الفصل الاول
فى قصر نضال يترأس الطاوله وبجانبه تجلس والدته و ثريا وعلى الجانب الآخر سمير و ميريام
نظر نضال إلى والدته : والهانم مش هتفطر ولا هتفضل نايمه للعصر
كريمه : معلش يا ابنى كانت سهرانه بليل
سمير: طيب ماهى ميريام بسم الله ماشاء الله عليها كانت سهرانه بتخلص شغلاها وقامت هى مش فالحه غير ف الخروجات والفسح
تطلع إليه نضال بهدوء وهو يشرب قهوته: خالى لما تبقى انت والى أمرها يبقى من حقك تدخل
وتركهم وصعد إلى الاعلى يدق على بابها لم ترد دخل الى الغرفه استنشق رائحتها وهو ينظر لها ف الاضائه الخافته فصغيرته تخاف من العتمه كثيرا هى كانت لا تنام ال داخل أحضانه تن*د وهو يتقدم يفتح شباك غرفتها حتى تدخل الاضائه
كامليا بانزعاج وهى تتمتم وتنظر امامها ترى نضال وهو يقف أمام شباكها فنظرت له ب**وف
نضال بعصبيه: الهانم نويه تكمل نوم لامتى
كامليا وهى تضع يديها عل طرف فراشها بخوف :صباح الخير
نضال : خمس دقائق تكونى جهزتى وانا قعدلك ي كامليا علشان استهتارك دا مش هينفع طول ما انا عايش فى البيت دا اتفضلى قومى أجهزى يالا علشان ننزل
كامليا بخوف : طيب اخرج وانا هجهز وانزل
جلس نضال على طرف السرير : فاضل اربع دقايق و زاح طرف فراشها تمسكت كامليا بالفراش
نضال : كامليا بلاش دلع قومى رائها وهى تقف أمامه ولم يستر جسدها شى سوى قميص يشف أكثر مما يستر
نضال بحرج وقد تحشرج صوته اخذ ينظر له ويستعيد أنفاسه بهدوء : مش قلت ممنوع النوم بقصير
كامليا بخوف: الجو حر وانا مكنتش اعرف انك هتيجى تصحينى
نضال وهو يهمس لها: بتختبرى صبرى وانا صبرى قرب ينفذ وتركها ونزل إلى الأسفل
وقفت كامليا ووجها محمر بشده وهى تطلع ف نفسها ف المرأة فهى لم يكن يستر جسدها شئ
لبست كامليا بسرعه ونزلت للاسفل رأته يجلس وهو يدخن سيجارته ويهز رجله بعصبيه
راها وهى تنزل الدرج وتقبل والدته وهى تعطيها اكلها و تشرب عصيرها وتتقدم ناحيته
كامليا : انا جاهزه
نضال : اقعدى كملى فطارك
جلست وهى تاكل بسرعه و صعدت. معه إلى. سيارته
نضال وهو يحرك السياره : متتأخريش بعد الجامعه على البيت علطول سامعه
كامليا : انا ورايا كورس بعد الجامعه
نضال وهو ينظر أمامه
كامليا: هتخلص شغلك الساعه كام
نضال وهو ينظر لها؛ من امتى بتسألى
كامليا بارتباك : بطمن عليك مش عاوز تقولى خلاص
نضال : هخرج من الشغل ٥ وبعدين هروح الشركه واروح الاقيكى ف البيت سامعه
كامليا بفرح:حاضر
اوصلها إلى جامعتها نضال: خودى بالك من نفسك اى حاجه تحصل صغيره كبيره تكلمينى استنى معاكى فلوس
كامليا : ايوا معايا
نضال : كدابه انتى بقالك اسبوع مختيش منى فلوس وانا مانع حد يد*كى
كامليا بحرج : صدقنى مش عوزه
أخذ نضال حقيبتها و فتحها
مسك نضال من شنطتنها قلم روج: بيعمل ايه دا ف شنطتك
كامليا بخوف : مش بتاعى
مسكها نضال من أذنيها: كذب لأ
كامليا: ودنى يا نضال حرام عليك
نضال بخوف: بتحطى روج لمين لما تنزلى يا كامليا
كامليا بخوف: مش لحد انا كنت عوزه اجربه بس خلاص خده
نضال : اخر مره تتكرر واعطها نضال شنطتها : امسكى خليهم معاكى
كامليا بشكر : ميرسى متشكره بجد مش محتاجه فلوس لو احتاجت هقولك
نضال وقد بدء فى فقد سيطرته على حاله : وبعدين يا كامليا اسمعى الكلام و امسكى الفلوس انا مش فاضيلك
مدت كامليا يديها وهى تمسك الأموال من يده وتأخذها و تنزل من السياره سريعا حتى لا تجلب حديث أخر ف يكفى هكذا
نزلت كامليا وهى تنفس الصعداء
كامليا: اخيرا خلصت ياه
قابلت كامليا أصدقائها واخذتهم حتى يذهبوا لتنزهه
كامليا: هنروح فين
هيا: ف كافيه فتح جديد قريب هنروح وتقابل الشله
كامليا : يلا بينا احمد موجود
هبه : شادى وعبدالله بس متقلقيش يلاا واخذتها وذهبوا إلى الكافيه
فى الكافيه
همس بابتسامه : كوكى و هيا جوم اهو
شادى بابتسامه : كوكى أخيرا رضت عننا اى الغيبه دى
كامليا: بقالى اسبوع محبوسه ربنا ما يكتب نضال على حد
همس بضحك : اسكتى لاتلاقيه طابب علينا
عبدالله : طيب احنا عوزين نطلع طلعه كدا مين معايا
هيا: طلعه ايه: هننزل حفله بليل
كامليا بحماس: انا جايه
هيا بهمس: هتنزلى ازاى
كامليا : هتصرف متقلقيش
______________________
عند نضال كان يراجع شغله بهدوء أنجزه سريعا وذهب إلى الشركه ذهب إلى مكتب كريم
كريم : نضال بيه منور
نضال : قلت اجى اشيل عنك شويا
كريم : اخوك قدها متقلقش المهم انت كويس
نضال :تعبان
كريم : كالعاده كوكى تعباك
نضال بحده وهو يحدفه بالقلم
نضال : احترم نفسك يا بأف انت واتكمل بأذب بدل ما تلاقى بو** فى وشك يوقعلك صف سنانك
رفع كريم يده فى علامه على الاستلام : لا يا عم وعلى ايه الطبيب احسن يا سيدى
نضال : ايوا كدا
كريم : قولى صحيح اخبار الحربايه وجوزها ايه
نضال بزهق وتضجر : مزهفين عليا عيشتى يا اخى لولا أن هو خالى انا كدا طردته هو و مراته اللى عامله شبه العقربه دى
كريم بضحك : ربنا يكون فى عونك يا اخى واسترد بأسف هى الدنيا كدا ناس بتخلص حق ناس
نضال وقد فهم ما يرميه : نعم يا الا بتقول ايه
كريم بضحك : ولا حاجه يا حبيبى ولا حاجه متشغلش بالك انت
فى ظل ما كانوا يتحدثوا فى أمور عملهم
دخلت ميريام فى ذلك الوقت : اذيك ينضال
نضال: الحمدلله يميرو محتاجه حاجه
ميريام : عندنا اجتماع مهم جدا مع شركه***
نهض نضال و كريم وهو ينظر لها بانزعاج
_________________
عند كامليا خرجت من تجمعها وذهبت حتى تتسوق للحفل
لفت على جميع المحلات علها تعجب بشئ و تجلبه حتى تريده
ذهبت كامى بسرعه إلى البيت قبل أن يأتى نضال
رأته يدخل من بابا الفيلا أسرعت إلى الاعلى سريعا حتى لا يراها نضال و يظل يسمعها حديث ويصرخ فى وجهها وهى فى غنا عن هذا كله
ظلت تنظر حتى ترى إذا كانت موجوده زوجت عمها ام لا فهى دخلت الى الداخل بسرعه واصدمت بالحائط أسقطها ارضا
حاولت كامليا الوقوف أكثر من مره ولكن يبدو وان قدمها جرح فى عز وجعها سمعت صوت ياتى من خلفها
تريا:طبعا وانتى فى دماغك غير الجرى واللعب والتنطيط
كامليا بخوف أن يسمعها نضال أو أحد : لو سمحتى متعليش صوتك
كامليا وهى تأن بتعب وخوف من أن يأتى نضال تحاملت على نفسها : مفيش حاجه جات سليمه الحمدلله وصعدت السلالم وهى تكتم تعبها
دخلت الى غرفتها رأت ركبتها تنزف عالجتها سريعا
سمعت صوت يدق بابها فعلت حالها نائمه سريعا حتى لا يراها احد وهى فى تلك الحاله دخلت الداده وهى تنظر لها بتعجب فهى من دقائق كانت تدلف إلى الغرفه
داده فاطمه : كوكى يالا يحبيتى علشان العشاء جهز
كامليا : انا اتعيشت بره شكرا ياداه قوللهم نايمه
فاطمه : تصبحى على خير يا بنتى
وتركتها و نزلت إلى الأسفل
.......................