((اللهم إنا نسألك موجبات رحمتك وعزائم مغفرتك والسلامة من كل إثم والغنيمة من كل بر والفوز بالجنة والنجاة من النار يا حي يا قيوم برحمتك نستغيث اللهم أصلح لنا شأننا كله ولا تكلنا إلى أنفسنا طرفة عين ولا أقل من ذلك. ... اللهم مغفرتك أوسع من ذنوبي ورحمتك أرجى عندي من عملي ، فأغفر لي مغفرة من عندك يارب العالمين
????????????
في الصباح يوم جديد يحمل الكثير من التفاصيل...
في شقه متواضعه استيقظت بطله حكايتنا الجميله علي صوت رنين الهاتف الخاص بها ....
ساره بنعاس: صباح الخير يا حبيبي ...
اسامه بحب : صباح الخير يا روحي ...يلا انا مستنيكي تحت البيت عشان منتاخرش علي الشغل ....
تقف ساره من على سريرها : حاضر صحيت اهو ، انت فين ...
اسامه : حبيبتي انا هنا من ربع ساعة حته افتحي شباكك انا جيت انا واقف تحت البيت مش هعمله زيطه وحشتيني ....
ساره بتسال : ههههه طب متصلتش ليههه ...
اسامه بتريقة : استغفرالله يعني افتكرتك صحيتي ...
ساره بحب : معلش يا روحي ، هلبس اهو علي السريع ...
اسامه : افطري الاول هستناكي...
ساره : تمام ....
تغلق ساره الهاتف وتبدا بتحضير نفسها للذهاب الى العمل هى واسامه بعد مرور نصف ساعه تنزل ساره من على السلم بسرعه....
اسامه بسخريه : اخيرا خلصتي ...
ساره باسف : معلش اتاخرت عقبال ما اخترت لبس ...
اسامه بسخريه : عادي ده الطبيعي بتاعك يعنى يلا بسرعه عشان نلحق الاتوبيس يلا ههه ...
ساره : حاضر بس يلا والنبي عشان اتاخرنا ...
اسامه بهزر : عادي ياختى هى دى اول مره ..
و يتجهوا بسرعه الى محطه الاتوببس
________
فيلا الهواري
يستيقظ سليم علي صوت رنين الهاتفه المزعج الذي تسبب في إيقاظه ...
لؤي بجديه : الو يا ابني صباح الخير كل دا نوم ..
سليم بنوم : انت عيل بارد ، عايز اي ...
لؤي بجديه: شكرا ياعم بس خلاص يلا وقابلني في كافيه ___ فيه شغل مهم جدا .. وبعدها اطلع انا على فرع الشركه فى اسكندريه..
يقوم سليم من على الفراش : اوك بس انت عارف لازم اشرب القهوه الاول ..
لؤي بضحك : سهله ياعم نشربها في الكافيه بيعملوا قهوه تحفه بس انجز ...
يقوم سليم من على الفراش: حاضر هلبس اهو ...
وبدا سليم بتجهيز نفسه واخذ شاور وارتدي ملابس كاجول واخذ يرش عطره المفضل ، لانه يكره الملابس الرسمية يرتديها فقط فى الاجتماعات المهمه ...
واتجه الى الدور الارضي ...
خديجه بحب:يلا عشان تفطر ...
يتجه سليم لها ويقبل راسها : صباح الخير الاول يا ست الكل ، ثانيا عندي شغل مستعجل اوي ولازم انزل ...
خديجه بهدوء : ماشي يا سليم ، بس خلي بالك من نفسك ...
سليم : حاضر يا امي ... ويتجه خارج الفيلا تحت انظار خديجه الحزينه نعم تعلم اذا مر الاف السنين سوف يظل هذا الحادث فى ذاكرته ولكن كيف تطلبه بنسيان وهى لم تنسا ولن تنسا كل يوم يعود ذكر هذا اليوم السئ كانه كان اليوم اه والف اه على هذه الذاكرة السيئه تخرج من شرودها علي صوت وداد
وداد بحترام:اجبلك حاجه يا ست هانم.
خديجه بحزن:لا يا وداد شكرا بس شيلى الاكل ده .
وداد بتسال:بس حضرتك مكلتيش خالص .
خديجه بحزن:مليش نفس وتصعد الى غرفتها تحت انظار وداد الحزينه على هذه العائلة التى لم تري ابتسامه تخرج من فم احد منذ دخولها هذا المنزل
ركب سليم عربيته واتجه الى المكان المطلوب واتصل ب لؤي...
سليم بزهق : انت فين يا زفت ...
لؤي برفعه حاجب: يابنى انت فاهم الموضوع غلط انا الى مستنيك مش انت وبعدين انا وصلت .؟
سليم بتناكه: خمس دقائق واكون عندك ...
لؤي : اوك ..
بعد خمس دقائق ...
توقفت سيارة سليم امام باب الكافيه وخرج منها بكل تناكه وعنجها واتجه الي الكافيه وبدا يبحث بنظره عن لؤي حتي وجده ...
يتجه سليم الى الترابيزه ويرمي المفاتيح بقرف : صباح الزفت على دماغك ..
لؤي باستغراب: مالك يابني متعصب ليه ...
يجلس سليم على الكرسي وهو يضع رجل على الاخري : انت عارف اني مبحبش حد يصحيني كدا...
لؤي بتريقه: خلاص معلش بس الشغل هتعمل اي بقا...
سليم بقرف : تمام خلاص بقا..
لؤي بتسال : قهوه صح ..
سليم بملل : اه ..
لؤي : لو سمحت ....
اتت ساره ببتسامه جميله على وجهها لتعرف طلباتهم ...
لؤي بابتسامة : اتنين قهوه لو سمحت ..
هنا تحدثت ساره بصوتها الملايكى : حضرتك عايزها ساده ولا مظبوط ...
رفع سليم وجهه لأعلي لينظر من صاحبه الصوت الملائكي وجدها تقف امامه بكل هدوء بوجهه المستدير تشبّه القمر ليله 14 حيث بدا يتحرك بنظره من اول عيونها التى تشبه عيون الغزلان ذات اهداب طويله و خدودها التى تشبه التفاح وشفايفها التى تشبه حبات الكريز حقا عند هذه الحظه اراد ان يتذوق ويعرف طعمها هل عسل ام شهد ام كريز ...
هنا تحدث دون ان يفكر سليم : كريز
ساره بستغرب: افندم.
هنا تتحشرج الكلمات فى حنجره سليم وحاول ان يتحدث بجديه: واحده ساده وواحده مظبوط ..
ساره بهدوء : تمام حاجه تاني ...
سليم بنظرات أعجاب : سلامتك ...
هنا نظرت له ساره وهى ترفع حاجبها وذهبت بضيق ..
ساره في نفسها : بيقولي سلامتك علي اي دا باين عليه عبيط...
لؤي بجديه: ندخل في الشغل بقا ..
سليم : لا رد ...
لؤي باستغراب: يابني سرحان في اي ...
عند هذا يعود سليم مره اخره من شروده : معلش اتكلم انا معاك ...
اعاد لؤي كلامه مره اخري وسليم ليس هنا بل بعالم اخر ، وكان يفكر ب ساره ويريد معرفه اسمها ...
بعد عشر دقائق ...
اتت ساره بالقهوة : تفضلوا القهوه ...
وهيا تقدم القهوه لهم، حاول سليم يمسك أيدها ...
ساره بزعيق: انت اتجننت ، ازاي تمسك ايدي ...
اتى اسامه جري : في اي يا ساره ..
ساره بصراخ: الحيوان دا مسك ايدي ...
عند هذا انفجرت الدماء فى دماغ اسامه وامسك ساره وازحها بعيد عنه : تعالي كدا ، وضرب سليم بو** في وجهه ...
سليم بضحك : باين كدا ان امك دعت عليك ههههه ...
انهال عليه بالضرب الشديد الذي جعل بعض الدماء تسقط من وجهه ...
هنا تنظر لهم ساره بخوف وبدات فى ازاحة سليم من على اسامه : اوعي يا متخلف انت ...
سليم بغمزه: تصدقي انك اول واحده تشتمني بس مش مهم ..
ساره بقرف : ومش اخر واحده ...
اسامه وهو يمسح الدماء من على وجهه: ابعدى يا ساره ...
هنا ينظر لهم سليم بغضب : مش خلاص ، وانا عايز مدير المحل دا ...
ساره ببرود: حاضر استني هناديه ليك ووريني هتعمل اي ...
بعد دقايق ياتى..
مدير الكافتيريا : في اي ..
سليم : الحيوان دا اتخانق معايا ...
مدير الكافتيريا: حضرتك احترم نفسك دا كافيه محترم...
سليم : انت متعرفش انا مين ...
ساره : مين يعني ، سوكا الع**طههه ...
سليم بعصبية : انا سليم الهواري....
مدير الكافتيريا بأسف : اي دا احنا اسفين يا سليم بيه ...
سليم بغرور: يتاسفوا ...
ساره برفعه حاجب : اى ده انت غلطان وبجح كمان انا مش هتاسف ...
سليم بتحدي : هتتاسفي ...
هنا يدافع اسامه عن ساره : ملكش كلام معاها لو سمحت ...
سليم بقرف : بقولك اي متتدخلش ...
اسامه بغضب : وانت مال اهلك دي خطيبتي انا ...
هنا يشمر سليم عن ساعديه : تمام ، باين انك هتضرب تاني ...
تنظر له ساره بغضب حيث تعلم فرق الحجم الكبير بين سليم واسامه حيث اسامه يصل الى مصف ذراعه : خلاص يا اسامه ...
مدير الكافتيريا : اعتذري لو سمحت يا ساره ..
ساره ببرود : سوري ...
سليم بغرور:تو تو اسفه بالعربي يا قطه...
ساره برفعه حاجب: قلت سوري ...
هنا يجز مدير الكافتيريا على اسنانه : ساره ..
هنا تنظر ساره برفض: بس...
مدير الكافتيريا بمقاطعة: يلا ...
ساره بقرف : اسفه ...
وذهبت ساره وذهب اسامه خلفها، هنا يرحل سليم ويترك المكان ....
لؤي باستغراب : انت بجد مسكت ايديها ده انت عمرك ماعملت كدا مع وحده ...
سليم باستغراب من نفسه : مش عارف بس البت دى دخلت دماغي مش عارف ليه ...بقولك ..
لؤي باستغراب : قول ..
سليم : فاكر وليد الخولي ...
لؤي بتسال : اه ماله ..
سليم بجديه : خد ليا معاد معاه ..
لؤي : حاضر بس يلا عشان نكمل ام الشغل ...
سليم : يلا ...
كل واحد ركب عربيته ..
سليم في نفسه : ازاي دخلت دماغي اوي كدا دى اول وحده تخلينى اعمل الحركه دى ده على طول هما الى بيتمنوا نظره منى البنت دى تخليني اعمل كدا د
يمكن عشان حلوه .. ولا عشان شتمتني ..ومحدش يقدر يعمل كدا .. ولا يمكن عشان اتحدتنى أنها متتاسفش .. المهم دلوقتي انى لازم ا**ر منخير البنت دي ...
... قلبه : تعرف اي أسوأ ابتلاء .... عقله : اي ... قلبه : اسوء ابتلاء " ابتلاء التفكير " أن تكون شخص تحليلي بشكل مفرط ، مدمن التفاصيل وتسال نفسك في كل موقف الف سوال ، عقلك مرهق وتزيده بالتفكير ...
عقله بسخريه من القلب: وانت عارف ان العاده دي فيا من صغري ...
قلبه : انت اتشديت ليها ، ...
عقله : معاك حق
سليم بسخريه:الله يخربيتكوا انتوا الاتنين اسكتوا بقا ....
عند هذا وصلت السياره امام باب الشركه خرج سليم من السياره بكل غرور وفخر بنفسه تحت انظار الموظفين منهم الهامين به يريد فقط نظره منه لكي يصبحوا تحت اقدامه يلبون كل ما يريد ومنهم الكره له ولظلمه هنا يسال سليم نفسه لماذا لم تنظر له بإعجاب مثل بقية الفتيات
...
????????????
عند ساره تقف بكل غضب من ذلك المغرور الذي جعلها تعتذر دون ان تفعل شىء بل هو المخطئ ولكن انها النفوذ يا سيدى ....
ساره بغضب : انسان مستفز وبارد ...
اسامه وهو يحاول تهداتها : خلاص يا روحي اهدي ....
هنا تتذكر ساره جرح اسامه فتذهب تجاه وتمسح الدماء عن وجهه : طب يلا خلصنا لازم نروح المستشفي عشان واشك ...
اسامه بحب : صدقيني انا تمام ...
ساره بتسال:تمام ازاى وانت عمال تنزف يلا يا اسامه عشان اطمن ونبي ...
وخرجت هى واسامه وهى تحاول ان تخرج ذلك المتعجرف من دماغها وتشغل نفسها بذلك المصاب ...
وقفت سيارة اجره ..
ساره : مستشفي ____.
السواق : حاضر ي انسه ...
تركب ساره السياره وتحاول ان تبث الطمنينه داخل قلب اسامه : هتكون كويس ...
هنا ينظر لها اسامه بحب لقلق ساره عليه : عارف ...
????????????
عند سليم ياتى له اتصال من المستشفى الخاصه به حيث يبلغه المدير بوجود مشكله كبيره فيخرج بسرعه يبحث عن ادم وعندم وجد صعوبه فى ايجاده اجري اتصال به...
سليم بتساول : ادم انت فين محتاج اروح المستشفي بسرعه ، بيقولوا فيه شويه مشاكل ...
ادم : استني انا خلصت شغلي هاجي معاك ...
سليم : تمام مستنيك تحت ..
ادم بهزار : انا تحت اصلا وباكل هههه ....
سليم بضحك : يخربيت طفاستك ...
ادم بحب: حبيبي والله مش عارف مين هيقل منى لو مكنتش انت موجود ....
سليم بهزار:محدش ويغلق الهاتف وينزل بسرعه وعندما وصل الى البوابه لم يصدق ما يراه وجد ادم ياكل مع محروس ف الامم الخاص بالشركه ..
سليم بتسال : مش م**وف من نفسك لو حد جه وشاف المدير المالى بياكل هنا ...
هنا يحرك ادم كتفيه دون اهتمام: محدش ليه عندي حاجه ومحروس جاب شويه سندوتشات جامدين ...
هنا يسيل لعب سليم على السندوتشات : وريني كدا ...
ادم بضحك : امسك ياخويا ..
انتهوا من اكلهم وركبوا السياره ليذهبوا للمستشفي ...
???????????
فى المستشفى
ساره بسرعه : لو سمحت كنت عايزه دكتور جراحه ...
السكرتيره : ثانيه ...
بعد دقائق ..
ممرضه بأدب: اتفضلوا معايا الدكتور مستنيكم ...
ساره : تمام ..
وسندت اسامه ودخلوا ..
الدكتور : معلش ممكن تستنيه برا ...
ساره : تمام ...
خرجت ساره من الغرفه وجلست امام باب غرفه الكشف وهى تمسك فونها ....
????????????
لم يمر الكثير من الوقت وكان يدخل كل من سليم و ادم المستشفى..
ادم بمعا**ه: بص روح انت شوف ورك اى وانا هقعد هنا مع القمر ده ...
هنا ينظر سليم تجاه نظر ادم يجد نفس الفتاه التى جعلت عقله يفكر بها دون ادنا مجهوده منها هنا تحرك تجاهها دون تفكير.
سليم : تعالا ....
ذهبوا هما الاتنين عند ساره ...
سليم بتسال : انتي بتعملي اي هنا ...
هنا ترفع ساره راسه من على الهاتف ...
ساره بغضب من ذلك المتعجرف : كان مكان اهلك ...
سليم بغرور : انتي هبله يا بنتي ..
المستشفي اسمها الهواري ، وانا سليم الهواري ...
ساره ببرود: اولا مكنتش اعرف ثانيا المستشفي للناس التعبانه ثالثا والله لو كنت عارفه انها بتاعتك مكنتش جيت اصلا ....
سليم بعصبية : ايوه بس انتى جايه هنا ليه ...
ساره : ملكش دعوه ....
ذهبت ساره بعيدا ...
وذهب سليم بعصبية ...
سليم : مستفزه ....
ادم بستغرب: انت اللي بتضايقها على فكره...
سليم : هيا الاول ...
ادم : لا انت يا سليم ...
عند هذا خرج اسامه من الغرفه فركضت ساره تجاهه ...
ساره بخوف : اى يا حبيبي الدكتوره قالت اى ...
اسامه بابتسامة: والله مافى حاجه انا كويس يا قلبي ..
هنا تشكر ساره الله بداخلها : طب الحمد لله يلا بينا ...
اسامه بحب: يلا ...
كل هذا يحدث تحت انظار سليم الغاضبه الذى تحرك تجاههم بغضب
سليم بقرف : حمد الله علي سلامتك ...
اسامه بنفاذ صبر : الله يسلمك ، يلا يا ساره ...
ساره : يلا ...
هنا ينظر سليم الى ادم : شفت الباصه ...
ادم بسخريه: معلش يلا بقا نشوف فى اى فى المستشفى ...
يتحرك سليم وهو يقسم انه سوف يعلم اسامه درس قاسي للغايه
اما عن ساره تقف مع اسامه تحت بيته : عايز حاجه يا حبيبي ...
اسامه : تسلمي يا روحي ، سلامتك كنت عايزه اوصلك بس عارفه اني تعبان ...
ساره بحب: انا وانت واحد وبعدين البيت جنب البيت ، يلا اطلع ....
اسامه : تمام هطلع وهرن عليكي ..
ساره : اوك ...
_____
ذهب سليم ل شركه وليد ....
سليم : وليد ...
( وليد الخولي : شاب يعمل في شركه أبيه .... شركه حراسه كبيره وتعريف معلومات ... شاب عشريني ) ...
وليد : هاي يا سليم ، جبتلك كل حاجه عنها ....
سليم بجديه: تمام ابعتهالي دلوقتي يلا ...
وليد بهدوء: طب تعالا عشان عاوزك فى شغل مهم ...
سليم : تمام جايلك ...
بعد ربع ساعه ...
سليم : اي يا حبيبي ...
وليد بترحيب : تفضل يا سلوم ...
سليم : تمام ...
وليد : تعالا اشرب قهوه معايا ...
سليم : ملوش لزوم والله .....
وليد : يلا بس طلبتها ...
سليم : تمام يا وليد ....
يجلس سليم أمام وليد و ينتظر تلك السكرتيره لكى تاتى له بلملف ...
لم يمر الكثير من الوقت وكانت تدخل السكرتيره بكل دلع واغراء ترتدي شي اقل شيء يقال عليه قميص نوم لكى تغوي ذلك المتكبر الذي يجلس بكل كبرياء وجبروت انحنت بجذعها العلوى بكل اغراء ليظهر ص*رها بسخاء وهى تعطيه الملف وتقول بكل دلع: اتفضل يا سليم بيه
تحدث سليم بكل جديه حته دون ان ينظر لها:برا ...
هنا تشعر هذه السكرتيره الشمطاء بدلو ماء يقع فوق راسها وتخرج وهى تحاول ان لا تبكى
بعد خروجها يتحدث
وليد بسخريه : حرام عليك يا راجل دى البت هتموت عليك ....
فتح سليم الملف دون ان ينظر له واخذ ينظر بكل تركيز داخل الملف ويدقق النظر في كل حرف ...
ما بداخل الملف ? ? ...
ساره فتاه عاديه فى كليه هندسه الاول على دفعتها اربع سنوات على التوالى والدتها متوفيه ، والدها شخص عادي يعيش خارج البلاد ، ولكنها لا تعلم عنه اي شي ... تعيش في شقه وحيده ، تبلغ من العمر 21 عاما، تسكن في الهرم ، مخطوبه ل شخص يدعي اسامه يبلغ من العمر 25 عام ، يعملان في مقهي فاخر سويا ، صديقتها المقربة تسمي أية ، وتسكن بجانبها ، تدرس ساره ب جامعه عين شمس... وفي السنه الاخيره من الدراسه ، الفتاه محترمه جدا ، اسامه خطيب ساره شاب عادي يسكن مع عائلته ، يعشق ساره ولكن ايضا يعشق المال حد الجنون وهيا كالمثل مخطوبين من سنتين ...
وليد بتسال: اى يا بنى تمام ...
يقوم سليم من مجلسه : ايوه تمام .. شكرا ...
ينظر له وليد بستغرب :انت رايح فين ...
ينظر له سليم بسخريه : اى راجع الشركه تانى ...
وليد بتسال:اى كدا من غير سلام ولا كلام يا شيخ ده انا صحبك حته
يتوجه سليم الى الباب ويقول بسخريه:سلام
ويغلق الباب بقوه يجعل وليد ينظر له بصدمه
وليد:مش صحبي بس واطى
ويعود مره اخر الى مراجعة تلك الورق المهمه
????????????
يركب سليم سيارته ويعود بذكرياته الى الخلف ...
فلاش *
يجلس سليم امام فراش ولده تحت اقدمه يبكى بشده على ولده الذي خرجت انفسه الاخيره امامه
سليم بدموع تهطل كالمطار : بابا انت مش بترد ليه بابا ...فتح عيونك ، ماما بابا مش بيفتح عينه ...
والدته ببكاء : اااه ...
ويصدح صراخ كل من سليم وامه على هذا الاب
بعد سنه من وفات والد سليم ...
داخل سليم الغرفه على امه يجدها تقف على سور البلكونه تبكى بشده
سليم بخوف : ماما ، انتي بتعملي اي انزلي يا امى ابوس ايدك..
ولدته ببكاء : ابعد عني يا سليم ، مش هعرف اعيش من بعده انا بموت كل يوم من بعده ..
سليم ببكاء : ماما انزلي ، مين هيفضل معايا هتبقي انتى و بابا ابوس ايدك ياامى انا مليش غيرك يا امى ..
ولدته بدموع : مش هقدر يابنى ، مش هعرف اعيش منغيركوا ...
افاق سليم علي صوت ظابط..
الظابط بجديه : رخصك ...
السائق : تفضل ...
الظابط : تمام تفضل ...
????????????
ذهب سليم الى الشركه وظل يقراء الملف أكثر من مره حته انه كدا ان يحفظ الملف فترك الملف على المكتب وارح ظهره على الكرسي واخذا يفكر كيف يجعل تلك الساره تركد وراه لكى يرد لها الصع صعين
ولكن اخرجه من شروده صوت ادم الذي بجلس امامه اكثر من نصف ساعه
ادم بصراخ:سللللللليم
قطعه سليم بضربه من الدبسه:عاوز اى يا زفت
يفرك ادم جبينه:كنت عاوز افهم مين البت الى كنت فى المستشفى دى و اى حكايتها
يقوم سليم لكى يخرج من المكتب ويقول ويتحدث دون ان ينظر له:حاجه متخصكش ويخرج دون ان ينظر له
على ع** ادم الذي ظل ينظر الى طائفيّة ويقسم ان هذه البنت الذي لا يعلم اسمها حته الان سوف ت**ر انف هذا المغرور ويخرج من المكتب
????????????
فى المساء تحديدا فى فيلا سليم يدخل بيته بكل تعب فيصعد الى الطابق العلوي...
ولكن اوقفه صوت خديجه ( والدة سليم ) : سليم .
ينظر سليم لها ببتسامه باهته وهو ينزل من على الدرج ويقبل يدها : نعم يا امي ...
خديجه باستغراب : مفيش السلام عليكم ولا اي... مالك ي حبيبي ...
سليم بضيق : مفيش يا امي مضايق شويه ..
خديجه بتسال : تعالا يا حبيب امك قولي فيك اي ....
قص لها سليم ما حدث بينه وبين ساره ....
خديجه بهدوء : طب متعصب ليه دلوقتي ....
سليم بضيق : اووووف معرفش ....
خديجه وهى تقبل راسه : طب هدي نفسك ، وقوم خد شاور كدا وهتكون كويس ....
سليم بيجاب: حاضر بس ياريت يحضروا الاكل ....
خديجه بحب : حاضر ....
صعد سليم الي غرفته حضر لنفسه لحمام دافئ وجلس يفكر في ساره ويضحك علي شقاوتها ويغضب عندما يتذكر ردها عليه....
????????????
عند ساره ....
اسامه بحب: الو يا قلبي انتي وصلتي ...
ساره ببتسامه : انا خلاص وصلت وخدت شاور وقاعده باكل وانت ....
اسامه بهدوء: زيك بس قاعد علي السرير ...
ساره : امم تمام ، بكرا فيه كليه ....
اسامه : ايوه عارف هعدي عليكي ... عشان اوصلك....
ساره : اوكي ، يلا ننام عشان نعرف نصحي ...
اسامه : يلا تصبحي علي خير ....
ساره : وانت من اهلي ♥️ ...
????????????
يوم جديد ...
سليم بوجه مشرق : صباح الفل يا امي ...
خديجه بستغرب : صباح الخير يا روحي عامل اي دلوقتي ...
سليم ببتسامه واسعه : احسن كتير ....
خديجه بتسال: هتفطر صح ....
سليم : والله يا ماما مش هقدر عندي معاد مع معيد الكليه عشان الناس الى هتيجى تدرب فى الشركه...
خديجه بحب: طيب يا سليم ....
خرج سليم من الفيلا ....
خديجه : روح يابني ربنا يوفقك ويحفظك ويسعدك يا رب ويكون معاك دائما ويجعلك تنسي ماضيك يا رب ....
صعد سليم الي العربيه واتصل بصديقه ....
سليم : لؤي ...
لؤي بتسال: ايوه يابني مكلمتنيش امبارح ليه ...
سليم : كنت تعبان اوي والله ....
لؤي: الف سلامه عليك ي صحبي ...
سليم : الله يسلمك ، عملت اى فى المصنع بتاع اسكندريه ....
لؤي : اه ، تمام خلصت كل حاجه وانتى رايح الشركه.....
سليم بهدوء : هروح الكليه هندسه عشان عاوز المعيد يجيب ناس تدرب عندنا فى الشركه ...
لؤي بستغرب:اي انت اول مره تعمل كدا وبعدين ده انا كذا مره اقولك وانت رفضت اى الى غير رايك بقا
سليم بخبث:ابدا شوفت شغل مهندسين شغلهم عالى اوى وكويس جدا
يسترسل لؤى حديثه بعدم اقتنع : طب متتاخرش عشان انا هرجع النهارده من اسكندريه ، عشان ظبطت معاد الصفقه مع الشركه الروسيه ....
سليم بيجاب : تمام يا لؤى وانا هخلص واكون عندك مع السلامه .....
لوي بهدوء: سلام ....
يغلق سليم الهاتف وهو يفكر فى ردت فعلا ساره عندم تراه
????????????
عند ساره ...
اسامه بعدم تصديق: اى دا انتى صحيتي بدري ....
ساره بمرح : شفت ونازله علي السلم كمان ههه ....
اسامه بحب : فخوره من نفسك اوي ...
ساره : امال امال ....
اسامه : هههه شفتك تعالي يلا ...
ساره : حاضر ...
اسامه : صباح الخير يا الخير كله ....
ساره : صباح النور هه ...
اسامه : يلا تعالي هنوقف تا**ي ...
ساره : يلا ...
ركبوا سويا التا**ي ليذهبوا الي الجامعه ...
????????????
عند سليم يقف امام كليه هندسه يجد هاتفه يرن برقم ادم
سليم : اى يا بنى عاوز اى ...
ادم بهزار: اى يا بوص بطمن عليك بلاش اطمن عليك ...
سليم بجديه : ادم انا مش فضيلك ...
ادم بتسال: ليه انت مش فى الشركه ...
سليم بجديه :لا انا فى كليه هندسه ويلا بقا عشان مش فضيلك ...
ويغلق الهاتفه دون ان ينتظر رد ادم
ويدخل الجامعه بكل هيبه ووقار تحت نظرات البنات الهيمون فى جماله وعيونه الحاده كصقر الذي جعلت البنات يردون النظر فيه عينيه طول الوقت واختفا دخل ذلك المبنا المهيب فى خلال دقايق كان امام مكتب العميد واخذ يطرق الباب بهدوء ولم يمر اكثر من دقيقه واذن لها العميد بدخول
يدخل سليم بكل هيبه و وقار يمد يده الى العميد
العميد بترحيب:اهلا اهلا سليم بيه
سليم بجدية:اهلا بحضرتك يا فندم
العميد:نبسط جدا لم حضرتك كلمتنى عشان ندمج الطلاب مع سوق العمل
سليم برسميه:ده شرف لينا بس اهم شروط فى الطلاب انهم يكون مهندسين كفاء يعنى مش اى طالب وخلاص وطبعا الى حضرتك هتبعتهم هيتعمل ليهم امتحان عشان نتاكد من كونهم مهندسين عندهم موهبها عاليه
العميد بجدية:تمام يا فندم خلال اسبوع هيكون عندك مهندسين على كفاء عاليه جدا
هنا يطرق سليم على التربيزه وهو يتحدث بكل جديه:وهو كذلك وانا هستنا حضرتك بعد اذنك
????????????
لم يمر الكثير من الوقت و توقف التا**ي امام بوابه الجامعه تنزل منها ساره وهى تشير الى اسامه تدخل الحرم الجامعى تجد دهب صدقتها الوحيده لها فى الجامعه تنتظرها فى مكانها المعهود تنتظرها تشير لها بذهب تجاهها
تضمه دهب بحب:اى بابنتى بقالك كتير مش بتبجى ده حته لم قولتى انك جايه كنت مستغربه
ساره بجدية:معلش والله يدهب انا عارفةانى قرفكى بس انتى عارفه الشغل واخد كل واقتى هو والمذاكره المهم فين المحاضرات
تعطيها دهب دفتر كبير وتتحدث بهدوء :دى المحاضرات كلها ثم تنظر الى ساعتها تجد ان المحاضره الثالثة سوف تبدا فتتحدث بسرعه:يلا بقا علشان ندخل المحاضره
ويذهبوا بسرعه تجاه المدرج الخاص بالمحاضره وجلسوا فى اول صف ولم يمر الكثير ودخل العميد مع الدكتور
العميد:السلام عليكم ورحمة الله عاملين اى يا مهندسين المستقبل
فيرد الجميع فى صوت واحد بردود مختلفه:منهم من قال الحمدلله ومنهم من قال ماشيه والكثير والكثير
فعاد العميد ان يتحدث مره اخره حيث قال لهم ان شركة الهواري جروب تطلبت من الجامعه مجموعة من الطلاب الكفاء ليتدربوا فى الشركه ولكن هذا على اساس الموهبه و الكفاء وسوف يتم اختيار المهندسين بناء على مشريع الطلاب ويجب على كل طالب التفكير فى مشروع جديد ومبتكر ومختلف يضع فيه كل مجهوده وسوف يكون اخر تسليم المشروع الاسبوع المقبل وشكرا الطلاب على حسن استماعهم
هنا نظرات دهب الى ساره بتساول:هتقدمي .
ساره بجديه: اكيد
وهنا انتهي البارت
اى رايكم وتوقعتكم للجاي ياريت كومنتات لان كدا مينفعش والى مش عامل متابعه يعمل