الفصل التاسع

1620 Words
الفصل التاسع :- " 9. ملاذي / تقايا / اعشقك / اتمام زواج " ألا ليتَ النصيب يصيبهُ، فيُصيبني فتُصيبنا عَدوى النصيبُ فنلتَقي وألا ليتَ التمنّي مُنيتي يامِنّتِي فيُثبني ربي بالثَواب الأثْمنِي ..!! فياليت الذي بيني وبينك باب يُطرق وياليت أطرَاف الأرض تُطوى ونلتقِي وبعد اللقاء أحبهُ، فيُحبُّني .. ونعيش في كُنف الحياة، فنهتَني أيتها العربية .. أكتب لكِ حروف وأنسى البقيّة لا أفرّق بين الضّم وال**ر فهمَا حركتانِ فيهِمَا اذيّة القلبُ يهوى الضّمُ امَّا البُعد فيهِ **راً للهويّة امَّا الرفع فهو للمعشوق تحيّة ردي عليا بحرف اهد*ك معجم الغرام ومكتبات عشقً غير منتهيّة ..!! -روحي يا عيني قلبي اللي بيحيني -ايامي وسنيني اناآدي عليك ب ايه -طب اقولك يا واحشني ولا اقول -يا معيشني قولي حبيبي وغششني -ساعدني هيجري ايه يادي الحيرة -في اساميك ال كتيره يا حبيبي كانت حالتها علي ذلك تبكي وتنتحب في **ت ولا تتحدث الي اي احد يعلم ما لها وعلامه استفهام مع كان في هاتفها وقرأته ..!! ل يجعلها تبكي بذلك الشكل بلا توقف كان الجد احضار الطبيبة اليها وقالت ان ما بها هي حالة عصبية وصدمة من شيءٍ صار لها ..!! الطبيبة وهي تغلق حقيبتها وتتكتب بعض الملاحظات لتردد بهدوء قائلة ..!! _يا حج حسين .. هي كويسة بس اللي حصل ليها مش مفهوم .. دي صدمة حصلت نتيجة حاجة شافتها او سمعتها عشان كده هي هتكون بخير بس محتاج شوية راحة وهتكون كويسة اكيد !! الجد حسين بقلق :- _طب هي مش عايزة تبطل تبكي ليه يا دكتورة !! لـ تخبره علي اساس خبرتها بهدوء قائلة ..!! _ما قولت ليك .. يا حج هي بس تستريح شوية وهتكون علي الصبح كويسة ومفيش حاجه فيها .. استاذن انا !! لـ يذهب الجد مع الطبيبة وتبقي الجدة معاها تربط علي شعرها وتقرا له بعض ايات القران ل تصبح بخير ..!! اما عنها هي كانت شاردة لا تلاحظ اي شيءٍ تبكي علي حبيبها ..!! وعندما عاد الجد تحدث ب ما قالته الطبيبة عن الاعتناء بها ..!! _الدكتورة قالت انك علي الصبح هتكوني كويسة ومفيش فيكي حاجه يا تقي يا بتي بس انتي بس لو تقولي اللي حصل هتخلينا نستريح ونعرف فيكي ايه ..!! ولا يجد اي اجابة منها غير ال**ت واتخذ قرر في ان يتركها حتي ترتاح كما قالت ،، الطبيبة يمكن بذلك ان تكون بخير ..!! الجد حسين :- _تعالي يا حجة وهي خليها ترتاح شويه !! الجدة فاطمه :- _بس يا حج هي هتفضل لوحدها !! الجد حسين :- _تعالي بس وهي انا متاكد هتكون الصبح احسن ..من دلوقتي .. بس شوية وقت !! ل نتهض الجدة وتذهب مع الجد وتركتها الجدة حتي ترتاح كما اقترح ..!! ما كان منها غير انها ازادت في البكاء ف اخذت هاتفها من جوارها واخذت تردد ..!! تقي ببكاء :- _خالص .. النهاية .. البقاء لله .. في مهران المحمدي !! هكذا كان نص الرسالة الذي وصل اليها اخذت تقوله وتردده بداخلها ولا تصدق هذا كذب وغير صحيح وهو لا يظل علي قيد الحياة .. لا يستطيع ان يرحل عن حياتها وقلبها لا ينبض غير به هو ابن المحمدي ..!! ل تستقيم وتذهب ب اتجاه خزانة ملابسهم وتفتحها وترمي ما بها من كل شيءٍ خاص ب ثيابه و .... !!!! تقي ببكاء وحزن :- _ليه .. ليه يا مهران .. تعمل في قلبي كده انا انا .. بحبك .. وياريت من يوم ولا اتنين لا ده .. انا بحبك من اول ما عين شافتك .. من يوم ما كان عندي 16 سنة اه .. مستغرب .... غريب ومش يتصدق بس دي الحقيقه انا بحبك ب عين وقلب طفلة وعاشقة من وقتها يا ابن المحمدي دعيت ربنا يومها يرزق قلبي الراحة وشوفتك ب طلالتك التي بتخ*ف القلب وخ*فت قلبي من يومها .. كان يوم ميلادي وشوفتك ب حصانك ليل وكنت زي الفرسان .. قولت هو ده حبيبي وبس بقيت ادعي ربنا بيك علي طول ويخليك ل قلبي ي نن عين تقي .... وكنت بشوفك علي طول وانت عند الشجرة التوت وكنت بروح هناك عشان احس ب طيفك وانك معايا .. وكنت بقول امتي اكون ليك ومعاك .. ويوم لما حصل كان كان مصلحة قلبي وجعني .. وبعدها شوفتك حسيت حتي لو ايه حصل لازم اكون معاك يا مهران انتي حقي في الدنيا .. خالص حقي راح راح .... ومش هيرجع تاني !! لـ تزيد من بكاءها في حين كان هناك من يستمع الي كل كلمه منذ البدايه الي نهاية ما حدث .. احقا هي تعشقه التي الدرجة ولا يري مطلقا لكن سيصلح كل ذلك حتما سيفعل من اجلها علي الاقل !! بحب لاول مره :- _وانا كمان بحبك ي نن عين مهران !! تتوهم بتاكيد ل درجة انها اصبحت تستمع الي صوته ويبدلها حبها هو الاخر ،، هكذا كانت دائما تحلم ..!! تقي ببكاء :- _ياريت كنت هنا فعلا .. عشان اسمعها منك يا حبيبي !! ل ينفذ طلبها وهو يردد اسمها الذي اصبح ب نسبة ليها نغمة عذبة ..!! مهران :- _تقي !! _انا هنا فعلا !! ل تنظر خلفها وتجده هو ولا تنظر وتنهض من مكانها وتتجه اليها حيث تترمي بين احضانه وهي تصدق انه موجود بالفعل معاها ولم يصيبه شيءٍ ..!! تقي بابتسامه علي رغم من دموعها لتردد بذهول قائلة !! _انت هنا فعلا ي قلب تقي .. بخير ومفيش حاجه فيك ومش زي ما قالوا .. الحمدلله !! ل تظل بين احضانه علي رغم من الوجع الذي به لكنه اشتد قليل عليه ..!! مهران بضحك والالم :- _انا معنديش مانع تفضلي في حضني طول العمر بس دراعي وجعني في يا تقايا !! ل تخرج من بين احضانه وتشهق بـ صدمة من ذارعه الذي يلتف حوله بعض من اللصق الطبي علي جراح حديث وبه اثار الدم ف تساؤل منه ..!! تقي :- _ايه ده .. وحصل ايه .. انت لازم تحكي ليا كل حاجه يا مهران .. ارجوك !! كانت تترجاه ان يخبرها ما حدث معاه ولم كل ذلك ل يحسم امره ويقرر ان يقص عليها كل شيءٍ ..!! مهران بتنهيده :- _حاضر يا تقي .. تعالي اقعدي وانا هحكي ليكي علي كل حاجه ..!! ل تاخذه من يده وتجلس امامه ويستند هو بظهره علي خلف الفراش ....!! مهران :- _اسمعي يا ستي .. من فترة شهرين كان في مشاكل بين العائلتان المحمدي والحسيني .. بس مش دي المشكله .. المشكله ان كان في حد وراء كل ده وعرفته بس كان لازم اعرف ازاي اجيبه بنفسي .. وفعلا عرفت اوصل ليه بس هو عرف يستغل الفرح ويحرق لينا الارض الشرقية .. بس اقدرت اوقف ده .. لكن اتبعت ليا رسالة وكان فيها ان الشخص اللي عمل كل ده موجود في مكان معين ولما روحت كانت المفاجأة لسه همشي لقيت رصاصة بتجي فيا ومن ستر ربنا عليا جات في دراعي زي اما انتي شايفها .. هو وقع في ايد حد من رجالتي بعد ما كان ب يتاكد اني خالص مبقاش فيا نفس بس الحمدلله وعدت علي خير واتصلت ب حد ساعدني واستخبيت هنا في الدار بس في الاستراحة من غير ما حد يعرف غير اتنين .. بس كده !! كانت في ذهول من سماعها لكل ذلك كانها تشاهد احد الافلام القديمة لكن الحمدلله انه بخير والذي الاهم لتردد براحة قائلة ..؟! تقي :- _مش مهم اي حاجه .. مش مهم كل ده انت بس اهم حاجه ليا !! ل تردف اخر كلمات اليه بكل خجل منها كالطفلة التي تتعلم الكلام لاول مره !! ل يرفع وجهها اليه وينظر بداخل عينيها التي اصبح من المؤكد من انه سـيعشقها بلا جدل مع مضي الايام بينهم ..!! مهران بهمس :- _عندك حق .. خلينا في الاهم .. يا تقايا مش مصدق ان قلبك ده بيحبني كده عشت عمري كله لوحدي بس بين يوم وليلة حسيت انك دنيتي كلها تعرفي انا بقيت متاكد اني هيجي يوم ومش بس هحبك .. هعشقك .. وهغرق في كل تفاصيلك .. حاسس انك هتكوني وبقيتي كل حياتي !! ل يأكد علي كلماته بان يقترب منها وينقض علي شفاها المكتنزه التي يتمنها منذ اللحظة الاول معاها و ما كان منها غير انها تتوها في كل دوامة مشاعره التي اخذها بها بكل بساطة ل ياخذها الي عالمه عالم مهران المحمدي فقط وهو ملاكه الذي لا يريد غيرها ب حياته الان ..!! -اانا بعترفلك عجباني بعد الكلام ده -هقول تاني جابني الجمال دا -ووداني والضحكة دي مفيش !! -بعديها وكلام ما بينك وما بيني !! -عماله تحلوي في عيني ب عينكي -دول علقتيني والنظرة ديا بموت فيها ..!! حسناً الأمرُ إنتهَى آنْت ملُكيَ ..!! • أجمل ما قِيل في الحُب :- " ‏إجعلها مِلكي ، حَلالي و سَندّي ، و أجعلها تحمِل إسمي حتى أشيب يا الله " ..!! وبعد تلك الدوامة التي اخذها بها مهران وهي تستند علي ص*ره ويضمها اليه ك انها يمكن ان تهرب منه ..!! مهران بتنهيده وعشق :- _مش مصدق نفسي يا تقي ان دلوقتي بقيت ملكي وليا ومعايا .. انا بحبك ااوي .. وعايزه اعوضك عن اي وقت كن مش مع بعض فيه !! تقي بهمس وخجل :- _وانا اكتر من اني بحبك .. بعشقك ي نن عين تقي !! مهران بابتسامه وهي ينظر اليها :- _تقايا انتي دلوقتي تقايا وملكي وبعشقك .. وانا حبيبك والحضن ده اللي هتفضلي فيه علي طول ..!! تقي بابتسامه وحب :- _وانا بعشقك اكتر يا مهران .. وبدوب فيك يا عشقي الابدي .. وملاذي من الدنيا دي وعوض ربنا ليا عن اي حاجه حصلت في حياتي !! مهران :- _يعني عمرك ما هتغيري رايك وتكوني عايزة تروحي ..!! تقي ب لهفة :- _ابدااا .. انا هفضل هنا في قلبك ومعاك العمر كله .. انت حبيبي .. ونص الحلو دعوت ربنا في كل سجدة اني اكون بين حضنك يا حبيبي عمري ..!! ل يقترب منها ويهمس ولفهةة ..! _هو ..انا قولتك اني بحبك .. بس محتاج اتاكد تاني اني قولتها ب طريقتي !! انت دنيا فوق دنيا انت عالمي وكياني ولتذهب معاه في دنيته ....!! سـٱبقـى طفلة مهما مضـى العمـر، طفلـة بٱحـلامهٱ ببرائتـهآ بابتسـامتهـآ بغـرورهـآ بـكوني أنا واني عاشقة لك فقط ..!! ♕♕ كياني !! كان لازم تكون موجود ..!! لما اتعب لاقيك ، لما ضيع تلاقيني ، لما تسكر الدنيا بوابها يكون بابك مفتوح ..!! كان لازم تكون موجود لحتى الي ضالل مني ما يموت ..!! أي شيء يجعلك تبتسم احتفظ به سراً ..!! فـ ان الحب لا يلام والعشق ليس ب محرما ..!!
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD