تعريف شخصيات
بطل الروايه ادهم سليمان شاب فى 24 من عمره خريج كليه الدفاع الجوى ذو عيون كالصقر حاد الطباع عريض المنكبين وطويل القامه فى رتبه ملازم اول وعلى ابواب ان يترقى ليكون نقيب شهم وحلم كل فتاه
ايلين
فتاه فى الثانويه العامه فى 18 من عمرها يتمه الابوين وليس لها اخوه تعيش مع زوجه عمها المتوفى ولها ابنه ولكن علاقتهم ببعض ليست جيده جدا وايلين فتاه محجبه ترتدى ملابس محتشمه وليت الملابس التى تجسم الجسد ولها جسد ممشوق القوام ولديها اعيض بلون المحيط وشعر بنى حريرى
سامر
صديق ادهم المقرب معه فى الجيش وبنفس الرتبه ولكن ادهم متقدم عنه بدفعه اي ان ترقيت ادهم ستكون قبله بعده اشهر ولكن نفس السن 24 وسي وبنفس طول ادهم تقريبا
لينا
فتاه فى 21 من العمر فى كليه تجاره تكون قربه سامر وهى فتاه حاده الطباع قليلا وقويه الشخصيه ولكن ليست محجبه ولكن لطيفه
وباقى الابطال سنكتشفهم فى الفصل الروايه باللهجة المصرى
بطلتنا كانت خارجه من درس الاحياء الساعه 8 كانت مروحه بس فى شب اعترض طريقها زى كل مره بس المرادى كانت مختلفه كان شكله هينفذ تهديده انه يخ*فها عشان كان فى ايده منديل هى شافته وطلعت تجرى بسرعه وهو بيجرى وراها
عند بطلنا كان خارج لسه من الكتيبه وشاف بنت بعيون زرق بتجرى
وكانت ايلين بتجررؤى منهم ولما شافت ادهم ملحظتش انه شاب كان فى بالها انها تلاقى اي حد ينجدها منه الى بيجرى وراها وعايز يخ*فها وخلاص وجريت على ادهم واستغبت وراه وقالت وهى بترتعش الحقنى بسرعه دا عايز يخ*فنى
وكان الدرس بتاعها فى منطقه هاديه قريبه من الكتيبه وهى لحسن حظها او لسوء حظها لسه مش عارفين لقت البوابه بتاع الكتبه مفتوحه وحريت دخلت وسابت ادهم مذهول ودخلت استخبت ورا الجدرار وادهم دخلها والى كان بيجرى وراها استخبى ومستنيها تخرج
ادهم:انت مين يا استاذه انت
الين:انا الين
ادهم:حصلنا الشرف ممكن اعرف انت ازاى تتجرئى وتتدخلى الكتيبه كده من غير تفتيش
الين:وانا اش عرفنى انا فى ايه ولا فى ايه اصلا وبعدين حراس البوابه مقلوش حاجه وانا داخله
ادهم:مالوش عشان انا كنت واقف وراك وشورتلهم انهم ميعملوش حاجه
الين: نانت كمان دخلت من غير تفتيش
ادهم:معاك الملازم اول ادهم سليمان
الين:ازاي انت هتضحك عليا وفين الافلور ان شاءلله
ادهم:انا كنت برا الكتبه فبلبس ملكى وبعدين انت مالك اصلا واهى البطاقه اهى وممكن اعرف بقا ايه الى رمكى على الكتيبه الساعه٩ باليل والدنيا بتشتى كمان
الين:انا والله مكان قصدى ادخل بس فى واحد كل يوم وانا راجعه من الدرس بيغلس عليا جامد والمرادى كان فى ايده منديل وكان عايز يخ*فنى وانا جريت على هنا والدنيا كانت بتشتى ومفيش حد فى الشارع فجريت على هنا
ادهم:وانا اش دمنى انك ارهابيه وانا مش مستعد اتجازه بسببك
الين:خلاص هفتش نفسى
ادهم:وحياه امك ومسكها من مع**ها جامد وشدها على غرفهالمبيت بتاعته وقفل عليها وراح يجيب الجهاز وهى كانت قاعده تكلم نفسها شفتى يا فالحه انت الى كنت مفكره انك خلصتى ادى غبائك وقعك فى مشكله اكبر وفى الوقت دا ادهم ررؤجع بالجهاز وقرب منها عشان يغظها ومشى الجهاز على كل جسمها
الين:احم مش خلاص بقا كفايه والله ممعايه حاجه
مسكها من ايدها جامد وقعدها على كرسى
الين:ايه الغباء دا فى حد بيمسك ايد حد كده
ادهم:ايه سمعينى كده تانى بتقولى ايه
الين بتحدى:بقول انك غبى ومعدكش ذوق
ادهم:اتعصب ومسك مع**ها جامد وهى قامت غصب عشان تشيل ايدها منه بس هو مسكها وزقها على الحيطه وقال تصدقى انك قليله الربيايه ومحتاجه تربيه
الين:لا بقا لم نفسك انت الى محتاج ربايه من اول وجديد
ادهم مسك ايدها التانيه الى كانت بتحاول تخلص ايدها منه وصغط على ايدها الاتنين جامد انا برضو الى قليل الادب
الين:اه انت الى مش مؤدب والدليل انك مقرب لو انت مؤدب مكنتش سمحت لنفسك انك تقرب منى كده
ادهم:بعد وقال مبعدتش عشان خايف منك بس عايز اعرف كان الولا دا بيجرى وراكى ليه
الين:مش مهم انك تعرف انا همشى اصلا يلا سلام
ادهم: انت سمعتى انا قلت ايه ?
الين:من غير عصبيه هو بس انا فى الثانوسه العامه ودوسى ساعات بتبقى متاخر فعاش كده هو كان كل يوم يستنى اما اخرج من الدرس ويخلس عليا وساعات كان بيهددنى انه هيخ*فنى
ادهم: مهو بصراحه عنده حق مانت حاطه عدسات ولبسه لبس يبين جمال جسمك ولا وحطالى روج
الين:ملو لبسى ان شاء الله مانا لبسه حجابى ولبسه طويل ماله بقا وعلى فكره انا مش حاطه لا عدسات ولا حاطه روج
ادهم:عايزه تفهمينى ان شافيك حمرا كدا لوحدها قال الكلمه دى وهو بيقرب منها لغايه لما لزقت فى الجدار
الين: اه هى كده ولو سمحت ابعد
ادهم:لا ابعد ازاي لازم اتاكد الاول
الين:قصدك ايه
ادهم ابتسم وكلن بيقرب منهالغايهمنعدمت المسافه تقريبا بس الين طخ طربت ادهم بالالم على وشه
ادهم فاق من الصدمه وانقض على شفاه الين وباسها جامد لغايه منزلت دم وبعد
الين كانت بتعيط وبتقول والله حرام عليك انا كنت مفكره انك هتحمينى منه طلعت انت اسوا منه انت وهو زى بعض وانفجرت فى العياط وكانت بتحاول تض*ب ادهم بس هو مسك ادها جامد وقال انه متشبهنيش بواحد زي دا انت فاهمه وانا دى كانت حاجه بسيطه عشان تحرم تتعدى حدودك قال كده وهى كانت لسه بتعيط وقال بس طلعت صادقه ومش حاطه روج
هى بصتله ورفعت ايدها الى كان مسكها وراحت عضاه
وهو فضل بااص ليها ومش حاسس اصلا انها بتعضه وهى خلعت ايدها من ايده وض*بته بالقلم تانى
بس المرادى ادهممش هيسكت
ادهم:بصى بقا انا الى بيعصبنى ان واحد يقلل منى او يطاول عليا وانت عملت الاتنين فستعد لانى هخلكى تندمى قال دا بصوت كحفيف الافعى ومسكها من ايدها وخرج بس هى خلعت ادها منه وجريت على برا والى كان مستنيها تخرج ا**ها وكان لسه هيحط ايده عليها ظهر ادهم وض*به وقال الين مراتى مرات الملازم اول ادهمسليمان ولو حاولت تقرب لها تلنى شوف الى هيجرالك وهو الخاطف خد ديله فى سنانه وطلع يجرى زي المجنون بعد مادهم وراه كرنيه الشغل
ومسك ايد الين ودخلها العربيه وقال انت الى جبتيه لنفسك وهى كلنت بترتعش عشان عرفت هى حطت نفسها فى مصيبه ايه
الين: بص انا اسفة يا استاذ والله ممكن تسبنى اروح بقا
ادهم:لا هو انت مفكرانى انى طيب كده لا انا الاول هخد حق الالم دا غالى
الين: يعنى انت عايز تاخد خحقك صح
ادهم:ايوه صح
الين:خلاص اض*بنى وغمضت عنيها وانكمشت على الكرسى وضغطا على ايدها
وكل دا وادهم باصص لها وركز فى ملامحها وقال
لا مش هض*بك انا هخد حقى بطريقه تانيه انت قلت انك فى 3ث مش كده
الين فتحت عنيها وبصتله بخوف وبلعت رقها وقالت اه
وفضلك اد ايه على الامتحنات
شهر دراسه وشهر امتحنات
ادهم:بصلها وقال طب تمام اوى جايلكم النهارده اخطبك وبعد اسبوع كتب الكتاب علشان تحرمى تتعدى حدودك مرتين
الين:تتجوز مين دانت متعرفيش غير من ساعتين بالظبط
ادهم:هو انت مفكره انى هتجوزك عشان سواد عيونك الزرق دول لا دا عشان اربيكى واعلمك مش ادهم سليمان الى يتقله لا وانا هراف بيك واخلى الجواز بعد الامتحنات بس ممكن اغير راي فى اي وقت ها بقا بيتك فين
لا مش هتعبك انا هروح لوحدي وانت روح غير هدومك ونام وانا هروح انام وانشاءالله هتنسى انك شفت بنت زى
لا مش هنسى قلت بيتك فين بقا
لا دانا احتى مش بعرف اطبخ وكمان مش بعرف انضف وراغايه ومش حلوه ومعفنه كمان
مش مهم
لا انا لسه مكملتش انا حتى متامنليش على سر وخاينه وبص مش هغلى فى اسرار للبيت وانت ملازم فى الجيش يعنى محتاج حد آمين على اسرارك
استنى بس انت لما قلت خاينه قصدك انه انت هتخنونى مع راجل تانى
الين شهقت وقالت لا طبعا ازاى اصلا يعنى اكلم راجل غيرك يعنى وكده
ادهم اه
الين لا.طبعا خاينه قصدى انى اكلم واحده ست على سر انت قلتلى عليه
طيب بيتك فين بقا
يوه انت لسه م**م
ادهم: انا قلتلك انا بشتغل ايه صح
الين باسغراب اه صح ✅
ادهم: يعنى هقدر اعرف الى قدامى بيكدب ولا صادق وانت بصراحه مفقوسه اوى بصراحه وحتى لو انت صادقه انت مفكره انك هتبقي مراتى بجد ولا ايه انا هربيك وبعد كده هطلقك
الين: عيطت ? وقالت ليه هو انا عملت ايه لكل دا والله حرام عليك انا مش عيزاك اصلا عشان كدا ابعد عنى وسبنى فى حالى الله يخليلك انا فى ثانويه عامه ومش ناقصه تعطيل
ادهم بصلها وقال اخر مره هقول بيتك فين
الين بصتله وهى بتعيط وكانت هتمسك الباب تخرج ادهم شدها ووقعت فى حضنه بس احنا هنا مش فى مسلسل هندى فهى قامت علطول وقامت بس هو فضل ماسك مع**ها وهى لسه بتعيط وهزها وقال بيتك فين انطقى ولو مقلتيش المرادى هخدك على شقتى وهى بصتله بصدمه وقالت العنوان ووصل وطول الطريق وهما ساكتين وهى بتعيط بهدوء ووصلت وقبل متوصل بشويه ادلها منديل عشان تمسح دمعها واخيرا هى اتكلمت وقالت شكرا وهو رد وقال عفوا ودا كان كل حديثهم ولما وصلت شكرته وطلعت علطول وهو رجع لوحده ولما وصلت البيت جريت على مرات عمها وحكتلها كل الى حصل عشان من عادتها اي حاجه مزعلها لازم تحكيها لحد عشان ترتاح ولا لو محكتش بتفضل تعيط وتنام وتصحى تعبانه بس لما حكت لمرات عمها المرادى مرتحتش عشان مرات عمها قالت انه لازم توافق عشان هما ملهمش ضهر وانه ممكن يعملها حاجه فتوافق احسن وهو شاب كويس اهو عشان هيدخل البيت من بابه وسابتها ودخلت بس هى مقتنعتش واتصلت على صاحبتها وقالت انها هتبات عندها 3ايام لغايه مادهم ينسى الموضوع واتفقت انها هتجلها بعد صلاه الفجر وهى نازله بعد مكتبت رساله لمرات عمها قابلت........
يتبع..........................