الجزء الرابع

4937 Words
بابا:اهو الي حصل بقي ، المهم هتاخديه وتعتني بيه وانا هجيلك كل يوم اد*كي فلوس وهد*كي كل احتياجاته وهاجي اربيه معاكي ، وافقت عمتو وقالت برغم اني مش بحب مراتك دي بس انت وابنك مالكش علاقة بل موضوع وانا كدا كدا قاعدة لواحدي وعايزة حد يسليني بابا:شكرا جدا بجد ممتن ليكي حقيقي ونعمة الاخت كبيرة بجد عمتو:علي اي يا حبيبي انت هتفضل بردك اخويا صغير الي ربيته اول مااروح بابا البيت حاول يعمل من بنها ويسال عليا وهي قاعدة بكل برود علي كرسي بتطبرد ضوافرها وتقوله وديته الملجئ خلاص مش ابننا اعتبره ماات ، بابا فضل يزعق كتييير وسالها عن انهي الملجئ وبعد كدا نزل علي اساس انه راح يشوفني في الملجئ وكدا وبعد كدا طلع حزين وقال مش لقيته منك لله يا شيخة روحي منك لله لولا الطفل صغير الي جوا ده كان زماني طلقتك سابها بابا ونزل وراح لمديرة الملجئ وقالها لو جاتلك مامت الولد قوللها ان فيه عيله غنية جدا اتبنته وسافرت بيه برا مصر وافقت مديرة الملجئ بمقابل انه هيتبرع سنويا بمبلغ للملجئ ومر الوقت وبابا كان بيقول لماما علي نظام جديد الي هيحصل في حيااته واتطر يكدب عشاني، انه هيبات يوم عندها ويوم في شغل هما قرروا كدا في قسم شرطة بس كان يوم ده بيباته عند عمتو ومعايا عشان ميسبنيش لعمتو تربيني لوحدها بردك ،بقي يبات عند ماما يوم وعند ماما زينه يوم ، مر الوقت لغايت لما بقي عندي 7 سنين بس بابا ابتدا يقدملي في مدرسة الخاصة في الاول كنت بعيط لما بروح مدرسة بسبب تنمر الي كنت بشوفه بس مع مرور الوقت ابتديت اتأقلم علي مدرسة ، وقبل مااخش كان لازم احط خوذة علي وشي عشان ماحدش يشوفني ويتنمروا عليا غير ان كانوا هناك مش مجرد بس بيعلموني اكتب وأقرأ واتعلم لا كانوا بيهتموا بمواهبنا الي بتيبقي فينا لأن ربنا عاادل وكل واحد فينا ليه 24 قيراط ياخدهم بقي جمال ، ماال، اخلاق ، حنية اب وام ، في مواهب فاانا ربنا ادااني اجمل موهبة وهي موهبة رسم ، وبابا اكتشف ده لما كان عندي 9 سنين لقاني قاعد ماسك ورقة وقلم وعمال ابصله وبعد كدا ابص للورقة و افضل ارسم كان في الاول افتكر اني بشخبط بس عدي جمبي بصدفة لقااني اني رسمته شاف رسمتي وقال انا بجد انا فخور بيك انك ابني وخد ورقة رسم وراح للمدرسة وحكالهم الي حصل ابتدوا ينموا موهبتي اكتر واكتر ويوفرولي كل شئ عن رسم وجه يوم عيد ميلادي الي هتم فيه تسع سنين لقيت بابا عملي احلي عيد ميلاد وكنت متشوق لهدية عيد ميلادي زي كل سنة بس مرادي الهدية كانت مختلفة تماما لقيت بابا بيقولي غمض عينيك يا حبيبي وامشي معايا ، مشيت معاه فعلا وفجاءة قالي افتح عينك يا حبيبي فتحت كانت اجمل حاجة شافتها عيني جميع الحجات الي تخص رسم موجودة الوان مايا، الوان خشب وتباشير وفلوماستر وكل حاجة تخص رسم كانت اجمل هدية حضنته وقولته شكرا يااجمل اب في دنيا وابتديت امارس موهبتي وفجاءة سالت بابا سؤال وقولتله انت ليه سمتني أمن رد بابا قالي لما تكبر هتعرف ، ممكن اكون ما فهمتش هو قصده اي وقتها وقولت لما اكبر اكيد هفهم وسبتها لما كبرت ،نسيت احكلكوا عن ماما زينه الي هي عمتي ،عمتو عوضتني عن حنان الام عمري ما حسيت انها عمتي ابدا غير اني مكنتش اعرف انها عمتي غير لما بقي عندي عشر سنين لما كنت رايح اوري لبابا رسمتي جديدة لقيته كان بيتكلم هو و ماما زينه وبيقولوا ماما زينة: مالك ياابني فيه اي مراتك عملتلك حاجة بابا: لا مش مراتي ده نور اخو أمن مستغرب ازاي الاثنين تؤام وااحد ليه موهبة رسم وعايش بعيد عن امه وجميل جدا وزي ملاك كدا ، وتااني شيطان كدا كل يوم يجيبه استدعاء ولي امر من مدرسة بس انه مش بيعمل الهيمورك ده انا مدخلة مدرسة تجريبي ب 10تلاف جنيه في سنة ماما زينه: ومراتك فين بابا:مشغولة في زفت شغلها وكل شوية تسافر وكل ما أقولها ابنك عمال يسقط وبيقضي الاجازة صيفية في مدرسة وهي تقولي انا عارفة ابني بيعمل اي كويس ، كتها نيلة عليها وعلي ابنها ماما زينة: طب وانت ساكت عليها ليه ما تسيبك منها وطلقها خليها بقي تكمل خروجتها وسافرها وتشوف دنيتها بابا:انا مش عايز أطلقها بسبب نور مش عايز يعيش من غير اب لولا نور كان زماني طلقتها من زمان من ساعت مارمت أمن في الملجئ ماما زينه: ما تفكرنيش عشان كل ما افتكر بيبقي نفسي اروح اكلها بسناني ،وهما بيكملوا كلامهم روحت خبطت ودخلت ، راح بابا قالي تعالا يا أمن وريني رسمتك جديدة، ورتهاله وقالي جميلة روح كمل بس انا كنت سرحان في كلام بابا وماما زينه ، قالي مالك سرحان في اي قولته ممكن اسالك سؤال، قالي قول ، قولته هي ماما زينة مش ماما الحقيقة ولا تكون مراتك، بص بابا لماما زينه ومكنش عارف يرد يقول اي ، قالي انت كنت واقف علي باب من أمتي؟! ، حكتله علي الحصل وبعد ما خلصت اتأسفت اني وقفت علي الباب وسمعت كلامهم ، راح بابا خدني قي حضنه وكذالك ماما زينه وقالوا بص يابني انت كبرت دلوقتي ولازم تعرف الحقيقة بس متخلهاش تأثر فيك قولته ماشي وراح حكالي علي الي حصل من يوم ما تولد بقيت اعيط واقول طب هي ليه ما حبتنيش بابا: لا هي مش كرهتك يابني هي خافت علي منظرها ، هي كان علي عينها يابني ، روحت مسحت دموعي و قولته خلاص يا بابا انا ما عرفهاش اصلا انا ما عنديش غير ماما واحدة وهي ماما زينة وانت يا بابا يا حبيبي♥️وتمرت الايااام و وموهبتي تطورت جدااا ، مديرة مدرستي قررت انها تتدخلني مسابقة علي الوطن العربي كله مصر الاول والي هي**ب فيها هينتقل لمسابقة عبر العالم كله دخلت المسابقة الي كانت بين وطن العربي و**بت فيها فعلا ، وبعد كدا ترحلت علي العالم انا الي كنت بمثل مصر بحالها ، لما روحت كنت خايف بس بابا وماما زينه كانوا بيطمنوني جداا ، كانت مسابقى الي علي العالم في رسم كاانوا الي موجودين فيها ذو الاحتياجات الخاصة ، زي ،بس من بلاد مختلفة ، الي من أميركا و الي من بريطانيا ، والي من فرنسا ، والي من صين و نااس كتيرة اووي كنت خاايف ازااي انا ممكن ا**ب علي منتهي العالم كدا ، بس كنت واثق في ربنا اني هنجح ،وكانت لجنة تحكيم من عبر العالم بردك الي من مصر والي فرنسا والي من صين ......الخ وبعد كدا قدمت رسوماتي وطلبوا مني اعبر عن مصر رسمت صورة ولا في الخيال رسمت نص شخص ومتلون بعلم مصر ووراه شمس والاهرامات وتحتيه نهر نيل وحااجة في منتهي خيال بقوا منبهرين جدااا بجمال لوحة وكان فيه واحدة من لجنة تحكيم بصلتها حسيت حاجة بتجذبني ناحيتها بقيت مستغرب مين دي ، كنت منتظر نتيجة بفارغ الصبر ، وفجاءة واحدة من لجنة تحكيم وقفت وكانت بتقول اسم الفايز اتكلمت وقالت الي **ب أمن عبد الرحمن عبد **د بقيت طاير من فرحة وطلعت عشان استلم الجائزة لقيت واحدة من لجنة تحكيم المصرية وقفت اتصنمت بقيت مستغرب في اي؟! ادتني الجائزة وطلبت من اهلي انهم يتفضلوا معانا علي مسرح وراح بابا وماما زينه طلعوا علي مسرح ولما شافوا لجنة تحكيم مصرية اتصنموا هما كمان بقيت مستغرب هو فيه اي بقيت اقول بابا ، ماما زينه هو فيه اي لقيت واحدة من لجنة تحكيم المصرية جت وحضنيتي بقيت مستغرب ايدا؟!هو فيه اي؟! ، راحت ماما زينه قالتها اوعي مالكيش دعوة ب إبني ،قالتها إبنك منين انت من امتي وانت بتخلفي اصلا لا وخلفتي بعد ما جوزك مات كمان يا مشاء الله بابا:ينفع تبطلوا خنااق وعلي مسرح شوفتي كنتي عايزة مننا اي ولما نروح نيبقي نشوف الحوار ده ، اتعلمت لجنة تحكيم المصرية مصرية عادي وكرمت ماما زينه وبابا علي وقفهم جمبي وهي بتتديهم شهادة كاانت بتبصلهم بغيظ ، خلصت التكريم وروحنا ولسة هنام لقيت باب بيخبط بفتح استغربت واتكلمت وقولت مش انت الي كنتي بتكرميني علي مسرح وكنتي من لجنة تحكيم ، قالته ااه يا حبيبي بس الاهم من ده اني مامتك تعالا في حضن ماما يا حبيبي وحضنتي وفضلت تعيط انا بقيت منصدم ، جت ماما زينه قالتها اوعي مش ابنك ، خش يا أمن جوا في اوضتك ، قولته حاضر يا ماما ، دخلت في اوضتي وكان لازم اسمع الي يقوله ماما زينه:انت عايزة اي انت مش رمتيه من قيمة 11 سنة في الملجئ وكنت فكراه عاار عليكي جاية دلوقتي وتقولي إبنك؟! انت ام اي انت ، ام اي الي تربني ابنها في شارع عشان مظارها غير اتحرم من الامومه خاالص انت كان معاكي نعمة كبيرة اووي وفرطي فيها اهو الي كنتي شيفاه عار عليكي بنسبالك اهو هو الي من شوية كان بيحدد مصر قدام العالم واهو هو دلوقتي الي مشرفني ومشرف ابوه ، وهما بيتكلموا كان بابا جه ولقاهم بابا: انت اي الي جابك هنا ماما: انت ازااي تخبي عليا حاجة زي دي ازاي تروح تااخد ابني وتديه لاختك تربيه بابا:مش انت الي رمتيه لا اله الله هو انت ترميه ومش عايزة حد يتبناه يعني ولا بترحمي ولا عايزة رحمة ربنا تنزل انت اي يا شيخة ما بتزهقيش ماما: انا عايزة ابني دلوقتي يا عبد الرحمن ماما زينه: انت مالكيش ابن هنا اعتبريه انك رمتيه زي ما رمتيه في المجلئ كدا وحد اتبناه بابا: أمن مايعرفكيش ومش عايزة يعرفك أمن بيحب مامته زينه وباباه بس انت مش امه ماما: ليه هي الي خلفته هي الي شلته في بطنها تسع تشهر و كاانت بتااخد حقن عشان تثبت الحمل ولا كانت بتاخد الأدوية ولا ولا ولا بابا: لا حول ولا قوه الا بالله يا بنت الحلال هي جت خدته منك مثلا وقالتك مش هتاخديه وانا الي هخده ، مش انت الي روحتي رمتيه في المجلئ ماما زينه: اولا الام هي الي بتربي مش الي بتخلف بس ، الام الي بتضحي بحيااتها عشان ابنها مش بتروح ترميه عشان ما ظهارها قدام ناس ، الي بتسهر ليالي لما يكون تعبان، معني كلمة أم حجات كتيرة اووي مش مجرد تحمل فيه و تشيله في بطنها وبس ، انت تعرفي انا تعبت معاه قد اي انا وابوه وانت كنت قاعدة حتي مختيش بالك من اخوه نور يمكن ربنا عمل كدا عشان خاطر كان عارف انه لو كان معاكي مكنش زمانه في المكان الي موجود فيه ده دلوقتي ، ماما:اااه يعني كلكوا دلوقتي متفقين عليا طب انا عايزة ابني ودلوقتي حالا ، أمن ، أمن تعالا هنا يا حبيب ماما انا كنت سامع كل ده ومكنش قادر خرجت وقولتها اخرجي برا مش عايزك انا ما عرفكيش و زقتها و خرجتها برا وقفلت الباب ، بقت تخبط جاامد وتقول: أمن افتح انا عارفة اني غلطت من زمان ، واديني بتحاسب عليها دلوقتي اهي بس سامحني ياابني وتعالا ارجع لحضني تااني ، وقعدت تعيط علي سلم وانا اتظاهرت بل قوة وقولت خلاص كل حاجة أتحلت أهي أنا داخل انام ، بس ما نمتش فضلت افكر طول وقت لغايت لما تعبت من تفكير ونمت صحيت تاني يوم بابا كان بيخبط عليا وبيقولي قوم البس عشان فيه مفجاءة عملهالك قومت لبست وجريت علي صالة بس لما جريت لقيت ماما في صالة ومعاها ولد كدا ده الي كانوا بيقولوا عليه اخويا نور ، بابا خد نور وخدني ودخل بينا اوضتي وقال مالكش دعوة بل بيحصل يا أمن بس أهم حااجة في دنيا اخوك نور ، اخوك نور ده تؤامك اتولد بس هو كبير اتولد قبليلك بخمس دقايق ، لقيته بيبتسم ابتسملته انا كمان وحضنته وبقيت بنلعب انا وهو بلعب هو كان حنين جدا زي بابا وماما زينه كانت بتحبنا احنا الاثنين جدا بردك ويوم ورا يوم نور اتعود علي هنا وبقي يجي يلعب معايا كتير ويبات معايا كمان ، وجه يوم بابا دخل عليا وقال يا أمن مامتك اتعذبت كتير روحلها ياابني وسلم عليها واحضنها وسامحها واعرف دايما ان مسامح كريم وربك غفور رحيم ، قولته حاضر يا بابا وبفتح الباب لقيت ماما زينه وماما تانية الي هي مامت نور كانوا واقفين ، اتكلمت ماما نور وقالت: تعالا يا أمن احضن مامتك هي في الاول وفي الاخر مامتك بردك جريت علي ماما زينها وحضنتها جدااا وقولتها هتفضلي بردك انت امي والاقرب لقلبي عن اي حد وماما تانية حضنتها بردك وقولتها خلاص يا ماما انا مسامحك حضنتي وقالت حقك عليا انا اسفة بجد غلطت غلطة كبيرة اووي ، وقالتي يلا لم حجاتك ويلا عشان تروح بيتك مع اخوك ومامتك الحقيقة وابوك ، وقفت وقولتها انا مش هقدر اسيب ماما زينه هي كل حاجة بنسباالي ومتعود علي اوضتي وعلي ماما وبابا هنا مش هقدر اروح هناك بس هيبقي ازورك كل شوية ، دمعت ماما وقالت براحتك اهم حاجة راحتك ، ومرة ورا مرة بقيت ازورها فعلا بس حصل حاجة مكنتش متوقعها ابدا ان ماما تتعب من كتر ضغط و يجلها جلطة في القلب كنت هتجنن عليها ودكتور قال لازم تيبقوا قريبين منها جدا الفترة دي واهم حااجة أعملولها الي هي عيزاه عشان ضغط الي عندها ده افتكر هي عايزة اي بس انا مش هقدر اسيب ماما زينه ، ماما زينه خدتني ولمت حجاتي وقالتلي روح يا بني امك اولا بيك هي تعبانة دلوقتي روح اقعد معاها ، قولتها مش هقدر اسيبك قالتي لو بتحبيني بجد روح اقعد معاها ، وبعد زن من ماما عليا روحت فعلا بس مكنتش قادر اقعد من غيرها وماما زينه كانت دايما قاعدة في اوضتي وحزينه كنت كل ما اروحلها انا وبابا اللاقيها ما بتخرجش من اوضتي وفي يوم كنت عندها وقاعد بلعب انا وهي لقيت نور بيتصل ب بابا ويقوله احلق ماما وقعت من طولها ومش راضية تصحي جرينا كلنا عليها بس للاسف شديد ماات بقيت مش مصدق بقيت قاعد بعيط ونور كان منهاار جدا ماما ماتت بدري ماتت وانا مالحقتش اتهني بيها مرت الأيام وكنا كلنا عندنا حزن شديد جدا بس ماما زينه كانت بتحاول تخرجني انا ونور من مود وكانت بتخرجنا وتلعبنا وفي يوم روحنا لماما تربة و زورناها وقولنلها احنا كويسين يا ماما ومسامحك من زمان اووي وبنحبك اووي يا ماما انا و نور وقرئنا الفاتحة عليها وروحنا وبابا باع بيتنا القديم واشتري شقة اكبر فيها اوضة لماما زينه واوضه ليه واوضة ليا واوضة لنور وعيشنا حياة سعيدة جدا احنا الاربعة وجه في يوم بابا نادي عليا انا ونور وقال: مش انت يا أمن كان نفسك تعرف ليه سميتك أمن وانت يانور كان نفسك بردك تعرف ليه سميتك نور قولناله: ااه قال: انا هقولكوا انهاردة سميتك أمن عشان تأمن بنفسك و انك مختلف عنهم ااه واحسن منهم كمان وعشان ناس تأمن بيك وبل زيك و اهم حااجة انك تأمن بنفسك واخوك مأمن بيك بردك ، اما انت يا نور فسميتك نور عشان نورتلي حيااتي انت و اخوك غير انك نورت حيات اخوك من ساعت لما شافك ، انتو الاثنين سند لبعض أفضلوا دايما مع بعض يا عالم الايام مخبية اي بكرا وراح حضنا احنا الاثنين وبكدا خلصت حكايتي. لازم تعرفوا ان الأشخاص الي متش*ه مش زمبها حااجة انها اتولدت كدا دي خلقت ربنا وتذكروا ان ربنا قال في الاية كريمة {وخلقنا الانسان في احسن تقويم} هتيجي انتو بقي وتتنمروا عليهم غير انهم بيبقوا انضف اشخاص في عالم واطيب حد وبجد فيهم مواهب جميلة عن ناس طبيعية ربك ما بيخلقش حاجة وحشة ابدا بس ممكن حضرتكم تحولهوهم لوحوش بسبب تنمركوا بلاش تتنمروا علي حد سيبوا كل واحد في حاله وخليك في حالك وممكن شخص الي تتنمروا عليه ده يبقي احسن منك ومن اي حد فبلاش تنمر. القصة الخامسة *حياة امل* كنت قاعدة في لجنة تحكيم و بنادي اسماء نااس الي **بت في مسابقة ذو الاحتياجات الخاصة وفجاءة وقع تحت ايدي اسم لفت نظري جداا جداا و خلاني أتصنم علي الاسم ده "أمل محمد أحمد" الاسم ده مش غريب عليا وفجاءة ايدا؟! دي بنتي ورجعت بيا ذاكرة ل 10سنين ورا ، يوم ولادتي لما ولدت تؤام بنت وولد بنت اسمها أمل وولد اسمه أسر ، في يوم ده بدل ما يكون يوم فرح لكل أم قلب حزن عليا ، ابني كان كويس اما البنت قالولي انها من متلازمة داون ، ايه متلازمة داون لالالالا اكيد دي مش بنتي ، بنتي اكيد سليمة زي أخوها ، قالولي لا دي بنتك والله يا مدام ، مكنتش طايقاها ، بس جوزي كان بيحبها جدا وكان بيفضل يلعب معاها وهو دايما كان بيشلها اما انا كنت بشيل ولد دايما كنت بحبه جدا ، وابتدا جوزي اجازته الي كان وخدها تخلص ونزل شغل ، اول ما نزل شغل ابتديت انا اخلي بالها منها ، بس مكنتش قادرة استحملها كنت خاايفة علي اني مقدرش عليها وبل اخص انهم بيبقوا عصبين جدا خوفت تاثر علي الولد الي حيلتي وفجاءة جوزي كان مسافر استنيته يساافر واول ما سافر روحت خت البنت ووديتها الملجئ قعدت اول اسبوع من غيرها ضميري كان ماانبني اووي لدرجة اني كنت بحلم بيها بتقولي مش مسمحاكي يا ماما اصحي مفزوعة استنيت صبح وقومت لبست وروحت اشوفها قالولي أن في عيلة غنية اووي بس العيلة مش عندنا الوريث الي يورث ده كله فخدوها هي ، اتكلمت وقولت طب ما عرفش اتواصل معاهم طب اخدها منهم قالتلي لا هما سافروا دلوقتي اميركا ، خرجت من الملجئ بعيط واقول ياارب سمحني ساعت شيطان والله ، جوزي محمد رن عليا وكنت خايفة ارد جداا ، لما يسالني علي بنت اقوله اي ولو كدبت ، لما يرجع من سفر اكدب ازاي ، فضل يرن وانا ماردش ارد ، ماانا بردك مش هفضل طول وقت مش برد عليه ، كل مرة يتصل ، احاول ماردش لغايت لما جه يوم ورديت قالي في اي كنت هتجنن عليكوا حصل حااجة ، حاولت اتظاهر بل قوة واقول لا مافيش حاجة كل حااجة كويسة ، قالي طب أمل عاملة اي ، قولته كويسة انا انا انا هقفل عشان اشوفهم ، قفلت وكنت هموت من الخوف ، انا الي ضيعت بنتي من ايدي انا الي ضيعتها ، الله واعلم الناس الي خدوها دول كويسين ولا لا هيعملوها بحنيه ولا لا وهما عارفين انها من متلازمة داون ولا لا ، ياعيني عليكي ياابنتي يااعيني ، وجه يوم الي محمد رااجع فيه من سفر كان نفسي في وقت ده ربنا ياخدني او الارض تنشق وتبلعني المهم اني ما قبلهوش مااليش و وش اقا**ه اصلا ، وجه يوم الي رجع فيه البيت كنا في فصل شتاء في عز توبه وتلج وكنت عمالا اعرق لما شافني قالي في اي يا حبيبتي ماالك بتعرقي كدا ليه واحنا في عز تلج ده ده احنا في توبه ، رديت وقولت انا انا انا مالي ماانا كويسة اهو ، قالي فين عياالي عايزة اشوفهم ، راح الاوضة مالقاش غير أسر ، قالي فين أمل مكنتش عارفة انطق بكلمة واحدة ، زعق فيا وقالي فين البنت حصلها اي والله لو ما قولتي فين البت لاكون مطلقك ورميكي في شاارع ، قولته بعياط وبنهار بنتنا مااتت مااتت خلاص اعتبرها ماتت ، مسكني من ايدي جاامد وقالي يعني اي اعتبرها مااتت ، انطقي ، قولته وديتها الملجئ مكنتش قاادرة استحمل انها من متلازمة داون مش عايزاها ، راح ض*بني قلم وقالي برا بيت بيتي انت طالق قوليلي انهي ملجئ قولته مش هتلقيها خلاص ماانا كماان ام وبحس روحت قبلك عشان ارجعها بس مديرة الملجئ قالتي ان فيه عيلة غنية خدها وسافروا حااولت اخد رقمها او اي حااجة اعرف اوصل للعيلة دي ارجع اخد بنتي ماا عرفتش ماا عرفتش والله معرفتش ، قالي انت كمان ليكي عين وتقولي انك ام وبتحسي ، ام؟! هو فيه ام ترمي بنتها في شاارع ياا شيخة اعملي حسااب انك تعبتي فيهم عشان تجبيهم ، قولته مااحنا معانا اسر اهو هيغنيها عنها وعن مصاريفها كتيير وهو علي الاقل كويس ، قالي هااتي الواد ده زي ما حرمتيني من بنتي هحرمك من ابنك انت كماان ، قولته هتعمل اي ، قالي برا بيتي وورقة طلاقك هتوصلك بكرا عند بيت اهلك ومش هتشوفي الولد تااني وانا من حقي الحضانة الطفل لغايت لما يتم سن قانوني ، قولتها عندك المحااكم اهي لفي وانا من غير محاامي هروح واقولهم كلمة وااحدة رمت بنتا في الملجئ ومش لقينها وماضمنش عليها علي الطفل ده كماان وبكدا انا الي هااخد طفل اطريت اسكت لحسن اتسجن فعلا ، روحت لبيت اهلي ، قالولي في اي مالك جااية كدا ليه وحزينه ليه وفين عياالك ، حكتلهم وانا بعيط علي الي حصل ، فضلوا يقولولي انت تستاهلي الي عمله فيكي في حد يرمي بنته في شاارع انت اي يا شيخة ماعندكيش طدم ولا قلب ولا رحمة روحي يابنتي منك لله بقيت م**وفة من نااس انك بنتي ، روحي قلبي غضباان عليكي ليوم دين امشي من وشي وفضلت امي تعيط و ابويا يهديها و يقولها اهدي لعله خير اكيد ربنا عمل كدا عشان البنت تعيش مع نااس احسن منها ، وتمر الايام وسنين وابني بيكبر بعيد عني ، كنت بروح اقف قدام بيت ابوه واشوفه من بعيد كدا وهو نازل مع ابوه بيبقي نفسي اخده في حضني بس انا غلطت غلطة ولازم استحمل عقابها وعشان انسي القسوة الي في مصر والمشاكل الي حصلت فيها اضطريت اسافر برا مصر ، و روحت أميركا وهناك اتعرض عليا شغل في لجنة تحكيم فنون ، وهنا قبلت بنتي الي قدمت اغنية بل انجليزي وكاان صوتها في منتهي روعة ، وفوقت علي بقيت لجنة تحكيم وبيقولولي سلميلها جائزة واطلبي من اهلها يطلعوا علي مسرح طلعوا اهلها وشكرتهم ونزلوا ، جريت وراهم وقولتهم لو سمحت يا استاذ ، استاذ احمد ، ردو عليا وقالولي:نعم يا مدام انا:قولتهم هي دي بنتكم هما: اكيد يعني انا:لا مقصدش كدا ، الي اقصده انتو الي خلفتوها ولا تبنتوها من الملجئ الي في مصر في قاهرة ، بصوا لبعض باستغراب وقالولي معلش يعني في الي هقوله ده انت مالك انا: محتاجة اعرف حقيقي انتوا هتنقذوني لو قلتوا ليا الحقيقة بجد رد الام وقالت: خد امل يا محمد وروحوا وانا هقعد معاها واتكلم معاها ، محمد:اسيبك معاها يا سهيلة لواحدك ازاي ايش عرفنا مين دي اصلا بقيت اقول لالالا مااتخدهااش دي بنتي انا عيزاها مش عايزة حاجة غير بنتي ، ردت عليا ست قالتي تعالي لو سمحتي معايا ، كل كلام الي قولتيه صح وكل حااجة وانا الي قولت لمديرة الملجئ ان لو حد جه سال عليها قولي انك مش هتعرفي تتواصلي معانا وان احنا سافرنا وبعد ماروحتيلها علي طول مديرة الملجئ اتصلت بيا وقالتي انك جيتي وانها قالتك زي ما قولتها وان بعد*كي بكام يوم جه الاب بس قدر الاب يدفع لمديرة الملجئ اكتر مني واداها رقم جوزي محمد كاان لحسن الحظ ان اسم جوز حضرتك زي اسم جوزي فمغيرنااش الاسم طبعا عشان ده كاان الحلال لينا ، المهم ابو البنت عرف يتواصل معانا بس احنا قولناله ان احنا مش هنرجع مصر دلوقتي ، قالي بنتي هتيبقي في رقبتكوا عقبال مااجي اخدها من امريكا وكان كل يوم يتصل بجوزي يطمن عليها وانا كنت قلقانة صراحة ليجي يااخدها فعلا وبل اخص انه طلع غني روحنا قولناله ان احنا هنسافر تركيا وغيرنا رقم ومن ساعتها وهو مش عارف يوصلنا تااني وابتدينا ننسي ابوها الحقيقي ده ،لغايت لما جه يوم واكتشفنا ان امل بتغني انجليزي حلو جداا فابتدينا ندربها وكذالك وجوزي كاان بيشجعها ، احنا كدبنا علي جوزك اه بس نعمل اي ربنا ما اردش ان احنا نخلف واحنا اتعلقنا بل بنت دي اووي وهي بتحبنا اووي هي دلوقتي عندها 10سنين بس عقلها عقل واحدة عندها 7 سنين لسة ، وبعدين لما انت عايزة بنتك كدا لييه رمتيها من زمان في حد يرمي ضناه ، غيرك بيتنشئ علي ضفره ياا مدام ، رديت وقولت اناا غلطت غلطة عمري اني رمتها في الملجئ انا مكنتش اعرف انه هيحصل فيا كدا اولا ضميري انبي جدا وكنت بحلم بكاوبيس ثانيا اطلقت من جوزي وارتميت في شاارع واتحرمت من اني اشوف اخوها تؤام مدام سهيلة:هي ليها اخ تؤام؟! انا:ااه بس اخوها زي الفل ما فهوش حااجة مدام سهيلة:ااه ربنا يخلي ،قولتها ياارب نفسي اشوفه او يعرفني بس هو عمري ما شافني غير ان اهلي لغايت الان غضباانين عليا وماحدش فيهم راضي يكلمني حتي صحاابي ساابوني وقالولي انت رميتي بنتك ايش ضمنا هتعملي معانا اي ، بقيت وحيدة جداا في مصر روحت لجوزي وهو ابني في مدرسة وقولته انا عايزة ابني قاالي انت ليكي عين تتكلمي وتيجي هنااا كمااان امشي قبل ما بني يجي ويشوفك وانا قايله اصلا انك ميته ، قولته وهو دي رجولة بردك تموت امه وهي لسة عايشة قالي اخرجي برا من بيتي كل مااشوفك افتكر انت عملتي اي في بنتي ،في وقت ده لقيت ابني خلص مدرسة وطالع علي سلم كنت هجري عليه واحضنه ماانا نفسي احضنه اووي قاالي تااخدي كام وماتجيش هنا تاني صراحة فكرة عجبتي اصلي عارفة اني مش هعرف اخد ابني من جوزي ، جوزي بكلمة وااحده منه ممكن اتحبس بسبب الي عملته في بنتي زمان ، لسة كنت هقول لقيته قالي خشي بسرعة في اي اوضة استخبي فيها دلوقتي ، كنت متصنمة وابني كاان بيخبط وانا كنت عايزة اروح افتحله الباب لقيته مسكني من دراعي جاامد وزقني في الاوضة وقالي لو سمعت حسك عقبال ما ادخله اوضته مش هيحصلك طيب ، وراح قفل عليا باب الاوضة بل مفتااح لغايت لما دخل ابني ، روحت قولت هخبط علي باب جاامد لغايت لما ابني يسمع وقوله اني امه وهو ابني وان ابوه كدب عليه و الي يحصل يحصل بقي وفجاءة لسة هخبط شوفت ابني من إزاز الاوضة كان زي القمر فضلت سرحانة في جماله لغايت لما ابوه دخله الاوضة وجه فتحلي وقالي انزلي قدامي هنكمل كلامنا في حتة تاانية مع اني مش طابق ابص في وشك اصلا ، وراح مخرجني وقال ل أسر ابني انا نازل شوية يا حبيبي وجاي ما تخرجش غير لما اجي الاول يا حبيبي ، قاله ماشي ، وخدني وقعدنا في كافية وقالي طلباتك اي بمقابل ما شوفش وشك عندي تااني ولا تقربي مني ولا من ابني ، قولته ربنا هيحسبك لانك حرمت ام من ابنها ،اتقوا يوما ترجعون فيه الي الله ، قالي وانت مش راجعة معايا ولا حاجة ولا انت مش هتتحسبي انت كماان علي انك رميتي بنتك في شارع ، قولته انا غلطت ومعترفة بده يااخي ساامح ربنا غفور رحيم وبيسامح انت مش هتسامح ، قالي ااه ربنا بس الي بيساامح اما انا انسان مش بساامح ، قولته طب اتصف بصفة من صفات نبي العفو عند مقدرة يعني انت تقدر تعملي كل حااجة بس اعفوا عني وخلينا نرجع تااني لبعض نربي ابننا سوا ، قاالي انجزي تااخدي كام وتمشي قولته مليون جنيه ، كنت قصداها رقم عاالي عشان ما يقدرش عليه ويرجعلي ابني ، لقيته رد عليا رد صدمني وقالي تمام ادي شيك اهو بمليون جنيه روحي اصرفيه من اي بنك تحبيه ، بقيت مش عاارفة اعمل اي اخده ولا اي ولو خته هيتقال عليا بعت ابني الي فاضل هو راخر ، قولته مش عيزاه انا عايزة ابني ارجوك اديني ابني طب اشوفه ولو مرة بس احضنه مرة قالي شيك عندك اهو علي تربيزة اي حد مكانك وزك كدا ياخد الشيك ويمشي ، مسكت شيك قطعته وقولتله اهو مش هبيع ابني بمليون جنيه ابني أغلي من كدا قالي تمام شيك اهو ب 2 مليون جنيه لو اتقطع تااني مش هتطولي ولا ابنك ولا شيك خدي الفلوس من هنا وامشي وراح مشي، كنت هقطعه بس فكرت و قولت ليه ما خدهوش واسافر برا مصر اروح اميركا اشوف شغل هناك واتعرف علي ناس جديدة و اعيش حيااة جديدة تماما ، و سافرت اميركا من قيمة خمس سنين وحاليا عندي بيت وعندي صحاب بس متوقعتش في يوم اني هشوف بنتي هنا وبل اخص زي القمر زي اخوها ارجوكي ادهاالي انت فيكي تااخدي بنوتاات كتيرة هناا من اميركا بس اديني بنتي ابوس ايد*ك اديني بنتي انت اكيد عارفة شعور الام وانا غلطت انا عارفة بس اتعاقب طول عمري علي غلطة دي بنتي لو رجعت هرجع لجوزي واهلي تااني وابني بالله عليكي اديني بنتي ، اتكلمت مدام سهيلة بعياط وقالتها خديها بس هي دلوقتي ما تعرفكيش ومش هتتفهم الامر اديني فرصة افهمها قولته خديني معاكي طب عشان ممكن تعملي معايا زي ما عملتي مع جوزي روحت معاها فعلا وعرفت بيتها وهي حكت لجوزها وانا كان كل همي اني ا**ب البنت في صفي وقعدت حواالي سنة بحالها ا**بها لغايت لما تعلقت بيا اكتر من امها الي اتبنيتها وسالتها سؤال وقولتها امل لو انا امك هتعملي اي ضحكت وحضتني وقالتي لا انت مش ماما انت صحبتي، ماما هي ماما سهيلة وبس ، قولتها لا انا ماما قامت اتعصبت وقالت لا انت مش ماما انا عندي ماما واحدة بس وهي ماما سهيلة ، عيطت سعتها ومشيت وهي رفضت تقابلني لمدة 3ايام حسيت ان تعبي كله عشان استرجعها ضااع وفقدت الامل في اني ارجع بنتي تااني وكنت هساافر لبلد تاانية وخلاص لميت حجااتي وواخدة شنط وماشية لقيت الباب بيخبط ، فتحت لقيت مدام سهيلة وبتقولي يعني هتمشي وتسيبي بنتك لتااني مرة ، ولقيت امل جت وحضتني وقالتي انت ماما فعلا♥️حضنتها بعيااط وفضلت ابوس فيها واقول حقك عليا يا بنتي حقك عليا مش هسيبك تااني ، راحت مدام سهيلة قالتي عايزة اقولك حااجة الاول قبل ما تخديها وشنطها اهي وكل حاجة خشي وكلمت امل وقالت يا أمل خشي جوا في الاوضة العبي عقبال مااتكلم مع ماما في حااجة ، لقيتها حضنت مدام سهيلة وبستها وقالتها هتوحشيني اوي ودخلت فعلا الاوضة، قالتي اولا انا حكيت ل أمل انك كنتي تعبانة زماان وانا ختها منك ربيتها وكبرتها عقبال ما خافيتي ولما خافيتي رجعتي عشان تخديها بس هي كبرت في وسطينا وفهمتها كل حاجة ، قولتها مش عارفة اقولك اي والله يا مدام سهيلة انا حقيقي ممنونة ليكي بجد ، قالتي تااني حااجة بقي أمل **بت في مسابقة وانت الي ادتيها الجايزة بنفسك صح قولته صح قالتي اتصلوا بيا امبارح وقالولي انها راحت مسابقة نهائية وهي كدا هتتشهر في اميركا فمتضيعيش عليها ده قولتها اكيد وفعلا فضلنا في اميركا لمدة 6 اشهر تاااني لغايت لما أمل حبيبتي **بت المسابقة وكنت انا من لجنة تحكيم نفسها ودعمتها جداا في صوتها الرائع حقيقي ليها موهبة جميلة جدااا وادتها الجايزة بايدي وبوستها وحضنتها وبعد كدا حجزت تذاكر عشان انزل مصر عشان اعرف الحق اروح لابني هو راخر وقولت لمدام سهيلة واستاذ أحمد شكرتهم جداا علي مساعدتهم ليا وعلي انهم ربوا بنتي لفترة طويلة ودعيتلهم جداا ان ربنا يرزقهم فعلا بذرية صاالحة بل اخص ان مدام سهيلة اصلا لسة صغيرة في سن وممكن تخلف وزي ماهي ساعدتني اكيد ربنا هيساعدها وقولتلهم ان جوزي احتمال كبير مش يصدقني فلما اروح مصر باذن الله هكلمهم فيديو ، وودعتهم وهما ودعوا أمل ونزلت مصر بسلام جريت علي ابني أسر ، لقيت محمد قالي انت اي الي راجعك مش كنتي بعدتي عايزة فلوس تااني قولته انا رجعت بنتنا قالي ايه رجعتيها ازااي انا ايش ضمني ما ممكن تكوني جبتي وااحدة من متلازمة داون وخلاص قولته استني هحكيلك خشي ياا أمل هو اول لما شافها قالها انت أمل خافت من واستخبت ورايا ، وانا اول ما شوفت اسر قولته اسر تعالي يا حبيبي في حضن .... ولسة بكمل قاله اسر خش علي اوضتك قولته استني ياا اسر خد اختك في ايدك وخش بيها جوا ، هو قال اختي؟! قولته اسمع كلام بس جه يخودها راحت خاافت قولتها ما تخفيش اسمعي كلام ماما يالا يا روحي وخشي معاه دخلت معاه وهي خاايفة وابتديت احكيله كل حااجة حصلت وبعد ما خلصت كلام قولته هاكدلك دلوقتي فتحت لاب بتااعي واتصلت بسهيلة فيديو كول وقولتها احنا وصلنا بسلامة خلي جوزك محمد يكلم محمد ابو بنتي وابني فعلا كلمه وحكاله علي عمله معااه وانه هو الي كاان بيكلمه في فون و كدب عليه في موضوع سفر الي تركيا عشان ما تخدش البنت ، روحت نديت علي أمل وقولتها تعالي كلمي ماما سهيلة جت جري وفضلت تعملهم باي و تبعتلهم بوسة هو صدق كلامي فعلا وخد أمل في حضنه وقولتها ما تخفيش ده بابا
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD