الحلقة العاشرة

1522 Words
#حكايات_ارض_السلطان #حكاية_بهية_وسلطان_الرجال #الحلقة_الرابعة ولهان :: #الانتقام_كأس__ﻻ__نشرب__منة_حد_اﻻرتواء_بل_نشرب_منة_حد_الثمالة بهية ركبت الحصان وفضلت تجري بية في اتجاة ارض السلطان لحد ما خرجت من القرية اللي هما فيها واتجهت ناحية الصحراء اقصر طريق ل ارض السلطان وبحكم انها كانت دايما بترعي بالغنم برة البلد ف عارفة عﻻمات الطريق اللي تدلها عليها بعد ساعات الحصان كان خﻻص تعب وهي تعبت من حرارة الشمس والحصان بقي بيتحرك ببطئ وهي حست انها تاهت ومش هتقدر هتوصل ويمكن تموت ف الصحراء دي . فجاءة الحصان رفع راسة من علي اﻻرض وبص ف اتجاة معين وبدا يجري بسرعة كبيرة وهي مستغربة وبتحاول تتماسك علية بصعوبة ﻻنة بقا يجري اسرع مما كان وهو لسة بكامل نشاطة الحصان فضل يجري لحد ما ظهر قدامهم جبل حاولت بهية توقف الحصان مقدرتش وحاولت حتي تنط من علية لكن حسيت برجليها مشلولة مش قادرة تحركها واول ما خﻻص قرب من جدار الجبل وعلي وشك اﻻصطدام غمضت عنيها لحظات وحست ان الحصان وقف فتحت لقيت نفسها جوة كهف بصت وراها لقيت حيطة وحواليها الكهف كبير وكلة نقوش هي مش فهماها وبقت مستغربة ازاي بقت هنا وهي كانت هتخبط ف حيطة ثواني وسمعت صوت زي نفس عالي طالع من تحت اﻻرض وبدا صوت النفس يعلي لحد ما بدا الصوت يتكلم * الصوت :: انحني واخضعي . * بهية اتخضت ونزلت عن حصانها وركعت علي ركبها من الخوف وبقيت بتهمهم و تعيط * الصوت :: اﻻن سيتجدد عهدي وستتحقق نبوءة القدماء . ___________ ________ ارض السلطان __________ االبلد مقام فيها احتفال كبير بمناسبة سباق المرماح ( المرماح عادة صعيدية موجودة من زمان، والسباق بيكون عبارة عن السرعة من الجانبين يقف كل شخص ومعه الجواد فى نقطة تحرك ومعه عصا بيده، يبدأن التحرك ويحاول كلا المتنافسان أن يصل إلى المكان الذى تحرك منه منافسه، والفائز هو الذى يصل أولا، وقبل التحرك عليهما وضع نقطة التحية للمزمار الذى يحييهما، والذى يصل أولا يكون الفائز وتتم تحية حصانه قبل الفارس للرقص على الأغانى الصعيدى. الفائز فى المرماح يتم تكريمه براية خضراء وتهتف له عائلته وأنصاره بين القبائل وهو نوع من التفاخر بين العائلات وتغمره السعادة، ويقوم بتكريم الحصان بإعطائه أفضل الأطعمة نظير مجهوده فى السباق وحصوله على المركز الأول، وتظل العائلة التى ينتمى لها الفائز تتفاخر به لحين عودة المرماح مرة أخرى ويستطيع جواد آخر أن يخ*ف منه الراية الخضراء. سباقات الخيول والجمال" مملكة من السحر والجمال بمحافظات صعيد مصر عادات ورياضة مستمرة منذ مئات السنين، وتتباهى بتنظيمها والفوز بها كبار العائلات والقبائل الصعيدية بمختلف مدن وقرى الأقصر، فهى تأتى تنفيذاً لتعليمات خليفة المؤمنين الإمام عمر بن الخطاب الذى قال "علموا أولادكم السباحة والرماية وركوب الخيل". يبدأ السباق عادة بعد صلاة العصر، يخرج الشباب وقد امتطوا صهوة خيولهم للذهاب إلى ساحة المرماح تعلو وجوههم علياء التفاخر والعزة، يأتون من جميع القرى والنجوع بالمحافظات لحضور السباق يرتدون الزى الصعيد "الجلباب والشال ويقف المزمار البلدى يشجو بأغانى ك ذئاب الجبل والضوء الشارد وبعدها يبدأ السباق ويتجمع محبو وعشاق المرماح، وبعد أن يبدأ السباق يحاول كل خيال أن يظهر براعته فى التحكم بالعصا وجواده الذى يزينه بالسرج واللجام وزينة الخيول، التى كان العرب يزينون بها خيولهم فى حروبهم ضد الفرس والتى ظهرت فى فيلم الناصر صلاح الدين، عناصر تقييم الفارس والخيل التقطيع عند دخول الخيل إلى حلقة المرماح بعد سماعة المزمار البلدى، وإجادته الرقص على نغمات المزمار البلدي، وهناك خيول تملك العديد من المهارات وأخرى لا تمتلكها. ) ******** معظم رجالة وشباب البلد راكبين خيولهم وفي ناس من قري تانية بعيدة لكن بيربطهم السباق حضرو للمشاركة * سلطان بيدخل البلد علي حصانة والحصان ماشي ببطئ وتفاخر وكانة بيستعرض للكل مكانة الفارس اللي بيمتطية وكل الناس بتبص ل سلطان ومنبهرين من شكلة اللي اتغير وجسمة اللي باين علية القوة وبقو ماشي وراة وهو مكمل ناحية قصر العيلة والكل بيمشي وراة علي اﻻحصنة او علي رجليهم وهناك عن القصر كان مقام زي صوان كبير موجود فية كبار رجالة العيلة وقاعدين مع الضيوف اللي من القرئ والمحافظات التانية كما هي العادة عندهم سلطان منزلش من علي حصانة ودخل الصوان وبص لقا ابوة ( الكبير ) قاعد علي كرسي بعيد عن الكرسي بتاعة اللي مخصوص لية وبص لقا حمدان ابن عمة قاعد علي كرسي الكبير بص ل ابوة ب استغراب لقا ابوة بيبص ب **رة و وشة بايد علية المرض نزل من علي حصانة وراج ناحية ابوة وقرب منة عشان يحضنة رغم انة جاي ورغبة اﻻنتقام بتحركة لكن مجرد ما شاف ابوة نسي كل حاجة لكن ابوة متحركش وﻻ قدر يحرك جسمة بصلة سلطان لقاة عيونة بتنزل دمعة وبيهمهم ببوقة و واضح انة بقا مشلول ** حمدان :: حمدلله علي السلامة يا سلطان توك چيت وافتكرت ان لك اهل وناس . سلطان :: ايي اللي حوصل يا حمدان وابويا مالو چرالة ايي ف غيابي ؟ حمدان :: محدش يعرف بس كايوانة م الزعل عليك نام وصحي كدي وچبتلة اكبر حكما ف مصر ومحدش عارفلة علاچ بردك غيابك مكنش هين علية و**رة وخلاة بجي كدي . سلطان :: ابويا ماي**روش حاچة واصل يا حمدان وان كان ابوي بعافية شوية ف اني هني دلوك مكانة ولد الكبير كبير بردك يا حمدان . حمدان :: الحديت دي لو كت حاضر يا سلطان انما انت هملتنا ورحت عشان بت الخدامين ودلوك چاي عشان تبجي الكبير خلاص يا سلطان البلد بجا ليها كبيرها اني حليت مكان عمي والكل رضي بحكمي . سلطان بغضب:: دة ﻻ يمكن ابدا اني سلطان ولد الكبير وليا الحكم وابويا ربنا يدية طولة العمر لسة عايش ف مايحجلكش يا حمدان . * حمدان بص ل كذا راجل من رجالتة يتحركو ناحية سلطان لكن كلة وقف ومحدش قدر يتحرك ناحيتة * حمدان بسخرية :: مالهاش حل غير الدم يا واد عمي . * قبل سلطان ما يرد اتدخل حد من الرجالة الكبار وقال :: السباق هيبدا والفايز فيكم يكون هو الكبير ودة اشرف حاجة واكرم للبلد من الدم . سلطان :: موافج حمدان :: واني موافج اني كمان يأك ناسي يا سلطان من اللي غلب اخر مرة . الرجالة بدات تنشر الخبر ان السباق هيكون بين حمدان وسلطان علي زعامة البلد والرجالة وقفة صفين علي باﻻحصنة بتاعتهم وعملو طريق بينهم من او الصوان لحد برة البلد مكان الراية اللي ﻻزم واحد من المتسابقين يوصلها اﻻول ويرجع بيها لمكان البداية قبل التاني ويقدر التاني يحاول ياخدها منة وهما بيجرو قبل ما يرجع ل خط البداية * سلطان واقف جمب ابوة وبيطبطب علية : لية يا ابويا عميلت كدي ف بهية اني جلتلك معيزش م الدنيا غيرها دة اني سيبها راجدة ف ف فرشتها كيف الخلجة الدايبة . الكبير بصلة بخزن ومش قادر يتكلم قربت منهم راجية بنت عم سلطان واخت حمدان * راجية :: حمدلله علي سلامتك يا واد عمي كيفك غيبتك طولت علينا اتوحشناك جووي . سلطان بصلها :: جوليلي يا راجية ايي اللي حوصل ل ابويا . راجية بتحاول تبعد عينيها عن عيون سلطان :: مفيش يا واد عمي زي ما سمعت سي حمدان هيجولك الكبير كان زين ونام صحي بجا بالحالة دي. راجل بيندة علي سلطان :: يلا يا سي سلطان السباج هيبدا . سلطان بص ل الكبير :: متجلجش يا ابوي بأذن الله منصور . راجية :: اني هروح بالكاريتة واخد عمي و نستنا عند الراية الخضراء عشان نستجبلو اللي هياچي فيكم منصور يا واد عمي خابرة انك اللي هتبچي الفراس اللي هي**ب ارض السلطان مچبتش راچل يجدر يغلبك يا سيد الرچالة سلطان بصلها ب ﻻمبالاة وشال ابوة ركبة علي الكاريتة وركبتة جمبة راجية وهو واتحرك ناحية خط البداية للاستعداد للسباق * * بدء السباق واتحرك سلطان وحمدان باحصنتهم بسرعة ولحد ما خرجو برد البلد و قربو يوصولو ل الراية الخضراء كان حمدان متقدم معظم الوقت لكن سلطان سرع حصانة اكتر وبقا متقدم علية لحد ما وصل للراية ومجرد ما قرب منها ض*ب النار اشتغل من كل ناحية وراجلة ملثمة بدات تحاوط سلطان وحمدام وحاوط الكاريتة بتاعة الكبير وراجية سلطان بص للخاتم بتاعة ف سمع صوت ( حات ) الحارس بتاعة :: امرك ايها الفارس . سلطان بيتكلم من غير ما حد يسمعة غير الحارس بتاعة :: اجتلهم كلاتهم يا حات ابويا وسطيهم واني معييش سلاح دول بينهم الهچامة . حات :: امرك ايها الفارس سنقضي علي كل من يقف في طريقك وسنحمي من يمت لك بصلة الدم . * الرجالة بتقرب علي احصنتها وفجاءة ظهر ( حات و مور ) ومحدش كان شايفهم غير سلطان واول ما قربو للرجالة حصل كانهم اتصدمو ف حيطة ورجعو ل وراء حاولو تاني وتالت وبردو مفيش اي نتيجة كل ما يقىبو حاجة تصدهم زي حاجز خفي وسلطان شايف ومستغرب رجعو ل سلطان * حات :: سامحنا يا سيدي لقد فشلنا في تنفيذ طلبك . مور :: يبدو انهم محمين بشئ اقوي منا وانا لم اري في عشرات القرون التي عشتها شي اقوي منا معا . سلطان بص بعجز ناحية ابوة اللي الرجالة محوطاة من كل ناحية وبقا حاسس بالعجز * الرجالة الملثمة وسعت طريق وخرج من وسطهم اخر شخص علي وجة اﻻرض يتوقع سلطان انة يشوفة ف اللحظة دي * سلطان باستغراب ودهشة مالهاش حدود :: بهية !! حمدان بصدمة :: بهية راجية بخوف :: بهية *بهية اتقدمت بحصانها وسط الرجالة اللي كلهم بينحنو ليها بشكل غريب وقربت من سلطان و حمدان * بهية بقوة :: ايووة بهية اللي كلاتكم جتلتوها بالحياة وجاية دلوك عشان تاخد بطارها وتصفي الحساب الجديم كلاتة . سلطان :: انتي عتتحدتي !! حمدان :: كيييف دية ؟!! بهية بغضب :: هيجولو اللي هيتجطع ل**نة مهيعرفش يتحدت تاني واصل بس كأيوانة كدي ربك اراد اخد طااري وﻻ تكونش فاكر اني كت ههملكم بعد اللي حوصل فيا يا حمدان . * بهية شاورت للرجالة ف مسكو راجية وجابوها وسط حمدان و سلطان بعد ما نزلوهم من علي الاحصنة بتاعتهم * بهية :: و دلوك نبدا المحكمة . ****************
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD