاص دماء ميس وهي لا تقوى على الرد من كثرة الضحك :اه والله ده حتة الزومبي كيوت سيف :ازيك يا ميس ميس :اهلا سيف وجلسوا ثلاثتهم وهم يضحكون ثم اوصلهم سيف في فيلا احمد الجارحي رنا:لا لا يا رحمة انتي عارفة معزة ولادك عندي رحمة :اومال ليه يا رنا كل ما اجبلك سيرة خطوبة احمد ومي تتهربي رنا :والله يا حبيبتي ما بتهرب انا قولت لحسام مية مرة وهو بيقول صغيرة رحمة وهي تحاول استفرازها والايقاع بينهم :هو مين فيكو اللي امها ومين اللي بيتحكم هنا والله عجايب رنا وهي تحاول تهداءة اختها فهي مهما كان اختها الوحيدة رنا :يا رحمة والله حسام طيب اوي معرفش انتي واخذة موقف منه ليه رحمة بخبث وحقد :عشان انتي طيبة وعلى نياتك ومش شايفة هو بيعمل ايه ضحك على احمد الله يرحمه وخلاه ملكه كل حاجة وضحك عليكو وهو بي**قكوا رنا :لا يا رحمة مالكيش حق وبعدين انا اللي مربياه على ايدي رحمة :نهايته انا ماشية رنا :خليكي شوية يا رحمة رحمة :لا معلش المرة الجاية وفكري يا رنا وحطي عقلك في راسك في منزل محمود الجارحي عبير:لولو حبيبتي خدي اشربي العصير ده اسيل :حبيبتي يا مامتي هو ابيه اسر لسة مجاش عبير :لا يا روحي لما يجي هخليه يعدي عليكي اسيل :اوكي يا ماميتو في فيال الجارحي رجع جسام وجد زوجة ابيه تنتظره كالعادة لتحدثه في نفس الموضوع رنا :انت جيت يا حبيبي اخلي ام محمد تحضرلك العشا حسام :لا يا امي تسلميلي انا اكلت برة يدوب اعدي على مي واخذ شاور وانام سيف من خلفه :طب وسيف ده بن البطة السودة آه يا انا ياللي مظلوم والدنيا جاية عليا في البيت ده عيني عليك يا سوفا ياللي كنت بدر منور حسام وهو يمرر يده على وجهه ويفرك مقدمة راسه من شدة الالم والارهاق عايز :عايز ايه يلا سيف :حبيب اخوك يا سحس عملتلي ايه في موضوع العربية حسام :عربية ايه يا زفت انت مش قولتلي على الفيزا سيف بنفس نبرة النواح :اه يا انا مهو انا لو كنت مي كانت عربيتي اتغيرت كل شهر حسام وهو يصعد الى غرفته :اسيبك تكمل نواحك بقى تصبحوا على خير سيف :لا استنى يا بص حسام :عايز ايه يا زفت انا مش فايق لدور يوسف وهبي سيف وهو يضع يده على كتفه :تصدق يا سحس كان فيلم حلو اوي اصل انا بحب سعاد حسني وعمر الشريف اوي حسام وهو يزيل يده من على كتفه حسام :اسيبك بقى تكمل اشاعة حبك حسام وهو يصعد الدرج :مفيش عربيات هتتغير يا زفت سيف :مهو انا لو مي طب والله لاقلبلك الصبح اسماعيل ياسين حسام :ان شاء الله تقلب فاطمة كشري حتى مش هتتغير وهناك عيون تراقبهم في **ت وتدعوا الله في سرها ان يديم عليهم المحبة ويبعد عنهم الشياطين صعد سيف الى غرفة حسام ودخل دون استئذان ليجد حسام يجلس على الكنبة ويضع راسه بين كفيه وهو مازال على وضعه حسام :عايز ايه يا عملي االسود سيف وهو يضحك :عرف*ني ازاي حسام بنفس وضعه :هو في جحش هنا غيرك سيف في سره :انا برده اللي بيئة حسام :سامعك يا حمار سيف وهو يبتلع ريقه :باشا وربنا سيف :انا ليا عندك كدة واحدة يا برنس عد الجمايل حسام باستسالم لذلك الطفل الذي لن يكبر ابدا وقد اعتدل لكي يدخل الحمام وهو يبتسم على اخيه فهو يعرف جيدا انه قام بتلك المسرحية لكي يرحم حسام من جداله اليومي في موضوع مي واحمد في الصباح الباكر تنزل مي مرتدية تيشرت باللون الزهري وبنطلون جينز وتضع نظارتها الشمسية تلقي الصباح على عائلتها وتتفاجئ بوجود اسر معهم مي :صباح الخير ايه ده ابيه اسر هنا ازيك يا ابيه واحشني والله مش بشوفك ليه هنا اسر ينظر لها ولا يستطيع انزال عينيه من على طفلته ويلاحظ ذلك حسام اسر بغيظ يحاول كتمه من وملابسها فهو غيور لدرجة لا توصف اسر :ازيك يا مي انتي رايحة كدة الكلية مي :ايوة يا ابيه وقامت بتقبيل حسام ووالدتها وخرجت تحجج اسر يالذهاب للعمل اسر :حسام انا هسبقك ابقى تعالى ورايا طبعا حسام عارف كويس انه رايح يتعارك ?? مع مي اسر وقد لحق بها في الحديقة اسر:مي مي مي وهي تبتسم وتنظر له مي :ايوة يا ابيه اسر بغضب يجاهد في اخفاؤه والتحكم به من كثرة الغيرة اسر :اللبس ده مايتلبسش تاني انتي سامعة مي على الرغم من شدة اسر الا انها لا تعرف لماذا تشعر بالسعادة عندما تشعر بغيرته هذه مع انها مقتنعة بحبها لاحمد مي :ليه يا ابيه اسر بحدة :اللي أقوله يتسمع مي باستفزاز :حاضر يا ابيه انت زي ابيه حسام ولازم اسمع كلامك هنا اراد اسر الصراخ بها ويقول انا لست كحسام انا اعشقك صغيرتي اريدك زوجة لي استاذنت مي وذهبت وظل هو على وضعه الى ان اختفت من امامه وركب سيارته متجها الي الشركة وهو لا يرى امامه سوى طفلته المدللة نرجع لحسام بقى سيف ينزل متاخر كعادته وهو يتصنع الحزن سيف :صباح الخير يا مامتي يا حبيبتي صباح الخير عليك يا حسام يا اخويا ..يا طيب..يا حنين حسام يكمل طعامه بلا مبالاه سيف وكاد ان يغادر متجها خارج الفيال ولكنه رجع مرة اخرى ليكمل رخامة على حسام ولكنه لم يستطع ،فوجئ بحسام على الباب حسام بغضب ظاهر :يلا يلا بدل ما وشك الحلو ده يقلب خريطة سيف يبتلع ريقه :وعلى ايه يا كبير في ديلك اهو حسام :يلا يا بيئة في مكتب حسام جلس حسام يفكر في الحاح زوجة ابيه من زواج احمد من مي وهو على يقين تماما من خبث تلك المرأة المدعوة رحمة وهو يعرف ان مي مازالت طفلة لا تعرف مصلحتها واحمد خبير بالتلاعب بالبنات ويعرف بانجذابها له وهو لا يريد اجبارها على شئ فقرر شئ وعمل على تنفيذه حسام وهو يرفع سماعة تليفون مكتبه حسام :نورين ابعتيلي المهندس اسر بسرعة نورين :حاضر يا فندم وبعد دقائق دخل اسر اسر :ايوة يا حسام حسام بتصنع الحزن وبخبث حسام :ايه اخبار قرية الساحل لسة في مشاكل اسر :لا ..هو في حاجة يدخل حسام الجارحي فيها ويبقى فيها مشكلة حسام :طب الحمد لله اسر بقلق :بس انت مالك يا صاحبي حسام بخبث :مفيش والله يا اسر بس محتار شوية بسبب مي اسر بقلق واندفاع :مالها مي يا حسام حسام :لا ما تقلقش هي كويسة بس ابن خالتها الواد الملزق ده يا اسر ماانت عارفه اسر وقد بدى عليه الغضب والغيرة اسر :ماله سي زفت ده حسام :بقاله فترة بيتحايل على ماما رنا وعايز مي وطبعا ماما رنا موافقة ومصدعاني اسر بغضب شديد :ازاي الحيوان ده يفكر فيها هو مش عارف انها لسة صغيرة حسام بفرحة لانه وصل لما يريده ويحاول استفزازه حسام باستفزاز :اهدى يا اسر انا ما قولتش جواز انا قولت خطوبة وبعدين انا قولت لماما رنا تعزمهم كلهم بالليل واهو بالمرة اعرف الواد دماغه فيها ايه : اسر وقد وصل غضبه الى حد السماء اهدى ،انت خليت فيها هداوة يا حسام انا والله مش عارف انت بتفكر ازاي وغادر اسر ولا يعرف كيف يطفئ نار غيرته التي من الممكن لو ظل امام حسام أكثر لقتل صديق عمره حسام ظل ينظر الى طيف ذلك المجنون العاشق الذي لا يعرف لل*قل طريق ولكنه ع**د ويستحق ما يفعله به حسام نعم يريده زوج اخته ولكن سيجعله يتخلى عن عناده أولا وظل يبتسم ويقول :هتفضل طول عمرك حمار يا اسر عمرك ما هتتغير ياعيني عليكي يا مي ده دماغه صعيدي ?? ( اللي تخلي صعيدي يحبها يبجى يا غلبها) جتكوا الق*ف عيلة هم وفجأءة تطرق نورين الباب نورين :حسام بيه في واحدة اسمها اميرة محمد السيوفي برة عايزة تشوف حضرتك حسام بخضة وقلق :بسرعة يا نورين دخليها وقد قام من خلف مكتبه بسرعة متجها نحو اميرة ممساكا بذراعها :اميرة في ايه انتي كويسة اميرة بابتسامتها الساحرة :انا كويسة اهدى يا ابيه انا جاية في حاجة تانية حسام وقد اطمئن وهدأ حسام :طيب اقعدي تشربي ايه اميرة :لا ميرسي يا ابيه حسام وهو يحاول التماسك والتظاهر انه مشغول في الالب توب حسام :خير يا اميرة اميرة :بص يا ابيه انا عايزة اتدرب هنا في الشركة حسام وقد شعر بغيرة شديدة تنهش عقله وقلبه لانه يعلم بحبها لسيف وظن انها تريد التدريب هنا لكي تكون قريبة اكثر خصوصا لعلمه بانها دخلت تجارة انجلش لتكون قريبة منه اميرة :ارجوك يا ابيه ما تقولش لا عشان خاطري انا ممكن اتدرب عند بابي في الشركة او اخليه يشوفلي شركة اتدرب فيها بس انا عايزة شركة كبيرة اخذ منها شهادة معتمدة وانت كدة كدة بتاخد اوائل الدفعة تدربهم هنا وتشغلهم حسام وقد وجد حجة لكي يرفض :وانتي من اوائل الدفعة يا اميرة اميرة بخيبة امل :لا انا بجيب جيد بالعافية حسام بحزن لانه يعرف انها ليست نصيبه لفرق السن ولانها تحب اخاه ووجودها هنا معه في مكان واحد سيعذبه ولكن هل يقدر على رؤية الحزن في عينيها حسام :خلصي امتحاناتك الاول يا اميرة وربنا يسهلها اميرة وقد قفزت الفرحة في عينيها :بجد يا ابيه ربنا يخليك ليا انت بجد احلى اخ في ? الدنيا حسام في نفسه :يلا يا عم اسر ربنا بيخلص اللي بعمله فيك و بيطلع عليا محدش احسن من حد حسام :يلا يا اميرة عشان اوصلك اميرة :بلاش يا ابيه عشان مااتعبكش معايا انا هاخد تا**ي حسام :يلا يا بنتي بدل ما والله مفيش تدريب اميرة وهي تتظاهر بالخوف :وعلى ايه الطيب احسن والفرحة مش سيعاها ظلت تقول اميرة بمرح :مين معاه شهادة تدريب من الجارحي جروب ناو ومين المدرب بتاعه حسام الجارحي بجلاله قدره وقد صدم حسام من جملتها انه من سيدربها هو لا يدرب بل لديه لجنة تقوم بهذه الأعمال يالهذا الحمل الثقيل والاختبار الأصعب بان تكون معذبته معه في نفس المكان ولا يستطيع ان يضمها اليه ويستنشق هواءها يا الله اراد حسام ان يصرخ بها ويقول الرحمة معذبتي الرحمة لقلبي الذي لم يعد يقدر على عشقه لك اخذ حسام اميرة الي منزلها فعندما علمت رحمة بذلك اصرت على دخوله المنزل والترحيب به فهي لا تكتفي بهذا السيف وتحاول ان تزوج ابنتها من حسام لانها تريد ال*قل المدبر والآمر الناهي للجارحي فدخل حسام بعد اصرارها وبعد قليل استأذن حسام وقال لها انه سيراهم جميعا في المساء وحل المساء واجتمع الجميع في فيلا الجارحي والجميع يتسامر وحسام يلاحظ انجذاب مي لأحمد وذلك يقلقه وهو لا يريد استخدام القوة معها فهو لن يسمح بهذه الزيجة ابدا بعد قليل تفاجئ الجميع بحضور اسر المفاجئ ماعدا حسام الذي يفهم شعور العاشق جيدا فابتسم داخله بالرغم من أوجاعه فهو دائما ما يتناسى آلامه من اجل عائلته ويتظاهر بالصلابه رحب الجميع باسر ماعدا احمد الذي كان يخشى اسر والامر لا يختلف كثير بالنسبة لاسر سوى انه يريد قتله وت**ير ضلوعه ولكن كبرياءه يمنعه وانتهت السهرة وحاول حسام الا يفتح مجال لذلك الموضوع الذي قد يجعل هذا الاسر يرتكب جريمة وحولها الى سهرة عائلية عادية في منزل محمود الجارحي اسيل:ابيه اسر وحشتني اسر بحنان وهدوء ع** ما بداخله :حبيبة قلبي عاملة ايه في مذاكرتك اسيل :الحمد لله اهو خلاص هانت اسر :ربنا معاكي يا روحي عبير :ربنا يخليكوا لبعض وانا هحضرك العشا يا حبيبى اسر :لا يا ست الكل انا جعان نوم ومش قادر تصبحوا على خير نرجع لرحمة اللي مش رحمة نفسها طول الليل بتفكر في افكار خبيثة للحصول على ثروة الجارحي وأخذ مكان اختها ذهب كل منهم ليرمي حموله على وسادته وكل شخص يفكر بهمومه الا حسام الذي يفكر بهموم الجميع مثلا رنا غاضبة من حسام لانه لم يعطي مجال للكلام في موضوع زواج مي ومي التي لا تعلم لماذا تشعر بارتياح غريب لانهم لم يتحدثوا في موضوع زواجها من احمد واميرة التي لا تعلم لماذا تشعر بالقلق من المستقبل واسر الذي تاكله نار الغيرة وعبير التي تصارع مرضها في غرفتها فهي في الشهور الاخيره اكتشفت ان لديها لوكيميا (سرطان الدم) وفي مرحلتها الأخيره ولا يعلم كم يوم تبقى لها سوى الله ولكن ما تعرفه انها ارادة الله وابتلاؤه وانها لن تنغص على ابنائها حياتهم وقررت عدم اخبارهم بشئ خصوصا وهي تعرف مدى تعلقهم بها فهي منذ اكثر من 15 عاما وهي الام والاب معا بعد وفاة زوجها واسيل التي لم يتبقى على امتحاناتها سوى القليل مع العلم ان باقي ابطالنا برده داخلين على امتحانات منها امتحانات دراسية ومنها امتحانات حياة في الصباح في منزل محمود الجارحي استيقظ كل من اسيل واسر وارتدوا مالبسهم وصلوا فرضهم وذهبوا لكي يفطرون كالعادة مع والدتهم ولكن هنا المفاجأة اسيل خرجت اولا اسيل :الله اومال فين ماما اسيل بصوت عالي وهي تبحث عن والدتها مامتي يا مامتي واخذت تطرق الباب : على والدتها وخرج اسر على صوتها اسر :ايه يا لولو الدوشة دي على الصبح اسيل بقلق :ماما ماحضرتش الفطار كالعادة يا ابيه وبنادي عليها مش بترد عليا اسر :يمكن في الحمام اسر :لا يا ابيه انا مش مطمنة ماما بقالها فترة متغيرة وكل ما اسالها مالك بتتهرب وتقولي برد او السكر اي حاجة : اسر وقد بدأ الخوف يتسرب اليه ومقولتليش ليه اسيل :والله يا ابيه كنت ببقى عايزة اقولك بس هي كانت بتحلفني مش اقولك اسر بهدوء :طيب ان شاء الله خير وانا هبقى اشوف الموضوع ده بس نطمن دلوقتي اسر بصوت مرتفع قليلا :ماما حبيبتي انا هفتح الباب وفتح اسر الباب وهنا كانت الصدمة عبير ملقاه على االرض شفتاها زرقاء وشاحبة شحوب الاموات اسر جرى اليها وبقلق :ماما حبيبتي ردي عليا وهو يتحسس نبضها اما صغيرتنا في حالة يرثى لها واقفة وكأن على رأسها الطير اسر بصوت مرتفع اسر :ساعديني يا اسيل اوعي من قدام الباب وافتحي باب الشقة اسيل لا حياة لمن تنادي كل ماتفكر به اذا تركتها والدتها كما تركها والدها اسر بصراخ :أااااااااسييييييييل وهنا انتبهت اسيل وافسحت الطريق ولازالت تتذكر ما كانت تراه في الايام السابقة من شحوب والدتها ومرضها الدائم ولم تشعر بآسر الذي قد وصل الى باب سيارته وقطع نصف الطريق وهنا اتصل بصديق عمره ولكن لا رد واخذ يض*ب مقود السيارة وينظر من المرآء لتلك التي لم تكن والدته فقط وتذكر اسيل واخذ يرن مرارا على حسام ولكن لا يرد هنا اتصل على سيف سيف :اسر بيه بنفسه ايه الهنا اللي انا فيه ده اسر بصوت مخنوق اشبه بالبكاء :بسرعة يا سيف روح شقتي ماما تعبانة شوية وانا رايح بيها المستشفى روح لاسيل لاني قلقان عليها وخايف يجرالها حاجة هنا انتفض سيف سيف :حاضر يا اسر ماتقلقش يا حبيبي وان شاء الله خير اسر :معلش يا سيف هتعبك معايا انا اتصلت بحسام كتير بس مش بيرد سيف بقلق :عيب عليك يا اسر الكلام ده احنا اخوات والموجود يسد اسر :ده العشم برده وهنا قد وصل اسر الى احدى المشافي الخاصة ونزل من سيارته وأخذ ينادي بصوت جهوري وعصبية اسر :حد يجي بسرعة بالفعل انتفض الجميع على صوته وخصوصا لطلته المخيفة ولمعرفتهم به فهو من عائلة الجارحي ورفيق ذلك الذي يسمى وحش البزنس ومن لا يعرفهم الثنائي الذي هز عالم البيزنس والمعمار واخذوا عبير على الترولي وهو ينظر اليها والدموع تابى النزول من فرط خوفه وقلقه و يمرر اصابعه بين خصلات شعره ويقول اسر :يا الله ما هذا الابتلاء الصعب واخذ يردد ربنا ولا تحملنا ما لا طاقة لنا به وعند اسيل ذهب اليها سيف وصعد الاسانسير واول ما فتح باب الاسانسير فوجئ بباب الشقة مفتوح ودخل بحذر وفوجئ باسيل جالسة على الارض و دموعها ال تتوقف سيف وهو ينزل لمستواها وبحنان سيف :اسيل حبيبتي احنا مؤمنين بالله مش كدة وادعيلها والله خير تنظر اسيل له ولم تشعر بنفسها الا وهي ترمي بنفسها بين احضانه ويزداد بكاؤها وتعلو شهقاتها وهو يشدد من احتضنها سيف :اسيل والله العظيم خير بس بطلي عياط مش قادر اشوفك كدة اسيل وقد هدأت قليلا وتنظر له اسيل :سيف وديني عند ماما سيف :يلا قومي البسي هود*كي وبالفعل ذهبت لتبديل مالبسها ولا تعلم كيف بدلتها بهذه السرعة ودموعها لا تجف وخرجت من غرفتها وامسكت بيد سيف ونظرت له بضعف اسيل بضعف وخوف :سيف تفتكر ماما هتسيبني سيف وقد ابتلع غصة مريرة في حلقه من ضعفها :ان شاء الله خير وانا جمبك وخرجا سويا متجهين الى المشفى #######
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD