[في الوقت الغلط]
[بقلم الاء خالد ابو العز]
(الجزء الخامس)
-وقفنا لفين يا حلوين
=مروان قال مستحيل
*هو قال مستحيل ليه يا مامي
-هتعرف حالا
الساعه 9 بليل
كانت اسراء انهت شغلها وفي طريقها للبيت وهي لسه بتفكر فيه وبتقول
-هتفضل قالقني وشاغل تفكيري كدا اظهر بقا
قالتها اسراء مع نفس عميق وكملة طريقها
……………
كان مروان بيفكر في كل المكتوب ومش عارف يتصرف ازاي و هيعمل ايه
بداء يفكر في كلام عم كريم والصور والورق المكتوب وسينا وكل القواضي المسكها في حياته وهو خايف علي كل الناس الحواليه
رجع مروان راسه لورا وغمض عينه وهو بيفتكر الحصل من ساعات
من اول خروجه من مكتب محرم لاكبر صدمه في حياته
………..
من 4 ساعات
ومروان بيقلب في صور قال
-ايه دااا مستحيل
كان بسبب ان شاف صوره ليه هو واسراء وهما وقفين تحت بتها
بدا مروان يقلب في باقي الصور بسرعه وبقلق وكان كل الناس القربين منه في الصور
كان مروان قلقان بشكل كبير علي كل الحواليه فهو معرض الكل للخطر حتي هي
-دا انا لسه حتي متكلمتش معاها ولا عرفتها كل حاجه جوايا
قالها مروان وهو بيرجع بجسمه لورا وبيمرر ايده علي شعره
رجع مروان وسند اديه علي المكتب ومسك صورتها وهو بيقول
-اتصرف ازاي الوقت
حرك مروان الظرف وقع منه ورقه صغيره فتحها مروان وبدا يقراءها
"انا واحد من الاتعملهم غسيل مخ هما بيعملوا غسيل مخ للشباب العاطل والمضمر عشان يمشي وراهم من غير تفكير انا فوقة بس فوقة متاخر انا عارفك من وانت في الم**رات انا بحزرك احمي اهلك ونفسك اوعي تستسلم ليهم الله اعلم هتكشف ولا لا بس لو عرفت ابلغك باي حاجه جديده مش هتاخر"
اتفاجئ مروان بالكلام المكتوب وان الشاب عارف ان هما غلط و مكمل
-بس في ايده ايه يعمله يفضل عايش وسطهم احسن ما يقتلوه
قالها مروان عشان يوقف تفكيره عن الشاب
رجع مروان بظهره تاني لورا وهو بيفكر ايه الممكن يحصل لو هو معرفش يحمي كل الناس دي او حتي هي
دا انا بعيد عنها واتعرضة لخطر اومال لو قربت بقا هيحصل ليها ايه اعمل ايه ولا اقولها ايه انا حاسس ان متقيد انا حتي مش عارف اخرج من المكتب
كان مروان بيقول كدا لنفسه جواه
قطع تفكيره عم كريم
(عم كريم 55 سنه شغال في المدريه في المطبخ وهو البيوصل البريد للمكاتب)
-ايه يا باشا سرحان في ايه
=انت دخلة امتا يا عم كريم
-ياااه من بدري وبتكلم وانت مش حاسس بيا
=معلش يا عم كريم كنت سرحان
-ما انت لازم تكون سرحان تلاقي سينا وحشتك
=سينا اشمعنا
-ما الجواب دا جيلك من هناك
=عرفة منين
-من بتاع البريد الجابه
=مقالش مين الباعته
-لا يا بيه بس هتلاقيه القمر بتاعك بقا تلاقيك سايبها هناك
=قمر اي بس يا عم كريم اسكت والنبي وانت مش فاهم حاجه
-طب تامرني بحاجه تانيه
=لا شكرا
-بعد ازنك
خرج عم كريم وبدا مروان يشرب قهوته وهو بيفكر لو حتي هيعرف يحمي الكل هيحميها هي ازاي
………….
رجع مروان من عالم افكاره للواقع علي صوت تلفونه وكانت منه اتخض وقال
-يارب ميكونش حصل حاجه
رد مروان
-الو
=انت فين
-المدريه في حاجه
=اها
-في ايه حد حصله حاجه ماما حصلها حاجه
=اهدي يا مروان مالك مفيش حاجه بهزر
-متهزريش كدا تاني علي الاقل الفتره دي
=لي
-كنت عيزه حاجه
=اها هتيجي البيت امتا
-معرفش لسه
=عيزاك في موضوع
-ايه؟
=علي التلفون كدا
-مش ضامن هرجع امتا يا منه قولي
=رامز كان بيكلمني وكان عايز يجي البيت وكدا وتحدد معاد للخطوبه
-طيب لما ارجع نتكلم
=منا قولت كدا
-مكنتش اعرف ان الموضوع خاص بالشكل دا
=ماشي سلام
……………………
كانت اسراء قعده علي سريرها بتحاول تنام وتوقف تفكير فيه
لكن فشلت وفضلة تفتكر كل مره شافته فيها وكلامهم وكلام منه وان هي نفسها يرجع باسرع وقت وتشوفه ونامت من غير ما تحس
…………………..
بعد وقت طويل وقهوه كتيرشريبها مروان وهو بيحاول يوصل لحل ويفكر اتنفس وقال
-خلاص انا لازم اشوفها واكلمهاواعرفها كل حاجه مش هسمح ان هي تتازه بسببي هي ملهاش زنب
كان الكلام دا بيدور بداخل مروان واتنفس بعمق وقام واتحرك خارج المكتب
…………………..
فتحت اسراء عنيها علي صوت ازان الفجر وقامت عشان تصلي
الغريب ان هي افتكرة مروان وهي بتصلي وبدات تدعيله حتي نست تدعي لنفسها
خلصت صلي وحاولت تنام ولكن فشلت
خرجة اسراء البلكونه تشم هوا يمكن يساعدها في ترتيب افكارها
………………….
كان مروان واصل من وقت الفجر تحت بيت اسراء مكنش عارف هو لي راح هناك بس حس ان هو محتاج يكون هناك
وهو واقف اتفاجئ مروان بان اسراء واقفه قدامه بس هي مش شيفاه
فضل يبص عليها بتامل وهي واقفه ونسمات الهوا بتحرك شعرها وهي بتغمض عنيها ومبتسمه قال مروان في داخله
-دي زي القمر في كماله هي المعني الحقيقي لجمال خلقت ربنا في الارض
………………….
كانت اسراء تستنشق الهوا فهي بتحب الجو الهادي بتاع الفجر وريحة الندي والبروده الخفيفه
كانت اسراء وهي مغمضه عنيها حسه بيه فتحت عنيها فجاه فهي حست بيه وبوجوده حواليها
دخلة اسراء اوضتها عشان تنام ونامت
………………….
كان مروان وهو بيتف*ج علي اسراء في عربيته غمض عنيه ونام من غير ما يحس ومن غير ما يعرف حتي هي دخلة اوضتها امتا
………………..
الساعه 7الصبح صحت اسراء وهي علي وشها علامات استغراب واندهاش فهي حلمت نفس الحلم تاني بس المره دي كان واضح
كانت هي ومروان مع بعض في صحرا او مكان بدوي
كانت اسراء مستغربه من الحلم وان ايه معناه وقفت عشان تجهز لنزولها للكليه
بعد نص ساعه تقريبا نزلة اسراء من بيتها وهي معديه من جنب عربيه شافت ازازها مفتوح فكرة حد نسي يقفلها لكن بتبص جواها شافته اتفاجئة جدا فهي مش عارفه هو بيعمل ايه هنا
كان مروان نايم وبدات اسراء تبص لملامحه الهاديه بتامل في حين بدا مروان يفتح عنيه واتخض اول ما شافها وقفه قدامه
ولكن كانت اسراء مركزه في عنيه العسليتين والشمس عليهم
-ياربي علي الجمال
(قالتها اسراء بداخلها)
نزل مروان من العربيه وقال
-انت واقفه هنا من امتا؟
=بقالي 5 دقايق تقريبا ' انت بتعمل ايه هنا ؟ ونايم هنا ليه؟
كان مروان ساكت ومش عارف يرد يقول ايه
=ايه القطه اكلت ل**نك
-هو انت لمضه علطول كدا
=رد علي سؤالي
-هتصدقيني يعني
=جرب
-جيت اطمن عليكي ونمت وانا بتف*ج عليكي وانت واقفه في البلكونه
=انا كنت حاسه والله كنت حاسه
-مش فاهم
=واناواقفه في البلكونه كنت حسه انك حواليا كنت حسه بانك محاوطني
-اسراء ممكن تيجي معايا نتكلم شويه
=لا طبعا انا معرفكش
-تعالي معايا وانا هعرفك كل حاجه
هزة اسراء راسها بالنفي
-اسراء انا وانت عارفين ان احنا معجبين ببعض وان احنا عايزين نتكلم ونعرف حاجات كتير عن بعض متخافيش مني انا اخر حاجه ممكن تيجي في دماغي ان اازيكي
=كلامك مطمني بس بردو لا انا اصلا عندي كليه
-طب هوصلك الكليه
=لا
-متبقيش ع**ده هوصلك ونتكلم في الطريق
=ماشي بس بشرط
-اتفضلي
=هاتلي بطاقتك
-نعم!
=ايه؟
-طيب ياستي حاضر
طلع مروان بطاقته والكارنيه بتاعه والفيزا واداهم ليها
-روحي كلها في ايدك
=ماشي
لف مروان للجها التانيه من العربيه وفتح الباب وقال ليها
-اتفضلي
=ات**فت اسراء وقالت شكرا
ركبت اسراء وهو لف بسرعه وركب وقال
-شكلك حلو انت م**وفه
=والله هنزل
-خلاص خلاص انا اسف شكلك وحش حلو كدا
ضحكت اسراء وكان كل تفكير مروان ازاي هيقولها وان ليه واحده ببراءتها دي تدخل في خطر كبير كدا
كانت اسراء بتبص للبطاقه والكارنيه وبتقراهم
-عجبينك
قالها مروان عشان يقطع ال**ت
=هااا
-قعده بتقرائيهم اوي لو عجبينك خديهم او اطلعلك زيهم
=طبعا لازم اقرائهم عشان اعرف كل حاجه افرض عملت فيا حاجه الوقتي مش اعرف عشان ابلغ عنك
-ههههههههه خايفه مني
=لا
-بجد
=في حاجه غريبه مطمناني ليك
-اسراء انا معجب بيكي من اول يوم شوفتك فيه في المحكمه بس للاسف بعدها سافرة ماموريه وغبت فيها
قطعته اسراء
=شهرين
-طب ما انت مركزه اهو
احمر وجهها بخجل وقالت
=كمل
-ولما رجعت اجيت لصاحبي وكان وقتها القضيه الكانت جنبكم خفت اقرب منك اعرضك لخطر وقولة هبعد جالي في نفس اليوم ماموريه في سينا وتاني يوم قبل ما انزل الماموريه كلمت اختي تيجي تعرفك حسيت ان مش قادر ابعد عنك
=جاي تعرفني لي
-عشان للاسف وغصب عني عرضتك للخطر
=نعم
قالتها اسراء بدهشه
بداء مروان يحكي كل حاجه حصلت والكلام والصور وكل حاجه عن شغله كل دا وكانت اسراء ساكته وعلي وشها تعابير دهشه و خوف
كان مروان بيتكلم وهو بيفكر وبيقول جواه
-اكيد هتبعد عني باين علي وشها
قطعت اسراء كلام وتفكير مروان
=انت هتعمل ايه بقا انت لازم تحمي نفسك
-نعم؟
=ايه؟
-انت سبتي كل حاجه بقولها وانك في خطر ومسكتي في ان احمي نفسي انت بجد؟
=انت في خطر اكبر لان انت المهدد مش احنا هما هيبداو بيك ولو فشلوا وقتها هيتغطوا عليك بحد تاني من اهلك او اصحابك
-او انت
=ازاي انا واحنا دي اول مره نتكلم سوا
-انا وانت متصورين يوم ما كنت واقف معاكي تحت البيت عشان كدا انت في خطر
=طيب انا هعرف احمي نفسي
-مفيش حاجه اسمها كدا دول مش شوية شباب متحرشين دا ارهاب
=طيب هنعمل اتفاق تحمي اهلك واصحابك وانت قبلهم وانا في الاخر
-لا……
قطعته اسراء
=يا كدا يا مش هسمح بان حد يحميني ينفع اسالك سؤال
-يعني بتتشرطي عليا من الصبح وبتستازني انك تسالي
=انت من كلامك ان رئيسك قريب منك
-اها
=طب ليه محكتلوش
-خايف اعرضه للخطر
=حتي لو هو اتعرض للخطر هو هيعرف يحمي نفسه ويساعدك
-وجهة نظر
=هتحكيله
-لما اروح المدريه بقا
=تمام ابقا عرفني وصلت لايه و نزلني هنا بقا
-هعرفك ازاي
=لو انت عايز توصلي هتعرف
-طب ممكن رقمك
=لا اتعب شويه زي ما تعبتني
-ههههه ماشي يا ستي
=سلام
-مع السلامه
نزلة اسراء من العربيه ودخلة الكليه وكانت فرحانه وفي نفس الوقت خايفه وكان مروان واقف لحد ما اطمن ان هي جوا الكليه في امان
………………..
اتحرك مروان للمدريه وهو فرحان بيها
فرحان ان هي سنداه ومش خايفه منه رغم ان هو مكنش عارف الهو عمله دا صح ولا غلط بس كان مبسوط ومرتاح عن العمله دا
خرج من فرحته وهو بيفكر في الهيعمله وقال جواه انا هسمع كلامه واقول لمحرم بيه
…………………
كانت اسراء في محاضره ولكن كانت منعدمة التركيز فهي كل تركزها معاه وبتفكر في كل الكلام القاله وهل ممكن يكون صح ولا حد بيلعب بدماغه
خلصت اسراء المحاضره وخرجة وهي بتفكر فيه وبتقول
يا تري عملة ايه مش كنت اخدة رقمه عشان اعرف اطمن عليه بدل ما انا محتاره كدا
غ*يه انا وبجيب وجع القلب لنفسي
………………….
كان مروان في مكتبه وبيشرب القهوه ومعاها السجار بتاعه وبيفكر في كل خطوه المفروض يعملها وبينتظر وصول محرم
قطع تفكير مروان دخول العسكري الواقف عند بوابة المدريه
-يا باشا
=في ايه يا مكرم في واحد خبط عربيته وواقف تحت
-يااادي النيله طيب انا نازل وراك
وقف مروان وهو بيقول
-ناقصه خبط العربيه كمان
………………
كانت اسراء في التا** متجها للمكتب رن تلفونها وكان الريس
-صباح الخير يا ريس
=قولي مساء الخير احنا بعد الظهر انت فين
-في الطريق للمكتب
=عيزك تروحي مدرية الامن هتسالي عن واحد اسمه محرم بيه هيد*كي ورق هاتيهولي
-حاضر يا ريس
=مع السلامه
وكالعاده قفل من غير ما اسراء ترد
غيرة اسراء اتجاها وقالت للسواق ورجعت لتفكرها فيه تاني
…………………
نزل مروان وشاف شاب في العشرنات من عمره لكن وجهه كلو غضب وملامحه جامده بشكل قاسي جدا
-هو دا يا باشا
(قالها مكرم)
=خبطها ازاي
*دخلة فيها تعاله معايا شوفها ونتفق من غير محاضر او اي حاجه وانا هصلحهالك
-لا مفيش داعي حصل خير
قالها مروان وهو بيبص للشاب بشك فهو كان واقف وبيتكلم بتعابير جامد اشبه بالانسان الالي
=لا ازاي لازم اصلحهالك
-خلاص خد العسكري معاك صلحها ورجعها
=لاااا انت صاحب العربيه انت التيجي تشوفها
شك مروان فيه وقال
-طيب ثواني واجيلك
دخل مروان جوا ونده لمكرم راح مكرم لمروان وقال
-بص يا مكرم انا هروح معاه انت هتجيب حسين وتخليك بعيد عني ب 3 متر بالكتير ولو شكيت في اي حاجه اض*ب نار عليه علطول
=انا شاكك فيه اصلا يا باشا دا انت قولت ليه امشي وهو م**م ياخدك
-بلغ النقطه الامنيه القريبه بالكلام دا
كان مروان بيتكلم وهو بيجهز مسدسه وبيحطه في جيبه
=هو في حاجه يا باشا
-اسمع الكلام بس وخلي بالك
=حاضر
خرج مروان واتحرك مع الشاب للعربيه وقبل ما يوصل شاف مروان ارع شبابا واقفين بالقرب من العربيه الخبطو بيها عربية مروان
اتاكد شك مروان ولحسن الحظ ان مكرم كان اخد باله وبدا ض*ب النار بين الطرفين
………………….
كانت اسراء قبل المدريه بحاجات بسيطه ولكن كان الطريق مقفول بسبب الزحمه
دفعة اسراء للتا**ي ونزلة عشان تكمل الطريق مشي اسرع ليها
-كفايه كدا النهارده
=لي يا مامي
-انا تعبت كفايه كدا
=ماشي يا مامي
يتبع…….
بقلم الاء ابو العز ❤️