الفصل 7

2164 Words
الفصل السابع #فيروز_حطمت_حصون_قلب _القاسي ✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨ سبحان الله وبحمده ✨ سبحان الله العظيم ✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨ الثقه بالحب هي من الأمور التي يجب علينا عدم التخلي عنها لأنّ الحب بلا ثقة لا يعني شيئاً، الثقة نص الحب والنصف الآخر أهتمام، وهنا هعبر عن راي المتواضع عن الثقه بالحب نصف الحب ثقة.. والباقي أهتمام. الحب ينمو مثل النبتة بالصدق والأخلاص والوفاء والثقة بين الطرفين هذا هو الحب. الثقة أفضل من الحب فليس بإمكانك دائماً أن تثق بمن تحب ولكنك دائماً ستحب من تثق به. كل شيء يحتمل فرصة ثانية إلّا الحب والصدق والثقة عندما تنهار لن تعود ولو منحت ألف فرصة. أن تحظى بثقة الآخرين خير لك من أن تحظى بحبهم. عندما يأتي الشك يذهب الحب. الثقة هي أكبر إثبات للحب. علينا أن نقدم الأعتذار بنية صادقة معترفين بالأذى الذي وقع على الآخر، كلنا نخطئ، ولكن حينما نخطئ ونعرف خطأنا يجب علينا المسارعة بالأعتذار، فذلك دليل الشجاعة والمحبة والثقة بالنفس وقوة الشخصية. في أحب دائماً أن يقول لي الناس أنك لا تستطيع أن تفعل ذلك، لأنهم كلما قالوا لي ذلك أفعله بجدارة. ✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨ البيت الكبير الكل في حاله صدمه من اللي بيسمعوا وبيبصه لبعض بندهاش. فيروز : قربت عليها بسراسه انتي بتقولي إيه انتي مجنونه ولسه هاض*بها بالقلم مسكت ايديها اميره. اميره : بتعملي ايه يا شاطر بتض*بيها عشان تدارى علي عملتك السوده . انا قولتلك دي بنت مش محترمه طلقها يا عمير حالا وتترمي بره زى الگل...... وانا هجوزك بنت أحسن منها مليون مره . عمير : في حاله صدمه ومبيتكلمش مش مصدق ان ممكن فيروز تتعرض لموقف زى ده . الحاج علي: رفع عكازه في وشها وطي صوتك يا بت وبعدين انتي بتقولي ايه ومين انت اصلا ازاي دخلت هنا . اميره: جدي انت لسه بتسال خلي عمير يطلقها و يخلص منها دي باين عليها بتاعه رجاله وبت شمال والحمدلله ربنا كشفها لينا . وقبل ما تكمل كلامه كان عمير صوته علي عمير : بصوت عالي قرب منها وبصوت كله رعب ل نجوى ولاكلمه وبس قرب منها بتقولي ليكي كام ومسكها من دراعها انتي النهارده كتبتي شهادة وفاتك ليكي كام وشخط فيها بصوت عالي وزقها وقعها. نجوى : بصت ل اميره بخوف واتكلمت بلجلجه ليا 10,000 جنيه . عمير : بيكلم بسخريه واستهزاء 10000 حنيه بس عامله عشانهم المسرحيه الفاشله دى وبيسقف بايده كنت متخيل ان سعرك اغلا من كده لما حد بياجر شخص زباله زيك عشان يدمر حياه اتنين بيعشقه بعض زى انا ومدام فيروز اللي هي مدام عمير احمد الخولي وطرقع بصباعه ركزى في الاسم كويس عشان لازم يعلم في دماغك الحلوه دى انتي واللي بعتك يبقي لازم التمن غالي بس انتي وبصلها بسخريه انتي حتي رخيصه في سوق خراب البيوت بس انتي اللي محدده سعرك نصيحه ترجعي للي بعتك لازم يدفعلك اكتر من كده بتهيقلي عشان تبعدني عن حب عمرى أكيد كان لازم يدفع اكتر وبص ل اميره بس شكله غ*ي زيك و***بته رخيصة ملهاش لازمه تعب نفسه علي الفاضي يوسف ارملها فلوس علي جزمه ومشوفش وشك هنا تاني وقولي للي بعتك حسابه معايا. فيروز : بصوت عالي وجنون مين دى اللي هتاخد فلوس ماخدتش منها حاجه . اميره غمزت ل نجوى عشان تتكلم. نجوى : بقولك ايه يا فيروز مش هتعملي عليا شويه المحن دول انا نجوى مش صاحب المحل هاخد فلوس وامشي وانتي لحمدى ربنا انك اتحوزتي راجل تقيل وهيعيشك في النعيم ده كله وبتشاور علي البيت . فيروز : اخرسي انا عمرى ما عملت معاكي وحشه بالع** كنتي بتخرجي وتغيبي وانا اشيل المحل مكانك وراحت مسكت ايد عمير والله يا عمير ما في حاجه من قالتها دي صح انت لازم تصدقني دي طول عمرها بتكرهني انا ما ليش في الكلام ده وقربت من نجوى وض*بتها بالقلم وانتي انا لازم اقتلك . عمير : راح ليها شدها بعيد عن نجوى اهدى يا حبيبتي وفضل يطبطب عليها . هاله : اتكلمت انا عندي حل اللي يقدر يكذب كلام نجوى انت بس يا عمير و بتبص للاميره بشماته لازم تدخل على فيروز النهارده و تثبت انها بنت ومش شمال زي ما نجوى بتقول وما حدش نطق كلمه بعد كلامها له. عمير : بصوت عالي ولا الكلمه من اي احد واللي هسمع هصوته هض*به بالنار . الحاجه نيره: اتكلمت بثقه حفيدتي شريفه واشرف بنت في الكون وعاوزين تصدقوا تصدقوا مش عاوزين اخبط دماغك في الحيط يلا يا فيروز امشي بس فيروز واقفه ما بتردش عليها و مسكت ادين جدتها. فيروز: بدموع اسفه يا تيته بس لازم الكل يعرف انها كدابه انا موافق على كلام هاله للأسف ما عدش ينفع يا تيته امشي سامحيني يا تيته لازم اثبت قدام الكل اللي اشرف من اي حد وان الگ..... دى كدابه. عمير : وانتي مش محتاجه تثبتي لحد حاجه انا واثق فيكي ومش واحده زي دي وبيشاور علي نجوى هي اللي هتخليني اشك فيكي. وفرحنا في العيد زي ما هو والكلام الفارغ اللي قالته هاله ما لوش لازمه عندي. اميره : انت بتقول ايه مستحيل اسمحلك تخليها على ذمتك انت فاهم وبتصرخ بصوت عالي. عمير : بيكلم اميره من أصلا اداكي حق توفقي او ترفضي شوفي يا بنت عمي فيروز بقت مراتي وده امر واقع لازم تقبلي به ومش انا اللي هاسمع كلمتين تافهين هيخلوني اشك في مراتي فيروز دي تربيه ايدي وانا عارفها واثق فيها اكثر من نفسي ومن امتى انا باخد اوامر من حد فتخرسي خالص وما اسمعش صوتك. وبداء كلام الناس الغريبه المعزومه يزيد في المكان . الحاجه سيده : قالت أحنا كلنا واثقين في اخلاق فيروز لانها تربيه ايدك قبل اي حد تاني. الحاجه سيده : لا بس انا من رايي هاله لازم نقطع ل**ن الكل لازم يعرف انها شريفه هاله دقت شراره النار اللي هتحرق سمعتك انت ومراتك فيروز خذ مراتك و اطلع فوق يالا ومحدش هيتحرك من البيت ده لحد ما كل واحد يخرج ول**نه في بوقه ما يجبش سيره بنتي بكلمه واحده. وبعد الكلام كان كل الناس الموجودين عمالين يتكلموا فيروز مستحملتش ووقعت واغمي عليها والبنات جريوا عليها عمير جرى عليها وشالها وطلع بها في شقته اللي علي روف. الحاج علي: كلكم يا جماعه معزومين على السحور النهارده وبصل احمد ابو عمير. الحاج احمد ابو عمير : فهم قصدي ابوه تشرفونا يا جماعه اتفضلوا في اوضه الضيوف الحاجه نيره : انا عاوزاك يا حاج علي جوه على انفراد في كلمتين. الحاج على : اتفضلي يا حاجه نيره ودخل وقفل الباب قولي اللي انتي عوازه يا نيره بس انتي شكلك تعبان اقعدى ارتاحي وبعدين اتكلمي. حاجه نيره : انا الحمد لله كويسه اسمع يا علي المهزله اللي انت دخلت حفيدتي فيها دي انا مش هقبلها مش هخليها تستحمل اللي انا استحملت زمان ولحد دلوقتي عايشه محرومه منك و مستحمله بعدك عني قدرت حبك ليا وخوفك على عيلتك بس مش هاقدر اضحى بحفدتي. الحاج علي : بتلميني علي جوازي منك عارفه اني كان لازم احافظ عليكي لانك كنتي لوحدك ليه يا نيره بتوجعي قلبي كده انا اكتفيت باني اشوفك قدامي بس و عمري ما طلبت منك اي حاجه غير اللي انت كنت بتديهولي فاكره لما اتجوزت كان بيني وبينك كم سنه و عشان احافظ عليك بعد ما جوزك مات وكانت عيون الحسين كلها عليك و ابنك كان لسه في اللفه تفتكري انا ممكن اقدر اضحى بحفيدتك واستحملت بعدك عشان فيروز ونفسيتها بعد جواز عمير اللي كان غلطه مني واعترفت بغلطي وقاعد على الكنبه وهو زعلان. الحاجه نيره : قربت منه وبحزن اسفه يا علي بس خايفه عليها انت اكيد هتفضل حفيدتك على فيروز وده اللي خايفه منه لأنك عملته قبل كده . الحاج علي : بقولك ما تخافيش فيروز في عيوني مش هسمح لحد يلمس شعره منها هعوضها الظلم اللي اتعرضت له بسببي اهدي عشان صحتك يا نيره انا قلقانه عليكي من يومين و شكلك تعبان و مسك ايديها وحشتيني يا نيره قوي وحشني نفسك في اوضتي. الحاجه نيره : انت اللي وحشتني يا علي وحشني ايدك الحنينه وهي بتلمسني ربنا يباركلي في صحتك وفي عمرك يا رب سامحني يا علي انا ظلمتك وانت استحملتني كتير. الحاج علي : انت حته مني وعمري ما قدرت ازعل منك قومي يلا عشان الناس ونطمئن على الاولاد. الحاجه نيره : ماسكه أيده وهو مسكها حاطط ايده علي كتفها لحد ما وصلوا الباب ونزل ايده وخرجوا كانت اميره وهاله بيتخانقوا مع بعض في اوضه الضيوف الصغيرة. اميره: راحه جايه بتصرخ انتي ازاي تقولي كده وبعدين من امتى بتحبي الزفت فيروزه سمعتها تهمك في ايه انت زودتها قوي و نسيتي نفسك. هاله: قربت منها اسمعي يا اميره فيروز بقت ضرتك وده مش بمزاجك بقى غصب عنك و صدقيني هتنسي عمير كل حياته معاكي و انا لا بحبك ولا باحبها فهمتي والزامي كلامك معي واعرفي حدودك من هنا ورايح واخب اقولك كلمتين افهميهم كويس فيروز انضف منك بكتير وسبتها وخرجت. واميره: فضلت تصرخ وت**ر في اي حاجه تقا**ها. الحاج احمد : ابو عمير دخل الاميره عاوزك.. اميره : بتتكلم بق*ف وعصبيه بعدين يا عمي خليك انت في ضيوفك اللي مستنيين ابنك يسبت أن الشرشوحه اللي اتجوزها شريفه وسابته مشت. الحاجه سميحه : يالا يا بنات نقديم العصير للضيوف. الحاجه سيده: نورتونا يا ستات يلا عشان تاكلو الحلويات ده فرح عمير اسمع زغروطه حلوه كل الستات فضلت تزغرت. علا : يا مرات عمي مجدي ويوسف عاوزينك جوه. الحاجه سيده حاضر انا داخله كانوا قاعدين مع الحاج علي والحاج احمد والحاج محمود بالحاجه نيره. يوسف' يا امي انت ليه وافقتي على الكلام هاله التافه انتي عارفه انها كانت عاوزه جنازه وتشبع فيها لطم. مجدي: يا جماعه احنا كده بنغلط و بنظلم فيروز و عمرها ما تنسي اللي حصل لها ولو عميره عمل كده يبقى بيذ*حها وعمر ما ضميره هيرتاح ولا هي هتسامحه. الحاج علي : سند على عكاز بتاعه وساكت ما بيتكلمش. الحاج احمد انا قلت من الاول اللي بيحصل ده غلط . الحاج محمود بس كان لازم الناس تعرف انها اشرف من الشرف نفسه الناس هتتكلم ما حدش هيرحم سمعتها. الحاجه سيده : عندك حق يا حاج محمود احنا في منطقه شعبيه وكرامه ابني هي تنداس وما حدش هيسمع كلامه ولا يعمله حساب وهو كبير المنطقه غير اني واثقه في فيروز دي انظف من الجنيه الذهب و عشان كده لازم الكل يحط ل**نه في بقه وما يتكلمش. ✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨ روف عمير عمير : نيمها على السرير فوقي يا فيروز قلبي هيقف انت ايد*كي زي الثلج و فكها الحجاب و بيدعك في ايديها ويض*بها علي وشها ض*بات خفيفه فوقي بدات تفوق وبتعيط وبتحاول تقوم تقعد مش عارفه . عمير : ساعدها تقعد اهدي كل حاجه خلصت وانت معايا. فيروز : صدقني يا عمير انا عمري ما في راجل لمثني ولا كان هيلمسني غيرك حتى لو ما كنتش اتجوزتك كنت ناويه افضل من غير جواز انا مش عارفه ليه هي قالت كده ليه وبدات تقلع فستان هتقدر تتاكدي بنفسك وده حقك. عمير : اتعصب وغضب من تصرفها مسكها من ايديها واقفه قدامه انت بتعملي اي مفكرني حيوان ممكن اخذ حقي منك بالطريقه زباله دي وانا واثق فيك انتي اكيد مجنونه عشان تفكري ان ممكن اصدق واحده زي دي واي كلمه تتقال عليكي ماشي وادها ضهره وبص ل طبق الفاكهه الموجود على الترابيزه واخذ منه السكينه و كشف ذراع وجرح دراعو جرح كبير ولف ليها هاتي فستانك . فيروز: بتعيط انت ازاي تعمل كده و بتعيط و حاطه ايديها على الجرح وبتبص للدم اللي بيتقط على الارض وقرب عليها وقلعها الفستان اسف انا مضطره اعمل كده واخذ وامسح الدم فيه وغير لبسه اسمعي يا فيروز م***ع حد يعرف اللي حصل ده ولا حتى تيته نيره مفهوم ونزلو كان ماسك فستانها في يده ندى على مامته حاجه سيده كانت قاعده مع ستات الحيه اتفضلي وده عشان ما حدش يجيب سيره مرات عمير احمد الخولي والكلام ده كله بيبص كل الموجودين حاجه ساده فرحت وفردت الفستان زغرطت وكل الموجودين في زغروته . يوسف : راح حضنه الف مب**ك يا اخويا. ومجدي : الف مب**ك يا كبير هو ده الكلام الصح وميل علي علا ابن عمك ده وحش وانتي اغمض عيوني وافتح الايكي في شقتنا ولبسه لانجرى مجنون زيك بسرعه . ✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨ شقه مجدى علا دخلت لبست واتشيكت وعملت ميك اب خفيف ودخلت تعمل عصير ل مجدى. مجدى : دخل براحه اوى وحضنها من ضهرها بعشقك يا تاج وجاهي وعش*ي وهنايا في الدنيا . علا : لفت حضنته وانت نصيبي الحلو في الدنيا واللي متمنتش غيره بعشقك يا مجدى . مجدى : العشق شويه عليكي انت نبض قلبي وشريان حياتي وتاجي وجاهي. علا : مش هقدر استحمل لحد ما اخلف عشان تقولي ايه معني تاجي وجاهي وحياتي عندك تقولي معنها بتجنن وانا مش فهماها. مجدى : باسها من خدودها هقولك يا تاجي وجاهي وضحك من تكشيره علا ده موضوع كبير محتاج اخدك في حضني واحكيلك يانعسه وشالها . علا : بتضحك بصوت عالي العصير يا ايوب . مجدى: ما أحنا هنشرب عصير كتير تعالي اشرحلك ازى . علا : بتضحك انت فظيع بس بعشقك . مجدى : دخل اوضه نومهم ونايمها في حضنه اقولك يا حبيبتي تاجي يعني بفتخر بيكي وبتربيتك واخلاقك وانتي تاج علي راسي وجاهي وافقتي تتجوزيني وانا محلتيش فلوسي وعمرك ما حسيستني بفرق ده بالع** بتاخدى مني مصروفك رغم انه اقل من ستات اللي في البيت وبتجيي لبسك علي قد فلوسي وبتبقي فرحانه تبقي تاج وجاهي ولا لاء. علا : بتعيط وباسته من كل حته في وشه انت اللي تاجي وراسي وعش*ي وعمرى انا بعشقك وبموت فيك وقربت منه. مجدى : فتح ليها دراعته اهلا بيكي في جنه اشو**ي . ✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨ عاوزه رايكم في الأحداث بقلم/ ياسمين الهجرسي رايكم توقعاتكم تعليقاتكم 20 كومنت عشان يوصلك باقي الفصول ‏" بعض الأشخاص أدوية لقلوبنا .. كذلك بعض الكلمات والتعليقات، لا تمر على قلوبنا عابرة، بل تأتينا كحبة مسكن في لحظة صداع شديد، تزيل الألم، وترسم البسمة على وجوهنا .. فشكرا لكل من يرسم حرفاً جميلاً راقياً، في وسط ان**ارات هذه الحياة " #روايات #رومانسيه #لمكه#الاحساس #ياسمين_الهجرسي
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD