انثي في عالم المال
الحلقه الاولي
سميه:يلا يابرديس قومي بقي الوقت اتاخر
قومي يابت ساعديني شويه هو انتي بتاخدي الاجازه عشان تنامي وتارفيني ولا تشيلي عني شويه
برديس :حاضر يا مامو هقوم اهو تحبي اروح اسيق شقق الجيران وامسح السلم كمان
مانا مشطبه المطبخ قبل مانام عملتي ايه بقي انتي
وجوزك وابنك مسافرين يعني لا فطرتي حد والاكل علي ادنا
سميه:اه ياام ل**نين
يابت عاوزه افطر هبطت قومي وضبي الفطار
برديس :سلامتك من الهبوتس ياعسل
تكونيش حامل ياسوسو
سميه:يابت اتلمي يابت جاك خابط ف نفوخه
برديس :ماانا عرفاه الواد عادل الشقي ده يجيلنا كل اجازه ويبهدل الدنيا
سميه:منك لله يابعيده يابت اخلصي
عاوزه اروح لخالتك بنتها باقي علي خطوبتها شهرين اشوفها عاوزه حاجه
برديس:هتعوز ايه ياعني عندها خدم وحشم وعايشه ف فيلا وبنتها متكبره علينا مافيش الا الواد سامح العسل دا مابعتبروش من العيله دي لانه متربي معانا وصاحب سامر اخويا الروح بالروح ومذاكره مع بعض وكان عايش حياته معانا وزيه زي سامر بالظبط عندي لو شفته اكني شوفت سامر
سميه:اه والله هو اللي فيه الخير وبيودنا ويسال والله زي ابني بالظبط انتو التلاته مماتفترقوش عن بعض
برديس :بس انا اكتر طبعا بنوته علي ولدين
سميه:انتي بالذات عاوزه ض*ب الجزمه امشي غوري حضري الفطار
برديس:طب ليه كده طااااا ماكنا حلوين
سميه:ايه لغه الصنيعيه دي في ايه يابت
برديس:خلاص هاخد شاوري واصلي و....و.....
سميه:حيلك حيلك اكون انا مت اخلصي يابت بسرعه
برديس :طب هتيمم واجيلك
ولم تجد غير شبشب طائر علي نفوخها
برديس:ماشي ياسميه ماكانش العشم
سميه:يارب صبرني ع البت دي هتجبلي جلطه
برديس:بعد الشر ان شاء الله عدوينك واللي يكرهوكي
سميه:غوري يابت من قصادي وخلصي
خلفه البنات واللي عاوز بنات
ترجع برديس هو في حد معبرك غيري ماابنك سافر اهو انا اللي بقيالك ياسميه لمي الدور
سميه:والله لو ماتلميتي ياكلبه لاقطع الشبشب عليكي اخلصي يابت هموت داهيه ف شكلك
برديس:فطار ملوكي كونتنتال اهو مايطلعش الا للغالين
ويفطرو سويا فليس لهما غير بعض
.........................
فارس:يابابا انا مش عاوز اجوز صافي دي مش عشان انت شريك بباها يبقي ذنب عليا اجوزها
كاظم:احنا اتفقنا خلاص والفرح بعد شهرين
مش عاوز كلام كتير عاوز تخسرني صاحبي
فارس:تخسر صحبك ولا ابنك
انا لو اجوزتها هخسر نفسي مابحبهاش مابطقهاش عمايلها زفت وزباله
كاظم:البنت كويسه ومنفتحه انت اللي قفل جاريها شويه ومش عاوز كلام كتير
خلاص انتهينا ومش هنفتحه
......................................
سميه:هروح ابص علي خالتك كده واجب
ماشي ياماما
سميه:مش هتيجي تسالي صافي لو عاوزه حاجه
برديس:اهدي ياحاجه الله يكرمك.مش ناقصه حرق دم منها ولا من ابوها
سميه:طب انا ماشيه خدي بالك من نفسك حبيبتي
برديس:حاضر ياماما ماتتاخريش
سميه:ربنا يسهل ان شاء الله
وخرجت سميه لاختها
برديس في شقتهم تروق الشقه وتعمل الاكل
برديس :هي الست دي اتاخرت ليه كده هتبات ولا ايه
اما اكلم خالتو
برديس:سلام عليكم
ازيك.خالتو
ناهد:ازيك عيون خالتو
ماجتوش ليه
برديس:ماما نزلت من الصبح جاتلك
ناهد:لا والله ماجت للان
برديس :نهار اسود امال فين ولا حصلها ايه
ناهد:اهدي بس هكلم طاهر جوزي يسال كده هو له اتصالات واسعه
برديس:وانا اعمل ايه دلوقت انزل ادورف الشوارع
ناهد:البسي وتعالي ولو عرفت حاجه اقولك علي طول وتبقي معانا
ولبست وجريت علي خالتها
ياريتني ماسيبتها تنزل لوحدها
يارب سلم
طاهر بعد اتصالات عديده
يؤسفني ابلعكو انها حصلها حادث وف مستشفي ......
بس حالتها خطيره ادعولها
برديس :انا ريحالها حالا
خالتها :وانا جايه معاكي يلا .
معلش ياطاهر خليك.معانا عشان لو في حاجه الاجراءات تقوم بيها هي مالهاش غيرنا ابوها واخوها مش هنا
وذهبو للمشفي وعند دخولهم وسؤالهم عليها
الدكتور:اتفضلو ف الغرفه دي بس ماتتعبوهاش
برديس:سلامتك ياماما الف سلامه
سميه :ماتعيطيش حبيبتي انا بخير وهي تتالم
وبصوت يكاد يخرح بالعافيه
خدي بالك من برديس ياناهد دي مالهاش حد وابوها واخوها مسافرين اعتبريها زي صافي
ناهد:هي فعلا زيها
بس انتي اللي هتاخدي بالك.منها
سميه سميه ردي عليا
برديس:ماماااااااا
انثي في عالم المال
الحلقه2
انهارت برديس ثم استفاقت في غرفه مجاوره بالمشفي
برديس:ماما فين ياخالتو
ناهد :عند اللي خلقها حبيبتي عمرها لحد كده وانتي مؤمنه
برديس:يعني خلاص مش هشوفها
خالتها :عمك عمل الاجراءات اللازم وقلنا لوالدك واخوكي اكيد هينزلو انهارده احنا مكلمنهم من يومها
برديس :هو انا هنا من امتي
خالتها :يومين تفوقي ويغمي عليكي تاني
وهم هنا قالو لازم تشريح الجثه عشان حادثه وان شاء الله نطلع اليوم للدفنه يكون والدك جه
وفتح الباب
عادل:بنتي عامله ايه حبيبتي
برديس:خلاص يابابا ماما ماتت
سامر :عمرها حبيبتي انتهي لحد كده
والله اتحايلنا ع الكفيل يسيبنا اسبوع بالعافيه
برديس:انتو هتسافرو تاني
طب وانا لسه ليا سنه دراسه
عادل :معلش يام سامح هنتقل عليكي السنه دي هتقعد معاكي علي ماتخلص وانا خبعتلها مصاريفها كامله بس ماينفعش تقعد لوحدها
ناهد:دي ف عنيا دي بنتي انت بتتكلم ف ايه
عادل:دا العشم وا ل اما تخلص هاخدها معايا السعوديه
ناهد:ان شاء الله
عادل:والله لولا الكفيل محتاجني اليومين دول بنخلص الحسابات بتاعه الشركهكنت قعدت بس معتمد عليا لامانتي وكمان لو نزلت هيضايق ويضايق سامر
ناهد:طبعا مفهوم ربنا معاكو
وانتهت مراسم الدفن والعزاء وجاء وقت الرحيل
ناهد :جهزي حاجتك وهبعتلك السواق ياخدك
برديس :ماشي ياخالتو
..............
طاهر:ايه لازمته تيجي هنا ماليها شقتها
ناهد:اسيب بنت اختي لوحدها ف شقه
دي اختي مامناني عليها
طاهر:خلاص خلاص اعملي اللي عوزاه
ناهد:ربنا يهد*ك ياطاهر
وفعلا بعتت السواق لبرديس اتي بملابسها
وجاءت معه
ناهد:اهلا حبيبتي
ياداده طلعي الشنط ف اوضه برديس ووريهالها
ناهد:اطلعي ارتاحي ووضبي حاجتك ف اوضتك ولو لحتاجتي حاجه خلي الداده تساعدك
برديس:حاضروطلعت تضع اشياءها وهي تبكي حالها بالامس كانت الضحكه لا تفارقها واليوم فهي والبكاء صديقها
وارتدت لبس للبيت بحامه
فوجدت من يطرق الباب
سامح:الجميل عامل ايه انهارده
فجرت ارتمت في احضانه فهو يمثللها اخيها الغاءب
سامح:برديس انتي اقوي من كده حبيبتي فين الضحكه اللي كانت بتشلنا انا وسامر واحنا ف قمه غضبنا وتضحكي علينا
برديس:مش قادره ياسامح دي ماما
سامح:معلش حبيبتي كلنا هنموت بس المهم تبقي قويه عشان تعدي المرحله الجايه
برديس :مش عارفه هقدر اكمل من غيرها ازاي
سامح:دا انتي قويه ومفتريه حتي فاكره سندوتشات الجبنه بطماطم وعلي ماتجبيها تكوني اصطدتي الطماطم منها ونقولك هي فين تقولي كانت بتتمشي مع خياره ف السلطه
دا انتي جباره
برديس:ههههه انت لسه فاكر
دانا اتعقدت من الجبنه بطماطم بسببك وبدات اقتنع انها من غير طماطم اصلت ولو لقيت حته طماطم بالصدفه اقول دي هربت من الخياره ازاي
برديس:ههههه والله ماقادره اضحك بس بقي
صافي:دا ايه الضحك والتهريج ده اللي مابشوفك تضحك معايا كده
سامح:والله انتي اللي مابتديش فرصه لحد يتنفس معاكي
صافي:بقي كده ماشي ياسامح
سامح :اسيبك بقي لحسن الموزه مستنياني وشكلي هقتلها
برديس:ليه
سامح :مش راضيه نجوز الا اما تخلص دراسه
اقولها هساعدك تقولي لا
برديس:والله ليها حق انت تساعدها داانت هتعطلها وتعطلها كمان
سامح:انتي مع اخوكي ولا معاها يابت
برديس:انا مع الحق
سامح:جاك **ر حوقك ومش هضحك.تاني هاتي ابت الضحك اللي ضحكتهولك تاني
برديس :امشي ياد يااهبل انا عارفه بتحب فيك ايه
سامح:سواد عيوني طول النهار معلقه السود عيونه ياولا السود عيونه ياولا
وعلقت علي كده نفسي اعرف الكوبليه اللي بعده مش راضيه ابدا
يكونش شتيمه
برديس:جايز بردو يلا بدل ما الموزه تمشي
سامح:تقدر كنت جبتها من شعرها
برديس:ياحمش
يعدل اللياقه امال يابنتي انتو اللي مش مقدرين النعمه اللي وسطيكو
برديس:انا صدعت امشي بقي
سامح:ماشي ياجزمه لو عبرتك تاني
.............................
صافي:ايه اللي جابها هنا دي
ناهد:عيب ياصافي دي بنت خالتك
صافي:يوووه بنت خالتك بنت خالتك
انتي ناسيه خطوبتي قربت ودي هتحضر بالاسود بتاعها ده
ناهد:وايه يعني في سواريهات اسود شيك
صافي:خلاص انتو احرار حاجه تزهق
انثي في عالم المال
الحلقه3
ظلت الحياه رتيبه والحال كما هو مع ابطالنا واقترب موعد الخطبه
ناهد:انزلي حبيبتي شوفيلك حاجه سواريه عشان الخطوبه الحي ابقي من الميت عشان تفرحي مع صافي
برديس:بس معلش ياطنط مش هغير الاسود هنقي حاجه شيك سودا
ناهد:طب خدي فلوس وانزلي اشتري
برديس:لا معايا ياخالتو بابا بيبعتلي حوالات دايما وبيفيض منها بحطه ف حسابي اللي ف البنك عشان اما احتاج لو اتاخر عليا الاقي وانا عارفه محلات حلوه للتاجير مش لازم اشتري
ناهد:انتي ليه عامله فرق بينا انا زي ماما
برديس:عارفه ياخالتو والله بس معلش عشان ابقي مرتاحه
ونزلت فعلا لفت علي المحلات واجرت فستان اسود شيك جدا من الجيبير ضيق وبه بعض الالماظ وله ذ*ل بسيط من الخلف ومحتشم واشترت طرحه تليق به وللتعريف ببرديس هي جميله جدا حتي دون مكياج عيون زرقاء وشعر اصفر بيضاء ع** صافي لذا تغار منها فصافي مستعاره تكوي شعرها وتضع المساحيق لتزيد بياضها فهي قمحي فاتح وعيون سوداء متوسطه الجمال ولكن مكياج هذه الايام يجعل من البوصه عروسه كما يقال
المهم اشترت صافي فستان عار الص*ر زهري اللون
وجاء يوم الخطبه وازدانت الفيلا بالزينه والكهرباء لاستقبال العروسين
ونزلت صافي بعد ان فعلت الكوافيره الافاعيل بها لتجعلها ملكه متوجه واخذها فارس علي مضدد
فارس:مش ملاحظه ان الفستان فاضح وعريان اوي
صافي:مش خطوبتي وف فيلتنا
فارس:والناس دي كلها ايه
سامح:لا لا لا انا ماقدرش علي كده داانا هسيب الموزه بتاعتي بقي ايه الجمال ده
برديس:بس يابكاش هي فين صحيح
سامح:انا عارف هي بتهبب ايه لحالا تلاقيه منقوعه ف اي حمام ولا اي ماسك
يجو يشوفو الطبيعي يوكل
برديس:انت مافيش فايده فيك حياتك كلها هزار
ارحمني بقي
سامح:مش لما ترحمينا انتي شويه
اهي مهجه الفؤاد جت هاي بيري اتاخرني ليه ابت
دا كله موقفاني استني لا انيس ولا جليس
بيري:مانت مروق اهو وفاتحها ع البحري
تقصدي برديس دي اختي يابت ياهبله ياام مخ ضارب
طب يلا نرقص مع العروسين
سامح:يلا ياحبي اشيلك لهناك
بيري:ماتعقل بقي وبطل جنان دا العريس ماشالش عروسته عاوز انت تشيلني
سامح:اصل مافيهوش نفس انما الدهن ف العتاقي
بيري:يارب صبرني مش عارفه بحب فيك ايه
سامح:انتي ناسيه السود عيونه ياولا
بيري:ههههههههه والله مجنون يلا يابو عيون سود يامجنني
برديس :ربنا يسعدكو انا راحه الحمام
واثناء العروسين بيشربو بعض وبيتصورو وقع بعض العصير علي فارس
فارس:يوووه ماهي ناقصه اصلها
صافي:طب روح الحمام اللي تحت ف الفيلا بسرعه امسحها واغسل ايدك واستاذن ليذهب
كانت برديس ف الحمام امام المراه خلعت طرحتها وتبكي حالها فقد كان اليوم ستكون امها معها في هذا الحفل يتسامران فاخذت تغسل وجهها
وسرعان ماوجدت من يفتح باب الحمام بسرعه
فنظرت برديس له بعيناها الزرقاء الحمراوتان من اثر الدموع
فارس قبل ان تنطق انا اسف والله مافكرتش ان حد هنا وانتي مش قافله بالمفتاح
برديس حصل خير واغلق الباب ولكن لفت نظره هذه الدموع فخبط مره اخري وتكلم من خلف الباب
طب في حاجه ياانسه ممكن اقوم بيها حد زعلك عشان لاحظت انك بتعيطي
برديس:ميرسي لزوقك مافيش حاجه اتفضل حضرتك لعروستك
ذهب فارس لحمام اخر ينظف نفسه وهو سارح في هذه العيون الدامعه ولا يعلم لماذا ذات الوشاح الاسود.باكيه هكذا
وذهب لحفله مره اخري وانقضي الحفل بسلام
ولم يحدث اي تطورات
..............
ناهد:انتي هتفضلي حابسه نفسك كده ولابسه الاسود حبيبتي الحي ابقي من الميت
برديس :معلش ياخالتو مش هقدر البس الا اسود حاليا خليني براحتي
ناهد:طب هسيبك بيه بس تقومي تفرفشي شويه انها رده سامح هياخد خطيبته الديسكو وفارس هيعدي علي صافي ياخدها روحي معاهد دا لو ليا خاطر عندك
برديس:مع ان ماليش ف كده بس هروح عشانك
ناهد:خد بنت خالتك معاك هي بتلبس
سامح:لا خليها مع صافي انا اتاخرت وهتبقي ليله سوده مش بعيد تطلب الطلاق قبل مانجوز اصلا
ناهد:طب خلاص ونزلت صافي
ناهد:استني خدي برديس معاكي
صافي:وليه بقي
ناهد:صافي اتلمي هو انتي هتشيليها علي راسك هتروح تقعد بدل حبستها
صافي بنرفزه اوم مامي
طبعا صافي ترتدي ميني جيب و توب وجاكت كات عليه وب*عرها اما برديس بنطالون جينس اسود ضيق وبلوزه حرير اسود وطرحه
وجاء فارس وعرفته صافي دي بنت خالتي
ينظر لها فارس ف المراه ويشبه عليها ولكن الاخري كانت ذات شعر اصفر وهذه بالطرحه ولكنه عرفها
وذهبو للديسكو وكان سامح هناك
سامح ماتيجي يابت ارقصك شويه
برديس:حل عني ابوس ايدك مش ناقصه صداعك كفايه الصداع اللي انا فيه
صافي:استني خدني معاك وقبل ان يتحدث فارس كانت منطلقه
فارس:يظهر انك واخده علي سامح اوي
برديس:طبعا مش اخويا ومتربي عندنا من صغره وراضع علي سامر اخويا
فارس:يااه دي صله قويه اوي
اصل خالتو لما ولدته جالها كانسر ف الثدي وكانت تدخل عمليات وماما كانت والده سامر فبقت ترضعهم سوا وتاخد بالها منه وخالتو كانت موصياها عليه حتي اما خلصت عملياتها وبقت كويسه هو بقي يجي عندنا علي طول ويذاكر مع اخويا عشان سن واحد عسان كده هو وسامر بالنسبه ليا واحد لما بشوفه اكني شوفت سامر وهو كمان بيعتبرني اخته اكتر من صافي كمان
...............
بيري:ماطقتش لما شوفتها ورايح جري
سامح:ياهبله دي اختي مافيش ف القلب غيرك والله
بيري:ياسلام اضحك عليا ومااجوزتهاش ليه ماهي جميله اهي
سامح:عشان اختي حد بيجوز اخته ياع**طه يامجنناني ماتيلا يابت نجوز بقي انا استويت
بيري:انت بالذات مافيش جواز الا اما اخلص السنه اللي جايه دا انت تهبلني واسقط يرضيك
سامح:يرضيني ونعدها تاني وتالت وعاشر
بيري:لا انت عاوز ترفدني من الجامعه لا ياسكر لما اخلص
................
فارس؛ مش انتي الي شوفتك ف الحمام
كنتي بتعيطي ليه وليه دايما باسود يعني ديسكو وكده
برديس:عشان والدتي لسه متوفيه من 3 شهوروانا ماليش ف الديسكو انا بس عشان الحاح خالتو ماحبتش اضايقها
فارس:انا اسف البقاء لله
ونظر فارس لصافي بغضب وهي ترقص
وذهب احضرها
اظن ابسط حاجه تقعدي مع خطيبك مش سيباه وبتتنيلي ترقصي
صافي:في ايه انت خنيق اوي انا بحب ارقص امال جايه اقعد
فارس:امال جيباني اقعد لوحدي وانتي ترقصي
برديس احست بغضب فارس
برديس:صافي فارس عنده حق طب اقعدي معاه شويه وارقصي شويه
صافي:انتي مالك ياحشريه تتدخلي بينا ليه
برديس:انا اسفه اوي فعلا اني اتحشرت عن اذنكو
واخذت شنطتها ومشت
فارس:تصدقي انك.ماعندكيش ريحه الدم وانسانه مستفزه ابقي تعالي مع اخوكي لما تكملي رقص
واخذ مفاتيحه وخرج
انثي في عالم المال
الحلقه4
خرج فارس مسرعا بعد برديس وترك.صافي والغضب ياكلها ولكن سرعان ما رقصت مره اخري
وكان شيئا لم يكن
اما فارس فخرج وجد برديس بعين دامعه تحاول ان تجد.تا**ي
فارس:انا اسف ع اللي حصل جوه
برديس:ماحصلش حاجه انا اللي غلطانه ثم انت ذنبك ايه
فارس:لما ماحصلش حاجه بتعيطي ليه
برديس:انا مابعيطش دا انطرفت
ويقترب منها وهو الاتنين بينطرفو سوا
برديس:عادي يعني
فارس:طب يلا عشان اوصلك
برديس:لا طبعا ماينفعش
فارس:اللي ماينفعش اني اسيبك ف وقت زي ده مافيش عربيات فيه ومااضمنش اللي يقف ليكي ممكن يعمل فيكي ايه
يلا يابرديس بدل ما ادخلك بالقوه
فاقتنعت بكلامه ودخلت ليسير بها بعض الوقت ويركن
فارس :انزلي
برديس:انزل فين دي مش الفيلا
فارس:مين قالك انها الفيلا
هننزل نشرب حاجه او اعزمك علي ايس كريم
برديس:لا طبعا مانزلش
فارس:برديس انا مخنوق ومحتاج اتكلم مع حد وكمان عشان حرقه الدم اللي حصلتلك اجبلك لمون يهدي اعصابك
برديس:لا مش عاوزه
ولو مخنوق كلم واحد صحبك انما انا اخر واحده ممكن تقعد معاك انت ناسي انك خطيب بنت خالتي
فارس:وفيها ايه يعني احنا هنقعد ف مكان عام وانا واخدك شقه مفروشه
برديس:تنظر له وتبرق
فارس:انا اسف والله مش قصدي انا بس بوضحلك.اننا وسط ناس ومابنعملش غلط
برديس:اسفه مش هنزل
والا انا هنزل اشوف اي تا** واتجهت بجسدها نحو الباب ليمسك فارس بذراعها
فارس:خلاص بقي مش هننزل وتنظر له لانه يمسك ذراعها
فارس:اسف مش قصدي
بس هنجيب ايس كريم ناكله هنا ف العربيه واحنا ماشيين
علي فكره انا مش بخيل يعني عشان امشيكي كده
والله انا كريم اوي
فتبتسم برديس :خلاص ماشي وانا ماقلتش انك بخيل ومش ه**فك وفعلا جاب الايس كريم
فارس:بس انتي مختلفه تماما عن صافي
برديس:اكيد طبعا اختلاف البيئه بياثر هي كبرت ف بيءه وانا ف بيئة مختلفه تماما
هااااااا فارس رحت فين
فارس:هااااا معلش سرحت شويه اسف
يلا نروح وساق ليوصلها للفيلا
فارس:هشوفك تاني
برديس:الله اعلم
فارس:لازم
ودخلت الفيلا
ناهد:فين صافي وسامح
برديس:ف الديسكو
ناهد:وانتي جيتي ليه لوحدك وازاي
برديس:صدعت شويه مش واخده عليه وفارس جابني لان هو كمان صدع
وصافي هتيجي مع سامح
بعد اذنك.يا خالتو
ناهد:اتفضلي حبيبتي
.........................
ف اليوم التالي
كان فارس بالخارج بسيارته ينتظر ان يلمح برديس
فوجدها خارجه توقف تاكس
فارس:دي رايحه فين بدري كده
ومشي وراها وجدها تنزل في حاره وتطلع بيت وهو يراقبها وعرف اين دخلت
وانتظر ولم تنزل فطلع وخبط كانت مرتديه جلباب جل قصير نص كم وعندما فتحت فدخل فارس مسرعا واغلق الباب
فارس:لما انتي غاويه شقق كنتي قولي وعامله فيها البنت المؤدبه وكلكو صنف واحد وياتري البيه اللي بتقابليه فين
برديس:انت ايه اللي جابك هنا وازاي تخش البيت كده وانا لوحدي وانت مالك بيا اصلا
وانا اللي فكرتك محترم طلعت قليل الادب وسافل امشي اطلع بره
فارس:مش طالع الا اما اشوف البيه اللي بتواعديه هنا
برديس:انت قليل الادب وهمت برفع يدها ولكن خبط الباب
برديس:يالهوي اوعي تنطق
فتحت وجدت جارتها ام يوسف
ام يوسف:برديس انتي هنا ياحبيبتي اصلي سمعت دوشه قلت اطمن مين هنا
برديس:اه ياطنط جايه انظف الشقه عشان لو بابا واخويا جم ف اي وقت والدراسه قربت مش هبقي فاضيه وهي مقفوله من فتره
ام يوسف:طب عاوزه مساعده
برديس:متشكره اوي ياطنط
واغلقت الباب
عجبك.كده كنت هتوديني ف داهيه افرض حد من الجيران شافك يقول عليا ايه
فارس:برديس انا اسف لما شوفتك دخلتي هنا ولقيتك.كده كنت هتجنن
برديس :وانت مالك بيا اصلا
فارس يمسكها من ذراعيها امامه
مش معقول مش حاسه بيا كل ده
برديس انا بحبك وعمر مابنت شدتني لها زيكبرديس:يانهار اسود مالقتش الا انا وتحبيني دونا عن البنات
عمرها ماتنفع يافارس
دي بنت خالتي يقولو سرقت خطيب بنت خالتها
انت اكيد مجنون
فارس:الحب مش بادينا يابرديس وانا مش عاوز غيرك تبقي مراتي
تتراجع للوراء فتلتصق بالحاءط
انت اكيد محنون مش ممكن ده يحصل
فيقبلها هيحصل ومنتظر ردك دي تليفوناتي كلها
انثي في عالم المال
الحلقه 5
اخذ موبايلها من علي الترابيزه ورن علي موبايله
فارس:انا سجلتلك رقمي ومعايا رقمك وهسيبك تفكري براحتك ومش هستعجلك قدامنا السنه طويله علي ماتخلصي
ودلوقت انا ماشي ويهم بفتح الباب
برديس:تمسك فيه تمشي فين عاوز تفضحني اما اشوف الطريق
فارس:محسساني اننا بنسرق بيتكو وبتامنيلي الطريق
ماشي يامعلم شوف السكه لنتقفش ع السلم
برديس:فايق ورايق اوي وبتهزر
يقترب منها وماروقش ليه انا وحبيبي لوحدينا ولا حدش بيبص علينا والدبان بيتف علينا
برديس:ههههه والله انت مجنون وابعد عني مش عشان عملتها مره وانا مش واخده بالي هسيبك تكررها لا فوق دا بعدك
فارس:اه مش واخده بالك قلتلك بخ وبوستك يلا يابت خرجيني بدل ماتهور
فجرت تفتح يلا بسرعه
والله لو قربت مني اصوت واقول حرامي اتهجم عليا
يجلس يضع ساق علي ساق
فارس:يلا وانا هقلهم هي اللي فتحالي ومدخلاني ويمسك ذقنه وانتو عارفين بقي
واظن الباب مش م**ور ولا حاجه
بردبس:ياقليل الادب انا بردو الي دخلتك ولا انت اللي دخلت بالعافيه
فارس اثبتي
ففتحت له لتخرجه
فارس:ماتتاخريش ف الرد لحسن اجيلك
برديس:اياك تهوب هنا تاني انت حر
فرس:خلاص ماتضطرنيش لكده
وتركها ونزل
وهي اغلقت الباب
برديس:يانهار اسود ايه الي انا فيه ده مالقتش الا انا دونا عن البنات طب ازاي وايه الاسنهبال بتاعي ده انا كنت مستسلمه كده ليه بدل مالطشه قلمين
ياحتي اتنيلي انتي كنتي دريانه بالدنيا دا قلبك من كتر الدق كان هيفط وينط ويروح ف جيبه
بس ازاي دا مش ممكن يحصل ابدا خالتو وبنتها ولا ابوها ولا سامح هيقولو ايه مش ممكن ابدا دا يحصل ونفضت جميع الافكار وعزمت امرها ان لا تعيرهذا الموضوع اهتمام وتتركه جانبا
خلصت ماوراءها وارتدت ملابسها ونزلت تتمشي للناصيه لتاخذتا**ي
ولكنها وجدته امامها
فارس:يلا اركبي اوصلك
برديس:مش راكبه ومش كل شويه تنط ف وشي
فارس:اركبي الناس بتتف*ج علينا
فركبت واوصلها للفيلا
مش هحاول انط ف وشك وهسيبك تفكري بدون ضغوط.بس ماتختبرنيش وماتجربنيش ممكن اعمل ايه عاوز ردك
يلا سلام هتوحشيني
تبرق برديس له
فارس::ماتبرقيش كده لولا اننا ف العربيه وقدام الفيلا مش عارف كنت عملت ايه
برديس:بلاش سفاله وقله ادب يافارس
فارس:حاضر ياعيون فارس يامجننه فارس ومدوخاه وراكي
شقلبتي كيان فارس
برديس:انا ماشيه احسن
فارس:طب حاسبي النمله تكعبلك
برديس:يادمك الظريف
فارس يقهقه باي ياحبي
.................
انثي في عالم المال
الحلقه 6
اتخذت قرارهاةالا ترد علي تليفوناته
حتي عندما ياتي لرؤيتها لا لرؤيه صافي لاتخرج من حجرتها حتي جن جنونه بعد اكثر من شهرين علي هذا الحال
وعند خروجها من كليتها وجدته امامها
اركبي
برديس:مش هركب عاوز مني ايه يافارس ارحمني بقي وسيبني ف حالي
فارس:بقولك اركبي بدل ماتبقي فضايح انا جبت اخري
فركبت معه نظرا لحالته العصبيه
فارس:مابترديش علي تليفوناتي ليه
برديس:وارد.عليها ليه
فارس:نعم ياختي بتستهبلي امال اللي قلناه ده ايه
برديس:فارس بليز اهدي وماتتعصبش عليا وتبكي واشاحت بوجهها
يانهار اسود احنا فين
فارس:مش عارف انا ماكنتش مركز ف الطريق ايه الصحرا دي
برديس:منك لله فضحتني هنعمل ايه دلوقتي
فارس:ولا حاجه هنسال اي عربيه معديه مدخل القاهره فين شكلنا طلعنا براها
وفعلا اوقف عربيه بعد فتره وسال وعرف المدخل منين
برديس:طب يلا اوام وديني الفيلا
اخذ مفاتيحه وخرج واستند علي السياره فخرجت له
مامشيتش ليه
فارس:وامشي ليه
انا مش منقول الا اما اخد رد
خلينا هنا شهرين تلاته لما يلمونا متحللين
برديس:انت بتستهبل
فيلتفت لها والله داانا اللي بستهبل وبقالي 3 شهور مش بعبرك ولا برد علي تليفوناتك ويمسكها من ذراعيها انتي عاوزه تجنننيني ولة ايه حكايتك معايا
برديس:ولو قلت مش موافقه
فارس:خلاص خلينا لما نتحلل ماهو يانعيشسوا بانموت سوا
برديس:لا بقي كده استعباط
يعني لو قلت موافقه هترجعني
فارس:عيوني بس بشرط ماترجعيش ف كلامك والا ماتعرفيش انا ممكن اعمل ايه انا ممكن اخ*فم واجوزك غصب عنك وعن اهلك
برديس:طب يلا اما اشوف اخرتها معاك ولا هنهبب ايه ف الشبكه السودا دي
فارس:يخرب بيت دي جوازه ياشيخه
هنهبب وشبكه سودا داانا لو خاطفك مش هتقولي كده
انا عارف ايه اللي شدني ليكي
برديس:ياريته كان اتقطع
فارس:هو مين ده
برديس:الحبل اللي شدني ليك
فارس:بتهرجي ياسكر واحنا ف المصيبه دي لازم نفكر هنعمل ايه انا عارف وواثق ومتاكد انك بتحبيني زي مابحبك وعوزاني انهارده قبل بكره عشان كده انا فضلت وراكي والله لو مش واثق من حبك ماكنت جريت وراكي كده لكن انا حاسس بنظرتك ليا زي مابتحسي بنظراتي يبقي ليه نعذب نفسنا عشان ناس مش حاسه بينة اصلا
برديس:يا فارس انت مش مقدر حجم الكارثه انت ممكن تفشكل وتخطب عادي لكن انا صعب اتخطب لخطيب بنت خالتي افهم موقفي صعب وقدره
ومش عارفه اتنيلت وحبيتك ازاي وتفكيري هيتشل مش عارفه اعمل ايه تعبت وانت مش سايبني ف حالي وبتصعب عليا الوضع اكتر
فارس:وانا جمبك حبيبتي وعمري ماهتخلي عنك احنا لازم نجوز
برديس:نعم دا ازاي ده
فارس:امال هنقضيها سوا يعني ماهو لازم هنجوز
برظيس:لا طبعا بس ازاي هنجوز اصلا لو بابا عرف مش هيوافق
فارس:ومين هيقوله احنا نكلمه يجي اننا هنجوز وهنسافر امريكا بعد انتهاء دراستك اكون وضبت كل الورق ونسافر
برديس:داانت مظبط بقي وازاي اكدب عليه
فارس:هو مايعرفنيش اصلا انا رجل اعمال ووالدي ف امريكا وجيت اجوز ونسافر ونكتب ونشهر ف الجامع ونجوز لحد اما تخلصي اخذ ك ونسافر
برديس: في ايه مش عارفه كده ملعبكه اوي
فارس:ماتقلقيش طول مانا جمبك
انثي في عالم المال
الحلقه7
ناهد:اتاخرتي ليه يا برديس
برديس:كان عندي سيكشن جه زياده
ناهد:طب اطلعي علي اوضتك وغيري ولو عاوزه تاكلي اخلي الداده تحضرلك الاكل
برديس:لا هنام شويه تعبانه
وطلعت حجرتها
وبعدين بقي يافارس خلتني كدبت علي خالتو منك لله
ورن الموب
برديس بنرفزه ودا عاوز ايه دلوقت بقي ماهو لسه سايبني مس هيهمد الا بفضيحه انا عارفه
برديس:افندم بتتصل ليه مش كنا سوا دلوقت
فارس:وحشتيني ياغلسه بارخمه ياغتته بقي اتصل بيكي اطمن وصلتي ولا لا تكلميني كده
برديس:مانت موصلني لباب الفيلا هتخ*ف يعني من باب الفيلا لباب مدخل الفيلا
فارس:انا لو اطول اشيلك ف عيوني ولا تمشيش الشويه دول هعملها
برديس:فارس بطل بقي كلامك ده لحسن هقفل
فارس:بحبك اعمل ايه حبك مكلبش ف قلبي
فقفلت السكه
برديس قلبها يدق يخربيت كلامك
فارس يرن مره اخري
برديس:افندم
فارس:بتقفلي ف وشي السكه ياجزمه
اقولك.بحبك بدل ماتقولي وانا يموت فيك تقفلي ف وشي طب والله لاوريكي
برديس:هتعمل ايه يعني
فارس:هتشوفي
واغلق الخط
برديس:انا تقفل ف وشي ماشي يافارس اما وريتك
.....................
تاني يوم خرجت من الجامعه وجدته
فارس:اركبي
برديس:مش راكبه ومالكش دعوه بيا
فارس:بت ماتجننيش
برديس تبتعد وانا مش هركب ومالكش دعوه بيا خالص لحد اما بابا يرجع وتكلمه ونشوف هيحصل ايه
فارس:لا والله
وعوزاني ماشفكيش لحد اما يجي
برديس:دا هو شهر امتحانات واخلص الترم ويجي
فارس:وبتقوليها ف وشي كده عادي شهر
داانا اكون مت
برديس:بلهفه بعد الشر عليك
فارس:يعني بتخافي عليا امال مالك منشفاها عليا ليه حرام عليكي واتصل تقفلي ف وشي
برديس والله مش انت اللي قفلت ف وشي
فارس:مره من نفسي ماليش نفس انا كمان
برديس:طب وسع بقي
فارس:انهارده بس تعالي اوصلك
برديس:يوووه يافارس مابتزهقش حد يشوفنا
فارس:يولعو
برديس:ماينفعش لحد اما بابا يجي سلام
فارس:سلام يامدوخاني
صافي:فارس ايه اللي جابك هنا ومالك ومال برديس
فارس:ابدا كنت معدي بالصدفه لقيتها قلتلها اوصلك مارضيتش
صافي:ااااه
لو ماكانش معايا عربيتي كنت قلتلك توصلني
فارس:طب الحمد لله سلاااام
صافي:بقي كده
ورجعت صافي
دخلت لبرديس:انتي مالك ومال فارس
برديس:مالي بفارس
صافي:انا شيفاه واقف معاكي عند الكليه
برديس:صدفه وعرض يوصلني رفضت
صافي:ابعدي عنه احسن لك لهتشوفي وش عمرك ماشوفتيه وخرجت
لتجد فارس يرن
عاوز ايه دلوقت فردت برديس
فيه ايه شوفت مش قلتلك هترسي علي فضيحه صافي شاف*نا انهارده
فارس:وايه يعني قلتلها صدفه وعرضت اركبها معايا مارضتش
برديس:ماانا قلتلها كده بس هددتني
فارس:تستجري تعمل حاجه داانا كنت فعصتها بحزمتي
برديس:فارس بلاش تيجي خالص لحد اما بابا يجي
فارس:ماشي بس تردي علي تليفوناتي وعدل مش تقفلي ف وشي
برديس:خاضر
فارس:احسن والله هتلاقيني ناطط ف وشك
برديس:لا خلاص
فارس؛ طب اديني واحده وحشتني من نفسي بقي
برديس:اتلم يافارس
فارس:وبعدين بقي
برديس:خلاص خلاص وحشتني
فارس:ياخرابي اموت انا واعيد السنه
برديس:ايه الكلام البيئه ده
فارس:انا بيئة ياحزمه طب اقفلي بدل مااقفله ف نفوخك سديتي نفسي
برديس:هههههههه احسن
فارس:يخرب بيت ضحكتك اللي جننتني اقفلي يابت كده انا بقيت خطر ع الامن العام ههههه
برديس:تصدق انك قليل الادب
باي
فارس:باي ياحبي
انثي في عالم المال
الحلقه 8
استمر الحال هكذا بين فارس وبرديس
تليفونات فقط خوفا ان يراهم احد
الي ان انتهت الامتحانات
...................
عادل :انا هنزل اشوف اختك ياسامر خد بالك من الشغل انت بدالي انت عارف القحطاني معتمد علينا ف حسابات الشركه ومابيثقش غي فينا
سامر:ماتقلقش يا بابا
وراك رجاله
وخليك مع ياسر القحطاني ف حسابات سلسله المدارس كمان
سامر:اكيد طبعا انا هبتدي بالمدارس حساباتها وادخل علي حساب المقاولات
عادل :انا مظبتلك كل حاجه وقايل للمحاسبين الباقيين تبقو سوا
سامر:اوك خلاص سافر وانت مطمن
.....................
نزل عادل وكانت برديس في شقتهم رتبتها ومنتظره والدها الذي اتي متشوق لها
عادل:وحشتيني يابيري عامله ايه ياحبيبتي
برديس:الحمد لله حبيبي انت عامل ايه وسامر اخباره ايه
عادل:كويسين الحمد لله المهم انتي عامله ايه عند خالتك
برديس:كويسه خالص ماتقلقش
كنت عاوزه اكلمك ف حاجه
عادل:خير
برديس:في واحد عاوز يتقدملي
عادل:لو مناسب خليه يجي
برديس:مناسب جدا يابابا والله
عادل:طب خلاص خليه يجي
وفعلا اتصلت برديس بفارس الذي لم يكذب خبر وجاء مسرعا ف نفس اليوم
.........
فارس :عرف نفسه رجل اعمال وبن رجل اعمال مشهور بس والده ف امريكا ووالدته متوفيه ونازل يجوز وهيسافر يعمل بس اوراقها عسان تسافر معاه علي ماتخلص التيرم التاني
عادل:يعني مافيش اهى هنا يحضرو فرحك
فارس:مع الاسف حضرتك.عارف رجال الاعمال وقتهم مش ملكهم بابا لو نزل في خساره ملايين
بس احنا هنطلعله وانا عندي شقتي وجاهزه مش عاوز غير برديس بشنطه هدومها ودي بطاقتي والكارت بتاعي لو عاوز تتاكد دي شركتي
عادل:الجواب بيبان من عنوانه
فارس:انا عاوز اكتب ونشهر ف الجامع عشان قبل ماتسافر برديس تبقي مراتي عشان الحق اخلص الورق
عادل:ومستعجل ليه
فارس:عشان تخلص اكون خلصت الورق ونسافر مافيش وقت
طب بكره هد*ك رد
وفعلا مشي فارس
وابوها راح الشركه وتاكد انه صاحبها فعلا
وتاني يوم جاء فارس
عادل:خلاص يابني انا موافق
طب نكتب بكره ونشهر وهنزل اجبلها فستان الفرح حالا
عادل:ومستعجل ليه
فارس:عشان نلحق الاجازه من اولها قبل ما تبتدي الدراسه
واخذها يشتري الفستان ولوازمه
عادل:مش هنقول لخالتك
برديس: لا عشان صافي مش ناقصه حرق دم وابوها متكبر وهي كمان
عادل:عشان خالتك
برديس:مافيش وقت هنقولها كانت ع الضيق كتب وخدها
عادل:خلاص براحتك بس هتزعل منك
برديس:انا هصالحها بعدين وهمقولها عشان كان مسافر مالحقناش نقول
...............
وفعلا كتب الكتاب واخذ العريس عروسه
الي شقته
فارس:اخيرا ياحياتي انا مش مصدق حقيقي يااااه وحملها ولف بيها
برديس:فااارس نزلني بليز هدوخ
فارس:مانتي مدوخاني علي طول جت عليا
وحشاني يابنت الايه دا انا استويت ع الجمبين ولا عارف اشوفك وكلام بالقطاره لما كنت هتجنن
بحبك يااحلي واجمل بنت شوفتها ف حياتي
يلا حبيبتي نتوضا ونصلي
وفعلا لبست اسدالها علي قميصها بعد ان توضات وصلت خلفه وبداو زيجتهم بحب وشغف
وتاني يوم اخذها للسفر لمارينا قضو اسبوع عسل من اجمل ايام عمرهم
ورجعت مره اخري لشقتها ليذهب لها والدها يسلم عليها ليسافر مره اخري للاراضي السعوديه
.......
فارس:انا لازم اروح ادي الدبله لصافي
برديس:ربنا يستر
وفعلا ذهب فارس لهم الفيلا واعطي صافي الدبله التي صدمت فقد ظنت انها تملكه وليس حبا نظرا للشراكه مع والدها
صافي:انت اتجننت تديني انا الدبله
ماشي يافارس هتشوف
وتركها ومشي
وذهب لبرديس:خلاص خلصت من همي التقيل
برديس:ربنا يستر قلبي مقبوض
.......
طاهر:يصح اللي ابنك.عمله ده ياكاظم يدي صافي الدبله
كاظم:ازاي ده اما اشوفه بس ازاي يعمل كده
............
.كاظم:انت فين ياولد وازاي تدي دبلتك لصافي انت اتجننت وبتخالف اوامري
فارس:انا كده عقلت ومش هقعدف البلد اصلا انا هسافر امريكا
كاظم:انت اكيد مخك ضرب