الفصل الأول

1931 Words
العائله ....كلمه مكونه من سبع أحرف ،قد تظهر للبعض مجرد كلمه عاديه ولكنها للبعض الآخر سنين حياته كلها ..! وليس من المشترط أن تكون العائله من دمك فمن الممكن أن يكونوا أصدقاء كانت هذه الاسره الصغيره الذي يملؤها الحب تستعد لإحدى رحلاتها وكانت هذه الأسره تتكون من عز الدين العمري رب المنزل رجل صارم لأبعد الحدود وكلمته تنفذ بالحرف وزوجته أبتسام العمري امرأه حنونه تخاف على أولادها من الهواء ولكنها أيضا لا تقبل بالخطأ أبدا وابنهم الكبير حازم الالفى شاب طائش ودائما ما يقع والمشكلات بسبب طيشه وتهوره متزوج من أيمان امرأه تعشق المال ك عيناها تمثل الحب على حازم ولكنها بالأساس لها عشيق آخر وتزوجت من حازم لأجل مال والده نور العمري في بداية العشرينات من عمرها التحقت بكلية الفنون لأجل تحقيق حلمها وايضا تضيف مرحها بأى شئ مدللة العائله حياة العمري في الثالثة عشر من عمرها تحب الحياه والتصوير وايضا لها حبيب وهو (زياد الألفي) وأيضا ماسه الأنصاري (أبنة صديقة أبتسام والتي كانت بمثابة شقيقتها )تعيش معهم بعد وفاة والدتها وتزوج والدها بامرأه أخرى نزلت نور إلى الأسفل بعدما استدعاها والدها طرقت باب مكتبه بخفه وما هي إلا ثواني حتى أذن لها بالدخول .....جلست امام والدها وتحدثت قائله: _حياة قالتلي أن حضرتك عاوزني كاد أن يتحدث وأخبرها بالأمر الذي استدعاها لأجله ولكن هذه المره لم يحالفه الحظ فقد دخلت زوجته إلى المكتب بسرعه وقالت بتوتر وارتباك تحملت في اخفائه _نور يا حبيبتي اطلعى جهزي نفسك وانا هشوف بابا هزت نور كتفيها بعدم اقتناع وصعدت إلى غرفتها كي تتجهز في المكتب تحدثت أبتسام بخوف قائله _في أيه يا عز عايز تنكد عليها عليها واحنا مسافرين رد عليها عز بحده : _هي كده كده هتعرف أبتسام بدموع تأبى النزول : _هتقولها أيه...رد عليا هتقولها انا كتبت كتابك على ابن صاحبي من غير م انتى تعرفي.... ولا أيه هتقول ايه يا عز اجابها عز بحنان وهو يمسد على خصلاتها: _انتى عارفه ان اللى عملته مش بإيدي لو مكنتش عملت كده كانت كل حاجه هتروح مننا ردت عليه ابتسام بقهر: _جوزت بنتك لواحد هي عمرها م شافته عشان صفقه..! انا مش نتكلم دلوقتى عشان منكدش عليهابس لما نرجع اللى عايزاه بنتى هو اللي هيكون رد عليها قائلا بافتضاب: _ربنا يسهل في الاعلى حيث يجتمع الثلاث فتيات تحدثت حياة بضيق قائله:انا بجد زهقت مش عارفه البس ايه ردت عليها ماسه بلامبلاه: _البسي اي حاجه من الدولاب هدومك كتيره حيتة يتفاجؤ مصتنع: _بجد مش عارفه اشطرك ازاي لولاكي كنت هلبس من التلاجه ماسه بغضب مصتنع:يا نور شوفى اختك ال..... _مالك يا نور قالتها ماسه بعدما لاحظت شرود نور وصمتها الغير معتاد تحدثت ماسه ل حياة قائله: _اطلعى بره في كلمتين عايزين نقولهم حياة بغرور مصتنع: _هه حبيبتي انتم اللى تطلعو بره ديه اوضتى انا شمرت ماسه عن ساعديها وكادت ان تتجه نحو حياة ولكن خرجت حياة من الغرفه مسرعه اتجهت الآخرى نحو نور الذي كان عقلها مشغول بشئ مجهول تحدثت ماسه بتردد قائله: _نور... انتى معليا لم ترد عليها نور وظلت على وضعيتها اقتربت منها ماسه بحذر وصرخت في اذنها قائله: _نوووووور تحدثت نور بعصبيه: _في ايه حد يهزر الهزار البايخ ده ماسه يجديه: _انا مش بهزر احنا كنا بنتكلم ولقيتك شارده فقولت اعرف في ايه....من امتى وانتى بتخبى عليا يا نور ردت عليها نور بخيبة امل: _انا كان نفسي اعرف في ايه ماسه بخوف: _حد تعبان ولا ايه هزت نور رأسها يمينا ويسارا (ك تعبير عن النفى)وقالت: _بابا وماما مخبين عليا حاجه كبيره اكبر من ان حد يكون تعبان ماسه بشك: _وايه اللى خلاكي تقولي كده في حاجه حصلت انا معرفهاش ردت عليها نور قائله: _مش عارفه كل لما بابا يناديني عشان نتكلم الاقى ماما دخلت ورانا علطول وتقولي اطلعى وتتحجج بأى حاجه قطع كلامهم طرق باب الغرفه ولم تكن الا حياة ودخلت الى الغرفه قائله: _اظن بقى قولتو كلمتين وزياده كمان ممكن بقى بره اوضتي عشان اعرف البس نور بإنزعاج: _بت انتى انا مش ناقصاكي والله العظيم اقوم اضربك لو مبعتديش عني تدخلت ماسه قائله بجديه: _حياة انتى ممكن تاخدي هدومك وتلبسي في اوضتي حياة بعند: _لا انا هلبس في اوضتي وانتى هتقومي تجهزي تجهزي حاجتك تسائلت نور بأستغراب: _انتى لسه محضرتيش حاجتك ردت عليها ماسه قائله: _افهمي بقا انتى وعمو عز وابتسام وحياة وحازم وايمام عيله ايه اللى هيدخلنى وسطكم نور بإنزعاج: _ماسه مش ناقصه هبل انا هقوم البس وانتى كمان حضري حاجتك عشان ننزل ماسه بفتور: _إنشاء الله يا نور قومي انتى بس البسي...... وحياة هانم عرفت هتلبس ايه ولا لأ نفت حياة برأسها وقالت بحزن وكأن هناك مصيبه كبيره: _لا والله لسه مش عارفه البس ايه نور بحده: _انتى بت تافههما تلبسي اي حاجه من عندك قالت هذت وخرجت من الغرفه تفكر في مت يخبؤه عنها والديها عوده الى غرفة حياة _البسي فستانك الابيض اللى فيه وه شكله هيبقى حلو عليكي وكمان هيريحك عشان السفر كان هذا صوت ماسه وهي تقترح عل.حياة ما سترتديه تخدثت حياة بفرحه: _تصدقي كنت ناسياه خالص هقوم البس وانتى قومي حضري حاجتك وتعالى بسرعه عشان تعمليلي شعري ماسه بأبتسامه هادئه: _كلنا تحت امر البرنسيس ترجلت نور الى الاسفل بعدما ارتدت ثيابها المكونه من نيشرت صيفي فضاض من اللون الابيض وادخلته بداخل بنطالها الاسود وعكصت خصلاتها على هيئه كعكه وتركت بعض الخصلات على جبينها وما أن راتها ابتسام حتى فعلت كأي ام مصريه اصيله: _الله اكبر بسم الله ماشاء الله زي القمر ردت عليها نور وهي تقول بمرحها المعتاد: _قلبي يا سوسو انتى اللى عيونك حلوه تحدث عز بتساؤل: _اومال فين اخواتك مش شايفهم اجابته نور قائله: _حياة بتلبس وماسه بتحضر حاجتها بتقول عايزه تروح تقعد عند خالتها لحد لما نرجع عز بحده: _ازاي الكلام ده اطلعى ناديها يا ابتسام عقب حازم على حديثه قائلا بتأفف: _يوو ياربي حتى البت الهربانه ديه هتيجي معانا...طب احنا عيله هي ايه اللى هيحشرها(يدخلها) رد عليه عز قائلا بوعيد: _قسما بربي يا حازم لو سمعت الكلام ده منك تاني هتشوف منى الويل قطع حديثهم نزول حياة وهي ترتدي فستان صيفي ابيض قصير وله اكمام عريضه وعليه بعض الزهور البنفسجيه وهي تتحدث قائله بأستياء: _ماما اطلعى ل ماسه بتقول انها رايحه تقعد عند خالتها ردت عليها أبتسام بأبتسامه: _خلاص انا هطلع اشوفها على الجانب الاخر حيث كان يجلس حازم وتلتصق به زوجته وهي تهمس له قائله بمكر: _شايف من كلمه واحده من حياة طلعت ليها لكن انت تيجي تتكلم عنها يزعقو فيك رد عليها حازم بهمس مماثل ولكن به حده طفيفه: _عايزه ايه بردو مفهمتش اجابته قائله بفتور: _مش عايزه حاجه في الاعلى فى غرفة ماسه حيث كانت تتجهز للذهاب ل خالتها دخلت ابتسام الغرفه بكل هدوء وقالت: _ايه يا ماسه عايزه تروحي ل خالتك وتسيبينا ردت عليها ماسه قائله بنبره تحمل الحزن: _يا أبتسام هو انا هسيبكم علطول م انتى عارفه ان محدش هيستحمل ان اقعد عنده غيرك شهقت ابتسام بصدمه قائله: _ اياكي تقولى كده تاني انتى عندي زي نور وحياة صمتت قليلا وهي تنتظر اي رد من ماسه ولكنها لم تجد فقالت بنبره لا تقبل المناقشه او الرفض: _هتقومي دلوقتي تكملي تحضير شنطتك وتحطي هدوم تناسب السفر وانا هطلعلك هدوم عشان تلبسيها بعد فتره ليست كبيره نزلت ابتسام وخلفها ماسه وخلفهم إحدي الخادمات وهي تحمل حقيبة ماسه وما أن رآهم عز حتى تكلم بتساؤل قائلا: _مكنتيش عايزه تنزلى ليه يا ماسه اجابته ابتسام قائله بحنان: _كانت مكسوفه تنزل بس خلاص نزلت اهي...... يلا بقى عشان منتأخرش اكتر من كده قالت ابتسام زوجة حازم بصوت منخفض ولكن وصل الى مسامعهم: _وهي ديه وش كسوف اصلا فاجأتهم حياة بردها حيث قالت: _وانتى مال اهلك انتى انتى هنا مجرد ضيفه لحد لما تشوفو بيت تقعدو فيه لكن ان تنحكمي مين يقعد ومين يمشي ده ميخصكيش ابدا عقبت نور على كلامها قائله: _وحده غيرك مكنتش تورينا وشها ابدا مش انتى وحازم بردو اللى اتجوزتو في السر وحطونا كلنا قدام الامر الواقع كاد ان يتحدث حازم دفاعا عن زوجته ولكن منعه من الحديث صوت والده الجهور وهو يقول: _خلاص خلصتو كل اللى انتو عايزينه ياريت نحترم نفسنا شويه بقا ويلا قدامي صمتو جميعهم وخرجو الى الجراج حيث يوحد اسطول من السيارات الفارهه توقفت نور وقالت: _ننروح انا وماسه بعربيتي اماء عز الدين برأسه دلاله على موافقته لكلامها فهذا أحسن للجميع فبتأكيد لن تسلم ماسه من تلميحات إيمان الوقحه تحدثت حياة بطفوله قائله: _ والنبي يا ماما اركب معاهم ابتسام بصرامه: _لا انتى هتركبي معايا انا حياة بتذمر طفولى: _يوووه اشمعنا انا يعنى واتجهت نخو سيارة والدها الذي ركبها شقيقها وزوجته مؤخرا اتجهت ابتسام نحو ابنتها وقالت: _سوقى براحه يا نور.....يلا استودعك الله الذي لا تضيع ودائعه ركبت نور سيارتها الفارهه وبجوارها رفيقة دربها "ماسه" بعد مده ليست بقليله وعلى الطريق الذي يعتبر خالى من السيارت شعر عز الدين ان هناك خطب ما فى سيارته فحاول ايقافها ولكن هنا كانت الصدمه الكبرى لما لا يوجد.فرامل بالسياره؟؟؟! كيف سيوقفها؟؟؟! كيف سيخاطر بحياة عائله؟؟؟! كان هذا كل ما يجول بخاطره _في ايه يا عز قالتها ابتسام بصوت متوتر مهزوز بعدما رأت شحوب وجهه اجابها عز قائلا: _هو انا اعتذرتلكم قبل كده على اي حاجه لم ينتظر منها ايرد او اجابه حيث قال بكل هدوء وثبات: _اللى هيطلع من العربيه ديه عايش يعتذر ل نور عن اللى عملته فيها ويقولها ان اللى عملته ده صح شحبت وجوههم جميعا بعد جملته هذه وقال حازم بتوتر وهو يضم شقيقته وزوجته الى احضانه: _ليه بتقول كده يا بابا اجابه عز بعصبيه بالغه وهو يحاول السيطره على سيارته: _علشان العربيه مفيهاش فرامل علشان كلنا بينا وبين الموت خطوه وكاد ان يكمل كلامه حتى انحرفت منه السياره وانقلبت عدة مرات اما في الخلف وعلى مقربه من سيارة عز الدين في سيارة نور اتسعت مقتليها مما رأته واوقفت سيارتها بجانب الطريق وهي تحاول استيعاب ذلك الموقف فكانت هذه سيارة عائلتها الضياع كل ما كانت شعر به نور وقتها اما عن ماسه فنزلت من السياره مسرعه واتجهت نهو السياره المنقلبه كي تتأكد من شكوكها وعندما تأكدت من شكوكها صرخت بأعلى صوتها وركضت مره أخره نحو سيارة نور كي تجعلها تفيق من صدمتها قائله بهلع وخوف حقيقي: _نور فوقي مش وقته اكيد هنلحقهم يلا والنبي قومي وأخيرا وبعد عناء فاقت نور من صدمتها واتجهت نحو السياره واتجهت نحو سيارة عائلتها وحاولت جاهدا إخراج من بها وقد نجحت غي إخراج حياة لأنها كانت الاسهل وجسد حياة النحيل قد ساعدها في ذلك وكانت حياة تأن بخفوت قائله: _مـ مـايه عاوزه مايه اعطتها ماسه مياه من الزجاجه التى كانت بيدهاام وحاولت حياة ان تتكلم كي تقول م قاله والدها: _نور بــ ابا.....سـ امحـ يه لم تفهم ماسه كلام حياة وعن ماذا تتكلم فتركتها على الارض واتجهت نحو نور لتحاول إخراج الباقى من السياره ولحسن حظهم كانت تعبر من هذا الطريق وساعدوهم في إخراجهم واستدعو سيارات إسعاف أخرى للباقون قد نجحو في إخراجهم من السياره وبعد فتره مرت كالسنوات لا بل كالقرون على كلا من نور ماسه الذي ركبو سيارة نور كي يلحقو بسيارات الاسعاف الذي سوف تتحه الى اقرب مشفى نظرا لخورة حالة من كان بالسياره والذي كانت مشفى قد بنيت حديثا وهي "مستشفى الالفى" نزلت نور من سيارتها وكانت تقف كالحجر واتبعت الترولى الذي كان يحمل شقيقها اما ماسه فكانت تحاول التماسك لأجل نور ودخل جيمع المصابون الى المشفى وقفت كلا من نوى وماسه اما غرفة العمليات وخرج منها الطبيب الذي كان يجرى العمليه ل حازم وقال لها بكل عمليه وجديه: _احنا عملنا اللى علينا لك للأسف المرض دخل في غيبوبه.....كانت نور متماسكه الى حد ما على عكس ماسه الذي كانت تبكي وسألت الطبيب بتعلثم: _طب يعنى هّـ هو هيفوق امتى رد عليها الطبيب بقليل من التأثر قائلا: _العلم عند ربنا ممكن يوم سنه شهر اتنين الله اعلم شكرو ماسه الطبيب ورحل وحضر جاسرصديق عز المقرب و المحامي الخاص به ومعه شاب ولكن لم تكترث نور فكل مايهمها الآن هو ان تطمئن على عائلتها تحدث جاسر قائلا بهلع: _نور يا بنتى ايه اللى حصل لم تجيبه نور فاجأبت ماسه بالنيايه عن نور: _احنا مش عارفين ايه اللى حصل غير اللى احنا شوفنا احنا كنا راكبين عربية نور والباقى ركب في عربية انكل عز والعربيه اتقلبت بيهم تدخل الشاب الذي مع جاسر قائلا بخوف: _طب وعز بيه جراله ايه اجابته ماسه قائله: _محدش عارف حاجه مفيش غير الدكتور اللي كان عند حازم خرج وقالنا انه دخل في غيبوبه...لكن الباقى لسه مش عارفين عنهم حاجه بس ربنا معاهم وفي نفس اللحظه خرج ايضا طبيبان واخبروها بأخر خبر كانت تتمنى ان ان تسمعه وهو........... _________________________________ رأيكم؟؟! توقعاتكم؟؟! تفتكرو مين اللى شال الفرامل من العربيه؟؟! وايه اللى خلاه متأكد ان عز هيخرج بالعربيه ديه؟؟! مين الشاب اللى مع جاسر؟؟! ايه الخبر اللى الدكاتره هيقوله؟؟! مصير حياة ايه؟؟! Selamlar /Mallak Mahmoud
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD