bc

احفاد عائلة فاروق بقلم داليا ناصر الاسيوطي

book_age16+
553
FOLLOW
3.0K
READ
drama
comedy
like
intro-logo
Blurb

الروايه بتتكلم عن عائله صعيدية ولكن سوف يكون هناك مشاكل

وماذا سوف يكون اسلوب من عاش بعيدا عن اهله

وما هي الاسباب

الروايه باللهجه العاميه المصرية والصعيديه

والاحداث تدور في محافظه قنا

chap-preview
Free preview
*الفصل الاول*مقدمه* الشخصيات
الشخصيات سليم الفاروق : هو الجد شخصيه طيبه وحنونة ومبيحبش يظلم حد بس وقت الجد مابيرحمش أقرب احفاد الي قلبه هم اميرة واحمد احمد الفاروق :الحفيد الاكبر العمر 30سنه بيحب اخته جدا وبيحب العيلة كلها وهو مهندس بيدير شغل عيلته مع الاحفاد مالك الفاروق : الحفيد الثاني عمره 29سنه شخص متكبر ومتعجرف مخلص كلية تجاره بس هيمشي مع القوانين اميرة الفاروق : الحفيدة التالته العمر 28سنه شخصيه طيبه ومرحه بس وقت الجد مش بترحم هي نفس طباع احمد وهي دكتورة بيطريه ملك الفاروق: الحفيدة الرابعة العمر 26سنه شخصيه باردة وشبة اخوها فى كل حاجه حتى الدراسه فهي كمان خريجة كلية تجاره محمد الفاروق :الابن الاكبر ل سليم بيحب نفسة جدا بس هيبقي احسن وهيتغير شهاب الفاروق :الابن الثاني ل سليم هو هيظهر بسيط جدا كامل :الابن الثالث ل سليم بيحب ابوة واخواته وفي بعض الأحيان لايستطيع احد أن يسيطر على غضبة هدي الفاروق : ابنه اخو سليم وزوجه احد ابنائه شخصيه طيبه وبتحب كل العيلة امل الرفاعي : زوجه محمد وبتعمل كل حاجه جوزها بيطلبها منها (في بعض الشخصيات هنعرفها بعدين ) مقدمه روايه صعيدي فيها احداث مشوقه كتير هي عباره عن اكشن رومانسي ضحك وعائلية جدا الفصل الاول في قرية فاروق وبالتحديد في قصر يغلب علية الطابع الصعيدي بل وهو اكثر من رائع انه قصر عائلة فاروق كان يجلس رجل يدل عليه الهيبة والوقار وكان ابنائة الثلاثه يجلسون معه عم ال**ت قليلا ثم قاطعه سليم : انا مواڤق يا محمد انك تتجوز البنت المصراوية الي انتي رايده محمد بفرحه:شكرا ليك يا ابوي اني هحدد معاد معاهم علشان انزورهم ونتفق على كل حاچه وانشاء الله الفرح يبقي بعد شهر وذهب. بعدما ذهب نظر كامل وشهاب الي سليم شهاب : كيف يا ابوي توافق مع انك كنت رافض كامل :ايوة يا ابوي انتي خليت اخوي شهاب يتجوز رغم انه الصغير وقلت محمد هيكمل علامه مع اني شهاب اتجوز وبيكمل علامه واني هو بكمل علامي لكن في الاخر ميتجوزش بت من العيلة ولا حتي من البلد ولا البلاد الي حولينا . سليم بصرامه : الكلام الي چلته مش هيجال تاني وبعدين كل واحد ينام على الجنب الي يريحه وتركهم وذهب وبعدها كلا منهم ذهب الى وجهته بعد مرور سنه علي زواج محمد كان يجلس سليم بمكتبة ومعه ابنائه الثلاثه محمد : ابوي اني عايز فلوس علشان هعمل شغل لواحدي في القاهره شهاب : طاب ماتچيب مرتك وتجعدو اهنيه وتشتغل معانا كامل : شهاب عنده حق محمد :بس اني عايز اعمل شغل لواحدي سليم : ماشي يا محمد بس خليك فاكر انه ده كله من ورثك محمد : حاضر يا ابوي بعد مرور حوالي عامين شهاب وهو ممدد على الفراش:خلاص حاسس اني هموت يا ابوي سليم بحزن شديد: لاء متقولش اكده يا ولدي كامل :احنا لقينا دكتور زين بلاش الكلام ده عاد شهاب : خلاص يا اخوي بس انا هطلب منيكم طلب هاتولي احمد اخده في حضني بعدما اتو بأحمد وهو لم يبلغ الا عدة اشهر قام شهاب بتقبيلة واحتضانة واعطاة لزوجته واكمل كلامه وهو ينظر الى اخية كامل شهاب :اول حاجه هطلبها منك خلي بالك من احمد كامل وهو يقطع كلام اخية:بلاش الكلام ده محدش هيربي احمد غيرك شهاب : ماتقطعنيش تالت حاجه هطلبها منك بعد ما اموت بسنه اتجوز هدي وربي ابني وأعتبرة زي ابنك فاهم ولم ينتظر الاجابه من احد والقي شهادتة وذهب الى دار الحق خيم الحزن على المنزل باكلمه فقد مات الابن الاكبر حزن كامل علي موت اخية المقرب واقسم انه سوف يحقق طلبة في انه سوف يربي احمد اما عن زواجه من هدي فهذا ليس رأية وحده فإن وافقت كان بها وان لم توافق فهذا رأيها اما هدي فبقيت في غرفتها من اجل شهور العده وكان الحزن بادي علي مظهرها اما سليم فحزنه اصبح كبير بسبب موت ابنه ولكن ما يخفف عنه تلك القطعه التي بقيت من ابنه وهو احمد (فهل سوف تكون هناك قصص اسطوريه ام سوف لاتكون تعالوا علشان نكتشف ) --------------- بعد مرور عدة اعوام في القاهره في احدي الاماكن الراقية محمد :وانا قولت اية غلط جدكم طلب مني اخد رأيكم انه احمد يتجوز ملك ومالك يتجوز اميرة . ملك بتعجرف :يا بابا دول عايشين في الصعيد يعني مواصفاته مش معايا خالص مالك بغرور :ولا انا دي اكيد وحده متخلفة محمد : يعني مش موافقين ملك ومالك:ايوة بعدما ذهبوا ملك ومالك امل :هدي نفسك يا محمد محمد :انا خلاص كلها شهر وهعلن افلاسي وهبقي على الحديدة واضطر ارجع الصعيد تاني ولو ابنك كان بيشتغل كان زمانه بيساعدني . امل :انتي لازم تتصرف محمد : مفيش حل غير اننا نجهز نفسنا هننزل الصعيد كمان اسبوع وتركها وذهب ------------- بعد مرور حوالي اسبوع في قصر عائلة فاروق كان يجلس بهيبته المعتادة وعلي يمينة يجلس ابنة كامل وهدي وعلي يسارة يجلس احفادة الإثنان وهم احمد واميرة سليم :اني كنت عايز اجلكم علي حاجه احمد :خير يا جدي سليم :خير محمد هيرجع يعيش معانا إهنة هو ومرته وعياله فرح كامل وهدي بهذا الخبر اما اميرة واحمد الذي لم يروا عمهم ابدا هو واولاده احمد واميرة : يوصلوا بالسلامه يا جدي سليم: هما هيوصلوا اهنية بكرة عايز الكل يبقي في استقبالهم احمد :احنا هنخلص شغلنا وهنيچي . سليم : انشاء الله --------- في صباح اليوم التالي الساعه الواحده ظهرا كان سليم وكامل وهدي في استقبال محمد واسرتة محمد وهو يحتضن والده : وحشتيني جوي يا ابوي . سليم:وانت كمان يا ولدي كامل :اية مش هتسلم عليا ولا ايه محمد :واني اقدر وقام بإحتضان اخية وقامت امل بالسلام على الجميع اما مالك وملك تعرفوا علي جدهم اما سليم لم يتقبل او يحب ملك ومالك من اسلوبهم المتعجرف بعدما انهو الغداء طلب سليم من كامل وهدي ومحمد وامل أن ياتوا معه الي غرفة مكتبه اما مالك وملك فجلسوا في بهو القصر مالك بغيظ : شوفتي جدك بيعاملنا ازاي ملك:فكك انا مشوفتش ولاد عمنا لحد دلوقتي مالك بابتسامه: ممكن يكونوا مابيتكشفوش علي رجالة ملك :هههه عندك حق وفي نفس الوقت هناك شئ لفت انتباه ملك ومالك فما هو تلك الشئ (استنوا البارت الجديد زي النهارده يعني يوم الاحد الي جاي تما تشجيع بقي يا حلوين وعايزه اعرف توقعاتكم اية ) ???????

editor-pick
Dreame-Editor's pick

bc

ظلامي

read
1K
bc

لم أكن ضعيفه يوما

read
1.6K
bc

إمرأة من نار

read
1K
bc

|| حور الأسد ||

read
1.2K
bc

احببت ملتحى

read
1K
bc

حب العقيد

read
1K
bc

رواية عشق من رحم الحياة ( الجزء الثاني) / للكاتبة سلمي سمير

read
1.0K

Scan code to download app

download_iosApp Store
google icon
Google Play
Facebook