وهي ذهبت توصل العروسين وذهبت عند خالتها
.....................
هند:اما شوفنا موزه ياخالته اووووو ماقولكيش
علاء:بت اتلمي
ناهد:مين دي ياعلاء
علاء:لا مافيش حاجه ياماما انتي عارفه البت المافوره دي
انا رايح انام عشان عاوز اخلص اللي ورايا واروح لمحمود انقطه واسافر
ناهد :ماشي حبيبي
وفعلا خلص شغله ف المشفي وذهب لمحمود وجلس معه يهزران ويحكي له عما حدث ف العزبه وانها بنت خاله زوجته
ثم يرن الجرس لتجد نورا لقاء تاتي للمباركه قبل ان تسافر
وفعلا سلمت عليها لتقول لها ان علاء هنا
لقاء:لا والله دا كتير عليا انا ماشيه
وفعلا مشيت بعربتها لتسافر وبعدها بقليل استاذن هو الاخر ليسافر
سانتقم
الحلقه السابعه
سارت لقاء بسياراتها ف الطريق وبدا الظلام يحل
وفجاه
لقاء:اووووو نووووو مش وقتك.خالص هعمل ايه ف الضلمه دي ومافيش حد ولسه شويه ع العزبه ماقدرش امشي والكاوتش مش هعرف اغيره
اتصل بجدو يبعتلي حد
لقاء:لا بقي في حاجه غلط الموبيل فصل شحن
وبعد قليل تظهر سياره وتقف لتستكشف مايحدث وينظر صاحبها لمن بالسياره في حاجه ياكابتن ويقطع كلامه لا بقي مش ممكن انا ايه اللي وقفني ياربي
تخرج لقاء من السياره
عاوز ايه
علاء:هتركبي من سكات ولا امشي
لقاء:انا اركب الخرده الحقيره دي
علاء:ع الاقل ماشيه وسترانا مش زي عربيتك الملوكي اللي باعتك ف الطريق
لقاء:انا الكوتش بتاعي بس اللي فرقع من اللي بيرموه الفلاحين من ازاز ومسامير وبلاوي
علاء:حجج ماهو بتاعتي ماشيه عليه اهي مافرقعتش ليه بتجيبي كاوتشات سكه
لقاء:انا بجيب من احسن توكيلات
علاء:اوسخ ناس هو في زي كوتشاتي
خلصي هتيجي ولا لاء
لقاء:لا غيرلي الكاوتش
علاء:نعم ياختي تولعي بكوتشك عاوزه تيجي تعالي وابقب ابعتي حد يقطورها مش عاوزه ياريت يمكن ديب ولا ثعلب ولا سلعوه تطلع تقطعك واخلص منك
تتخض لقاء وتنظر حولهة هو في هنا كده
علاء:طبعا داانا لو معايا موبيل السلعوه كنت اتصلت بيها شخصيا تيجي تفرتكك
لقاء:انسان بارد رخم.
علاء:يخرج لها ويقترب بت لو مالمتي نفسك هقتلك وادفنك هنا وتبقي الجريمه الكامله ولا من شاف ولا من دري
لقاء:مجرم قتال قتله
علاء:انتي بتخرجي طاقه الاجرام اللي عندي المدفونه
دا انتي انسانه مستفزه
ختخشي ولا لاء اخلصي
فدخلت عربته
لقاء:اوووف ايه الارف ده حقيره اوي
علاء اكيد دا ابتلاء لاني ماعملتش حاجه وحشه ف حد هو اكيد ربنا بيختبرني هصبر ولا اقتلك بشخط مخيف
لقاء:ايه يااسمك ايه انت انا عملتلك حاجه
علاء:نهارك اسود دا كله وماعملتيش
دا انا كنت هدوء الدنيا ومحترم عمري ماطلعت كلمه ق**حه
معاكي بقي بقيت قاموس قباحه معرفش بتنزل عليا منين حسب تساهيل ربنا وكميه الاستفزاز
اتلمي بقي بدلماهرميكي بره
لقاء:والله ماعندك دم ترميني لوحدي بعد مابعدتعن العربيه وتسيبني للديبه والسلنعوه
علاء:بعيدا عن الاسامي اللي قولتيها اه هسيبك لهم يمكن يفترسوكي اهمدي واخرسي بقي علي مانوصل
سانتقم
الحلقه الثامنه
لقاء:يلا سوق سوق ياسمك ايه
علاء:يارب صبرني
لقاء :ايه الارف ده مش قادر تنضفها من التراب دي صفيحه الزباله انظف منها
علاء:تصدقي اني هلف وارجعك وابقي استني السلنعوه بتاعتك
لقاء:انت هتستعبط بعد ماوصلنا وفتحت جري وخرجت ودخلت لجدها مسرعه
جدو الحقني ياجدو
جدها:ايه ياحبيبتي في ايه
زفت الطين الدكتور كان عاوز يقتلني ويدقني ياجدو
وكان عاوز يتصل بالسلنعوه يفرتكني
دا مجرم قاتل مشيه من هنا ياجدو انا خايفه مرعوبه منه دا هيقتلني ياجدو
كان علاء ع الباب ويستمع ماتقوله ويشبر لجدها ان يجعلها تستمر ف الكلام فهي تعطيه ظهرها ولا تراه
ثم صفق تصفيق حاد فالتفتت له والله اوسكار احسن ممثله يابت داانا صدقتك وكنت هقتلني حالا من اللي عملته فيكي وانتي ياحرام بريئة
جدها:انت ازاي ياافندي يامحترم تعمل كده انا غلطان اني وثقت فيك اطلعي انتي ياحبيبتي واغسلي وشك وهي من وراء جدها ترقص وهو ينظر لها وتطلع له ل**نها
وعندما التفت جدها فحركت يدها كانها تتالم اه ياجدو مسكني من دراعي جامد ياجدو
جدها؛ كمان لا دي حاجه مايتسكتش عليها
وطلعت وهي مبسوطه علي امل ان جدها سيطرده شر طرده
علاء :والله كدابه ف اصل وشها انا هقتلها بردو
انا اه بسبب استفذاذها هددتها عشان تركب لانهة لايمكن هتركب غير كده بدل مايحصلها حاجه ف الطريق
ووصلتها هنا وقلت اجي اطمنك اني وصلت وكويس اني جيت عشان اسمع بنفسي
والله استفزتني جامد وشتايم واستحملت فوق طاقه البشر صراحه وكنت هقتلها فعلا
جدها:انا عارف والله بس انا حبيت اعمل قدامها كده بس انت عاجبني اوي استمر استمر
دا انا ماصدقت لقيتك هو انا هسيبك عمري
يلا روح ارتاح انت
ونزلت لقاء :كرشته ياجدو
جدها:دا غلبان ماحبتش اقطع عيشه وهو اعتذر وكان خايف عليكي عشان كده قالك الكلام ده
لقاء:ايه لعب العيال دا ياجدو يعني استني اما يقتلني بجد هتبقي مبسوط
جدو:لا هو لا يجروء يعمل كده
لقاء:ماشي ياجدو
اما وريتك مابقاش انا اما خرجتك من هنا مرميزي الكلب وبفضيحه مابقاش انا يا يا يا بينرفزني
انا هوريك
سانتقم
الحلقه التاسعه
لقاء:اعمل فيه ايه
اعمل فيه ايه بس هي دي واتسحبت ونزلت ليلا ف حدود 2 بليل وذهبت للمكان المقيم فيه ولفت حول البيت لتري شباك مفتوح ووجدت شباك المطبخ مفتوح فاتصلت بجدها قبل الدخول حتي لا يسمعها ويستيقظ
لقاء:الحقني يا جدو الدكتور الزفت خ*فني ومبهدلني الحقني ياجدو انقذني
جدها:طب انا جاي حالا
ودخلت من المطبخ ودجلت حجره وربطت رجلها وفمها بقماشه ويدها بعد ان بهدلت ملابسها
وجاء جدها علي الفور يخبط علي علاء ومعه غفرين تركهم بالخارج
وفتح علاء كان ناءما
وخرج ببطالون ترنج عليه تيشيرت ويهرش ب*عره
وعندما رايسالم بيه استغرب
علاء:سالم بيه خير الهانم تعبانه
سالم:البت فين
علاء:بت مين
سالم:لقاء
علاء :وايه هيجبها هنا في ايه ماتفهمني
سالم:لقاء اتصلت بيا انك خاطفها وحاجزها هنا
علاء:وانت تصدق فيا كده بردو ثم هخ*فها وهسيبلها الموبيل ازاي دا انا نايم بس حاجه تخلي الاقرع يشد ف شعره حد يخ*ف حد ويديه الموبيل
عشان لو عاوز يبلغ عنه مثلا
سالم:انا عارف وهي عملت كده عشان اطردك بس احنا هنوقعها ف شر اعمالها بس انت توافقني علي اي حاجه اقولها عشان تتعلم مش كل حاجه عاوزه تعملها تعملها حتي لو علي حساب غيرها
ودلوقت بقي نبتدي العرض
فين البت انطق قولي
علاء:بنت مين بس
لقاء تحاول الصريخ
سالم :في صوت جاي من هنا وفتحو لقوها مكممه ومكتبه
سالم:اخس عليك دي الامانه اللي استامنتك علي بيتي تندس شرفي
لقاء:اطرده ياجدو بره
سالم:انتي تخرسي خالص
لازم تصلح غلطت
علاء:وانا موافق
لقاء:جدو ايه الهبل ده
هو ملعمبش حاجه هو خ*فني بس
سالم:واما اطلعك من هنا بملايه هنقنع الناس انه ماعملش ازاي ونبقي لبانه ف بؤ الناس
بكره كتب الكتاب
والفرح الخميس
لقاء:جدووووووو واغمي عليها لتقع علي علاء
فيحملها ليحاول افاقتها
وبدات تستفيق لتجد علاء امامها
فتبتعد عنه انت بتهبب ايه
علاء:بفوقك عشان اغمي عليكي اديتك حقنه عشان الهبوط المفاجيء الي حصلك
سالم:اهو اتفضلي شكلك حامل كمان اهو شكلها مش اول مره يخ*فك
لقاء:جدو انت بتقول ايه انا مش ممكن اجوز البني ادم ده لو هموت
سالم:هي كلمه مش هتنيها كتب الكتاب بكره والفرح الخميس
سانتقم
الحلقه العاشره
في مكتب سالم
علاء:انا لعبت مع حضرتك اللعبه بس مش توصل للجواز يعني
دا جواز يعني مسؤليه وانا مش مؤهل ليها
وماينفعش تهريج فيه
سالم:انا عارف بس انا هبقي مامن عليها معاك صدقني وهي طيبه وحنينه جدا بس هي اللي حصلها وموت والدها ووالدتها من صغرها والحادث كانو سبب ف طريقتها دي
وانا لو ماقدرتش تكمل معاها مش هجبرك تستمر بس لازم فتره تتجوزو معلش دا رجاء يابني من راجل كبير وانا لو جرالي حاجه هبقي مبسوط وهي معاك ومامن عليها
علاء:انا مش عارف اقول ايه بس انا وحيد امي ومقدرش اعمل فرحي من غيرها كده وهي ماتقدرش تيجي
سالم:لما تكتب خد لقاء معاك لها وفهمها الظروف ان هنا كمان جدتها عبانه وهي هتتفهم
علاء:هحاول بس هجيب بنت خالتي معايا تبقي بدالها لاني ماليش غيرهم
وفعلا اتي الماذون وكتب الكتاب
لقاء:ماتحلمش اننا اجوزنا بجد
علاء:طب اجهزي بكره عشان هنروح لماما ونجيب هند معانا
لقاء:نعم اروح معاك فين انت صدقت
علاء :يمسكها من ذراعها قلت بكره تكوني جاهزه كلمه تانيه هنتض*بي قدام الناس
ودلوقت غوري من وشي واجهزي الصبح هعدي عليكي
وفعلا ف الصباح عدي عليها
الداده :قومي يابنتي جوزك تحت
لقاء:ايه جوزك دي قليله نايمه يمشي هو
نزلت الداده تقول له هذا
فصعد غاضبا لحجرتها التي دلته عليها الداده
فدخل شال الغطاء بغضب
قومي فزي البسي
لقاء:انت ازاي تدخل عليا وتعمل كده ياحيوان انت
فلم تجد الا قلما علي وجهها
علاء:جوزك تحترميه واخر مره اسمح تقلي ادبك عليا
ودلوقت قومي فزي ف ثانيه تكوني لابسه انا نازل استني تحت
وقامت ارتدت ملابسها ونزلت
وخرجو
لقاء:ايه ده هنركب الحقيره دي
علاء:هاااا هتقلي ادبك علي عربيتي كمان
لقاء:انا جيت جمبك انا بقول علي عربيتك ولا من بقيت عيلتك هي كمان حاجه تارف
انسان همجي
علاء:بتبرطمي تقولي ايه
لقاء:مابقولش
علاء:بحسب
لقاءء:وايه لازمته اروح ماكانت جت هنا
لم يرد علاء ولم يتحدث حتي وصل البيت ليفتح وتستقبله هند بعناق حار وقبلات
لقاء:قذاره
سانتقم
الحلقه الحاديه عشر
هند:تميل علي علاء مش دي الموزه اياها
علاء :دي بقت مراتي كتبنا الكتاب والفرح الخميس وجاي اخدك معايا حبيبتي
عشان ماما انتي عارفه
وعشان كده جبت لقاء
وطلعت والدته من حجرتها علي كرسي متحرك
ليجد لقاء تجري عليها وتجثو علي ركبتيها وتنهمر الدموع وتقول ياحبيبتي
فهي تحس بمعاناتها فقد ظلت هكذا سنوات تعالج
واستغرب من رد فعلها علاء
وناهد:مين دي ياعلاء
علاء:دي لقاء حفيده سالم بيه وتبقي مراتي كتبنا الكتاب وجبتها تشوفيها عشان الفرح الخميس
وعشان جدتها كمان تعبانه
فتملس علي شعرها ماشاء الله جميله اوي
وتحتضنها
ناهد:سيبهالنا بقي وروح شغلك
هند :طب ياماما ادخلك اوضتك ع السرير واسيبكو بقي سوا واروح شغلي مع علاء اهي توصيله بلوشي
علاء:ياساتر انتهازيه دايما منشار مابتعتقيش
طب عاوزين حاجه
ناهد :لا روحو انتو
تعالي يالقاء مالك حبيبتي بتعيطي ليه
لقاء:ابدا ياطنط اصل افتكرت حاجه قديمه
ناهد:لا انا ماما دلوقت
لقاء:ماما!
انا عمري ماقلت الكلمه دي
ناهد:ليه حبيبتي
لقاء:ماما وبابا اتوفو وانا صغيره اوي مالحقتش احس بالكلمه
ناهد :ييا حبيبتي زي هند بردو امها ماتت وهي بتولدها وانا اللي ربتها مع علاء لان ابوها اجوز وسبهالي
لقاء:بس انتي لازم تيجي معانا وتحضري الفرح مش ممكن هسيبك هنا
ناهد:لا كفايه هند معاكو
لقاء :هي كلمه هتيجي تقعدي معايا
مش هسيبك
واتصلت بجدها انا عاوزه عربيه مريحه ومجهزه تجيلي ع العنوان ده وتبقي موجوده تحت امرنا ف اي وقت
جدها :ليه
عشان طنط اقصد ماما والده علاء
جدها :حاضر هحضرهالك وتجيلك فورا
لقاء تنام في حضن ناهد ياتي علاء يجدهم هكذا
فيخرج مره اخري ويغلق الباب
علاء:البت دي اكيد مجنونه اشمعنه ماما اللي معاها كده وانا مطلعه عين اللي جابوني انا والبت الغلبانه
اللي اسمها هند بتبصلها بطريقه عجيبه
سانتقم
الحلقه الثانيه عشر
استيقظت ناهد ولقاء
ناهد:ايه يالقاء انتي مانمتيش من زمان ولا ايه
لقاء:مش عارفه والله ياماما اول مره يحصلي كده معرفش ازاي مع اني مابعرفش انام غير علي سريري
ناهد:طبعا حضن امك بقي
دا علاء وهند ساعات كانو يسيبو اوضهم ويجو ينامو معايا ف حضني
المهم شوفي حد جه كده
انا معرفش نمنا اد ايه
ناهد:حاضر ياماما
وخرجت لقاء تفتح الحجرات لتجد علاء علي سريره ممدد
لقاء: ماما كانت بتسال عليك
علاء:ماما مين
لقاء:مامتك وهمت بالخروج
لتجد علاء امامها افهم بقي اللي بيحصل
اشمعنه امي اللي انتي معاها كده
لقاء:وانت مالك ثم ماتفكرش ان دي جوازه بجد انا مش هنسي اللي عملته
علاء:نعم هو انا اللي جيتلك البيت وعملت مخطوف ولا انتي
لقاء:بس انت استغليت الموقف لصالحك واجوزتني غصب ومش هنسهالك وانسي اني ابقي مراتك بجد
علاء:بس قدام اي حد انتي مراتي وتنفذي اوامري وتسمعي الكلام وتحترميني والا
وخصوصا قدام امي انتي شايفه حالتها وانا ابنها الوحيد لو عرفت ولا تعبت مش هرحمك
لقاء:مفهوووم من غير ماتقول
علاء:استني انتي راحه فين
لقاء:ماشيه
اه وعلي فكره ماما هتيجي معانا
علاء:تيجي فين
لقاء:انا طلبت من جدو سياره مجهزه عشانها ومريحه
علاء:وانتي بتقرري لوحدك ومشيت وجري وراها لحجره امه
انتي هتيجي معانا ياماما
لقاء اه ولو ماجاتش انا مش هرجع وهستني هنا معاها
علاء:ياسلااام بقي كده
وانا هروح اجوز روحي بقي
لقاء:انت حر بقي اتصرف مع نفسك
ناهد :مراتك م**مه يابني
فاقترب من لقاء ليمسكها من خصرها
علاء:خلاص طالما موافقه ياامي خلاص
ولقاء تنظر اليه كيف يفعل هذا فيميل عليها
عشان ماما
سانتقم
الحلقه الثالثه عشر
دخلت هند وهو ممسك لقاء من خصرها
هند:اش اش انا هغير كده
علاء:تعالي ياسوسو هنقطع علي بعض ليكي يوم
هند :ماليش دعوه
فيمسكها هي الاخري لتنزع لقاء يده بعنف وتذهب لناهد عاوزين نحضر الشنط ياماما عشان العربيه زمانها جايه
ناهد ماشي حبيبتي
هند:يلا ساعدو بعض عشان نوضب الشنط
وفعلا بدات هند ف احضار الشنط وتوضيبها
هند:وانا خدتلكو اجازه طويله لاني ماباخدش اجازات وكنت محوشاهم
ناهد:طب كويس شهلي بقي
ويلا جهزي الغدا عشان نتغدي
وفعلا خلصو وجهزت الغدا وتغدو جميعا
وفي اثناء سير لقاء يجذبها علاء لغرفته
لقاء:ايه في ايه انت اتجننت
علاء:انتي اللي اجننتي ايه اللي عملتيه ده ازاي تشيلي ايدي بالشكل ده وانا حاطتها عليكي
لقاء:عشان تحرم تحطها تاني وتمدها عليها ومش تعملها حولانه ف سولانه وتحطها
علاء:ايه الهيروغلوفي اللي قلتيه ده
لقاء:انا بسمع داده بتقلها لما حد يبقي نهاز فرص
علاء:طب لماتعرفي تقوليها ابقي اكلمي
ثم انا جوزك احط ايدي عليكي وقت ماانا عاوز وف اي حته
لقاء:لا دا بعيد عن شنباتك
انسي انك تلمسني اصلا
ثم كفايه عليك الست هند ياقذرين وجريت
علاء:انتي يابت
يامجنونه
..................
لقاء:يلا ياماما السواق اتصل وجه
طب يلا حبيبتي احنا جاهزين
علاء:وانا هسافر لوحدي ولا ايه
ناهد:خلاص خد مراتك معاك وانا وهند سوا
لقاء:لا انا جايه معاكي ياماما مش هسيبك
ناهد:خلاص لو هند عاوزه تروح معاك تروح
هند:يعني ناس لها الا**بريس وناس لها زوبه ولا انا اللي وقعت من قعر الاوفه
علاء :خلاص ياجزمه مش عاوز حد معايا مش دي اللي اتحايلني اوصلك انهارده بيها
زي القطط تاكل وتنكر
يلا روحو وهحصلكو
شيلي الكرسي وانا هشيل ماما
وفعلا ركبو وبعدها ركب هو عربته
وف الطريق
لقاء:حضرتك ما اتعالجتيش
ناهد:ازاي دا علاء الله يباركله ماخلاش وداخ بيا بس العضمه كبرت والهشاشه والصحه مابقتش هي هيعمل ايه الاطباء بس صراحه ماقصرش معايا وداخ اي دكتور يسمع عنه يوديني حتي الاجانب اللب بيجو بس ربنا عاوز كده
سانتقم
الحلقه الرابعه عشر
الجد:جرا ايه ياالؤي مش قلت خلصت الدكتوراه ونازل فرح اختك الخميس ولسه ماجتش
لؤي:والله جاي ياجدو ماتقلقش انا عامل حسابي ابعت بس العربيه ع المطار وسيبها هناك وسيب المفاتيح مع الراجل بتاعنا هناك ومالكش دعوه انا هاجاي
جدو:ماشي اما اشوف اخرتها معاك انت واختك
لؤي :وانا اقدر اتاخر عن لولو دي تدبحني وتفرقني للكلاب
جدو:دي لو مادبحتنيش انا كمان انا عاوزك جمبي ف فرحها
حاضر هتلاقيني عندك انا حاجز ومسافر اهو
..........
وصل الجميع الي القصر وادخلو ناهد وهند
ناهد:طب انا هقعد عند علاء
لقاء:لا طبعا علاء ايه اللي تقعدي معاه انتي هتقعدي هنا جهزو اوضتك واوضه وتنظر الي هند
ودلوقت هيوصلوكو للاوض ترتاحو
ناهد:ماشي حبيبتي
وبعدها بقتره وصل علاء
كانت لقاء ف الحديقه
علاء:امال فين ماما وهند عشان اخدهم معايا
لقاء:تاخدهم فين لا طبعا ماما هتقعد معايا انا
علاء:لا طبعا ماينفعش يجو معايا
لقاء:هم خلاص نامو اتكل علي الله روح نام وتركته وذهبت
...........
لقاء:ايه ياماما عامله ايه
ناهد:الحمد لله حبيبتي
لقاء:عاوزه حاجه
ناهد:لا حبيبتي بس تعالي
لقاء:نعم
ناهد:خدي بالك من علاء اوي يالقاء هو طيب وحنين جدا وشاف كتير خلي بالك عليه
لقاء :حاضر ياماما
عاوزه حاجه تانيه
ناهد:لا ياحبيبتي ماتحرمش منك
................
ف اليوم التالي الجميع يفطرون وجاء علاء
علاء:ايه ياماما اللي قعدك هنا مش هتيجي معايا
ناهد:لقاء **مت يابني
الجد:لا مايصحش دول ضيوفنا احنا والله مايتحركو من هنا ازعل منك ياعلاء هو انا مش جدك بردو
علاء:طبعا ياجدو
علاء:طب انا رايح العياده
وتجري هند تتشعبط فيه
هند:لولوممكن اتمشي هنا شويه
علاء:بدل ماتوهي ياهند ولا تعملي مصيبه خليكي هنا احسن
هند:لولو بالله عليك توافق نفسي اتمشي ف الزرع
علاء:طب ماتبعديش اوي عشان تعرفي ترجعي
فتقبله احبيبي يالولو
وطبعا لقاء كلمتها المعهوده قذاره وقله ادب
اخذت لقاء ام علاء وطلعو الحديقه اما هند فذهبت تتمشي واثناء سيرها وهي تنظر للاشجار وتعبر الطريق اذ بسياره تصدمها صدمه خفيفه فقد فرمل علي اخر لحظه
هند:مش تفتح اكابتن
لؤي:انتي اللي ماشيه مش واخده بالك وكنتي هتوديني ف داهيه
هند:بقي بدل ماتقولي الف سلامه تعالي اود*كي الميستشفي
لؤي:ودي ايه الميستشفي دي
هند:ولا تجبلي كيس شيبسي وحاجه ساقعه
لؤي:ليه واخد بنت اختي افسحها
هند:طب انزلي ياطويل التيله كده اسندني يمكن اقع لحسن رقبتي ا**رت من اللوحه دي وانا متشعلقه ابصلك وحاسه ان جالها انزلاق
لؤي:والله شكلي انا اللي ه**رلك رقبتك
لؤي:وايه اسندني يمكن اقع دي انتي بتعملي حساب الظروف
هند:مش يمكن اجي اقف اقع لسه هدور تسندني اهو تبقي مواكب الحدث
ثم انت بتكلمني كده ليه رقبه مين اللي ت**رها انت مش عارف بتكلم مين
لؤي :يعني بكلم مين واحده من العزبه عندنا انتي اللي ماتعرفيش بتكلمي مين
هند:لا ياواد انا اللي قابلتك ف سان استيفانو مانت من نفس البلد
لؤي:بس انا حفيد صاحب العزبه
هند: اخو لقاء
لؤي :تعرفيها
هند:ماهو علاء بن خالتي واخويا هو اللي هيجوزها
لؤي:ايه بن خالتي واخويا دي هو مين فيهم
هند:اسندني يابني كده وصلني ينوبك ثواب وانا احكيلك عشان ماتبقاش زي ا****ر ف الزفه كده
لؤي:ماتحترمي نفسك وتنقي امثالك
هند:بص عشان تعرف العيله اللي هتشرفكو وتتفشخر بيها
انا امي ماتت وهي بتولدني وابويا اجوز ف خالتي ام علاء خدتني كان علاء سنه وبترضعه فرضعتني معاه بس مابقتش قادره بعد 3 شهور فطمته وكملت انا عشان كده كارهني ويقولي في ام تفضل بنت اختها علي ابنها
لؤي:ياسيتي هبعتلكو جاموسه من عندي واشربو براحتكو بدل الخناق ده
وايه اتفشخر ده
هند:فعل فشخر
يتفشخر فشخارا
لؤي:انتي دراستك ايه
هند:مهندسه
لؤي:يعني مالكيش دعوه باللغه العربيه بتاتا مش تفتي فيها
هند:وانت
لؤي:مهندس ولسه واخد الدكتوراه طازه
هند:زميل يعني
وناوي تشتغل فين
ماتيجي الشركه عندنا دا انا معايا اشكال تسد النفس والله
لؤي:والله لسه هشوف يمكن اعمل شركه
هند:طب خدني معاك
لؤي:وابقي اجبلك اشكال تفتح النفس
براد بت وتوم كروز
هند:لا كفايه ان....وقطعت حديثها
سانتقم
الحلقه الخامسه عشر
هند :اه يارجلي لا احنا كده نروح القسم وكل واحد ياخد حقه بقي وسلومه الاقرع مايعرفش ابوه
لؤي:يعني دي اخرتها لما وصلتلك البيت
هند:خلاص خليني انا احسن بدل ماتبوظ الجوازه انزل اسندني ياطويل التيله
لؤي:ايه طويل التيله دي اللي مسكاها اسم الله انتي اللي اوزعه مانتي فرع اهو
هند::قل اعوذ برب الفلق
انا باكل بس مش بيبان عليا والله
لؤي:لا باين الصرف بزياده
هند:طب يلا اخلص هفضل مستنيه
لؤي:حاضر ياست المستعجله
كان علاء بالداخل مع امه ولقاء ولكن امه طلعت حجرتها فوجد هند تدخل ويسندها فزع وجري عليها
علاء:في ايه ياهند واسندها
لؤي:استلم اختك بقي دي جننتني واخذها لتجلس ويري مابرجلها اما لقاء فجريت لاخوها واخذته علي جنب
لقاء:ازيك يا لولو عامل ايه حبيي وحشتني
لؤي:ازيك انتي حبيبتي وحشتيني
الا ايه نظام البت دي
لقاء:مالكش دعوه بالبت دي
لؤي:ليه مالها
لقاء:مافيش بس شوفتها ف اوضاع مخله بالاداب مع علاء
لؤي:ازاي يعني
لقاء:يحضنو بعض ويبوسو بعض
لؤي:طب وايه يعني
لقاء:ايه يالؤي انت قعدتك بره خلت تفكيرك زباله وبقيت قذر زيهم
كلكم قذرين وتركته لتذهب للحديقه
لؤي:انتي يابت
تشير اليه اشكال قذره ومؤرفه ...........
.............
اما حديث هند وعلاء في هذا الوقت
هند:ايه الموز ده عريس يابوي طخه ولا تعوروش يابوي
علاء:ماتحترمي نفسك يابت بدل ماالزقك قلمين يعدلوكي
هند:اسكت ياعلاء ياخويا دا انا فكرت ان المهندسين الموزز انقرضو واتقتلو ايام اله**وس
انا معايا اشكال ضاله الكلب الاجرب يق*ف يتف عليهم
علاء: يخرب بيتك هتفضحيني وسط عيله مراتي
هند:اصل ده موز وطول بعرض مش زي اللي عندنا محنيين واشكالهم تسد النفس المفتوحه تخش ترجع علي طول دا لسه عوامل التعريه مااثرتش عليه
علاء:قومي ياكلبه اطلعي اوضتك
هند:ماتناديه شيلني اهو يعمل بلقمته
نفسي اشوفني علي دراع جوزه
علاء:قومي يابت اما اشوف مراتي مالها واخده ف وشها وماشيه
سانتقم
الحلقه السادسه عشر
ذهبت هند تمشي واحده واحده وتطلع سلمه سلمه وكان لؤي يصعد خلفها
لؤي:ايه السلحفه اللي قدامي دي
انتي لسه بتطلعي من ساعه فاتت
هند:ماهو من افسد شيء فعليه اصلاحه بقي مش جاي تتريق كمان مش انت السبب ولا الف واروح القسم
لؤي:داانتي علي ماتلفي تكوني خفيتي
وحملها لؤي بسرعه
هند:يخرب بيتك خضتني تصدق اتفاجءت نزلني يامنيل حد يشوفنا
لؤي:اهمدي بقي وبطلي رغي ماحدش شايفنا هنفضل بمشيه السحلفا عاملين زي سلاحف النينجا كده
هند:انت قطعت خلفي بالخضه دي كده هتصلح كتير
لؤي:انتي كده محتاجه ميكانيكي نروحله يظبط زوايا والعفشه والموتور وكل حاجه
هند:بقي كده
لؤي:فين اوضتك اخلصي
هند:اهي
لؤي:جمب اوضتي يعني
هند:خش ارزعني واجري
لؤي:في ايه يابت احنا بنعمل جريمه
هند:مانت قاعد تتلفت محسسني انك خاطفني
ادخلها ع السرير اظن انا عملت اللي عليا بقي وزياده حلي عن نفوخي ياصداع
هند:انت اسمك لؤي كده ولا دي وحمه
لؤي:نعم ياختي
هند:اصل المفروض تتسمي عبد الجبار عبد القهار كده يعني
لؤي:لا انتي اللي هند بس
هند:ماله لايق عليا
لؤي:داانتي الهنود الحمر كلهم
انا ماشي بدل ماارتكب جنايه
..........................
علاء ذهب للقاء وجدها علي المرجيحه
علاء:اتاخري شويه
لقاء:ماتروح تقعد ف حته تانيه
علاء:انا بقي عاوز اتمرجع همت بالقيام فوضع يده ليمنعها
انتي هتفضلي كده لحد امتي
لا عاوزه حد جمبك ولا يقربلك هتفضلي وحيده كده
حتي اهلك بتبعديهم عنك
لقاء ازاحت يده وقامت تقف
انا كده وهفضل طول عمري كده وماتفكرش عشان اجوزتك تدي نفسك الحق تكلمني كده
ووقف امامها وامسكها من وسطهامقربا لها منه بقوه
بس انا جوزك فعلا وطول مانتي مراتي ليا عليكي حقوق ولو اطلقنا بقي ساعتها مايبقاش ليا حق ف حاجه ثم قبلها لتغرس كعبها ف قدمه فيتركها ويصيح
لقاء:عشان تحرم تلمسني تاني
وتهرب
علاء:اه يا مجنونه
سانتقم
الحلقه السابعه عشر
نام الجميع ف هذا اليوم واستيقظت هند وهي تنزل كان لؤي وراءها وهي تقفز ع السلم
لؤي:طب مانتي بقيتي تمام اهو كويس
هند:اي رجعلي رجلعي تصدق علت عليا
لؤي:ماكنتي زي القرد بتنطي حالا ولا الوجع مابيجيش الا اما يشوفني
هند:يظهر كده
لؤي:انتي نظامك ايه بالظبط مرتبطه مخطوبه متراقبه ايه بالظبط وضعك
هند:لا كلم اخويا علاء ف الحاجات دي
لؤي:ايه البت الواقعه دي انتي بتتلكيكي ولا هي تدبيسه والسلام دا سؤال بريء
لا كده هغير رايي وانتي من سكه وانا من سكه
استدارت له :لا ياحلاوه لو رحت من سكه هتلاقيني لافه وواقفه قدامك
لؤي :بتدوري علي ايه ف جيوبك
هند:المطواه
لؤي:هتثبتيني عاوزه المحفظه ولا جواز بالاكراه ده
هند:كويس حظك حلو لقيت القصافه اهي تفي بالغرض
فتحتها لا ماهو مش تعشمني بالحلق اخرم انا وداني وتخلع
لؤي:انتي هتلبسيني تهمه انا جيت يمتك
داانتي مش ريا وسكينه داانتي حسب الله بذات نفسه
هند:شوف انا ماعنديش وقت اضيعه اخلص انا 25 كده انا عديت مافيش وقت للدلع بتاعك ده
لؤي:طب وايه يعني ماانا 28 فيها ايه
هند:انت حر ف نفسك انما انا كده بضيع ياوديع والعنوسه ع الابواب
لؤي:طب اعمل ايه انا
هند:اغزك وارتاح انت لسه بتسال ياد
اخلص وروح لاخويا
لؤي:ايه البت دي دا ارهاب مش جواز ناقص تقولي هات الماذون ف ايدك
هند:لا هو انت ناوي ماتجبوش كمان
انت بتستعبط بقي وانا هعيشلك طول العمر
لؤي:انتي عندك مرض وهتقابلي رب كريم وعاوزه تجوزي قبل ماتموتي
هند:لا الحمد لله لائق
لؤي:وانا بقدملك ف الجيش دا ايه المصيبه دي ياربي
حاضر ياحبيبتي نخلص فرح اختي وافضالك
هند:وانا قعدالك بقي تصدق انت قفلتني مش لاعبه معاك وقتك انتهي معايا
لؤي:استني يامجنونه خلاص هروحله
هند:ايوه كده رجاله ماتجيش الا بالعين الاحمره
لؤي:يعني موافقه
هند:والله هفكر واسال كبرات البلد عليك واد*ك رايي
لؤي:نعم داباماره التثبيته اللي ثبتهالي دا المفروض بعد اللي حصل تروحي تخطبيني من جدي
هند:لا هريح انا واسيبلك الخطوه دي
لؤي:لاجايه علي نفسك يابت
هند:امال داخل بمجهودك ف الجوازه دي اهو اعملك منظرالايد.البطاله نجسه
لؤي:تصدقي انتي عاوزه تنض*بي بالجزمه فتجري هند لتخرج لخالتها بالحديقه
سانتقم
الحلقه الثامنه عشر
ذهب لؤي بالفعل لعلاء وتحدث معه فهو كان معجب بها حقا ويريد ان يتزوجها
لؤي:بصراحه كده انا عاوز اجوز اختك هند
علاء:بصراحه انت فاجاءتني
طب انا اخد رايها وابلغك انا عن نفسي مش هلاقي احسن منكو نسب
لؤي:هي موافقه دي مثبتاني بمطواه من شويه عشان اجيلك
علاء:هي عملتها معاك
مافيش فايده فيها مش هتعقل ابدا كل شويه يزيد جنانها
لؤي:ودا اللي شدني ليها
علاء:خلاص انت حر اشرب بقي بس ماتجيش تعيط
البضاعه عندنا لا ترد ولا تسنبدل
لؤي:هو ايه العيله اللي ماصدقت دي
طب مافيش ضمان معاها
علاء:لا دي صيني لما تبوظ ترميها وتشوف غيرها هههه
لؤي:ربنا يطمنك
علاء:تعالي بقي نقول لماما لانها هي اهم شيء رايها
لؤي:تمام
وفعلا ذهبو لناهد واتفقو وقرو الفاتحه وقام علاء قبل اخته ولؤي وهناهم
ولقاء هتفرقع
لقاء:مش قلتلك بلاش البت دي
لؤي:انا مش عارف مالك ومالها
لقاء:مش مرتاحه لحركاتها
لؤي:دي عسل والله
لقاء:انت حر انا حذرتك وخلاص
وعادي علاء يبوسها ولا اكنك موجود
لؤي ؛:طب وايه يعني واهو بوستك قدام جوزك اهو
لقاء:انت اهبل انت غير
انت حر بقي
...............
وجاء يوم الخميس الفرح
وكانت لقاء باهره الجمال لمن يراها مجمع علي ذلك وكذلك هند ارتدت سواريه وكانت جميله حتي ان لؤي انبهر بها
لؤي:كنتي مداريه الجمال ده فين يابنت الايه
هند:انا كده بحب اركن شويه علي جمب عشان الظروف
لؤي؛ وانا بقولك محوشه كام
هاتي ايدك واخلصي
هند:لا ياروحي ايدك لاقطعهالك تمسك مين
اكتب تلمس ماتكتبش ماتهوبش
لؤي:دا واخد مهندسه من المدبح ولا ايه
ماشي نكتب وانا هخاف ولا هخاف نخلص من الفرح ونجيب الماذون نكتب ولا يهمني
هند:فركوك انت بتحب الصرف ولا يهمك
لؤي:بت امشي قدامي مش عاوز اسمع صوتك بتفقديني اللحظه
اما علاء استقبل لقاء ووضع يدها بذراعه بالعافيه
علاء:وبعدين بقي احنا هنهزر احنا قدام الناس حطب ايدك واتلمي
فوضعتها بعد عناء
وانقضي الحفل وهم الجميع بالدخول للقصر وتريد لقاء الطلوع ولكن يستوقفها صوت علاء
علاء:لقااااااء
سانتقم
الحلقه التاسعه عشر
ففزعت لقاء من صوته
في ايه ياعلاء
علاء:انتي رايحه فين
لقاء:طالعه اوضتي
علاء:وانا هوا ولا ايه
لقاء:يعني ايه
علاء:يعني الزوجه تقعد مطرح مازوجها قاعد مش هو اللي هيقعد معاها
لقاء:ازاي يعني
علاء:يعني هتيجي معايا شقتي
جدها :اطلعو انتو ياجماعه واحنا هنخش المكتب شويه
واخذهم جدهم
علاء:ايه ياجدو انا قلت حاجه غلط
جدها :لا طبعا ياحبيبي براحتك بس القصر واسع
علاء:اسف ياجدو انا ماعرفش اعيش غير ف بيتي براحتي وخصوصا ان عيادتي جزء من شقتي لو مافيش زباين اخش اريح اكل اشرب براحتي
جدها:خلاص يابني براحتك دي حياتك وانت ادري بيها
لقاء:جدو انت هتسبني معاه لوحدينا ف شقته الحقيره
جدها:ماهو جوزك ايه هسيبك لوحدك معاه
يلا مع جوزك روحي
لقاء :لا ياجدو ماتفقناش علي كده
علاء:يلا بالقاااااء
لقاء:جدووووو
جدها :يلا حبيبتي مع جوزك الست مكانها مع جوزها
واخذها بعربته الي شقته
لتدخل تتافف من كل شيء
علاء :اوضه النوم من هنا
لقاء تنظر اليه شذرا
علاء:يلا اتحركي متسمره كده ليه
فتجري وتفتح الدلاب تجد ملابسها وملابس علاء
لقاء:دا عامل حسابه بقي وراسم ومخطط بس ده بعده القذر ده
ودخل بعدها علاء
لقاء:لو حاولت تلمس.... ولم تكمل
علاء:انا لو عاوز اخد منك حاجه ياشاطره مش هيمعني تهديدك ده بس لو مش عاوزاني انا كمان مش عاوزك انا مش حيوان بيجري ورا غرايزه
غيري وحصليني بره مستنيكي عشان عاوز اكلم معاكي ونحط النقط فوق الحروف
واخذ ترنجه ليبدل ملابسه بالخارج
وهي ارتدت برمودتها الضيقه واطلقت شعرها وخرجت للتحدث معه
علاء:اولا كده ربنا قال فعظوهن وانتي موعظه مابتتعظيش
واض*بوهن وانتي ض*ب مابيحوقش فيكي
واهجروهن ف المضاجع ودا بقي يبقي جالك ع الطبطاب وده اللي انتي عوزاه
فلو قليني ادبك او ماحترمتنيش انا هستخدم ع**ه عشان تحترمي نفسك وبدل ماانا سايبك بكيفي هاخد حقي الشرعي منك تالت ومتلت
هتسمعي كلامي وتحترمي نفسك انا هتنازل عنه هتقلبي هاخده غصب عنك مفهوم
لقاء:ليه حيوان عشان تاخده غصب
فلم تجد غير كف علي وجهها
علاء:اخر مره انبه قله ادب ف الكلام معايا مش هقبل مفهوووم
لقاء تتحجر الدموع في عينيها وتريد القيام
علاء :انا لسه ماخلصتش كلامي
ثانيا :العشا ده تقليد لابد منه وانا هسمح بيه هنتعشي وناكل منه لحد اما يخلص لكن بعد كده بد*كي كل يوم فلوس تروحي السوق وتجيبي علي اد اللي بدهولك وتطبخي بنفسك
لقاء:بس انا مابعرفش اعمل كده
علاء:اتعلمي هتفضلي فاشله لامتي
لقاء:ماهي دادة تعمل
علاء:انا بقي احب اكل من ايد مراتي
لقاء:انت صدقت نفسك ولا ايه
علاء:كلمه تانيه ومش هيبقي قلم هيبقي حاجه تانيه عشان تعرفي انا جوزك ولا لاء
لقاء :بس انا معرفش اروح السوق
علاء:ممكن تروحي تتعلمي مع الداده او تخليها تجبلك بدل ماتطلعي بره البيت وانا ماحبش تطلعي كل شويه واياكي تطلعي بدون اذن مني
لكن الاكل لازم انتي اللي تعمليه وهعرف من ايدك ولا من حد تاني مفهوم
ولو عاوزه ابعت اجيب هند تعلمك كام يوم قبل ماتسافر
لقاء:واشمعنه هند يعني ماهي جاتلك ع الطبطاب
ماهي الداده تعلمني
علاء:لا هند شاطره ونفسها حلو ف الاكل متعلماه من ماما
سانتقم
الحلقه العشرون
همت لقاء بالدخول لحجره النوم وسمعو خبط ع الباب
علاء :خشي جوه
وفتح هو
عم عبد الفتاح :معلش يادكتور انا عارف ان دخلتك بس مراتي بتصوت ومش عارف مالها ارجوك شوفها
علاء:طب دخلها من باب العياده وانا جاي فورا
وذهب للقاء :انا هكشف علي مريضه وجاي
وذهب لهم
وكشف عليها والست تصوت وتعيط
علاء :طب انا هديها مسكن وتعملي بكره التحاليل دي
عبد الفتاح :الله يكرمك.يادكتور ومعلش وجه يعطيه الفلوس
علاء:المره الجايه بقي دي بمناسبه فرحي
العروسه زمانها نامت اصلا
عبد الفتاح:هههههه معلش لا مؤاخذه يادكتور
ودخل للقاء
معلش كانت حاله مستعجله الست كانت عندها كريزه كلي
لقاء:لا ابدا عادي
انت بتعمل ايه
علاء:هنام
لقاء:هتنام فين
علاء:ع السرير
لقاء:ياسلام وانا انام فين
علاء:ع السرير
لقاء:لا دا بقي استهبال
علاء:حبيبتي انا قلتلك لو عاوز حاجه هخدها لا هيمنعني سرير ولا دولاب فنمامي واتلمي عشان انا هلكان ومش حمل مناهده
ونام فاضطرت تنام هي الاخري ف الجانب الاخر
...........
وجاء المهناين ف اليوم التالي
علاء:عاوزك بكره تيجي تعلمي لقاء الطبيخ خليها تحت ايدك كام يوم قبل ماتسافري عاوزها تطلع طباخه بريمو
هند: من عونيا الجوز وصوابعي اللوز
علاء:ربنا يستر وماتنقلش بالاسعاف
هند:قول يارب
علاء:ربنا ياخدكو وارتاح منكو
هند:ههههه ليه كده طاااا
وطبعا لقاء تنظر باشمءزاز لهما
..............
تاني يوم جاءت الداده بالخضار
وجاءت هند لهم ف الصباح
هند:لولو عوزاك ف حاجه
علاء:خير حبيبتي
هند:لؤي عاوز يكتب الكتاب قبل ماسافر
علاء:ياسلام اوي اوي حتي اخلص منك
تحتضنه وتقبله احبيبي يالولو
في وقت خروج لقاء
سانتقم
الحلقه واحد وعشرون
نظرت لقاء لهم بغضب
علاء:طب انا رايح العياده عاوزين حاجه
ماوصكيش ياهند
هند:نام واطمن
علاء:ياخوفي منك يابدران
ودخلت مع هند المطبخ
لقاء:ياريت المسخره دي ماتحصلش ف بيتي
هند مسخره ايه
لقاء :قله الادب والبوس والاحضان بينك انتي وبن خالتك
هند:وفيها ايه دا اخويا
لقاء:لا دا بن خالتك
هند:لا دا اخويا
لقاء:اخوكي بالبولوتوث
هند:لا اخويا بالرضاعه
وقصت لها القصه
لقاء:ياحبيبتي زيي اتحرمت من بابا وماما وانا صغيره وعشت مع جدو وشويه مع خالتو
طب يلا بقي علميني الطبخ لحسن اخوكي هيض*بنا احنا الاتنين
هند: لا انا جوزي بس اللي يض*بني
ولو ان اخوكي طويل التيله ده تلاقي كفه زي المرذبه انما الواد علاء هو طويل بس سفيف كده اصلي من صغري كنت باكل اكله
وهو غلبان
لقاء:ولا غلبان ولا نيله وايده زي المرزبه
هند:هاره اسود هو لحق يض*بك
لقاء؛ مرتين
هند:انتي واثقه انك بتكلمي علي علاء اخويا اللي كان ماسكك ف الفرح ولا اتغير ف السكه وادوكي واحد غيره
لقاء:لا والله هو
هند:غريبه جدا علاءطيب وحنين ع الكل
لقاء:اهو معايا بقي رذل وغتت قال يقول بستفزه قال
هند:لما علاء كده امال طويل التيله هيعمل ف امي ايه
داانا اول اما شفته قولت يادي الطول يادي الطول
لقاء:هههههه انتي فظيعه
هند:ومن ساعتها وانة بغني شعوري ناحيتك شعور طويل طويل
لقاء:هههههه انا مش قادره فصلتيني يخرب بيت كده علي راي لؤي عسل
احنا هنتنفخ انهارده ماعملناش اكل واخوكي هيقتلنا
وفجاه تجد من يمسك وسطها من خلفها
لقاء:هو صح اكدبي عليا وقولي لا
هند:هو حبيبتي كنت نفسي اكدب عليكي
علاء:يعني مش شايف اكل
انا معاكو للعشا لو مالقتش غدا هدفنكو انتو الاتنين هنا