رواية ما بين القلب وال*قل الفصل الثاني

1255 Words
ما بين القلب وال*قل الفصل الثاني يقف بهيئته الرجولية والوسيمة علي شاطئ البحر ويضع بين يديه صورة تجمعه بها يوم خطبتهم والدموع تنهمر علي وجنتيه كالشلال الذي لا يتوقف ثم اتي بمخيلته اثناء شروده في تلك الصورة ذكري جميلة ليوم خطبتهم "فلاش باااااااااااااااااااااااك" يجلس هو وهي علي اريكة بيضاء ت**وها الزهور من فوقهم ويتدلي منها خيوط فضية من الكريستال شديد اللمعان والجميع يتوافدون عليهم من جميع الجهات ليقدموا لهم التهنئة بخطبتهم امسك هو يدها وقام بتقبيلها بعمق شديد ثم اردف قائلا:اخيرا يا سهام سهام:اخيرا يا قلب سهام بقيت ملكك ليك انت وبس عمر:انتي طول عمرك ملكي وحببتي بس في حاجة مزعلاني سهام:ايه هي الحاجة دي عمر:كان نفسي النهاردة يبقي فرحنا واخ*فك من هنا ونروح مكان محدش يكون فيه غير انا وانتي وبس سهام بخجل:عمر عمر بحب: قلب عمر سهام:هانت يا حبيبي كلها ست شهور بس عمر:يعني لازم تخلصي رسالة الماجيستير وانتي بعيد عني سهام:علشان بعد ما نتجوز اكون فضيالك انت وبس عمر:امري لله هستحمل وخلاص بس عاوزك توعديني بحاجة سهام:اوعدك بايه عمر:انك عمرك ما هتكوني لحد تاني غيري مهما يحصل سهام :انا مش هوعدك لاني فعلا عمري ما هكون لحد غيرك انا بحبك انت عمر:علشان خاطري اوعديني سهام:حاضر اوعدك عمر:بحبك وبموت فيكي كمان "بااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااك" افاق عمر من شروده في تلك اللحظة الجميلة وهو يصرخ بشدة وقام بتمزيق الصورة الكائنة بيديه وهو يتمتم ب:ليه يا سهام محافظتيش علي وعدك ليا ليه خونتيني ليه حطمتي قلبي و**رتيه تاني ليه ليههههههه ظل عمر هكذا فترة ليست بقصيرة الي ان اتي اليه صديقه باسم وقام بتهدئته قليلا ثم عقد النية علي الرجوع الي القاهرة لكي ينتقم منها اشد انتقام عقد عمر النية علي الرجوع الي القاهرة وهو في قرارة نفسه يتوعد ل سهام اشد وعيد ويتظاهر امام الجميع انه لا يزال يحبها ويريد ان يقضي معها باقي ايام حياته واخيرا وصل عمر بكامل هيئته القاتمة الي منزله دلف بالداخل وجد والده عامر السيوفي يجلس في هول الفيلا واضعا قدم علي الاخري وبيده احدي الملفات يتفقدها بدقة شديدة تقدم منه عمر بضع خطوات هادئة بعض الشئ الي ان وصل اليه واصبح بمواجهته ثم انحني وقبل يده بلطف وقال: وحشتني اوي يا بابا عامر: وانت كمان يا عمر انت عامل ايه عمر:الحمد لله انا بخير عامر: كنت فين كل دا يا عمر عمر:معلش يا بابا انا اسف علي اللي حصل مش بايدي خالص انت عارف الصدمة كانت صعبة عليا قد ايه عامر:عارف يا عمر بس كان لازم تكون جمب سهام في ظروف زي دي عمر:معلش يا بابا انا كان لازم ابعد شوية علشان افكر بطريقة صحيحة ومظلمش سهام معايا عامر:طيب ورسيت علي ايه طمني عمر:انا وسهام لازم نتجوز في اسرع وقت علشان نقطع اي كلام في الموضوع دا عامر: انت واثق من قرارك دا يا عمر عمر:ايوه واثق من قراري انا بحب سهام وهي كمان بتحبني ولولا الظروف اللي انت عارفها كان زمان دلوقتي متجوزين عامر:عين ال*قل يا ابني ربنا يتمم بخير ان شاء الله عمر:يارب يا بابا بعد ما انتهي عمر من حديثه مع والده صعد بالاعلي لكي يستريح بعض الشئ في غرفته لكن صورة سهام لم تفارق مخيلته مطلقا جلس علي سريره وفكره لا يزال مشغول بها اطلق عمر تنهيدة كبيرة تدل علي الملل والفتور من تفكيره بها ثم توجه الي المرحاض وقام باخذ شاور ساخن لكي يهدا من روعه قليلا اثناء خروج عمر من المرحاض وجد هاتفه يهتز باسم صديقه باسم لم يعيره عمر اي اهتمام ومن ثم رمي بنفسه علي سريره ليغط في سبات عميق. "عز مش هتيجي معايا النهاردة المستشفي" قالتها نورا موجهة حديثها ل عز السيوفي وهو يقوم بتناول وجبة الافطار خاصته عز وهو يتصنع عدم الفهم: مستشفي ليه يا حببتي انتي تعبانة نورا: لا علشان نطمن علي سهام عز بامتغاض: لا مش جاي انتي عارفة رايي في الموضوع دا كويس نورا بعصبية شديدة: يعني ايه هي اللي هناك دي مش بنتك ومش لازم تسال عليها عز بصوت عالي نسبيا:نورا انتي عارفة موقفي كويس اوي وبعدين انتي من امته بتتكلمي معايا بالطريقة دي ايه خلاص مبقاش فيه عقل نورا: انت افعالك دي مترضيش حد ولازم يترد عليك كده عز: انا همشي رايح الشركة احسن لو فضلت هنا اكتر من كده مش عارف ممكن يحصلي ايه ترك عز نورا وهي في اوج لحظات الغضب من موقفه ونظرته الغير عادلة في قضية سهام ترجل عز بداخل سيارته بعد ان قام السائق بفتح باب السيارة له فجلس بالخلف وقام بفك رابطة عنقه قليلا وهو يتنفس الصعداء ثم اردف قائلا موجها حديثه للسائق: عم عبده هاتلي الدواء بسرعة عم عبده وهو يناوله الدواء:يا عز بيه حرام عليك صحتك عز بعد ان قام بتناول الدواء:الحمد لله علي كل حال عم عبده بعدم رضا: بس لازم يعرفوا باللي عندك انت حالتك كل يوم بتزيد سوء عز:اللي عايزه ربنا يكون المهم دلوقتي يلا اطلع علي الشركة علشان الحق الاجتماع عم عبده وهو يدير السيارة: حاضر بس ارجوك ابعد عن النرفزة انت صحتك مش مستحملة عز: سيبها علي الله صعدت نورا الي غرفتها وهي تشعر بالحزن علي ما ألم بها قامت بتبديل ملابسها ومن ثم قامت بالاتصال ب عامر لكي ياتي معها للمشفي عامر: ازيك يا نورا نورا: الحمد لله انت اخبارك ايه عامر: تمام بخير انا في طريقي لعندك علشان نروح ل سهام الدكتور كلمني وقال انها هتخرج بكرة نورا: طيب يا عامر انا بستناك وصل عامر الي نورا بعد لحظات صعدت معه بالسيارة ومن ثم قالت:عجبك اللي عز عمله دا عامر: اهدي كده واحكيلي ايه اللي حصل قصت له نورا الحديث الذي نشب بينها هي وعز عامر: طيب اهدي كده ومتعصبيش نفسك نورا: اهدي ازاي يعني يا عامر انت مش شايف تصرفات اخوك عامر: انتي عارفة رايه في الموضوع دا كويس سيبيه وهو هيهدي لوحده وبعدين انا عندي ليكي خبر حلو متاكد انه هيفرحك نورا:مبقاش في حاجة بتفرحني دلوقتي يا عامر عامر: حتي لو كانت تخص سهام نورا: سهام؟؟؟؟؟؟ عامر: ايوه سهام نورا : خير طيب عامر: عمر رجع من اسكندرية امبارح وكلمني في حكاية سهام وهو عاوز يتجوزها نورا: والله طيب دا خبر حلو بس عز هيقول ايه؟؟؟؟ عامر: متشغليش بالك انتي انا هرتب كل حاجة وصل كل من نورا وعامر للمشفي للاطمئنان علي سهام ولتبشيريها بهذا الخبر السعيد في مكان اخر يجلس خالد ش*يق سهام الاصغر مع جرمين صديقته في كافتيريا الجامعة يحتسون القهوة لكن خالد فكره مشغول بموقفه اتجاه سهام وهل هو حقا قد ظلمها بموقفه اتجاهها ام ماذا قطع شروده صوت جرمين وهي تقول:مالك يا خالد سرحان في اي كده لم يرد خالد ان يفصح عن السبب الحقيقي الذي يدور بداخله فقال:مفيش يا جرمين بس متوتر شوية جرمين باستغراب: متوتر من ايه؟؟؟ خالد: الفاينل قرب وانا مش حاسس اني جاهز خالص جرمين: شوف مين بيتكلم اومال لو مكنتش بتجيب امتياز كل سنة كنت هتقول ايه خالد:قل اعوذ برب الفلق القر خلاص بقا في العين جرمين: خالد بجد ايه اللي مخليك متوتر اوي كده موضوع سهام مش كده نظر لها خالد بتعجب فكيف علمت بما يدور بداخله نظرت له جرمين هي الاخري بحب وابتسامة بسيطة ت**و وجهها ثم قالت وهي تمسك بيده: متقلقش كله هيبقي تمام انا بس عاوزاك تفكر تاني في اللي حصل اكيد في حاجة غلط انا وانت عارفين سهام كويس اوي وانها لا يمكن تعمل كده نظر خالد الي الفراغ وبالفعل بدا يعيد النظر في هذه القضية في صباح اليوم التالي توجه عامر الي غرفة عمر لكي يخبره بانه ذاهب لاخذ سهام من المشفي ويود ان يذهب بصحبته اليها دلف عامر الغرفة بعد ان قام بالطرق علي بابها عدة مرات ولكن عمر لم ياذن له بالدخول لانه كان في المرحاض ياخذ الشاور الصباحي خاصته لكن عامر وجد شئ غريب وهو ان عمر قام بترتيب معظم اغراضه الشخصية وكانه علي قرابة سفر فتعجب عامر من ذلك وجلس علي الاريكة ينتظر عمر وعلامات الدهشة تبدوا علي وجهه بعد لحظات خرج عمر من المرحاض وهو يرتدي روب الاستحمام خاصته وفوجئ بوالده يجلس امامه$ يا تري عز تعبان بأيه؟! وعمر مسافر ولا لأ؟! ولو مسافر هل قرر يسيب سهام؟! #اشوفكم البارت الجاي #مابين القلب وال*قل #بقلم السلطانة احلام حواس
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD