الحلقة الحادية عشر

2691 Words
#حكايات_ارض_السلطان #حكاية_بهية_وسلطان_الرجال #الحلقة_الخامسة بهية :: #الارض_ارضي_والسماء_سمائي_والقبر_قبر_عدوي مرحبا يا عزيزي هذا لقاؤنا الرابع ولمن لم نلتقي من قبل انا #ولهان_حارس_حكايات_واسرار_وكنوز_ارض_السلطان اظنك تعرف القواعد الان ولكن لا مانع من تذكيرك بها هذة المرة ايضا ف هذة المرة تختلف استعد ف انت علي وشك رؤية اسرار مدفونة منذ عشرات السنين اسرار كل من شهدها يرقد الان تحت التراب لا تخف لم اقتلهم طالهم الزمن قبلي والان ف لنمارس لعبة الاوراق لكي أجعلك تستمتع بالقصة سنلعب لعبة تعلمتها من أحد أساتذتي، سنلعبها أنا وأنت فقط، ولن يُشاركنا أحد فيها، سألقي أمامك في بداية كل جزء مجموعة من الأوراق، وعليك أنت تنظر إليها جيداً، وعليك أن تهتم بالترتيب الذي وضعته أنا لهذه الأوراق؛ لأنها ستسهل عليك أحداث هذه القصة الملعونة ... نعم الملعونة أنت لم تخطئ القراءة، تسألني لماذا ملعونة؟ ومن الذي لعنها؟ أقول لك لا تضيع الوقت في الأسئلة، كل ما عليك أن تجلس منفرداً وتنظر جيداً للأوراق الثلاثة التي سأضعها أمامك الآن .. ----------------- #بهية_وسلطان_الرجال :: #اسرار_مميتة ----------------- أمامك الآن ثلاثة أوراق: الاولي :: بهية وسلطان وكل منهم يصوب سلاحة ف اتجاة الاخر . الثانية :: جثتين علي الارض غارقين ف الدماء . الثالثة :: كاريتة تجري ف الصحراء غير واضح من يركبها ولكن هل هذة دماء علي ارضيتها .. لا تهتم يا عزيزي والان لنبدا الحكاية أنت الآن كونت صورة مختصرة في عقلك عن الحكاية الثالثة ألم أقل لك أنك ذكياً ؟ تعالى معي هذة المرة الي ارض السلطان وبالتحديد في هذا المكان علي حدودها أريدك أن نتقترب ل تنظر ب نفسك الي هؤلاء الاربعة لو سألتني رائي سأخبرك انة يبدو ان احدهم سيموت بعد قليل، فلنقترب اكثر لنشاهد ما يحدث عن قرب ، لا تخف فلن يرانا ولن يسمعنا أحد أبدا ... ________________ بهية شاورت بايدها ف الهوا اتكون زي بخار او سحابة صغيرة قدامهم كانت زي شاشة تليفزيون وبدا سلطان وراجية وحمدان وحتي الكبير يبصو فبها ويشوفو حاجات محدش كان يتوقع يشوفها ** فلااااااااااااش باااااااااااك *** * بيت سالم اخو الكبير * حمدان و راجية اختة قاعدين سوا * حمدان :: كدي الطريج بقا خالي جدامي عشان احكم البلد من بعد عمي وابجا الكبير وسيد البلد . راجية :: انت وعدتني اني هتچوز سلطان واد عمي اني معيزاش غيرة مم واحنا صغار . حمدان :: و اهو فضل بت الخدامين عليكي . راجية :: اة يا ناري لو اطولها بت المركوب دي ل اجطعها واشفي غليلي منيها . حمدان بمكر :: واللي يچبهالك راكعة تحت رچليكي تعمليلوة ايي ؟ راجية بابتسامة شر :: اعملة كييف ما بدة بس اطولها واذلها واعرفها مكانها تحت رچلين اسيادها مش ف السما والجصور وسطيهم . حمدان :: هجيبهالك بس بشرط هطلب منك طلب بعدين تعملية من غير ما تسألي ولا تجولي لااه راجية :: موافجة يا حمدان بس تجيبلي بت الخدامين دي تحت رجليا واني اكلها بسناني واكل . حمدان :: الليلة هيكون هحججلك مرادك وجصاد كدي تنفذي طلبي اللوال . راجية :: مممطمناش يا حمدان جولي بدك ايي ؟ حمدان :: الليلة هجيبلك جزازة صغيرة تاخدية وتفضي اللي فيها ف الوكل بتاع الكبير . راجية :: يا مراري عايز تسم عمك يا حمدان . حمدان :: مهسمهوش وﻻ هجتلة يا ع**طة جدي كان بيجول ان عيلتنا لو حد فيها يدة اتعاصت بدم واحد من دمة من عيلتنا يتلعن مهيتفتحولش سراديب الكنوز وساعتها و ولهان الحارس هيخ*فة تحت اﻻرض . راجية :: وانتا من ميتا عتصدج حكاوي جدنا دول كانو بيجولو علية مخاوي بسم الله الرحمن الرحيم اللهم ما احفظنا حاجات من تحت اﻻرض ؟ حمدان :: جدك دية هو اللي رفع راس العيلة وحكم ارض السلطان بالنار مش زي عمك اللي كل همة اﻻرض والمحاصيل ؟ راجية :: متاخدنيش ف دووكة يا حمداان جولي البتاع اللي عايزني احطة ل عمي دة هيعمل اي ؟ حمدان :: دية وصفة عملوها غجريات الهجامة انتي خابرة زين انهم ليهم ف السحر واﻻعمال والوصفة دي مهتموتش دي هتخلي اللي يشربها عاجز وﻻ بينطج وﻻ بيتحرك ؟ راجية :: يعني عايزنا نشل الكبير دة لو حد دري هنروح فيها ومحدش هيسمي علينا يا حمدان . حمدان :: ومين بس اللي هيدرا السر بينا ومفيش مخلوج هيعرف باللي هيتم وﻻ انتي معيزاش تاخدي طارك من بت الخدامين عشان لما يرجع سلطان حبيب الجلب يلاجيكي جدام عينة وبت المحروج دي تكون غارت ف داهية وﻻ تنفع سلطان وﻻ غيرو ؟ راجية :: اذا كان كدي اني مواافجة اني عشان املك سلطان يچيلي جلب اجتل الدنيا كلاتها . ______________ بليل رجع الكبير بعد ما خلص مجلس الديوانية ودخل القصر لقا راجية مستنياة * الكبير :: خير يا راجية ايي اللي مجعدك للسعادي عايزة حاچة يا بتي ؟ راجية :: معيزاش غير سلامتك يا عمي جلت احضرلك لجمة طيبة ترم بدنك خابرة زين انك بجيت زاهد في الوكل من ساعة سي سلطان ما همل البلد وهج . الكبير :: فيكي الخير يا بتي يلا روحي عشان مايسعتوجوكيش ف داركم اخوكي حمدان يجلج عليكي دلوك يا بتي . راجية :: لاااه يا عمي اني واخدة اذن حمدان جبل ما اخرج من دارنا وهي دي تفوتني بردو . الكبير :: اصيلة يا بتي والله لوﻻ اللي حوصل كان زماني چوزتك سلطان ولدي بس هو اللي ركب دماغة وهج برة البلد ؟ راجية :: تلاجي بت الخدامين دي سحرالو حاكم دية صنف نمرود تلاجيها سحرالو الحريم جالولي ابوها كان بيزور الشيخ مبروووك جبل ما يهمل البلد . الكبير :: لااااه يا بتي ميجدروش يسحرولة سلطان ولدي زي كل عيلة السلطان محروس ومايمسهوش السحر وﻻ شياطين اﻻرض دة العهد يا بتي . راجية :: ايوووة ايوووة العهد كان چدي الله يرحمة يجول حديت كييف دية يا عمي بس اني مكتش فاهمة حاچة واصل اية العهد دي اللي كلاتكم بتتحدتو عنية ومين ولهان دي شوية تجولو دية حارس لينا وشوية تجولو اللي بيغلط ولهان هياخدة تحت اﻻرض . الكبير :: دي حكاية جديمة و واعرة جوووي يا بتي رااح فيها كتير جوي ابوي وجدي حكولي عنيها ومكتش مصدج زييكي كدي لحد ما نزلت السراديب وشوفت بعيني اللي محدش شافة . راجية :: شوفت اي يا عمي ابويا لحد ما مات وهو كان نفسة يدخل السراديب دي ويعرف فيها اي . الكبير :: فيها خير كتيير جووي بس شرها اكتر يا بتي واللي نجشوة جدودنا علي الحيطان عشان يحذرونا من اللي چاي يخوف يا بتي عشان كدي اني منزلتش السراديب دي من وجت ما ابوي ما مات بس اتبليت بالعهد حبل مربوط ف رجبتي لحد ما اموت واهو سلطان راح مهما راح ﻻزمن هيرچع وياخد العهد . راجية :: اي العهد وصحيح اللي كان هيجولو جدي ان في لعنا هتحرجنا كلاتنا . الكبير :: العهد يا بتي موچود اديلة ياما من ايام جدودنا اللي عملو المساخيط اللي ساكنة المجابر اللي مالية ارضنا ومجدرش اجولة عنية حاچة واصل دة عهد الكبير واللي يكون كبير بعدة وبس وا****ة يا بتي بيجولو نبؤجة جديمة جوي هتفك العهد ويسيل فيها دم عيلة السلطان . راجية :: ماشي يا عمي اني مهتعبكش اكتر من كدي كل وارتاح مطرح ما يسري يمري . الكبير :: تسلمي يا بتي . * الكبير راح اوضة السفرة لقا راجية محضرة الاكل اكل وطلع ينام صحي بعد ساعة قلبة بيوجعة كأنة بيمر بازمة قلبية حاوليندة علي حد صوتة مطلعش حاول يتحرك من علي سريرة وقع علي اﻻرض حاول يقوم مقدرش فضل يزحف لحد ما فقد القدرة علي الحركة و اغمي علية من من اﻻلم ** ________________ بعد ايام من مرض الكبير حمدان بدا يمسك كل شئون البلد وبدا نفوذة يكبر ويسيطر علي كل حاجة مع الوقت وف ليلة بعد ما روح لقا راجية مستياة * راجية :: ايي يا حمدان خلاص بجيت الكبير ونسيت من اللي وصلك لكل ديه ؟ حمدان :: وطئ حسك يا راچية حد يوعالك وانتي عتتحدتي . راجية :: مفيش حد واصل ف الدار يا حمدان ميتا هتنفذ وعدك عليا وتچيبلي بت الخدامين اللي خ*فت مني سلطان . حمدان :: بكرة ف الليل هتكون مرمية تحت رچليكي ف الچبانة اللي تحت دارنا صبرك عليا بس جلبك ميحنش من اللي هعميلوة فيها البت دي غيظاني جوووي وعايز ارد لها جميلها . راجية :: جميل ايي يا حمدان ؟ حمدان :: لوﻻاها مكنش الكبير غضب علي سلطان وﻻ كان سلطان همل البلد وطفش . * تاني يوم بليل حمدان طلع اﻻوضة ل راجية ووفتح الباب وراجية اول ما شافتة جريت علية : راجية :: ها چبتها ؟ حمدان :: عيب عليكي يا بت ابوي اهي متلجحة تحت الدار ف الجبانة ومتربطة كيف البهايم بينا * واكمل بخبث * بس خليكي حنينة عليها حاكم البت خلاص عدمت العافية . * راجية نزلت مع حمدان لقيت بهية متربطة وهدومها مقطعة وفيها دم ف كذا مكان * راجية بشر :: انت عميلت اي فيها كدي ؟ حمدان بضحك :: البت كييف الجشطة يرضيكي يعني افوتها من تحت يدي من غير ما ادوج حتة لية حج سلطان يتچنن بيها وما يبصلكيش ويبيع البلد كلاتها عشانها . راجية بغضب :: بجا كدي يا حمدان يمين بالله ل اخليها ما تنفع راچل تاني واصل . * راجية راحت مسكت شومة ومشيت ناحية بهية وض*بتها كل غل علي رجليها وهي بتقول بكل بغل وكرة :: بجا انتي اللي ساحرة الرچالة ومخليهاهم يچرو وراكي * ض*بة كمان * بجا انتي اللي خ*فتي سلطان مني ** ض*بة تانية وتالتة ورابعة ** ورجعت راجية ناحية حمدان اللي واقف مبتسم وطلبت منة خنجرة ومسكتة ورجعت بية عند بهية وبدات تشوة ف وشها وبهية بتصرخ لحد ما اغمي عليها لكن راجية موقفتش وفضلت تجرح ف بهية لحد ما حمدان ما مسك ايدها * حمدان :: بكفايا يا راچية سبيلي حاچة سليمة لسة مشبعتش م البت . راجية :: وانت ليك نفس بعد اللي جراة فيها دية دي بجت وﻻ الخلجة الدايبة . حمدان :: اني بشفي غليلي من الغايب عايز اخد منيها طاري من سلطان اللي اتولد وهو ليه يورث كل حاچة والمكبرة من بعد ابوة واني احج منية بيها يلا اطلعي علي اوضتك وهمليني معاها لحد ما اشبع منيها وارميها ل كلاب السكك . راجية :: البت دي ﻻزمن نخرسوها احسن تجر علينا . حمدان :: وﻻ يكون عندك فكر اني كت ناوي اجتلها بس عشان خاطرك هجطع ل**نها واسيبها كدي *راجية خرجت وطلعت اوضتها وحمدان كمل ا****ب ف بهية وبعدها قطع ل**نها بخنجرة و طلع وندة الرجالة يحطوها ف شوال ويروحو يرموها مكان ما جابوها * بعد ايام راح حمدان قصر الكبير و دخل المكتب وراح ناحية الحيطة اللي ورا المكتب وهو بيقول ل نفسة هو دية المكان تمام مطرح ما شوفت جدي زمان واني صغير بيفوت منية مفضلش غير اسيح دمي زي ما عيمل عشان الحيطة تنشج وتتفتح وادخل للكنوز المدفوونة اديلها ياما * حمدان شال السجادة لقا دايرة علي اﻻرض عليها نقوش فرعونية واﻻرض اللي عليها النقوش صخرية للحظة فكر ان القصر دة كلة اتبني عشان يخفي اﻻرضية دي ويكون حواليها لكن استبعد الفكرة وطلع خنجرة وقربة من ايدة وجرحها ونزل الدم علي نقوش اﻻرضية وفجاءة اﻻرضية نورت حمدان ابتسم واللحظة التانية حمدان حس بحاجة بتخبطة ف ص*رة وتحدفة ف الهواء وقع عند باب المكتب بيئن من وجع الض*بة بص حوالية ملقاش حد ف خاف وخرج جري وف نفس اللحظة كتاب قديم اووي علي رف عالي في ضوء اخضر طلع من جووواة للحظات وبعدها انطفئ __________ بااااااااااااااااااااااااااااااك ____________ بهية بتبص بغضب ل حمدان وراجية وسلطان مش مصدق اللي شافة بعنية وحاول يمسك حمدان يض*بة لكن الرجالة مسكوة جابت ووسلاحهم بقا ف وشة ف مسك نفسة بالعافية * بهية بصت ل راجية و حمدان :: نهشت لحمي يا حمدان وانتي يا راچية يا بت الحسب والنسب معچبكيش ان سي سلطان واد عمك يحبني اني وجلتي عليا بت الخدامين وعذبتيني انتي واخوكي راجية :: السماح يا بهية اني مالييش يد ف حاچة واصل حمدان هو اللي چابك . بهية :: اومال يد مين اللي كات هتضروبني بالشوم جوليلي يد مين يا راچية اللي كات هتجطع ف وشي وتسيح دمي ؟ سلطان بغضب :: مشي الرچالة دي يا بهية واني هچيبلك حجك منيهم كلاتهم . بهية بصتلة بسخرية :: تچيبلي حجي زي ما عميلت جبل سابج وتهملني وتروح كت فين انت وابوك بيض*ب ابوي بالكف لما جالو ﻻااه كت فين لما هملنا البلد عشان ابووك ضيجها علينا وهددنا بالجتل ف جلنا سلطان لو شارينا هييچي عشانا فين ما نروح كت فين لما حمدان واد عمك نهش لحمي وجطع ل**ني . حمدان بيفوق من الصدمة والخوف مالية من اللي شافة :: كييف دي انتي مخاويا زي مجالت راچية اني جطعت ل**نك بيدي كييف عتتحدتي دلوك . بهية :: العهد مبجاش ليكم يا حمدان اني دلوك اللي هدفنكم كلاتكم . * وبصت ل الكبير ** وانت يا كبير فاكرني اني بهية اللي جلت دي مش جد المجام وهنتها وهنت ابوها الغلبان وخليتنا هربنا من ارض السلطان الي عشنا فيها وكنا هنموت فيها زي چدودنا لكن دلوك انت اللي هتموت يا كبير انت وكل عيلة السلطان وهحرج بيدي ارض الظلم والشر عشان محدش يتظلم منيكم تاني وااصل . سلطان :: ايي اللي هتجولية ديه يا بهية اني سلطان حبيبك اللي بعت الدنيا عشانك يا حبيبتي متخليش الغضب يعميكي دة ابويا واني مهسمحش ف جتل ابويا حتي لو كات روحي ف يدك بلاها الغضب يا بهية فووجي ل روحك وردي الرجالة مطرح ما جت وتعالي معايا نرجع ارض السلطان وﻻ حتي نهملوها خالص اني هسيبها كلاتها عشانك لكن دم ﻻااه يا بهية الدم اخرة دم . * حمدان وسط كل دة غمز ل راجية ناحية جيب الجلبية بتاعتة ف مدت ايدها وطلعت الخنجر بتاعة خبيتة ف طرحتها الطويلة وبعدها بلحظة شد سلاح راجل جمبة وحاول يض*ب بهية بالنار لكن الرصاصة جت ف حصانها ف وقع وهي وقعت معاة و راجية جريت عليها بالخنجر عشان تطعنها بية ف الكبير زق نفسة من علي الكاريتة وقع عليها و وقعو شوا علي اﻻرض وسلطان و حمدان مسكو ف بعض وبداو يتبادلو اللكمات وكان واضح ان الغلبة ل سلطان اللي فضل يض*ب ف حمدان ومدالوش فرصة كل دة والرجالة الملثمة واقفة بتتف*ج ومحدش بيتحرك كأنهم تماثيل سلطان قام وقف وجري ناحية ابوة لقاة بينزف والخنجر مغروس ف قلبة بهية قامت وقفت وشافت سلطان حاضن ابوة بين دراعاتة وهو بينزف . سلطان بص بغضب ل راجية وراح ناحيتها وهو ماسك الخنجر لكن شاف بهية بتمسك سلاحها وبتوجههة ناحيتة ف رفع الخنجر وحدفها بية ف نفس اللحظة اللي داست علي الزناد وسمع صوت الرصاصة وصررخة راجية بتصرخ تقول ( حمدان ) بص وراة لقاة حمدان ماسك البندقية و واقع علي اﻻرض و فهم انة كان هيقتلة من ضهرة لكن بهية انقذتة رجع بص ل بهية لقاها مرمية والخنجر مغروس فيها وبتنزف بشكل كبير من قوة الطعنة اللي كانت عميقة اوووي سلطان حاول يجري ناحيتها لقا الرجالة كلها بتهجم علية وبتمنعة و ٤ رجالة منهم شالة بهية وحطوها علي الكاريتة و مسكو راحية بالعاقية، حطوها ف الكاريتو والحصان جري بيهم من غير ما يوقف ناحية الصحراء وسلطان مش فاهم حاجة من اللي بيحصل دقايق والرجالة الملثمة بقت تبص حواليها باستغراب ومحدش فيهم فاهم حاجة . كبير الهجامة :: حوصل ايي واي اللي چبنا هني يا رچالة . سلطان بص باستغراب لكن قرر يتمالك نفسة :: اني سلطان واد كبير ارض السلطان ودة ابوي رچالتك طلعو علينا وجتلو ابوي و واد عمي حمدان . سباعي كبير الهجامة :: ازاي دية حوصل اني كت ف الجبل وحواليا الرجالة ومخابرش بعديها اي اللي حوصل غير دلوك وانت جدامي . سلطان بص للخاتم بتاعة وظهر ( حات و مور ) * حات :: نحن نشعر بالخزي والعار بعد ان خذلناك يا سيدي اؤؤمرنا نقتل انفسنا ف التو واللحظة . سلطان اتكلم معاهم ومحدش حوالية شايف او سامع حاجة :: عايز الهجامة يطيعوني . مور :: امر موالي رغباتك اوامر سيطيعك الرجالة والوحوش فقط اامرهم سيطيعوك . سلطان بص ل سباعي كبير الهجامة :: اللي فات مات يا سباعي ودلوك مجدميش غير حاجتين يا الطار يا العهد . سباعي بخوف شديد :: اللي تؤمر بية يا سيدنا احنا طوع امرك . سلطان :: من النهاردة مفيش حد م الهچامة يعتب ارض السلطان ايام ابويا كتو هتسرجو البهايم لكن دلوك معدش الحديت دية . سباعي :: امرك يا سيدنا مفيش نفر م الهچامة هيجرب يمة ارض السلطان وناسها , سلطان :: وان كان علي واكلكم وشربكم اني هبعتلكم من حصة من كل محصول عشان حريمكم وعيالكم . سباعي :: امرك يا سيدنا احنا طوع امرك * ونزل علي ركبة قدام سلطان ف كل الهجامة عملو زيه * سلطان مشي ناحية جثة ابوة شالة علي دراعاتة وبص للرجالة اللي نزلو علي ايديهم وركبهم ف وضعية الكلب جمب الحصان سلطان مشي ناحيتهم بكل عزة من غير ما يبص تحتية مشي وطلع عليهم وهو شايل جثة ابوة وركب الحصان واتحرك ناحية ارض السلطان وابوة بين دراعااتة علي الحصان * ف نفس الوقت الكاريتة فضلت تجري ب بهية و راجية اللي مفزوعة وبتصرخ ومش عارفة تعمل اي حاولت تنط من الكاريتة لكن حست ان رجليها اتشلت مقدرتش تتحرك لحد ما الكاريتة وصلت لنفس المكان اللي دخلتة بهية قبل كدة وقبل الحصان ما يلمس الحيطة دخل جواها بالكاريتة وراجية بصت حواليها بفزع من الكهف والنقوش اللي علي الحيطان واﻻرض وفجاءة سمعت صووت بيصرخ بصووت عالي ف اغمي عليها ** ____________
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD