الفصل الخامس عشر

1523 Words
ولكن بعد أن التفت وجد صديقه حسن مبتسا له و رد على قوله وقال _أنتِ ؟ وتعجب المهدي ثم قال _حسن ازيك عامل أي، أي المفاجاه الحلوه دي _لا دانت حكايتك حكايه ودلوقتي انا فهمت انت متغير بقالك فتره ليه _حسن متفهمنيش غلط _ياجدع متخلنيش افهمك انت غلط _صدقني ولكن رد عليه مقطعا كلامه بقوله _بس بس بس انا فهمت الحكايه خلاص لينا كلام مع بعض بعدين _اومال فين عمرو _علشان كده بقولك لينا كلام مع بعض بعدين، عمرو قاعد في اخر العربيه تعالي نرحله دلوقتي ونتكلم انا وانت بعد الامتحان وذهب إلى عمرو وقد قام احد الركاب واحد تلو الاخر وقد جلس حسن والمهدي إلى أن اتت محطه بنها ونزلوا من القطار وذهبوا إلى الجامعه وقد ذهب كل منهم إلى لجنته وبعد انتهاء الامتحان قد اجتعمو الثلاث اصدقاء بجوار البوابه وحسن خاطب صديقه عمرو وقال _طب يله ياعمرو زي مااولتلك وهنتقابل عند المحطه في قطر الساعه 2 وعمرو سيودعهم وداع مؤقت وذهب، والمهدي لم يفهم ما جري ونظر إلى حسن وقال _هو فين أي، وعمرو راح فين _انا وزعتهولك اهو علشان نعرف نتكلم _وزعتوا ؟ وزعتوا ازاي _اولتلوا أن انا وانت هنروح مشوار عند حد قريبك هنا قريب هنجيب منه امانه وهنجيله على المحطه ابتسم المهدي ومعجب بتفكير حسن ويقول _يابني الايه ياحسن _سيبك مني دلوقتي وقلي أي الموضوع _الموضوع باختصار أن انا في اول امتحان القطر كان هيوفتني ولحقته بالعافيه بعد ما خرج من المحطه وكان الامتحان هيضيع عليا، وبعدين افتكرت أني مقطعتش تذكره، والفلوس اللي كانت معايه مكنتش هتكفي أني اقطع تذكره في القطر وارجع فاااه في بنت دفعتلي الاجره وأنا كنت مواعد نفسي أني هقابلها واديها الفلوس ومشفتهاش تاني ابتسم حسن وقال _هي حلوه؟ صمت المهدي، حسن يكمل _طب حبيتها وسيهرب المهدي من سؤله ويهرب بنظارات عينه ويقول __بحب أي ياعم هو انا شوفتها غير مره واحده ابتسم حسن وقال _انت عاوز الصراحه _ااه _انت حالتك بالبلاه _باين عليا ؟ _يابني انت عينك فضحاك _طيب والعمل حسن وضع يديه على كتف المهدي وقال _بص ياسيدي وفجأه نصبت مشاجره بين الطلاب بجوار البوابه، والمهدي نظر إلى المشاجره وحسن أيضًا وبعد لحظات مرت الفتاه التي يبحث عنها المهدي مرت وقد بالغ في البحث عنها ولم يجدها ولكنها الآن مرت چومانا بجوار المشاجره وهي ماشيه على استحياء كعادتها وناظره في الارض والمهدي نظر اليها وتصور له عينه وكأنها تمر على رمال صفراء في هواء نقي على شاطئ مياه زرقاء تحت ظل سحابه بيضاء وقد يتطاير شعرها ببطئ، وتحرك نحوها المهدي، ولكن حسن صديقه فهم ما جري وانها هي تلك الفتاه وتبسم حسن، اما بالنسبه للعاشق والولهان و المشتاق المتعطش إلى هواء العشق المهدي ظل يسير خلفها و اراد أن يلاحق خطواتها السريعه وبعد أن اوشق على الوصول اليها وقد ندها عليها بصوتا خافتا وقال _لو سمحت، أنتِ ولكنها لم تنبه إلى ندائه ربما لم تسمعه وظلت ماشيا بخطواتها السريعه، وظل المهدي يسير خلفها والي أن قال بصوتا فيه دفعه الفضول ونداء الروح إلى الجسد بصوتا جريئا يتبعه نظرات استحياء على الفور وقال هذا العاشق لها _چومانا وهنا چومانا توقفت عن خطواتها السريعه ثم التفت فجأة ويصور لك الخيال عزيز القارئ انك تراهم من بعيد وتقترب اليهم ببطئ وان چومانا التفت لعبدالحليم وهي غير مبتسما والمهدي توقفت خطواته ودق قلبه، وبعد أن نظرت إليه چومانا وهي غير مبتسما وقالت _مين انت ثم على الفور تبسمت إلى المهدي وقالت _ ازيك وهنا المهدي شعر أنه سعادته قد اسرت به إلى مناطح السحاب وقد تلجم لسانه عن القول وظلت چومانا مبتسما وناظره إلى المهدي وهو واقف لم يتحدث وقد رسم الاستحياء على جميع حواسه وظل واقفا مكانه إلى أن قال له چومانا _أي انت سمعني بقولك ازيك وبعد لحظات قليله جدا نطق المهدي تدريجا وظل لسانه غير حر عن الحديث من شده توتره وقال _اااه تمام، أنتِ عامله أي _الا قلي انت عرفت اسمي ازاي و رد وهو يازال متوترا _انا كنت سئلتك لما كونا اخر مره في وجينا ودخلنا الباب وبعدين انت مشيتي وبعدين وابتسمت الفتاه وهي غير فاهمه حديثه وقالت _أي ده كله انا مش فاهمه حاجه ابتسم المهدي وقال _انا اقصد أنتِ اولتهولي اخر مره _صحيح _ايوه صحيح _طب قلي عملت أي في الامتحان _كله تمام وانتي عاملتي أي _برضو تمام وصمت المهدي وهو متوتر ولا يجد كلام ليقوله وروح ناظره إليه وهي تريد أن تعرف لماذا قام بايقافها وما يريد منها ولكن ظل المهدي صامتا وروح كان منتظر منه الحديث للحظات طويله وهم صامتون إلى أن قالت له _طب أي ونطق المهدي بقوله _انا متأسف جدا _على أي _ أني وقفتك يعني وكلمتك _انت عاوز تقول حاجه؟ _حاجه ؟ حاجه أي _شكلك عاوز يقول حاجه _لا مش عاوز _طيب ممكن امشي بقي وهنا قد تسارعت دقات قلب المهدي ولسانه قد لجم عن المخاطبه وكان لا يريد أن يتركها تذهب ولكنه لم يجد قولا ليقوله ولكنه كان مجبرا على قوله _اتفضلي _مع السلامه وفي هذه اللحظه قد ادرات الفتاه وجهاها وهمت بالذهاب إلى حيث طريقها ولكن المهدي قد خاطب نفسه وقال _ياغ*ي متسبهاش تمشي وقفها وقلها كل حاجه واوعي تضيع منك وفجأه وبصوت مرتفع وبكل مالديه من جرأ وقال _چومانا وتعجب چومانا والتفت إليه مجددا وابتسمت له وقالت _نعم مش اولتلك انك عاوز تقول حاجه _بصراحه اه _اه يله قول واخرج من جيبه ورقه بخمسين قرش ورقه صحيحه ويقدمها له وقال _اتفضلي چومانا ابتسمت له وقالت _مش اولتلك خلاص _وأنا مش هقدر اقبلهم وتابع حديثه _صدقيني انا كنت مبنمش الليل _معقولا _طبعا _دانت يظهر عليك عدواني بقي _أبدًا ولله وظا المهدي مادد يديه وفي يديه الخامسون قرش وروح ناظره إلى العمله والورقيه وقالت _بس دول خمسين قرش وأنا دفعتلك 45بس _مانا مش معايه فكه _ولا انا _خلاص انا مسامح في الباقي _لا وأنا مش هقبل منك ازيد من حقي خصوصا انك مرضيتش تقبل مني التذكره _طيب يله بينا نفك وابتسمت له وقالت _يله بينا ومشيا معها وهو في غايه السعاده إلى محطه القطار وبعد أن قطعوا التذاكر وذهبوا إلى استراحه القطر وقد جلسوا على المقاعد والمهدي اراد أن يخاطبها وقال _هو أنتِ منين _انا من دمياط واندهش المهدي ردد خلفها بقوله _دمياط ؟ ثم اكمل وقال _معقولا _ايوه _لكن أنتِ كنتي راكبه القطر اللي جاي من منوف _ده حقيقي، كل اللي حصل أن القطر اللي بيطلع من دمياط لحد بنها فاتني، اضطريت اركب من دمياط لمنوف ومن منوف لبنها _اااه دي صدفه _فعلا صدفه _صدفه عظيمه وابتسمت چومانا وهي في حاله من الخجل وقالت _ودي معا**ه ولا أي يافندي انت ؟ _الا صحيح اسمك أي ؟ وابتسم المهدي قد انشرح ص*ره وقال _اسمي المهدي _اسمك حلو _متشكر اوي، الا قوليلي أنتِ في سنه كام _انا في سنه تالته _زيي بظبط _صحيح _صدقيني دي صدفه من افضل الصدف في حياتي أن مكانتش افضل صدفه وضحكت چومانا وتابعت _أي كلام الاغاني ده وابتسم المهدي وكرر قوله _صدفه من افضل الصدف في حياتي أن مكانتش افضل صدفه، صدقي حلوه وضحكت چومانا بصوت في اطار الادب ونظر اليها المهدي ويتأمل في وجها والخيال يصور له كأنها يراها حول ورود على هضبه مليئه بالعشب موجود على اعلي شلال من المياه الجاريه وفوقها الطيور تطوف و وعلي جيبنها الاكليل وكأنها اميره تلك الجنه وقال في خاطره _دي جميله اوي، لكن ياتري هسيبها ومش هشوفها تاني غير السنه اللي جايه بعد اجازه 100يوم، لا كتير وياعالم هشوفها تاني ولا لا لكن مستحيل افوت الفرصه دي لازم اتصرف ياتري اعمل أي ياتري اعمل أي ياتري اعمل أي وانتبه لها على صوتها وهي تحدثه وقالت _المهدي المهدي _نعم _مالك بكلمك مش بترد ليه _معلش اصل سرحت شويه _اقولك على حاجه _طبعا اتفضلي _انا اول مره اقعد مع شاب كده واتكلم معاه واضحك _هتصدقيني لو اولتلك وأنا كمان _هصدقك _لكن انا في حاجه عاوز اقولهالك _قول _هو انا مش هشوفك تاني چومانا قد اصابها الخجل ونظرت تحت قدميها الارض وما استطاعت أن تجيبه والمهدي نظر اليها للحظات وهو منتظر منها الاجابه ولكن الصمت سيظل لمده دقيقه بينهما ولكنه سيكمل وبقوله _أي مرديتش عليا _بصراحه مش عارفها اقولك أي، انهارده اخر يوم امتحانات وياتري هنتقابل تاني ولا لا _بصراحه أن استريحتلك جدا واستريحت بالكلام معاكي كتير چومانا نظرت إليه وهي لم تجيبه وبعد مرور لحظات أتي القطار والمهدي وتتباعه چومانا قد قاموا بالركوب وجلسوا بجوار بعض كاول مره، وبعد مرور لحظات من جلوسهم چومانا تفقدت شيئا ما وقالت له بلهفه _أي ده المهدي نظر اليها متلفها وخائفا عليها وقال _أي خير _انا ازاي ركبت معاك المهدي تتسارعت دقات قلبه وقال _هو أن ضيقت حضرتك ؟ ليه بتقولي كده ؟ _لا مقصدش انا المفروض كنت ركبت قطر دمياط المهدي فكر في باله مخاطبا نفسه وقال _الحمدلله أنها مركبتوش وركبت معايه ثم انتبه اليها وقال _ياخبر طيب أنتِ ازاي نسيتي _معرفش _خلاص بقي خليكي معايه وانزلي منوف وغيري من هناك _يله مش مشكله المهدي كان سعيدا جدا بوجودها بجواره ومرت اللحظات والقطار كان يمشي ويسير وهو ينظر اليها ويتأمل في وجهاها، وروح شعرت بنظراته المتكرره اليها ونظرت إليه وابتسمت والمهدي يحمر وجه من **وفه وادار وجه ثم عاد لينظر اليها وهكذا ومرت محطه تلو الاخري، والمهدي كان منزعجا جدا بمرور المحطات سريعا وكان لا يريد أن ينزل من القطار أبدًا ولكن على بعد قرابه محطه البابور بحوالي محطتين قد قال لها _مرديتش عليا يعني _في الحقيقه انا مش عارفها هنتقابل امتا وازاي ولكن المهدي تعجب من انتباها لسؤاله الذي سئله لها منذ أن كانوا على محطه بنها وتعجب لسرعه استجابتها للسؤال ولكن چومانا سبقته بالرد على ما يدور في عقله وبقولها _مستسغربش انا عندي قوه ملاحظه وتركيز كويسه وفاكره أني مرديتش عليك في السؤال ده لكن مش عارفه هجاوب عليه اقولك أي _يعني أنتِ مش حابه اننا نتقابل تاني ؟ و چومانا فكرت للحظه ثم نظرت إليه وقالت _بص هو احنا ممكن نعمل حاجه كويسه
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD