" بسم الله الرحمن الرحيم "
" احببتة ولاكن احب غيرى "
" الحلقة السادسة "
الاب ببتسامة ها ياياسمين ياحببتى اية رايك ف كلام عمك احمد
ياسمين بهدوء مش موافقة يابابا
الاب بصدمة :_ اييييية
ياسمين بااصرار :_ زى ماسمعت حضرتك انا مش موافقة اتجوز ياسين
الاب باانفعال :_ ايه الى انتى بتقولية دا انتى اتجننتى ازاى ترفضى ابن عمك وعشان اية اصلا ترفضية
ياسمين بعصبية :_ يابابا انا مش بحبة ومش هتجوزو ابدا مهما حصل
الاب باانفعال :_ لا هتتجوزية ورجلك فوق رقبتك اظاهر انى دلعتك زيادة عن الزوم
ياسمين بعناد :_ لا يابابا مستحيل اتجوز ياسين
الاب بغضب :_ انتى بت**رى كلمتى وكلمت عمك اظاهر دلعى فيكى بوظك وخلاكى متسمعيش كلامى وتقفى قصادى ياياسمين هانم
ياسمين بهدوء :_ لا يابا لا عشت ولا كنت انى ا**ر كلمتك يابابا بس افهمنى انا وياسين بنعتبر بعض اخوات ومينفعش نتجوز ابدا
الاب بااصرار :_ لا مش اخوات ولا عمركم كنتو اخوات اسمعى خطوبتك الاسبوع الجاى ودة قرار نهائى ومفيش تراجع ياياسمين
ياسمين ببكاء :_ ليه كدا يابابا انت عمرك ماغصبتنى ع حاجة ولا فردت عليا حاجة اشنعنا ف الموضوع ده بس عاوز تجبرنى
الاب بصرامة :_ مهو عشان كدا انى مبرفضلكيش طلب ومش بجبرك ع حاجة عاوزة ت**رى كلمتى وتوطى راسى قدام اخويا
ثم خرج وصفع الباب خلفة بقووة
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
عند ياسين
ياسين :_ انا ايه ال عملتو دا بس عشان ارضى ابويا ا**ر قلبى لية كدا يابابا لية بس تعمل فيا كدة ،
وحتى ياسمين هى كمان اللى كنت حاطط املى فيها وانها هتعترض وترفض الجوازة دى ، ماقدرتش ترفض واخدو سكوتها ع انو موافقة يعنى كدا احنا التنين ادبسنا ياربى الف*ج من عندك يارب هتجنن .
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
_ بصى ياماما ياحببتى انتى لو عملتى ايييييه مش هقابل العتريس بتاعك ده انا مش هتجوز قولتلك
الام بهدوء :_ ليه بس كدا يانهى يابنتى مش يمكن لما تقابلية وتقعدى معاه ترتاحيلو
نهى بعصبية :_ انا قولت لا يعنى لا مش عاوزة اتجوز ياناس
الام بحدة :_ طيب تمام خروج بقا من البيت مفيش لحد ما تفتح الجامعه وانا الى هود*كى واجى اخدك
نهى بلامبالاه :_ عادى مش مشكله كلها اسبوع والجامعه تفتح وابقى ودينى وجبينى
الام بغضب :_ يعنى مصممة ماشى براحتك
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
_ ليه يابنتى مش مواقفة بس مش دا ياسين حبيبك الى كنتى بتدعى ربنا ليل نهار انه يكون من نصيبك
ياسمين بحزن :_ اها يا امى هو بس خلاص مبقتش عوزاه
الام بحزن :_ ليه كدا بس يابنتى الجدع عملك اية بس عشان ترفضية ،
استهدى بالله كدا وريحى قلب ابوكى دة بيحبك وعايز مصلحتك انا هسيبك تفكرى ع مهلك
ثم تركتها وغادرت الغرفة .
ياسمين بتفكير :_ انا لازم اعرف عمل كدا ليه
هتصل بيه واعرف ايه الحكاية ثم امسكت هاتفها وطلبت رقمة فااتاها الرد فورا
ياسمين ببرود :_ الووو
ياسين بعصبية :_ نعم في اية بتتصلى لية فى حاجة ؟!
ياسمين بنرفزة :_ مالك بترد كدة لي انت فاكر نفسك مين عشان تكلمنى باالاسلوب ده
ياسين بغيظ :_ انتى عاوزه ايه بترنى عليا ليه فوقت متااخر زى دة
ياسمين بستفزاز :_ والله مش برن عشان اسمع جمال صوتك ولاعشان اتامل سواد عيونك يعنى
ياسين بعصبية :_ اللهم طولك ياروح انجزى وقولى عاوزة ايه عشان دماغى مش رايقالك السعادى
ياسمين بنرفزة :_ ولما انت دماغك مش ريقالى مين قالك تخلى عمى يقول لبابا انك عازو تخطبنى
ياسين ببرود :_ والله مش انا اللى قولتله قول لعمى كدة ، دة هو اللى صمم ودبسنى فيكى .
ياسمين بغيظ :_ ياسلام وحضرتك ملكش راى بيجوزوك غصب عنك لية فاكرينك بنت ، دى حتى البنت الايام دى مابتتغصبش ع جوازة
يس بغيظ :_ اتلمى بدل مااجى المك وخلى ليلتك تعدى معايا عشان مطلعش غلبى فيكى ، وبعدين طلما البنت مبتتغصبش ارفضى انتى ياشاطرة
ياسمين ببرود :_والله مقدرتش عليهم هتتشطر عليا انا ، وبعدين انا رفضت فعلا بس بابا مصمم واجبرنى ع اتمام الخطوبه دى .
ياسين ببرود :_ اها حاجة زى كدة هتشطر عليكى انتى ، وبعدين ادى حالك من حالى شوفى بقا هتعملى اييييية .
ياسمين بستفزاز :_ بس انا مش بحبك ولا موافقة عليك
ياسين ببرود :_ لا ونبى انا الى دايب ف دباديب اهلك ، ومش قادر ياعينى اعيش من غيرك دانا مش طايق خلقتك .
ياسمين بغضب :_ ولا انا الى طايقة خلقتك اوى يعنى
ياسين بتسائل :_ ها طيب وبعدين والعمل هنعمل اية دلوقت ف المشكلة اللى حلت دماغنا دى
ياسمين ببررود :_ معرفش انا مليش دعوة انت لازم تتصرف
يس بتسائل :_ اتصرف ازى واعمل ايه يعنى ياهانم ؟ !
ياسمين ببرود :_ معرفش بردو ، ان شالة تنتحر حتى وتموت نفسك ، المهم انك تتصرف
يس بغيظ :_ طيب وماتنتحرى انتى وتريحينى وتريحى البشرية منك ومن وشك
ياسمين بغضب :_ اهو انت يارخم ياغلس ياعديم الزوق والدم ، وقفلت التلفون فى وشة بعصبية
سم عليك رخم بجد .
ياسن بغيظ :_ بتقفلى فى وشى ماشى ان موريتك ياهبابت البرك انتى مبقاش انا ....................................
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
نهى :_ الو ازيك ياسو
ياسمين ببتسامة :_ الحمدلله ياقلبى انتى اخبارك اية وحشانى
نهى بااسى :_ اهو متنيلة قاعدة ف اليبت وممنوعة من الخروج
ياسمين بضحك :_ نفسى افهم طنط منعاكى من الخروج لية اكيد عملتى مصيبة
نهى بضحك :_ ولا مصيبة ولاحاجة ، لما اشوفك هحكيلك ع كل حاجة .
ياسمين بهدوء :_ وانا كمان عاوزة اشوفك عشان فى موضوع مهم جدا عاوزة اقولهولك
نهى :_ فى الجامعة بقا لما نتقابل عشان نرغى براحتنا ،
الى قوليلى صحيح هتروحى الجامعة الاحد الجاى ولا ايه
ياسمين بمرح :_ شوووووور طبعا هروح انا زهقت من قعدة البيت والملل دة
نهى :_ اوك نتقابل هناك ياقلبى .... سلام
ياسمين :_ اووووك ياقلبى .... سلام ..............
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
خرجت ياسمين من غرفتها وتوجهت الى غرفة والدها الذى قاطعها منذو يومين ولم يتحدث معاها بسبب غضبو منها لرفضها ل ياسين ابن عمها ...
طرقة الباب عددت طرقات متتالية ثم دخلت
ياسمين بمرح :_ ازيك يابابا ياحبيبي
لم يعيرها ادنى اهتمام
اقتربت منه ومسكت يدة وقبلتها وقالت بااسف :_
انا اسفة يا بابا متزعلش منى انا موافقة و هعمل كل ال تؤمرنى بية .
لمعت عيون ولدها فرحا واخذها ف حضنه وقال لها :_ هى دى بنتى حببتى الى انا ربتها بصحيح
ياسمين :_ بس بشرط يابابا ناجل الخطوبة شويا عشان الجامعه هتبداء يوم الاحد
الاب بموفقة :_ ماشى نخليها الاحد ال بعدة
ياسمين بشرود :_ الى حضرتك شايفة يابابا
بعد ازنك
ثم ذهبت ال غرفتها شاردة تفكر فيما يحصل بهااا .........................
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
تفتكرووو اية هيحصل تانى ف اللى جاى
احببتة ولاكن احب غيرى
اسراء جمال