الفصل الثاني(2)

1526 Words
الفصل الثاني يا ديجو يا ديجو قفزت زينب من علي الاريكة عندما استمعت الي هذا الصوت المحبب اليها وجرت الي تلك النافذة لتجيبه وهي ترتمي علي حافتها زينب :اي يا عا** في ايه مالك بتنده علي صالح كده ليه رفع راسه بحب حتي يلقاها ولكن ملامحه تجهمت فجأه عندما رأي شعرها البني الغجري المنظر يتموج حول وجنتيها بغزارة عا** :انتي ايه اللي مطلعك البلكونة من غير طرحتك والله لاطلع اقتم رقبتك يا حيوانة انتي واذا به يتجه الي داخل المنزل امام عينيها التي ادمعت من شدة الخوف منه وعلى خصامه المعتاد لها زينب وهي تجري للداخل: الحقيني يا ماما تهاني :في ايه يا بت مالك مرعوبة كده ليه زينب: عاص** طالع تهاني: عا** خطيبك وماله جاتك خيبه ما هو لاجئ هنا هو بيروح ياختي وطالع ليه بسلامته المره دي عا** وهو يقف علي الباب :طالع اربي بنتك واذا به يجذبها من شعرها زينب :الحقيني والنبي يا ماما تهاني: يوه عملتي ايه يا منيلة انتي مالك بيها بس يا عاصم عا**: انا قايلها واخوها منبه عليها بدل المره مليون ماتخرجش من غير الطرحة تقوم تطلعلي كده وبدراعتها اللي باينة دي ووتدلدلي نصها زي الهبله علي حبال الغسيل قصاد شباب الشارع كلهم طب وديني يا زينب لربيكي واذا به يقبض على شعرها داخل كفه ويف*جها بعنف تهاني:يا خوي اتنيل انا قولت دي عملت مصيبة اما اروح الحق الطبيخ قررت الاخري ان تفلت منه وهي تتلاعب بأعصابه مثل كل مرة بدالالها عليه زينب: الله مش كنت برد عليك يا عاصم عا** وهو يزيد من اجتذاب شعرها: وتردي عليا ليه هو انا كنت بند*كي انتي زينب: اه ماهو انت اللي بقالك يومين مش بتطلع ولا بتخليني اشوفك عا** بعد ان رق قلبه لها: مشغول مش فاضيلك ولا اسيب شغلي بقى واجي اقعد جانبك زينب بمكر: اه مش فاضيلي فاضي بس للوقفه علي الناصيه ومعا**ة البنات طب يبقي ملاكش دعوه بيا ولا بالبعمله بقي عا** بقسوة وهو يقرص علي زراعها بيده: لاء ياحلوة دانا ليا دعوه ونص وفكرى تعمليها تاني عارفه ها**حلك رجلك اللي بتتنطي عليها دي زينب بدلال وصوت هامس: اه واهون عليك بردو يا عاصومي عا** بحب وهو يتركها :يا بت قولتلك مليون مرة ماتدلعيش عليا كده هاجي في مرة ومش هاقدر امسك نفسي واذا بها تضحك وتجري من امامه الي غرفتها: كنت عارفة اني مش هاهون عليك ههههههه عا**: اه يا اخواتي حبها في القلب زي عضة الكلب يا خالتيييييي تهاني من داخل المطبخ: الله في ايه يا واد يا مسروع انت عا** :ابنك فين تهاني : اهو نايم فوق اطلعله صحيه وقوله العصر اذن خليه يقوم يروح لابوه المغلئ الا امبارح اتعاركو مع بعض وابوه غضب منه عا**: وايه الجديد يعني ماابنك طول عمره بيتعارك مع الكبير والصغير انا طالع ليه /////////// فتح باب شقته بهدوء ودلف الي غرفة نومه اذا به يجذب تلك الستائر المظلمه ويفتح النافذه عا** :انت لسه نايم يا حيلتها قوم شوف المصيبة اللي هتنزل فوق راسك ديجو بصوت نائم: غور ياض من هنا واطفي النور ده عا** بفزع: قوم يا صالح بسرعه جميلة جات تحت وقاعدة مع امك ولكنه لم يتزحزح بل رفع له حاجبه الايمن لتفتح عينه الخضراء نصف فاتحة ديجو: العب غيرها جميلة مش هبلة عشان تعصي أمر من اومري انا قايلها ماتدخلش البيت هنا عا**: ياخي اتنيل انا عارف اخرة مرفقتك ليها ايه يابني دي متجوزة اعقل بقي ابوك بدء يشم ريحة الموضوع وغضبه عليك ده مش من فراغ ديجو وهو يعتدل: يشم ولا مايشمش ساعة مايعرف يا عا** هتبقي انت اللي قولتله اخلص وقول عايز ايه عا**: وانا مالي يابا هاقوله ليه انا كنت جايلك في موضوع تاني يخصك بردو ديجو:موضوع موضوع ايه ده عا**: بيقولو الثوره قامت في تونس ديجو : ايه تونس حلو اوي كدة عمي مش هايعرف ينزل مصر عا**: ماعتقدش لو ماكنوش لسه قفلو الطيران هناك يبقي هيجي اكيد واذا به يقذفه بالغطاء :الله ينكد عليك يا بعيد انت جاي تنكد عليا ليه بس طيرت السجارتين اللي ظبط بيهم دماغي قبل مانام عا**: طب خد اظبطها بالتالتة بقي واسمع دي بيقولو الثورة هاتقوم عندنا كمان ديجو: ماتقوم ولا تقعد واحنا مالنا عا**: طب قوم انت بقي ياضنايا عشان ابوك قالب عليك وروحله المغلئ الا جدك مطلع عينه من الصبح هناك ديجو : يادي النيلة ودا ايه اللي وداه هناك بس اوعي من وشي يا بوز الاخص انت ////////// اما يا تهاني انتي فين يا توتو تهاني: هههههه انا هنا يا قلب امك اخيرا صحيت يا صالح احضرلكو الاكل انت وعاصم عا**: اه حضري يا توتو حضري عامله اكل ايه النهاردة ديجو: بس ياض انت ماتحضريش حاجه وبطلي بقي قعدتك في المطبخ ليل ونهار دي بقي كل حاجه انتي اللي بتعمليها ليه اومال المحروسه بنتك فين عالله تكون نايمة عشان ادخل اخلص عليها تهاني: يوه مالها زينب بس ماهي بتعمل معايا برضك ومش نايمة ولا حاجه بس دخلت تذاكر شويه ديجو: وهاتعمل ايه بالمذاكرة انشاء الله ايه ناوية تبقي وزيرة تهاني: يوووه هو انت يابني ديما كل ما تصحي تشاكل في اي حد كدة بقولك ايه ماتخد ابن خالتك وتتكلو علي الله تروح المغلئ لأبوك وجدك طلاما مش هاتكلوا عا**: صح انا بقول كده بردو يلا يا صالح ديجو بغضب : بت يا زينب انتي فين يا بت فتحت باب غرفتها وهي تنظر اليه بخوف: نعم عايز مني ايه ديجو : بتعملي ايه يا حيلة امك وسايبها ليه لوحدها تعمل كل حاجه زينب بغضب ممزوج بالخوف: ممين قالك كدة مش انا يا ماما اللي ماسحة ومروقة وناشرة الغسيل كمان تهاني بخوف عليها: ايوه والنبي يابني دي شالت الشقة كلها النهاردة وبعدين دخلت تذاكر حاول الامساك بها وهو منفعل ولكن عا** وقف بينه وبينها ليحول يده عنها ديجو: تذاكر ولا تقعدلي علي النت مش كنتي تقولي انك عاملة اميل علي النت لاء وبتعرفي تراسلي الناس عليه كمان مش انتي بردو اللي خليتي جدك يكلم ابنه علي الزفت بتاعك لينظر لها عا** بغضب مندهشاً مما يسمعه ويحاول ان يسيطر علي اعصابه هو الاخر عا**: اهدي يا ديجو بقي مش كده يا جدع هي خلاص هاتتنيل وتقفل الزفت ده خالص ديجو: لاء يا حيلتها تدخلي دلوقتي تجيبيلي اللابتوب بتاعك وتلغيه قدام عيني زينب بخوف: يا لهوي لاء والنبي قوله يا عا** بلاش دانا اصحابي كلهم عليه عا** بغضب: اصحابك ايه وبلاش ايه يا اخرة صبري امشي يا بت قدامي انا اللي هالغي البتاع ده بأيدي زينب بصراخ: والله حرام وانا هالقيها منين ولا منين بس يا ربي منكم لله انتو الاتنين عا**: يلا يااختي يلا اما اشوف البتاع ده عليه ايه واخذها واتجه الي غرفتها تحت نظرات ديجو المنفعل تهاني:والنبي حرام عليكم هي البت عملت ايه بس ديجو:عارفة يا توتو اهي بنتك دي طالعه زيك بالظبط تهاني بنظرة مكر: واد انت تقصد ايه اوعاك تكون بتشتمني طالعة زي ازاي يعني ديجو بصوت هادئ: طيبه اوي ياما طيبة بهبل ثم رفع صوته عاليا ولا يا عا** انا نازل علي المغلئ ياض خلص وحصلني وبعد ان رحل نظرت والدته الي طيفه بغضب: اخص عليك وعلي تربيتك تربية......... ///////// ادخلي يا ختي ادخلي وكمان اميل يا زينب ومن ورايا ايه شايفاني.........ولا ........ عشان تعملي حاجة زي دي من ورايا زينب ببكاء: والله يا عا** دا انا لسه عامله من يومين وكنت مستنياك اما تطلع عشان اقولك واعرفو ليك بس انت اللي مش طلعت عا** : يبقي ماتعملهوش الا لما اعرف وتعمليه ليه اصلا افتحي البتاع ده خليني اشوف مين اللي عليه زينب: والله كلهم بنات دانا حتي بعت ليك طلب صداقه وانت لسه ماقبلتوش عا**: ولاطلب صداقه ولازفت والبتاع ده هايتقفل ودلوقتي وعالله يازينب تعملي حاجه زي كدة من ورايا تاني وبعد ان فتح جهاز الحاسوب تبعها جلس علي الاريكة ليغلق هذا الاميل ولكنه قبل ان يغلقة نظر الي من ارسلو لها طلبات صداقة ليجد معظم شباب الحي يرسلون لها ولكنها لم تقبل اي منهم عا** بأنفعال: الله دي احلوت اوي شوفتي يا هانم الزفت اللي انتي عامله جلبلك ايه زينب بخوف منه: ووووالله ما اعرفهم ولا قبلت حد فيهم انا اصلا عملت البتاع ده لما جدي قال انه عايز يكلم عمي يا عاصم عا**: وهو يزجها من امامه واديني لغيته ليكي ولما جدك بقي يبقي يقولك علي حاجه تاني ابقي قوليله لما استئذن من النطع اللي كاتب كتابي الاول جلست تبكي علي فراشها وخرج هو منفعل من الغرفه دون ان يلتفت اليها زينب ببكاء حار: يا لهوي علي حظك الاسود يا زينب اهو غضب منك ياهبلة ودا خصامه بياخد ايام علي ما يفك تاني عااااااااااا يا مامااااااااااا ///////////// وصل الي مغلئ الأخشاب تبعهم ليري جده يجلس منفعل وهو يمسك هاتفه بيده وابيه يجلس امامه بهدوء تام الحج عبد العظيم: برضك ما بيرضش علي يا عمران ضروري اخوك حصله حاجه يا ولدي عمران :اهدي يابا هايحصله ايه يعني تلاقي بس عشان الدنيا عندهم مش متظبطة التليفونات فيها حاجة الحج عبد العظيم : يا اخي بطل برودك ده وحاول تعمل حاجه في المخروب ده واذا به يلمح الاخر وهو يقف ينظر لهم بهدوء صالح تعالي يا ولدي شوفلي البتاع ده في ايه عمك مش بيرد عليا فيه ديجو وهو يمسك منه هاتفه: هات وريني كده ........ تليفونه مقفول الحج عبد العظيم : كيف يعني ياتري في ايه عنديه دول بيجولو الثورة قامت في البلد اللي هو فيها ديجو : ما تقوم يا جدي وهو ماله ومال الثوره ده دكتور وملوش دعوه بالسياسة عمران: اهو عا** جيه خليه يروحك وحاول تكلمه علي الكمبيوتر بتاع زينب عا** بغضب :زينب لاء يا عم الحج الحج عبد العظيم: ليه اكدة يا عا** يا ولدي دانا كنت متعشم اكلمه علي النت اللي عملتو زينب عا**: وهو مافيش غير زينب يعني اللي معاها نت ما تكلمه من علي اميلي ولا اميل ديجو ليسبه ذو ا****ن السليط بهدوء وهو ينظر له بغضب ديجو :...............امك علي ام ديجو يا اخي
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD