فيروز حطمت حصون قلب القاسي
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
سبحان الله وبحمده ✨✨ سبحان الله العظيم
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
الفصل الخامس
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
فيروزه نزلت بتعيط ودايخه وكلام عمير بيرن في ودانها قبلتها الحجه سيده وقفت مصدومه من منظر فيروز قربت منها معايا تعالي مالك بس قوليلي .
فيروز : الحقيني يا ماما ومسكت دماغها ووقعت في آلأرض اغمي عليها .
الحجه سيده : يا مصيبتي يا بنتي مالك وبتفوق فيها .
دخل يوسف مالها يا ماما أكيد من كلام ابنك اللي زى الزفت .
الحجه سيده : بصوت كله واجع هات كوبايه ميه بسرعه افوقها.
يوسف : اتفضلي وبصوت كله عصبيه انتي لازم تفهمي ابنك اللي بيعمله ده غلط كفايه بقي قله قيمه هو فاكر اننا مش فاهمين انها كلبه سرير ولوتعب هتقف بعين يندب فيها رصاصه هتقول عاوزه أطلق فوقيه بدل لا هو اخويا ولا اعرف.
الحجه سيده : حضنه فيروز بعد ما فاقت خلاص يا يوسف ملوش لازمه دلوقتي الكلام ده ربنا ان شاء الله هينور بصرته روح انت شوف رايح فين.
يوسف :ماشي هبعتلك سلوي تشوف الغلبانه دى لان مقدرش المسها.
الحجه سيده: لا مراتك تعبت النهارده وانا عاوزه فيروز في كلمتين.
يوسف : ماشي يالا سلام
الحاجه سيده: قومي معايا يا حبيبتي وسندتها وقامت معها .
فيروز : بتعيط ومنهاره ومسكه دماغها وبتتكلم بالم انت قلبي وجعني اوى.
الحجه سيده : سلآمه قلبك استهدى بالله يا قلب امك ايه حصل لكل ده اشربي مياه اخدت منها الكوبايه طبعا انتي عرفتي اللي حصل وان عمير هيتجوز علي اميره بس مره دى انا اللي هخطبله وانا اكتر حاجه شاهده علي حبكم وهجوزكم بس عاوزه اخد رايك قبل ما اكلمه نفسي تفرح بيكم قبل ما اموت ومش هطمن عليه غير معاكي ولا هطمن عليكي غير معاها ابني انظلم كتير بسبب انه كبير المنطقة والعيله وجه علي نفسه عشان ميزعلش جده واتجوز اميره وانا متاكده أن عمير عمره ما يظلمك لأنك روحه وقلبه اللي قافله عليكي سامحيني في اللي هقوله ما هو ما حبش اميره وعمره ما ظلمها ولا جرحها وكل اللي يشوف معاملته ليها يقول بيعشقها عشان بيعامل ربنا فيها فكري وانا مش هزعل في اي قرار هتخديه .
فيروز : بس انتي كده يا ماما بتظلميني انت متاكده قد ايه انا بحبه وهو بيحبني بس عمره ما اعترف بالحب ده وأكيد هيرفض وساعتها انا اموت ولو رفض الجواز مني اصلا انتي عارفه الا كرامتي مهما كنت بحبه بس استحاله هسمح ليه يدوس علي كرامتي وخصوصا عشان اميره .
الحاجه سيده : مين اللي هيرفض انا واثقه ان ابني بيعشقك وهيحافظ على كرامتك زي كرامته بظبط ومتاكده زي ما انا شايفاك كده عمره ما حب اميره وبكره تتاكدي من كلامي ده وعمره ما هيطلقك وهتفضلي مراته لحد ما تموته.
فيروز : و لو طلقني كفايه ان هيكون عندي منه اولاد بيفكروني به انا موافقه بس لازم توعديني لو هو اللي طلب يتجوزني بلاش انتي اللي تقوليله اتجوز فيروز.
الحاجه سيده : ولو متطلبهاش واتجوز واحده تانيه زى ما بتقولي مش معترف بحبكم .
فيروز : يبقي نصيب هفضل عمرى كله من غير جواز اعمل ايه منا ماينفعش راجل غير عميرو يلمسني لاني اعتبرته قدرى الا مستحيل يتغير براجل تاني.
عمير: كان سمع الكلام ده كله وقلبه وجعه معقول فيروز كبرت لدرجه انها بتعشقه وكل اللي بتتمناه تجمعها به طفل يفكرها بايه بس اللي متعرفهوش انا اللي بعشقك اكتر ما انتي تتخيلي وفضل يفكر فيها وفي كلامها ويشوفها وهي بتعيط في حضن امه ونزل قبل ما تخرج من الاوضه.
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨ اوضه الحاج علي
عمير : دخل لو سمحت يا جدي انا عاوزكم كلكم وبيبص للحجه نيره وحضرتك يا تيته اللي انا هقوله لازم الكل يسمعه.
الحاج علي : ماشي يا حبيبي بعد السحور عشان يكون الكل مجتمع.
عمير : تمام كلهم اتجمعه وقعدين علي تربيزه
يسحره اميره عيونها علي عمير .
عمير : عيونه علي فيروز وفيروز بتلعب فى الاكل مش بتاكل .
والهام وامل بيبصه لبعض بتسأل
الهام : هي فيروز معيطه ليه وعيونها حمره مده ليه.
امل : مش عارفه تفتكرى اميره عملت لها حاجه .
علا : هو في ايه يامجدى عمير ماله شكل في مصيبه كده.
يوسف : مابيبصش لحد خالص ومرديش يقعد مكانه جنب عمير وبدل الكرسي بتاعه مع امه.
الحاج علي : بيبص الحاجه نيره وبيشاور بعيونه عليهم وهي بصتله بنها مش فاهمه ومحدش نطق بكلمه طول الاكل لحد ما الكل خلص الاكل وعمير ملاحظ أن فيروز ما حططتش لقمه في بوقها.
الحاج علي : يلا كلكم اتوضوا عشان نصلي الفجر جماعه وفعلا كلهم صلوا جماعه وبعد الصلاة .
الحاجه نيره : يجعله عامر يا حاج علي انا هامشي عشان ارتاحي كم ساعه يلا يا فيروز.
فيروز : يلا يا تيته بعد اذنكم ومشيت خطوتين ووقفت لما سمعته عمير بينادي عليها استنى عاوزك لو سمحتي يا فيروز.
اميره : بعصبية وصوت عالي ودى عاوز منها ايه بقا ان شاء الله وربعت اديها.
عمير : من غير ما يبصلها رفع صباعه مسمعش صوتك يعلي تاني وده اخر تحذير ليكي .
وهو وقرب من فيروز وبنظره كلها عشق تقبلي تتجوزيني انا عارف ان طلبي غريب عليكي بس فعلا انا هكون اسعد راجل في الدنيا لو قبلتي تبقي مراتي ووعد ليكي قدام الموجودين يوم ماتحسي اني ظلمتك اطلبي طلاق قولتي إيه.
اميره : بصوت عالي واتكلمت بحنون ووقفت قدامه ويتشده من دراعه انت بتقول ايه انا مش موافقه علي فيروز اتجوز اي واحده اللي فيروز وبتصرخ كله اللي فيروز .
العيله كلها منبهرين فيهم اللي فرحان وفيهم اللي مندهش وفيهم اللي يتمني ده يحصل وفيهم اللي مش فارق معاه اصلا اللي بيحصل.
عمير : مسكها من دراعها وضغط عليها جامد انتي تخرسي خالص ما حدش طلب رايك انت رايك قولتيه وميهمنيش رايك في حاجه تخصني اصلا انتي من النهارده بره حساباتي انتي قولتيلي اني اتجوز وانا اللي اختار اللي هتجوزها قلت ايه يا فيروز.
فيروز : بتبصله بدموع موافقه بعد اذنك يا تيته نيره.
الحاجه سيده : الف مب**ك يا قلب امك طول عمري بدعي ربنا تكون من نصيبك ست البنات فيروز وزغرطت .
الحاجه نيره: بتعيط لانها عارفه ان فيروز بتحبه وانها مش هتقدر ترفض و متاكده انها تتعذب في الجوازه دي.
اميره : قربت من عمير انت تنسى البنت دي خالص دي يدوب تشتغل خدامه عندي عاوز تعمل راسها براسي وراحت عند جدها قجدي قوله حاجه حد فيكم يتكلم انا لا يمكن اوافق على المهزله دي وبعدين لما تيجي تختار واحده تتجوزها اختار واحده محترمه مش شغاله في المحلات يا عالم كانت بتعمل ايه مع اصحاب المحلات وقبل ما تكمل كلامها كان عمير ض*بها بالقلم قدام الكل.
عمير : اخرسي والزمي حدودك ومدام انا قلت اني هتجوزها تبقى كرامتها من كرامتي مفهوم و محدش طلب رايك.
اميره: مسكه خدها بتض*بني انا عشان واحده زمانها كانت كل يوم في حضن زبون من زباين
الكل بيبص لبعضه اصل مدام عمير بيتكلم الكل بيسكت وخصوصا لو جدهم ساكت دى بتبقي اشاره محدش يدخل في حاجه عمير بيعملها.
فيروز : الدنيا بتلف بيها من كلام اميره ومفاجأة عمير أنه طلب اديها وبتغمض وتفتح عيونها جامد ومسكت دماغها وعاوزه ترد علي اميره بس روحها بتتسحب منها فمش قادره تجمع الكلام.
عمير : انت زودتيها اطلعي قدامي على فوق مسكها من ذراعها وطالع بيها.
الحاجه نيره : حد يلحقني فيروز اغمي عليها ووقعت في آلأرض.
الحاجه سيده : يا حبيبتي يا بنتي الحقني يا عمير دى تاني مره النهارده جرى عليها و شالها وحطها على الكنبه قاعده على الارض علي ركبه وبيفوق وبيخبط علي خدها وبتكلم بهمس فيروز فيروز سامعاني حد يجيب كوبايه ميه امل ناولته كوبايه الميه ورش علي وشها مايه لحد ما فاقت
فيروز: بالدموع انا عاوزه اروح وبتحاول تقف وفعلا قامت وداخت وقعت على الكنبه وبتعيط انا عاوزه ارجع بيتي تيته مش قادره اتنفس.
الهام وامل وسلوى وعلا بيعيطوا عشانها مجدي ويوسف مبسوطين من اللي حصل وان عمير اخيرا هيتجوز حب حياته.
هاله مرات طارق: بتتكلم بسخريه وق*ف اي المسرحيه الهابطه دي وطلعه شقتها يلا بلا ق*ف.
الحاج محمود : ليك حساب بعدين يا هاله علي الكلام ده بس مش واقته هاله وقفت وبصتله اسفه يا عمي.
الحاج احمد: أهدى وارتاحي ورجليكي تشيلك يا بنتي وبعدين ابقي امشي وهنا كمان بيتك.
عمير: بيبص في عيونها وبيتكلم بهدوء أهدى وبطلي عياط هتقدرى تمشي هخلي البنات توصلك وانا هقف تحت لحد ما اطمن عليكي.
فيروز : بتهز دماغها بمعني اااااااه.
الحاج على. اطلعي ارتاحي مع البنات فوق النهارده ولما ترتاحي نكمل كلامنا .
فيروز : بتعب ودموع اسفه يا جدى مش هرتاح اللي في بيتي وقامت وقفت ومشيت ورجليها ما شيلتهاش وصلت نص الصاله وقعت بس المره دي في حضن عمير وشالها انا هاروحها يا جدي عشان ترتاح في بيتها عشان نفسيتها
ماما هاتي تيته نيره وحصليني وفعلا شالها وراح بها بيتها وكان يدوب الباب قصاد الباب يا حبيبي يا ابني
وطلعت الحاجه سيده وفتحت الباب له .
عمير : دخلها اوضتها
الحجه نيره : نايمها هنا يا ابني قالتها دخل حطها في السرير بتاعها فوقي وبداء يفوقها يا فيروز ليه كده مش عارف ليه مش مستحيل اشوفك كده وفوقها وهي بصت لعيونه ولمست دقنه ودموعها نزلت وراحه في النوم وهو وقف يلف في اوضتها كانت عندها صور كثير قوي ليه متعلقه فوق السرير وصوره على المكتب بتاعها مسك صورته الصوره دي قديمه قوي من اكثر من خمس سنين والصوره اللي على الحيطه دي من سنه جبتها منين يا انا غ*ي قوي طول عمرها قدامي بتجاهل اي احساس بيتولد جوايه لما بشوفها لا ومش كده دانا كمان وشايفها ولا حاسسها بها كنت بفكر كل الصور دى قديمه وانها نسيت حبي لما اتجوزت .
الحاجه سيده : دخلت قلعتها طرحتها وبتكلمها انا وعدت امك ان اخذ بالي منك لحد ما اجوزك عشان خاطري ردي عليا وتكوني قويه.
عمير : امي أهدى هي فاقت وكلمتني ونايمه دلوقتي .
فيروز: كمان سماعهم انا كويسه متخافيش يا ماما سيده.
الحاجه نيره: امسكي اشربي عشان ضغطك اكيد نزل انا حطيت لك نقط الضغط في العصير .
فيروز : انا صايمه ان شاء الله مش هفطر يا تيته سيوني بس لو حدى عاوزه ارتاح وغطت وشها.
حاجه سيده : روحي ارتاحي انت يا حاجه نيره وانا هافضل معها وانت يا عمير روح نام ساعتين عشان شغلك يا حبيبي.
الحاج نيره : لا مش هقدر اسيبها وهي كده انا عارفه الحاله دي اخر مره جاءت لها من سنتين يوم فرح عمير مش هاقدر اسيبها انت السبب وبتشاور علي عمير وانا استحاله اوافق على الجوازه دي خرجوا حفيدتي من اللعبه دي وشوف واحده غيرها اتجوزها وتخلفلك بلاش يا سيده تستغلي حبها ليكي وعشقها ل عمير لانه مهما كانت قويه بس قلبها ده نقطه ضعفها.
الحاجه سيده : ليه كده بس انتي عارفه انا بحبها قد ايه وهي كمان بتحب عميره قد ايه بلاش ت**ري قلبها.
عمير : خلاص يا ماما وماسك ايد الحاجه نيره تعالى عاوز اتكلم معاكي شويه يا تيته اتفضلي الاوضه بتاعتك ودخلو قعدها على السرير وغطاها وقعد جنبها ومسك ايدها حضرتك اللي مربياني صح و عارفه اخلاقي انا ممكن اظلم حد لما ممكن اظلم مراتي وما تنسيش ان طول عمري بعشق فيروز قد إيه.
الحاجه نيره : انت مش بتحبها انت بتحب مراتك بلاش فيروز غلبانه و مش هتستحمل صدقني انت ما تعرفهاش وماتعرفش هي بتحبك قد ايه دي ما كانتش بتنام الليل الا لما اطمن عليك و اليوم اللي بتتاخر فيه تفضل واقفه في الشباك طول الليل في البرد لحد ما ترجع انا خايفه عليها هي تبان قويه من بره بس هي مش كده خالص.
عمير : وافقي أننا نتجوز عشان اسبتلك اني بعشقها نسيتي يا تيته حبي ليها شوفي انا عملت ايه في اميره لما جابت سيرتها مش هسمح لحد يظلمها ويوم ما تيجي تشتكي مني احرميني منها بس وافق يا تيته انا محتاجها اوى وحط ايده علي قلبه ده تعب من بعدها ما بقتش مستحمل كل ما بحبها عريس اطفشه واخوفه وابعده عنها لانها حقي انا يا تيته تعبت من بعدها وانا بحرم نفسي ابصلها وهي مش حلالي لان عارف لما هبصلها مش هتبقي نظره وسلام وهي أكبر من اني اغضب ربنا بها ودموعه نزلت علي اديها اللي كان ماسكها وهم بيتكلموا.
الحاجه نيره: حنيت له و مسكته من وشه توعدني لو مقدرتش تحافظ عليها سيبها ما تحرمهاش من عيالها وتسيبها تربوا اولادكم.
عمير : اوعدك بس ان شاء الله مش هيحصل ده ادعيلنا انت بس يا تيته.
الحاجه نيره : موافقه و واثقه فيك بس كان لازم اسمع ده منك و اخذ الوعد اللي هيبقي طوق في رقبتك ليوم الدين انت سامع.
عمير: ارتاحي دلوقتي وانا وماما معاها لحد ما اطمن عليها ودخل عندهم كانت الحاجه سيده نايمه على الكرسي.
عمير: اتفضلي يا امي نامي جنب الحاجه نيره انا هافضل معها ما تخافيش لو صحيت هنادي عليكي.
الحاجه سيده : ماشي يا حبيبي بس انا هنام على الكنبه بره وخرجت عشان ميصحش .
عمير : قرب عليها وكشف وشها انها كانت مغطيه وقعد على الكرسي يتامل في ملامحها الهاديه و حاطط ايده تحت خده وسرح فيها.
فيروز: صحيت بعد حوالي ساعه مش قادره تفتح عيونها من الصداع وبتعيط دماغي هتنفجر الحقيني يا تيته.
عمير : قرب عليها وشد الكرسي وحط ا يده على دماغها اهدي وحاول تفتحي عيونك بالراحه.
فيروز: انت بتعمل ايه هنا روح لمراتك قليله الادب انا مش ممكن اسيب اللي هي عملته انا لازم اجبها من شعرها وبتتكلم بشراسه .
عمير : بيضحك بصوت عالي في بنات حلوين و صايمين يشتمه كده اللي اكبر منهم وبعدين في بنت كيوت زيك تعرف تجيب حد من شعره .
فيروز: استغفر الله العظيم اللهم اني صائم بس برده مش هسيبها.
عمير : شاطره ايوه كده دلوقتي و ممكن نتكلم في المهم احنا هنكتب كتابنا بكره ايه رايك.
فيروز : لا انا خلاص غيرت رايي وبصت الناحية التانية مش موافقه .
عمير: مسك وشها ولفها ليه لا انا هتجوزك وانتي موافقه وكتب الكتاب بكره وما اعرفش انك ضعيفه كده ومن اول جوله لكي بتنسحبي دافعي عن حبك عن حقك فيا .
فيروز: بصيتله وحزن وزعل ودموع ولو كان حبي ده بيحب غيري اعمل ايه.
عمير : تفضلي وراه لحد ما تخليه يحبك و ما يقدرش يتنفس من غيرك ده لو هو مش بيحبك فعلاً.
فيروز : ولو خسرت اعمل ايه ساعتها هموت لاني هيكون قضي على كل حاجه حلوه جوايا وحتى كرامتي داس عليها.
عمير : مش هيحصل ولو مش عارف ان عشق ليكي جوايا من زمان انا ما كنتش قربت عليكي ولا طلبت اتجوزك ولو ده حصل يبقى عشتي مع اللي بتحبيه اطول وقت ممكن صدقيني انا محتاجلك قوي يا فيروز قلبي بينزف من بعدك كرامتي اتهانت وانتي الوحيده اللي كنت زمان بسمحلها تشوف ساعات ضعفي من وانتي صغيره كنتي الجنيه الحنينه اللي بتشفي وجعي واتمنا ضعفي ده يكون بس ليكي وانتي كبيره ودموعه بتنزل انا احساسي بيكي غريب عمرى ما حسته مع حد غيرك حتي اميره كل حاجه فيكي بتمناها يمكن اكون اناني بس تعرفي لو زمن رجع هتجوزك انتي وهحبك انتي ومش هعشقك غيرك أنتي لأنك حقي الا كنت فاكر اني هقدر اعيش من غيره تعرفي انا بحمد ربنا علي اللي حصل من اميره .
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
في شقه مجدى وعلا
علا: اتصل يا مجدى علي عمير عاوزه اطمن علي فيروز
مجدى : نامي زمانهم ناموا الضهر هنتصل عليهم.
علا : ارجوك يا مجدي اتصل علي عمير نطمن بس بت غلبانه ومنها لله اميره قالت عليها كلام وحش اوى انا ممكن اتصل بس انا مش عايز اتصل وانت موجود كلمه يلا اطمن على فيروز.
مجدى : مجدي اتصل على عمير وعمير كنسل عليه اهو كنسل عليا يبقي هي كويسه وبعدين حاله رساله علي واتس ساب فتحها كان عمير بيطمن علا علي فيروز.
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
في شقه يوسف وسلوي
سلوي : اول مره اشوف عمير بيزعق اصلا ل اميره مش يض*بها مره واحده.
يوسف : دى تستاهل اكتر من كدا ربنا يكفينا شرها بس احلا حاجه عامله عمير أنه هيتجوك فيروز عشان يجيب عنيها الارض.
سلوى : انا هتصل علي مرات عمي اطمن منها علي فيروز
يوسف: زمان امي نامت نامي وكلها ساعتين و نطمن عليهم .
سلوى : هكلم علا زمانها عرفت حاجه الو يا علا عرفتي حاجه عن فيروز.
علا : اه عمير بيقول أنها كويسه وأنهم قاعدين يتكلموا.
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
فصل ممتع وطويل التفاعل ضعيف عاوزه رايكم في دور كل بطل في روايه.
بقلم / ياسمين الهجرسي