الفصل الرابع
جُمُود قلب
بقلم فاطمة الالفى.
كان حمزة يُتابع أول يوم عمل بالنسبة إليه ، وبدأ فى دراسة المشروع...
أعُجب فعلا برسم المشروع ولكن يحاول أن يَضيف إلية بعض اللمسات الآخيرة على الت**يم، وتحدث مع عبدالرحمن بخصوص هذا التعديل البسيط.
حمزة. ها يا عوبد أية رائيك
عبدالرحمن بجدية .حمزة الت**يم دة شغل الباشمهندسة كَرمة، روح أتكلم معاها دة مش أختصاصى.
حمزة بقوة .هروح طبعا هخاف يعنى ..
ترك مكتب عبدالرحمن وتوجه لمكتب كرمة.
حمزة. ممكن أقابل الباشمهندسة
لين .ثوانى يا باشمهندس أديلها خبر.
تحدثت لين معها بهاتف المكتب .
كَرمة .فى حاجة يا لين
لين .باشمهندس حمزة طالب يقابل حضرتك
كَرمة .أمممم خلية يتفضل
دخل حمزة المكتب .
حمزة. أحم كنت عاوز أتكلم معاكِ بخصوص المشروع
كرمة بأهتمام .مالو المشروع
حمزة. عاوز أعمل بعض التعديلات
كرمة بأستغراب .تعديلات لية هو رسم المشروع مش عاجبك ولا أية
حمزة بعناد. أيوة انا شايف محتاج بعض الأضافات وأنا ممكن أعملها دلوقتى
كرمة. أوكية اتفضل أشتغل عليه وأخر اليوم عاوزة أشوف التعديلات
حمزة بجدية .تمام عن أذنك
غادر المكتب وذهب إلى مكتبهُ لعمل التعديلات اللازمة.
حمزة بشرود .غريبة كنت فاكر هتثور وتغضب بم أن هى صاحبة الت**يم، بس خلفه توقعاتى بس واضح أنها فعلا فى الشغل مافيش هزار جادية وربنا يستر .. تابع عملهُ بجدية وأهتمام ليثبت لها اولا جدارتهُ وبعد عدة ساعات .
أنتهى من المشروع وأنتهى دوام العمل أيضا .
توجه إلى مكتبها ليُسلمها المشروع ويتحدث معها فى أمر التعديل ..
وجد مكتب السكرترية فارغ ولا توجد لين .
حمزة باستغراب .هى راحت فين دى نظر فى ساعة يدهُ وجدها تجاوزت ساعات العمل .
حمزة. أوبا الدوام خلص من ساعتين أنا أنشغلت بالت**يم يبق الكل روح طب كرمة روحت هى كمان ولا أية .
دق الباب عدة مرات .
كانت تعمل بجدية فى ت**يم مشروع سكنى ولا تريد أن ترحل بدون انتهاء عملها .
سمعت دقات الباب .
كرمة .أتفضل
حمزة بأستغراب .هو حضرتك لسة موجودة
كرمة .وحضرتك شايف أية
حمزة .ماتوقعتش وجودك أنا خلصت التعديل بس اكتشفت ان دوام الشغل انتهى ومافيش حد فى الشركة تقريبا .
كرمة. تمام ورينى التعديل
فرد حمزة لوحة الت**يم وشرح لها ما قام به من تعديل والغريب انها أعُجبت بالتعديل وبدأت تتناقش معهُ فى أمور الت**يم وهو أُعجب بأفكارها وطريقة عملها تتشابه مع طريقتهُ والأفكار متشابهة وبعد ساعة متواصلة فى الحديث عن المشروع .
كرمة .كدة تمام متفقين بعد بكرة السفر ياريت تكون جاهز ومُستعد ، عندك باسبور . .
حمزة بصدمة .لأ
كرمة. تقدر بكرة تطلع الباسبور عشان الحجز والسفر .
حمزة .بكرة طب والشغل
كرمة بجدية .جهز ورقك وأبعتهُ للشئون وهى هتتكفل بالباسبور ماشى
حمزة. تمام
كرمة. أتفضل بقى روح
حمزة بأهتمام . وأنتِ
كرمة. هظبط شغلى وأروح أتفضل أنت
حمزة بأستغراب .براحتك عن أذنك .....
غادر المكتب ولكن لا يستطيع مغادرة الشركة وهى موجودة بها .
حمزة .وبعدين بقى مش من الرجولة أسبها فى الشركة والوقت متأخر لازم أطمن عليها الاول .
وأطمن ليه أنا مالى هى كانت من بقية اهلى كبر ياعم حمزة وروح .
يوة لا ماينفعش هى بنت بردو وأنا عندى أخت.
ياعم دى مُتكبرة ومغرورة وماعتذرتش منك .
بس بردو بنت وضعيفة ومايصحش تفضل لوحدها .
مين دى الاِ ضعيفة دى شكلها مسيطرة وقوية وعندها برود كمان وجفاف فى التعامل مع الناس .
يوةةةة يعنى اعمل أية دلوقت أستنى ولا اتنيل أروح ..
جاء اتصال من زين .
حمزة .الو أيوة يا زين
زين .أية يابنى أتئخرت لية دة أول يوم عمل ليك .
حمزة . لا أنا جاى اهو فى الطريق بس زحمة مواصلات بس
زين .ماشى ياعم سلام
حمزة .سلام .
كان يقف خارج مبنى الشركة وفجأة ظهرت أمامهُ .
كرمة بأستغراب. أنت لسة موجود
حمزة ببرود .لسة كنت خارج
كرمة. أوكية تحب أوصلك
حمزة بصدمة.أية
كرمة بجدية .تحب أوصلك فى طريقى
حمزة بقوة. لا شكرا أتفضلى أنت مش ناقص ندخل فى شجرة ولا حاجة
كرمة بغرور .لعلمك لو مفكر أنِ مابعرفش فى السواقة تبق غلطان سلام يا هندسة ..
تركتهُ يشعل غضب .
حمزة. بنت الاية مش بتنغاظ ابدا ياربى على دة غرور
************************
قادت سيارتها متوجه إلى الفيلا .
كانت تشعر بالتعب والإرهاق وعندما وصلت الفيلا .
قابلت والدتها تنتظرها .
كرمة. مساء الخير
فريال .مساء النور اتأخرتى لية قلقت عليكِ
كرمة بسُخرية .بجد حضرتك قلقتى عليا ودة من أمتة بقى
فريال ببرود .مش مصدقة ولا أية
كرمة بتعب .أنا جايا تعبانة عاوزة أتغدا وأنام مش رايقة لاى جدال
فريال بتردد .طب هتقابلى كريم أمتة.
كرمة بضحكة سُخرية . ههههه لية هو العريس عاوز يطلب أيدك منى ولا أية ههههه على أساس أن ليا رائ
فريال .الحق عليا عاوزة اعرفك علية عشان تتأكدى أنُ جد ومش طمعان فيه
كرمة بتعب .أنا قولت براحتك وحضرتك مش صُغيرة عارفة انتِ بتعملى أية كويس .
فريال .طب مش هتحضرى كتب الكتاب .
كرمة .لا يا عروسة انا مسافرة الغردقة فى مشروع بعملهُ وياريت تتجوزى فى غيابى مش عايزة أحضر وأيسن طبعا معايا وأنتِ بقى يا فريال هانم تجوزى تعيشى حياتك زى ماأنتِ عايزة، تجوزى اصغر منك ، أكبر منك دة شئ بقى مايخُصنيش، بس حضرتك ليكِ نسبة ٢٠%من أرباح الشركة أول لم أرجع من الغردقة هشترى حصيتك فى الشركة ، عشان مش يجى يوم وحد غريب يفرض نفسهُ فى شركة أبويا ويأخذ تعبهُ وشقاه طول السنين الاِ فاتت ، لم أرجع هكلم المحامى والمبلغ الاِ تُطلبية أنا تحت أمرك وتعملى الاِ أنتِ عايزاة بفلوس الشركة ، ومب**ك يا عروسة .
تركت والدتها وصعدت إلى غرفتها تبكى بمرارة فقد الاب والام معاه رغم وجود الأم ولكن لا تشعر الاِ باليُتم ..
*************************
فى شقة حمزة بالمعادى
عاد حمزة بأرهاق وبعد أن تناول الغداء مع أشقائة حدثهم عن أمر السفر .
سيلين .يعنى هتسافر وتسبنا
حمزة. يابت دة مشروع فى الغردقة هو أنا مهاجر
زين .ربنا معاك يا حبيبى
سيلين بحزن .خلى بالك من نفسك
حمزة. هكلمك كل دقيقة ماتقلقيش بس ياريت تخلى بالك من نفسك وماتتاخريش فى الجامعة ماشى
سيلين بدموع .هتوحشنى أول مرة تبعد عننا
حمزة .يابت أجلى العياط انا لسة قاعد معاكم بكرة نبق نعيط براحتنا ههههه
زين .هى بت نكدية تفرح تعيط تزعل تعيط هههه قولى صحيح الشركة فيها مزز
حمزة. عيب عليك تبق محاسب قد الدنيا وتقول الالفاظ دى
زين .أمال اسمهم أية أنا أعرف مزز فى غيرهم ولا أية
حمزة .ههههه أنا رايح أشتغل مش اعاين البنات يا بشمحاسب ، دة أنت عندك اخت عيب نقى كلامك .
زين .كل دة عشان كلمة دة مُسمة يابنى وبعدين لو تسمع أخر المُصطلحات هتقول أية مش بعيد تطلبلى الآداب بقى هههه.
حمزة .أتقى الله أحنا عندنا بنت وفكر فى النظرة الاِ هتنظرها لحد وأعرف وتأكد انها هتترد لاختنا لو شايف ان دة صح يبق أعمل الاِ نفسك فيه مش هلوم عليك .
زين .أنت خدت الموضوع جد لية بهزر ياعم أنت تعرف عن اخوك كدة .
حمزة. لازم تاخد بالك من كلامك وخصوصا قدام سيلين عشان بعد كدة هتفكر لو حد عا**ها ولا لمسها عادى بالنسبالها هتقول شايفة اخويا كدة يبق عادى .
زين .معاك حق انا اسف
حمزة. مش تتاسف يا حبيبى بس تاخد بالك بعد كدة وتخلى بالك من نفسك ومن سيلين ماشى
زين .أطمن ماتقلقش بس انت اوع تتأخر علينا
حمزة .أن شاء الله مش هتأخر وهفضل معاكم بالفون
زين .أنت مرتاح لشركة دى ولا زى غيرها
حمزة. لا الشركة دى الكل بيحلف بشغلها وكلهُ سليم مش زى غيرها وبعدين عبدالرحمن شغال فيها وهى فعلا ثقة
زين .الحمد لله انت تعبت وتستاهل كل خير .
حمزة . أنا فاصل شحن هدخل أنام شويا بقى مش قادر
زين .حقك ياعم المهندس ههه
حمزة.قُر بقى قُر ..
***************************
خرجت فريال لتقابل كريم زوجها المستقبلى فى مكان ما ..
كريم .بيبى واحشتينى وقبل يدها .
فريال بابتسامة .وانت ياقلبى واحشتنى اوى
كريم .ها عملتى أية مع كرمة
فريال .كلمتها وهى موافقة طبعا هى مابترفضش ليا طلب
كريم بمكر .يعنى هتعرف عليها
فريال بتوتر .معلش يا حبيبى هى مسافرة شغل فى الغردقة وقالت أتجوز براحتى بقى
كريم بأهتمام . خير مسافرة شغل أية
فريال .عندها مشروع كبير ومهم بتعملُ فى الجُونة تقريبا بس ماعرفش يُخص مين .
كريم لنفسهٌ .حلو أوى كدة الجو فاضى قدامى .
كريم بمكر .هتسافر امتة أنا مستعجل اوى على الجواز
فريال بفرحة . هانت يا حبيبى بعد بكرة كرمة هتسافر وممكن نكتب الكتاب وقت ماتحب.
كريم بغمزة .حلو أوى يا حياتى
بس فى مُشكلة.
فريال بقلق .خير ياقلبى
كريم بتمثيل. بابا رافض جوازنا وطردنى من البيت وانا قاعد عند واحد صاحبى وخرجت بمفتاح عربيتى بالعافية
فريال بقلق .طب والعمل
كريم بمكر. أنا لسة متمسك بيكِ ياروحى أطمنى مش هستغنى عنك ياقلبى بس مش عارف أتصرف ازى هحاول اشوف شقة صُغيرة كدة ياحببتى هتكون عش حُبنا.
فريال بتفكير .وشقة صُغيرة لية يا حبيبى والفيلا موجودة وكمان كرمة هتكون مسافرة وهتتاخر نكون أحنا براحتنا ولم تقرب ترجع انا هتصرف يابيبى ماتشيلش هم.
كريم بحزن مُصتنع. لا يا حياتى انا اتفقت معاكِ ماليش دخل بحاجتك انا هحاول مع بابا تانى
فريال .خلاص نعيش فى الفيلا مؤقتاً لحد لم تتصرف
كريم .أنا م**وف منك اوى وكمان الشركة بابا طردنى وهددنى بسحب حسابى من البنك لو فضلت معاكِ
فريال .حبيبى أحنا واحد وماتقلقش وبلاش تفكر فى كدة مافيش بينا **وف احنا واحد يا قلبى
قبل يدها بمكر .ربنا يخليكِ ليا يا روح قلبى أمتة بقى نكون فى بيت واحد
فريال بفرحة .قريب أوى يا روحى ...
*********************
فى فيلا الحناوى .
بعد إرهاق وتعب اليوم وأنهيار حُصونها بالبكاء ذهبت فى ثبات عميق ......
......ولم تستيقظ إلا فى صباح اليوم التالى ..
وذهبت لغرفة الصغيرة وجلست معها قليلا وحملتها وهبطت بها الدرج وأجلستها بجانبها وتناولت الإفطار فى **ت تام.
فقط نظرات لوم وعتاب إلى والدتها ..
ونظرات من والدتها لا مُبالاة
كرمة. دادة من فضلك لم أيسن تخلص فطار تحضرى شنطه هدومها وكل حاجة بتحبها تخليها فى الشنطة وتلعبى معاها وانا مش هتأخر ولم ارجع هحضر شنطتى بنفسى
الدادة . حاضر يا بنتى
فريال بغضب .اسمها هانم ولا تقولى باشمهندسة
كرمة بابتسامة. لا دادة تقولى الاِ هى عايزاة وكمان عندك أجازة بقى يا دادة تقضيها مع عيلتك ولم ارجع من السفر هتصل بيكِ
الدادة .تروحى وترجعى بالف سلامة يارب
كرمة. خلى المبلغ دة معاكِ عشان لو محتاجة حاجة سلام انا بقى
الدادة .ربنا يحميكى ويجعلك فى كل خطوة سلامة يارب ..
***********************
غادرت الفيلا كعادة كل يوم وقادت السيارة وذهبت إلى عملها وصعدت إلى مكتبها.
طلبت مقابلة عبدالرحمن.
فى مكتبها بالشركة .
كانت تجلس مع عبدالرحمن فى مكتبها .
عبدالرحمن . مالك يا كرمة انت مش عجبانى اليومين دول فى أية
كرمة بحزن .تعبانة يا عبدالرحمن
عبدالرحمن بقلق .مالك يابنتى قلقتينى فى أية
كرمة بدموع.ماما عاوزة تتجوز وقصت علية موضوع الجواز
عبدالرحمن بحزن .خلاص اهدى ماتعيطيش دى مش أول مرة المفروض تكونى أتعودتى .
كرمة. أنا كل مرة بموت لم أحس بوجود راجل غريب فى حياتها غير بابا ، وهى مش قادرة تفهم انهم عايزين فلوسها وبس لكن هى كل مرة تقول حب وكلام فارغ مش قادرة تفهم ان مافيش حاجة أسمها حب أصلا دايما ماشية من دماغها تصرفاتها كلها غلط أعمل أية يا عبدالرحمن أنا تعبت .
أنهارت فى البكاء وضمها عبدالرحمن بحنية وأحتضنها وظل يمسد على ظهرها بحنان ..
عبدالرحمن بحزن .كرمة اهدى انت قوية ومش دى الاِ يهزك يابنتى أجمدى كدة أنتِ مش ضعيفة عشان تنهارى كدة وبعدين سبيها تعمل الاِ تعملو وبكرة يجى يوم وتفوق من كل دة
كرمة. أمتة بس اليوم دة هيجى
عبدالرحمن بابتسامة .ان شاء الله هيجى وأمسحى دموعك يا امال وشوفى شغلك دة مكان اكل عيش يا ماما هههه لو المدير التنفيذى للشركة شافنا هنروح فى داهية
كرمة. هههههه ربنا يخليك يا عبدالرحمن بتعرف تهون عليا بجد
عبدالرحمن . طبعا مش اخوكى الكبير أوعِ تفكرى أنك لوحدك أنا موجود جنبك
كرمة .أكيد طبعا ماليش غيرك،
ماتخلى أسر يجى معايا عشان أيسن مش تبق لوحدها
عبدالرحمن . ملك ماتقدرش تبعد عن أسر يوم واحد
كرمة بتفكير . تيجى هى كمان أهو تغير جو
عبدالرحمن .نعم ياختى لأ طبعا أنا مااقدرش استغنى عنهم عايزة تاخدى أبنى ماشى لكن مراتى لأ والف لأ.
كرمة. ههههه عايز تبيع ابنك بسهولة ياعم يغيرو جو
عبدالرحمن .يغيرو جو معايا غير كدة لا طبعا وبعدين أنتى هتفضى لايسن بالعافية عاوزة أسر كمان تعملى بية أية.
كرمة. عشان يلعب مع أيسن يا أخى
عبدالرحمن . والله انا عن نفسى ماعنديش مشكلة لكن ملك مش هتقدر دى مجنونة والله هههه
كرمة .خلاص لم تخلص المشروع لازم تجبهم وتيجى.
عبدالرحمن .والشركة
كرمة. هنتابعها بردو هههه
عبدالرحمن . كل حاجة جاهزة
كرمة .أيوة لين حجزت التذاكر والسفر الساعة عشرة الصبح .
بقولك تابع المواقع بنفسك وأطمنى على مواد البناء وكل حاجة وخلى بالك المشروع الكبير مش عايزة الشغل يوقف فيه ودايما تشوف المخازن واى نقص تكمله عشان مايحصلش تاخير فى التسليم ولا تقصير.
عبدالرحمن . أطمنى هباشر كل حاجة ومش تقلقى
كرمة. اوكية واى حاجة انت مكانى ومعاك كل الصلاحيات لو فى ورق مهم محتاج أمضاء أمضى انت ومشى الشغل ماشى .
************************
تابع حمزة عملهُ وسلم أوراقة الخاصة لعمل جواز السفر..
............................
وانتهى يوم العمل وعاد الجميع إلى بيوتهم ....
.................
أحضر حقيبة سفرهُ ووضع بها كل مايلزمهُ وأنتهى من كل شئ..
وجلس مع سيلين التى تبكى لفراقهُ فهى المرة الاولى التى يفترقُ بها ..
*********************
أحضرت كرمة حقيبتها وتأكدت من كل شئ وبعد ذلك ذهبت لتتفقد الصغيرة ونامت بجوارها وهى تضمها ...
*******************
كانت تتحدث معهُ بالهاتف وتُبلغُه كل ماهو جديد وتم الاتفاق على الجواز غدا بعد مغادرة أبنتها من المنزل.....
**********************
فى الصباح
أستيقظ الجميع وكل منهم فى تفكيرهُ شئ يسعى من أجلهُ .
أستعداد لحياة جديدة فى أرض جديدة ......
فى مطار القاهرة الدولى..
.......يتبع
بقلم الكاتبة فاطمة الألفي..