الفصل الثالث (3)

2065 Words
الفصل الثالث دخلت بهدوء لمنزل بمكان علي البحر منعزل بفستانها الناصع البياض فجذبها من يدها بقوة فصرخت ياقوت : اه حاسب يزن يزن : سرقتي منها وشها ليه ياقوت بعدم فهم : افندم يزن : ادخلي غيري الفستان يلا اومأت برأسها برعب من شكله وعيناه الحمراء ثم اتجهت للحمام اخذت شاور ورغم دفء الماء كانت ترتعش ثم وجدت قميص نوم ابيض ف*نهدت وارتدته وخرجت وجدته يجلس مرتدي ملابس منزلية ويدخن بشراسة ياقوت بخوف : ي.يزن رفع عينه لها ووقف جذبها من خصرها وحاوطه بيدة ثم اخرج فونه وادار لها صورة له ولفتاة نسخة طبق الأصل منها الفرق فقط العين ياقوت بصدمة : دي دي مش انا يزن : ومستحيل تكوني هيا انتي مش اكتر من حرامية ياقوت : نعم انا مسرقتش حاجة يزن : لا سرقتي وشها وسرقتيني منها دفعته ياقوت بعصبية صارخه : انت واحد مريض وبتهلوس دفعها للحائط والتقط شفايفها بقبلة دامية بدأت تض*بة بقبضتها علي ظهرة وتدفعه لكنه لم يبعد الا عندما شعر بطعم دمائها فابتعد جاذبا شعرها للخلف يزن بهستيريه : انا مريض فعلا مريض بيها بسببك سبتها لولا انك عجبتي جدي مكنش جوزني ليكي بكرهك ياقوت ببكاء : يزن والنبي سبني انا معملتش حاجة انا خايفة منك اوي صفعها بقوة صارخا بها : اخرسي متتكلميش وانا بتكلم اخرسي دفعتها صارخة به بنبرة يسودها البكاء : ابعد يا متخلف مش رجولة تمد ايدك ومتقدرش تعمل فيا حاجة هعرف الكل وبابا هيطلقني منك خلع تيشيرته واقترب ببرود قاتل قائل : هههه بتهددي يزن الشرقاوي وعشان الكلام ده ابقي خلي بابا ينفعك حركت رأسها علامة الرفض وجاءت لتجري فحملها من خصرها شرعت بالصراخ ياقوت بصراخ : لا يا يزن لا والنبي بلاش لااااا باباااا ماامااااا عاااااا رماها علي السرير واعتلاها يشق ملابسها وهي تصرخ راجيه اياه لكن الغضب عمي اعينه والإنتقام اجل انتقم من جده وحبيبته والدنيا وقدرة وكل شئ فيها في تلك الطفلة فشرع بإغتصابها بطريقة ب*عة تحت صراخاتها التي هزت المنزل وفجأة وجدها لا تتحرك يزن : ياقوت رفع وجهها وجدها تفتح عيناها ووجهها يغرق بالدموع يزن : ههههههه لسه فيكي الروح لم تجب فرفع يده وصفعها ثم اعاد وجهها له ليجد بكائها يزيد يزن : هتضطريني اعيد اللي عملته تاني ياقوت بضعف باكي : لا والنبي مش قادرة هموت نظر لها ولمس شفايفها بإبهامه فارتعشت بخوف فاقترب وقبلها بهدوء ويأخذها لعالم خاص لتاني مرة لكن هذه المرة بهدوء ليصبح متناقض ومجهول بالنسبة لها فتحت عيناها لتجد نفسها علي الأرض ونظرت بأرجاء المكان وجدته ينام علي السرير فوقفت ودموعها تغرق وجهها كالعادة منذ ان تزوجته ثم جلست بجانبها تمشي يدها ب*عرة واقتربت قبلت شفايفه بعشق تكنه له رغم عذابه ثم ابتعدت وبدأت تغني بصوت يختله العشق له "انا لو بإيدي اصرخ هقول للكون بحبك والحب شئ يتحس مش بس بكلام اقري بشفايفك كل كلمة قايلها قلبك الحب روح بتبان اوي في الاهتمام وانا حاسه والل جدا حاسه بيك ومهما اشوف في الدنيا هفضل ماسكة فيك ضهري وحمايتي وسندي انت وقوتي وفي عز ضعفي انا بجري ليك بتحامي فيك شاور بإيدك قول بحبك كل ثانيه روحي انت روحها وفي الوجع بتكون علاجي جنبك بحس بنفسي ببقي واحدة تانيه واحدة مالكه الدنيا دي رغم احتياجي وانا حاسه والل جدا حاسه بيك حاسه بيك ومهما شوف في الدنيا هفضل ماسكة فيك انااا انا لو بإيدي هصرخ للكون بحبك اااااه ااااه اااه ااااااه اااه اه" تن*دت بقوة وتمددت علي السرير ياقوت بهمس : الصبح هبعد بس انا بحاجة لكدة الوقتي وتمددت فوقة دافنه وجهها بعنقه وحاوطت خصرة وبعد وقت تغط في نوم عميق ففتح عيناه وحاوط خصرها يزن : اقولك علي حاجة برتاح اما بعذبك يا ياقوت بس صدقيني بكره نفسي اكتر ورفع وجهها يغرقه بقبلاته كأنه يمحي العذاب الذي يذيقها اياه ************** في فجر اليوم التالي كانت رؤي تنزل بهدوء وفي يدها ابن اختها وخلفهم عين بحقيبه رؤي : عدي انزل افتح الباب براحه وانا هاجي عدي : ماشي جاءت لتلتفت وجدت امها بوجهها فنظرت لها بتأنيب ودموع سمر ببكاء : بلاش تبصيلي كدة عشان خاطري وخدي واعطتها رزمة مال وكيس رؤي : ايه دول سمر : دول عشر الاف جنيه ودا في دهب كنت بلمه عشان اما اموت ابقا سيبالكم حاجة رؤي : مش عاي..... سمر : عشان خاطري يا رؤي وسامحوني يا بنات اومأت لها عين قائله : هنرجعلك في يوم متقلقيش علينا سمر : دا مفتاح شقة في اسكندريه كانت تبع عمتك وباباكي اشتراها منها بس نساها خالص وقالي هيعمل بيها ايه خليها لو البنات حابوا يصيفوا فيها خديها وبلاش كتر مصاريف وانا لو حصل حاجة هبقي ابلغكم ماشي رؤي : ماشي سمر بتنهيد : دي صورة من اسيمة الجواز بتاعتك يمكن تحتجيها واحتضنتهم سمر وبكت وبكوا هم ايضا ثم ذهبوا جريا اتجهوا للمحطة وركبوا قطار متجه للقاهرة اولا ثم لاسكندريه حتي اذا بحث اباهم يظن انهم بالقاهرة ****************** في الاسكندريه اشرقت شمس الصباح لتداعب وجهها ففتحت عيناها هامسه بإسمه ثم وقفت دخلت الحمام واخذت شاور وخرجت ارتدت فستان ابيض قصير قبل الركبة بقليل يضيق عند الص*ر وجمعت شعرها بربطة صغيرة جنبا لين : اما نشوف يا ايان باشا هتفتكر انك اد ايه بتكره اني البس قصير ولا لا اخذت دفترين احدهم مزاكراتها والاخر فارغ وفونها ومفتاح سياراتها ثم نزلت ركبت في سيارتها الحمراء الرياضيه وقادت متجهه للجامعه حتي وصلت في نفس وقت وصول سيارة اخري ونزلت هي والاخري لين : لو سمحتي استدارت لها الفتاة بابتسامه قائله : نعم لين : هو انا جديدة ومش عارفه اروح فين انا في سنة تالته حياة : وانا كمان تالته انا حياة لين : وانا لين اتشرفت حياة : طيب يلا لأن اول محاضرة دكتور أيان وهيولع فينا لو اتأخرنا لين : أيان تمام يلا وذهبوا سويا واتجهوا للمقعد الأول وجلسوا حياة : الحمد لله دخلنا قبله ايه ده وصل لين : فين اشارت لتنظر له لين ودت لو تجري لحضنه لكن صبرا يا لين كل شئ بوقته افضل أيان : ازيكم يا شباب الكل : تمام يا دكتور أيان : طيب يلا نبدأ وبدأ يشرح المحاضرة وهي تتأمله بهيام وتحاول السيطرة علي مشاعرها أيان : كدة خلصنا الوقتي بقي هسأل مضمون المحاضرة واوقف البعض وسألهم أيان : تمام في امتحان بكرة الساعة عشرة علي المحاضرة اللي فاتت ودي وقفت لين قائله : بس انا محضرتش المحاضرة اللي فاتت أيان : خديها من زمايلك وذاكريها لين : مش هلحق أيان : خلاص مش هحاسبك علي اللي فاتك لين : طيب انا مش هفهمها فيما بعد لا هيا ولا اللي قبلها أيان بعصبيه : وانا اعملك ايه انتي محضرتيش ليه لين بغيظ : أكيد مش بمزاجي يا دكتور أيان : وانا مالي بقي متولعي لين بعصبية : اولع انت لوحدك أيان : تصدقي انك قليلة الادب وم***ع تحضري محاضرة ليا لآخر السنه لين : ما هو انا مش هاجي من جامعة لندن لهنا عشان دكتور متخلف يقولي مش هتحضري أيان : مفيش حد متخلف زيك واولعي بالمادة مش هديها للدفعة كلها الكل بلهفه : لا يا دكتور فتاة بهيام واضح : يا دكتور متخدناش بذنب بعض نظرت لها لين بغيظ واضح أيان : الحسنة بتخص والسيئه بتعم وجمع اغراضه ليذهب فأغمضت عيناها بقوة لين : ههههههه فعلا المصريين ضعفاء كل ده من مشكلة راجل ضعيف التفت لها وذهب مسك زراعها بعنف أيان بعصبيه : هوريكي الضعيف ده ويانا يا انتي السنة دي وتركها وذهب فنظرت خلفه ثم ذهبت للحمام وقفت امام المرآه تبكي فوجدت منديل حياة بابتسامه : تعرفيه لين : جوزي حياة بصدمة : انتي مرات أيان الشرقاوي لين وهي تمسح دموعها : ايوة بس...... حياة : فاقد الذاكرة مش كدة لين بإستغراب : عرفتي منين حياة : اوبس نسيت بما انك تبعهم وشكلك طيبه ومش هتتكلمي اعرفك بنفسي انا حياة مرات أسعد الشرقاوي سرا وجاريته لين : ازاي مراته وجاريته حياة : لأن يتيمه اللي زيي متنفعش تبقي في العيلة دي وغير كدة اصلا انتي الوقتي بتحاولي مع شيطان من شياطين الشرقاوي لين : بس أيان مش شي..... حياة : عثمان الشرقاوي بعد سنين قرر يجمع احفادة سوا...... لا أوس ولا أيان ولا الياس ولا أسعد ولا عدي ولا يزن شياطين بس اتحولوا الوقتي معاكي ست شياطين الكبير قبل الصغير بيعملهم الف حساب ******************** في قصر الشرقاوي كانت تجلس مرتديه بنطلون چينس أ**د وبلوزة بيضاء وتجمع شعرها خلفا وتتمرد بعض الدموع يزن بسخريه : ايه صعبة ياقوت : متتريقش وحط نفسك مكاني تقبل وانا مراتك احب واحد تاني واكره شكلك عشان شبهه اقترب وجزبها من شعرها مقربا وجهها من وجهه يزن : اما ابقي مش راجل ابقي اسمحلك بكدة ياقوت : طيب ليه بتعمل فيا كدة يزن : عشان بكرهك اغمضت عيناها لتتمرد دموعها ثم فتحتها لتجد نظرة غريبه منه كان يتابع الدموع التي تساقطت علي شفايفها ثم اقترب وقبلها من شفايفها فانصدمت وتصنمت وحين ابتعد دفن وجهه بعنقها يزن : بحبك يا حور انا بحبك بكت وجسمها يهتز بين يديه فوعي علي نفسه وابتعد ياقوت ببكاء : انا ياقوت يا يزن انا ياقوت ياقوت اسمي ياقوت مش حور اسمي ياقوت واللهي ياقوت انا مش هيا وتركته وجرت للخارج وهي تبكي نزلت لسيارتها وخرجت بسرعة كبيرة متجهه للمستشفي ********************* في المقر كانت روح تجلس امام الفتاة الفتاة : انتم جبتوني هنا ليه روح : انتي اللي سرقتي خاتم جيدان الفتاة : لا مسرقتوش روح بخبث : انتي اللي قتلتي المحاسب مش كدة الفتاة : لا روح : انتي مسرقتيش بس قتلتي اعترفي الفتاة : مقتلتش روح : لا قتلتي الخاتم عليه دم الفتاة ببكاء : واللهي ماقتلت روح وهي تخبط المكتب : بقولك قتلتيه وانتي لابسه الخاتم الفتاة : وربي ما قتلت انا ايوه سرقته بس مقتلتش اصلا اتاخد مني روح بابتسامه خبث : ايوة مين بقي اللي اخده الفتاة بإستسلام : مش هقدر اقولك بس هو شغال في الحسابات روح وهي تجزب شعرها : انتي هتستهبلي يا بت ما ميت واحد في الحسابات انتي شكلك هتتعبينا يا عسكري يا عسكري خد الزفته دي وتركتها ثم اتجهت للخارج جاسم : هتعملي ايه يا روح روح : هروح الشركة جاسم : طيب اجي معاكي روح : انت حر واتجهت لسياراتها قادتها متجهه للشركة ووصلت بعد وقت نزلت متجهه لمكتب أسعد وليس أوس أسعد : اهلا انسه روح اتفضلي روح : شكرا يا أسعد بيه انا اللي ماسكه قضية القتل انا وزميلي فلو سمحت ممكن المحاسبين اللي في الشركة وليهم تعامل مع المحاسب اللي مات أسعد : تمام اتفضلوا معايا ذهبت معه الي حيث مكاتب المحاسبين فوجدت جيدان نظرت لها بلامباله كبيرة أسعد : ثواني هرن علي أحمد سكرتير أوس اومأت وهي تنظر لهم حتي جاء أحمد والأسوأ أوس معه فنظرت لهم ببرود لامتناهي أحمد بصدمة : روح لم تنظر له كأنها لا تراه فحزن ونظر لجيدان التي بادلته النظرة بدموع تملأ عيناها روح بجديه : انسه جيدان حضرتك في مشاكل بينك وبين حد من المحاسبين جيدان بتوتر : لا روح : انسه جيدان لو سمحتي الحقيقه لأن ممكن تتهمي انتي بالجريمة وساعتها محدش هينفعك جيدان : ايوه نادر كان في..... نادر بعصبيه : دي بتكرهني وعايزة تلبس..... وفي اقل من لحظة كانت طلقة تمر من جانب اذنه في الحائط روح بصراخ : اما اتكلم او اقول لحد اتكلم يبقي محدش يدخل ولو حصلت الطلقة هتكون في نص دماغك وانتي يا انسه كملي انا مش فاضيه ليكم او هاخدك وانا اللي هحقق معاكي بنفسي اخلصي انتفضت جيدان من صراخها بينما ابتسم أوس بسخريه جيدان : ك.كان حصل مشكلة بسبب لغبطة في الحساب ولقيت في خمسة في الميه من الارباح مخصومة فرحت لنادر قولتله هو واستاذ محسن الله يرحمه استاذ محسن زعق لنادر وقاله المفروض تكون انت رجعتهم قبل ما يجوا والفلوس جات عليك وحصل مشكلة جامدة ونادر اتعصب و....... خبطت روح بعصبيه علي المكتب روح : خلصي يا انسه أحمد بعصبيه : براحه يا روح مش كدة روح بحدة : ملكش دعوة يا استاذ دا شغلي جاسم بهدوء : روح اهدي خلاص روح بعصبيه : انت يا زفت كمل كممممل نادر بتوتر : هددته بالقتل بس واللهي ما..... روح وهي تذهب امامه بالمسدس : وخاتم جيدان جيه ليك ازاي نادر : لا دا كان مع باسم انا شوفته روح بعمليه : جاسم خده وابعت هات باسم ده جاسم : تمام واخذ نادر بينما هي اقتربت من جيدان واعطتها منديل روح : دا شغلي ولازم ابقي كدة جيدان : انا اسفه يا روح نظرت لها ولأحمد واستدارت وذهبت حتي وصلت للأسانسير وجدت من دفعها ودخل خلفها ثم قفله روح بعصبيه : انت غبي جذبها من شعرها وقربها له محاوط خصرها أوس : ل**ني يطول اقطعهولك فاهمه روح : انت عايز ايه أوس : انتي اللي رجعتي ليه روح : انا في شغلي وانت ولا تهمني ابعد وجاءت لتدفعه كبل يدها بيد أوس : مين جاسم ده وليه يبصلك كدة روح ببرود : وانت مالك ملكش دعوة أوس : لا ليا انتي ناسيه انك لسه مراتي روح : مش عجبك الوضع طلقني أوس : نجوم السما اقربلك...... لو عايزة تتطلقي يبقي نعمل فرح قدام الناس وارجعك لأهلك تاني يوم بفستانك اقتربت من وجهه وهمست له روح : نجوم السما اقربلك يا ابن الشرقاوي ودفعته بقوة الرائد روح الأحمدي فتركها وابتسم بخبث وهي ذهبت لتتمرد دمعة منها ************************* كدة الفصل الثالث خلص بقلمي / سماء أحمد *************
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD