bc

صقر الصعيد ( الجزء الأول )

book_age16+
426
FOLLOW
1.7K
READ
like
intro-logo
Blurb

?المُـقـــــدمـــة???

كــنت ضحـية الحــب الأعمـي مُـحلـقة فـي السمـــاء كــطيـر وصـل لأقصــي درجــات الحـب حتـي كُـســر جنــاحـه فـسقط أرضــاً يصــارع المــوت ،، لكننــي ضحيــة قـويــة لا تُهــزم ولا تنـدم علـى شـئ عنــدمـا تخـسر ذرة حـب وتبــرد مشــاعـرهـا تُـلقـي ببــاقـي ذرات الحــب المُتـبقيــة فـي أول مـحطـة يتــوقف بهــا القطــار ....

فــعنـدمـا تـركتـني ضحيــة مـهزومــة لــم أجــد أحـد سـوي صقــر الصعيــد بجــواري وحيـن أطلـت النظــر لــعيـنيــه ،، كــانـت مـرتـي الأولـى التـي أقـع بهــا فـي حـادث مــروع ولـم أطلـب النجــاة منـها آو مســاعـدة أحـد ،، ســأخضـع لــ قلبــي وأفعــل كمـا يشــاء ســأحبـك بـدون قيـود ولا نهـايـة ســأعشقـك بــلا تــوقف لــوهـلة واحــدة مـن التــردد ولا يـهمنـي عقلـي وكـم يـأبي عشقـي لك ،، فــأنا أنثـي تفعــل مـا تـريـد ومـثلمــا تـوحي لـي دقـات قلبــي ....

#نور_زيزو

chap-preview
Free preview
الفصل الأول (1)
#صقـــر_الصعيــــد الفصـــــل الأول بعنـــــوان ( زواج بالأكــــراة ) في القاهرة بأحدي عماراتها دلفت " جالان " شقتها في تمام الساعة الثامنة مساءً ،، وضعت حقائبها على أول مقعد قا**ها بتعب ورأته يقف هناك يضع يديه في جيبه بغضب ظاهر في ملامحه ،، ركضت نحوه مبتسمة بوجه طفولي يبدو عليه الأرق وعانقته بسعادة وهي تهتف بدفء :- - واحشتني أبعدها عنه بقوة وهو يقول بأنفعال :- - ماهو مش معقول كدة ،، دي مش تصرفات واحدة متجوزة كل يوم أرجع وأستن ست الحسن والجمال لما تتنازل وتحن عليا وترجع من شغلها دي مبقتش عيشة تحولت ملامح وجهها المُبتسم آلي اللا مبالاة وبرود شديد وقالت ببرود :- - يعني عايزني أعمل إيه أسيب شغلي وأقعد في البيت أربي العيال اللي هم مش موجودين أصلا ،، أنت مبتتعبش يا حسام من الخناق بسبب الشغل ،، إحنا بقالنا 3 شهور متجوزين مفيش يوم مفهوش خناق .. صرخ بها بأنفعال وهو يمسك ذراعها بقوة ويجذبها نحوه حتي أصطدمت بص*ره من قوته قائلاً :- - ماهو أنتي لو ست زي الستات خايفة علي بيتك وجوزك مكنتيش عملتي كدة علي الاقل كنتي خليتي بيتك وجوزك رقم واحد في حياتك نزعت ذراعها من قبضته وقالت بشجاعة :- - أنت عارف كويس آن بيتي وجوزي أهم حاجة في حياتي بس ده ميعنيش آني اقعد من الشغل وبعدين أنت واخدني بشتغل ايه الجديد بقي ومتفقين علي الشغل من الأول لزومه ايه خناق كل يوم انا تعبت وأتخقنت من الخناق اللي مبخلصش - معلش يا جناب السفيرة المفروض اجهزلك العشاء واستني جنابك لما ترجعي قالها بغضب شديد ،، فهتفت بهدوء وهي ترسم بسمة مزيفة قائلة :- - لا يا حسام نص ساعة والعشاء يكون جاهز كادت أن تذهب من أمامه فأوقفها وهو يمسك يدها ثم يردف قائلاً :- - مش عايز اطفح شبعت من نكدك وق*فك أنتي مش هترتاحي غير لما اتجوز عليك وتشوفي الستات بتعمل ايه رمقته بنظرة حادة ثم صرخت به بأنفعاله :- - روح أتجوز وشوف واحدة تستحملك زي ده لو لاقيت أصلا خرجت شهقة قوية من بين ضلوعها حين صفعها علي وجهها بقوة ويردف بغضب :- - تستحملني يابنت *** طب روحي وأنتي طالق يلا أتسعت عيناها الزرقاء علي مصراعيها بصدمة ،، بعد أن طلقها للمرة الثالثة كبتت غضبها وأخذت شنطتها وصرخت بقوة حين مسكها من حجابها بقوة يخرجها من الشقة كما عادت ..... ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ ¤¤ • جــالان :- فتاة شابة تملك من العمر الـ 26 عام تعمل صحفية في إحدى الجرائد المهتمة بالموضة ،، يتيمة الوالدين ووحيدتهما ،، تزوجت من حسام عن حب منذ ثلاث شهور ،، شابة فاتنة الجمال وملامحها بريئة ع** شخصيتها قوية ولا تقبل الإهانة من أحد ،، عنيدة لأبعد الحدود .... • حســـام :- رجل في مقبل عمره ذات الــ 30 عام يعمل موظف حكومي بأحدي الشركات ،، يمتاز بعصبيته وعدم سيطرته عليها ،، يعشق جالان عشق جنوني وطلقها ثلاث مرات في ثلاث شهور زواج بسبب آنفعاله ،، ذات أصل صعيدي طـرد من الصعيـد لأسباب .. ______________________________ أستيقظت " قمر " علي صوت جرس الباب ،، وجدت نفسها علي الأريكة وبجوارها طفلتها الصغيرة ذات الخمس سنوات " ملك " غارقة في نومها ببراءة الأطفال مُتشبثة بها وعلي ص*رها تنام طفلتها الصغيرة الأخرى توأمها " مكة " ،، أبعدت " مكة " عنها بخفوت شديد حتي لا تستيقظ من النوم وذهبت تفتح الباب ووجدت " جالان " علي الباب وتبكي ،، دلفت للداخل وهي تسألها بدهشة :- - حصل إيه ،، حسام زعلك - لا وأنتي الصادقة طلقني الثلاثة قالتها وهي تجلس على أقرب كرسي ،، صدمت " قمر " من حديثها ثم جلست بجوارها مُردفة بذهول :- - الثلاثة ابن المجنونة ،، كدة مفيش رد لع**ته تاني ،، حصل إيه عشان يعملها ،، إحنا مش حذرناه ميعملهاش ويبطل عصبية - ده حيوان أزاي يمد أيده عليا ويطلقني ده آنا هخرب بيته الناس تقول عليا إيه عروسة ثلاثة شهور وتطلق ثلاثة مرات ،، وكل ده عشان الشغل... قالتها وهي تخلع جاكيتها بأنفعال من صدمتها وحجابها ،، هتفت " قمر " بحنان تؤاسيها قائلة :- - طب قومي ارتاحي ياحبيبتي ،، لما نشوف هيجي بكرة المجنون ده يبرر مصيبته بأيه وتعملي حسابك نروح للمأذون بسرعة خلينا نخلص منه وأياكي أسمع كلمة بحبه دي كفاية كدة.... دلفت لغرفتها بغضب شديد من فعلته وصدمتها ،، حملت " قمر " أطفالها ودخلت بهم لغرفتها .... ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ • قمر :- إبن خالة " جالان " عمرها 27 عام ،، أرملة توفى زوجها بعد ولادتها لتوأمها بعام واحد ،، أمتنعت عن الزواج بعد وفاته لتربية أطفالها الصغار " ملك ومكة " ________________________________

editor-pick
Dreame-Editor's pick

bc

عشق الفهد

read
2.5K
bc

رواية (البريئة والقاسي) بقلم إيمان الحوفي (ميمو)

read
3.7K
bc

رواية "أزمة نسب" بقلمي "أسماء رمضان"

read
1.5K
bc

حب يتخطئ حدود الزمن « عشق _الاخوة_الجزء _الثانى»

read
3.7K
bc

روايه خيوط الشمس

read
5.6K
bc

عشق وسط الدماء

read
6.2K
bc

(الجزء الاول (معقول نتقابل تاني

read
4.9K

Scan code to download app

download_iosApp Store
google icon
Google Play
Facebook