لعبه القدر ومفاجات في حياه اسيل

1430 Words
الفصل الحادي عشر قلب اسير بين الحب والانتقام واسيل طلعت تنام وحلمت بهادي اسيل.. انا زعلانه منك علشان انت مش بتجيء في احلامي كثير شكلي مش وحشتك هادي.. مين قال لكي كده يا ريت الزمن يرجع بينا ثاني ما كنتش سافرت و سبتك بس لو ربنا كاتب لنا ونتقابل هنتقابل اسيل.. انت عارف انا هاخذ حقك من اللي قتلك انا لازم انتقم منه هادي... بيتحرك ويمشي اسيل انت ليه بتعمل كده أرسلت دمعي كي يعانق أدمعَكْ وتركت أحلامي وآمالي معك قل لن يطول بنا الغيابُ فإنني أخرستُ أنفاسَ الفؤاد لأسمعك يامن أطل على الحياة بنوره سبحان من صنع الجمال فأبدعك لو أن لي في الكون قدرة قادر أنزلت فاتنة السماء لأرفعك ونزعت ثوب الليلِ من جسد الدنا ووقفتُ ارقبُ في ذهول مطلعك أنا يا حياة الروحِ دمعة عاشق تجري على خد الزمان لترجعك أنا يا حياة الروح نبضة هائم ستهزُ في **تِ الليالي اضلعَكْ هذا أنا جفنٌ يرفُ وأعينُ ستظلُ تحرس - في فؤادي- مخدعك فاصنع بروحي ما أردت فإنني لو شئت قتلي في الهوى لن امنعك ٌُُ اسيل... هادي ما تمشيش وتسيبني هادئ وقامت من النوم اعوذ بالله من الشيطان الرجيم وقامت اتوضيت وصليت قيام الليل اسيل بتكلم نفسها ياه انا بقى لي كثير قوي ما صليت قيام الليل من ساعه لازم هادي.ما مات كان هو اللي بيصحيني ودلوقت برده هو اللي صحاني الفرق انه صحاني المره دي في الحلم مش في التليفون وفتحت باب اوضتها وخرجت تطمئني على جوري لقيت ميدو واخدها في حضنه ونائمين اسماء بتشيل ميدو ميدو... ايه ده هو الصبح طلع اسيل.. انت ايه اللي نائمك هنا ميدو... اصل جوري عيطت وانا قعدت اسكتها و نلعب مع بعض لحد ما نمنا كده في الارض اسيل... طيب وانت ايه اللي كان مصحيك ميدو. كنت خائف ان ربنا ياخذ ماما عنده وانا نائم اسيل.. ما تخافش يا حبيبي ان شاء الله ماما هتفضل معك على طول و صحت جوري. وراحت عند اسيل اسيل.. اهي كملت نكمل نوم بقى على الارض ولا ايه واخذتهم وراحت على اوضتها وناموا هم الثلاثه على السرير بتاعها واسيل وهي نائمه حلمت حلم انها كانت بتغرق ولقيت ايد صغيره بتشدها لحد ما طلعتها على بر الامان وشافت مامتها وانجي وجدتها واقفين من بعيد اسيل صحيت من النوم اللهم اجعله خير اهو بسببكم انتم ضاعت علي صلاه الفجر ربنا يسامحني ولسه هتقوم لقيت ميدو مسكها انا هاصلي معكي اسيل... بجد عايز تصلي يلا بينا عشان نتوضا نجلاء علمت ميدو الصلاه ميدو بيضحك وهو بيصلي علشان فرحان اسيل.. ما تضحكش ثاني وانت بتصلي مش هينفع حرام ميدو... عيط يعني ربنا زعل مني وهياخد ماما عنده اسيل.... لا يا حبيبي مش هياخدها هو ما زعلش منك بس بعد كده لو ضحكت هيزعل يلا بقى روح عند ماما عشان تغير هدومك و ننزل كلنا نفطر تحت ميدو ماشي... وفجاه راح منادي على اسيل اسيل. في ايه يا حبيبي ميدو... ماما مش بترد علي خالص اسيل... ما تخافش الدكتور هيجي و يطمئنا عليها يا رب الدكتور جاء وكشف على مامت ميدو اسيل... يا دكتور الحاله عامله ايه الدكتور... الحاله متاخره جدا ولازم نعمل لها عمليه جراحيه دلوقت حالا اسيل... انت بتقول ايه فهمني الدكتور.... انا قلت لحضرتك يا مدام اسيل لازم عمليه اسيل...اللي انت شايفه صح اعماله يا دكتور الدكتور.. انا اتصلت بالمستشفى هيبعث عربيه اسعاف مجهزه علشان ننقلها المستشفى اسيل... احنا كنا هنسفر ها بره علشان تتعالج الدكتور... الحاله ما تستناش اكثر من كده ان شاء الله خير ما تقلقيش احنا عندنا دكتور ايطالي جاي زياره في المستشفى هاحاول اقنعه انهو اللي يعمل العمليه ويتابعها اسيل.. ايوه يا دكتور واي فلوس هو عايزها انا اديها له و عربيه الاسعاف جاءت وخذت مامت ميدو على المستشفى اسيل... فاطمه ميدو راح فين فاطمه.. اكيد في اوضته انا هطلع اشوفه اسيل.. خليك انا هطلع اشوفه وطلعت لقيت ميدو قاعد بيدعي ربنا ان هو ما ياخدش مامته ويسامحه عشان هو ضحك.. وهو بيصلي. اسيل.حبيب قلبي ما تزعلش ان شاء الله ماما هترجع بس هي تعبانه شويه ميدو... انا عارف ان ماما عندها مرض مش حلو هي قالت كده لجارتنا وانها هتموت وتسيبني اسيل... هي مش هتموت وانت مش تعيط انت ولد مش تعيط ميدو... طيب انا مش هعيط انت بتعيطي ليه اسيل.. علشان كل. اللي دخله حياتي وانا حبيتهم سبوني وماتوا ميدو.. طب خلاص مش تعيطي انا مش هاسيبك خالص ولا جوري كمان بصي احنا هنتفق اتفاق احنا مش لازم نعيط ومد ايده وبدا يمسح دموع اسيل خلاص بقى يحسن والله هاعيط و جوري كمان هتعيط اسيل.. انا تعبت مش قادره خلاص كل اللي بيحصل ده شايفه المجمول وبدا يزعق وي**ر كل اللي حواليه المجهول... انا قاعد هنا متكتف وهي كل يوم بتموت بدل المره مرتين وثلاثه دخلوا عليه الممرضين ايه ده ايه ده حضرتك ما ينفعش كده وهو في قمه غضبه الدكتور اضطر يدي له حقنه مهدئه نسيبه بقى ونروح عند اسيل ثاني اسيل.... بدات تفوق من الصدمه وخوفها انها تدفن حد ثاني اتصلت بالتليفون... اسيل. ايوه يا عمران روح المستشفى مامت ميدو هناك هتعمل عمليه وانا مش قادره اروح هتروح هناك وابقي طمئنيني و عدي فتره وعمران اتصل بسيلا... لسه في العمليات بس عايزين دم وقال لها الفصيله اسيل قالت له انا جايه حالا واسيل وصلت المستشفى بعد ما سابت ميدو وجوري مع فاطمه... انا هتبرع بالدم الدكتور... مدام اسيل انت عندك انيميا يعني في خطر عليك اسيل... انت ما لك امضي لك على الورق اللي انت عايزه هي في العمليات عقبال ما نلاقي الفصيله تكون ماتت الدكتور وافق بعد الحاح شديد منها واخذ كميه الدم وعلق لها محاليل وعصاير عشان تعوض الكميه عمران بيكلم المجهول انا ما ليش دعوه هي اللي **مت المجهول.. انت عارف لو جرى لها حاجه انا مش هسامحك خالص انا قلت لك تحميها عمران.. انا ما ليش دعوه على فكره هي دماغها ناشفه ان شاء الله خير اسيل... انت كنت بتتكلم مع مين عمران... كنت باكلم واحد صاحبى بيطمئن علي اسيل... هم اتاخره كده ليه في العمليات عمران... على فكره انت شكلك تعبان خالص اتفضلي ارتاحي وما تجبليش الكلام بقى اسيل... انت بتقول ايه انا مش فاهمه مين ده اللي هيكلمك عمران. انا قلت كده يمكن بس من التعب باقول كلام مش مفهوم اسيل.. الدكتور خارج اهو اساله بسرعه الدكتور.. الحمد لله العمليه نجحت والدكتور الايطالي متوقع نتيجه هايله جدا اسيل.. الحمد لله يا رب ونقدر نشوفها الدكتور ا ممكن بعد يومين انتم تفضلوا روحوا لان ممنوع الزياره دلوقت خالص اسيل... طب يلا بينا بقى نروح ومشيت اسيل وعمران على الفيلا عمران... انا هامشي بقى على فكره انا هاجي الشغل متاخر بكره احنا الصبح اسيل.. يا عم خذ بكره اجازه انا كمان احتمال ما اجيش بكره انا تعبانه وعايزه انام ودخلت اسيل الفيلا ولقيت فاطمه محضره كوبايه عصير فاطمه.. اتفضلي كوبايه العصير دي لازم تشربي علشان ما يزعلش اسيل... هو مين ده لا انت النهارده مش طبيعيه خالص في ايه فاطمه. اصل اليوم كان طويل فانا تعبانه و بخرف تصبحي على خير بقى اسيل.. وانت من اهله وطلعت فوق لقيت ميدو وجوري نايمين على السرير اسيل ايه نيمكم هنا بقى يعني مش هعرف انام دا دا فاطمه خذي الاولاد ونائبيهم فى اوضتهم ميدو.. لا احنا هنام هنا جوري.. . لا لا اسيل . لا لا انت شكلك بداتيها بدري يا جوجو المتمرده جوري ضحكت هي مش فاهمه حاجه ميدو. يعني ايه المتمردة اسيل لا معناها يطول شرحه وانا عايزه انام بكره بقى نبقى نحكي هتناموا ناموا ساكتين جوري.. لا لا ميدو...... على فكره مش انا اللي علمتها اسيل.... بصوا بقى انا دماغي فيها نحله قاعده تقرص في دماغي ناموا يا حسن اطلعها عليكم جوري... لا لا وقعدت تعيط ميدو... انا ساكت على فكره مش بعيط اسيل... باقول لكم ايه تعالو نشوف حاجه ناكلها جوري.. ضحكت اسيل. لا انت شكلك طالعه لامك الله يرحمه كانت تفرح تاكل تزعل تاكل يلا بينا وينزلوا هم الثلاثه يدوروا على حاجه ياكلوه اسيل... بصوا بقى انا مش باعرف اعمل اكل وحرام نصحهم دلوقت صح علشان يعملوا لنا اكل انا هاعمل كيكه كيكه اسيل .. انا فاكره المقادير وحطيتهم كلهم على بعض هتبقى حلوه على فكره ميدو... بس على فكره لازم تلعبي فيهم كده بالمض*ب ماما كانت بتعمل كده اسيل... انت متاكد ههههه ميدو.... اوعى كده ومسك المض*ب وقعد يحرك في الخليط هاتي الصينيه من هناك حطي ده في الصينيه حطيه في الميكرويف اسيل... انت واثق ان دي ا لخطوات ميدو... هو انت ما تعرفيش خالص ههههه ده انتي ست بليده زي جارتنا اللي فوق ايوه ماما كانت بتقول عليها كده اسيل.. طب يا ناصح والكيكه استويت هو شكلها مش حلو كده ليه بس اكيد طعمها حلو عليها سكر ميدو على فكره دي باظت اسيل... يا راجل دي باظت كنت فاكرها كده سليمه ميدو... لا بجد انت فاشله ههههههههههه شوفي لنا اي حاجه ناكلها من الثلاجه يحسن البنت دي هتاكلني انا وانت اسيل.. بصوا كل واحد ياخذ تفاحه وخلاص حتى الكيكه تخن ميدو.. بيبص الى اسيل والتفاحه هتعرفي تقشريها ولالا نجلاء .. على فكره انا باكلها باالقشر وقعدوا يضحك هم الثلاثه وجوري طبعا هايصه قاعده تاكل في الكيكه البايظه والمجهول قعد يضحك على منظر اسيل وجوري وبكده ينتهي الفصل بتاعنا
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD