الفصل الثانى
قطة فى عالم الذئاب
" بقلم فاطمة الألفي.."
شلت الصدمه حواسه ثم فاق من صدمته وهو يتسأل بلهفه :
- انتى كنتى فين انا دورت عليكم كتير
سمية بتعب: .احنا سبنا الشقة وانتقلنا بعد وفاة ابوك
- طب انتو فين دلوقتى والبنات عاملين اية
- بخير يابنى بس ياريت تيجى اشوفك انا عايزة اتكلم معاك ضرورى
فادى باهتمام .اوكية ممكن العنوان
أملت عليه العنوان : حنا فى حى ...... ياريت يابنى تيجى دلوقتى
فادى: حاضر مسافة الطريق وأكون عندك
سمية : مع السلامة يابنى .
**********
نهض عن مقعده علي وجه السرعه ونظر الي صديقه باعتذار : .أوس معلش لازم امشى ورايا مشوار مهم
أوس باهتمام: خير يا فادى فى اية
همس وهو يغادر المكتب : بعدين يا اوس لينا كلام ، سلام دلوقتى
**********
ترك شركة صديقة وتوجة إلى سيارتة وقادها إلى حيث العنوان..
**********
فى ورشة حمدى
بعد أن اختبرت سرعة السيارة
فيدرة : اطمن السرعة تمام اتفضل عربيتك اهى
ليث ببرود : اوكية هتاخدى كام
- ادفع إللى كنت بتدفعة لعمى حمدى
اخرج من جيب بنطاله بعض النقود ثم اعطاها اياهم ليث :: اتفضلي
التقطت النقود ثم همست بجديه : .تمام
عاد ليث يقف امامها وهو ينظر لها بتفحص : .بقولك صحيح ممكن رقم فونك عشان لم احتاج اكلمك بخصوص العربية يعنى
ابتعدت عنه بثقه ثم استطردت قائله :
- لو عشان تصليح العربية معاك عنوان الورشة ورقم تليفون الورشة غير كدة مافيش
ليث بصوت منخفض.: ياساتر قد كدة بس عليكى لسان
فيدرة بنصف ابتسامه : .اتفضل سمعنى بتقول اية
ليث بابتسامة .سلام يا قمر
فيدرة بضيق : دمك يلطش .
غادر الورشه ثم قاد سيارتة وتوجة إلى مكان السباق ..
***********
ظلت تتابع اعمالها بالورشة.
*****
فى بيت فيدرة
فدوة وهي جالسه بغرفه والدتها :
- .ماما انا نازلة عندى مجموعة عايزة حاجة
سمية : سلامتك ياحببتى خلى بالك من نفسك
فدوة : .حاضر ادعيلى بقى امتحاناتى قربت
سمية: ربنا يوفقك وينجحك يارب يابنتى
فدوة بمشا**ه : .ادعيلى بضمير والنبى يا ماما سلام
- .ربنا يوفقك ويسترك يابنتى ..
غادرت المنزل وذهبت إلى مجموعتها داخل السنتر
*******
وصل فادى إلى عنوان المنزل وتوجه إلى داخل العمارة البسيطة وترجل إلى الطابق الثاني ودق باب المنزل
بعد لحظات فتحت لة سمية بتعب .اهلا وسهلا اتفضل يابنى
صافحها فادي وهو يدلف لداخل : استريحى حضرتك
سمية بتعب : .معلش يابنى تعالى نتكلم فى اوضتى اصل انا تعبانة ومابقومش من السرير
- طب لية قومتى الف سلامة عليكى
سارت جانبه بخطوات بطيئه : - الله يسلمك يا بني ، اتفضل اقعد
بعدما جلس اعلي الاريكه نظر لها بتسأل : انتو هنا من امتة وفين اخواتى ولية سبتو الشقة انا سألت عليكم هناك بعد وفاة بابا بس عرفت انكم سبتوها لية دى شقتكم حاول اوصلكم بس والله ماعرفتش أى حاجة عنكم
تن*دت بحزن : - .صادق يابنى حنين زى فارس الله يرحمة كان دايما يقولى ان فادى طيب وحنين وهيراعى ربنا فى اخواتة البنات
فادي بجديه : وانا تحت امركم في اي طلبات ، فين فيدرة وفدوة ؟
سمية : .هم خرجو عشان كدة كلمتك تيجى اتكلم معاك من غير ماهم يعرفو
فادى باهتمام : اتفضلى انا سامعه حصرتك ، بس الاول عايز اعرفك ان حق اخواتى فى ميراث بابا انا مش هاكل حقهم اطمنى وكمان حقك محفوظ
همست بارهاق : لا يابنى مش عايزين فلوس ولا أى حاجة انا زى ماانت شايف تعبانة وصاحبة مرض وساعتى قربت نفسى اطمن على بناتى وانت اخوهم وسندهم من الدنيا لم اموت يابنى تخلى بالك من اخواتك وتاخدهم يعيشو معاك ماينفعش يعيشو بنات لوحدهم الدنيا مابقتش امان ودول بنات ولاية يابنى خلى بالك منهم عارفة انك جدع وهتعمل بالوصية دول لحمك بردو
هتف بجديه .اوعدك مش هسبهم ومن دلوقتى كمان
سمية باعتراض : .لا يابنى طول ماانا عايشة هيفضلو معايا وفى البيت إللى اتربيت فية دة بيت ابويا لم سبنا الشقة جينا هنا عيشت وسط اهلى وناسى وانا عارفة ان رأس مال الشركة بتاع والدتك فارس قلى ان والدتك هى صاحبة رأس المال واحنا مالناش حق فى فلوسك دلوقتى بس حق اخواتك انك تخلى بالك منهم فارس الله يرحمة عامل مبلغ للبنات ف البنك بس لم يتمو 21 سنة هيكون من حقهم عايزة اقولك كمان ابوك لم اجوزنى عشان كان يقف جنبى ويحمينى من الناس بعد لم ابويا مات اصل ابويا كان سواق عند فارس ولم مات انا ماكنش ليا حد فى الدنيا بعد ربنا ابوك هو إللى وقف جنبى واجوزنى عشان كلام الناس وعشان يحمينى وكان بيحب والدتك اوى هى زعلت وحقها بس هى إللى كانت فى قلب فارس بس هى مقدرتش ان هو عمل كدة عشان انا امانة فى رقبتة المهم يابنى انا كمان هسيب الدنيا واخواتك امانة فى رقبتك حافظ عليهم يمكن تتعب مع فيدرة هى الكبيرة وشافت الهم بس جوها طيب اوى لكن فدوة انا واثقة انها هتقرب منك علطول خلى بالك من فيدرة اكتر عشان هى شافت المر بعد وفاة ابوك احتويها وخليها تحت جناحك هى محتجالك اوى لم تشوفها هتحس انك شايف ابوك فيها نفس العين والشكل
فادى بابتسامة : .اطمنى اخواتى جوة عنية انا نفسى اشوفهم
سمية بابتسامه حانيه : مرة تانية يابنى اتكلم مع والدتك الاول يمكن ماتقبلش باخواتك
فادى بثقه : . لا اطمنى انا هتكلم مع ماما وانا واثق انها هتفرح بوجودهم
سمية بتعب : .يارب يحنن قلبها عليهم يارب
غادر فادي منزل اشقاءة وتوجة إلى فيلاتة وطول الطريق يفكر ويتذكر كلام سمية ويلوم نفسة فهو لم يعرف ملامح ش*يقتيه اذا رائهم بالصدقة لم يعرف انهم اشقاءة...
*************
توجة فادى إلى منزلة وهو يشعر بالحزن وعندما وجد والدتة في انتظاره .
نظرت له بتمعن : .مالك يا فادى شكلك متغير
هتف بضيق: .ماما عايز اتكلم معاكى ومن فضلك تسمعينى من غير ماتزعلى
نجوى باهتمام : .خير يا بنى فى اية
- . انا كنت عند مرات بابا الله يرحمة
نجوى بانفعال : نعم مرات مين وأنت أية يود*ك هناك اصلا ومن غير مااعرف خلاص عاوزة تاخدك لصفها زى ماخدت ابوك زمان
فادي بهدوء : من فضلك تهدى ومن غير انفعال وحضرتك قولتى زمان يعنى موضوع وانتهى احنا فى دلوقتى وبعدين بابا اتوفى انا بس عايزك تسمعينى
نجوى بعصبية.: أسمع أية أنت جاى بتكلمنى عن واحدة ابوك اتجوزها علية
- يا ماما أرجوكى أسمعينى بابا كان موصينى عليها وعلى اخواتى وانا ماعرفتش اوصلهم لم سابو شقتهم انتى تعرفى هم حالتهم اية ولا الشقة إللى عايشين فيها بجد يصعبو عليكى وكمان هى تعبانة اوى وكمان كلمتنى عشان توصينى على اخواتى نفس وصية بابا وانا ماعرفتش اوصلهم قبل كدة بس دلوقتى عرفت مكانهم يبق لازم اقف جنبهم
نجوى ببرود : . انا إللى طردتهم من الشقة إللى كانو عايشين فيها عشان دى بفلوسى انا وانت اياك تفكر تروحلها تانى وان كان على حالتهم نبعتلهم قرشين كل شهر وياريت تقفل على السيرة دى والا هتخسرنى انا كمان
فادى بصدمة: نعم حضرتك اللي طردتيهم من بيتهم ازاى جالك قلب تعملى كدة فى ام وبناتها وبعدين دى كانت شقة بابا وباسمة
نجوى بحده : .كل حاجة تخص ابوك تخصنى انا وبفلوسى انا وانت تختار بين امك ولا مرات ابوك
فادى بصدمة : .انتى بتقولى اية
*********
بعد انتهاء السباق أعلن عن الفائز
ليث عا** الملكى
هتف صديقه كريم بتهليل : مب**ك يا مان
ليث بغرور : . كان عندك شك ولا اية
- هتسهرنا على حسابك بقى
همس بجديه : . اكيد بس اروح أخد شاور كدة عشان السهرة تحلي ، سلام يا كيمو
*****،،،****
بعد يوم شاق فى تصليح
السيارات أغلقت الورشة وتوجهت إلى منزلها
....
فتحت باب الشقة ثم دلفت لغرفة والدتها لتتفقد أحوالها وهي تسير علي اطراف اصابعها
همست بجانب والدتها : سمسمة واحشتينى عاملة اية
سمية بابتسامه بشوشه تربت علي كتفها بحنان : .بخير ياحببتى انتى عاملة اية أكيد تعبتى انهاردة
- لا انا زى الفل فين البت فدوة
اتت ش*يقتها وهي تهمس بمرح : - انا هنا حد بينادم علية هههههه اهلا الاسطى وصل وصل وصل
سمية بعتاب : - .عيب يافدوة تتكلمي مع اختك كده ، ويلا سخنى الاكل عشان اختك
فيدرة بابتسامه خفيفه : .لا انا متعودة على لمضتها يا ماما
هتفت بحماس : اشطة عليك يامعلم ثوانى والاكل يكون فى انتظارك بس عدي الجمايل بقى
- شكرا ياختى
سمية بجديه اشارت الي ابنتها لتجلس جانبها اعلي الفراش :
- فيدرة اقعدى جنبى عايزة اتكلم معاكى
فيدرة بانصات : . خير يا سمسمة
ابتلعت ريقها بصعوبه ثم همست بتوتر :
- .فادي أخوكى.
هتفت بغضب وهي تنهض من جانب والدتها : - .ماما أنا ماليش أخوات غير فدوة وبس ومن فضلك ماتفتحيش الموضوع دة تانى..
______يتبع