الحلقة الثانية عشر #الاخيرة

1859 Words
#حكايات_ارض_السلطان #نهاية_حكاية_بهية ___________________ ف نفس الوقت الكاريتة فضلت تجري ب بهية و راجية اللي مفزوعة وبتصرخ ومش عارفة تعمل اي حاولت تنط من الكاريتة لكن حست ان رجليها اتشلت مقدرتش تتحرك لحد ما الكاريتة وصلت لنفس المكان اللي دخلتة بهية قبل كدة وقبل الحصان ما يلمس الحيطة دخل جواها بالكاريتة وراجية بصت حواليها بفزع من الكهف والنقوش اللي علي الحيطان واﻻرض وفجاءة سمعت صووت بيصرخ بصووت عالي ف اغمي عليها ** * بعد دقايق فتحت ( راجية عينيها لقيت نفسها علي اﻻرض وجمبها بهية علي اﻻرض بتنزف من جرحها ووبتشهق كأنها ف ف اخر انفاسها قامت بسرعة ناحيتها وهي ناوية تقتلها وقربت منها وبدات تخنقها حست بشلل ف ايدها وسمعت الصوت المرعب تاني بيصرخ بصوت عالي :: الغدر في دمك ككل من سبقوك من نسلك الغادر . * بصت حواليها لقيت كأئن ضبابي بيتجسد قدامها * راجية برعب :: سلاما جولا من رب رحيم انصرف ﻻ تأذينا وﻻ نأذيك . الكائن الضبابي :: ﻻ يمكنني اﻻنصراف ف انا حبيس هذا الكهف واﻻن اسمعيني جيدا ايتها المأفونة سأعطيكي الخيار اما العيش او الموت . راجية بخوف :: انت انت ميييين ؟؟ الكائن الضبابي يبتسم بسخرية :: انا ولهان حارس كنوز واسرار ارض السلطان ايتها الحمقاء هل سمعتي عن شياطين اخري في ارض السلطان ؟ راجية :: عايز مني ايي اني من عيلة السلطان وزي ما جال جدي عليك عهد ومتجدرش تأذينا واصل . ولهان :: ومن قال انني سأؤذيك فقد لن اساعدك فقد تغير العهد وانتي اﻻن محبوسة مثلي في هذا الكهف ولن تخرجي منة ابدا ستبقين حتي تموتي من العطش والجوع اﻻ اذا وافقتي علي ما سأطلبة منك . راجية :: عايز مني ايي ؟؟ ولهان :: تلك الفتاة الملقاة علي اﻻرض علي وشك الموت وﻻ يمكنني تركها تموت ف هي تحمل مفتاح خلاصي تلك الفتاة حامل بطفلة في شهورها اﻻولي وان ماتت ستموت الطفلة معها وانا تريدها ان تعيش لهذا امامك خيارين اما ان استخدم اخر ما تبقي لي من قوة لنقل الجنين من داخلها الي ادخلك انت وعندها سأسمح لك بالرحيل من هنا او ترفضي ما اطلبة وحينها ستظلين حبيسة هذا الكهف معي الي ان تموتي . راجية :: يعني لو عميلت كدي و وافجت هتهملني اخرج مني . ولهان :: اعرف فيما تفكر حقيرة مثلك اﻻن ، تظنين انة يمكنك خداعي وقتل الجنين بعد خروجك من هنا هذة الطفلة ستكون محمية هي ومن يأتي من بعدها بواسطتي ف ان حاولتي اذيتها ستموتي . راجية :: ولي كل دي اشمعني دي انت مربوط بالعهد ل عيلة السلطان اشمعنا بت الخدامين اللي عايز تربط حالك باللي ف بطنها . ولهان :: ﻻنها جنينها منكم يا نسل الغدر والخيانة . _______ فلاش بااااك __________ ** وقت دخول بهية للكهف اول مرة لما كانت تايهة ف الصحراء و وعطشانة وخلاص تعبت وقربت تفارق الحياة من التعب ** ** بهية بعد ما فاقت علي صوت ولهان ف الكهف ولقيتة اتجسد قدامها * بهية بتهمهم بخوف ورعب ومش عارف تعمل اي * ولهان :: اعلم ما فعلة بك هؤلاء الذئاب غدرو بك وعذوبي ودنسو شرفك وانتي اﻻن تحملين في داخلك بذرة من نسلهم . بهية بتحط ايدها علي بطنها وبتهمهم بصوت اعلي واعلي * ولهان :: يمكنني ان اساعدك علي اﻻنتقام من من غدرو بك ولكن يمكنني اذيتهم فقط يمكنني ساعدتك ولكن لهذا مقابل . بهية بتهمهم بغضب وبتشاور بدماغها علامة موافقة * ولهان :: اﻻن يسري العهد علي جنينك بحكم انه من نسلهم وقد كان العهد اول مرة لطفلة قبل ان تولد بساعات ولهذا يمكننا عقد العهد من جديد لجنينك الذي لم يرا النور وف المقابل سأعطيك القوة ل اﻻخذ بثارك من ممن ظلموك انا حبيس هذا الكهف منذ قرون كثيرة ورغم تجريدي من قواي الا انني اتمكن كل عشرات السنين من استخدام بعض اﻻشياء الضعيفة . * ولهان شاور بايدة ناحية بهية ف خرج من ايدة ضباب وراح ناحية بهية وف نفس اللحظة النقوش اللي علي اﻻرض والجدران بقت بتنور و ولهان بيصرخ بصوت عالي ::: انا ولهان العاشق امير الشياطين العلوية اتعهد لهذا الجنين بالعهد علي ان يحررني وينفذ انتقامي هو او اي احد من نسلة . ** بهية ف اللحظة دي شافت شعاع ضوء ازرق بيلمس هدومها وحست بية بيدخل بطنها وحست بل**نها جوة بوقها اكتمل من تاني :: بهية :: اني رچعت اتحدت تاني . ولهان :: اذهبي اﻻن وسيعاونك جيش من الرجال ل اجل انتقامك . بهية :: رچالة مين ؟؟!! ولهان شاور ناحية بركة ميتها زرقاء موجودة ف اخر الكهف :: اترين تلك البركة ان ما بها ليست مياة انها دموعي علي احبائي الذين فقدتهم من زمن بعيد و لمئات السنين كنت استخدم ما استجمعة من قوة ل لصنع مجري لتلك الدموع ل تصل ل هؤلاء الرجال الذي يسكنون الجبل القريب من هنا منذ زمن بعيد تسمونهم الهجامة ومنذ سنوات حدث اخيرا شق بين الصخور في باطن هذا الجبل وبدات المياة تخرج منة واعتقد هولاء الحمقي انها مياة مباركة ف بداو يشربون منها وبدا بجعل كل رضيع يولد يشرب منها قبل اي يتذوق حليب امة . بهية :: وديي هيفدني ب ايي؟؟ ولهان :: هم الان خاضغين ل سيطرتي ساجعلهم معك ليساعدوك ولكن لن يستمر الامر طويلا ف كما اخبرتك لا يمكنني استخدام قواي وما افعلة احتاج لسنوات من الانتظار لتزويدي بالقوة. بهية :: اذا كان كدي ماشي. ولهان :: عليكي ان تعيدني بقتلهم جميعا ف كما غدرو و ارادو موتك عليكي ان تقتليهم جميعا حتي ذلك الضعيف الذي احببتية والذي تخلي عنك بدون ان يقاوم ل اجل حبك. * بهية سكتت واترددت للحظات لكن ولهان شاور بايدة ف اتحرك الدخان وشكل زي شاشة بهية بقت تشوف فيها لما الكبير او سلطان ض*ب اهان ابوها و بعدها شافت سلطان وهو معملش حاجة لما عرف انها سابت البلد ومحاولش يدور عليها ويجي وراها زي ما كنت بتتمني وبعدها مشهد سلطان وهو بيسيب الفلوس علي الكنبة جمب الباب عندها لما سابها وهي تعبانة * بهية بغضب :: محدش فيهم يستاهل ابجي علي حياتة كلهم غدرو بيا. ولهان :: اذهبي الان وستجدين بالخارج جيش من الرجال بانتظارك اوامرك سيكونون طوع امرك ولا تنسي عهدك . ** خرجت بهية من الكهف ولقيت الهجامة ف انتظارها واتحركت بحصانها ناحية ارض السلطان وكان ما تم ذكرة ساابقا ** _________ بااااااااااااك _______ ولهان بيبص ل راجية المصدومة من خبر حمل بهية من حمدان اللي اعتدي عليها لما حبسوها وعذبوها *" ولهان :: قرري الان واعلمي انة لا تراجع عن قرارك سوء بالرفض او القبول ف هذا الكهف لا خروج ممة الا بأرادتي وبوابتة لا تفتح الا لمن اريد فقط وكما اخبرتك لن اؤؤذبك وايضا لن انقذك سأتركك تموتي هنا ف هذا ما تستحقية. راجية :: اني موافجة بس تخرچني من هني وتسبني اعيش. ولهان :: لكي هذا. ** ولهان حرك ايدة ف خرج شعاع ازرق من بطن بهية و اتحرك ف الهواء لحد ما وصل ل بطن راجية اللي حست بكهرباء والم ف كل جسمها ف وقعت علي الارض وبدا جسمها يتشنج لثواني وبعدها اغمي عليها ولما فاقت لقيت نفسها قدام حيطة الكهف اللي الحصان عدا منها والكاريتة بالحصان جمبها لمست الحيطة لقيتها حيطة عادية كلها صخور قامت وبدات تبص حواليها وافتكرت اتفاقها مع ولهان والجنين اللي بقا ف بطنها وبقت مش عارفة تعمل اي ترجع ارض السلطان ل سلطان اللي مستحيل يسامحها او يصدق اللي حصل ف الكهف دة ركبت الكاريتة و مشيت بيها لحد ما وصلت ل اول الطريق الصحراوي وبعدها سابتها ونزلت و وفضلت تشاور ل اي عربية تعدي لحد ما عربية وقفتلها و وصلتها ل مصر وعاشت هناك ومرجعتش ارض السلطان ابدا ** ____________________ رحيل ومهيب فتحو عنيهم وفاقو من الحالة اللي كانوا فيها وهما بيشوفو اللي حصل مع بهية، لقيو ( ولهان ) مازال واقف قدامهم * رحيل :: يعني اللي علي اﻻرض دي جثة ( بهية ) ؟ ولهان :: نعم . مهيب :: كل اللي اذوك ماتو من زمان جووي و محدش م اللي عايشين لية يد ف اللي حوصل . ولهان :: لقد تعهدت ان انتقم من كل نسلهم وان اقتلهم عن اخرهم كما تعهدت يوما ان احميهم وانقذهم . مهيب :: ودية كان هيرضي ملائكية الجلب او حتي سيلا ؟ ولهان بغضب :: ﻻ تنطق اسمهم مرة اخري ﻻ احد من نسلك يستحق ان يذكرهم . رحيل :: من اللي شوفتة ان العهد بقا للجنين اللي بقا ف بطن ( راجية ) وهي عاشت ف مصر ، وكل دة مفهمنيش انا علاقتي اي بيهم !! ولهان :: لقد عاشت ( راجية ) وانجبت جنينها وقد كانت انثي عاشت وانجبت مرت السنين وكبرت حفيدتها ل تأتي الي مرة اخري كما تقول النبؤة ، انتي حفيدتها وقد جئتي ل تحقيق عهد جدتك حياتك مقابل حريتي وانتقامي . رحيل :: يعني انا حفيدة الجنين اللي انت اديتة العهد ، بس انا مستحيل اخليك تنتقم من عيلة مهيب ، وانا بأمرك انك مأتأذيش حد منهم . ولهان :: لا يمكنك ان تأمريني لقد تعلمت من اخطائي وظللت لقرون انتظر وحين جائت ( بهية ) ظننت انها قادرة علي تنفيذ انتقامي ولكن قلبها كان يعشق لهذا ضعفت ولم تستطع فعلها وقد كان عهدي بالحماية للجنين ونسلة وتحريري . ل تنفيذ انتقامي . ولم يعد نسل السلطان ف تحت العهد لهذا سأتمكن اخيرا من الموت بسلام بعد ان اقضي عليهم . رحيل :: انا مش هحررك ابدا لو دة معناة انك هتقتل . ولهان :: الحب ينبت داخلك تجاهة حتي بعد كل ما اخبرتك بة وما فعلة اجدادة من غدر مازلتي تريدين حمايتهم ، ساضطر اذا ل فعل ما حضرتة ك خطة احتياطية في حال فشل اﻻولي . مهيب :: يأك فاكر اني ههملك تعمل حاجة اني حفيد السلطان واجدر اعمل كتيير جووي وانت جلتها مبجاش عيند*ك جوة تعمل بيها حاجة واصل . ولهان :: ﻻ تتفاخر بنسلك الذي لم اكرة في حياتي اكثر منة وقبل ان تحاول فعل اي شئ انظر مرة اخري للفتاة . ** مهيب بص ل رحيل لقاها واقفة زي النايمة وعينيها بتنور بضوء ازرق * مهيب :: انت عميلت فيها ايي ؟ ولهان :: ﻻ شئ سوي انني حين اعطيت جدتها العهد اعطيتها معة كل اعرفة من سحر وطلاسم سواء كان سحر عادي يمكنني استخدامة او سحري قوي ومحرم لم اتمكن من استخدامة يوما ، ولكنها اﻻن ملكي وستفعل اي شئ لتحقيق انتقامي وسأبدا بك . مهيب :: فوجي يا رحيل متخليهوش ياثر عليكي . * رحيل بتحرك ايدها وبدات تقرا طلسم وهي بتوجة ايديها ناحية مهيب ________________ ف نفس الوقت خارج الكهف كان الهجامة كلهم من اكبرهم ل اصغرهم حتي الستات اللي فبهم بردو واقفين برة الكهف ومحاوطين المكان كلة.. _______________ رجالة ارض السلطان خرجو كلهم وماشيين باحصنتهم واللي علي رجليهم كمان وكلهم مسلحين في نية منهم للهجوم علي الهجامة زي ما امرهم مهيب . __________ ديبة الجبل راكبة حصان بيجري بيها باقصي سرعتة وخارجة من ارض السلطان تجاة الجبل وملامح وشها كأنها نايمة او مش حاسة ب حاجة. _________ الرجالة وصولو ( فريدة ) ل قصر السلطان و ( العمة هند ) دخلتها وسألتها علي اللي حصل وهي حكتلها كل اللي حصل معاها ومع ( رحيل ) بالتفصيل وهي منهارة وبتعيط علي اختها ، ( العمة هند ) مسكت فريدة من ايدها وقالت لها :: تعالي يا بتي . فريدة مشيت معاها وهي مش فاهمة حاجة لحد ما وصلو عند اوضة المكتب بتاعة مهيب العمة هند بتدخل اوضة المكتب وبترفع السجادة ورا المكتب من فوق علامة النقوش الفرعونية بتمد ايدها وبتجرح نفسها بخنجر و ( فريدة ) اتخضت من اللي حصل وسألتها :: انتي بتعملي اي يا ( عمة هند ) ؟ العمة هند :: اللي مجدرش يعملوة الرچالة زمان تيعملوة الحريم دلوك واني هاخد حج الحب اللي راح زمان . الدم بينزل علي النقوش ف بتنور والحيطة بتنشق وفريدة بترجع لورا لكن ( العمة هند ) بتمسكها من ايدها تاني وبتدخل بيها وبعدا ما دخلو اﻻتنين الحيطة بتقفل تاني .. _______________

Great novels start here

Download by scanning the QR code to get countless free stories and daily updated books

Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD