الفصل الثاني

1336 Words
الفصل الثاني في مركز الأمل الطبي تجلس حور إلى جوار والدتها ساميه فيدخل خالد إلى الغرفة ليطمئن على ساميه فهي لم تتعافى كليا وكتب لها على ادويه واخبارها انها ممكن أن تخرج غدا ولكن عليها الراحه التامه فال**ور ستأخذ وقت طويل في ظل سنها حتي تشفى كليا ????????????? في مجلس الحكم يجلس زين ليحل بعض مشاكل الصفوانيه رؤوف :المشاكل زادت عن حدها من وقت ما حكمت البلد يا زين.... لا وكمان بتدخل الأغراب بينا في حل مشاكل البلد علي سليم وهو واحد من اتباع رؤوف:- ايوة مينفعش ندخل حد بينا كان ممكن نتعاون ونلاقي المخطوفين من غير مساعدة حد زين بصوت غاضب:- كل واحد قال إلا عنده .... مين قالكم أن في اغراب أتدخلت بينا ومين ساعدنا حد فيكم شاف اللي حصل علي سليم : ايوة ناس شافوا الحكومه وهي بتخلص البنت من الخاطفين وقالوا انك كنت هناك نظر لهم زين فهو تأكد من شكوكه ولم يتحدث رؤوف : عايزين حل يا تحكم البلد كويس او نختار كبير لينا وقف زين وقال:- مفيش مانع مين حابب يكون مكاني حتي اتفرغ لشغلي أجاب علي سليم علي الفور:- عايزين سي رؤوف يحكم بدالك وسكت حينما أدرك أنه أخطأ زين والذي وقف من مكانه ونظر لعلي نظرة كانت كفيله بحرقه مكانه:- واني مش هتنازل عن حكم البلد لحد يا علي والناس الأغراب دول الحكومه بمساعدة ......أسر صاحبي قدرنا نخلص البنت والشاب من الخاطفين .....أما أن عمي رؤوف يحكم البلد مكاني عمره ما هيحصل ابدا رؤوف: هيحصل يا زين ولو غصب عنك ضحك زين ضحكه استفزاز :-خلي اللعب علي المكشوف يا عمي واعمل اللي أنت عايزه وترك المكان ورحل ووقف الكل يتطلع في أثره بصدمة فمنهم من يعرف اللغز ومنهم لا ??????????????? في الجامعه جميله : يابنتي يلا هنتاخر علي المحاضرة..... والدكتور الجديد ده محدش عارف ظروفه ايه يمان : يلا إنتي زنانه كنت بصور السيكشن وانت اللي اتاخرتي مش انا كان هناك من يسمعهم ويراقبهم ليصل أخبار جميله دخلت إيمان و جميلة إلى المحاضرة وبعد قليل دخل الدكتور ألقى التحيه.... وبدأ المحاضرة وظل ينظر لها من وقت إلى اخر.... فهو أعجب بها من اول مره.... بعد انتهاء المحاضرة وخروج الطلبه كان يقف خارج القاعه بانتظار خروجها فوجدها تخرج هي وإيمان فنادى عليها جميله :نعم يا دكتور خالد :ممكن اعرف انتي منين جميله : خير يا دكتور خالد : خير ان شاءالله جميله : انا من الصفوانيه خالد : تعرفي زين الصفوني جميلة : ايوة اخويا ليه في حاجه خالد : لا مفيش ورحل وتركها في دوامه من الاسئله لما كانت هذه الأسئلة وماذا يريد منها ??????????????? أما عند زين بعدما ترك الحكم جلس مع رحيم واخبره بعض الطلبات وذهب يتفقد أحوال البلدة قبل الذهاب إلى المركز في طريقه قابل محمد سليم وسلم عليه محمد: ازيك يا زين يا ابني انا بشكرك على رجوع ابني لو حد غيرك مكنش دور زين : ربنا يخليك جاسر اخويا مهما عمتي عملت ده اخويا مفيش داعي الشكر وأستاذن في الذهاب ورحل ??????????????? في اليوم التالي مركز الامل كانت حور تساعد والدتها في الرحيل من المركز وفي طريق الخروج قابلت عامر واوصاها بالحفاظ علي صحتها وان تأخذ الأدوية في معادها ورحل وخرجت حور ووالدتها من المركز وركبوا السيارة ورحلوا الي منزلهم بعد مرور ساعه ساميه جالسه على السرير في منزل كحال كثير من المنازل ليس بالكبير ولا الصغير وتدخل حور عليها ببعض الطعام حور : يلا يا أمي خلصي الأكل ده علشان تاخدي الدواء وتنامي ساميه: حاضر يا حور بس تذاكري بقى مفيش وقت الامتحانات على الأبواب وتحققي حلم ابوكي حور : حاضر يلا بقى الأكل برد وتبدأ ساميه في تناول الطعام وتأخذ الدواء وتنام وتذهب حور لبداية المذاكرة فهي لم تذاكر منذ أكثر من أسبوع ??????????????? أما في منزل زين كانت جميلة تكتب بحث ولكن عقلها منشغل بالدكتور خالد وماذا يريد منها فدخلت امل عليها وجدتها شاردة امل : مالك يا جميلة جميلة: ......... امل : جميلة فاقت جميلة من شرودها جميلة : نعم يا امي امل : مالك يا حبيبتي فيكي ايه جميلة: مفيش يا امي بس كنت بكتب بحث وسرحت فيه شويه ماشي يا حبيبتي نامي بقي وراكي جامعه الصبح جميلة : حاضر يا امي تصبحي على خير ______________ وخرجت امل تصلي القيام حتي مجئ زين وبعد مرور ساعه وصل زين إلى البيت ووجد والدته في انتظاره اقبل عليها وقبل يديها وقال:- ازيك يا امي امل : حمدالله على السلامه يا حبيبي مرجعتش العصر ليه زين : كان في حالة طارئة روحت المركز علي طول امل : طيب قوم نام يا حبيبي تصبح على خير وقام زين وصعد الي غرفته ودخل المرحاض وتؤضي وصلي القيام ونام ??????????????? في الصباح استيقظ زين في الثامنه والنصف وصلى الضحى ونزل إلى الصالون وجد والداته واخته يجلسون ينتظرونه فقال السلام ردت امل وجميله عليه التحيه وخرج ولم يجلس معهم امل : مش عارفة اخرة العداوة دي ايه يا ابني جميله : كل حاجه هتتحل قريب يا امي امل : يارب يا بنتي قومي انت روحي جامعتك جميله : حاضر يا امي وتذهب جميله الي غرفتها تجهز حالها وتخرج الي الجامعه ??????????????? كانت حور تذاكر دروسها وتراجع للامتحان لم يتبقى سوى ايام قليله عندما نادت عليها والدتها فذهبت إليها حور :- نعم يا امي ساميه : عايزة اشرب يا حبيبتي حور : حاضر وناولتها الماء الموضوع بجوارها ساميه : أخذت منها وشربت ثم قالت بتعملي ايه حور : بذاكر الامتحان الأسبوع الجاي ساميه: ربنا يوفقك ياحبيتى قومي ذاكري ذهب حور الي غرفتها لتراجع وساميه جالسه تفكر في مستقبل ابنتها وهي أصبحت مريضه لا تستطيع الحركه لفترة طويله ????????? عند زين يجلس مع أحد شيوخ البلد المجاورة ويتحاور معه في مشكلة منتصر سليم الذي تعدي جميع الحدود فهو يريد أخذ منصب زين لغرض يعلمه زين تمام العلم فقال له الرجل:- انت عارف اني مقدرش اعمل ليه حاجه يا زين بس انا مستعد اساعد زين : اتفقنا هتابع معاك واقولك هنتعامل معاه ازاي الرجل : ماشي ورحل زين في طريق العودة قابل عمته صابرين في الطريق هي وجاسر ركن السياره ونزل منها وسلم ع جاسر فقالت صابرين: متفكرش أن الموضوع خلص يا ابن أخويا.... لا لسه بدري ورجوع ابني مش هيخلص الموضوع وتركته ورحلت جاسر : اسف يا زين زين: وانت ذنبك ايه وأستاذن منه ورحل زين الذي رجع إلى البيت وجلس في الصالون وجلس يفكر في كلام عمته وشرد في الماضى عبدالرحيم : أنت شايف ان انت واختك أصحاب حق وانا لا...... وكمان عايز تمسك البلد وهي تشترك مع تجار م**رات واسكت لا مستحيل رؤوف : انت اللي ختارت يا عبدالرحيم ورحل هو وصابرين بعد خروجهم دخل زين إلى ابيه بعد رجوعه من الجامعه فوجد والدة سارح فسأله:- مالك يا حاج عبدالرحيم: عمك وعمتك مش ناويين علي خير يا ابني وحكي كل شئ له زين : طيب هتعمل ايه يا حاج عبدالرحيم: اللي يقدمه ربنا بس لو جرالي حاجه متسلمش البلد لحد البلد امانة في رقبتك اقضي علي الشر إلا فيها زين : ازاي يا حاج والجامعة والدكتوراة عبد الرحيم: انا واثق انك تقدر عليها يا زين انت راجل من ضهر راجل زين : ان شاء الله خير باذن الله يا حاج وربنا يطول عمرك بعد ها بعشره ايام تم قتل عبد الرحيم فاق زين علي يد والدته امل : مالك يا زين زين : صابرين ومنتصر يا امي مش عايزين يبعدوا عن طريقي امل : حارب الشر يا ابني ونضف البلد من أمثالهم زين : حاضر يا امي وأستاذن منها وخرج ??????? عند جميلة في الجامعه كانت في السيكشن هي وإيمان فسألتها ايمان : هتحضري محاضرة الدكتور خالد جميلة: أكيد دي اخر محاضرة في الترم وعايزه اخلص وانزل تدريب بقي واكون دكتورة بجد ضحكت ايمان عليها وخرجوا من السيكشن إلى المحاضرة ودخل الدكتور خالد الذي بحث عنها حتى وجدها تجلس بجوار صديقتها فألقى التحية عليهم وبدأ المحاضرة ووضح لهم نواحي المنهج وخرج وبعدها خرجت ايمان وجميله وذهبوا الي منازلهم ?????????? اتفق زين مع رجل الأعمال في الدخول معه وكون شراكة مع مجموعه كبيرة وهي مجموعه الأدهم التجاريه فهي معروفه في السوق من أكبر شركات التجارة الخارجية ( فصاحبها هو أدهم النجار هو شاب في الخامسة والثلاثين من عمرة تعرف عليه زين في التجارة فزين يسلمه محاصيل زراعية يتاجر فيها ) اتفق زين وأدهم علي تفاصيل العمل وأستاذن منه ورحل إلى المنزل ودخل إلى مجلس الحكم وقابل رحيم واخبره شي . ما هو الشيء الذي أخبره زين إلى رحيم لما شراكة زين مع أدهم وما الناتج منها كيف سينتصر زين على عمته ومنتصر ماذا يريد خالد من جميله كل هذا في كبير الصفوانيه بقلمي زينب محمد zme
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD