الفصل الثاني

666 Words
الفصل الثاني من تزوجت قاصر بقلم اسماي علي الكبير :اني شايف قرارين وانتم اختارو وبلغوني بقراركم احد الرجال (آ):اي هو ي كبيرنا الكبير: الاولاني عيله الصياد تتدفع لعيله وهدان 2مليون اجنيه 12فدان والتاني والكل عارفه النسب بين العيلتين شوف وقررو وعرفوني اخذ الجميع يتهامس فيما بينهم حتي وقف الكبير وض*ب بنبوتته الارض وقال: جدامكم لبكرا عرفوني قراركم ي عيله وهدان .... انصرف الجميع لمنازلهم ... ------------------------------- بقلم /اسماء علي عند منزل كبير عائله وهدان جلس الرجال يتحدثون معا وبينهم زين وهدان كبير العيله ها ي رجالتنا رايدين ايه ديه ولا نسب احد الرجال :معارفينش ي كبيرنا اللي تشوفو صح نفذو واحنا تحت امرك كبير عائله وهدان ويدعي (امين) الحج امين:خلاص ي رجالتنا هصلو استخاره وبكرا الصبح نتجمع واجولكم قراري الرجال:حاضر ي كبيرنا ..‘السلام عليكم .... الحج امين:وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته انصرف الجميع عادا زين وقال:لايمكن نجبل النسب ي بوي ازاي ناخد واحده من بيت اللي جتلو اخوي الصغير تن*د الحج امين وقال: اني لسا مقررتش ولما اقرر هجولك وانت عليك اتنفذ وبس ...وبعدين لو كان نسب البنيه مالهاش ذنب واصل ي ولدي ... زفر زين وقال بهدوء ع** مابداخله:معاك حق ي بوي بس برضيك مهنقدرش ننسا انهم جتلو اخوي الحج امين بتنهيد :ربنا يجدم اللي فيه الخير ي ولدي ... ............................... خرج زين وركب سيارته واخذ يتمشي بالسياره حتي وجد نفسه امام فيلا من فيلات عائله الصياد تزكر منظر موت اخيه Flasch back: ايمن:اخوي زين :نعم ي ايمن ايمن:اني بحب ي خوي زين:مين دي ي خوي عشان نخطبهالج ايمن:من عيله الصياد بس لساتها بتتعلم هستنها شوي زين:ماشي ي خوي بس هي تعرف انك بتحبها ايمن:لا ي خوي رايد اخبرها لسا زين:بلاش ي ايمن احنا اهنيه ف الصعيد يجتلوك لو شافوك بتكلم بتهم ايمن بالامبالاه:مش هيجر حاجه ثج فيا زين:طيب ي خوي ..انت رايح فين ايمن:هروح اشوفها انهارده عنديهم فرح هجف لحد ماتخرج واشوفها زين:بلاش ي ولد ابوي ايمن:لا مهصبرش اكتر من اكده...سلام عليكم زين بتنهيده وخوف ع اخيه:وعليكم السلام ..استر يارب ذهب ايمن كي يرا تلك الفتاه التي عشقها قلبه منذ الوهله الاولي فوقف قرب الاحتفال فرا مالكه تدلف للداخب ولم تكن تلك الملاك سوي همسه الصياد ايمن بعشق: ميته ي همسه تكوني حلالي ميته .. وقف ايمن مستند ع سيارته منتظر رؤيتها مره اخري وع الجانب الاخر اطلاق الاعيره الناريه وفجآه اصطدمت طلقه بالغلط ف منتصف قلبه فوقع صريع .... ....... ف منزل عائله وهدان دلف احد الرجال يركض للدخل وقال: ي كبير ي كبير الكبير وزين بجانبه: ف اي ي واد انت الرجل:بيجولو ايمن بيه ابن ساعدتك متصاوب وبينزف دم كتير زين بهلع: فين الرجل: عند عيله الصياد.... لطمت ام ايمن ع وجهها واخذت تبكي وذهب زين سريعا الي حيث اخيه زين وهو ينزل من سيارته ويركض تجاه اخيه الراكض ع الارض زين : اخوي رد عليا ي خوي ايمن وهو ينطق انفاسه الاخيره:شوفتها ي ود ابوي ..وهجدر اموت مرتاح سامحني ي خوي ...نطق الشهاده وصعدت روحه الي السماء وصدم زين بشده وضمه لص*ره وصرخ صرخه من القلب زين بصراخ:لاااااا اخوي لاااا...احتضنه وبكي بشده فآول مره يبكي ع فراق احد لا ليس احد بل اخيه الصغير المدلل له فلم يبكي ع فراق زوجته كما بكي ع فراق اخيه ....حمله وقام به وذهب للسياره وانطلق .... وصل زين الي الفيلا والكل ف خوف دخلت السياره الي الفيلا فوقف الجميع منتظرين مايحمله زين من اخبار...نزل زين من السياره وثيابه ملطخه بالدماء فلطمت امه ع وجهها وصرخت عندم راته يحمل جثت اخيه . تم دفن ايمن وهدان وبدون عزاء حتي ياخذون حقه ... Back.. زين :ياااه ي خوي مرت سنه ع وفاتج الله يرحمك ..مستحيل اتجوزها دي كانت حبيبتك مهجدرش (مش هقدر) واصل .... .................. عند همسه كانت تجلس وتراجع دروسها ودخلت عليها امها واحتضنتها وبكت همسه بخوف:0مالك ي امه الام:ماليش ي بتي بس خايفه همسه:متجلجيش خير ان شاء الله الام:يارب ي بتي خير كملي مذاكرتك همسه:حاضر ي امه تصبحي ع خير الام:وانت من اهله ي بتي .............. ف الصباح اجتمع الجميع مره اخري عن الكبير الكبير (شيخ البلد):قرارتو اي اخذ الجميع يتحدثون حتي وقف زين وقال بجديه وحده:........... اخذ الجميع يتهامسون فيما بينهم حتي دق الكبير الارض بنبوتته وووو يتبع الحلقه خلصت ياتري زين قال اي خلا الكل يثورو كدا .... #اسماء_علي #تزوجت_قاصر
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD