الفصل الثالث.
من حب الاالنهايه.
.............
ام حمزه:معلش شاب برضه وده طبيعي للى فى سنه.
محمد:اهو دلعك ده فيه هو اللى خلاه كده انتى اللى خلتيه كده انانى وصايع.
ام حمزه:بكره يعقل وربنا يهديه خرجه انته من دماغك بس.
محمد:الله غالب.
...................
حمزه وصل فتحت له فتاه اهلايابيبى وحشتنى الساعتين دول.
حمزه:بقلك ايه يارودى ممكن اطلب منك طلب .
رودى:عيون رودى أوامر.
حمزه:انا مصدع اوى عايزانام ممكن ادخل انام ومحدش يعرف أنى هنا من الشله .
رودى:البيت بيتك يا حبيبى وبعدين مااظنش أن حد فيهم ياجى دلوقتى .
حمزه:طب كويس انتى بقى شوفيلك خرجه واخرجى واقفلى عليا الباب اصل دماغى هتنفجر ومش عايز صوت.
رودى:كده طرد بالزوق يعنى انته اول مره تنام هنا وانا من امته بزعجك.
حمزه:فشر يااحبيبتى ابويا اللى بيرغى بالفون 24ساعه.
رودى:ادخل نام ياحمزه مش هزعجك الله يكون فى عونك من الشرب الل. شربتوه انته وايهاب امبارح.
حمزه:متفكرنيش يلا اشوفك بالليل .
رودى:يالهوى انته هتنام لليل.
حمزه:لوحد عرف أنى هنا وصحانى هدبحك.
رودى:بضحك وانا اقدر ياحبيبى نام محدش هياجى نحيتك.
.......
فى فيلا عز الدين.
عزالدين:يعنى احنا بقينا العصر وابن اخوك مظهرش ياكامل.
كامل :اتفضل يابابا الدواء وسيبك من حمزه متشلش همه ابوه متابعه.
عزالدين:ابوه متابعه مهو واضح ده واد متمرد انا مش عارف طالع لمين احنا معندناش حد كده.
يدخل سها بابا تعاله عيزاك بعد ازن جدو .
كامل :خير.
عزالدين:روح شوف بنتك عايزه ايه .
كامل :تعالى اما نشوف .
....................
محمد رتب كل حاجه علشان يسافر ويجيب اخته وبناتها يعيشو معاهم .
وبيجهز نفسه يروح فى الصباح .
..........
كامل :لاطبعا انسى ياسها أنى اوافق على الجنان ده.
سها: علشان خاطري يابابا هروح يومين اخدهم معا بنات خالى قبل ميسافرو.
كامل:قلت لا يعنى لا خلاص انتهينا.
سها:اووووووف براحتك طيب ممكن اروح من الصبح لليل والبليل احمد يجيبنى.
كامل:انا الصبح مسافر الشرقيه انا وعمك لواتصلت بعد المغرب ملقتكيش هنا متلوميش الانفسك.
سها:حاضر يابابا بعد ازنك .
كامل :اتفضلى.
سها ماشيه وامها جايه عليهم مالها البنت دى قالبه خلقتها انته قلت لها ايه.
كامل :الهانم عايز تروح عند اخوكى يومين.
ام احمد:وفيها ايه مش خالها هى هتروح عند حد غريب.
كامل:اقعدى ساكته وحياه ابوكى انا من امتى بسمح لبنتى تبات بره.
ام احمد:اللى تشوفه انا عارف الكلام معاك مش هيبقى بفائده انته حر انته وبنتك.
....................
سها طلعت قعدت فى الجنينه ومخنوقه اوى من تحكمات والدها وانها مش بتعرف حتى تخرج زى اصحابها ياتيها صوت من الخلف ممكن اقعد معاكى تسمحيلى.
سها :اتفضل ياياسين طبعا.
ياسين:مالك بقى ليه زعلانه.
سها :من باباياسيدى.
ياسين:خالى بيزعل والنبى ده عسل.
سها:هههههههه ضحكتنى والله مانته لازم تقول كده .
ياسين:كويس أنى خليتك تضحكى على فكره انا سمعت حواركم انتى وخالى سورى غصب عنى هو بصراحه من حقه خايف عليكى.
سها:انا عايزه اقعد مع بنات خالى مش رايحه رحله مدرسه .
ياسين :معلش هوتفكيره وعقله كده.
سها :امتى بس اخلص من الحصار ده.
ياسين:بكره ربنا يكرمك بواحد يعملك كل اللى انتى عيزاه ويلففك الدنيا كلها.
سها:ياريت.
ياسين بحب:هيحصل انشالله.
ياتى حمزه من خلفهم الله الله اعملكم اتنين ليمون
ياسين :ها ها خفيف اوى يا ابن خالى
حمزه:قعده على ضوء القمر.
ياسين :حضرتك كنت فين من الصباح انا شاكك انك متجوز.
حمزه:انا اتجوز بعد الشر انشالله انته.
ياسين يبص لسها انشالله قريب.
سها:تضحك وتبص بعيد حمزه يلاحظ ده .
حمزه:مش بقول بعد ازنكم هروح اجيب لكم اتنين ليموه من جوه.
ياسين :ياريت والله روح بجد.
حمزه:متوجه للداخل .
حمزه:داخل على طرف صوابعه خايف والده يشوفه طالع السلالام براحه من غير صوت فجاء سمع حمزه استنى عندك.
الفصل الرابع
حب الاالنهايه.
..................
حمزه طالع يوقفه صوت ابوه.
محمد:حمزه ممكن تاجى هنا.
حمزه:بص وراء ورجع بتافف.
محمد:كنت فين حضرتك من الصبح.
حمزه:كنت عند ايهاب صاحبى .
محمد:كداب ايهاب لقى تلفونك مقفول واتصل بيك هنا.
حمزه:بتهته اهه ماانا رحت بعدين على الشركه.
محمد:يقرب له ويض*به بيده على ص*ره بطل كدب بقى انته ايه .
ام حمزه: جاى تجرى وقفت قصادهم انته مش هتسب الولد فى حاله بقى كفايه يامحمد ودين اسبلك البيت وامشى هتعقد إبنى.
محمد:حسبى الله ونعم الوكيل فيكو ياشيخ هم ويسيبهم ويمشى اشبعى باابنك.
طالع محمد السلالام تقا**ه ياسمين
ياسمين:خالوا جدى عايزك.
محمد:انا طالع له اهو .
حمزه:يبوس راس امه حبيبى المنقذ .
ام حمزه:كنت فين يلا من الصبح.
حمزه:اييييييييييه مش هخلص النهارده عرفتو بكره البيت ليه من اول مدخلت الجنينه وابتدا التحقيقات ميه واحد فى البيت عمرى سالت حد فيكم كنت فين سيبونى فى حالى بقى ويسيبها ويطلع اوضته قبل ميديها فرصه تتكلم.
ام حمزه:ايه الواد ده ربنا يصبرنى.
مالك :نازل من فوق ايه ياام حمزه مش هنتعشى ولاايه.
ام حمزه:حاضرياحبيبى خلاص الاكل جهز ثوانى بس اخوك جننا خلاص.
مالك:ههههههه واد فقر سيبكم منه سيبوه براحته.
ام حمزه:انا بقول لاابوك كده بس ابوك غاوى عكننه كل شويه.
مالك:انا قابلته طالع اوضته مكلمنيش .
ام حمزه:حقه ياحبيبى خايف تساله كنت فين كل ما يدخل البيت كل اللى يقا**ه كنت فين كان هو بس اللى بيخرج هو كمان زهق.
مالك:ياماما علشان احنا عارفين هو بيروح فين خروج عن خروج يفرق.
ام حمزه:طيب يلا الحق مرات عمك سبتها فى المطبخ وحدها عيب.
مالك:اوك.
.........................
عند عز الدين فى اوضته.
محمد:انا والله تعبت من الواد ده لازم اشوفله حل .
عزالدين:لازم يتجوز يمكن لما يتجوز يتلم.
محمد: ياريت والله نفسى.
عزالدين:اهى ياسمين بنت عمته من زمان بتحبه احسن من الغريبه مننا وفينا.
محمد:ياريت بس انا كلمته فى الموضوع ده مليون مره رافض نهائي بيقول زى اخته.
عزالدين :والله خساره فيه متعلمه على الاقل احسن منه .
محمد:ايوه والله هو فاكر أن شهادته خدها بتعبه مش مقتنع انها بالفلوس.
عزالدين:اشوف موضوع ناديه وبناتها بعدين افضاله.
محمد:يامسهل انشالله خير.
...........................
مالك يدخل عند حمزه اللى نايم عل. السرير وماسك موبايله وبيلعب فيه مالك قوم اتعشاء
حمزه:يابنى مش فيه ام باب مبتخبطش ليه.
مالك بتريقه :هى الحلوه قالعه.
حمزه:ايوه ياخفيف انزل اتعشى انته انا مليش نفس.
مالك:يقرب جمبه ويقعد على السرير ورينى بتكلم مين.
حمزه:يدارى الفون ملكش فيه.
مالك:طب اقرا كلمتين بس.
حمزه:وربنا انا لومرجعتش البيت ده تانى ابقى بحقى .
مالك:للدرجادى مزهقين حضرتك طيب قوم لاحسن امك تاجى تكمل.
حمزه:وقف لاوعلى ايه اطلع قدامى قال كمان طلعت لناعمه وتلات بنات وابوك وعمك رايحين يجبوهم بكره يالهوى انا كنت ناقص.
مالك:هههههههه طب انا فرحان والله مفيش احلى من لمه العيله.
حمزه:افرح انته بس ياريت تفكك منى انته وابوك.
الكل:مجتمع على السفره مستنينهم.
مالك:امال جدى منزلتهوش ليه يتعشاء معانا.
ام احمد مرات عمه تتكلم:جدك اتعشى ونام ياحبيبى .انا طلعتله اكل فوق.
مالك:ربنا يخليكى يامرات عمى.
احمد:بقلك ايه يابابا ممكن اسافر معاكم الصبح.
كامل:مفيش مشكله بس ليه.
احمد:عايز اغير جو بس مش اكتر .
ياسين:لاياحبيبى انته عايز تهرب من اجتماع بكره فى الشركه.
احمد:حبيبى يابن عمتى يافهمنى.
ام حمزه:هو ياابوحمزه بنات اختك دلوقتى قد ايه بقيو واتجوزو ولالا.
محمد: والله اللى عرفته من ابويا أن بنتها الكبيره ندى بتدرس فى طب والاصغر مريم بتدرس فى كليه العلوم وسما فى اخر سنه ثانويه.
ام احمد:لما كانوا صغيرين كانوا جمال جداا زى امهم تلقيهم بقم امرات دلوقتى.
سلوى:نفسى اشوفها هموت واحضن اختى وبناتها ربنا يسامحهم حماه وبابه بقى.
ياسمين بضحك:لوكان جدو قاعد معانا مكنتيش قلتى البوقين دول ياست الحبايب.
سلوى تضحك اكيد.
سها :بس ليه ياعمتو طول العشر سنين مبتسمحوش حد يجيب سيرتهم احنا كنا نسيناهم .
سلوى:دى كانت أوامر جدك وانتى عارفه جدك.
سها:ايوه عارفه.
حمزه:يوقف اناشبعت الحمدلله بعد ازنكم.
الكل:اتفضل.
حمزه:يقرب لمالك ويهمس فى ودنه