الفصل 6

1747 Words
بركان عهد 6 سبحان الله وبحمده ✨ سبحان الله العظيم ✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨ عند كارمن كارمن: دخلت اوضتها وفضلت تبص على الاولاد انتم عملتوا ايه في ليه مش عاوزه اتخلي عنكم وقربت منهم لمست بشرتهم وباستهم وطلعت فون و بعثت رساله لخالد في عندك جديد طمني على اخبار عنكم. ريهام : دخلت تنام فون رن وكانت ليلي منقذتي جدعه عاوزه منك خدمه صغيره اوي تجي تاخدى شفت بتاعي عشان النهارده عيد جوازي وعاوزه اعمل مفاجاه ل جوزى. ريهام : برهاق اوك بس عد الجمايل دي هلبس و هاجي امشي انت وفعلا لبست راحت المستشفى مكانها ما رضيتش تقلق كارمن. ✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨ عند احمد قبل ما ناهد ترد علي عوني انفتح باب اوضه العمليات لانها كانت دكتوره بتاعته . عوني : طمنيني يا بنتي ابني عامل ايه . ناهد : ارجوكي خليني اخوش اطمن عليه طيب هو كويس. ريهام : اهدى يا فندم هو اتعرض لانفعال عصبني باشمهندس احمد عارف ان اي مجهود غلط على قلبه واتعرض لازمه قلبيه وعمل عمليه **ام في القلب وهو دلوقتي تحت الملاحظه. ناهد: بس هو عمره ما قالي ان قلبه بيوجعوا و انت تعرفيه منين. ريهام : هو اكيد ما حبش ما يقلقش حضرتك باشمهندس احمد متابع معي من سنه وهو ماشي على نظام علاجي معين. عوني : قاعد على الكرسي بتعب. ريهام : تفضل يا فندم حضرتك لازم ترتاح انا خليهم يفتحوا لحضرتك اوضه . عوني : لا انا كويس مش هرتاح الا لما اطمن على ابني. ريهام : طيب على الاقل خليني اقيس لحضرتك الضغط و طلبت من الممرضه جهاز للضغط. عوني : بصلها ما تكلمش وفعلا طلع ضغط عالي جدا وديته علاج للضغط ورجعت لناهد اللي قاعده مصدومه مش بتتكلم خالص ريهام : حضرتك كويسه يا مدام. ناهد: بس قولي الحقيقه احمد هيبقى كويس انا مقدرش اعيش من غيره. ريهام : صدقيني يا مدام هيبقى كويس انا عارفه باشمهندس احمد قوي وهيعدي الازمه دى على خير وفون ناهد رن وكان يزين ريهام بصتلها واستاذ نت بعد اذنك. ناهد : ردت عليه قاسم فين يا يزين. يزين : اسف يا ماما ناهد بس خديجه عملت حادثه وانا جايب قاسم وجين على المستشفى. ناهد : طمني على خديجه والولاد هم كويسين يعني. يزين : بيص لي قاسم نايم من حقنه منوم اللي اخدها بسبب الانهيار للاسف انفجرت بهم العربيه. ناهد : وقع منها فون ووقعت اغمي عليها عوني : قرب عليها حد يلحقني مالك يا بنتي فوقي وقاعد جمبها في الارض وجات ريهام جرى هي وممرضين وشالوها دخلوها اوضه وكشفت عليها ريهام وبصت ل عوني انا اديتها حقنه منوم لانها اتعرضت لصدمه عصبية. عوني : ليه هو ايه اللي حصل انا ما فهمتش منها حاجه هي قالت خديجه لاولاد قاسم وقعد على الكرسي وحط يده على دماغه لله الامر من قبل ومن بعد . ريهام : حضرتك محتاج ترتاح انا هد*ك حقنه مهدئ . عوني: لا يا بنتي انا جبل مستحيل حاجه تهزانى اللي قدامك ده كان لواء وشاف كثير وقبلهم ابني قتل عشان ينتقم مني. ريهام : قاعده على الارض قدامه وبتبكي ومسكت ايده ربنا يد*ك الصحه يا فندم بس هم فعلا محتاجينك معاهم عوني : ان شاء الله وطلع الفون واتصل على العقيد سلامه و عارف كل حاجه ودموعه نزل زى الشلال. ريهام : قربت منه يا فندم انت كويس . عوني : المره دي مصيبه كبيره قوي انا لله وانا اليه راجعون . ريهام : لسه هترد فون رن وكان الاستقبال بيطلب منها تنزل عشان في حاله طوارئ مستعجله . ريهام : حاضر انا هانزل على طول بعد اذنك يا فندم. عوني: اتفضلي يا بنتي انا كمان نازل حفيدي جاي في حادثه. ريهام: يبقى حضرتك تفضل معي عشان هو تقريبا وصل ومسكت ايده قومته ونزله بسرعه وكان قاسم الممرضين بيحطوها على الترول واخد والاستقبال. يزين: حضن عوني وفضل يبكي بصوت كله واجع ااااااه يا جدي قاسم كان هيقتل نفسه. العقيد سلامه: اسف يا معالي اللواء ما كانش قصدي بس كان لازم احميه من نفسي عوني انا واثق فيك يا سلامه قدر الله وماشاء فعل تعال نطمن عليه. ريهام انقلوا غرفه العمليات بسرعه وانا هحضر معه واتصل على دكتور مازن بسرعه قل له يحصلني على عمليات ولسه هتخرج اقا**ها عوني ما له اسم يا بنتي. ريهام: اسفه ما عنديش وقت بس هو نذف كثير ولازم يدخل العمليات بعد اذنكم و لسه هتمشي. يزين: مسك ايديها والدموع اتجمعت في عيونه هاولع في ام المستشفى دي وروحك قدام روحوا لو حصل له حاجه ريهام بصيت ورفعت يدها في وشه لو سمحت سيب يدي وما سمحش انك تتكلم بالطريقه دي معي لو خايف عليه روح اعمل حاجه تفيده صلي وادعيله بدل ما انت واقف تتف*ج عليه وسحبت ايديها بعصبيه ومشيت . يزين : فضل يض*ب الكراسي برجله الحيطه بيده . العقيد سلامه: اهدى يا زين مش كده المفروض انكم افضل ضباط في الجهاز يزين : وايه النتيجه انه خسر روحه مات وهو عايش انا كلمتك من وراءه وترجيتك طلبت منك كثير تبعدوا عن العمليه دي عشان اول مره اشوفه قلقان وخايف بس حضرتك رفضت ليه عشان هو اللي هيقدر ينفذ طبعا حياتنا رخيصه قدام الاوامر . العقيد سلامه : مش هحسبك علي اللي فولته دلوقت بس انت لازم تهدى عسات تقدر تقف جامب قاسم. يزين : بصله بصدمه وتجاهل كلامه ومردش عليه وراح عند عوني جدي فين عمي احمد وماما ناهد. عوني : احمد في العنايه المركزه جاتله ازمه قلبيه بعد اللي حصل وناهد في صدمه عصبيه من ساعتها ربنا يستر عليهم كلهم. العقيد سالمه: طيب ارتاحي يا فندم لحد ما اطمن عليهم شكلك تعبان وانا هاعمل كم تليفون وهاجيلك خرجت ناهد. ناهد : انتم قاعدين كده ليه بصت ل يزين ايه الدم اللي على قميصك ده و بتتلفت يمين وشمال فين قاسم ابني جراله ايه عمي فين قاسم وانفتحت باب العمليات وخرجت ريهام وكلهم جرىوا عليها. يزين : قرب منها قاسم عامل ايه . ريهام : الحمد لله بس قلبه وقف اثناء العمليه بس الحمد لله بقى كويس واتنقل العنايه المركزه لان الرصاصه جاءت على بعد كم ملي من القلب. يزين : قرب اكثر منها ومسكها من رقبتها و خبطه في الحيط انا قلتلك ايه هاااااا روحك قصاد روحوا انت ايه غ*يه. ناهد : في صدمه وفاقت علي صوت يزين و قربت من يزين وريهام وشدت يزين بعيد ريهام : خربشه يده جامد و اخذت نفسها بالعافيه وبصيت له و قربت منه شوف انا مش عارفه اوصفك بايه بس مش عارفه انا اللي غ*يه ولا انت اللي ايمانك ضعيف بس مش وقته عشان انا مقدره الشخصيه الضعيفه اللي زيك لما بيحصل لهم اختبار من ربنا بيكون دى تصرفاتهم وسابته وقفت قدام عوني لو سمحت يا فندم اسمحلي بس اطمن عليك . عوني : انا كويس اول ما يفوق قاسم انا هاجي بنفسي وانا اسف علي اللي يزين عمله. ريهام : محصلش حاجه يا فندم اتفضل معايا ومسكت ايده وبصت ل يزين بتحدى . يزين : يالا يا ماما ناهد نروح ل قاسم وسندها وطلعوا عند العنايه لا قاسم وطلعوا عند العنايه المركزه وشايفنه وهو نايم من الباب الزجاج . ناهد : بتبكي يا قاسم على الوجع اللي انت هتعيش فى حياتك يا ابني يا حبيب امك ودموعها ما بتوقفش خسرت كل حاجه في لحظه . يزين : بدموع المهم هو يقوم بالسلامه ادعي له والله يا قاسم ما هاسيب حقك . ✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨ عند احمد ريهام : باشمهندس احمد حمدعلى السلامه لا احنا بقينا تمام عوني الحمد لله انك بخير يا احمد كده عاوز توجع قلبي عليك انت تعرف اني استحمل اي حاجه تحصل الا اني اخسرك انت اللي فاضلي من الدنيا مين اللي هيدفني يا احمد لما انت تنام النوم دى. احمد : بعيد الشر عنك يا بابا انا كويس ما تقلقش المهم قاسم مهما كان قوي بس مش هيستحمل المره دي وبيحاول يقوم انا لازم اكون جمبه. ريهام : عمو حضرتك بتعتبرني زي بنتك لازم تسمع كلامي حضرتك لسه تعبانه وهو كويس انا كنت معاه في العمليه و اول ما يفوق انا بنفسي هاجي اخذ حضرتك عنده. عوني : ارتاح انتي عشان تقدر تقف جمبه. احمد : ناهد زمانها تعبانه مش هتستحمل ده كله وبعدى عنها كمان وخوفها عليا هيتعبها لازم اخدها في حضني اطمنها و على الاقل اكون جمبها ارجوكم سيبونى براحتى مش هستحمل يحصلها حاجه. ريهام : حاضر بس توعدني لو حسيت باي تعب تبلغني على طول. احمد : حاضر بس اكشفي على بابا شكله تعبان قوي وانا خايفه عليه . عوني : انا كويس ما تشغلش بالك خليك في نفسك. ريهام: يا عمو بترجاه مش راضي يسمع الكلام لازم اخ*فه عشان يسمع كلامي مسكت يده حضرتك هتيجي معي اطمئن عليك وهبعت ل حضرتك ممرضين يساعدوك عشان تخرج بس ما تنسيش وعدك لي . عوني : يا بنتي انت ليه دماغك ناشفه. ريهام : حضرتك مش واخذ بالك ان هم كلهم بيتسندوا عليك يبقى لازم تفضل جبل واقف عشان خاطرهم حفيدك لازم لما يفوق تكون جمبه عشان يتخطى اللي حصل له عوني : للاسف اللي حصل له ما فيش عقل يستحمله خسر مراته واولاده في وقت واحد. ريهام : ربنا يصبره ويرحمهم يا رب وكانوا وصلوا اوضه كشف وكشفت عليه حضرتك لازم ترتاح وخرج راحه عند قاسم كانوا كلهم واقفين قدام اوضه العنايه المركزه بيبصوا عليه من الباب الزجاجي . ✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨عند كارمن كارمن : صحيت مخضوضه عشان الاولاد بتبكي عيونها دمعت شالتهم الاثنين مع بعض اسمعوا بقى انا مش عارفه اساميكم ايه بس اللي اقدر اقوله لكم اني حبيتكم جدا ولازم تساعدونيعشان اقدر عليكم لان مش عارفه اتعامل معاك بس هحاول اكون ام كويسه ليكم اسعوني وبنيمهم علي سرير انا هسيبكم خمس دقائق وهاروح اعملكم الرضعه وارجع تاني بس تفضلوا ساكتين وخرجت عملتلهم الرضاعه ورجعت مامي جات شوفه عشان المساوه في ظلم ومساوه في عدل عدل انا هرضعكم مع بعض عشان محدش يزعل مني وقعدت في وسطيهم على ركبتها ورضاعتهم وهي بتبصلهم وبتضحك وبتتكلم انا مبسوطه قوي انا بقى عندي اولاد حلوين زيكم كده لا حلوين ايه ما شاء الله قمرات بتلصولي كده ليه عشان انا حلوه زيكم صح طيب بتضحكوا يبقي صح تعالوا نفكر في اسماء بس تحبوه عشان اناد*كم بيها بس ايه يا ترى فكر معي انت وهو ما تبصليش كده وتضحكوا بتلعبوا في رجليكم كمان شكلي هختار انا اساميكم من شكلكم ما دام مش عارفين تردوا علي انا بفكر بدالكم اااااه انت شكل البدر وسط غيوم هاسميك. بدر. عجبك بتضحك صح يبقى عجبك وسقفت وبتضحك وانت ليه زعلان ما تزعلش وانت شكلك بريئ كده وانت بتتف*ج علينا اه لقيتك يبقى اسمك براء. يبقى بدر وبراء الله عليك يا بت يا كارمن بس انا لازم اميزكم عن بعض عشان ما اغلطش ما انتم شكل بعض قوي بس انا مبسوطه وحاولت تسندهم بمخدات وشغلت اغاني اطفال وترقص ليهم وهم بيضحكه عليها. ✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨ رايكم توقعاتكم تعليقاتكم ودعمكم وتشجعكم ليا 20كومنت عشان يوصلكم باقي روايه بقلم ياسمين الهجرسي
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD