الفصل الثاني
لعنه الفراعنة
استيقظت ميسره صباحا وهي تجهز نفسها للذهاب للاقصر حتي تنتهي من كل هذا اخذت تسب الدكتور يحي في سرها باعتبارها انه هو من وضع لها هذا الموضوع هل جن هذا الرجل حتي يرسل لها لأكثر مقبره معروفه باللعنات استغفرت ربها فلا يوجد شئ يسمي لعنه فراعنة كل هذه خرافات فقط
ذهبت وارتدت ثيابها وحملت حقيبتها ووضعت فيها اللاب الخاص بها والمياه وكل ما يمكن أن تحتاجه نظرت لساعه يدها وجدتها تشير الخامسه صباحه حسنا هذا جيد لتنطلق قبل أن تغير رأيها وتتجاهل هذا المشروع خرجت من المنزل وهي تحمد الله أن هذا العلي وزوجته ليسوا مستيقظين خرجت وسارت قليلا حتي محطة الباص
قد تعتقدون الان ان هذه الفتاه مجنونه قليلا لا عفوا بل كثيرا حتي تقبل بهكذا مشروع او تفكر به حتي ولكن هذه هي ميسره لا تهتم لشئ ابدا بل هي تعتبر هذه مغامره لها ولم تكن تعرف انتا ستكون اكبر مغامره قد تخوضها في حياتها
وجدت الباص علي وشك الرحيل صعدت بسرعه اليه ولم تجد مكان به فاضطرت للوقوف تحدثت بضيق / الساعه خمسه وبرضو زحمة اعمل ايه ابات في الباص
وبعد مرور بعض الوقت ونزول البعض في محطات مختلفه وأخيرا وجدت مقعد فارغ ركضت له ولكن كان هناك شاب سبقها اليه نظرت له نظره ناريه / قوم يابابا من علي الكرسي.
لم يجيب عليها الشاب وظل ينظر من النافذه نظرت هي لما ينظر له ولم تجد شئ لاحظت سماعه الأذن التي يضعها تحدثت بسخريه / يا ضنايا هو انت منهم
سحبت السماعه وتحدثت بصوت مرتفع / قوم يا عمي عايزة اقعد
نظر لها الشاب بانزعاج / ايه اللي عملتيه ده
ميسره بسخريه / معلش يا ضنايا قاطعت حاله الصفاء الذهني بس انا كنت جايه هنا وشوفت الكرسي ده الأول
الشاب بعناد / بس انا قعدت هنا الأول واتفضلي امشي روحي شوفي كرسي تاني
ميسره بغيظ شديد / انت اساسا واحد........
قاطع كلامها شئ رأته في الخلف أمسكت يد الشاب وجذبتها بحده فنهض بفزع من هذه المجنونه
بينما ميسره ابتسمت برقه جعلت الفتي يدرك تماما انها مجنونه
ميسره بحنان وهي تنظر للخلف / تعالي يا أمي اقعدي هنا
نظرت لها هذه المسنه صاحبه الجسد الكبير التي كانت تتنفس بصعوبه بسبب وقفتها مع سنها ووزنها ولكن للأسف لم يشفق عليها أي من الركاب
السيده بفرحه انها واخيرا ستجلس حتي تريح قدمها / ربنا يسعدك يا بنتي ويكرمك يارب ويريحك دايما.
ابتمست ميسره بشده وانحنت وقبلت يدها / امين واياكي يا غاليه
تحدث الشاب بسخط / ده مكاني انا علي فكره
ميسره بسخريه / لا والله ايه مش شايفه تيكت عليه اسمك يعني ولا بتاخد الكرسي وانت مروح مش فاهمه بعدين يا استاذ يا محترم مش شايف ست في مقام والدتك واقفه وتعبانه وانا قاعدلي وساندلي علي الشباك ومشغلي فيروز حبيتك بالصيف حبيتك بالشتا يا اخي حبتك عقربه يارب
الشاب بحنق عليها / انتي اساسا واحدة مجنونه مش هتناقش معاكي
ثم نظر وجد نفسه وصل للمحطة الخاصه به هبط وهو يتمتم بغضب علي هذه المجنونه
تحدثت السيده بحرج /ليه كده يابنتي هو مكنش مضطر يقوم لانه مكانه
ميسره بجديه كبيره / هو فعلا مكنش مضطر يقوم لو ليا مفيش شاب بيضطر انه يقوم لبنت الا في حالات مثلا لو الباص زحمه وهتتعرض لمضايقه بس مضطر يقوم ليكي انتي وغصب عنه كمان علي الاقل يحط والدته مكانك
ابتسمت السيده وتحدثت بحنان / ربنا يخليكي لأهلك يابنتي اكيد فرحانين وفخورين بيكي
ابتسمت ميسره بألم وهي تنظر بشرود للأمام واين هم والديها حتي يفخروا بها
ثواني وهبط احد الركاب في محطه فجلست هي مكانه وسندت رأسها علي النافذه وهي تفكر لمن تعيش ولما تعيش هي لا فائده منها ابدأ ليس هناك من يحزن علي فراقها تن*دت بحزن واغمضت عينها وهي تفكر في حياتها التي باتت ممله وتكرهها كثيرا
كانت وعد تجلس بجانب ياسر الذي يشغل موسيقي عاليه جدا ويغني معها بفرحه وكأن اليوم زفافه
وعد بحنق / عايزه اعرف احنا ايه اللي هيودينا المقبره دي انت مجنون
ياسر وهو يضحك بشده / عشان نتأكد بنفسنا من موضوع اللعنه يا باشا
وعد بتعجب / نتأكد ايه انت عارف المقبره دي كام واحد اتأذي وهو بيحاول يكتشفها وان اول عالم حاول يستكشفها كل الطاقم اللي معاه ماتوا في ظروف غامضه جدا
ضحك ياسر بشده / انتي بتصدقي الهبل ده يابنتي ده كله شو اعلام بس واللي ماتوا دول ماتوا عادي لانه وقتهم ملهوش دعوه بلعنه ولا بتنجان
نظرت له بملل / المفروض طب نعمل ايه احنا
ياسر بخبث وشر / هنلعب معاها شويه يا قمري هههههههههههههههه
وصلت ميسره لمحطة القطار الذي سيأخذ للاقصر دخلت بكل هدوء وجلست في المقصورة التي وجدتها وتن*دت بتعب فالطريق طويل جدا ولكن السبب الذي جعلها تقبل هو ربما هذه المغامره قد تضيف نكهه لحياتها الممله خرجت من افكارها علي صوت ثلاث فتيات يجلسون أمامها
تحدثت واحده / شاالله يعدي عليه جطر يفرمه ابن المجشفه
تحدثت اخري بدلال / بعد الشر علي سمورتي
تحدثت الفتاه الاولي / سمورتك مين يا ام ل**ن مترين يا عديمه التربيه واي سموره فيهم تقصدي سامر ولا سمير ها منتي عامله جميعه يا جذمه
تحدثت الثالثه بضحكة / خلاص يا كريمه كفايه علي طمطم كدة ده انتي وخداها غسيل ونشر من ساعه ما خرجنا من المستشفي
كريمه بحنق / ولو ولو لازم اربي عديمه التربيه دي اللي أهلها مفضوش تلات دقايق يربوها بربع جنيه المعفنه
طمطم وهي تخرج هاتفها الذي يصدح / مش هرد علي يا كيري هخليني العاقلة
كريمه / لا والنبي ردي ردي يا قليله الحيا والربايه آنتي
نظرت لها طمطم وضحكت لتغظيها بشدة
كريمه للفتاة الثالثه / شايفه يا سيرين بنت المركوب دي طب والله لالم عليها القطر
ضحكت سيرين عليهم فهم دائما هكذا
كانت طمطم تتحدث في الهاتف مع احد الأشخاص /ايوه يا بسومتي
كريمه بسخريه / سمورتي وبسومتي مربيه اللي يسمعها يفتكرهم عيالها وهي مربيه أيتام البت
وهنا فلتت ضحكه من ميسره ام تتحكم بها
نظرت لها سيرين بتعجب بينما تحدثت كريمه بسخريه لميسره / لا متاخديش في بالك يابنتي أصلها اخت فاضله بتجري علي يتامي
ولأول مره تضحك بشده / يخربيتك انتي فظيعه
اغلقت طمطم المكالمه بحنق / اهو يا ختي قفلت عجبك
كريمه وهي ترفع يدها لتدعي / قفل دماغك يا جذمه انتي ومحدش يعرف يفتحها يا كلبه انتي
كادت طمطم ترد ولكن قاطعها رنين الهاتف / الو يا تاموره يا حبيبي يا قلبي بس كنت مشغوله شويه لا لا ياقلبي مش بطنشك ولا حاجه يا عمري انت عارفني اني مش بكدب
كريمه بسخريه / مولااااااي يا مولااااااي... مولاي إني ببابك قد بسطت يدي......... الله يا تمورتها متصدقها ياراجل دي البت هتنزل تاخدلها ركعتين من كتر التقوه
سيرين بضحك / كفايه يا كريمه البت زهقت
ثم نظرت لميسره ومدت يدها / اهلا يا قمر انا سيرين
ودي كريمة ودي طمطم
ميسره وهي لاتعرف لما شعرت بالالفه بينهم مدت يدها / اهلا انا ميسره
وهنا لم تعرف ميسره ان هؤلاء ليسوا مجرد أشخاص دخلوا حياتها بل في القريب سيكونون أقرب إليها من نفسها