الفصل الاول(٢)

1198 Words
وقفت زينة خلف مكتب الاستقبال الخاصة بالفرع الرئيسى لمجموعة شركات الحديدى تلاحظ على غير العادة حالة من التوتر والنشاط المفرط لم تراها منذ عملها هنا منذ اكثر من اسبوع لتميل هامسة الى زميلتها مها تسألها = مها هو فى حاجة النهاردة ! اصل شايفة الكل متوتر والحال على غير العادة ردت مها بنفس الهمس = لا متقلقيش بس رائف بيه اخيرا وصل من السفر اصله كان مسافر انجلترا يجى اكتر من شهر وطبعا لما الكل عرف بخبر وصوله بقى حالهم زاى مانتى شايفة كده نظرت اليها زينة بتوجس قائلة = يعنى خبر وصوله يعمل فيهم كل ده ده من وقت وصولهم والكل عامل زاى خلية النحل هزت مها راسها قائلة بتفهم = اه مانتى جديدة ومتعرفيش مين هو رائف الحديدى لتقترب منها قائلة بجدية وانبهار شديد = شوفى يا بنتى رائف بيه ده لو شاف نسمة هوا معدية لازم يعرف رايحة فين ولمين وليه كل حاجة هنا بأمره هو وبس شخصية كده مينفعش يتحكى عنها ده لازم تشوفيه بعنيكى علشان تعرفى بتكلم عن ايه كانت زينة طول حديثها تتتسع عينيها بذهول ورهبة من حديثها عن هذا الرائف تتمنى الا تلتقى بيه ابدا شخصيا وتظل فى مكانها المنسى هذا بعيدا عن الانظار مر بهم الوقت سريعا حتى ساد ال**ت فجاءة ارجاء المكان ترى الجميع تتوجه انظارهم ناحية باب الشركة باهتمام لتركز انظارها هى الاخرى عليه حتى ترى ما الذى جذب انتباهه الجميع ليدخل الى الشركة فى تلك اللحظة شخصا تحيط به هالة من القوة والعظمة تبعث الرهبة فى النفوس معه العديد من الاشخاص يبدون كمساعدين له فاخدت تراقبه بانظارها لا تستطيع ابعادها عنه فهو مثال رائع لاحد ابطال الروايات التى تعشق قراءتها فتراه متجسدا امامها فى الواقع بهيئته وخطواته الواثقة المتمهلة يرتدى بدلة من اللون الاسود وقميص من نفس اللون مفتوح الازرار ليزيد من غموضه اكثر فادركت هويته فورا قبل ان تميل عليها مها تهمس باعجاب وعينيها هى الاخرى تتابعه = مش قلتلك لازم تشوفيه علشان تعرفى انا بتكلم عن ايه هزت زينة راسها بضعف توافقها دون النطق بكلمة تراقبه وقد احاط به العديد من مسئولى الشركة يتحدثون اليه باهتمام وتملق وهو ينصت الى حديثهم بعدم مبالاة ووجه خالى من التعبير تجول عينيه فى المكان بحدة وتجهم حتى توقفت عند مكان وقوفها خلف الطاولة المخصصة لاستقبال العملاء لتضيق نظراته فوقها ينظر اليها بحدة تتقابل نظراتهم لبضع ثوانى شعرت خلالها بض*بات قلبها تتصاعد بقوة تتنفس بعنف وخشونة تقع تحت تأثير عينيه الحادة حتى فقدت اتصال نظراتهم فجاءة مشيحا بعينيه بعيدا مبتعدا عن المكان ليستقل المصعد المخصص له غائبا عن الانظار ليتنفس الجميع الصعداء ويعود الارتياح والهدوء الى المكان مرة اخرى الا هى فقد احست بقدميها لاتقوى على حملها فتسرع بالجلوس فوق المقعد خلفها لتضحك مها ماان راتها على تلك الحالة قائلة بمرح =ده كان نفس رد فعلى اول مرة شوفته بس بعد كده اتعودت رفعت زينة عينيها اليها تهمس بصدمة = وانا بقى هفضل على الحال ده كل مرة هشوفه فيها لحد ما اتعود ضحكت مها بقوة من كلاماتها العفوية تربت فوق كتفها قائلة = خلى عندك امل وادعى تتعودى بسرعة رفعت زينة ذراعيها تستند عليها فوق الطاولة واضعة خدها فوقهم تتن*د بقوة تهمس = ولا متعودش الحمد لله ان شغلى بعيد عنه خلينى فى الامان اضمن ❤❤❤❤❤❤ دخل رائف الى مكتبه تتبعه سكرتيرته الخاصة شاهى تتهادى خلفه فى تنورة قصيرة رمادية اللون وقميص ابيض يضيق فوق ص*رها تهتف بسعادة وغبطة =حمدلله على السلامة رائف بيه متعرفش اد ايه انت كنت وحشنى لت**ت تحاول اصلاح كلماتها بخجل مفتعل = اقصد وحشتنا كلنا يعنى جلس رائف خلف مكتبه يريح ظهره فوق مقعده ينظر اليها يقيمها من اعلاها الى اسفلها ثم الع** يدرك محاولاتها الدائمة للفت انتباهه لها فهى منذ عملها لديه منذ اكثر من عام وهى لا تمل من تلك المحاولات والتى اصبحت تشعره بالتسلية اكثر من شعوره بالغضب يراها لا تستسلم ابدا نظر اليها مستمعا قائلا ب**ل = اخبار الشغل ايه فى غيابى يا شاهى هتفت شاهى بلهفة شديدة تشير الى عدة اوراق فوق مكتبه = كله تمام حضرتك وانا عملت تقرير بكل اللى كان بيحصل فى الشركة طول فترة غيابك ادام حضرتك على المكتب لم يرفع رائف عينيه عنها لا ينكر اعجابه بتفانيها فى عملها فهى تدير كل امور مكتبه بسلاسة واخلاص وهذا ما يجعله يتغاطى عن محاولاتها المراهقة هذه للفت انتباهه لها امسك بقلمه يديره بين اصابعه وهو مازال ينظر اليها = وياسر عمل ايه فى اللى قلت عليه قبل ما اسافر اسرعت بالسير الي تلتفت حول المكتب لتقف بجواره تميل عليه بحركة اغراء مقصودة ترفع جهها اليه قائلة برقة = كله موجود عند حضرتك فى التقرير تقابلت نظراتهم لترفرف برموشها ببطء واغراء فى محاولة منها ل**ر تلك البرودة التى تراها دائما فى عينيه ولكن لا فائدة تذكر وهى تراه يرجع الى الخلف فى مقعده قائلا ببرود ولا مبالاة = تمام يا شاهى تقدرى ترجعى مكتبك وانا هشوف التقرير بعدين بهتت ملامحها تعتدل فى وقفتها قائلة باحباط = تمام يا رائف بيه تحب ابلغ ياسر بيه انك موجود فى مكتبك اخذ رائف يدير قلمه بين اصابعه ببطء ينظر اليه بتركيز = اه ومدخليش حد عليا لحد ما اد*كى اوامر تانية هزت شاهى راسها بالموافقة تتحرك مغادرة الحجرة ليستوقفها رائف مناديا لها بحدة لتتوقف مكانها تنظر اليه باهتمام وامل ليسألها وهو مازال ينظر الى قلمه بين اصابعه قائلا باقتضاب = فى موظفين جداد اتعينوا وانا مسافر ؟ عقدت حاجيبها تستغرب من ذلك السؤال فهذه هى المرة الاولى التى يسألها عن هذا الامر لتجيبه بحيرة = مش عارفة يا رائف بيه الامور دى من تخصص قسم ال.... رفع رائف عينيه اليها بحدة لتتنحنح قائلة بسرعة = ثوانى وهيكون عند حضرتك ملف بكل اللى اتعينوا جديد هز راسه يشير اليها بالانصراف لتغادر سريعا لتنفيذ هذا الامر الغريب لها تاركة اياه يرجع الى الخلف يستند براسه الى مقعده يتذكر تلك العيون كالبحر الهادىء بنظراتهم المتسعة بانبهار وبراءة حنى سمع دقات هادئة على باب مكتبه ليدلف بعدها ياسر الى الداخل قائلا بمرح = ايه النشاط ده كله من الطيارة للشركة على طول ايه يابنى انت ما بترحمش نفسك نظر اليه رائف بتسلية = انا قلت اجى اطمن هببت ايه فى غيابى قبل ما اعمل حاجة تانية تقدم ياسر الى الداخل يجلس فى الكرسى المقابل للمكتب قائلا بجدية = لا اطمن كل اوامرك اتنفذت بالحرف اعتدل رائف فى جلسته يعقد حاجبيه باهتمام وحزم =تمام كده وعملت ايه مع المحامى هز ياسر راسه بتأكيد قائلا = اجل كل حاجة لحد رجوعك من السفر خصوصا انك سافرت بعد الجنازة على طول يعنى مكنش يقدر يعمل غير كده **ت ملامح رائف مشاعر لايمكن قرائتها بعد انتهاء ياسر من حديثه ينظر امامه بشرود حتى تنحنح ياسر قائلا بخفوت وتردد = سامحه يا رائف هو دلوقت بين ايد ربنا وخصوصا انه كتب لك كل حاجة رغم انه كان يقدر يعمل الع** بعد كل سنين الخلاف اللى بينكم التفت رائف اليه تلتمع عينيه بغل وكراهية تخرج كلماته من بين شفتيه كالفحيح = عاوزنى اسامحه بعد كل اللى عمله وبيعمله معايا حتى بعد موته عاوزنى انسى ذلى وذل امى وموتها بسبب قهره وذله ليها لا وكفهوش كل ده لسه عاوز يلعب معايا و يتحكم فيا حتى بعد موته بس مابقاش رائف الحديدى اما عرفت كل واحد مقامه فين احنى ياسر راسه يستمع الى كلمات صديقه والتى تقطر من كل حرف فيها بكل ما عاناه طول سنين حياته من مأسى كان هو شاهدا عليها ليهمس له بصوت حاول جعله عاديا لا يحمل اى شيىء من الشفقة التى يشعر بها من اجله = يعنى نويت على اللى فى دماغك برضه التمعت عين رائف كعين فهد وقعت تحت يده فريسة طال انتظاره لها يغمغم بوحشية = طبعا مش ده اللى كان عاوزه وانا هعمله اللى كان نفسه فيه بس على طريقة انا وابقى ع**ط لو مستغلتش اللى حصل صح اوووى ⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD