الفصل الأول

2146 Words
*أنا لحبيبي و حبيبي إلي... يا عصفورة بيضا لا بقى تسألي.... لا يعتب حدا و لا يزعل حدا... أنا لحبيبي و حبيبي إلي.... حبيبي ندهلي قلي الشتي راح رجعت اليمامة زهر التفاح....و أنا على بابي الندي و الصباح و بعيونك ربيعي نور و حلي......و ندهلي حبيبي جيت بلا سؤال......من نومي سرقني من راحة البال وأنا على دربه ودربه عالجمال....يا شمس المحبة حكايتنا اغزلي.....أنا لحبيبي و حبيبي إلي................... ******************* *عناقها بطوله الفارع يضمها بقوه يذوب من صوتها الهادي وهي تغني له بدلال استنشق رائحه عطرها الخفيف من خلف اذنها ليقشعر جسدها الصغير بين يده يهمس[صوتك زي زقزفه العصافير...صوت ناعم وهادي لو سمعتك جاره القمر هتغير منك]اسبلت اهدابها الناعمه وهي تبتلع ريقها من قربه المهلك لتساله بصوت متهدج[قصدك اني صوتي حلو....ايه رايك في الاغنيه عجبك صوتي]غمغم أمام شفتيها [كنت بحبها من فيروز جدا بس دلوقتي بعشقها منك ياملاكي بحبك]منحته ابتسامه رقيقه برقه الورود تهمس وهي تداعب ازرار قميصه الابيض [بموت فيك يافارس احلامي بحبك من يوم ما عرفت يعني ايه كلمه حب من يوم ما كبرت ملك قدام فارسها وبيقت تستني تشوفه بفارغ الصبر بحبك من زمان جدا يابن خالي]ضحك بشده يداعب خصلات شعرها النحاسية المموجه وهو يسند جبهته فوق جبهتها[اول مره تقولي يابن خالي]تن*دت تلف ذراعيها حول رقبته وعلي أطراف اصابعها وقفت فوق حذائه تلثم شفتيه[مش انت ابن خالي..... وحبيبي }همهم بصوت عاشق حتي النخاع[هممم........وقريب اوي هكون جوزك]تن*دت باستسلام و ضعف وهي علي وشك الاستسلام وترك نفسها وروحها بين يده تهمس{انا ملكك يافارس قلبي.......خليني ليك}........ *اغمض عيناه يبتسم وهي تركض أمامه بفستانها الأبيض الشفاف تقترب منه وهي مبتسمه وعيناها الواسعه تلمع بالعشق مررت اناملها البيضاء الرقيقه فوق لحيته الكبيره المرتبه برقه وشفتاها تلثم وجه برقه النسيم بفصل الربيع فتح عيناه على جمال ابتسامتها الرقيقه وهي تغمغم أمام شفتيه{حبيبي فارس انا هنا}جلس مستقيم يفرك عينه بشده ضجيج من المشاعر يسكن قلبه وهو يراها أمامه حوريه جميله تتحرك بخفه تخ*ف قلبه وتسلب عقله هتف برجوله ونبره عاشق{انتي هنا يا ملاكي وحشتيني كل ده تاخير يا ملك انا مستنيكي من زمان حبيبتي}مررت اناملها فوق شفتيه الخشن{انا هنا جنبك حبيبي}تجعد جبينه بعبوث وهو يملس فوق وجنتها المتوجهة بالاحمرار{متبعديش عني تاني ملاكي مقدرش اعيش من غيرك}حدق كلا منهم بالآخر تسارعت انفاسها وهو يملس بانامله الانيقه فوق بشرتها القشديه ينزع حماله فستانها وهو مازال ينزل بنامله لاسفل عنقها ثم نحرها اشتعلت خلايا جسدها تهمهم بنبره مرتجفه{لسه بتحبني} حملها من خصرها النحيف يدفن وجه بين حنايا رقبتها يستنشق عطرها نظراته الاسره والعميقه مظلمه ببريق رجولي اخاذ ارتجفت شفتيها بتوتر فقضمتهم لتوقفهم عن الرجفان شعرت انها ثملت بعيونه البراقه غارقه حد السكر رعشه لذيذه امتدت عبر عمودها الفقري جعلتها تشعر بالخمول وهو يفتح سحاب فستانها ليسقط بين ساقيها وانكشف أمامه جسدها الرشيق سحب نفسا عميقا يخرجه بتنهيده حاره أشعلت حواسه وهي بين ذراعيه{انا ملكك متتخلاش عني حبيبي} غمغم بصوت اجش مستثار{خايف عليكي انتي ورده رقيقه خايف من جنون حبي في عشقك ملاكي}**ت يحدق بها بحب ليكمل{انتي ملكي انا}غاصا سويا يتمتع كلا منهم بمذاق الحب والعشق حتي غفيا كل منهم باحضان الاخر .. بصباح يوم جديد استيقظ علي ضوء اشاعه الشمس التي ملئت الغرفه قبل جبينها برقه ليعدل جلستها بهدوء .اعدل جلسته بجانبها يتاملها بحب ظل يتاملها من وجهها وشفاهها المنمنمه لينزل بنظرة قليلا عبر قدها الرشيق حتي وقعت عينيه علي بقعه من دماء اسفلها جعلته ينتفض من خوفه عليها اقترب منها وجسده باكمله يرتجف وهو يتذكر امه ممدده فوق الارض غارقه في بركه من الدماء لم يخطر بعقله ان الدماء ماهي الا صك ملكيته لها لتصبح حبيبته وملكه هو فقط بيد ترتحف نادها فلم تستيقظ هزها بقوه{ملك حبيبتي انتي كويسه ملك فوقي ملك} تسارعت أنفاسه يحدق بها ويصرخ{ملك فوقي ملك}ضحكات لعينه من بعيد شقت أذنه التفت لينتفض مذعور وأمه تقف أمامه غارقه في دمائها تضحك بهستريا بمنظر مخيف يشيب الرأس {قتلتها بحبك... ملك ماتت بسببك ماتت بسببك انت..... ملعون ابن ملعون...... انت ملعون من دم ملعون}ضم ملك في ص*ره وهو يصرخ بصوت متحشرج مكتوم{ابعدي عنها ملك لاء لاء}تحركت ببطء نحوه وجسدها الدامي ينزف بالدماء{حبك ليها لعنه....عشقك لعنه....موتها علي ايدك زي ماكان موتي علي أيده هو}هتف بنفس الصوت المكتوم {ايد مين انتي موتي عشان خاينه....ملك مش زيك أبدا ملك مش خاينه}هزها بقوه يستمد منها القوه والشجاعة{فوقي ملك قلبي افتحي عيونك....ملك....اصحي حبيبتي...ملك بلاش تموتي ارجوكي}ركض محمد من غرفته مفزوع وهو يهتف بهلع ويهز فارس بكل قوته {فارس...فارس تاني يا فارس ايه إلا بيحصل معاك نفس الكوابيس} استمر محمد يهزه بقوه حتي استيقظ وهو يصرخ ويمد ذراعه في الهواء{مللللك}ربت محمد فوق اكتافه بقلق وبيده كأس من الماء يعطيه لفارس الشاحب يتصبب عرقا وكل خليه بجسده تنتفض وهو يتمتم في **ت{ملعون من دم ملعون قتلتها قتلتها.....قتلت ملك}جلس محمد بجانبه يمسد ظهره يغمغم بقهر لأخيه الذي أصبح مهوس بتلك الكوابيس الب*عه{فارس انت بخير وملك كمان....انتي مش سبب في حاجه أرجوك يا فارس أهدا انا خايف عليك}ظل يتنفس بصعوبه بالغه والعرق يتصبب منه بغزاره واطرافه متشنجه بسقيع مميت{انا خايف عليها جدا....انا بحبها يا محمد بحبها....انا عايز ملك في حياتي}ابتسم محمد بهدوء وهو يتأمل لهفة وحب فارس لملك ما أعظم عشق الروح وهي تعشق الغائب دون أن تراه تتواصل مشاعرهم وتتحد والمسافات بينهم قارات وليس أوقات.......تمتم محمد بنبره اشتياق إلى وجهها البريء{هي كمان بتحبك يبقا لازم ترجع ودافع عنها وعن حبك لو بتحبها صحيح..إياك تتخلي عنها ملك مستنياك يافارس}فرك وجهه المجهد بشده وهو يقف بترنح{هرجع مصر والي يحصل يحصل}...... *عادت ماريا من عملها بالمشفي مرهقه الجسد و القدمين تريد بشده أن تستلقي فوق فراشها الهادي البسيط بعد يوم عمل صعب للغايه تتدثر بالغطاء من ليله شتاء بارده مع كوب من الشاي الساخن هكذا كانت تخطط ماريا قبل أن تتفاجي و هي تغلق باب منزلها الصغير بإحدى ضواحي مدينة الضباب لندن.بطفلتها الصغيره ياسمين تقبل شاب بكل جموح عاطفي ملتهب داخل منزلهم.شهقت ماريا تصرخ{ياالهي ماذا يحدث} ابتعدت ياسمين عن هذا الشاب سريعا وهي تقف متوتره ترتجف ثم تحدثت بالانجليزيه لماريا{مامي....هذا صديقي ديفيد} وقف ديفيد مبتسم ببرود الدماء الانجليزي يومئ برأسه إلى ماريا التي مازالت متسمره بمكانها{هاي مدام انا ديفيد}لاحظت ماريا ان الشاب يتحدث العربيه ولم يحيها بالانجليزيه مثل ابنتها المدلله..... حدقت ماريا في ابنتها دون أن ترد التحيه لديفيد لتقل لها بخفوت وهي تتحدث العربيه المتلعثمه و التي حرصت على تعليمها لياسمين{وصلى صديقك..انا انتظرك بغرفتي }تافافت ياسمين من فظاظه امها مع صديقها ديفيد لتعتذر له برقه شديده وهي تضع خلف اذنها خصله هاربه من أمواج شعرها الحرير {سوري بيبي... مام مرهقه قليلا} قبل ديفيد شفتيها بعذوبه وهو يناظرها بمكر شديد{ مفيش مشكله جاسمين. انتي عربيه مسلمه واكيد ده رد فعل مامتك خصوصا وهي كمان مسلمه} سألت ياسمين ديفيد بستغراب{أين تعلمت العربيه ديف ولماذا تتحدث بها. انا اكرها واكره جنسيتي العربيه أيضا}ضحك ديفيد بقوه وهو يمرر انامله فوق بشرتها الناعمه{تعلمت العربيه في جامعه تل أبيب عزيزتي.انا احب اللغه العربيه والعاميه المصرية أيضا. لغه بلدك الأم. واريدك أن تتحدثي بها معي.ارجوكي جاسمين}..... أستندت ماريا على باب غرفتها تضع يدها فوق ص*رها وهي تلهث من الفزع تردد{يهودي يالهي مش ممكن ياسمين هتضيع.لازم اتصرف لازم ياسمين ترجع مصر في أقرب وقت.وتكون تحت وصايه اخوها فارس..... ياربي احمي ابنتي} طرقت ياسمين باب غرفه امها تدخل وفوق ملامحها علامات النزق والتذمر{مام....ممكن اعرف ايه طريقه ديه إلي قبلتي بيه ديف}خلعت ماريا حذائها بغضب وهي لا تنظر ناحيه إبنتها المتذمره المدلله.... لتهتف ياسمين بصراخ{مام اجيبيني بليزز}رمقتها ماريا بقسوه وهي ترفع حاجبيها {ممكن أفهم مين ده....وآيه المنظر إلي شوفتك فيه ده معاه..... انتي مش عارفه أن ده حرام وعيب انتي مسلمة...عربيه ياسمين}برمت ياسمين شفتيها بامتعاض متمتمه بحنق{انا انجليزيه ازاي تكلميني عن وطن انا مشفتوش غير في TV وبس مام بيراميدز...سفنكس....تمبل....حتى مزريتش الأماكن ديه مام....اوك انا مسلمة بس انجليزيه I love England }مسدت ماريا رأسها بقوه ثم هتفت فيها بقله صبر{انتي انجليزيه الأم حبيبتي....ولكن باباكي مصري وعربي}ضحكت ياسمين بسخريه ثم سخرت قائله بملامح صلبه{فين داد....إلي طردك من 25سنه وانتي حامل فيا.إلي قالك لا مش عايزك إلي مفكرش يجي يشوفني.....لا مام انا بنتك انتي وبس....وارجوكي مام بلاش عنصرية بلدي إلي بتقولي عليها عملت سلام مع إسرائيل شلوم يعني ولا ناسيتي}هجمتها ماريا بغضب{إلي اعرفوا عن السلام ده...علشان ياخدوا أرضهم المحتلة أقري حبيبتي تاريخ بلدك وانتي تعرفي قد ايه بلدك عظيمه وتفخري بيها}قالت ياسمين بلا مبالاه {مام....حقيقي انتي أوفر اقرأ ايه المهم انا مش هقطع علاقتي بديف وبليز مام أقبلي وجوده في حياتي أي لاف ديف مام}خرجت ياسمين الجامحه المشاعر من غرفه ماريا.لتسقط ماريا فوق فراشها تقل{مفيش حل غير أن ارجع بيكي بلدك علشان احميكي صغيرتي من نفسك قبل أي حد.لازم تعرفي أن لكي أخ شاب وهو إلي يقدر ياخد باله منك......دكتور أكرم لازم أتكلم معاه حالا}... *ليله ما قبل زفاف أنس ومنه تافاف أنس يمرر انامله ب*عره الأشقر يقل{انتي مش بتفهمي يا منه قولتلك ديه فنانه ومشهوره الست بتشكرني عادي علشان عمليتها نجحت فين الغلط اتكلمي}جزت منه على أسنانها تصرخ كعادتها بجنون{يسلااااااام ايه يعني عمليه تجميل ونجحت لازم شكر على الانستا &الانستجرام& بشكل ده وقال ايه دكتور أنس ماهر مش موهوب وبس وكمان وسيم ديه قله ادب يا دكتور بتتغزل فيك علني}حمل أنس مفاتيح سيارته وقبل أن يخرج رمق منه الحانقه تصرخ بستفزاز {اسمعي يا منه احنا بكرا فرحنا هنتجوز ونبقا في بيت واحد لازم تثقي فيا اكتر من كده والا بجد حياتنا بغيرتك المجنونه ديه هتكون جحيم}خرج أنس من الفيلا كالعاصفه والشياطين تركض أمامه تاركا منه تبكي من غيرتها الحمقاء وقبل أن يستقل أنس سيارته هتفت ملك من بعيد وهي تحمل بعض ألاغراض الخاصه بالعروس{أنس علي فين يا عريس}هتف أنس ببتسامه باهته{ملك اخبارك ايه....ولا حاجه ورايا كده كام حاجه لازم اخلصها} جعدت ملك أنفها الصغير تداعب صديق عمرها التي تعتبره بمثابه مالك في الاخوه{مالك يا دكتور ايه التكشيره ديه في ليله فرحك هو إلي هيتجوز من حبيبته المجنونة منمون يكشر كده}هتف أنس بازدراء ثم قال واجما{انتي قولتي المجنونة...فعلا يا ملك....منه بقت مجنونه بغيرتها العاميه كل يوم مشكله جديدة حتي ليله فرحنا عامله معايا مشكله}همست ملك مبتسمه بجمال ورقه{بتحبك يا أنس....منه مغرمه بيك واحنا لسه اطفال ديه كانت بتغير مني انا شخصيا فاكر كانت بتخ**ني لما اكلمك أو العب معاك معلش بكرا لما تكونوا في بيت واحد هتبطل جنان وتعقل}ابتلع أنس غصه مؤلمه في حلقه يقل بنبره خائفه من القادم{خايف يا ملك الغيره ديه تقلب حياتنا بعد كده خايف مقدرش استحمل عصبيتها وخنقاتها بتاعت الصبح والليل.إذا كان واحنا لسه مخطوبين بتعمل كده آمال لما نكون في بيت واحد هتعمل ايه}ضحكت ملك بخفه تحاول أن تلطف الأجواء المشحونة بالعصبيه{انت مش بتغير عليها...انت يابني كنت بتض*ب أي حد يقرب منها...إلي يشوف دكتور أنس العظيم جراح التجميل دلوقتي........ ميصدقش أن ده أنس الشاب إلي بيتخانق مع طوب الأرض علشان منمون}ضحك أنس بقوه وهو يتذكر تلك الأيام الجميله ثم اردف بمزح{ايه حقيبة الذكريات إلي عايشه فيها الليله ديه...فاكر يا ملك كل حاجه}ثم اكمل بمكر وهو يلوي شفتيه ببتسامه{وفاكر كمان شاب كان طويل واسمراني كده هو كمان مستعد يقتل أي حد عشان البرتقانه بتاعته..ولسه لحد دلوقتي مستعد}همست ملك باختناق دون أن تنظر اليه{كان مستعد كان فعل من الماضي يأ أنس لكن هو فين الشاب الاسمراني.... سنه و 5 شهور..... و 7 ايام...و 14 ساعه الشاب بعيد عن حبيبته حتي مفكريش يسأل عنها ولا يعرف أخبارها}ربت أنس فوق كتفها يغمغم بمراره{يااااه يا لوكه حتي الساعات عدها انا فعلا بحسد فارس عليكي}ترغرغت عيناها بدموع العشق والحنين علي فارس قلبها{تحب اقولك كام دقيقه كمان.فارس بعد عني في اكتر وقت كنت محتاجه يكون جنبي فيه يا أنس.......سبني وهرب وعاش حياته}...... هتف أنس بهدوء يدافع عن صديقه الغائب{لا يا ملك.مين قالك أن فارس عايش حياته أو نساكي فارس بيحبك جدا وبيعشقك اكتر منالاول} **تت ملك تستمع الي أنس بقلب مفطور فهي تعرف حق المعرفه أن أنس علي اتصال يومي بفارس ومحمد وخصوصا فارس صديق الطفوله.ساد ال**ت قليلا بينهم ليكمل أنس بصراحه منتهيه{وبعدين انتي يأملك...انتي إلي رفضتي تشوفيه وحملتيه وحده مسئوليه إلي حصل ليله الحادثه}رفعت وجهها إليه تنظر له بغضب وصوت مرتجف من البكاء {انا...انا كنت لسه تحت تأثير البنج والي حصل لرجلي يا أنس.انا كنت في حاله غير طبيعه انا عجزت يأ أنس مش هقدر أرقص تاني مش هقدر أحقق حلمي.وتقولي ان انا إلي رفضته يا أنس...انا}انهارت من البكاء ترتعش وقد فقدت القدرة على التحمل.....ليقل أنس بخفوت جاد{انا اسف يا ملك...انتي عارفه انتي وفارس بالنسبالى ايه.انا بجد بتعذب كل ماشوفكم كده هو كمان محمل نفسه ذنب إلي حصلك بيتعذب هناك مش عارف يعيش من غيرك يا ملك}همهمت بخفوت وهي تمسح دموعها المنسابه بغزاره بظهر كفها{انا كمان بتعذب من غيره جدا يأ أنس نفسي يرجع نفسي اشوفه.نفسي يرجعلي فارس تاني}ابتسم أنس براحه وهو يخرج زفره قويه{أن شاء الله هيرجع....وتكونوا لبعض}............ *كانت شروق تقف في نافذه غرفتها تراقب أنس وملك باهتمام وهما يتحدثان باهتمام لفتره طويله.ابتسمت تتلاعب بخصلات شعرها وهي ترفع حاجبيها بشرور ثم همست لنفسها{امممم أنس وملك.يسلام ومنه يا روحي بتغيررر علي حبيب القلب غيره موت }هزت رأسها تفكر بمكر شديد.تتابع مايحدث حتي رحل أنس..ودخلت ملك من بوابه الفيلا وقفت شروق أمام المرآه تصلح زينه وجهها وتمشط شعرها.ثم مررت اصابعها فوق منحنيات جسدها لتقل بغل مخفي داخل جنبات ص*رها{هه جه وقت الحساب للكل انا مش هسكت بعد النهارده...مش هسكت لحد ما اخد حقي شويه اوباش من دم قذر حقي انا وحق ابني إلي راح}وقفت شروق أمام خزانة ملابسها.تخرج صندوق خشبي صغير حملته وجلست فوق الاريكه تفتح الصندوق ببطء لتلمس باناملها صور كثيره تجمعها بفهد..... زمت شفتيها بقوه تغمض عيناها وكانها تسترجع بعض الذكريات القاتله.تذكرت حديثها مع فهد من زمن بعيد حينما قال لها بستفزاز و صوت قوي لن تنساه مهما طال الزمن......... ■حديث شروق مع فهد من سنوات بعيده.... ضحك بصخب وهو يدور حولها ليقف خلفها يقل بستهزاء {ابنى تعرفيه كويس كان بيقولك عمتى وهو ابن اخوكى فى نفس الوقت}....{فارس يبقي ابنك....فارس ابنك انت}.......... ظل الصوت يدوي داخل اذنيها بطنين مزعج... وضعت كفيها فوق اذنيها وهي تردد بكلمه واحده تخرج من بين اسنانها المصتكين{شمس......فارس شمس و فارس لازم آدمر حياتكم... زي ما سرقتم مني حياتي}..... #يتابع
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD