bc

الاب المخادع

book_age12+
27
FOLLOW
1K
READ
sweet
humorous
lighthearted
like
intro-logo
Blurb

تتكلم عن الفتاة في الثانوية العامة وحصلت علي مجموع كلية الطب وبعد ان خلصت هذه الفتاة الكلية سافرت الي كندا لي تكمل الدراسة وبعد ان انتهاء الدراسة اتعرفت علي شاب واعجبت به واعجاب بها وفي السنة السابعة تركها وعاد الي امه.

chap-preview
Free preview
البارت الاول
كانت ساره خائفه من امتحانات الثانويه العامه رغم تفوقها الدائم . ساره مردفه انا خايفه قوي يا ماما . صباح مضيقه ما تخافيش يا حبيبتي وبعدين لسه امتحانات فاضل عليها الشهر . ساره مضيقه ما انا عارفه يا ماما بس خايفه الامتحانات تيجي صعبه. صباح مردفا ما تخافيش وبعدين انت متفوقه وان شاء الله تقدر تجيب مجموع كويس قطع كلامها دخول عبد القادر الغرفه. عبد القادر مردفا افهم في ايه انت ليه قاعدين هنا صباح مضيقه ساره بنت خايفه من الامتحانات وكنت بهديها. عبد القادر مردفه اللي هي ساره يا حبيبتي الموضوع سهل اطمني. صباح مردفا اقعدوا بقى انتم بتتكلموا مع بعض وانا هاروح احضر العشاء واجي. وخرجت صباح من الغرفه ناحيه المطبخ . صباح مردفه يا اروى يا بنت يا بنت يا اروى اروى من غرفتي خرجت في ايه يا ماما . صباح مردفا تعالى يا اروى حضر معي العشاء. اروى مردفه ايه ده هو بابا جاي امتى . صباح مضيقه هو جاي دلوقتي قاعد في اوضتي ساره. اروى مرضيش والله يا ساره ما لها يا ماما صباح مضيقه لا ما تقلقيش بس هي بابا بيتكلم معها علشان هي خايفه من الامتحانات. اروي مردفا يا حبيبتي يا ساره حساسه زياده عن اللزوم والله انا لما كنت في الثانويه العامه كان كله يبكي وبتاع وانا ادخل امتحان اضحك واخرج اضحك حتى لو صباح مردفه ايوه يا اروى والله عندك حق بس يلا بقى ما انا عارفه اصل لو فضلت ابكي و اخاف مش هاقدر اكمل فلازم ما اخدتش على اعصابي عشان اقدر تكمل. صباح مضيقه ايوه يا اروى والله عندك حق بس يلا بقى جهزي العشاء عشان ابوك متعصبش علينا. اروي مردفا على ايه انا ابقي ادي المحاضره بتاعتي فرصه ثانيه . وظللت تضحك صباح على طريقه كلامها المضحكه لان اروى كان دمها خفيف تحب الضحك والانبساط بخلاف سارة ماما تاخد كل شيء على احسابا اعصابها وكان شخصيتها قويه جدا. عبد القادر مردفا ايه يا ساره لازم تبقى اقوى من كده امال لما بتعمل كده دلوقتي من الامتحان فاضل عليه شهر امال لو بكره امتحان هتعملي ايه ساره بصدمه ايه ده هي الامتحان بكره . ازاي ظل عبد القادر يضحك على وراء بنته التي تاخذ كل شيء على اعصابها ولا تفكر في الكلام قبل ما تقوله ساره مردفا بتضحك على ايه يا بابا عبد القادر مرادفها ضحك على بنت البريه اللي بتصدق اي حاجه كان في الحضانه مش في ثانويه عامه انا باقول لو الامتحانات بكره انت حستني كان جايب قرار وزير التربيه والتعليم ان الامتحان بكره. ساره مضيقه ما انت عارفني يا بابا بصدق اي حاجه بسرعه واخذ كل حاجه جاد وقطع كلامهم دخول اروى مردفه يلا يا بابا العشاء جاهز. عبد القادر مردفا ماشي يا حبيبتي وهنا عشان نتعشى سوا عبد القادر ما وظيفه يلا عشان نتعشى وبعدين نبقى نكمل كلام يا ساره وخرجا عبد القادر وساره من الغرفه وكانت صباحو اروى في انتظارهم وتناول العشاء معا. ثم قامت اروى الى غرفتها وكذلك ساره والاب ايضا والام الى غرفتهما اروع فكره معها محاضرات ذاكر فيها وساركان تذاكر ولكن الخوف لا يخرج منها ابدا اما عبد القادر وصباح فقاموا في غرفتهم . صباح مردفا ايه اخبار الشغل في مستشفى عبد القادر عبد القادر مردفا كويس بس ليه بتسالي يعني صباح مرض فعلا عادي اصلك بقى لك فتره ما تحكيش عنها حاجه عبد القادر مرضها عادي اصل ما فيش جديد عشان اقوله صباح مرضهم خلاص ماشي يا حبيبي عادي ما فيش مشكله يا ابني قاعد نظيفه ماشي يلا تصبح على خير. صباح ورد وانت من اهله وخرجوا وخلدو في نوم واستمرت الاحداث وفي صباح اليوم التالي استيقظت الصباح مبكرا قعدتها واحد الافطار للجميع واستيقظ عبد القادر . صباح مردفه صباح الخير يا عبد القادر عبد القادر مردفا صباح النور يا صباح البنات صحيوا صباح وظيفه لا يعد القادم ادخل صحيهم عبد القادر مردفا طب يلا عشان نفطر سوا صباح مردفا ماشي الحال وتحركت ناحيه غرفه ساره دخلت الغرفه صباح منظفه يلا يا ساره بهم يا حبيبتي الفطار جهه ساره نضيفه حاضر يا ماما وقامت فور الانصاري وما خفيف بمجرد ان سندها والدتهم مره واحده تقوم فورا وقالت صباح من الغرفه ساره ودخلت غرفه اروى سماح مضيقه اروى يلا قومي حبيبتي عشان هتاخر على محاضراتك. وظلت نادي عليه ولكن اروع لا تسقط ابدا ولكن عندما صاحت عليها قامت فورا اروي مرور ضيفه ايه ده يا ماما في ايه بتزعق لي كده على الصبح صباحكم ورد وفل اتجنن بس اروى عمر مردفا بعد الشر عليك يا ماما بتقولي كده ليه. يا صباح مضيقه انت هتجننيني انا بقى لي ساعه بنادي عليك وانت مش جايب همه اروي مردفا خلاص يا ماما قمت اهو صباح مرضك طب يلا عشان ابوك مستنيه بره اروى قامت من على السرير و اضافه يلا يا ماما. وخرجوا من غرفه والده عبد القادر وظهر في انتظارهم . عبد القادر مردفا فلا تاخرت كده اروع مرضها معلش يا بابا تاخرت في السهر امبارح كان عندي محاضرات كثير عبد القادر مردفا خلاص يا حبيبتي ما فيش مشكله لا اقعدي عشان متتاخرش على الجامعه بتاعتك وقال لهم تناول الافطار معهم قاموا ويظهر عبد القادر يغير ملابسه ويذهب المستشفى ورث من ابوه واخوه ولكن عندما توفي واخيه وارده ورسو هاوريك عندما توفي اخوه وزوجته في حادث سياره منذ سنوات اخذ ابن اخوك مقابل نصيبه ما والمستشفى واصبح الملك والان واروع دخلت غرفتها واغلقت ولابسه تذهب الى كليتها هي الان في سنه ثانيه من كليه التجاره اما سارة فتاه تخرج الى دروسها وقلبت امتحاناتها احداث وكانت صباح تدير شؤون المنزل ذهبت ساره الى دروسها وقابل الاصدقاء هناك ساره مردفه صباح الخير يا بنات اخباركم ايه رد عليها اصدقائها صباح النور يا ساره. ساره مردفا ايه عاملين ايه في المذاكره واحده صديقاتها اردفت والله عادي ساعات بنذاكر ساعات لا ساره نظيفه ازاي يعني الكلام ده بعد الامتحانات بقيش عليها غير شهر احدى صديقاتها ويعني ما تيجي اصلا كده كده احنا مش فارقه معنا ساره ما ردتيش خلاص ماشي براحتكم وادخلت وحضرت ضرسها ثم عادت الى منزل اثناء الطريق كانت تفكر في طريقه فكر اصدقائها وانها فجد امتحانات على الجميع لا يهمه الامتحانات فقررت ان تحاول ان تهدئ من خوفها لكي تركز في مذاكرتها وتركز في امتحاناتها وتحصل على الدرجات النهائيه لانها تريد دائما تكون متفوقه وصلت المنزل. صباح مردفه ايه يا حبيبتي جيتي بدري لا ساره مردفا خلصت دروس يا ماما وجئت على طول ما قعدتش مع اصحابي. صباح مضيقه ليه يا حبيبتي انت متخانقه معهم ساره مرض فعلا عادي بس انا تفكيرهم مبيعجبنيش عشان كده انا بقيت جنبهم . صباح ما ردتش ليه يا بنتي تفكيرهم بيعجبك يشفي ايه ساره مرض يفهم خايفين مش من ثالثه ثانوي الامتحانات ومش هم دخلوا كليه معينه والدنيا ضائعه معهم خالص . صباح مردفا لا يا بنت ابعد عنهم عشان انت متفوقه وعشان ما يقدروش على مستوى اخر ساره مردفا ما انا هاعمل كده يا ماما بس طبعا في الاول وفي الاخر هاحاول اقل من خوفي علشان اقدر عدي الامتحانات دي على خير . صباح مردفابرافو عليك يا ساره هو ده اللي احنا كنا عايزين نفهمه لك عشان لو خفت من الحاجه دي مش هتقدر تحققها وتتمكن فيها ابدا ساره ماشي يا ماما انا هاروح اغير هدومي واقعد في اوضتي اكمل مذاكره واول ما بابا و اروى يجاوب نادي علي عشان احضر معك العشاء . صباح مضيقه ماشي روحي يا حبيبتي ودخلت ساره غرفتها وغيرت ملابسها . وخرجت كتبها وبدات في المذاكره اما اروى فخرجت من المحاضره من الكليه التجاره و ذهب الى منزل احدى صديقاتها رن الهاتف اخرجت اروى الهاتف وجدت انها امها اروع مردفا الو يا ماما صباح مردفا الو يا اروى انت فين اروع مرور ضيف انا عند واحده صاحبتي في البيت صباح مضيفها طب يلا يا اروى تعالي عشان اختك جاءت عشان ابوك لما يجي لك في البيت. او وظيفه حاضر يا ماما انا هاجي اهو هاخلص اخر محاضره وهاجي قفلت الهاتف وانهت محاضراتها وعادت الى المنزل لان عبد القادر كان رجل قوي مع بناته ويريد هم ان يكونوا يسمعون كلامه من تظلمون لذلك يحبونه ويحترمونه جدا لحد اروى فورا الى المنزل ودخلت المنزل . صباح مردفا احسن حاجه ان جئت دلوقت قبل ما ابوك يجي ملكيش في البيت. اروى مردفا لا وانا ما اقدرش اكثر كلمتك ولا كلمه بابا انا هاروح اغير هدومي و ذهبت يا اروى الى غرفتها وغيرت ثم نزلت الى والدتها وكانوا في انتظار مجديت عبد القادر. عبد القادر صباح واروي ساره في انتظاره عبد القادر مردفه في اللي هي كلكم قاعدين كده صباح مرادف لا عادي كنا بنتكلم شويه مع بعض ومستنين كلمات اجي عبد القادر مرضنا طب خلاص انا جيت يلا روح حضر العشاء قامت صباح وسارة يحضرون الطعام واجلسها طياره مع والدها عبد القادر مردفا ايه يا اروى ايه اخبارك في الدراسه اروع مرضيه والحمد لله يا بابا كل حاجه ماشيه تمام عبد القادر ما رضيش طب شد حيلك يا بنتي عشان الامتحانات جربه اروع مضيفا ان شاء الله يا بابا ها فرحك واجيب امتياز زي السنه اللي فاتت عبد القادر مردفا فهو العشم ده برده فيك يا بنتي انت ربنا كرمك مفكرني بكم علشان تفرحوني في الدنيا دي دخلت . صباح وقالت وانا طبعا اللي زيتون كذبت عليك عيشتها عبد القادر مردفها الله برده انا ما قلتش كده يا صباح ما انت لولاكي ما كانوش هم جوه انت الخير والبركه جاءت ساره وقالت ما طبعا الهبل اللي فيهم وما فيش حاجه تسعدك مني ابدا عبد القادر مردفا ولا برده ما قلتش عليك كده انتم كلكم حياتي وكلكم بتساعدوني وكلكم ربنا كرمنى بكم يلا بس عشان انا جعان ولا خرجت صباح احضرت. صباح الطعام وضعته على المائده واجتمعوا وتناول العشاء معا ثم ذهبت الى غرفته وكذلك اروى ثم اقام الاب والام الى غرفتهم واستمرت الاحداث وخرجوا في النوم في صباح اليوم التالي استيقظت صباح قعدتها مثل كل يوم مبكرا ولكن وجدت اروع مستيقظه صباح مضيفه في ايه يا اروى اول مره تصحى بدري اروع مردفه باحاول اغير من نفسي شويه قصدك انت دائما بتضايقي لما انا بتاخر في السهر وبصحى بدري فقلت انام بدري واصحى اذاكر بدري قبل ما اروح الجامعه صباح مرجفه برافو عليك يا بنتي دي افضل حاجه عملتيها بس يا رب تستمري كده على طول اروع مضيفه ان شاء الله يا ماما بس انت ادعي لي صباح مرضها ربنا يا بنت يسهل لك امورك وتنجحي انت واختك و اشوفكم احسن الناس في الدنيا ساره نظيفه ان شاء الله وكمان علشان ابسطك انا هدخل و احضر معك الفطار صباح مرض فعلا كده والله كثير قوي على النهارده اروع مرور مضيقه لا يا ماما عادي انا هدخل و احضر معك الفطار ودخلت اروى وصباح المطبخ و حضر فطار معا ثم ذهبت صباحوا يتقطع عبد القادر صباح مضيفه يلا يا عبد القادر قوم علشان الفطار جاهز عبد القادر مرض افهم انا مش عارف ليه كده جسمي واجعني بس يلا اديني هاقوم وقامه وانزل الى غرفه الطعام ودخلت اروى غرفه ساره مردفه يا ساره قومي الفطار جاهز ساره مضيقه حاضر يا اروى انا هاقوم ادينا اروى قمر ضيفه والله انا ما عارفه ازاي انت بتقول من اول ندى هي ده انا امي بطلع عينها لحد ما اقوم ساره ما شاء الله اكبر ايه يا صباح الحسد ده على الصبح راحت اروع مرور ضيفها بيغضب تقصد ايه يا ساره انا احس بك ساره نظيفه والله باهزر معك يا احلى اخت في الدنيا خلاص ما تزعليش اروع ما رضيش فيها ايوه كل بعقلي حلاوه بس انا دايما بس ده الكلام ساره مضيفه طب يلا صدق كلامي براحتك بس ننزل علشان ما اخدتش زعيق من ابوك على الصبح وخرجوا من الغرفه ولد وعبد القادر صباح في انتظارهم وتناول الطعام معا وقام عبد القادر الى غرفته ويغير ملابسه ويذهب الى المستشفى وكان ذلك اروى غيرت ملابسها وذهب الى جامعتها ما عدا ساره ولم تخرج الى مكان واستغربت صباح ذلك صباح مردفا انت ليه ما لبستش يا ساره ساره ما رضيش انا مش هروح الدرس النهارده طب احمر ليه يا بنتي خير في حاجه ساره نضيفها لا يا ماما ما فيش حاجه بس انا قلت هاجي النهارده في البيت وراجع الدروس القديمه وبعدين ابقى ارجع للدروس ثاني بكره صباح مضيفه برافو عليك يا بنتي علشان كله مايقدرك مش عليك بس شد حيلك الامتحانات جربه سنه ان شاء الله يا ماما وذهبت الى غرفتها و بدات تذاكر دروسها اما صباح قعدتها منزله المنزل وتدير شونه هي المربيه المنزل في هذا البيت اما اروى ذهبت الى جامعتها وقابل الاصدقاء ها وظلت تحدث معهم . ثم حضرت المحاضره وقالت الى احدى الكافيهات وقعد مع اصدقائها. ثم عاد الى المنزل اما عبد القادر فكان متعب جدا من ضغط الشغل حتى في المكتب كما يحسب ارهاق وقرر ان يذهب الى المنزل مبكرا ولكن لحسن الحظ اروى كانت عدد الى المنزل بكرا ايضا قبل ان يرجع والدتها ولم يجدها في المنزل اما تعرف هي موجوده في المنزل من اول يوم اما عوده عبد القادر مبكرا استغربتها الجميع . صباح مردفه خير عبد القادر انت رجعت بدري ليه النهارده عبد القادر مردفا والله ما عارف ان اكون انا تعبان من اول ما صحيت في عشان كده قلت ارجع اريح شويه صباح مضيقه طب يلا طب ليه ما شفتش في المستشفى قبل ما تيجي عبد القادر مردف انما انا رحت للدكتور وقال لي ان هما شويه الحياه مش مستاهله ما تقلقيش ساره مردفه بتحب اعمل لك حاجه تشربها يا بابا عبد القادر مرادفها تسلمي لي يا حبيبتي انا هاحبك كويس ان انا مش محتاج غير ارتاح وانام شويه ده بس من ضغط الشغل اروى عمر ضيفه طب يلا يا بابا يركب ارتاح شويه علشان جسمك ما يتعبش اكثر عبد القادر ماراديفا ماشي يا حبيبتي انا هركب انام وحاولوا بكره صباح متصحنيش بدري انا ممكن ما اروحش المستشفى عشان اريح جسمي شويه . صباح مردفا ماشي يا عبد القادر وانا هطلع معك وركبت الام مع عبد القادر وظلت اروي وساره ينتظرون عودتها عبد القادر على السرير في عدد اليهم ساره وابقى كويس دلوقتي يا ماما صباح مرادفها ما تقلقيش يا حبيبتي زى ما قال لكم شويه تعب من ضغط الشغل بس مش اكثر اروع مرور ضيف اهم حاجه ان هو كويس صباح مضيفه ايوه بس يلا احنا عشان نتعشى ساره ما رضيش ولا انا ما ليش نفس اكل اروع مضيقه ولا يا ماما صباح مردفا بس ما تزعلنيش احنا لازم ناكل وهو انا سالته وهو اتعشى في المستشفى قبل ما يجي ساره مردفا بجد يا ماما قال لك كده صباح وظيفه مراقب عليك ايوه طبعا اروى ورضا طب خلاص يلا نعمل اقفل ودخل مطبخ احضر العشاء معا . ثم اذهب الى الطاوله وتناول العشاء ولكن فعلا كانت تكذب عليهم صباح لانهم تريد ان يتناولون العشاء واذا عرف ان والدهم تعبان ولم هنا والطعام لميت سوف يرفضون الطعام كما فعلوا . وذهبت صباح الى عبد القادر اطمئن عليه وجدته نائم في المنام بجانبه وكذلك صار عادت الى غرفتها وذاكرت بعد دروسها ثم نخرج في النوم وكذلك الروج ذكرت محاضرتها ثم خرجت في النوم هي الاخرى استمرت الاحداث وبعد مرور 20 يوم لم يتبقى الا اسبوع علي امتحانات ساره وكلما اقترب الامتحانات تزداد خوفا حتى لاقناعها والدها وامها واختها قال لا تخاف ولكن لا تستطيع ان تسيطر على نفسها ساره مضيقه كنت عاوزاك يا اروى ساعديني شويه في المراجعات اروي مضيقه حاضر يا ساره بس هاخلص اللي معي ده وهفضل لك على طول ساره مضيفه طب انا هستناك في الاوضه بتاعتي وخرجت ساره من غرفتها وتركت اختها اروى اكبر منها الثلاث اعوام تذاكر محاضراتها في ما تذهب لغرفتها لتراجع معها قبل الامتحانات وجدتها صباح قناه خارجه من المطبخ صباح مردفه كنت فين يا ساره ساره مردفه كنت عند اروى يا ماما تبقي احمد ضيف خير هي اروى في عندك حاجه ساره نظيفه اللاعب الصيني كنت عاوزاها تساعدني شويه في المراجعات فقالت لي هتخلص محاضرات وهتيجي ورائي صباح مرادفها ماشي يا بنتي ربنا معك بس حاولي تخلصي بدري و تنامي علشان بكره تقومي فائقه وتكملوا مذاكرتك ساره نظيفه حاضر يا ماما خلص مراجعات انا وميار وهنام على طول صباح مضيفه طب انا هدخل انام عايزه حاجه اعملها لك سندوتشات ولا حاجه ساره نظيفه لا يا ماما شكرا انا مش جعانه دلوقتي لو احتاجتي حاجه ابقى اروح اعملها صباح مضيفه ماشي يا بنتي ربنا معك وربنا ينجحك وان تو اختها. ثم ذهبت صباح الى غرفتها وخرجت في النوم وكان عبد القادر عبد القادر خالد في النوم هو الاخر ان هي اروى محاضراتها وذهبت الى غرفه اختها ودقت الباب اذنه لها ساره بالدخول معلش يا ساره تاخرت عليك شويه بس والله اول ما خلصت جئت لك على طول ساره مضيفه لا والله عادي متاخرتش ده كويس انك اصلا وفستانك تراجع عيله ميار اروع مضيفه عيب عليك ازاي انا ما رجعش الاخت حتى لو معي امتحان بكره انا هارجعلك ساره مضيفه ربنا يخليك لي وما يحرمنيش منك ابدا في مجال اروع بها على احدى المقاعد و بدات تراجع لها المواد وظلوا تراجع لها لمده ساعتين كفايه كده يا اروى انا مش قادر استوعب اي كلمه ثاني اروي مضيقه ماشي خلاص يبقى نكمل بكره اذا كان انت مش مستوعبه مش هينفع نكمل هاروح ساره مضيفه خلاص ماشي انت بكره اول ما تخلصي محاضراتك تعالى رجعيلي اروي مضيقه خلاص ماشي ربنا معك وخرجت اروى من الغرفه وظابط الى غرفتها لكي تخلص منه وكذلك ساري نعمه نعمه بمعناه شديده لانه كان مرهقه جدا طوال اليوم تذاكر اقترب الايام ولم يتبقى سوى ستة ايام على الامتحانات وفي صباح اليوم التالي استيقظت صباح واحضرت الطعام وكذلك اروى كان تذاكر محاضراتها واخو قام عبد القادر و ساره و تناول افطار معه. ثم ذهب عبد القادر في المستشفى بعد ما اخذ ويومين راحه في المنزل بسبب الارهاق الذي كان يتعبد به وذهبت اروع الى كليتها وذهبت سناء الى دراستها وظلت صباح في المنزل في المنزل ساره نظيفه ايه يا بنات خلصت مراجعه المواد ولا لسه احدى صديقاتها مرجفه لسه ساره مخلصناش اي ماده ساره مضيفه ازاي الكلام ده الامتحان بعد ست ايام احدى صديقاتها مرضها وايه يعني احنا مش قلنا لك ان احنا فرق اشمعنا حاجه ساره نضيفها خلاص انا اسفه وصدقوني مش هسالك معنا اي حاجه ثاني لماذا ذهبت وحضرتك ضرسها وعادت الى المنزل مره اخرى وقعنا غاضبه جدا لانها وعدت نفسها انت تجنبهم ولكن تعود وتسالهم مره اخرى واستمرت الاحداث وركزت فيهم المذاكره و*دا اول يوم لها الامتحانات وكان تصدق تموت من الخوف وظلت اروع بجانبها طوال الليل تذاكر لها وتشجعها ما فيش صباح قامت وليد ساره مبكرا واحد له الافطار وصلت لها رقم وصلت ركعتين وضعت لها ودعت ربها ان يوقف بجانب صار اليوم لانها خايفه جدا دخلت صباح غرفه ساره وجدتها وجدك اروى ذاكر لها صباح مرض فيلا بنات عشان فطار جهز ساره مردفا حاضر يا ماما خلصت دول وهنيجي على طول صباح نرفع خلاص ماشي وانا هاروح اصحى ابوكم ما خرجت صباح من الغرفه وذهبت غرفه غرفه الاخرى وايقظت عبد القادر ونازل اوجست منتظروا ساره اروى اروى خرجوا من الغرفه وجدوا والدهم وامهم ينتظرونها معالق الطعام عبد القادر مردفا ايه يا ساره عملت ايه ساره عمر ضيفه الحمد لله يا بابا خلصت المراجعات كلها عبد القادر مالديف الطالب الحمد لله ساره نظيفه بس والله كل ده فضل اروى لو لها انا ما كنتش اقدر اخلص اي حاجه هي قاعده تساعدني فله صح يا قصاد الليل كله عبد القادر مردفا ربنا يخليكم لي وما يحرمنيش منكم ابدا وربنا يوفقك يا ساره و يوقف جنبك النهارده وتناولت الافطار ثم ذهبت ساره تغير ملابسها تخرج الى الامتحان مكان اول يوم في الامتحانات.

editor-pick
Dreame-Editor's pick

bc

أرهابي

read
1.5K
bc

الاخ الكبير

read
1K
bc

The Auction المزادات

read
1.0K
bc

أولاد الجوهري (الحورية فاطمة محمد)

read
1K
bc

سكن بنات

read
1K
bc

ابنة العم

read
1K
bc

أنين الغرام

read
1K

Scan code to download app

download_iosApp Store
google icon
Google Play
Facebook